Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9227
Før jeg begynner å skrive mine tanker og følelser rundt cannabis vil jeg påpeke at dette ikke har noe med legaliseringsdebatten å gjøre. Jeg er for full regulering av alle ulovlige substanser i landet. Samtidig så vil jeg også påpeke at dette er min erfaring med cannabis og måten jeg ser på det nå.

Første gang jeg røykte cannabis var når jeg gikk i tiende klasse. Jeg husker at den største grunnen for at jeg prøvde det var fordi at det virket så spennende. I flere år hadde jeg hørt voksne snakke om det og fortelle hvor farlig det var. Det måtte da være noe spesielt med dette stoffet, tenkte jeg.

Jeg røykte det hjemme hos meg med noen venner. Jeg merket raskt at hele den bevisstheten forandret seg. Jeg levde mye dypere i tankene mine. Rusen dabbet omsider av og etterpå følte jeg en sterk anger over at jeg hadde gjort det. Jeg hadde nå passert denne magiske linjen og prøvd narkotika.

Lang tid gikk og iløpet av det neste året prøvde jeg ikke cannabis mange gangene. Sikkert 4-5 ganger. Det var forsatt veldig spennende og noe jeg i svært liten grad hadde kontroll over rusmessig. Det var ikke før sommeren når jeg gikk i andre klasse at jeg begynte å røyke mye. Da holdt jeg på en god stund og alle pengene mine gikk til cannabis. Jeg endte opp med å bli tatt av foreldrene mine og måtte slutte. I etterkant røykte jeg noen ganger her og der, spesielt i kombinasjon med alkohol. Jeg ble tatt flere ganger og dette førte selvfølgelig til oppfølging igjennom pisseprøver. Som dere sikkert vet er ikke de hjemmetestene så vanskelig å lure, så jeg klarte å røyke ved noen anledninger.

I starten av dette året var jeg lei av at foreldrene mine skulle bestemme over hva jeg skulle ruse meg på. Jeg var veldig uenig i deres syn på narkotika og det er jeg forsatt den dag idag. Gradvis begynte jeg å røyke på fest. Jeg gjorde dette primært fordi av en eller merkelig grunn fikk jeg myemye mer draget på jentene når jeg røykte og drakk sammen. Det var som en vidundermixtur for meg. Endelig hadde jeg funnet et rusmiddel som ikke var skadelig og gjorde meg til en sosial konge.

I sommerferien i år tok det for alvor av. Kjøpte da 100 gram god grønn sativa pot som var indoorgrowet i Tjekkia. Lukten var helt spesiell og jeg ble veldig cannabisglorifisert. Jeg identifiserte meg med stonere og elsket kulturen rundt det hele. Foreldrene mine visste at jeg røykte mye og jeg hadde lært dem å akseptere det.

Nå som jeg hadde evig tilgang på cannabis var terskelen for å røyke seg en joint veldig lav. Det gikk ifra å røyke i helgene til å røyke mange dager om uken. Hverdagen gikk i røyking, trening og festing. Selvtilliten min har steget i været denne sommeren. Livet hadde forandret seg nå som det var «akseptert» at jeg røykte cannabis, men i bakgrunnen var mine foreldre svært bekymret og lei seg. Det endte med at de fikk sendt meg til en veldig kjent psykolog og mental coach som er herifra jeg bor. Før jeg besøkte coachen hadde forbruket mitt gått tilbake å røyke bare i helgene.

Jeg har slitt med det psykiske noen ganger opp igjennom livet og vært til psykolog noen ganger før. Jeg fortale om mine erfaringer rundt mine tidligere psykiske plager. Etter dette begynte jeg og fortelle om mitt forhold til cannabis. Når jeg snakket om cannabis lurte han veldig på hvorfor jeg brukte det. «Det er fordi jeg drar jenter, det gjør meg avslappet og jeg liker å lage/høre på musikk» sa jeg til han. Da begynte han å snakke om min avhengighet til rusmidler. Jeg forstod ikke hva han snakket om og jeg følte meg ikke berørt i det hele tatt. For jeg hadde ingen rusproblemer? Jeg brukte bare cannabis for samme grunn som at andre bruker alkohol. Dette sa jeg til ham og da svarte han at det samme gjaldt de som drakk mye alkohol. Jeg vil aldri glemme denne timen i hele mitt liv fordi jeg skjønte ikke hva han ville fram til og satt og diskuterte det samme emnet frem og tilbake. Til slutt forstod jeg det. Jeg hadde brukt et rusmiddel for å utvide komfortsonen min. For dere som ikke vet det fungerer komfortsonen slik. Du har dine ferdigheter og du har oppgaver i livet som krever en grad av ferdigheter. Hvis du har gode ferdigheter på et område og blir gitt en oppgave som krever lite ferdighet blir det å utføre denne oppgaven kjedelig. På samme måte hvis du har lite ferdigheter på et område og blir gitt en oppgave som krever høye ferdigheter så blir du stresset, får angst osv.


