Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2508
Jeg fant meg for en stund siden i en konfrontasjon med en annen person, og for å gjøre en lang historie kort så endte den med at denne personen prøvde å stikke meg med en knust flaske. Jeg stoppet flaska med hånda, og fikk med det noen relativt stygge kutt i hånda som blant annet kuttet en nerve i lillefingeren (har ikke følelse i den lengre).

Uansett, jeg anmeldte dette dagen etter, men har ikke hørt fra politiet på måneder. Her om dagen dumpet det ned et brev fra konfliktrådet om at de ville kontakte meg ang en time sammen med den "siktede" eller whatever.

Det jeg lurer på, hva går dette egentlig ut på? Hadde på en måte "lagt dette bak meg", og relativt lite interessert i å møte, men sa på avhøret at jeg kunne stille der hvis det ble det de bestemte seg for.

Så, spørsmål nr 2.

Har jeg noen mulighet til å få noe igjen på forsikringen på dette? Nerven er kuttet slik at de ikke ville operere iallefall, så kommer aldri til å få igjen følelsen i fingeren igjen.
Gå i konfliktrådet! Folk som stikker andre med flasker bør føle litt "heat" til tider.
Jeg var i konfliktråd da jeg drev med noen pøbelstreker back in the days.
Da møtte vi "fornærmede" så pratet vi sammen med en konfliktråd representant, å jobbet oss frem til en løsning på problemet.
Konfliktråd er for at begge parter av saken skal kunne møtes, å gjøre opp mellom seg der og da, kort fortalt.
ifni's Avatar
Trådstarter
Har helt klart planer om å dra dit, jeg holder avtaler med politiet iallefall :P Lurte mer på hva dette går ut på osv, er det en engangsting eller er det massevis av møter?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du syns ikke du burde fått oppreisning for å ha mista følelsen i en finger? Finner det litt merkelig at du har "lagt dette bak deg". Om du møter i konfliktrådet så kommer saken sikkert til å få oppfølgning ja. Du har iallfall større sjans da, enn om du ikke møter. Legemsbeskadigelse er en alvorlig forbrytelse med strafferamme opp til 3 år.

Sitat av lovdata
§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.
Vis hele sitatet...
Hohoi! 6 år faktisk. Lykke til!

Hadde det vært meg, ville jeg saksøkt karen for alt han (og kanskje til og med familien hans) er verdt. Det burde være en passelig lærepenge for idioten.
Sist endret av thomasf; 24. juli 2008 kl. 01:35.
Konfliktrådet er et "organ" som skal løse saker som kan løses utenom rettsvesenet. Hvis du virkeligt ble angrepet med en knust flaske, så synes jeg du skal avslå konfliktrådet og gå for annmeldelse med straffeforfølgelse!! Du har all rett til og nekte konfliktrådet, og stå på at du vil ha rettsak, spesielt siden du har pådratt deg varige mèn!!!
ifni's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at jeg sa at jeg hadde "lagt det bak meg" og at jeg sa ja til konfliktrådet er fordi gjerningsmannen var 17 når dette skjedde, og politijuristen sa at den eneste sjansen jeg hadde for at noe annet enn en skjennepreken skulle skje var hvis jeg møtte i konfliktrådet. Jeg vet hvem personen er though, og jeg har en stygg anelse om at ordforrådet hans begrenser seg til "jævla fitte", så vet ikke helt hvor mye av en løsning vi skal klare å komme til.
kommer dere ikke til en løsning så går saken tilbake til politijuristen uansett.. og 17år er gammelt nok til og bli straffet, straffealderen i norge er 15år.. så ikke føl deg presset til og godta det som skjer i konfliktrådet.. for alt du vet så er "mistenkte" en bekjent eller i slekt av politijuristen, sett det føt , og det skjer nok oftere enn man tror
Sist endret av ScoopeX; 24. juli 2008 kl. 03:10.
ifni's Avatar
Trådstarter
Kan man i konfliktrådet straffe noen, eller er det bare "unnskyld" også er det greit liksom?
ja nesten, "unnskyld", og bli enig om en "straff", feks hvis man har kastet egg på et hus, el.l, så er avtalen feks. være og male den siden av huset som er skjoldet av eggene etc.. uten at det blir registrert noe i strafferegistrene..

Kan egentligt ikke se hva du skal få ut av konfliktrådet, sålenge ikke faren til han typen er nevrolog el.l og kan fixe handa di, eller at du får knuse ei flaske og gjøre det samme med han, men det går de aldri med på
Sist endret av ScoopeX; 24. juli 2008 kl. 03:57.
Konfliktrådet er jo en fin ting, Enkelt forklart: Man blir enig blandt begge parter
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Antrax-Vtec
Konfliktrådet er jo en fin ting, Enkelt forklart: Man blir enig blandt begge parter
Vis hele sitatet...
I denne saken synes jeg faktisk ikke det å bli enig er nok. Han har både både blitt utsatt for vold OG fått varige mén, det synes jeg noen bør straffes for.
Veldig enig med Graapho.

I mine øyne er konfliktrådet en lettelse for den tiltalte, trust me I've been there.
Men om du er den fornærmede, og lurer på å forfølge dette videre så er ikke konfliktrådet noen løsning, ikke som jeg har forstått det.
Det er kort fortalt en plass hvor dere blir enige om noe, og tar hverandre i handa. Og da skal hele greia være ute av værden. Utenfor rettsvesenet.

Skaff deg advokat, og kjør på !
Jeg har selv vært i konfliktråd, hvor jeg var gjerningsmannen, og jeg priser meg lykkelig for saken ble avsluttet der. Men hadde jeg vært fornærmede hadde jeg aldri i livet gått med på samme løsning.

