Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3004
Ja, kjæresten min kjøpte en bærbar Fujitsu siemens PC for ca 1.5 år siden til dedikert til skolerelaterte ting.
For ett par uker siden, ble laderen hennes defekt, å den ble levert inn der hun kjøpte PCen, i dag hentet moren laderen å måtte ut med 650.- for en helt ny en.
Laderen som ble defekt, hadde ikke noen som helst tydelige skader, å hadde blitt behandlet meget bra, den sluttet bare putselig og funke.

Det jeg lurte på er: Har ikke kjæresten min rett på en ny lader gratis? Gjelder ikke garanti for elektriske gjenstander alt fra 2 til 10+ år ? En venn av meg har ca den samme PCen som kjæresten min, han sier at i kontrakten står det at det er 1års garanti, strider dette mot noen lover? Jeg trodde det var minst 2år garanti uansett!

Så hva syntes dere om saken, har kjæresten min / moren blitt lurt, eller har utsalgsstedet ikke gjort noe gale?

Har lest litt på lovdata uten å ha funnet noe serlig relevant.
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 22:02.
ladere og batteri har kun 6 måneders garanti tid. kjipt men sant.

-hilsen TIDLIGERE elkjøp servicemottak ansatt :P
Sist endret av tor82; 9. april 2008 kl. 22:03.
Forbrukerkjøpsloven sier vel at reklamasjonstiden er minimum to år på alt som ikke regnes som normal slitasje eller forbruksvarer. Hvorvidt en lader er forbruksvare aner jeg dessverre ikke.

(Tar forbehold om feil)

EDIT: Synes det er latterlig at ladere blir regnet som forbruksvare. Det burde da vere mulig å lage en lader som tåler litt varmeutvikling og spenningsvariasjoner? Men iom. at det er forbruksvare gjelder vel produsentensgaranti.
Sist endret av trivan; 9. april 2008 kl. 22:07.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av tor82
ladere og batteri har kun 6 måneders garanti tid. kjipt men sant.

-tidligere elkjøp servicemottak arbeider :P
Vis hele sitatet...
Jeg syntes dette er litt merkelig, for jeg har fått ødelagd både batteri og lader på asus laptopen min begge deler har blitt ødelagd etter minst 10 måneder, begge ting har jeg fått igjen på garantien.
Opperererererererrrr forskjellige bedrifter med forskjellige garantier da ? finnes det ikke noe allment, som alle må følge uansett?
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 22:05.
Hvis det skulle være slik at det bare er 6mnd garanti på ladere, så mener jeg det er utrolig frekt av butikken å kreve 650.- for en ny en, sånn helt uten videre, siden man sikkert kan kjøpe en slik lader for 50,. på ebay.
Godt mulig garantien bare gjelder 1 år. Men du har uansett reklamasjonsrett, i enten 3 eller 5 år.
Sitat av tor82
ladere og batteri har kun 6 måneders garanti tid. kjipt men sant.

-hilsen TIDLIGERE elkjøp servicemottak ansatt :P
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som det vanlige Elkjøp-skvipet. Jeg fikk i alle fall batteri på garantien hos Eplehuset, 18 måneder etter at jeg kjøpte maskinen.
det som oftest funker er å lage et rent helvete og mase MASSE. -da får du som reglel viljen din, helt gratis. ingenting som surer til et kundemottak mer enn en kunde som står og klager og slenger dritt, så da er det bedre for butikken å bare oppfylle ønsket ditt for å få deg vekk
Forbrukertvistutvalget har talt - Dine batterier har to års garanti

Forbrukertvistutvalget har nylig behandlet en sak hvor en kunde klaget på dårligere batterier i sin nye bærbare fra Dell.

16 måneders bruk er alt for lite mener kunden.

Det er Forbrukertvistutvalget enige i.

Ett år er for lite
Selskapet som hadde solgt batteriet mente det kun er ett års garanti på PC-batterier. De anser nemlig dette som forbruksmateriale.

Forbrukertvistutvalget er enige i klassifiseringen, men mener ett år er for lite å forvente av et PC-batteri.

De mener i utgangspunktet at batterier av dagens typer bør ha en levetid på minst to og et halvt til tre år.

To år for nå
Likevel satte de reklamasjonsfristen til to år i denne omgang. Det er derfor ikke gitt at fristen vil vare utover dette melder Forbrukerportalen.

