Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2959
Det er noe som heter seg at ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer. Detter er selvfølgelig bare tull. Men en mening mange mennesker har.

Og da kommer det jeg ikke skjønner. Hvorfor er muslimer så stille ang. terror som utføres i deres tros navn?

De må jo skjønne at det er disse få individene som ødelegger alt for muslimer som vil være vanlige borgere. Hvor er det samlede rop mot terror fra muslimer, hvor er signalet om at "dette aksepterer vi ikke"?

Sist jeg husker en Norsk imam ble stilt spørsmålet svarte han bare litt unnvikende at de ikke støttet dreping av uskyldige. Hvis de hadde vært litt aktive selv med å endre folks holdninger om dette, istedet for og syte om at de blir missforstått for noe andre gjør, ja så hadde iallefall jeg fått litt mer tro på det.

Er de redde for å ytre meningene sine i frykt for aksjoner mot seg selv? Eller er det kansje slik at terror mot vestlige støtter de ikke, men de bryr seg heller ikke nevneverdig?

Terror fra muslimer er det eneste som farger mitt syn på dem(som gruppe) idag. Og jeg kjenner ikke noen muslimer personlig, så har ikke mye som sier noe annet. Bortsett fra min logiske sans som vet at de fleste muslimer ikke har en vond tanke mer en vanlige folk. Så jeg er åpen mot alle jeg møter.

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ser to ganger på en sjeggete mann med turban som skal med samme fly med meg. Og det er synd. Så hvorfor kan de ikke offentlig ta avstand fra denne styggdommen som skader alle og ikke minst dem selv?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Enhver religiøs person har vel til tider problemer med å tenke rasjonelt..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg mener det blir helt feil å kreve at muslimer skal måtte gå rundt og ta avstand fra terrorhandlinger. Den store majoriteten av dem tar naturligvis avstand fra terrorisme, uten at det betyr at de har en plikt til å gå rundt å ta avstand fra det hele tiden. Omtrent på samme måte som jøder rundt om kring i verden ikke kan holdes ansvarlig for Israels stadige trakassering av palestinerne. Husk på at de fleste terroraksjoner skjer i land som Irak, Afghanistan, Pakistan og Tyrkia, hvor det stort sett er andre muslimer som rammes av ugjerningene. Det er en selvfølge at den jevne muslim tar avstand fra det - det er ikke en ytring de skal måtte gå rundt og kringkaste til omverdenen hele tiden.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Dette er ikke et etisk spørsmål om hva de burde gjøre, eller hva vi krever av dem. Men hvorfor de ikke selv ser hvor stor skade de få gjør mot så mange(andre muslimer i forhold til fordommer). Jeg er såklart enig i at i en perfekt verden burde ikke dette trenges, men jeg vet hva jeg ville gjort om noen ateister begynte å drepe religiøse i hytt å gevær. Tatt avstand med en gang.

Og når noen grupper retter trusler mot et helt land, som for eksempel Norge(som det har blitt gjort) så burde faktisk norske muslimer for sin egen del ta offentlig avstand. For hvis de ikke gjør det er det lett å missforstå det som om de samtykker.
Sist endret av murloc; 27. februar 2009 kl. 01:59.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Aybara treffer spikeren på hodet. Det må føles veldig nedverdigende å måtte gå rundt og føle seg skyldige for all terroren som skjer i verden, og å føle seg pliktig til å ta avstand eller beklage disse handlingene som noen som strengt talt ikke følger samme ideologi har utført.

Murloc: Du sier at hvis en ateist (og da regner jeg med at du også er ateist) begynner å drepe religiøse så ville du tatt avstand fra det umiddelbart. Hvorfor? Det er ikke en del av den muslimske tro å kjøre et fly inn i en bygning, så hvorfor skal de føle seg presset til å ta avstand fra hva en ekstremist, noen de ikke har noe til felles med, gjør? Ingen som krever at vi gjør det. Det samme kan med noe uhell overføres til den ateistiske ideologien.

Ja, det har med fremmedfrykt å gjøre, og det kunne kanskje hjulpet en liten bit om alle muslimene begynte å si til alle de møter på gata at de ikke har noen onde intensjoner, men da er det ikke på deres side feilen ligger. Feilen ligger i det samfunnet hvor fremmedfrykten oppstår, og på grunn av manglende informasjon til befolkningen.
Sist endret av ticks; 27. februar 2009 kl. 02:05.
Det blir feil av oss å kreve at alle muslimer skal ta avstand fra terrorisme, det har sjeldent noe med de å gjøre så jeg kan ikke finne nødvendigheten i hele situasjonen.

Tar Norge jevnlig avstand fra IRA? Trodde ikke det....
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av ticks Vis innlegg
Aybara treffer spikeren på hodet. Det må føles veldig nedverdigende å måtte gå rundt og føle seg skyldige for all terroren som skjer i verden, og å føle seg pliktig til å ta avstand eller beklage disse handlingene som noen som strengt talt ikke følger samme ideologi har utført.

Murloc: Du sier at hvis en ateist (og da regner jeg med at du også er ateist) begynner å drepe religiøse så ville du tatt avstand fra det umiddelbart. Hvorfor? Det er ikke en del av den muslimske tro å kjøre et fly inn i en bygning, så hvorfor skal de føle seg presset til å ta avstand fra hva en ekstremist, noen de ikke har noe til felles med, gjør? Ingen som krever at vi gjør det. Det samme kan med noe uhell overføres til den ateistiske ideologien.