En fin illustrasjon


Etter denne timen ble jeg umiddelbart interessert i å slutte å ruse meg. Dette gjaldt både alkohol og cannabis. Jeg ville nå ikke gi rusen ære for den personen jeg er, fordi rusmidlene forsterket bare de personlige trekkene jeg selv likte. Det første steget jeg tok var å fylle hverdagen med meningsfulle ting. Jeg startet å trene veldig ofte. Jeg jobbet hardt på skolen. Jeg var ute med venner og sto på skateboard. Jeg jobbet. Jeg fikk selvtillit. Dette gjorde at jeg til slutt så på cannabis med avsky. Jeg har en liten teori om hvorfor det ble slik:

De gangene jeg kjedet meg var det veldig enkelt å ta til rusen. Jeg merket at vennene mine ifra «stonermiljøet» ikke hadde mye til felles utenom å røyke cannabis. De gjorde ikke mye annet enn å røyke sammen, se på tv sammen og røyke enda mer. Hvis vi ikke hadde gjort dette i ruset tilstand er jeg veldig overbevist over at å leve på den måten er ekstremt kjedelig. Jeg hadde ihvertfall ikke klart det idag. Når det kom til det å sjekke jenter, så ja det hjalp meg på mange måter. Jeg trodde ikke jeg hadde ferdigheter til å snakke med jenter på en måte som fikk dem tiltrukket til meg. Jeg følte samtalene ble kjedelig hvis jeg bare drakk. Av en eller annen grunn så likte jenter meg bedre under cannabisrus, men gav det meg bedre selvtillit? Nei! Og hvorfor ble det slik? Fordi jeg ikke gav meg selv æren for å være den personen jeg var når jeg traff jentene. I mitt hodet var det cannabis ene og alene som var grunnen til at det var slik. Dette forandret seg. Jeg lærte det at å ha et godt humør, smile mye og være en god person er det som gjorde at jeg ble så godt likt. Dette har gitt meg selvtillit og baller til å ta initiativ med jenter. Jeg viser mine intensjoner helt klart, det viktigste for meg er å ikke gjøre en big deal ut av det, fordi det er jo det ikke.

Det jeg vil avslutte med er at dette er min erfaring med dette rusmiddelet. For meg var veien ihvertfall å slutte. Nå er jeg ihvertfall lykkelig, produktiv, har et godt selvbilde og er så og si rusfri
Fint skrevet, og godt for deg, men posten din sier fint lite om påstanden i tittelen her. Mener du oppriktig at alle cannabisrøykere er ulykkelige?
Tittelene var ment å skape oppmerksomhet og debatt, jeg ser nå at jeg ikke har svart helt og holdent på problemstillingen. Dette gjelder ikke BARE cannabisbrukere, dette berører alle som bruker rusmidler. Det jeg mener er at hadde du vært så lykkelig som du kunne blitt i ditt liv, hadde du ikke ruset deg. Hva mener du?
Jeg trener, jobber hardt, er sosial, og på en veldig bra kveld, en gang i mnd. kan jeg ta en joint, ikke fordi noe var feil, men fordi alt var perfekt, og jeg vil da krydre det herlige smørbrødet. Blir som krem i kakaoen for å få den herlige smaken til å bli enda bedre, ikke for å overdøve smaken av en ekkel kakao.

Tror heller du hadde et noe uheldig og høyt forbruk av cannabis. Føler man kan være like lykkelig om ikke lykkeligere med rus tilstede dersom det brukes ansvarlig og rett for å krydre en ekstra god kveld.

Flott skrevet tråd forresten, KP av meg.
Sist endret av Veggen; 20. oktober 2014 kl. 20:32. Grunn: Fjernet tekst som var kommet med 2 ganger.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
hmmm jeg er da lykkelig? Jeg røyker stort sett hver kveld etter jobb, dette er ikke problematisk for meg. Gjort det i mange år.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Tittelene var ment å skape oppmerksomhet og debatt, jeg ser nå at jeg ikke har svart helt og holdent på problemstillingen. Dette gjelder ikke BARE cannabisbrukere, dette berører alle som bruker rusmidler. Det jeg mener er at hadde du vært så lykkelig som du kunne blitt i ditt liv, hadde du ikke ruset deg. Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Føler poenget ditt blir litt enkelt, men ser hvor du vil. Jeg mener det er ekstremt individuelt, men jeg ser på det som personen over meg her. Røyker du en joint etter en god dag, kan det være en fin prikk over ien.

Selv om du putter salt i maten betyr det ikke at du ikke kan lage god mat uten.
Selv om du putter hasj i deg betyr det ikke at du ikke kan være lykkelig uten.
Sist endret av Alfeamnn; 20. oktober 2014 kl. 18:34.
Sitat av CallMeMaybe.Dog
Det jeg mener er at hadde du vært så lykkelig som du kunne blitt i ditt liv, hadde du ikke ruset deg.
Vis hele sitatet...
Hva mener du er det lykkeligste noen kan bli i sitt liv?
Sist endret av Noxaran86; 20. oktober 2014 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt skrevet. Men noe reflektert innspill syntes jeg desverre ikke det var.
Tenker nok som en del av de over meg; Cannabis effekt, virkning, bivirkninger osv er utrolig individuelt, nett som alle andre rusmidler. Syntes generelt sett folk er utrolig kjappe med å trekke konklusjoner bare fordi de har en dårlig erfaring.

