Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 894
Hei! Bor på hybel, deler kjøkken og bad med 3 andre. I kontrakten står det oppført at det er med internett. Siden August har denne internetten vært helt håpløs, dvs, vi får mange ganger ut bare 400-500 kbs istedet for 3500 kbs. Andre ganger faller den helt ut, vi må sende huseier melding, og den kommer igjen neste "hverdag" eller når huseier har mulighet til å komme ned i kjelleren å restarte hele greia.

Det er 4 etasjer på dette bygget, 8 hybler i hver etasje, dvs vi er 30 stk som leier hybel fra huseieren, og "sentralen" til internetten står nede i kjelleren (Hvert "bofellesskap" har egen linje.)

Hvert bofellesskap fikk i november et brev om at en eller annen maskin sender ut så mye spam, at det er derfor linjen er sånn. De ber alle sammen sjekke for virus etc.

Hittil har jeg ikke brydd meg stort om det, men nå som jeg har begynnt å spille litt igjen, irriterer dette grenseløst. Hva er mine rettigheter, hva kan jeg forlange?

Takker for alle svar
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Er det festet i kontrakt at huseieren må sørge for at du har nett hele tida?
Ellers tviler jeg på at du har noe RETT, men du kan vel fortsatt ta et vennlig ord med huseier og spørre om det hadde vært mulig å ordne noe mer pålitelig.
Awesome
Trådstarter
Var VELDIG vennlig i starten, men nå har det gått 4 måneder å huseiere har ikke akkurat satt igang det store for at folk skal få det de faktisk betaler for. Da blir man "litt" lei :/
Du sier at hvert "bofellesskap" har hver sin linje. Mener du da hver etasje? Er det i så fall EN av de linjene som detter ut, eller mister alle 30 båndbredde?
Awesome
Trådstarter
Sitat av Dinithion
Du sier at hvert "bofellesskap" har hver sin linje. Mener du da hver etasje?
Vis hele sitatet...
Hver etasje har 2 bofelleskap.
_______
|-B-|-B-|
|-B-|-B-| <--- Huset :>
|-B-|-B-|
|-B-|-B-|
```````

B = Et bofellesskap. Hvert B har hver sin linje, som er koblet til sentralen.

Sitat av Dinithion
Er det i så fall EN av de linjene som detter ut, eller mister alle 30 båndbredde?
Vis hele sitatet...
Ja, alle bofelleskapene, som er koblet til en "sentral" ellernoe i kjelleren mister forbindelsen.
Sist endret av Volch0k; 29. desember 2007 kl. 23:43.
Sitat av Aela

Hvert bofellesskap fikk i november et brev om at en eller annen maskin sender ut så mye spam
Vis hele sitatet...

finn ut hvem som sender ut masse spam, gå hent balltreet,ja mer trenger jeg vel egentlig ikke å si ?

med tanke på at han fikk samme brev som dere likevel forsetter han å sende ut spam, da fortjener han pc'en knust.
Awesome
Trådstarter
Vel, dette hybelhuset er ikke på landet, det er ikke sånn "alle kjenner alle" opplegg. Det ligger midt i byen, å ringer du på å bare sier, "ey, jeg bor lengre ned å vil sjekke pc'n din" så lar de deg ikke komme inn. Uansett, er det virkelig MIN oppgave å måtte spyware/virus skanne over 30 maskiner?
Har du hatt mulighet for å overvåke trafikk, så kan du i så fall finne ut hvem som sender spam. Jeg synes uansett det høres rart ut at det hjelper mer en reseting av routeren lokalt for å få tilbake båndbredde. Man skulle ihvertfall tro at begrensningen lå hos ISP. Men her er det stort rom for at jeg tar feil.
Om det er telenor linje så er det sikkert bare noen som laster ned. De er utrolig kjappe til å sperre nettlinjer pga. nedlastning og skylder deretter på spam. Alle jeg kjenner som har telenor linje har gjennomgått dette i alle fall.

