Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1739
Som dere sikkert alle vet så er nederlandske lover litt mer liberale på mange områder. Et slikt eksempel, i forhold til her i Norge, er at man har LOV til å ta over et hus dersom det har stått tomt i ett år eller mer.

Det jeg lurer på, er om det finnes noen her blant alle freakerene som kjenner til organisasjoner som er koblet til slike bolig-squats. Jeg lurer rett og slett hvorvidt dette lar seg gjøre, eller om tilstandene er slik som i Oslo; at alt som kan okkuperes er okkupert og svært opptatt.

Regner med at det er svært lite å oppdrive i Amsterdam, i og med at dette er tursit-by nr. 1 i Nederland og at man derfor vil unngå slikt i størst mulig grad, både for økonomien og for byens verdige inntrykk (det som er igjen av verdighet hvertfall).

Er veldig takknemlig til linker, samt annen informasjon rundt emnet. Aller helst fra noen med erfaringer.
Tja, skal visst bli ulovelig i Nederland å leser jeg..

Jeg har ikke tid til å lese mer om dette, og det var helt ukjent for meg Potrick. Men det er jo som du sier ikke ulovelig i Nederland ennå. Fant ikke den andre lenka jeg kikka på som stod at det skulle bli ulovelig, kanskje du finner ut av mer her

http://squat.net/no/index.html

Kikker litt på det en annen dag
Sist endret av paranoy; 12. januar 2008 kl. 23:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Emnet ble så vidt tatt opp i en annen tråd om Amsterdam, men:

Oslo har bare halvparten av folketallet Amsterdam har så jeg vil si det er temmelig naivt å tro at man kan bare dra ned til Amsterdam og okkupere et hus, i og med at det er ganske mange andre enn deg som ser etter samme mulighet, som allerede er der. (Ikke at jeg påstår du er så naiv).

Reglene i Amsterdam sier at huset må være forlatt i minst 6 måneder.

Men å bo i et okkupert hus er helt mulig, mot en viss avgift til de som okkuperer det.
(Ian i Pilot guide/Lonely planet gjorde nettopp dette)
Det er akurat derfor jeg søker informasjon om hvordan dette kan gjøres, fordi jeg ikke er så naiv at jeg har tenkt meg ned til Nederland i en villkårlig by og okkupere et hus..!

Så da har vi oppdatert fakta litt:

-Huset må altså være forlatt i 6 måneder, IKKE et helt år.

Spørsmålet videre blir da om noen vet om slike organisasjoner, nettverk e.l.?
Jeg sjekket Squat.net, men her var det for det meste magert med informasjon og masse ødelagte lenker. Noen som har noe annet å komme med??
Hm, hvorfor vil du egentlig okkupere et hus?

Er det politisk motivert eller blir du husløs i nærmeste fremtid? Norsk sosialhjelp skulle vel kunne finne en midlertidig boplass for deg uten at du trenger å gå til slike drastiske aksjoner. Er det politisk motivert er jeg derimot ikke den rette til å begi meg mer ut på denne diskusjonen

Leste at Grønn Ungdom driver med oppfordringer av slike ting, om det er gammelt nytt eller oppdatert vet jeg ikke - hvis det var et slikt nettverk du tenkte på. Her er det nok politisk motivert, vil jeg tru..

Har du tenkt deg ned dit bare for å okkupere et hus tror jeg du blir dårlig mottatt, virker som dette er et tiltak som er spesielt forbeholdt, godtatt og akseptert av nederlandske borgere. Veldig kjipt for dem om en utenlandsk statsborger med boforhold drar ned og opptar deres sårt trengte plass ihvertfall.
Sist endret av paranoy; 13. januar 2008 kl. 12:23.
Jeg er ikke nødvendigvis ikke så ivrig på å okkupere et hus alene. Men jeg skulle gjerne levd så billig som mulig, slik at jeg faktisk kunne LEVD. Tanken på å bo i en leilghet i Oslo og betale 8 laken for å kunne ha tak over hodet er direkte frastøtende og skremmende. Jeg har ikke lyst til å falle etter presset for bolighaiene og kapitalistene, å ha et bosted er en menneskerett etter min mening, så jeg vil simpelthen gjøre det som står i min makt.

Som sagt trenger jeg ikke å okkupere et hus, men jeg vil gjerne bo i et. Omgås med en del likesinnede mennesker i helt greie kår høres så utrolig mer givende og befriende enn student-hybel-tilværelsen i Oslo. Jeg synes også at det er forkastelig at det skal finnes husløse så lenge det står tomme hus.

