Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1708
Hei! Jeg er veldig glad i å lagre matrester. Men av og til blir de bare satt lengre og lengre bak i kjøleskapet når jeg finner noe annet godt framfor. Til slutt danner det seg mugg.

Når jeg da finner den maten med mugg på seg, da kaster jeg den jo selvfølgelig. Men for noen uker siden skjedde det noe spesielt.

Jeg la boksen med mugg-mat nedi vasken, deretter spylte den med vann. Røyken som kom derifra trakk naturligvis min oppmerksomhet. Jeg slo av vannet, og jo, det kom fortsatt røyk - og det var kaldt vann.

Jeg prøvde på nytt, men det kom ingen røyk fra muggen som allerede var våt. Derfor prøvde jeg å skylle den delen av mugg som var tørr igjen. Guess what? Røyk.

For dere som vet hvorfor er det sikker enkelt. Men jeg klarer ikke fatte hvordan det kan ryke fra noe slikt. Vet ikke om det var damp, støv, eller kjemisk reaksjon.

Noen som har svaret? Jeg prøvde å google på engelsk, men dette er kanskje det første søket på google der jeg faktisk ikke fikk svaret jeg trengte!
Mugg er en type sopp, så jeg gjetter det er soppsporer som blir blåst opp av trykket fra vannet.
Sitat av etse Vis innlegg
Mugg er en type sopp, så jeg gjetter det er soppsporer som blir blåst opp av trykket fra vannet.
Vis hele sitatet...
STEMMER! Og soppsporer fra mugg, er alt annet en bra, og kan inneholde en del skikkelig fæle mykotoksiner!

En som heter aflatoksin er bl.a. en av de mest leverkreftfremkallende stoffene vi vet om. Men hvis en får i seg "mye", dør en bare av leversvikt. Aspergillus arten, som har dette toksinet, vokser heldigvis ikke her.
Men mugg og muggsporer er ikke noe å leke seg med!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
STEMMER! Og soppsporer fra mugg, er alt annet en bra, og kan inneholde en del skikkelig fæle mykotoksiner!

En som heter aflatoksin er bl.a. en av de mest leverkreftfremkallende stoffene vi vet om. Men hvis en får i seg "mye", dør en bare av leversvikt. Aspergillus arten, som har dette toksinet, vokser heldigvis ikke her.
Men mugg og muggsporer er ikke noe å leke seg med!
Vis hele sitatet...
Aflatoksin b1 er vel ikke bare det mest leverkreftfremkallende stoffet som finnes; det er det mest kreftfremkallende stoffet man kjenner til overhode. Egentlig et ganske fascinerende stoff; molekylet er helt flatt og fungerer som en kniv på nanonivå. Det er ikke det at det reagerer med noe pr. se, men på grunn av formen sin det skjærer det istykker biomolekyler. Det blir heller ikke brutt ned, da det bare går skjærer seg rett gjennom celleveggen til makrofager og annet som skulle rydde det opp. Sånn sett har det jo noe til felles med asbest; der er det også en rent mekanisk påførsel av kroniske småskader som til slutt gir kreft.
Er det bare jeg som ble skuffet når jeg leste overskriften? Trodde TS lurte på å røyke mugg. Lure overskrift!
Takk for svar etse, amdb73, og Myoxocephalus! Bonus points for tilleggsinformasjonen dere kom med, alle tre. Jeg elsker å lære.

Og Kjartan - nei takk!
Sist endret av Europeanut; 25. juli 2013 kl. 00:03. Grunn: Myoxecephalussulahpmyxoexec