Men om batteriet ditt går hen før dette har du nå altså full rett på å klage.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.teknofil.no/wip4/dine_bat...d.epl?id=26728
Btw: Jeg søkte på "garanti" + "batteri" =)
Sist endret av torsken; 9. april 2008 kl. 22:11.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av torsken
Forbrukertvistutvalget har talt - Dine batterier har to års garanti



Kilde: http://www.teknofil.no/wip4/dine_bat...d.epl?id=26728 =)
Vis hele sitatet...
Takker for link, deilig å lese på!

Men dette gjelder en lader, men dette kan vel også brukes ang lader, lader BURDE ha lengre levetid en ett batteri!
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 22:16.
Batteri ≠ Lader
Meget bra torsken! Forøvrig synes jeg det er rart at Norge ikke har femårsgaranti gjennom en EØS-avtale da EU har fem års garanti på forbruksvarer.
er i utgangspunktet kun 6mnd garanti på batteri og ladere. dette gjelder både mobil og bærbare pcer. vi pleier dog og ta imot tingenge på "goodwill" og ordne opp med leverandør. men ikke altid det går.

og folkens. please lær dere forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. er så drit lei og høre folk prate om ting de har null peil på
Sist endret av Fashen; 9. april 2008 kl. 22:14.
Sitat av Fashen
er i utgangspunktet kun 6mnd garanti på batteri og ladere. dette gjelder både mobil og bærbare pcer. vi pleier dog og ta imot tingenge på "goodwill" og ordne opp med leverandør. men ikke altid det går.

og folkens. please lær dere forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. er så drit lei og høre folk prate om ting de har null peil på
Vis hele sitatet...
Er vel eit feit, din apekatt.

Garanti er noe produsenten kommer med som ett tillegg.
Reklamasjonsrett er noe loven gir deg.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Om kjæresten min fikk en slik kontrakt der det stod 1års garanti, har det noe relevanse for saken da? Har de fortsatt rett på ny lader?
Ladderen min gikk til helvette etter ca 8 mnd, gikk til elkjøp med kvitteringen å forklarte hva som hadde skjedd. Fikk ny uten å levere tilbake gammelladeren, no question asked.

Det rareste var at etter ei ukes tid så fungerte plutselig den laderen som hadde blitt død... uten jeg hadde gjort noe som helst annet med den enn å la den ligge i ei skuff.
Spelley; Om garantien har gått ut, har ingen rellevans, hvis reklamasjonen ikke er gått ut. Så det du må finne ut , er hvor lang reklamasjon det er på en lader.

OT: hvis ikke kan du jo legge den i en skuff i en uke, å se om det virker.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rellativ
Spelley; Om garantien har gått ut, har ingen rellevans, hvis reklamasjonen ikke er gått ut. Så det du må finne ut , er hvor lang reklamasjon det er på en lader.
Vis hele sitatet...
Vel siden PCen er knapt 1 og ett halvt år, er det vel reklamasjonrett igjen på den.

Sitat av Rellativ
OT: hvis ikke kan du jo legge den i en skuff i en uke, å se om det virker.
Vis hele sitatet...
HAHA


Så hva blir konklusjonen? Kan kjæresten min anse seg selv som lurt`? Hvilke måte er bra å gå fram på om en skal kreve å få pengene tilbake på produktet?
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 22:26.
Husk å få med forskjellen på garanti og reklamasjon.

På en lader har du idag 6 mnd garanti og 2 år reklamasjon.
Gå tilbake til butikken å fortell de dette. Sier de nei, be de ringe forbrukerrådet og spørre.
Hadde opplæring i butikken jeg jobbet i nettopp, fra forbrukerrådet, så dette har jeg for tiden god kontroll på

Desverre tviler jeg på at produsent vil gi deg noen "tilbakebetaling" da du ikke har "søkt" om reklamasjon.
Derimot har butikken her ett ansvar, og bør absolutt rydde opp.
Om du vil vere 100% sikker og er villig til å vente til imorgen kan du bruke denne http://www.forbrukerombudet.no/index...037573&subid=0 , for å spørre selveste forbrukerombudet om hjelp.
Når butikken selger deg en lader, når du egentlig har reklamasjonsrett på den gamle, utnytter de din uvitenhet/naivitet. Så jeg mener at butikken bør ta betale pengene tilbake, og _beklage_ at du har måttet betale i første omgang.