Ja, det har med fremmedfrykt å gjøre, og det kunne kanskje hjulpet en liten bit om alle muslimene begynte å si til alle de møter på gata at de ikke har noen onde intensjoner, men da er det ikke på deres side feilen ligger. Feilen ligger i det samfunnet hvor fremmedfrykten oppstår, og på grunn av manglende informasjon til befolkningen.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med verdensrekord i missforståelse.

Først, ikke alle trenger å si det hele tiden. Det holder lenge med at noen inflytelsesrike ledere gjør det fra tid til annen. Altså på samme måte som at paven tar avstand fra missbruk av små gutter innen kirken.

Nr2, det er ikke handlingen det dreier seg om. Men å vise at nettop denne personen ER en ekstremist og du ser ham slik.

Til sist, nei jeg forventer ikke de skal føle seg skyldige for andres handlinger, men jeg sa da ikke at de skulle be om unnskyldning heller?

Edit: Du sier at det ikke står man skal fly fly i bygninger i deres bok? Neivell men det er da faen så mange som tolker det dithen selvom. Les: 9/11. Står at man skal ta tilbake land, hellig krig osv. Greit vite om norske muslimer tolker teksten på samme måte.

Sitat av Skambank Vis innlegg
Det blir feil av oss å kreve at alle muslimer skal ta avstand fra terrorisme, det har sjeldent noe med de å gjøre så jeg kan ikke finne nødvendigheten i hele situasjonen.

Tar Norge jevnlig avstand fra IRA? Trodde ikke det....
Vis hele sitatet...
Hvem faen har egentlig sagt at jeg KREVER noe som helst?? Vis meg hvor det står at jeg krever dette! Jeg sier at for min del hadde det vært kult om en imam tok offentlig avstand for og roe ned noen holdninger som er her i Norge.

Norge tar ikke jevnlig avstand fra IRA fordi det ikke er så mange normenn som driver med det. Om det var en betydelig del av IRA som var norske og drev terror i irland, eller andre land i IRAs navn ville nok norge tatt avstand fra det.
Sist endret av murloc; 27. februar 2009 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
murloc: Jeg ser hvor du vil hen, men husk på følgende: Det er en stor misforståelse at terrorisme har noe med islam å gjøre. Dette er noe vesten har fått for seg etter 11. september, og et inntrykk Bush-administrasjonen gjorde sitt beste for å bygge opp under. Det finnes nok av ikke-islamske terrororganisasjoner, som ETA, LTTE, FARC, i tillegg til en rekke andre grupperinger i Asia, Afrika og Latin-Amerika som benytter terrorisme som en del av sine metoder. De tre jeg nevner har likhetstrekk med bl.a. PKK i Tyrkia og Hamas i Palestina. Disse er riktignok islamske, uten at det er religionen som ligger til grunn for deres handlinger. Grupper som Al-Qaeda og lignende uten nasjonal tilhørlighet er noe helt annet: Disse driver ikke frigjørings- eller motstandskamp - de driver simpelthen med terrorisme for terrorismens skyld, og det er slike ekstremistiske bevegelser som prøver å rettferdiggjøre terrorisme med bakgrunn i den religionen de tilfeldigvis tilhører.
Sist endret av aybara; 27. februar 2009 kl. 02:53. Grunn: skriveleif
Hvor mange blir drept hvært år av Terror? og hvor mange blir drept hvært år av bil krasj?.....?
Men like vel er vi mest redd for TERROR.

Viste dere at di fleste større terrorist lederne en gang har jobbet for CIA?
Ossama Bin Laden var en CIA agent. Saddam Hussen var en CIA agent.

Hvem er da den egentlie terroristen? Det er di som rekuterer. Og terrorisme er bare et påskudd for krig.
For det er nøvendig for prosjektet til USA "World domination" å ha kontroll over midtøsten og Arabia, da di ikke kan taes økonomisk.

En av mine kilde er: http://www.zeitgeist.ntking.net/ - Så er det bare å google litt
Zeitgeist som en av dine kilder ja.

Sukk
Ja for zeitgeist er en så utrolig upartisk kilde...

Vel etter mine opplevelser er det ikke sikkert at noen av de ledende muslimene i Norge tar avstand fra terror, vi hadde besøk i klassen av en islamsk leder for 2 månder siden, når han ble spurt om selvmordsbombing så sa han at han ikke så forskjell på å sprenge seg selv i lufta og det å bruke et våpen når det kom til krig...
Står skrevet at selmord er en synd for allha. Muslimene selv er uenige om enkelte tekster i koranen.
Da den er skrevet på et gammelt arabisk språk og kan derfor ikke tolket boskavelig da språket har endret seg en del siden den gang.
Dessuten vet man ikke hvor og nøyaktig når den er skrevet. Språker arabisk har ord med forskjellig mening, om hvor i arabia man var i den tid.
Osama har aldri jobbet for CIA, men han og 35000 andre muslimer fikk opplæring av CIA like før Russlands invasjon av Afghanistan.

I hans yngere dager kjempet han og en gruppe soldater fra Suadi Arabia, mot Russland (Sovjet), i Afghanistan som var blitt innvandert av Russland (1979)


Det er ingen muslimer som støtter Terroristene.
De som er terrorister er heller ikke muslimer. De snakker mye om Hellig Krig og at det er bra å sprenge seg selv og andre, men dette er ikke muslimer.
De bruker dett som et påskudd for å sprenge seg selv fordi de mener at de følger sin engen relion ved å sprenge "ikke-muslimer".

