Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2611
Ello' jo nå skal dere høre..

For ca 2mnd siden starta jeg som selger på en bensinstasjon.
Jeg har hverken fått en jobb-kontrakt eller noen lønn til nå. Sitter på 200 spenn frem til lønning, om jeg ikke får det denne måneden blir det nudler til middag en måned

Så jeg har et par spørsmål ang dette


- Jeg leverte skattekortet mitt rundt 24Aug og lønn skal komme inn den
15'ende sept, i følge kolleger gjør sjefen lønninger 1 sept.
Er skattekortet da levert for sent? (i følge hu var det for sent)

- har jeg krav på lønn uten kontrakt?

- Er det ikke obligatorisk og ha kontrakt ganske fort?

- har jeg krav på noe forskudd hvis ikke jeg får den 15?

har noen andre spm angående det og jobbe alene på natta i helgene!

Det er absolutt ikke noe trivelig med masse fulle kunder når man står alene bak kassa og må flekke opp 15 burgere på rappen, å ddt må gjøres fort for de har en maksitaxi som venter. har spurt sjefen om vi kan være 2 på jobb men det har de ikke råd til for sjefen bruker penga på sine egne ferier.

- har jeg krav på en til kollega på jobb med meg hvis jeg føler meg utrygg og har altfor mye og gjøre? Evt hva kan jeg 'true' med for og få det sånn?


beklager uryddig innlegg, var ikke noe særlig og skrive fra S2'n
Det er nok opp til arbeidsgiver om du får lønn denne måneden. Flere bedrifter praktiserer at du jobber på etterskudd. Lønnsoppgjør skal det stå en hel seksjon om i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, du har ikke krav på lønn uten kontrakt.

Nei, du har ikke krav på noe forskudd på lønn. Det er klart, noen bedrifter praktiserer at dette lar seg gjøre, men det skal stå i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, det er ikke alltid like hyggelig med fulle kunder, men du har jo valget selv om du vil jobbe natten/helg. Slike arbeidstider står også som regel nevnt i den kontrakten du har skrevet under.

Hva sjefen din gjør med pengene sine, har du vel ikke noe med? Du velger jo selv om du tolererer arbeidsmiljøet der du jobber.

Som du sikkert skjønner, du undertegner arbeidskontrakt FØR du begynner i en stilling. Og ja, du er faktisk arbeidsledig enda.
om det skulle bli HELT krise så søk om Nødpenger fra NAV slik at du hvertfall for spist ordentlig!
Hadde lik situasjon da jeg begynte der jeg jobber nå. begynte seint i april(i fjor), fikk ikke lønn før juni.

Er vel -kanskje- en mulighet å spørre om å få lønna litt på forskudd pga situasjon?
Det har ikke noe å si om du har levert skattekortet eller ikke.
Om det ikke er levert blir du trekt 50% skatt, men dette vil du få igjen. sjefen din skal altså lønne deg skattekort eller ikke.

Om du begynte i midten av 1mnd er det ofte slik at man ikke får utbetalt lønn den første mnd fordi det da er såpass små summer.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Det er nok opp til arbeidsgiver om du får lønn denne måneden. Flere bedrifter praktiserer at du jobber på etterskudd. Lønnsoppgjør skal det stå en hel seksjon om i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, du har ikke krav på lønn uten kontrakt.

Nei, du har ikke krav på noe forskudd på lønn. Det er klart, noen bedrifter praktiserer at dette lar seg gjøre, men det skal stå i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, det er ikke alltid like hyggelig med fulle kunder, men du har jo valget selv om du vil jobbe natten/helg. Slike arbeidstider står også som regel nevnt i den kontrakten du har skrevet under.

Hva sjefen din gjør med pengene sine, har du vel ikke noe med? Du velger jo selv om du tolererer arbeidsmiljøet der du jobber.

Som du sikkert skjønner, du undertegner arbeidskontrakt FØR du begynner i en stilling. Og ja, du er faktisk arbeidsledig enda.
Vis hele sitatet...
Mangel på skriftlig avtale utelukker på ingen måte at det finnes et arbeidsforhold. Vær så snill, sett deg inn i saken før du uttaler deg.

