Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 611
Hallo. Skal bytte smertestillende nå (fra lege), å hun vil absolutt ha meg på metadon. Noe jeg er sterkt imot egentlig. Mest av alt fordi de 2 personene jeg kjenner som har fått metadon for SMERTER ble helt loco i hodet. Mista seg selv totalt og han ene la på seg 40kg.
Føler det er så mye bivirkninger av det. Endring i humør og mental tillstand osv.
(Skal sies at jeg har prøvd stort sett det som finnes av smertestillende fra apotek). Alt fra Buprenorfin til Oxy.

Er det noen her med litt peiling ang metadon? Som kan komme med noen gode argumenter for hvorfor det ikke bør brukes som smertebehandling. Å at andre medikamenter burde kommet før metadon.
Jeg ville ikke ha gått med på metadon. Stod selv på det i noen år. Svettet som en gris og følte meg helt lobotomert. Når jeg gikk av det merket jeg hvor mye det hadde påvirket meg. Kjenner mange som har stått på det lenge. De blir veldig preget av det både mentalt og fysisk. Ekstrem vektoppgang er vanlig.
Har du misbruker historikk?

Mistenker fastlegen din kanskje ha deg over i LAR. Mitt inntrykk er at leger ofte velger de mest vanlige behandlinger av ulike problemer fordi dem ønsker mindre risiko for at konsekvenser tilbake på seg selv.

Metadon er relativt vanlig allefall om du har historie med rusmisbruk og brukt opiater over lengre tid. Kanskje prøvd litt forskjellig.

Nå vet jeg veldig lite om din historikk, men jeg personlig skyr metadon som pesten.
Det beste er å komme seg av opiater og heller vende seg til smertene. Opiater vil kun hjelpe over lengre tid om du fortsetter øke dosene eller brukerer sterkere og sterkere preparat. Det er en vond sirkel.
Sist endret av DrPerception; 22. februar 2024 kl. 15:37.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg ville ikke ha gått med på metadon. Stod selv på det i noen år. Svettet som en gris og følte meg helt lobotomert. Når jeg gikk av det merket jeg hvor mye det hadde påvirket meg. Kjenner mange som har stått på det lenge. De blir veldig preget av det både mentalt og fysisk. Ekstrem vektoppgang er vanlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det de fleste jeg snakker med sier.
Fikk du noe rus av det, eller forsvant det helt?

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Har du misbruker historikk?

Mistenker fastlegen din kanskje ha deg over i LAR. Mitt inntrykk er at leger ofte velger de mest vanlige behandlinger av ulike problemer fordi dem ønsker mindre risiko for at konsekvenser tilbake på seg selv.

Metadon er relativt vanlig allefall om du har historie med rusmisbruk og brukt opiater over lengre tid. Kanskje prøvd litt forskjellig.

Nå vet jeg veldig lite om din historikk, men jeg personlig skyr metadon som pesten.
Det beste er å komme seg av opiater og heller vende seg til smertene. Opiater vil kun hjelpe over lengre tid om du fortsetter øke dosene eller brukerer sterkere og sterkere preparat. Det er en vond sirkel.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men pr nå har jeg så mye smerter at det er helt utholdelig.
Jeg har alkoholmisbruk som sykdom, tydeligvis. Å narkotikamisbruk, noe jeg er helt uenig i. Alkohol er grei, men har brukt veldig lite og sjeldent narkotika å lang tid mellom hver gang.
Synes legene er blitt FOR strenge nå. Nesten som i USA der man lenge har hatt en opiatpandemi, men nå har det flere steder snudd helt og blitt et problem at kreftpasienter ikke får nok smertestillende.
Sist endret av Flemming; 22. februar 2024 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hva er det du tenker at du skal prøve av smertestillende som du enda ikke har testet? Hva er alternativet?

Jeg følger deg helt på det med metadon, det er et dritt stoff med haugevis av jævlige bivirkninger. Men viss du mot formodning må nødt å teste det ut bør du spørre om å I det minste gå metadon piller og ikke saft. De aller fleste som får lov å bytte fra saft til piller merker en stor endring på den måten at de får mye mindre bivirkninger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hva er det du tenker at du skal prøve av smertestillende som du enda ikke har testet? Hva er alternativet?

Jeg følger deg helt på det med metadon, det er et dritt stoff med haugevis av jævlige bivirkninger. Men viss du mot formodning må nødt å teste det ut bør du spørre om å I det minste gå metadon piller og ikke saft. De aller fleste som får lov å bytte fra saft til piller merker en stor endring på den måten at de får mye mindre bivirkninger
Vis hele sitatet...
Nei jeg vet ikke. Slik som det har vært gjort til nå er at jeg har gjort opiatrotasjoner. Vet ikke hvorfor de plutselig skulle slutte med det å ha meg på metadon.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hva er det du tenker at du skal prøve av smertestillende som du enda ikke har testet? Hva er alternativet?

Jeg følger deg helt på det med metadon, det er et dritt stoff med haugevis av jævlige bivirkninger. Men viss du mot formodning må nødt å teste det ut bør du spørre om å I det minste gå metadon piller og ikke saft. De aller fleste som får lov å bytte fra saft til piller merker en stor endring på den måten at de får mye mindre bivirkninger
Vis hele sitatet...
Tja, si det. Aldri fått Dolcontin fra lege.
Aha, det visste jeg ikke. Men da får man vel piller hver dag under nøye oppfølging?
Svarte 2 ganger, men shit happens! Har du noen tips?
Sist endret av Flemming; 3. mars 2024 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.