De som faktisk er muslimer og følger dens lære tar strek avstand fra all terrorisme.
Okei, vår opplevelse av terror bygger generelt på hvem som er snill og hvem som er slem, for å si det veldig enkelt. Helt fra vi er små og hører historier, ser filmer og leser blader får vi et bilde av verden der "vi" fra vesten er de såkalte "snille" i krig. Dette blir også forsterket når vi leser aviser, ser krigsfilmer og ikke setter seg godt inn i forskjellige saker.
Vi lærer det på skolen og vi ser det i historiebøkene og i spill.
Det er jo vi går til krig mot de, hvorfor skal ikke vi borgere i Norge og resten av vesten gå sammen i kampen mot vår terror mot dem? Det er vi som skaper krig, hat og terror.

Det er vel heller ikke så lett for mennesker i f.eks. Iraq og Pakistan å gå til amerikanske og norske mediene og si "unnskyld". Og ville du, hvis du hadde fått kontakt med pakistanske medier, sagt unnskyld på vegne av Norge og USA fordi vi driver terror der nede?
Eller ser du ikke på amerikansk millitær som terror? Det er mange som ikke gjør det, desverre.

Og vil også legge til at selvfølgelig ikke alle muslimer er terrorister, men det tar jeg som en selvfølge at dere skjønner at jeg ikke mener!
Sist endret av Pipa; 27. februar 2009 kl. 18:29.
Zeitgeist er ment for å få folk til å vokne opp, og etterforske selv.
noe av Zeitgeist sine påstander, kan bekreftes om man googler litt å leser flere uavhengige kilder.

ok. Du skrev rett om Ossama. FerieFyr.

Sitat av Pipa Vis innlegg
Okei, vår opplevelse av terror bygger generelt på hvem som er snill og hvem som er slem, for å si det veldig enkelt. Helt fra vi er små og hører historier, ser filmer og leser blader får vi et bilde av verden der "vi" fra vesten er de såkalte "snille" i krig. Dette blir også forsterket når vi leser aviser, ser krigsfilmer og ikke setter seg godt inn i forskjellige saker.
Vi lærer det på skolen og vi ser det i historiebøkene og i spill.
Det er jo vi går til krig mot de, hvorfor skal ikke vi borgere i Norge og resten av vesten gå sammen i kampen mot vår terror mot dem? Det er vi som skaper krig, hat og terror.

Det er vel heller ikke så lett for mennesker i f.eks. Iraq og Pakistan å gå til amerikanske og norske mediene og si "unnskyld". Og ville du, hvis du hadde fått kontakt med pakistanske medier, sagt unnskyld på vegne av Norge og USA fordi vi driver terror der nede?
Eller ser du ikke på amerikansk millitær som terror? Det er mange som ikke gjør det, desverre.

Og vil også legge til at selvfølgelig ikke alle muslimer er terrorister, men det tar jeg som en selvfølge at dere skjønner at jeg ikke mener!
Vis hele sitatet...
you have a fake personality formed by the media, who has trouble when it comes to independent thinking. var det en smarting som sa
Sist endret av ertsaas; 27. februar 2009 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er det slik: er du muslim og ikke alliert med USA, er du en terrorist. Fordi ingen har lov å være nøytral. Ingen muslim har lov å kritisere USA uten å bli kalt Taliban/Saddam/Bin Laden-sympatitør (ergo en terrorist).

Forresten, før 2001, var ordet "terrorist" noe man forband med disse kristne i Nord-Irland som drev å bombe ditt og datt.
edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Ulster_Volunteer_Force
Sist endret av marsboer; 27. februar 2009 kl. 19:23.
Jeg synes endel av det som sies om muslimer vitner mye om uvitenheten om islam.

Dersom noen faktisk ønsker og sette seg inn i terrorisme i den vestlige verden, og muslimenes rolle i den, så er det et utrolig spennende tema synes jeg.

Terrorhandlingene er ikke begått av muslimer. De er begått av mennesker med ekstreme holdninger og som sterkt motsetter seg vestlige verdier. Dette har INGENTING med islam som religion og gjøre, men heller den ISLAMISTISKE kulturen som er oppstått i mange av disse landene.

Et folk i nød eller nedgang velger ofte mer ekstreme politiske ledere en ellers. Et ekstremt eller radikalt regime kan åpne for ulike tankeganger, og noen ganger også la ekstreme ideologier, (som alltid vil eksistere til en viss grad) blomstre, og bli til et problem, nasjonalt og internasjonalt. Tror dere virkelig ikke ledere som Osama bin laden eller saddam hussein ville begått sine brutale handlinger dersom de ikke hadde lest koranen? Koranen er et hjelpemiddel, og et middel for overtalelse, men ikke alene grunnen til at disse ideologiene oppstår.

Hitler drepte jøder med bibelen i hånden. Kristen overbevisning ble brukt der også, men det betyr ikke at det han gjorde i utgangspunktet var i tråd med kristne verdier.

Man må slutte og skylde på religion, og se på de faktiske tilstandene, og sette mennesker personlig ansvarlig for sine handlinger, være det en jøde eller kristen eller en muslim. (eller humanetiker for den slags skyld).
Sitat av Frk.Julie Vis innlegg
Terrorhandlingene er ikke begått av muslimer. De er begått av mennesker med ekstreme holdninger og som sterkt motsetter seg vestlige verdier.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne oppgi en kilde på det der, og fortelle hvilke terrorhandlinger du snakker om. Men jeg må si meg helt enig i ditt siste poeng.
Sitat av Frk.Julie Vis innlegg
Terrorhandlingene er ikke begått av muslimer. De er begått av mennesker med ekstreme holdninger og som sterkt motsetter seg vestlige verdier. Dette har INGENTING med islam som religion og gjøre, men heller den ISLAMISTISKE kulturen som er oppstått i mange av disse landene.
Vis hele sitatet...
Det er for øvrig derfor mange i dette landet også er innvandringsmotstandere. Jeg skjønner godt alle som ikke vil ha Islamsk kultur inn i vårt land. Men det er hører jo til en annen debatt. ^^