Folk reagerer forskjellig på egentlig på alt du kan tenke deg. Alt fra rusmidler til peanøtter. Noen tåler det, andre ikke. Noen blir litt syk, noen blir veldig syk. Noen blir helt frisk igjen, andre ikke.
At jeg ikke er så lykkelig som jeg kunne ha vært er min egen feil og når jeg ser på de tingene som reduserer lykkeligheten min så kan jeg på ingen måte si at cannabis er en av de. Tvert i mot så gir cannabis økt livskvalitet i mitt tilfelle. Bedriver jeg en form for selvmedisinering? Helt klart men det endrer ikke det faktum at det fungerer og jeg enda ikke har merket noen negative konsekvenser utenom den sosiale stigmatiseringen.
Jeg skjønner poenget, og det er bra du føler deg lykkeligere etter at du sluttet. Men jeg mener også det blir veldig elementært, og påstanden om at cannabis eller et rusmiddel ikke gjør deg lykkelig er for enkelt, for alle er ikke som deg. Man må se nøyere på hva avhengighet er og hvorfor det oppstår, hvor linjen mellom bruk og misbruk går, hvordan livet til personen er.

I følge grafen du viser oss forteller du at livet ditt ikke er veldig utfordrene, du har foreldre som bryr seg og masse venner, livet ditt blir kjedelig fordi du allerede har mange ferdigheter alt går relativt bra. For deg er det enkelt å se at du virkelig ikke trenger rusmidler. Du trenger ikke være så avhengig av det, fordi problemene løser seg lett.
-Hvis vi tar en annen person med skyhøye utfordringer. La oss si en ungdom som har hatt en dårlig oppvekst, og ikke har noen foreldre eller gode venner å støtte seg på. Personen kan ha dårlige ferdigheter til å hanskes med problemene, og tyr til stoff for å mestre livet. Avhengigheten blir stor og det er vanskelig å slutte. Det kan ta flere år med rehabilitering og mestring av problemene for å få ferdigheten som trengs til et utfordene liv uten stoff.

Bivirkninger og fysisk avhengighet kommer ved siden. Nå er ikke cannabis et stoff som ofte gir mye bivirkniner eller fysisk avhengighet. Men andre kan gi symptomer som gjør det vanskeligere å slutte for hvem som helst.
Mange lever helt lykkelig liv, med fin balanse mellom ferdigheter og utfordringer. Mange av disse tar seg en joint eller et glass vin på fritiden sin relativt ofte, uten at de er avhengige. De fleste oppegående, lykkelige menneskene skjønner når det går for langt, og takler dette uten store problemer.
Synes kanskje vi ikke skal henge oss opp i tittelen, da den egentlig ikke hadde noe med innlegget til TS å gjøre (som forøvrig var veldig bra). Det er også viktig å bli for ... finner ikke ordet, men å se ned på folk som ruser seg. Det var nok heller ikke poenget med tittelen, men kan bli oppfattet slik.

Jeg har en noe tilsvarende erfaring, altså jeg har røyket mye, men akkurat dette halvåret røyker jeg ikke (har ikke sluttet for godt). Jeg tror greia du snakker om handler alt om hvorfor man bruker cannabis in the first place. Skal innrømme at jeg ofte brukte cannabis for å rømme fra virkeligheten, gi hjernen litt fri, og bli glad osv. Da blir man veldig psykisk avhengig. De stonere jeg kjenner som røyker hver dag, gjør det av samme grunn. Så du har nok misbrukt cannabis, nå gjør du det ikke lenger og det er jo fint for deg.

Men det jeg ville få frem, er at jeg har opplevd samme mestringsfølelse. Veldig givende. Altså å takle problemer uten rus er veldig bra. Men det er vel ganske kjent fra før. Dog en god del stonere som ikke gjør det. Så alt kommer an på hva årsaken til forbruket er, mener jeg.
Sist endret av Chronic420; 20. oktober 2014 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil poengtere at jeg ikke ser ned på noen som ruser seg. Jeg har hatt problemer selv og jeg forsetter og jobbe med dem på daglig basis. Dette var ment for å være motiverende til å ikke ruse seg og takle situasjoner uten rus.

Det var perioder jeg ruset meg mye og perioder jeg ruset meg lite denne sommeren. De ukene jeg røykte på daglig basis gjorde jeg det fordi jeg hadde fri og ikke hadde noe å fylle hverdagen med. Ukene hvor jeg ikke ruset meg hadde jeg en hverdag hvor jeg gjorde meningsfulle og gøye ting. I disse ukene ville det vært en ulempe å ruse seg.

Jeg ser nå at tittelen skulle vært endret. Synes at det er litt dumt at fokuset er her. Jeg likestiller mennesker som drikker alkohol, cannabis og andre rusmidler. Jeg tror at kanskje litt av grunnen til at jeg valgte cannabis er fordi jeg har sett at det er noen få, men veldig arrogante mennesker i legaliseringsdebatten her på forumet. Er så piss lei av å høre om narkotika og psyke.

Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus? Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Jeg vil poengtere at jeg ikke ser ned på noen som ruser seg. Jeg har hatt problemer selv og jeg forsetter og jobbe med dem på daglig basis. Dette var ment for å være motiverende til å ikke ruse seg og takle situasjoner uten rus.
Vis hele sitatet...
Du snakker om rus som om det bare blir brukt for de som har problemer.

Mennesker liker å gi seg selv belønning hvis de har prestert noe bra. Dersom noen ønsker at dette skal være cannabis i ny og ned, er det jo absolutt ikke et problem.

Det er ikke alle som benytter rus for å rømme fra virkeligheten.

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus? Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?
Vis hele sitatet...
Hva om denne jointen etter et vellykket arbeidsprosjekt er nettopp det lille ekstra for å få en perfekt dag?

Hvilken er du til å dømme, at en dag skal være perfekt uten rus? En dag kan være perfekt, ved å inkludere rus.