Og jeg har tenkt de tankene de Paranoy, derfor jeg er interessert i å komme i kontakt med organisasjoner/nettverk som allerede har okkupert hus, lage en avtale med dem, og ha et sted å bo.

Så nå har vi vel konstantert at jeg ikke er så naiv at jeg forventer at jeg bare kan dra til Nederland og finne meg et hus, eller at jeg er så naiv at jeg tror at jeg blir en helgen om jeg faktisk gjør dette. Og så håper jeg at vi har konstantert at jeg vil flytte inn i en allerede okkupert husstand, etter avtale med en slik. Så tilbake til topic: noen som vet om noen okkuperte hus i Nederland? Noen som faktisk er knyttet til organisasjoner eller nettverk? Eller noen som har erfaringer rundt dette emnet??

EDIT: staten har forøvrig gjort nok for meg. Jeg har en sterk mistillit til dem, tross at jeg vet at de bare gjør det etter beste mening. De er de siste jeg ville bedt om hjelp, bare fordi jeg vet hva slags umenneskelige krav de vil stille meg i gjengjeld.
Sist endret av Potrick; 13. januar 2008 kl. 13:06.
Sitat av Potrick
Jeg er ikke nødvendigvis ikke så ivrig på å okkupere et hus alene. Men jeg skulle gjerne levd så billig som mulig, slik at jeg faktisk kunne LEVD. Tanken på å bo i en leilghet i Oslo og betale 8 laken for å kunne ha tak over hodet er direkte frastøtende og skremmende. Jeg har ikke lyst til å falle etter presset for bolighaiene og kapitalistene, å ha et bosted er en menneskerett etter min mening, så jeg vil simpelthen gjøre det som står i min makt.

Som sagt trenger jeg ikke å okkupere et hus, men jeg vil gjerne bo i et. Omgås med en del likesinnede mennesker i helt greie kår høres så utrolig mer givende og befriende enn student-hybel-tilværelsen i Oslo. Jeg synes også at det er forkastelig at det skal finnes husløse så lenge det står tomme hus.

Og jeg har tenkt de tankene de Paranoy, derfor jeg er interessert i å komme i kontakt med organisasjoner/nettverk som allerede har okkupert hus, lage en avtale med dem, og ha et sted å bo.

Så nå har vi vel konstantert at jeg ikke er så naiv at jeg forventer at jeg bare kan dra til Nederland og finne meg et hus, eller at jeg er så naiv at jeg tror at jeg blir en helgen om jeg faktisk gjør dette. Og så håper jeg at vi har konstantert at jeg vil flytte inn i en allerede okkupert husstand, etter avtale med en slik. Så tilbake til topic: noen som vet om noen okkuperte hus i Nederland? Noen som faktisk er knyttet til organisasjoner eller nettverk? Eller noen som har erfaringer rundt dette emnet??

EDIT: staten har forøvrig gjort nok for meg. Jeg har en sterk mistillit til dem, tross at jeg vet at de bare gjør det etter beste mening. De er de siste jeg ville bedt om hjelp, bare fordi jeg vet hva slags umenneskelige krav de vil stille meg i gjengjeld.
Vis hele sitatet...
Du er jo en totalt udugelig og evneveik person!!!
Og du er en person som er utrolig flink til å quote udugelige og evneveike personer! Ikke kritikk, men hadde jo vært koselig om du holdt deg til emnet, eller ihvertfall begrunnet kritikken din?

Uansett, jeg er glad i deg <3 Jeg skal ikke dømme deg for at du har problemer og mindreverdighetskomplekser!! Smask fra meg <3
Sist endret av Potrick; 13. januar 2008 kl. 20:59.
Hvis du ikke har lyst til å betale 8000,- for å leie en leilighet kan du jo for eksempel prøve å flytte ut av Oslo.

Man får ikke både i pose og sekk her i livet, vet du.
hvis du ikke vil pay 8k i mnd så ikke bo i oslo da vel , er ikke veldig vankelig. flytt midt inni landet så er det vedlig mye og få veldig billig,
NB: eller flytt til kommuner som payer deg fra 1kr mål tomt hvis du bygger hus til noen som du får 100k(en kommune som hadde det for 3-4år siden) for og flytte og bo der.

hvis du hadde orka og google "litt" aka skrive "mål gratis tomt", vil du kommet på første hits til :
http://www.tjeldsund.kommune.no/docu...is+boligtomter
Sist endret av ranvik; 14. januar 2008 kl. 17:30.
Hm - ranvik, meget interessant. Men er det ikke noe som mangler på de tomtene der.. som for eksempel bolig?
Sitat av Potrick
Og du er en person som er utrolig flink til å quote udugelige og evneveike personer! Ikke kritikk, men hadde jo vært koselig om du holdt deg til emnet, eller ihvertfall begrunnet kritikken din?