Jeg tror ikke muslimer generelt "liker" terror. Men jeg tror de kan forstå det. Slik jeg har forstått det, så føler muslimer verden over seg undertrykt av vestlige land. Land som USA og England har gjennom alle år herset med muslimske land som de ville. Og det gjør at muslimer generelt ikke egentlig "bryr" seg så veldig, siden vestlige land rett og slett får som de fortjener. Man kan rett og slett si at vestlige land har skapt terroren fra dem. Jeg tror etter mange år med undertrykkelse og selvmedlidenhet, så har muslimer skapt en kultur hvor de er vant til å passe på seg selv og gjøre ekstreme handlinger for å overleve.

For all del. Jeg støtter ikke terrorisme. Tvert imot. Men jeg skjønner hvorfor de har et ønske om å terrorisere vestlige land. Men igjen vil jeg si dette med at så mange muslimer har mistolket koranen så inn i helvete. Jeg vet ikke om de mistolker den med "vilje" for å ha en "unnskyldning" for å terrorisere. Det er ikke første gang religion har blitt brukt som påskudd for maktmisbruk... I Koranen står det mange fine ting, veldig like som det som står i vår kristne bibel. Vi har de samme verdiene, og de samme ønskene om en perfekt verden. Men som den kristne tro har gjort i maaange år, så misbruker mange muslimer sine hellige tekster for å få andre troende med på sine ekstreme handlinger.

Den kristne tro har "heldigvis" dabbet litt av med årene, og folk generelt er ikke så troende som de engang var. I middelalderen hadde f.eks. kirken i vestlige land så og si all makt. Noe jeg har en anelse om at kirken i muslimske land har fortsatt.
Sist endret av Boo-Boo; 28. februar 2009 kl. 15:16.
Sitat av ozzfest Vis innlegg
Ekte muslimer sier at islamisk terrorisme ikke har noe med Islam å gjøre. Men Idioter som har torket kuran (eller ka det heter) feil.
De som driv med å krige mot vestlige soldater i midtøsten blir sett på som terrorister men i realiten så kriger de mot vestlig innvasjon som de har sett på som en trussel mot den islamisk verden siden middelalder.
Så er det fucked up (Islam pride) som prøver å Islamisere verden ved å........gud veit hva dem gjør.
Vis hele sitatet...
Alvorlig talt.

Før du kommer med slike uttalelser om en religion og kultur, og en politisk rettning, (hvorav alle de tre er forskjellige ting som angår samme sak!) så synes jeg at du skal sette deg LITT inn i hva du snakker om.

Til din opplysning, det heter Koranen. Det at du ikke engang kan navnet på islams hellige skrifter forteller hvor mye du kan om religionen.

Islamisme er en politisk ideologi, og skal skilles fra religionen islam. Islam er en religion, en av verdens største. Men islamisme bygger på ENKELTE islamske verdier, og en stor rekke personlige tolkninger og oppfattelse. Du kan IKKE dømme ISLAM utifra hva ISLAMISTER gjør.

Krigene som foregår i eller mot enkelte islamistiske eller muslimske grupperinger og stater er nok mer komplisert en ditt sort hvitt bilde på dem.

Jeg skjønte ikke helt hvor du ville med det innlegget uansett, og hva du egentlig mener, men jeg blir rett og slett provosert når du uttaler deg slik om ting du tydeligvis kan veldig veldig lite om.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det er for øvrig derfor mange i dette landet også er innvandringsmotstandere. Jeg skjønner godt alle som ikke vil ha Islamsk kultur inn i vårt land. Men det er hører jo til en annen debatt. ^^


Jeg tror ikke muslimer generelt "liker" terror. Men jeg tror de kan forstå det. Slik jeg har forstått det, så føler muslimer verden over seg undertrykt av vestlige land. Land som USA og England har gjennom alle år herset med muslimske land som de ville. Og det gjør at muslimer generelt ikke egentlig "bryr" seg så veldig, siden vestlige land rett og slett får som de fortjener. Man kan rett og slett si at vestlige land har skapt terroren fra dem. Jeg tror etter mange år med undertrykkelse og selvmedlidenhet, så har muslimer skapt en kultur hvor de er vant til å passe på seg selv og gjøre ekstreme handlinger for å overleve.

For all del. Jeg støtter ikke terrorisme. Tvert imot. Men jeg skjønner hvorfor de har et ønske om å terrorisere vestlige land. Men igjen vil jeg si dette med at så mange muslimer har mistolket koranen så inn i helvete. Jeg vet ikke om de mistolker den med "vilje" for å ha en "unnskyldning" for å terrorisere. Det er ikke første gang religion har blitt brukt som påskudd for maktmisbruk... I Koranen står det mange fine ting, veldig like som det som står i vår kristne bibel. Vi har de samme verdiene, og de samme ønskene om en perfekt verden. Men som den kristne tro har gjort i maaange år, så misbruker mange muslimer sine hellige tekster for å få andre troende med på sine ekstreme handlinger.

Den kristne tro har "heldigvis" dabbet litt av med årene, og folk generelt er ikke så troende som de engang var. I middelalderen hadde f.eks. kirken i vestlige land så og si all makt. Noe jeg har en anelse om at kirken i muslimske land har fortsatt.
Vis hele sitatet...
Veldig gode poenger her!!

Jeg skjønner også godt noen av argumentene som enkelte muslimske, ekstreme eller ikke ytrer, selv om jeg på ingen måte godtar måten enkelte av dem ytrer dem på!