For øvrig har du selvsagt krav på lønn, men det oppstår selvsagt lettere konflikter når du ikke har arbeidsavtale. Dette med lønn og avtale er temmelig lett å sette seg inn i gjennom arbeidsmiljøloven.
Trådstarter
20 2
Tusen takk for svar!

Til Farmerjoe: Jeg har jo ikke skrevet under på denne kontrakten så det er derfor jeg spør!
Du sier jeg ikke har noe med hva sjefen gjør med pengene sine, men som jeg skrev så bruker sjefen butikkens penger på og dra på private ferier.

Meteorfreak: Jeg starta den 1 Aug så fikk ikke lønn 15 Aug (Det regna jeg heller ikke med) Men regna med og få det i dag (Den 15'ende Sept).


Tusen takk for svar! Får se hvordan det går i dag. Hvis jeg ikke har noe lønn på konto i kveld må jeg nok begynne og mase litt igjen. Det hele virker så suspekt ettersom sjefen aldri har sagt hva jeg har i timelønn men jeg spurte jo for og få skrevet på skattekortet og hu sa "ca så så mye" Syns det er rart sjefen ikke vet hvor mye jeg skal tjene i tillegg til andre småting her og der som ikke gir mening!
Sist endret av Kaelx; 17. september 2012 kl. 09:50. Grunn: dato edit
Sitat av Kaelx Vis innlegg
- Jeg leverte skattekortet mitt rundt 24Aug og lønn skal komme inn den
15'ende sept, i følge kolleger gjør sjefen lønninger 1 sept.
Er skattekortet da levert for sent? (i følge hu var det for sent)
Vis hele sitatet...
Uansett skattekort eller ikke, lønn skal utbetales med 50% skatt hvis det ikke er "levert på kjøredato".

Det virker som dere har etterskuddsbetalt timer, dvs at 15 sept gjelder 01.08-31.08, og således er det riktig at du ikke skulle ha lønn 15 august.


- har jeg krav på lønn uten kontrakt?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge arbeidet er utført og du har vært på jobb de vaktene du skal være på jobb.

har spurt sjefen om vi kan være 2 på jobb men det har de ikke råd til for sjefen bruker penga på sine egne ferier.
Vis hele sitatet...
Du har ingenting med hva sjefen bruker penger på, like lite som han har med å gjøre hva du bruker dine penger på.

har jeg krav på en til kollega på jobb med meg hvis jeg føler meg utrygg og har altfor mye og gjøre? Evt hva kan jeg 'true' med for og få det sånn?
Vis hele sitatet...
Man har ikke krav til at det skal være minst 2 på jobb.
Det er bedriftens problem med inntjening hvis det er for lite ansatte, du må utføre den jobben du rekker på best mulig måte for din betaling.
Er ofte ubehagelig å ta tak i slike konflikter med en overordnet, særlig når man kanskje ikke er helt sikker på hvilke rettigheter en har. Vil anbefale deg å organisere deg. Meld deg inn i handel og kontor (som jeg tror blir din forening), så kan du forklare situasjonen for de slik at de igjen kan fortelle deg dine rettigheter. At du ikke har fått en kontrakt etter så lang tid er helt klart feil, men som sagt over har du selvfølgelig et ansettelsesforhold og krav på lønn. Var selv for sent ute med skattekort et år, fikk utbetalt 50 % allikevel. Lykke til
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Kaelx Vis innlegg
- Jeg leverte skattekortet mitt rundt 24Aug og lønn skal komme inn den
15'ende sept, i følge kolleger gjør sjefen lønninger 1 sept.
Er skattekortet da levert for sent? (i følge hu var det for sent)
Vis hele sitatet...
Ville ikke tro det, der jeg jobbet sist leverte jeg skattekort ca 1 uke før lønning og alt ordnet seg.