Sitat av Pjukern
Foreslår at du/dere drar til butikken og spør om de kanskje kan ha vært så uheldige å gjort en feil. Med litt list og en hyggelig tone så er de fort medgjørlige.
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke er enig med at de har gjort en feil, så slutter du å være hyggelig, og ringer forbrukerrådet. Liker ikke at butikkene skal utnytte folk på den måten.
[Userriøst]skal ikke være slik at du skal skjekke loven 3 ganger før du kjøper deg en banan.[/userriøst]
Sist endret av Rellativ; 9. april 2008 kl. 22:35.
Sikkerhetsklarert
Foreslår at du/dere drar til butikken og spør om de kanskje kan ha vært så uheldige å gjort en feil. Med litt list og en hyggelig tone så er de fort medgjørlige.
Kan ha noe med at laderen ofte var koblet til en ujordet stikk kontakt? Hvis det er tilfelle, så kan laderen bli ødelagt, og du får ingenting tilbake.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ztiiiaan
Kan ha noe med at laderen ofte var koblet til en ujordet stikk kontakt? Hvis det er tilfelle, så kan laderen bli ødelagt, og du får ingenting tilbake.
Vis hele sitatet...
Laderen har ikke jording, så det har liten relevanse om hun brukte den i en ujordet eller ei.
Men takker for alle tips jeg har fått.
Får være med kjæresten på en liten tur til forhandleren da, så får vi se hva som skjer.
Om de nekter, ler jeg bare de oppi trynet å går, å kommer tilbake med en utskrift fra forbrukerrådet sine jurister.
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 22:42.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ztiiiaan
Kan ha noe med at laderen ofte var koblet til en ujordet stikk kontakt? Hvis det er tilfelle, så kan laderen bli ødelagt, og du får ingenting tilbake.
Vis hele sitatet...
Spørs vel om det ble advart mot å gjøre dette eller ikke.

"Do not use the microwave to dry small pets, like dogs. This will void your warranty"
Sitat av spelley
Laderen har ikke jording, så det har liten relevanse om hun brukte den i en ujordet eller ei.
Men takker for alle tips jeg har fått.
Vis hele sitatet...
Om den hadde vært jordet, hadde det ikke hatt noe å si da heller. Med mindre det er jordfeil i trafoen/likeretteren, går det ikke spenning i jordlederen.
Og hvis det hadde vært jordfeil, hadde det jo vert noe gale med laderen uansett hvilken kontakt du brukte, og den måtte leveres inn uansett.

Sitat av spelley
Om de nekter, ler jeg bare de oppi trynet å går, å kommer tilbake med en utskrift fra forbrukerrådet sine jurister.
Vis hele sitatet...
Skriv den ut på forhånd, og vis hvis de nekter. Da har de ikke tid til å skjekke det ut selv, og komme med dårlige unskyldninger.
Og ikke snakk med en "vanlig arbeider". Be om å få snakke med daglig leder med en gang, så du er ferdig med den delen.
Sist endret av Rellativ; 9. april 2008 kl. 22:47.
Sitat av spelley
Laderen har ikke jording, så det har liten relevanse om hun brukte den i en ujordet eller ei.
Men takker for alle tips jeg har fått.
Får være med kjæresten på en liten tur til forhandleren da, så får vi se hva som skjer.
Om de nekter, ler jeg bare de oppi trynet å går, å kommer tilbake med en utskrift fra forbrukerrådet sine jurister.
Vis hele sitatet...
haha hadde jeg fått en tier hver gang jeg hadde hørt det der hadde jeg vært rik
"Nei nå ringer jeg forbrukerrådet" "nei nå ringer vi tv2hjelper deg" og kun EN sak har faktisk kommet tilbake.
reklamasjonsretten er ikke en magisk sak som gir deg nye ting.
Reklamasjonsretten er for og rette opp iboende feil og mangler i produktet.
så hvis ladern er brukt daglig i 8mnd feks får du ikke igjennom en reklamasjon hos leverandører. så enkelt er det. har jobba med dritten her i 7år nå så de regla kan jeg ganske godt..
Sitat av tor82
ladere og batteri har kun 6 måneders garanti tid. kjipt men sant.