Jeg kan forstå at enkelte er sint på, og missliker usa. Jeg missliker mye ved USA, og deres utenrikspolitikk bla. Men jeg sprenger ikke sivile, (eller noen i det hele tatt for den slags skyld) for og få frem poenget mitt.

Religiøse og enkelte ekstreme styrer finnes i mange av disse landene, ja, og jeg tror kanskje det er noe av grunnen til at enkelte slike grupperinger får vokse. Ideene finner man nok hos de fleste folk. Vi har nynazister i norge feks, men fordi vi har et system som fungerer, så snur ikke folk flest seg til det ekstreme, og har et behov for store forandringer utover at de trenger noen og klage på til enhver tid, og da får ikke slike grupperinger den store oppsluttningen og handlingskraften.
Sist endret av Frk.Julie; 2. mars 2009 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På jordkloden er omtrent 1,5 milliarder mennesker muslimer. At alle disse skal skjæres over én kam er mildt sagt skammelig.

Islamofobien som har oppstått post 9/11, er kun et resultat av fremmedfrykt og dårlig kalkulert generalisering.
Det er vel enkelte grupper av muslimer som iallefall organisert kjemper mot islamisering. En slik gruppe er Allawittene i tyrkia.
Tror vel dog, at det ikke finnes så mange som aktivt kjemper mot terrorisme. Det dreier seg vel da heller om sekulære muslimer.
Islam er en krigerreligion, og den muslimske verden føler seg veldig trakkasert av Israel og USA. Så kamp mot dette tror jeg er ganske akseptert. Tror også mange troende muslimer er ganske hardnakkede antijødiske generelt, og dette er ikke noe som kommer til å endre seg.
Konflikten Islam/Vesten kommer bare til å øke i styrke. Muslimsk kultur er en helt annen enn vår vestlige og gnisninger kan ikke unngås.
Hvem faen har egentlig sagt at jeg KREVER noe som helst?? Vis meg hvor det står at jeg krever dette! Jeg sier at for min del hadde det vært kult om en imam tok offentlig avstand for og roe ned noen holdninger som er her i Norge.
Vis hele sitatet...
Rolig nå, det er ingenting å gjøre i buksa for. Jeg hang ikke deg ut spesielt, det burde du skjønne kjære deg =)
Jeg skrev oss, med oss mener jeg vestlige verden, der noreg er ganske godt representert.

Islam er en krigerreligion, og den muslimske verden føler seg veldig trakkasert av Israel og USA. Så kamp mot dette tror jeg er ganske akseptert. Tror også mange troende muslimer er ganske hardnakkede antijødiske generelt, og dette er ikke noe som kommer til å endre seg.
Konflikten Islam/Vesten kommer bare til å øke i styrke. Muslimsk kultur er en helt annen enn vår vestlige og gnisninger kan ikke unngås.
Vis hele sitatet...
Islam er så absolutt ikke en krig-religion, ikke historisk sett. Islam har bare blitt tolket som en krig-religion, det samme gjelder kristendommen. Begge disse religionene er basert på human etiske verder, såvel som religiøse verdier, men har utviklet seg videre utifra det. Og mye forandrer seg når enhver prest, biskop, erkebiskop, kardinal eller pave har sin egen tolkning av bibelen for 1600 år.

Spennende å se hvor mye media (amerikansk i størst grad) kan kontrollere hva vi ser, det er også VELDIG skummelt. Disney, Warner Bros., Bertelsmann, Viacom og Newscorp er de største medieselskapene i verden, som eier størsteparten av de resterenende amerikanske media, og jeg sier ikke at disse selskapene bestemmer hva vi ser, men de er i full stand til det. De produserer størsteparten av filmer, nyhetssendinger og shows som går på TV som vi ser helt borte i det vide land Noreg. Vi får et bilde av at en terrorist har en turban, langt skjegg, kjole og et litt vilt blikk i øynene, ikke mye ulikt en hund med rabies. Ikke et bilde av irske menn med rødt hår og en Uzi som skyter tilfeldige forbipasserende.

Virker som om det er en trend her, en skiftende trend. Om 10 år så har ikke terrorister turban og sjegg, de har et smil om munnen, blondt hår, blå øyne, vikinghjelm og lusekofte.
Islam er absolutt en krigerreligion. Går jo ikke en dag før du ser rabiate muslimer, brenne flagg og hyle allahu akbar, en trend som endog har spredd seg til norge. Tviler sterkt på at man ser særlig mange hvite selvmordsbombere etterhvert, da religion er på vei vekk her i vest-europa. Ikke mange nordmenn går rundt å trur at de kommer til himmelen dersom de går på en vill killing-spree.

Her i Norge har vi vært relativt forskånet fra muslimsk terrorisme, hvis man ser bort fra attentatsforsøket på William Nygård og skuddene mot en synagoge.

