Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1393
Først og fremst; hva er moral?

- Moral er å kunne skille rett fra galt.
Skjønte du ikke det ?->, klikk her. Kan du ikke engelsk, må du ha ordbok, klikk her.
Nåvel.

Respekt og moral, er noe som internett mangler. - Det jeg snakker om da, er egentlig internett generelt, dog alle internettsamfunn som "alle" har.
Respekten for et medmenneske på et nettsamfunn ligger vel 5%, dog om man ikke har bilde av seg selv med 40 kompiser40 kompiser , eller bilde av en biceps som minner om mer om Mount Everest.

Det kryr av folk som blir Supermann bak dataskjermen, eller selveste Mr.Casanova som som regel er 40+.

På nettsamfunn som nettby og facebook finner vi mye respektløse og dumme mennesker.

La oss si at du ser ei dame du synes er UBER støgg på gata. Hadde du gått bort til ho og fortalt ho hvor stygg du synes ho var ? - Neppe.

Men så, når du kommer hjem, så finner du den samme dama på et nettsamfunn.! Du ser noen hysteriske bilder, og provoserer deg selv til å slenge til en kommentar som : "Fytti helvete, så j*vlig støgg du er i trynet!, hva gjør folk som deg her!?". Og får å ta i litt, så legger man på en kommentar til som; "fy faen, jeg satt å spiste jeg! takk, for at du ruinerte appetitten min!".

-Joda, dette er en klassiker. SPAM

Ingen i hele verden som har over 80 i IQ, hadde gått bort til en vildt fremmed å sagt : "Fy faen, du gjorde meg kvalm ass!".

For det første vet du ikke hvem denne personen er. For det andre du vet ikke hvordan personen ville ha reagert? (forhåpentiligvis hadde personen gått amok og slått livshiten ut av idioten, men hvem vet?)
For det tredje, hva du vet så kunne det vært mange bekjente av denne personen rundt i området. osv osv.

Men når man kommer hjem, trygt å godt inne på rommet sitt. Da kan man gjøre hva man vil. Da blir story'n helt anderledes, for "man blir jo ikke tatt" uansett.

-Tenk om man plutselig ble igjenkjent da ? At den du har terrorisert plutselig står foran deg med et par kamerater og ser stygt på deg. (koselig tanke i grunn)

Dette er bare noen eksempler. Jeg kunne også dratt inn alle disse som "ikke ser" at folk f.eks er opptatt, @ har kjæreste osv.

Det står : Oss for alltid _et navn_ <3, med STOR skrift utover HELE profilen. Alikvel så klarer man å prestere å skrive; "halla sexy, msn ?"
Dette er også en klassiker. Og fortsatt, respektløst.

-Kan snakke om dette i timer. Men jeg glemmer det jeg tenker. Skulle gjerne ha snakket mer om hvor kult det er å true folk over nett også. Det er egentlig det kuleste av alt.

Så kommer moralpreken.

Er det riktig at alle skal ha de samme mulighetene på nett?

Jeg tenker på f.eks folk fra 9-13 års aldern som legger ut mer "horete", løse, kvalme bilder av seg selv, enn de som er 4 år eldre. Burde disse få lov til å være på nett?

At folk legger ut bilder av seg selv på nett har jeg ingenting imot. Men når 12årige jenter legger ut bilder av seg selv i speilet, med et desperat utrytt i fjeset for å få leppene til å virke som at de er stappa med botox. Og rompa står utover, etter en kromma rygg som presser "puppene" opp i halsen?

Nei, da synes jeg det går litt for langt. Jeg synes det er dårlig at det ikke finnes noe regulering på slikt. Tenk på alt det som har vært i media for tiden. Både den ene og den andre barnerompeelskern ville nok likt det ham hadde sett.


---


Folk tar hverandre for gitt.

- Jeg lagde en fake profil på møteplassen.no. Hvor jeg da kalte "meg" for _HotSexxx_ og var ei blond dame med pupper, 26 år og modell. (Bildet fant jeg på google.)