-hilsen TIDLIGERE elkjøp servicemottak ansatt :P
Vis hele sitatet...

Nå har jeg ikke lest lenger nedover posten enda, men lader og batteri regnes som tillegsutstyr, hvorav bare 6 mnd garanti og 12 mnd reklamasjon.

Edit: og forbruker rådet har ingenting de skulle ha sagt...
De er ikke "politi" og har derav ikke noe makt.
Sist endret av YTM; 9. april 2008 kl. 23:18.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av YTM
Nå har jeg ikke lest lenger nedover posten enda, men lader og batteri regnes som tillegsutstyr, hvorav bare 6 mnd garanti og 12 mnd reklamasjon.
Vis hele sitatet...
Det virker bare dumt syntes jeg, du har behov for lader for at maskinen fungerer, du har behov for batteri for at pcen fungerer.
Trodde tillegsutstyr på bærbare var mus o.l jeg, altså ting du ikke nødvendigvis har brukt for, for at maskinen skal fungere.

men ser ut til at jeg har failet, på det punktet.

Forbrukerrådet har sikkert mye de skulle sagt, når disse eventuelt "bryter" noen regler.
Sist endret av Spelly; 9. april 2008 kl. 23:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av YTM
Nå har jeg ikke lest lenger nedover posten enda, men lader og batteri regnes som tillegsutstyr, hvorav bare 6 mnd garanti og 12 mnd reklamasjon.

Edit: og forbruker rådet har ingenting de skulle ha sagt...
De er ikke "politi" og har derav ikke noe makt.
Vis hele sitatet...
http://forbrukerportalen.no/Artikler...20pa%20batteri

2 års reklamasjonsrett. Det er *INGEN TING* som har ett års reklamasjonsrett i norge. Tannkremtuba di har to års reklamasjonsrett.

Garanti er opp til levrandøren - det er ikkje en lovbestemt rett, men gir dekning *UTOVER* det forbrukerkjøpslova gir.

Forbrukerområdet har ikkje de jure makt, men har de facto makt. Det dei seier blir som regel tatt til etteretning, men i en del tilfeller vil ein av partane velje å gå til sivil sak for å få avklara spørsmålet. Når dommen er endelig er den bindande.
laderen min ble ødelagt etter 1,5 år, og leverte inn på elkjøp.

Det gikk noen uker med testing og de sa jeg måtte kjøpe ny, men ga meg ikke før jeg fikk en ny en gratis.

Alltids verdt et forsøk
Først, som tidligere nevnt
Sitat av vidarlo
Garanti er opp til levrandøren - det er ikkje en lovbestemt rett, men gir dekning *UTOVER* det forbrukerkjøpslova gir.
Vis hele sitatet...
Mitt tips er å holde seg saklig, og faktisk dokumentere dine påstander. Hvis du spør om en tjeneste eller penger, og begynner en setning med "Jeg syns at .." så tolker svært mange det som "Jeg har ikke peiling på det jeg snakker om/kan ikke bevise mine påstander/orker ikke bevise mine påstander. Du trenger derfor bare å benekte alt jeg sier til jeg går"

Så til saken:
Alt er hentet fra forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Sitat av lovdata
§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Vis hele sitatet...
Du vil altså påberope deg en mangel, og dette har du rett til siden det er under to år siden du overtok tingen. Før du påstår at tingen har en mangel, sjekker du selvfølgelig opp hva loven betegner som en mangel.

Sitat av lovdata
§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom
a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.
Vis hele sitatet...
Les punkt a), vi sjekker derfor §15

Sitat av lovdata
§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.
Vis hele sitatet...
Har laderen ytre skader, eller det er dårlig kontakt i noen av lederne inn/ut til laderen så har du vanskelig for å bevise at du ikke har brutt punkt e).