Om det står at det er Internett med husleia i kontrakten og det ikke er som forventet kan du holde tilbake på husleien. Men er personene som leier ut en idiot og du har betalt inn depositum må du sikkert forvente at det havner i forliksrådet.
Awesome
Trådstarter
Sitat av Dinithion
Har du hatt mulighet for å overvåke trafikk, så kan du i så fall finne ut hvem som sender spam. Jeg synes uansett det høres rart ut at det hjelper mer en reseting av routeren lokalt for å få tilbake båndbredde. Man skulle ihvertfall tro at begrensningen lå hos ISP. Men her er det stort rom for at jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan faktisk ha rett. Selv kan jeg ikke veldig mye om akkurat dette, men jeg kan ihvertfall mer enn huseieren. Hun er en dame i 40 åra som ikke kan mye om dette, å lar [COLOR=Red]vaktmesteren[/COLOR] ta seg av dette. Å han kan jo selvfølgelig ikke stort mer, å ringer ISP istedet ( Ventelo Bluecom )


Sitat av dico
Om det er telenor linje så er det sikkert bare noen som laster ned. De er utrolig kjappe til å sperre nettlinjer pga. nedlastning og skylder deretter på spam. Alle jeg kjenner som har telenor linje har gjennomgått dette i alle fall.
Vis hele sitatet...
Er Ventelo Bluecom. Det var de som sente brev til huseieren i første omgang, ang. all spam. At de måtte sperre linjene vis det ikke ble rettet opp snarest. Dette var i NOVEMBER. De har enda ikke sperra linja, å den er fortsatt likedan. Nesten så det hadde vært like greit om de stengte den, for da hadde ihvertfall folk som bor her gidda å brukt tid på dette å.

Sitat av dico
Om det står at det er Internett med husleia i kontrakten og det ikke er som forventet kan du holde tilbake på husleien. Men er personene som leier ut en idiot og du har betalt inn depositum må du sikkert forvente at det havner i forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Blir 18 rett over nyttår, så er ikke interrissert i å rote meg bort i så mye sånt, ENDA
Vis det blir så jeg spiller mer og mer, må jeg uansett ha eget nett. Men dette er fortsatt JÆVLA irriterende.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Du må nesten forvente slik når du deler, ADSL? Med 30 personer som sitter og laster ned i et sett. Kjøp ditt eget nett, ellers har du ingen rettigheter med mindre det står noe spesifikke ord på ADSL i kontrakten.
Awesome
Trådstarter
Sitat av comi
Du må nesten forvente slik når du deler, ADSL? Med 30 personer som sitter og laster ned i et sett. Kjøp ditt eget nett, ellers har du ingen rettigheter med mindre det står noe spesifikke ord på ADSL i kontrakten.
Vis hele sitatet...
Hadde du lest hele greia hadde du skjønnt at ikke alle 32 deler på EN linje.
Ettersom du skriver at det er en "sentral" i kjelleren, så tyder jo dette på at du ikke har voldsomt med peiling på hvordan det funker heller. Jeg vil nok tippe at det er en router i kjelleren, som deler nettet ut til de forskjellige leilighetene/bofellesskapene. Hvilket betyr at huset bare har én linje inn i routeren som kommer fra Bluecom.

Hvis dette ikke er riktig, og du faktisk har peiling. Vennligst forklar nærmere.
Awesome
Trådstarter
Nei, jeg har ikke mye peiling på dette, men jeg VET at det er en 3500/(500?) linje på hvert bofellesskap. Det nede i kjelleren har jeg ikke sett på, fordi det er låst inn.
Det virker litt rart at hele huset mister nett hvis hvert bofellesskap har sin egen linje. Mest sannsynlig er det en eller flere innenfor ditt eget bofelleskap som har en infisert maskin eller bruker fildeling. Ville kjørt opp ethereal eller ettercap og funnet ut av det.