Det var skremmende hvor mange brev "jeg" fikk på menn i 30-50års alderen på 20 minutter. I alt 154 brev. og rundt 500 hadde vært på profilen.

I det ene brevet sto det blandt annet at "jeg" skulle få 5000 kr om jeg møtte personen på Plaza i Oslo, og sov sammen med han en natt.

Skremmende.. Nå skal jeg ikke si at "nicket" ikke var ganske så <løst>. men alikvel.
Men det er fortsatt ikke riktig at folk får seg til å skrive sånt. Selv om de er desperat kåte.

Dette gjorde jeg bare for å bevise, i sammenheng med en diskusjon om hvordan nettet har utviklet seg.
Jeg synes det er skremmende, og ikke minst frustrerende. Med tanke på at vi bruker det mer og mer..




Meninger ? tanker ?? Hvordan mener dere at moralen, respekten på nett/nettsamfunn bør være?

Alle er velkommene med eksempler :)
Sist endret av kakeskum; 20. januar 2008 kl. 21:54.
Som IRL - det er ingen vits i å skille mellom hvem man er på nettet, og hvem man egentlig er :P

KP for bra synsvinkel - og for å ha tatt opp temaet
Internett er mer som the Wild West.
Den store forskjellen er at man ikke er fysisk tilstede ved en person, og man er så anonym som man vil ha det til.

Dette er den samme grunnen til at jeg kan oppføre meg som et rasshøl her, og at jeg til tider gjør det (men nå er jeg litt forsiktig da nso har balltre og vet hvor jeg bor).

Du synes det er dårlig at det ikke finnes noen regulering for slikt? Det finnes det. Det heter foreldre, og det er der det fulle og hele ansvar ligger. Om ungen deres er en idiot og legger ut tøsete bilder av seg selv på nettet er det kun der det kan skje noe. Hvordan ville du ellers gjort det? Som jeg allerede sa er vi alle anonyme her, mer eller mindre, og det gjør hele aldersgrensekonseptet fysisk umulig å gjennomføre.
Sier meg ganske enig, men dette tror jeg de fleste er klar over. KP
Ang. fjortisbilder (gutter): tatt i speilet, bar overkropp, brunkrem, bb-bokser, og solbriller, (jenter): Trutemunn, push-up, "ansiktutrykket", er et must... (Nettbyprofiler, blink o.l)
Jeg skjønner hvor du vil, men ser for meg at alternativet ville blitt dette

Er dette et bedre alternativ?
Sitat av ulldott

Du synes det er dårlig at det ikke finnes noen regulering for slikt? Det finnes det. Det heter foreldre, og det er der det fulle og hele ansvar ligger. Om ungen deres er en idiot og legger ut tøsete bilder av seg selv på nettet er det kun der det kan skje noe. Hvordan ville du ellers gjort det? Som jeg allerede sa er vi alle anonyme her, mer eller mindre, og det gjør hele aldersgrensekonseptet fysisk umulig å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Vil jo ikke kalle det så anonymt når man f.eks skriver :

Heiiiiii:*

_Et navn + etternavn_
_Fylke + kommune_
_Alder_
_trener -en sport-, der og der_
_navn+skole_
_

Selv om man selvfølgelig kan bestemme dette selv, Så tror jeg at barn på 13 år er så naive at de ikke tenker over det. Og ikke si at en unge på 13 år gjør alt som foreldrene sier. De har som regel ikke peiling på data, eller hva ungen demmes gjør på nett.

Sitat av paranoy
Jeg skjønner hvor du vil, men ser for meg at alternativet ville blitt dette

Er dette et bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Kanskje de skulle vurdert dette på nettsamfunn som nettby. Ja.

Men ikke overalt.
På PhpBB forum så er det imot loven og registrere seg om man er under 13 år
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jani_
På PhpBB forum så er det imot loven og registrere seg om man er under 13 år
Vis hele sitatet...
Uh?