Jeg snakker ikke om rusmisbrukere.
Sist endret av MrCryptical; 20. oktober 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus? Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer med å se på det slik, først og fremst kan ikke alt være perfekt, og dersom alt er det, så vil du ikke være klar over det. Man må ha det litt vondt i ny og ne for å vite at man virkelig har det bra jevnt over.

Jeg tror du gjør den klassiske feilen med å ikke skille mellom bruk og misbruk. Du blir neppe mer lykkelig av å sitte sløv i sofaen uten rusmidler om du ikke gjør noe. Det virker som at du er veldig opptatt av at rusmidlene har skylden for å være fyllet, istedenfor å se på at du mest sannsynlig ikke hadde hatt det noe bedre av å stirre i veggen. Selvfølgelig kan rusmidler ha ført til at du hadde et mindre behov for å gjøre andre ting, men feilen ligger i å ikke gjøre noe - rusen blir et symptom, ikke grunnen.

Det går helt fint å leve et meningsfult liv uten problemer og bruke penger på rusmidler fordi det er noe annerledes som gjøres fra tid til annen. Det er radikalt forskjellig å ha mange daglige gjøremål og avtale med kamerater at man skal møtes da og da og bruke et rusmiddel, og å bare sette seg ned med samme rutine som alltid.

Du har nok et poeng med at dersom man bruker rusmidler daglig, så er det med stor sannsynlighet et problem der. Det er noe helt annet å påstå at fordi du har misbrukt cannabis, så gjør det at andre mennesker er mindre lykkelige fordi man bruker rusmidler.
Sist endret av Xasma; 20. oktober 2014 kl. 21:34.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du snakker om rus som om det bare blir brukt for de som har problemer.

Mennesker liker å gi seg selv belønning hvis de har prestert noe bra. Dersom noen ønsker at dette skal være cannabis i ny og ned, er det jo absolutt ikke et problem.

Det er ikke alle som benytter rus for å rømme fra virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Så da mener du at mennesker som har problemer er mennesker man skal se ned på? Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt fordi vi alle sammen har samme utgangspunkt ifra fødselen, men at samfunnet/verdenssamfunnet gjør at det blir sosiale urettferdige forskjeller.



Det store problemet i livet mitt har vært at jeg ikke har hatt noen veldig nære venner. Jeg har vært en tyrann. veien jeg gikk var at jeg dro jenter og det gjorde at gutter likte meg. Problemene mine løste seg når jeg fikk selvtillit.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Så da mener du at mennesker som har problemer er mennesker man skal se ned på? Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt fordi vi alle sammen har samme utgangspunkt ifra fødselen, men at samfunnet/verdenssamfunnet gjør at det blir sosiale urettferdige forskjeller.
Vis hele sitatet...
Var det alt du klarte å hente ut av det?
- Nei, jeg mener stikk motsatt. Og har samme syn som deg.
Alle har sin form for problemer, men ikke alle benytter rus for å dekke over dem.

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg

Det store problemet i livet mitt har vært at jeg ikke har hatt noen veldig nære venner. Jeg har vært en tyrann. veien jeg gikk var at jeg dro jenter og det gjorde at gutter likte meg. Problemene mine løste seg når jeg fikk selvtillit.
Vis hele sitatet...
Det er ingen hemmelighet at selvtillit drar damer, og det var vel nettopp selvtillit du fikk da du ruset deg, bevisst eller ubevisst.
For at poenget ditt skal være et godt poeng så må jo alle som ruser seg ruse seg på grunn av at de har problemer. Som flere nevner (inkludert meg selv) så er det ulike årsaker til at folk ruser seg. For min del er det snakk om å klare å holde en normal døgnrytme. Nå er jeg en av de med et døgn på 28 timer så for meg er det praktisk talt umulig å leve et normalt liv uten å enten få noe av legen eller å røyke. Er jeg avhengig? Helt klart men hva er det jeg er avhengig av? Jeg er avhengig av å ha en normal døgnrytme for å kunne leve det livet jeg vil.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
For at poenget ditt skal være et godt poeng så må jo alle som ruser seg ruse seg på grunn av at de har problemer. Som flere nevner (inkludert meg selv) så er det ulike årsaker til at folk ruser seg. For min del er det snakk om å klare å holde en normal døgnrytme. Nå er jeg en av de med et døgn på 28 timer så for meg er det praktisk talt umulig å leve et normalt liv uten å enten få noe av legen eller å røyke. Er jeg avhengig? Helt klart men hva er det jeg er avhengig av? Jeg er avhengig av å ha en normal døgnrytme for å kunne leve det livet jeg vil.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at alle som ruser seg har problemer. Jeg vet det kan se ut som at jeg skrev det lengre oppe, men det var ikke det jeg mente. Det er opp til deg selv å vurdere om det å utvide komfort-sonen gjennom rusmidler er et problem. Jeg mener bare at det er andre og bedre måter å utvide komfort-sonen sin uten å ty til rusmidler.

En ting er sikkert og det er at ruser du deg for "nytelsens" skyld, gjør du det for å utvide komfort-sonen din. Man går i besøk edru og det kan være gøy. Du drikker og det blir enda gøyere. Har du da utvidet komfort-sonen? Ja, det har du fordi du er mer komfortabel i den situasjonen du befinner deg i.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Jeg sier ikke at alle som ruser seg har problemer. Jeg vet det kan se ut som at jeg skrev det lengre oppe, men det var ikke det jeg mente. Det er opp til deg selv å vurdere om det å utvide komfort-sonen gjennom rusmidler er et problem. Jeg mener bare at det er andre og bedre måter å utvide komfort-sonen sin uten å ty til rusmidler.