Til slutt kommer vurderingsspørsmålet som avgjør om du bør få dekket en ny lader eller ikke, nemlig punkt b). Da kan du sie noe som det her: "Denne laderen har ikke oppnådd forventet holdbarhet, da den sluttet å fungere etter 18 måneder. Fordi: En lader til en bærbar PC er en strømforsyning som kan sammenlignes med de aller fleste andre strømforsyninger. Det er knekkende likegyldig for slitasjen av akkurat denne laderen/strømforsyningen om den forsyner en bærbar PC, TV, vekkerklokke eller ostesmørbrød så lenge den holder seg innenfor de påtrykte verdiene. Ved normal bruk har jeg overhodet ingen påvirkning om at denne strømforsyningen varer i én eller 120 måneder. En strømforsyning av denne typen bør etter all fornuft holde i mer enn 18 måneder, hvis du er uenig påstår du noe som tilsvarer at "alle" elektroniske produkter har en levetid på under 18 måneder"

Om de ikke godtar ditt krav spør du hva som må til for at de skal godta kravet.
Sitat av slashdot
http://forbrukerportalen.no/Artikler...20pa%20batteri

2 års reklamasjonsrett. Det er *INGEN TING* som har ett års reklamasjonsrett i norge. Tannkremtuba di har to års reklamasjonsrett.

Garanti er opp til levrandøren - det er ikkje en lovbestemt rett, men gir dekning *UTOVER* det forbrukerkjøpslova gir.

Forbrukerområdet har ikkje de jure makt, men har de facto makt. Det dei seier blir som regel tatt til etteretning, men i en del tilfeller vil ein av partane velje å gå til sivil sak for å få avklara spørsmålet. Når dommen er endelig er den bindande.
Vis hele sitatet...

Nederste linje på posten din står det følgende;
"Vedtaket seier derfor ikkje utan vidare at forbrukarar har rett på nytt batteri dersom det sluttar å verke etter to år."


Ok, ok.
Jeg skal gi deg rett på et punkt, men ikke på alt.
Garanti er en ting gitt av leverandør. Helt korrekt. Det er ingenting i lov verket som sier at det må gies GARANTI på et produkt, derav har man kjøpslov og reklamasjonsrett.

I nettop dette tilfellet her med batteri og lader, så heter det seg at det skal være brukt på riktig måte for å gi grunnlag for reklamasjon.
Dvs. Hvis du har latt lader stå i maskina over en natt for eksempel, mister du da reklamasjonsretten på batteri.
Hvis du kan bevise at batteriet er ladet på korrekt måte siden dag 1 er det grunnlag for reklamasjon, men problemer er at dette er tilnærmet umulig å bevise.

Jeg har ikke direkte link til der dette står skrevet men jeg sjekket det for bare noen uker siden da FBI tok opp dette på tv.
Der fant jeg ut at batteri & lader går innunder tillegsutstyr.
Sitat av YTM
Hvis du kan bevise at batteriet er ladet på korrekt måte siden dag 1 er det grunnlag for reklamasjon, men problemer er at dette er tilnærmet umulig å bevise.
Vis hele sitatet...
Vel, kan Elkjøp bevise at laderen er brukt på uriktig måte? Det skal gå til forbrukerens favør i så fall.
Sitat av slashdot
http://forbrukerportalen.no/Artikler...20pa%20batteri
Forbrukerområdet har ikkje de jure makt, men har de facto makt. Det dei seier blir som regel tatt til etteretning, men i en del tilfeller vil ein av partane velje å gå til sivil sak for å få avklara spørsmålet. Når dommen er endelig er den bindande.
Vis hele sitatet...
I artikkelen står det at det er Forbrukertvistutvalget som fattet vedtaket.

Fra Wiki:
Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis, og utvalgets avgjørelser får retts- og tvangskraft dersom de ikke bringes inn for domstolene innen en frist på fire uker etter at vedtaket er forkynt. Før en sak kan avgjøres av Forbrukertvistutvalget, må den først ha vært til behandling hos Forbrukerrådet.

Du burde dermed gå til Forbrukerrådet i alle fulle fall.



Sitat av Fashen
er i utgangspunktet kun 6mnd garanti på batteri og ladere. dette gjelder både mobil og bærbare pcer. vi pleier dog og ta imot tingenge på "goodwill" og ordne opp med leverandør. men ikke altid det går.

og folkens. please lær dere forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. er så drit lei og høre folk prate om ting de har null peil på
Vis hele sitatet...