USA har noko dei kaller COPPA - Childrens Online Protection Act eller noko i den duren. Den seier at personer under 13 år må ha samtykke frå foreldra om dei vil registrere seg på en del typer sider på nett. Derfor kjem phpBB, vBB og mange andre forum med denne optionen. Desverre er det mange som ikkje gidd å skru dette av på norske forum o.l. og difor kjem den.
Jeg må si at dette gjorde folk engasjerte :O
Jeg håper og tror at dette problemet vil, ihvertfall til en viss grad, forsvinne med den neste generasjonen. Da har man de som er oppvokst med data som foreldre, og man vet litt mer om hva som foregår.
Sitat av Tee-Zee
Jeg håper og tror at dette problemet vil, ihvertfall til en viss grad, forsvinne med den neste generasjonen. Da har man de som er oppvokst med data som foreldre, og man vet litt mer om hva som foregår.
Vis hele sitatet...
Ja, det håper jeg også. Men det er som med global oppvarming. Det tas ikke tak i før det er for sent:P
Internette er fullt av folk som spamer, ikke har ett liv osv. bra trå =) KP

Prøver å gi KP mn er ikke sikker på at det går . Men prøver igjenn
Sist endret av Bernhard; 20. januar 2008 kl. 23:06.
Den virkelige verden og den virtuelle verden vokser mer og mer sammen. Folk drar med seg vaner og uvaner fra den virkelige verden over til internett. Mobbing som i gode gamle dager skjedde face-to-face, skjer nå "facebook-to-facebook" (altså over internett, sms, mms, msn osv.) Dette er mye vanskeligere å oppdage, enn om det for eksempel skjedde på skolen eller jobben. For det er faktisk en del voksne som mobber og blir mobbet.

Et godt eksempel på at voksne faktisk også mobber, er saken om Megan Meier, og om hvordan en godt voksen mor kunne mobbe en nabodatter til døde. (Jeg vet det er diskusjoner om hvor vidt hun besluttet å ta selvmord på grunn av mobbingen, men dere skjønner hvor jeg vil hen )
Altså: Det er ikke bare 13-14 åringer som har "gleden" av å mobbe hverandre.

At unger på ~13 år fremstiller seg selv som sex-symboler på ulike nettsamfunn, ser jeg på med avsky. Jeg nekter å tro at det finnes så utallig mange lettkledde og oppdolla (les: overpøst med sminke) unger/tenåringer i landet vårt. Hvor mange 13 åringer har du møtt på gata den siste uken, med trutmunn, bar mage, 20 lag smine og push-up..? Jeg personlig har ikke møtt en eneste en. Så spør jeg: Hvor mange av disse tenåringene har du sett/møtt på nettet? Haugetall.

Mennesker har til en hver tid hatt behov for å pirre det motsatte kjønn og det er nettopp dette jeg tror dagens ungdommen prøver, gjennom nettsamfunn, trutmunn og internett.

En annen ting jeg har reagert på, er alle fyll, fest & fanteri bildene som legges ut blandt annet på Nettby. Her er et "snillt" eksempel jeg fant på Nettby. (Orginalbildet var ikke bluret.) Ifølge bildeteksten er visst minst en av personene på bildet bare 15 år! Som det tydelig kommer fram er det ikke bare vann de drikker. Dette bildet var jo et av de "snillere", jeg har sett bilder hvor tenåringene er dritafulle, og ligger i veigrøfta og spyr. Jeg tror dette er en ungdommelig måte å vise hvor "tøff" du er. "Tøffheten" stiger proporsjonalt med promillen.

Det jeg lurer mest på når slike bilder møter meg, er: Hvor i furuskogen er foreldrene?! Hadde mine barn drukket seg drita i en alder på 15, hadde det ikke vært noen kjære mor (les: far ). Men foreldrene vet nok ikke alltid hva podene bedriver. Og spesielt ikke på internett. Man må rett-og-slett bevisstgjøre foreldre på internetts muligheter, både på godt og ondt. Og foreldre må være mer observante på hva ungene gjør på verdens veven. Å plassere PC-en i et oppholdsrom er ofte en god idè.

Slik! Ble muligens litt off topic til tider, men jeg måtte bare få det ut!