Muslimske land er ofte overbefolket og fattige, mange steder har man folk som ikke har noenting annet enn ett inbilt paradis og islamofascistpropaganda å leve for.
Nei. Du kan ikke mye religion hvis du påstår Islam er en religion som verdsetter eller provoserer krig. Islam prøver å proklamere fred og kjærlighet mot din neste, ikke mord, brann og kvinneovergrep. Dette er noe som har blitt tolket og utført til det ekstreme opp igjennom tidene.
Islam har sterke paraleller til kristendommen, der VI som en kristen nasjon hadde et nedsettende syn på kvinner og vi holdt slaver frem til nyere tid.
Hvem er vi som kan komme her å kritisere islam for et nedsettende syn på kvinner? De fleste vestlige landene har ikke latt kvinner få stemme i hundre år engang! Det er greit at vi har kommet litt lengre frem enn f.eks muslimske land i midt-østen, men man finner fortsatt kristne samfunn som har et likt syn på kvinner som de ekstreme muslimene har, det blir bare ikke vist på TV fordi det ikke er like aktuelt. Det gavner ikke mainstream medias interresser i like stor grad som å vise skitne menn med langt skjegg og kjoler skrike Allah Ackbar!
Skambank: Jeg vil gjerne se kilder og filmer av tusenvis av kristne voldelige demonstranter og kristne land som, med loven ved sin side, tvinger kvinner til kleskoder, samt behandler dem som eiendom, steiner dem, tvangsgifter dem bort som 6-åringer, nekter dem å kjøre bil, og omskjærer dem. Finn det, så kommer det raskt byggeklosser under dine påstander.
Hva med å dykke inn i de siste 2000 årene av vestlig historie?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Enhver religiøs person har vel til tider problemer med å tenke rasjonelt..
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt feil å dra alle under én kam, synes du?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Har du hørt om å sette ting på spissen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Skambank: Jeg vil gjerne se kilder og filmer av tusenvis av kristne voldelige demonstranter og kristne land som, med loven ved sin side, tvinger kvinner til kleskoder, samt behandler dem som eiendom, steiner dem, tvangsgifter dem bort som 6-åringer, nekter dem å kjøre bil, og omskjærer dem. Finn det, så kommer det raskt byggeklosser under dine påstander.
Vis hele sitatet...
  • Waco Siege, Waco i Texas
  • Smiths venner har kleskode som presser kvinner til å gå i skjørt, fundamentert i at bibelen seier at det skal vere skilnad på kvinner sine klær og menn sine klær.
Det var dei to eg kom på frå toppen av haudet mitt. Forøvrig er tvangsgifte og omskjæring i liten grad religiøst fundamentert - det er i hovudsak kulturelt fundamentert. Det er skikkar som ikkje eksisterer i nokon av verdas største muslimske land, som t.d. Indonesia.
Følgjande sitat vil kanskje interessere deg:
Sitat av Carla Makhlouf Obermeyer: Female Genital Surgeries: The Known, the Unknown, and the Unknowable. 13. pp. 79–106
Regarding religious differences, it is now generally recognized that even though a number of the the practices are not prescribed by Islam and are, in fact, found among non-Muslim groups such as Coptic Christians of Egypt, several Christian groups in Kenya, and the Falasha Jews of Ethiopia. In CDI, the prevelance is 80 percent among Muslims, 40 percent among those with no religion and 15 percent among Protestants, and in Sudan the prevalence is highest among Muslim women (DHS 1989-90). In Kenya, by contrast, prevalence is highest among Catholics and Protestants compared with other religious groups (MYWO 1991). Thus, there is no unequivocal link between religion and prevalence.
Vis hele sitatet...
Så det er altså ikkje problem å vise til katolske og protestantiske kristne som praktiserer omskjæring av jenter... Det er kort sagt ein afrikansk, kulturelt fundamentert skikk, og ikkje ein islamistisk fundamentert skikk.

Samme gjeld tvangsekteskap - det er ikkje religiøst fundamentert, men kulturelt fundamentert. Ein god del muslimske land har også forbod mot det, t.d. pakistan. Så kor du vil med kritikken din er eg usikker på. Mesteparten av den råkar kulturar og ikkje religionen islam.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skambank Vis innlegg
Rolig nå, det er ingenting å gjøre i buksa for. Jeg hang ikke deg ut spesielt, det burde du skjønne kjære deg =)
Jeg skrev oss, med oss mener jeg vestlige verden, der noreg er ganske godt representert.
Vis hele sitatet...
Leste posten din pånytt å ser at jeg feiltolket deg, beklager

Har forøvrig vært på høyfjellet denne uken med knekt usb-modem så har ikke kunnet svare noen i tråden.

Men føler jeg må presisere noe. Det er akkurat denne feiltolkningen og mangelen på kunnskap om islam som skaper denne fremmedfrykten. Inkludert meg selv, som jeg skrev i første tråd.

Så jeg mener så absolutt ikke at fredelige muslimer skal unnskylde noe som helst. Men de kunne gjort mye for og utdannet oss. I form av foredrag på universiteter. Det er mange måter å vise at man tar avstand fra noe. Og jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan noen tolket det dithen at jeg mente unnskyldninger når jeg sa "ta avstand".

Det er et kjent faktum at uvitenhet skaper fremmedfrykt.

Sitat av rcW Vis innlegg
Skambank: Jeg vil gjerne se kilder og filmer av tusenvis av kristne voldelige demonstranter og kristne land som, med loven ved sin side, tvinger kvinner til kleskoder, samt behandler dem som eiendom, steiner dem, tvangsgifter dem bort som 6-åringer, nekter dem å kjøre bil, og omskjærer dem. Finn det, så kommer det raskt byggeklosser under dine påstander.
Vis hele sitatet...
Det var svært vanlig å gifte bort 14 år gamle jenter for noen hundre år siden. Og det for og stifte fred mellom to familier for eksempel. Det var neppe så frivillig fra jenta sin side. Og dette med prestenes(kirkas) fulle velsignelse.
Sist endret av murloc; 6. mars 2009 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det var svært vanlig å gifte bort 14 år gamle jenter for noen hundre år siden. Og det for og stifte fred mellom to familier for eksempel. Det var neppe så frivillig fra jenta sin side. Og dette med prestenes(kirkas) fulle velsignelse.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det vet jeg jo. Men dette var, som du skriver for 100 år siden. La meg spørre deg: Hvilket år er vi i nå?