Kan du forklare på hvilken måte du mener at det er goodwill? Du blir nødt til å være helt spesifik dersom du skal hevde at dere tar inn ting på "goodwill" fordi en garanti skal gi deg bedre vilkår enn loven tilsier. Dermed er vi avhengig av konkrete eksempler i forhold til hvilke feil på produkter dere velger å ta inn som " goodwill".
Denne smørja er klassisk selger vås





Sitat av Fashen
Reklamasjonsretten er for og rette opp iboende feil og mangler i produktet.
så hvis ladern er brukt daglig i 8mnd feks får du ikke igjennom en reklamasjon hos leverandører. så enkelt er det. har jobba med dritten her i 7år nå så de regla kan jeg ganske godt..
Vis hele sitatet...
Tydeligvis IKKE!

Har laderen hadde gått fløyten etter 8 måneder har den ikke engang oppfyllt de grunnleggende forventningene man kan stille til et slikt produkt. Ergo: reklamasjonsrett.

En pc/lader SKAL kunne bruker HVER dag. Ergo: reklamasjonsrett.

I eksempelet oppfyller ikke produktet kravene i noen av tilfellene, så der bommet du vel litt, ikke sant?

Dine påstander ang leverandører er i beste fall ansvarsfraskrivelse og i verste fall bevisst villeding av kunder. Dette er typisk butikk selger propaganda. Hva dere må gjøre videre med deres egne leverandører er revnende likegyldig for forholdet mellom forhandler og sluttbruker. Reklamasjonsretten har ingenting med hva forhandlernes leverandører måtte tro og mene!
BASTA!
hahaha. please mann. lær deg mere en det de sier på FBI på nrk og lignende villedende programmer og skriv noe igjen da.
Sist endret av Fashen; 10. april 2008 kl. 10:36.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Fashen siden det nå i denne tråden er dokumentert 2 evt 5års reklamasjonstrett gjennom sitater av lovverket. Kan du vise meg forskriften som untar ladere fra denne loven?

Du slenger ut ganske mye om at folk er uvitende men kan du dokumentere dine egene utsagn? Om du ikke kan dokumentere det du sier på en overbevisende måte vil alle som lesere denne tråden bli tvunget til å konkludere med at du er uviten å farer med løgn.
les det som er sitert ovenfor fra lovdata feks. hvor står det det dere sier der? ingensteder. dere bare tolker det litt fritt. har 7års erfaring med dette hvorav 3som serviceansvarlig så jeg sier bare det som det er jeg. selv om du har reklamasjon får du ikke automatisk en ny ting. så enkelt er det. du må kunne bevise en iboende feil eller mangel i produktet. noe du svært sjeldent kan klare etter garantien er ute. og dette er TILLEGSUTSTYR ikke selve tingen.
og ja pcen skal kunne brukes hver dag som nevnt ovenfor. men det betyr ikke at laderen kan det. samme med mobilladere. 6mnd garanti. og får i 8/10tilfeller ikke igjenom reklamasjon.
det er lett og bare lese noe på nettet og ta det for god fisk når det gjelder sånt her. men leser dere nøyere ser dere at ikke alt dere sier engang er riktig.

goodwill=senest her om dagen tok vi imot en Acer lader som var 11mnd gammel for en kunde. det er et helvette og få kjørt en reklamasjon på det men vi fikk det til og fikk byttet den. det går sjeldent.

og ytm har helt rett her oppe i det han sier om uriktig bruk av batteri/ladere. det må bevises fra deres side at det ikke har skjedd. og hvordan skal dere klare det om jeg tør spørre?
Sist endret av Fashen; 10. april 2008 kl. 13:56.
Må bare spørre hvorfor bevisbyrden er lagt til forbrukeren her? Greit nok at han er den som tar opp saken, og således naturlig nok har en del av bevisbyrden lagt til seg...MEN om han sier at han har brukt laderen slik som den skal, den har ingen synbare skader e.l. så ser jeg det som rimelig klart at han har oppfylt sin del av jobben.

Da må motparten eventuelt anføre noe om at han har gjort det feil. Han har gjort det som er mulig fra hans side.