En ting er sikkert og det er at ruser du deg for "nytelsens" skyld, gjør du det for å utvide komfort-sonen din. Man går i besøk edru og det kan være gøy. Du drikker og det blir enda gøyere. Har du da utvidet komfort-sonen? Ja, det har du fordi du er mer komfortabel i den situasjonen du befinner deg i.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig finnes det andre måter å utvide komfort-sonen sin enn rusmidler. Det kalles å pushe seg selv. For meg virker det som at du tror alt og alle velger samme rute som deg for å løse problemene sine og det er utenkelig at folk kan ha andre grunner til å ruse seg. Eksempelet du kommer med gir heller ikke mening da det over hodet ikke har noe med å utvide komfort-soner å gjøre. Er man først komfortabel så er det innenfor komfort-sonen og det er derfor ingen grunn til å utvide den i en slik situasjon. Å bli mer komfortabel i en slik situasjon utvider ingen ting men det er godt mulig man tar seg mer til rette siden man allerede er komfortabel.

At du har hatt rusproblemer og kommet deg ut av dem er vel og bra men dette minner bare mer og mer om en som mener han har funnet meningen med livet, møtt jesus eller har hatt en eller annen form for åpenbaring og på død og liv må frelse alle andre. At andre kan kjenne seg igjen i dine problemer er en ting men det betyr ikke at alle har de samme problemene som deg.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Selvfølgelig finnes det andre måter å utvide komfort-sonen sin enn rusmidler. Det kalles å pushe seg selv. For meg virker det som at du tror alt og alle velger samme rute som deg for å løse problemene sine og det er utenkelig at folk kan ha andre grunner til å ruse seg. Eksempelet du kommer med gir heller ikke mening da det over hodet ikke har noe med å utvide komfort-soner å gjøre. Er man først komfortabel så er det innenfor komfort-sonen og det er derfor ingen grunn til å utvide den i en slik situasjon. Å bli mer komfortabel i en slik situasjon utvider ingen ting men det er godt mulig man tar seg mer til rette siden man allerede er komfortabel.

At du har hatt rusproblemer og kommet deg ut av dem er vel og bra men dette minner bare mer og mer om en som mener han har funnet meningen med livet, møtt jesus eller har hatt en eller annen form for åpenbaring og på død og liv må frelse alle andre. At andre kan kjenne seg igjen i dine problemer er en ting men det betyr ikke at alle har de samme problemene som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått en god del. Kan du gi meg et eksempel på en som ruser seg uten å utvide komfort-sonen utenom medisinske grunner.
Hvorfor er det slik at hvis en har brukt rus, og blir clean, så skal en absolutt få alle andre til å innse hvor digg det er å slutte med rus?
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Jeg tror du har misforstått en god del. Kan du gi meg et eksempel på en som ruser seg uten å utvide komfort-sonen utenom medisinske grunner.
Vis hele sitatet...
Alle de gangene man ruser seg for kosens skyld.
Sitat av bacongull Vis innlegg
Hvorfor er det slik at hvis en har brukt rus, og blir clean, så skal en absolutt få alle andre til å innse hvor digg det er å slutte med rus?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig fordi det er holdningen som må til for å klare å slutte, dersom man er sterkt avhengig.
Leste ikke alt, men jeg røyker hele tiden.
Er lykkelig ellers, men røyk bare hjelper en å se det
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus? Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt blir for enkelt. Det er ikke alle som bruker rusmidler som gjør det for å slippe unna en grå hverdag. Det er ikke alle som bruker rusmidler som gjør det for å bli lykkelige. Det er ikke alle som bruker rusmidler som er avhengig av rus for å leve et godt liv.


Du lurer på hvorfor folk bruker penger på rusmidler, dersom de ikke har et behov for å ruse seg. Men har du tenkt over hvor mye unødvendig mennesker egentlig bruker penger på, som de heller egentlig ikke har behov for?

- Hvorfor bruker vi penger på hobbyer?
- Hvorfor reiser vi på ferier?
- Hvorfor ser vi på film?
- Hvorfor spiller vi spill?
- Hvorfor hører vi på musikk?
- Hvorfor gjør vi i det hele tatt andre ting enn det absolutt nødvendige?

Det handler om trivsel, om å ha det moro, føle mestring, sosial samhørighet, kultur... alle er faktorer som bidrar til økt livskvalitet. Livskvalitet er utrolig viktig for psykisk helse.

Fornuftig bruk av rusmidler kan altså faktisk være med på å fremme livskvaliteten til den enkelte.
Sitat av bacongull Vis innlegg
Hvorfor er det slik at hvis en har brukt rus, og blir clean, så skal en absolutt få alle andre til å innse hvor digg det er å slutte med rus?
Vis hele sitatet...
Dette fenomenet ser en gang på gang. Jeg tror det har noe med selv-konsistens å gjøre. Det at man har kommet i situasjoner som har ført fram til atferdsendring, følges av holdningsendring fordi det er ubehagelig å ha kognisjoner som er i uoverensstemmelse. For eksempel, dersom man slutter med rus, og fortsatt har positive holdninger til rus, så vil dette skape en kognitiv dissonans som fører til at man blir motivert til å endre enten atferden, slik at den passer overens med holdningen, eller holdningen, slik at den passer overens med atferden.