Uansett, jeg er glad i deg <3 Jeg skal ikke dømme deg for at du har problemer og mindreverdighetskomplekser!! Smask fra meg <3
Vis hele sitatet...
De som leser innlegget ditt skjønner vel akkurat hva jeg sikter til. Du mener tydeligvis at du fortjener GRATIS bolig fra samfunnet, men er samtidig ikke villig til å gi noe tilbake. I mine øyne er du da udugelig, evneveik, og fortjener absolutt ingenting!
Pappagutt; tydelig at du er en Pappagutt! Jeg har absolutt ikke sagt noe om å ikke forvente å gi noe tilbake? Og jeg har vel heller ikke snakket om å røve dette samfunnet for en bolig (som forøvrig uansett bare hadde blitt kapret av bolighaier og solgt til blodpriser)? Jeg snakker om et bofelleskap, gjerne mot en lavere avgift, i et okkupert bolig-kompleks i Nederland, der dette faktisk er legalt. Så fleksibel er jeg; at jeg til og med forlater mitt moderland for å ikke belaste samfunnet eller meg selv lenger. Kanskje du synes det er udugelig, men jeg synes dette representerer tiltak og fornuft i aller høyeste grad.

Forøvrig kan det nevnes at jeg føler jeg har gitt nok til samfunnet for en stund, hvertfall kontra det jeg ha fått igjen. Jeg syns jeg fortjener å kunne leve en lavere standard, om jeg vil det og betale deretter, om jeg hvirkelig ønsker det. Jeg ser ikke hva dere har imot dette? Er dere misunnelige for at tanken aldri har slått dere eller noe sånnt? (Bare et ærlig spørsmål, forventer ikke ærlige svar dog)

Jeg for min del higer ikke etter noe luksus liv i form av materielle goder, og jeg mener at samfunnet er altfor lite fleksibelt i forhold til mine krav som et individ av denne suppa, og forøvrig er det MANGE som deler mine synspunkter. Jeg synes ikke kjøp-og-kast kulturen er noe kul, jeg synes ikke kapital skal være synonymt med status. Jeg synes ikke at de som har nok skal sitte på toppen av hierakiet. Er jeg helt på trynet eller?

Tja, jeg SKAL jo strengt tatt flytte ut av Oslo. Sist jeg sjekket kartet lå ikke Nederland i Oslo? Jeg flytter heller ikke inn til samme kår når jeg bestemmer meg for å flytte, det hadde jo bare vært utrolig idiotisk og evneveikt når jeg veit hvor skadelig det er for meg. Den siste setningen er kanskje vanskelig for mange av dere og forstå, for dere lever kanskje livet og trives med å gjøre en jobb som dere bruker halve livet på, kun for å betale det til et system (som for min del har gått meg mye imot) som tilrettelegger til et apatisk liv. Jeg for min del vet at det finnes bedre alternativer, så spar moral prekenen til søndag gutter og jenter, kirka er jo åpen for alle som betaler skatt ved dere!

Hvis det var noe mer, så opprett gjerne en tråd: "Jævla pønkere/ husokkupanter/ pøbler/ lømler/ utakknemlige samfunnsnyltere [osv.]!", så skal jeg aktivt ta del i enhver diskusjon. Men denne tråden handler om Okkuperte Hus i Nederland, så ikke forpest tråden min.

Og til alle dere som hvirkelig ikke tror at man KAN få i pose og sekk her i livet; jeg syns umåtelig synd på dere *snufs*. Kjenner tårene presse på i øyekroken, det er rett og slett trist! Selvfølgelig kan man få i pose og sekk! Man kan få ALT man vil! Man må bare brenne nok for det, og man må betale prisen.

Og uansett; jeg håper ikke det kommer flere: "livet ekke' non dans på roser" kommentarer, for det gjør meg bare så utrolig lattermild at jeg ikke klarer å holde fokus i en diskusjon (for sånnt piss er ærlig talt... PISS!!!).

Jeg ler ikke av dere, jeg ler av det dere sier. Dere er sikkert flotte personer, uten tvil. Så peace and love <3
Hus som står tomme blir fortere ødelagt enn hus der det bor folk.
Så folk trenger hus og hus trenger folk
høres fett ut. må nok beklage at jeg ikke kan hjelpe deg, emn skulle gjerne selv bare dratt en dag og forlate alt. tøft tiltak for nå enn hvorfor du gjør det, lykke til.
Dere må gjerne bli med meg! Haha, drar antageligvis til sommeren. Men først må vi fokkusere på det praktiske