Fashen: Du nevner en sak du akkurat har fikset for en kunde. Hva var spesielt i hans sak? At dere gadd å jobbe gjennom alt helvetet? (dette er ikke spydig ment men jeg lurer bare på hva som var utslagsgivende i denne saken)
stor kunde som oppfører seg bra. der skiller mye. mange kommer med ting og slenger ladern i bordet og skriker og krever ny. de kan drite og dra. folk som kommer og spør høflig etc hjelper vi så godt vi kan. så enkelt kan det og være noenganger hehe
greia er at det er utrolig kostbart for leverandør/forhandler og kunne bevise at kunden har gjort feil. men "gratis" for kunden og bevise at han har gjort riktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fashen
les det som er sitert ovenfor fra lovdata feks. hvor står det det dere sier der? ingensteder. dere bare tolker det litt fritt. har 7års erfaring med dette hvorav 3som serviceansvarlig så jeg sier bare det som det er jeg. selv om du har reklamasjon får du ikke automatisk en ny ting. så enkelt er det. du må kunne bevise en iboende feil eller mangel i produktet. noe du svært sjeldent kan klare etter garantien er ute. og dette er TILLEGSUTSTYR ikke selve tingen.
og ja pcen skal kunne brukes hver dag som nevnt ovenfor. men det betyr ikke at laderen kan det. samme med mobilladere. 6mnd garanti. og får i 8/10tilfeller ikke igjenom reklamasjon.
det er lett og bare lese noe på nettet og ta det for god fisk når det gjelder sånt her. men leser dere nøyere ser dere at ikke alt dere sier engang er riktig.

goodwill=senest her om dagen tok vi imot en Acer lader som var 11mnd gammel for en kunde. det er et helvette og få kjørt en reklamasjon på det men vi fikk det til og fikk byttet den. det går sjeldent.

og ytm har helt rett her oppe i det han sier om uriktig bruk av batteri/ladere. det må bevises fra deres side at det ikke har skjedd. og hvordan skal dere klare det om jeg tør spørre?
Vis hele sitatet...
Uhm... reklamasjonsretten gjeld uavhengig av om det er ekstrautstyr eller ikkje din nisse. Du har to års reklamasjon UANSETT! Totalt fuckings uansett. Om du skriver under på at du ikkje har reklamasjon har du det fortsatt. Om selger tatoverer i trynet på deg at du ikkje har reklamasjon har du det. Forbrukerkjøpslova er et ufravikelig minstekrav, og gjeld totalt fuckings uavhengig av om det er ekstrautstyr/tilbehør eller ikkje. Dersom noko ryk ved normal bruk, innan 2 år, *HAR DU REKLAMASJONSRETT*. Er det så fordømt vanskelig å fatte?

Er du så døv at du påstår pcen er laga for å bli brukt dagleg, men ikkje laderen? I så fall, korleis skal eg bruke pcen kvar dag? Og kvifor skal ikkje laderen tåle det? Om butikken hadde opplyst om det idet du kjøpte produktet hadde det vore ein ting - men eg har kjøpt fleire laptoper, og aldri hørt at den ikkje skal brukast daglig. En domstol hadde ledd av pisspratet ditt.

Du har jobba for en levrandør, som vil at flest mulig reklamasjoner skal avslåast. Desverre for deg er forbrukerrådet, som har fleire jurister ansatt, ueinige med deg.
Sitat av Fashen
stor kunde som oppfører seg bra. der skiller mye. mange kommer med ting og slenger ladern i bordet og skriker og krever ny. de kan drite og dra. folk som kommer og spør høflig etc hjelper vi så godt vi kan. så enkelt kan det og være noenganger hehe
greia er at det er utrolig kostbart for leverandør/forhandler og kunne bevise at kunden har gjort feil. men "gratis" for kunden og bevise at han har gjort riktig.
Vis hele sitatet...
Der sier du jo at det er "gratis for kunden å bevise at han har gjort riktig". Ja.. om det er dyrt for leverandør/forhandler å motbevise er jo deres problem. Forbrukerens rettigheter faller ikke bort fordi leverandør taper penger.

At han fikk ny fordi han er en god kunde som dere ville hjelpe pga hans gode humør så tyder jo det bare på at grunnen til at mange er irritert over feil behandling er at dere ikke gidder? Slik du formulerer deg får jeg ikke inntrykk av at dere ga han en ny lader pga at han er en god kunde. Det kunne jeg forstått. Det du sier er at dere gadd å behandle hans sak fordi dere liker ham, og vips så klarte dere å få en nye gratis lader.
Sist endret av Graps; 10. april 2008 kl. 15:11.
Sitat av Fashen
du må kunne bevise en iboende feil eller mangel i produktet.
Vis hele sitatet...
Hvis laderen ikke virker, er ikke dette en feil/mangel i produktet?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Rellativ jo, og bevisbyrden for at den ikke virker pga normal slitasje er på selger ikke hos kunden. Hvordan det oppstår slitasje i en lader er et spørsmål jeg overlater til noen med el-utdannelse å svare på. Men jeg kan ikke helt se for meg at det skulle være mulig. Batterier kan jeg forstå at kan bli missbrukt på en slik måte at det kan være "normal" slitasje som er skyll i feilen. En lader har jeg derimot ikke noen tro på skal kunne unntas 2/5års regelen.