En slik holdningsendring kan manifesterer seg som eksplisitt avstand fra holdningsobjektet. Og dette kan uttrykke seg som forsøk på å overbevise andre om at dette er den rette måten å forholde seg til objektet. På den måten oppnår individet en slags indre konsistens via kongruensen mellom hvordan det observerer at det oppfører seg og hvordan det tenker om verden.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Dette fenomenet ser en gang på gang. Jeg tror det har noe med selv-konsistens å gjøre. Det at man har kommet i situasjoner som har ført fram til atferdsendring, følges av holdningsendring fordi det er ubehagelig å ha kognisjoner som er i uoverensstemmelse. For eksempel, dersom man slutter med rus, og fortsatt har positive holdninger til rus, så vil dette skape en kognitiv dissonans som fører til at man blir motivert til å endre enten atferden, slik at den passer overens med holdningen, eller holdningen, slik at den passer overens med atferden.

En slik holdningsendring kan manifesterer seg som eksplisitt avstand fra holdningsobjektet. Og dette kan uttrykke seg som forsøk på å overbevise andre om at dette er den rette måten å forholde seg til objektet. På den måten oppnår individet en slags indre konsistens via kongruensen mellom hvordan det observerer at det oppfører seg og hvordan det tenker om verden.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å snu på dette? At mange som driver med rus sliter med kognitiv dissonans, og når de så slutter med rus vil det være samsvar med atferd og holdning/konsistens, noe som føles "godt"?
Sist endret av Olympic; 21. oktober 2014 kl. 18:12.
Har røyka daglig i 12 år, er meget lykkelig.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus?
Vis hele sitatet...
Du vinkler saken feil. Ingen har en perfekt dag ifra morgen til kveld, kan forklare hvorfor senere. Forskjellen på deg, og andre er at du slet med dårlig selvtillit, og hadde få venner, noe du forsøkte å bruke rus til å dekke. Man kan fint være greit lykkelig og i fint humør selv om man bruker cannabis, men det kan gjøre noen deprimerte dersom man bruker det daglige, ikke på grunn av at man ruser vekk problemene sine, men fordi det kan skape en nevrokjemisk ubalanse i hodet ditt. Dersom man har det helt fint med seg selv og røyker cannabis i helgene får man tvilsomt skader, eller problemer av det. Kanskje litt dårligere læringsevne, men det virker som for deg, så var det selve konseptet rus som ødela, og ikke de direkte bivirkningene av cannabis. Du hadde altså et rusproblem. Du ruset deg for å føle deg bedre, noe du kunne ha gjort med ethvert rusmiddel, men det var selve rusen som var problemet. Poenget av at om at man skulle ha hatt en perfekt dag fra morgen til kveld hver dag er derfor irrelevant, og dersom dagene dine faktisk hadde vært perfekte fra morgen til kveld, hadde en kveld med cannabisrus i uka, dersom du ikke er disponert for noen psykiske lidelser - faktisk økt livskvaliteten din og du ville generelt sett ha vært lykkeligere.

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt riktig. Jeg vil poengtere at det er stor forskjell på bruk og misbruk - uavhengig av substans men i dette tilfellet cannabis. Jeg forstår at du gjerne vil motivere andre til å kutte ut rus, men det er faktisk ikke alltid det beste for alle. Rusmidler kan muligens øke livskvaliteten til folk tror jeg, dersom vedkommende er fornøyd med seg selv og ikke misbruker det for ofte, heller bruker det som et krydder til en sabla fin kveld en gang i blant.

I ditt tilfelle brukte du cannabis for å forsøke å øke livskvaliteten din, men der igjen - er ikke problemet de fysiske skadevirkningene. Problemet ditt var at du følte du måtte ruse deg, altså du hadde et rusproblem så du misbrukte cannabis.

Mey hey! Ikke tro at jeg prøver å knuse ditt pågangsmot nå som du endelig har sluttet med weed! Det er veldig bra at du sluttet og fikk tak i roten til problemene dine, fremfor å ruse de vekk! Veldig mange som ruser seg fryktelig mye som ikke engang er klar over at de har et problem. Det viser meg at det ser ut til at du har god selvinnsikt! Veldig mange har nøyaktig det samme problemet som deg, selv om de ikke engang vet om det selv og for de så er det veldig bra at du vil motivere vedkommende til å kutte ut rus, men dette gjelder ikke de som har det helt fint, og jeg tror det er dette veldig mange reagerer på her.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Er det ikke mulig å snu på dette? At mange som driver med rus sliter med kognitiv dissonans, og når de så slutter med rus vil det være samsvar med atferd og holdning/konsistens, noe som føles "godt"?
Vis hele sitatet...
Helt klart. Mange som ruser seg, har på tross av dette en negativ holdning til rus. I avhengighet ser en ofte at lysten på stoff stiger, mens den hedoniske belønningen forbundet med rusmiddelet avtar. På sikt så vil dette ofte utvikle seg til en negativ holdning til rusmiddelet, da det ikke tilføyer den gleden det gjorde i begynnelsen, samtidig som de negative konsekvensene blir mer åpenbare.

