Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 569
Hei, freaks!
Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc, og prøver nå å installere windows på SSDen (Denne her). Problemet er at windows ikke finner den

Jeg begynte windowsinstalleringen for flere timer siden, og da fant den heller ikke SSDen, men jeg gadd ikke fikse det, så jeg installerte på HDDen isteden. Men etter ca en time angret jeg, naturlig nok, og bestemte meg for å prøve igjen.
For å være på den sikre siden sjekket jeg først om det var noe galt med selve SSDen, så jeg åpnet Disk Management for å sjekke om den fant den der. Det gjorde den, så startet jeg maskinen fra backTrack for å formatere HDDen. Men da jeg skulle formatere så så jeg at heller ikke BackTrack fant SSDen. Jeg syntes dette var litt rart, så jeg bestemte meg for å ta en titt til på det i Windows før jeg formaterte. Nok en gang åpnet jeg Disk Management, og nok en gang lå SSDen der som uallokert minne. Så, siden hverken Windows eller BackTrack så ut til å finne den, bestemte jeg meg for å formatere den til NTFS. Jeg gjorde det, og SSDen dukket opp i utforsker og alt så helt fint ut. Nok en gang startet jeg BackTrack (fra live CD) for å formatere HDDen, men heller ikke nå fant den SSDen. WTH, tenkte jeg, og formatere HDDen. Når jeg startet fra installasjons CDen til Windows fant den, akkurat som tidligere, ikke SSDen. Jeg prøvde "list disk" i diskpart (i CMD), men den fant ingen disker (jeg nappet ut SATA-kabelen til HDDen før jeg boota fra windows CDen).
Prøblemet mitt er altså at Windows ikke finner SSDen. Når jeg er i BIOS og ser på "Hard Disk Boot Priority" så står den der, men windows finner den altså ikke.
Håper noen kan hjelpe! Hadde vært digg å få dataen igang snart!

PS: Til dere som ikke så så nøye på linken til SSDen, så er den tilkoblet med PCI-Express (vet ikke om det er av betydning)
Har du enablet AHCI i BIOS?
Har lest flere plasser at det ikke funker å instalere windows på pci ssd også denne modellen.
Pumazz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Har du enablet AHCI i BIOS?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har prøvd både med IDE og AHCI, ingen av dem fungerte.

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Har lest flere plasser at det ikke funker å instalere windows på pci ssd også denne modellen.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har og lest det nå, men jeg har også lest om folk som har greid det.
Jeg skal i alle fall teste litt mer før jeg gir opp!

HAHAHA! Jeg geide det!

Hvis noen er interessert i hvordan:
Jeg la over diveren (her) på en USB, og så valge jeg "Load Driver" under windowsinstalleringen. Lastet over driveren, og vips så kom SSDen opp

Hvis noen skulle ha det samme problemet som meg en eller annen gang i fremtiden:
Løsningen jeg kom med over fungerer dessverre bare på 32-bit versjon av Windows. Windows 64-bit klarer ikke partisjonere en PCI-express SSD under installasjon. Det man må gjøre hvis man skal ha 64-bit, noe man gjerne vil, er å først laste inn 32-bit driveren, formatere og partisjonere SSDen, for så i laste inn 64-bit driveren og installere på partisjonen man lagde. Da skal alt fungere