Mener du at alle hvite idag er rasehatere fordi svarte ble hold som slaver før i tiden også, eller? Mener du en Fred Flintstone-bil kan sammenlignes med en Ferrari og?
Sist endret av rcW; 6. mars 2009 kl. 22:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Jepp. Det vet jeg jo. Men dette var, som du skriver for 100 år siden. La meg spørre deg: Hvilket år er vi i nå?
Vis hele sitatet...
Og vi skal forvente at alle kulturer utvikler seg likt? Eg er einig i at det er forkastelege skikkar, men like fullt eit stadium vi har vore innom sjølv, for ikkje så alt for lang tid sidan. Samfunnet har utvikla seg, grunna teknologisk revolusjon dei siste par hundre åra. Levestandarden har auka, og i stor grad har føydalsamfunnet blitt avskaffa, og folk har stortsett høg materiell velstand i vesten. Vi har ikkje samme behovet for å inngå allianser med andre familier for å sikre fred og av økonomiske motiv. Den materielle velstanden har IMHO ført til stor personleg fridom fordi vi har sosialt sikkerhetsnett i form av staten og ikkje i familien.

I mange afrikanske og arabiske land har ein ikkje samme grad av velstand (untak finst ja; men der er velstanden relativt ny, og eg er overtydd om at endringer kjem der om vi gir det tid), og familien er det sosiale sikkerhetsnettet. Då blir brått det å bygge allianser mellom familier viktig igjen.

Så eg trur beste måten å utrydde t.d. tvangsekteskap på er auking av levestandard, og påverknad. Eg har ikkje tru på den totale konfrontasjonen du ser ut til å like så godt.

Kort sagt trur eg ikkje på at vi kan storme inn og med makt fjerne kulturtrekk - det tar tid å endre kulturer, og det må vi akseptere. Vi bør påverke der vi kan, både gjennom direkte press til t.d. lovendringer og haldningsskapande arbeid.

I tillegg meiner eg vi bør vere forsiktige med å settje vår moralske standard som gullstandard for verda - det er mange eksempel på kulturar med andre moralsyn, som ikkje ser noko galt i det vi ser noko galt i. Sjå f.eks. på korleis ein naken kropp på film slår ut i filmsensuren i Europa vs. USA...

Kvifor er det gitt at VI har rett?
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
I tillegg til det slashdot sier er det viktig og huske på at i mange land er det VI i vesten som er ansvarlige for at landene ikke utvikler seg. Og så skal vi stå på vår høye hest i ettertid å se ned på dem?

Og prøv og forklar til et land som er bomba i småbiter av vesten at våre skikker er bedre..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og vi skal forvente at alle kulturer utvikler seg likt? Eg er einig i at det er forkastelege skikkar, men like fullt eit stadium vi har vore innom sjølv, for ikkje så alt for lang tid sidan. Samfunnet har utvikla seg, grunna teknologisk revolusjon dei siste par hundre åra. Levestandarden har auka, og i stor grad har føydalsamfunnet blitt avskaffa, og folk har stortsett høg materiell velstand i vesten. Vi har ikkje samme behovet for å inngå allianser med andre familier for å sikre fred og av økonomiske motiv. Den materielle velstanden har IMHO ført til stor personleg fridom fordi vi har sosialt sikkerhetsnett i form av staten og ikkje i familien.
Vis hele sitatet...
Vel, da de som er mindre utviklet enn oss stiller særkrav om å gå tilbake i tid ved å feks innføre muslimske skoler, bør vi absolutt ikke gi etter. For du sier jo selv at vi har vært der de er, men heldigvis har vi utviklet oss.

Sitat av slashdot Vis innlegg
I mange afrikanske og arabiske land har ein ikkje samme grad av velstand (untak finst ja; men der er velstanden relativt ny, og eg er overtydd om at endringer kjem der om vi gir det tid), og familien er det sosiale sikkerhetsnettet. Då blir brått det å bygge allianser mellom familier viktig igjen.
Vis hele sitatet...
I know


Sitat av slashdot Vis innlegg
Så eg trur beste måten å utrydde t.d. tvangsekteskap på er auking av levestandard, og påverknad. Eg har ikkje tru på den totale konfrontasjonen du ser ut til å like så godt.
Vis hele sitatet...
Den totale konfrontasjonen er ikke bare min. Men flesteparten av Norge sin. Det er ikke snakk om å utrydde muslimer, hvis det er det du tror. Det er istedet snakk om å hindre de radikale i å slå røtter på Europeisk jord (hvilket virker å være for sent allerede). Hvis det er galt, så hjelpe oss, høyere makter.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Kort sagt trur eg ikkje på at vi kan storme inn og med makt fjerne kulturtrekk - det tar tid å endre kulturer, og det må vi akseptere. Vi bør påverke der vi kan, både gjennom direkte press til t.d. lovendringer og haldningsskapande arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vår oppgave å endre deres kultur. Det er vår oppgave å bevare vår egen.


Sitat av slashdot Vis innlegg
I tillegg meiner eg vi bør vere forsiktige med å settje vår moralske standard som gullstandard for verda - det er mange eksempel på kulturar med andre moralsyn, som ikkje ser noko galt i det vi ser noko galt i. Sjå f.eks. på korleis ein naken kropp på film slår ut i filmsensuren i Europa vs. USA...