Det jeg påpeker i den forrige posten er at det i mange tilfeller er omvendt, og spesielt i de situasjonene hvor atferdsendringen er påtvunget utenfra. Da vil ofte den positive holdningen vedvare, på tross av atferdsendring, før den deretter endres. Noe som kan gi utslag i slike ekstreme "har-sett-lyset"-åpenbaringer og en trang til å dele dette med verden.
Man kan misbruke absolutt ALT i denne verden. Vis jeg for beskrevet smertestillende av min lege og jeg kjører 3 doblet doser, skal jeg da springe inn på et forum å skrive om hvor uheldig smertestillende er?

Du ser vis jeg skal være helt ærlig så har ikke en vanlig Ola Nordmann bruk for cannabis i det hele, da alle til nå har betegnet det som et rusmiddel, og at det tross alt er narkotika. Dette er tull og tøys, og egentlig svar på hvor mange som bare følger strømmen. Vis du setter deg litt inn i systemene så forstår man raskt at verden handler kun om penger. Hvorfor tror dere at cannabis er ulovlig? Mens alkohol og tobakk er lovlig? Hadde alkohol selskapene mye makt tilbake i tiden når cannabis var lovlig? Så absolutt. Kunne holdt på i dager vis her.

Jeg som kristen tror absolutt at cannabis er en av guds gaver, det er en naturlig plante som alltid har eksistert. Isteden for å følge alle andre, burde man heller lage sine egne teorier.

Hvorfor er cannabis guds gave? Se bare på hemp, selv bibelen har blitt lagt av hemp. Trenger egentlig ikke å skrive mer her, bare research litt selv.

Marijuana kan bli brukt som medisin mot så mangt, alt fra kreft til migrene. Hvorfor eksisterer både indica og sativa planter som virker på 2 forskjellige måter...

Jeg ønsker ikke full legalisering, kun medical. Grunnen for det er rett og slett at jeg stoler mer på å kjøpe det av en dealer enn regjeringen. Regjeringen vil bry seg svært lite om kvaliteten på produktet, dem vil bare mase produsere det for pengene sin skyld, ikke minst hva slags kjemikalier dem vil tilsette. Som igjen vil gå utover dem som virkelig trenger det som medisin. Veien å gå er å avkriminalisere det.

Jeg har selv misbrukt cannabis, når jeg først begynte å røyke var det kun for rusen sin del. Igrunn ikke noe gale med det, men da må man ha såpass sterk mentalitet at man allikevel greier å fungere. Er det noe man skal gjøre den dagen, så gjør man det før man bruker cannabis. Det var slik jeg snudde det inn til noe positivt, det var ikke cannabisens feil at jeg valgte å røyke før jobb og før trening slik at jeg ikke fikk gjort jobben. Isteden for å koble av med det etterpå. Det var kun min feil at jeg ikke var sterk nok mentalt til å kontrollere mitt inntak.

Sliter man med mye stress, angst, depresjon, søvn, spiseproblemer osv. Så finnes det ikke noe bedre hjelpemiddel enn cannabis. Selv bare vis man bytter ut alkoholen i helgene med cannabis, så er det en positiv ting. Jeg sier ikke at cannabis er helt ufarlig, men jeg mener helt klart at det er mindre skadelig enn sovetabletter, smertestillende, anti-depressive osv. Jeg ville heller brukt cannabis enn 15 forskjellige medisiner så man får av legen.

Masseprodusere*

Poenget mitt er: cannabis er medisin samt et rusmiddel. Det er vel derfor det er så 2 sideres. Og jeg følte for å skrive min sak av det. Da dem aller fleste her inne skriver kun den ene siden av det(rusmiddel siden). Bruker man det som rus så er det meget lett å misbruke. Men som regel er det din mentalitet som bestemmer utfallet. Jeg har nå iallefall røykte daglig over en lang periode, og det har ikke annet enn å ha hjulpet meg, ikke slik som med deg...

Masseprodusere*

Poenget mitt er: cannabis er medisin samt et rusmiddel. Det er vel derfor det er så 2 sideres. Og jeg følte for å skrive min sak av det. Da dem aller fleste her inne skriver kun den ene siden av det(rusmiddel siden). Bruker man det som rus så er det meget lett å misbruke. Men som regel er det din mentalitet som bestemmer utfallet. Jeg har nå iallefall røykte daglig over en lang periode, og det har ikke annet enn å hjulpet meg. Ikke slik som med deg...
Sist endret av The Black Sheep; 23. oktober 2014 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg som kristen tror absolutt at cannabis er en av guds gaver, det er en naturlig plante som alltid har eksistert. Isteden for å følge alle andre, burde man heller lage sine egne teorier.
Vis hele sitatet...
Generelt sett bør man vel ha mer lit til en objektiv teori dannet kollektivt enn en som ble til subjektivt. Angående rusmidler er jeg enig i at hvert enkelt menneske skal ha rett til å endre bevissthetstilstanden sin, men man kan fremdeles forholde seg til objektive fakta. Det at cannabis er naturlig ser jeg ikke poenget i.

Hvorfor er cannabis guds gave? Se bare på hemp, selv bibelen har blitt lagt av hemp. Trenger egentlig ikke å skrive mer her, bare research litt selv.
Vis hele sitatet...
Det at Johannes Gutenberg valgte hamp som materiale for sin førsteutgave av Bibelen 1456 år etter Jesu fødsel er irrelevant. Det sier mer om tidsperioden og hva som var mest beleilig der og da. Han kunne like godt brukt vellum som han også benyttet seg av på andre utgaver.