Fashen det at du har jobbet med å avvise reklamasjoner i 7år sier faktisk ingenting om din kjennskap til lovverket. Du burde selvsagt ha opparbeidet deg en høykompetanse på området, men det står i grell kontrast til hva du sier. Så, siden du kjenner lovverket så godt, kan du sitere den delen som gir deg rett til å avkorte forventet levetid på en lader til 6mnd?
les. IBOENDE feil/mangel
etter 18mnd er det ikke det. da er det en slitasjeskade.
men hva dere vil. jeg orker ikke diskutere dette her inne. sånn gjør man det i alle butikker i denne kjeden veffal. oooog det er en god del. så vi følger regla godt nok hehe
Ministry of Love
sptz's Avatar
Fashen hvor tar du tallene fra?
Sitat av Fashen
så vi følger regla godt nok hehe
Vis hele sitatet...
Nei, men dere kommer unna med det. Er ikke noe å være stolt over ^^
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fashen
les. IBOENDE feil/mangel
etter 18mnd er det ikke det. da er det en slitasjeskade.
men hva dere vil. jeg orker ikke diskutere dette her inne. sånn gjør man det i alle butikker i denne kjeden veffal. oooog det er en god del. så vi følger regla godt nok hehe
Vis hele sitatet...
Ja, f.eks at levrandøren av laderen har brukt kondensatorer rata til 60°C istaden for 85°C, og at laderen dermed (naturlig nok) dør, fordi kondensatorane blir bokstavelig talt kokt tørre. Det er slitasje - men hadde levrandøren brukt lytter rata til 85°C, slik som en burde, hadde ikkje problemet oppstått. Det er en mangel ved produktet, sidan levrandøren med vitande og vilje reduserer levetida, uten å opplyse kunden om det, for å halde kostnaden nede.

Eg *forventer* at en lader varer i *VESENTLEG* meir enn to år, sjølv i dagleg bruk. Eg ville kjørt rimelig hardt på ei slik sak, om ikkje anna for det prinsipielle.
Sitat av slashdot
Ja, f.eks at levrandøren av laderen har brukt kondensatorer rata til 60°C istaden for 85°C, og at laderen dermed (naturlig nok) dør, fordi kondensatorane blir bokstavelig talt kokt tørre. Det er slitasje - men hadde levrandøren brukt lytter rata til 85°C, slik som en burde, hadde ikkje problemet oppstått. Det er en mangel ved produktet, sidan levrandøren med vitande og vilje reduserer levetida, uten å opplyse kunden om det, for å halde kostnaden nede.

Eg *forventer* at en lader varer i *VESENTLEG* meir enn to år, sjølv i dagleg bruk. Eg ville kjørt rimelig hardt på ei slik sak, om ikkje anna for det prinsipielle.
Vis hele sitatet...
Reklamasjonsretten på to eller fem år følger av kjøpsloven. Men det er gjort unntak for normal slitasje. Feil bruk er heller ikke dekket.

Dersom ledningen er revet av eller slitt i stykker, vil kjøper ikke kunne hevde at det fabrikkasjonsfeil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Reklamasjonsretten på to eller fem år følger av kjøpsloven. Men det er gjort unntak for normal slitasje. Feil bruk er heller ikke dekket.

Dersom ledningen er revet av eller slitt i stykker, vil kjøper ikke kunne hevde at det fabrikkasjonsfeil.
Vis hele sitatet...
Nei, men om kondensatorane tørker ut er det ikkje noko som skal skje - både fordi det potensielt sett er farlig, og fordi det ikkje hadde skjedd om levrandøren hadde brukt rett specca komponenter. Det er heller ikkje noko levrandøren opplyser om i heile tatt.