Sitat av Kaelx Vis innlegg
- har jeg krav på lønn uten kontrakt?
Vis hele sitatet...
Du skal ha arbeidskontrakt i det du begynner å jobbe.
Sitat av Kaelx Vis innlegg
- Er det ikke obligatorisk og ha kontrakt ganske fort?
Vis hele sitatet...
Jo, med en gang.
Sitat av Kaelx Vis innlegg
- har jeg krav på noe forskudd hvis ikke jeg får den 15?
Vis hele sitatet...
Ikke krav på forskudd, men du kan ringe banken din å spørre om kortsiktig kreditt.
Sitat av Kaelx Vis innlegg
har noen andre spm angående det og jobbe alene på natta i helgene!

Det er absolutt ikke noe trivelig med masse fulle kunder når man står alene bak kassa og må flekke opp 15 burgere på rappen, å ddt må gjøres fort for de har en maksitaxi som venter. har spurt sjefen om vi kan være 2 på jobb men det har de ikke råd til for sjefen bruker penga på sine egne ferier.
Vis hele sitatet...
Mener å ha hørt at man skal være 2 på jobb når det gjelder nattevakter osv. Stort sett alltid 2 på jobb når jeg tenker meg om.
Sitat av Kaelx Vis innlegg
- har jeg krav på en til kollega på jobb med meg hvis jeg føler meg utrygg og har altfor mye og gjøre? Evt hva kan jeg 'true' med for og få det sånn?
Vis hele sitatet...
Jeg vill valgt å legge frem sakene mine ryddig, høflig med tanke på at du er ny i jobben er det ikke lurt å begynne å true med ditt og datt.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Det er nok opp til arbeidsgiver om du får lønn denne måneden. Flere bedrifter praktiserer at du jobber på etterskudd. Lønnsoppgjør skal det stå en hel seksjon om i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, du har ikke krav på lønn uten kontrakt.

Nei, du har ikke krav på noe forskudd på lønn. Det er klart, noen bedrifter praktiserer at dette lar seg gjøre, men det skal stå i den kontrakten du har skrevet under.

Nei, det er ikke alltid like hyggelig med fulle kunder, men du har jo valget selv om du vil jobbe natten/helg. Slike arbeidstider står også som regel nevnt i den kontrakten du har skrevet under.

Hva sjefen din gjør med pengene sine, har du vel ikke noe med? Du velger jo selv om du tolererer arbeidsmiljøet der du jobber.

Som du sikkert skjønner, du undertegner arbeidskontrakt FØR du begynner i en stilling. Og ja, du er faktisk arbeidsledig enda.
Vis hele sitatet...

Skivebom!

Klart han har krav på lønn!
Dersom han ikke får arbeidskontrakt innen så og så lang tid og har hatt timer nok til fullstilling vil nok feks LO el presse på for at han skal ansettes i 100% basert på tidligere timelister.

Lønn etterskuddsvis er vanlig, men det betyr ikke at det er opp til sjefen å bestemme helt på egenhånd når lønnen skal betales ut. Har ts jobbet i august og levert skattekort 24 aug. er det ingenting som tilsier at han IKKE skal få lønn ved normal utbetaling 15 sept. Arbeidsmiljøloven er her krystall-klar. Om ikke annet er bestemt i kontrakt kan faktisk ansatte kreve 2 utbetalinger per måned.

Så ja når sjefen kløner det til med lønn nå så vil han ha rett til forskudd.

Problemet hans er jo at han står uten kontrakt og skal forhandle med en sær og rar sjef. Tipset er å organisere deg ts. Meld deg inn og ta kontakt med forbundet om ting ikke er på plass innen kort tid.

Gi også beskjed til sjefen din når du ER organisert at du trenger lønn, og si at han får feks 1 uke til å ordne det på, eller så ser du deg nødt til å be om assistanse fra forbundet. I samme slengen så kan du si at du nå har vært ansatt så lenge at det er på tide å få på plass formalitetene. En kontrakt er det minste du skal forvente. Den skal spesifisere stillingsbrøk, arbeidssted og stillingsbeskrivelse.

Ts du kan ikke forlang å få en ekstra kollega med deg på nattskift. Der er det nok arbeidsgivers råderett over ressurser som blir trumf, og det han bestemmer gjelder. Takler du det ikke får du forsøke å evt. bytte vakter internt, snakke med sjefen om endrede vakter eller rett og slett bytte jobb.
Sist endret av ompapa; 17. september 2012 kl. 11:48.