Marijuana kan bli brukt som medisin mot så mangt, alt fra kreft til migrene. Hvorfor eksisterer både indica og sativa planter som virker på 2 forskjellige måter...
Vis hele sitatet...
Nåja, jeg vil ikke si det er noen vidundermedisin. Cannabis som medisin mot kreftceller er mildt sagt omstridt. At cannabis kan dempe bivirkningene av cellegiftbehandling derimot er godt dokumentert. Legemidler for migreneplager eksisterer det flere av f.eks sumatriptan. Cannabis er ingen vidundermedisin som myndighetene bevisst tøyler fra å kurere alt den kommer over! =)

Jeg ønsker ikke full legalisering, kun medical. Grunnen for det er rett og slett at jeg stoler mer på å kjøpe det av en dealer enn regjeringen. Regjeringen vil bry seg svært lite om kvaliteten på produktet, dem vil bare mase produsere det for pengene sin skyld, ikke minst hva slags kjemikalier dem vil tilsette. Som igjen vil gå utover dem som virkelig trenger det som medisin. Veien å gå er å avkriminalisere det.
Vis hele sitatet...
Hvilke kjemikalier skal produsentene tilsette tenker du? Og hvilken garanti har du for at dealeren din ikke selger cannabis som er framstilt på samme måte? Ingen. Det er flere legemidler i dag som fremstilles fra vekster bla. antibiotika. Det er så vidt meg bekjent ingen grunn til å mistenke lugubre kjemikalier som tilsettes under eller etter produksjonen av antibiotika. Ved en regulert legalisering vil også produktet ha en forutsigbar kvalitet. For ikke å snakke om at en vesentlig del av kaka til organiserte kriminelle forsvinner fra mørket og opp i lyset.

Det var slik jeg snudde det inn til noe positivt, det var ikke cannabisens feil at jeg valgte å røyke før jobb og før trening slik at jeg ikke fikk gjort jobben. Isteden for å koble av med det etterpå. Det var kun min feil at jeg ikke var sterk nok mentalt til å kontrollere mitt inntak.
Vis hele sitatet...
Ved en total legalisering og en endring i folks oppfatning av cannabis vil lista for å søke hjelp om man befinner seg i en lignende situasjon sannsynligvis synke betraktelig. Flott at du har fått kontroll på inntaket.

Sliter man med mye stress, angst, depresjon, søvn, spiseproblemer osv. Så finnes det ikke noe bedre hjelpemiddel enn cannabis. Selv bare vis man bytter ut alkoholen i helgene med cannabis, så er det en positiv ting.
Vis hele sitatet...
Det var en veldig uansvarlig ting å si spør du meg. At det kan hjelpe enkelte er helt sikkert riktig, men å selvmedisinere seg med cannabis mot angst og depresjoner kan potensielt ende i katastrofe. Hvis det kan forsvares må det isåfall gjøres i samarbeid med helsepersonell. Jeg aner at du snakker for deg selv her, men teksten sier noe helt annet.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Det jeg mener er at hadde du vært så lykkelig som du kunne blitt i ditt liv, hadde du ikke ruset deg. Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Lykkebegrepet er jo en variabel i forhold til hvordan hvert enkelt individ
opplever livet. En person kan finne lykke i noe en annen opplever som
absurd eller uforståelig. Eksempel: jeg kan ha en lykkefølelse når det
regner og blåser, mens naboen banner over det han kaller dårlig vær.

Når det gjelder rus, mener jeg det kan gi en lykkefølelse i en gitt
situasjon. Eksempel: noen øl etter en hard arbeidsdag føles godt, og
gir meg en lykkefølelse som f.eks. tv-titting ikke gir. En øl til frokost
gir meg ikke en tilsvarende lykkefølelse.

Ellers sitter jeg med et inntrykk av at den norske "lykkestandarden"
fordrer materiell velstand fremfor noe, samtidig som rus gjerne blir
sett på som en negativ ting. Man kunne spørre: hvorfor det?
Har selv sluttet med cannabis og jeg hater det stoffet mer en noe annet nå. Sluttet på en litt annen måte en det du gjorde da. Fikk psykose så det ble vel egentlig å tvangslutte. Nå til dags blir jeg rett og slett redd av å tenke på cannabis.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Mest sannsynlig fordi det er holdningen som må til for å klare å slutte, dersom man er sterkt avhengig.
Vis hele sitatet...
Bekrefter dette. Jeg måtte endre atferden min for å holde meg rusfri, men lot ikke det vare så lenge. Nå er jeg rusa.
Sitat av The Black Sheep Vis innlegg
Man kan misbruke absolutt ALT i denne verden. Vis jeg for beskrevet smertestillende av min lege og jeg kjører 3 doblet doser, skal jeg da springe inn på et forum å skrive om hvor uheldig smertestillende er?


Jeg som kristen tror absolutt at cannabis er en av guds gaver, det er en naturlig plante som alltid har eksistert. Isteden for å følge alle andre, burde man heller lage sine egne teorier.

Hvorfor er cannabis guds gave? Se bare på hemp, selv bibelen har blitt lagt av hemp. Trenger egentlig ikke å skrive mer her, bare research litt selv.
.
Vis hele sitatet...
Merkelig synspunkt, olje også er en naturlig del av jorda's kjerne, du drikker ikke av det fordet. Bare fordi noe er naturlig er det ikke sikkert det har gode hensikter med bruk. Derfor burde du heller objektisere det enn å "tro" det er en av guds gaver. Jeg vet Cannabis har mange gode fordeler, prøvde bare å poengtere det du sa. Alt med måte spør du meg.