Kvifor er det gitt at VI har rett?
Vis hele sitatet...
Spør deg selv: Er det riktig å steine en voldtatt kvinne? Hvis du mener det er riktig, så har ikke VI rett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Vel, da de som er mindre utviklet enn oss stiller særkrav om å gå tilbake i tid ved å feks innføre muslimske skoler, bør vi absolutt ikke gi etter. For du sier jo selv at vi har vært der de er, men heldigvis har vi utviklet oss.
Vis hele sitatet...
Vi har da et par minstekrav til skuler, kalla læreplan, der m.a. humanisme og etikk er ein del av opplæringa. Å innføre muslimsk fundamenterte skular er rett og rimeleg så lenge vi har kristent fundamenterte skular. Begge delar er etter mitt syn ein uting, men det er faktisk ikkje verre enn å stille krav...
Sitat av rcW Vis innlegg
Den totale konfrontasjonen er ikke bare min. Men flesteparten av Norge sin. Det er ikke snakk om å utrydde muslimer, hvis det er det du tror. Det er istedet snakk om å hindre de radikale i å slå røtter på Europeisk jord (hvilket virker å være for sent allerede). Hvis det er galt, så hjelpe oss, høyere makter.
Vis hele sitatet...
Er det fleirtalet i Noreg som er for den totale konfrontasjonen du står for? Det er rimeleg påfallande. Eg trur du har rett om du seier fleirtalet er i mot ekstremisme, uavhengig av religion meir eller mindre.
Sitat av rcW Vis innlegg
Det er ikke vår oppgave å endre deres kultur. Det er vår oppgave å bevare vår egen.
Vis hele sitatet...
Ok. Kvifor skal vi då bry oss om kva som skjer i andre land, om vi skal bevare vår eigen?

Forøvrig har eg ikkje tru på det å bevare kulturer. Kulturer har alltid møttest, og har alltid påverka kvarandre. I dag skjer det, grunna betra kommunikasjon, raskare enn det har gjort før, men sjølv i tidlegare tider har det vore raske kulturelle omveltinger - som til dømes innføringa av kristendomen i Noreg. Det gjekk bra. Kvifor skal det ikkje gå bra i framtida også, sjølv om det blir gnisningar no? Eg trur det er viktig å sørge for god integrering og oppfylgjing av dei som kjem, og heller legge vekk vaset om å bevare kultur - for då må vi isolere oss frå verdssamfunnet...
Sitat av rcW Vis innlegg
Spør deg selv: Er det riktig å steine en voldtatt kvinne? Hvis du mener det er riktig, så har ikke VI rett.
Vis hele sitatet...
Eg meiner ikkje det er rett fordi eg har vakse opp i ein vestleg kulturkrets der det ikkje blir sett på som rett. Hadde eg vakse opp i Teheran veit eg ikkje kva standpunkt eg hadde hatt.

Du stiller spørsmålet på feil måte forøvrig - spørsmålet er ikkje om vi har rett eller ikkje, men eventuelle argument *for* at vår måte er meir rett enn andre sin måte. Og der kan ein komme med t.d. menneskerettar og humanisme som argument.

Og om målet er å bevare eigen kultur så vil eg jo tru at det samme må gjelde for t.d. Sudan? Og omskjæring av jenter, steining o.l. er jo i høgste grad deira kultur. Kvifor skal vi krevje eit privilegium vi ikkje vil innrømme andre?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og om målet er å bevare eigen kultur så vil eg jo tru at det samme må gjelde for t.d. Sudan? Og omskjæring av jenter, steining o.l. er jo i høgste grad deira kultur. Kvifor skal vi krevje eit privilegium vi ikkje vil innrømme andre?
Vis hele sitatet...
Nettopp! Så det er ikke rart det er krig i verden

Noen ønsker å bevare omskjæring og steining, mens noen er imot det. De som stiller seg nøytrale, bøyer seg automatisk for undertrykkelse og totalitarisme.

På samme måte som svenskene var nøytrale iforhold til Nazistene.
Sist endret av rcW; 7. mars 2009 kl. 02:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
I tillegg til det slashdot sier er det viktig og huske på at i mange land er det VI i vesten som er ansvarlige for at landene ikke utvikler seg. Og så skal vi stå på vår høye hest i ettertid å se ned på dem?

Og prøv og forklar til et land som er bomba i småbiter av vesten at våre skikker er bedre..
Vis hele sitatet...
Nei, nei og nei. Det er ikke VI. Det er et fåtall mennesker som står bak disse avgjørelsene.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Nei, nei og nei. Det er ikke VI. Det er et fåtall mennesker som står bak disse avgjørelsene.
Vis hele sitatet...
VI har valgt disse menneskene som står bak de avgjørelsene
Og det er nok mange andre som har satt sin stemme på andre personer. Valgt de er en ting, skal vi da holdes ansvarlig for deres beslutninger ?
I prinsippet ja, i praksis nei.

Det er normalt å gå ut fra at de valgte representerer synspunkt og avgjørelser som flertallet ville støttet, i praksis ser vi at dette er ikke altid tilfellet. Men med en stor porsjon patriotisme kan en forsøke å ta på seg et felles ansvar, i første omgang vil dette bety å ikke gjøre samme valg om igjen. Da reflekterer en i ettertid hvor lite støttende de valgtes beslutning var, da beslutningen ble foretatt.
det er aldri noen som påstår at det bare er musslimer som er terrorister(i hvertfall ikke de som vet hva de snakker om)..
hva med IRA??
Sitat av Woum Vis innlegg
det er aldri noen som påstår at det bare er musslimer som er terrorister(i hvertfall ikke de som vet hva de snakker om)..
hva med IRA??
Vis hele sitatet...
Det er derimot ganske vanlig blant ganske mange (som helt klart ikke har peiling på hva de babler om ja) å komme med utsagnet "ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer", og andre liknende mindre intelligente påstander.