Tror ikke konfliktråd er løsningen for folk som har dårlig selvtillit, da det er vanskeligere å stå på sitt og nekte.

I ditt tilfelle ville jeg ha avslått inkallelsen tilkonfliktråd, for du har jo fått varige mén. Du burde få oppreising, og jeg tviler på at han som stakk deg går med på det i konfliktrådet.
Har noen vært i konfliktrådet utenom Fortune og meg? Relativt lite førstehåndserfaringer her. Har selv vært i konfliktrådet grunnet en rimelig alvorlig legembeskadigelse, og forsåvidt enig med Fortune sin prislykkelse over at saken endte der. Endte med at jeg godtok en erstatningssum, mot en garanti på å ikke bli saksøkt (noe jeg vet vedkommende hadde gjort, da foreldrene både er stinne av cash og har et utbredt nettverk av kontakter). Slapp også unna med en bemerkelse og ikke prikk på rullebladet.

Konfliktrådet ligger til i noen koselige lokaler i sentrum, og møtet foregår i et rom hvor partene sitter på hver sin side av et bord, og megler på enden av dette. Meglerne er av aller høyeste klasse og utviser stor profesjonalisme som jeg tror bare en lang utdanning, eventuelt erfaring, innen pedagogikk og psykologi kan framvise. Han tar både hensyn og vare på rettighetene til begge parter, men jobber ut i fra at du skal få en akseptabel ersatning.

Jeg kan også bekrefte Fortune sine mistanker om at dette kanskje kan være litt tøffere for den fornærmede. I mitt tilfelle hadde min tidligere venn store problemer med å uttale seg og virket nærmest redd og forstyrret der han satt. Jeg syntes å se noen krokodilletårer i øyekroken også.

Om personen ikke møter opp vil saken bli tatt opp igjen av politiet. Saken må ende et sted, og enter saksøker du ham, fikser det i konfliktrådet til en forhåpentligvis grei erstatnig, eller lar saken bli henlagt. Lar du det gå, bli saken garantert henlagt, da politiet antagelivis ikke har noen beviser eller vitner i saken. Så hadde jeg vært deg hadde jeg satset på konfliktrådet, utvist litt fornuft over at du synes det har gått lang tid og greier, men at du du fortsatt står på ditt og vil ha noe igjen for den lillefingeren din. Eventuelt true litt med et søksmål, et uhyre effektivt virkemiddel, spesielt mot en person som tydeligvis ikke interesser seg for juss.
Bare vær sikker på at du har ditt 110% på det tørre. Kan ikke true med søksmål (noe han fortjener), for så å innrømme at du spyttan i tryne og ga han en liten ørefik. Siden du ikke nevner noe, regner jeg med at du har kontrollen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I dette tilfellet er det jo også verdt å ta ein kik på Staten si voldsoffererstatning...
ifni's Avatar
Trådstarter
Sitat av bobbo
Bare vær sikker på at du har ditt 110% på det tørre. Kan ikke true med søksmål (noe han fortjener), for så å innrømme at du spyttan i tryne og ga han en liten ørefik. Siden du ikke nevner noe, regner jeg med at du har kontrollen.
Vis hele sitatet...
Kan jo ikke akkurat si at jeg sprang derfra eller unngikk konfrontasjonen noe spesielt, men jeg rørte ikke personen noe som helst, og kom heller ikke med noen "negative tilrop" eller hva det nå heter, selv om jeg er brennsikker på at han kommer til å hevde dette i konfliktrådet.

Ellers stor takk for tips og råd til en som aldri har vært oppi en slik situasjon før Tror ikke det skal stå på selvtilliten, jeg er ikke akkurat redd for idioten.
Sitat av ScoopeX
Konfliktrådet er et "organ" som skal løse saker som kan løses utenom rettsvesenet. Hvis du virkeligt ble angrepet med en knust flaske, så synes jeg du skal avslå konfliktrådet og gå for annmeldelse med straffeforfølgelse!! Du har all rett til og nekte konfliktrådet, og stå på at du vil ha rettsak, spesielt siden du har pådratt deg varige mèn!!!
Vis hele sitatet...
Helt enig! Du må ikke møte i konfliktrådet med mindre du vil holde rullebladet til han som stakk deg rent. Hvilket jeg ikke ville gjort i alle fall.
Synes forøvrig det er litt rart at offeret skal bruke sin tid på å holde gjerningsmannen utenfor juridisk trøbbel...... Jeg gidder aldri mekle om sånne ting. De voldsanmeldelsene jeg har levert inn har jeg aldri gått i konfliktrådet for. Jeg VIL at folk som utøver vold mot meg skal få det på seg for resten av livet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sandkasse
Helt enig! Du må ikke møte i konfliktrådet med mindre du vil holde rullebladet til han som stakk deg rent. Hvilket jeg ikke ville gjort i alle fall.
Synes forøvrig det er litt rart at offeret skal bruke sin tid på å holde gjerningsmannen utenfor juridisk trøbbel...... Jeg gidder aldri mekle om sånne ting. De voldsanmeldelsene jeg har levert inn har jeg aldri gått i konfliktrådet for. Jeg VIL at folk som utøver vold mot meg skal få det på seg for resten av livet!
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan ein møte opp, prøve å få til ein avtale som begge aksepterer, eller bryte og be politiet ta ut tiltale. Om politiet så skulle finne på å henlegge kan du alltids reise sivil straffesak.

Det handlar vel ikkje berre om å halde gjerningsmannen unna trøbbel, men for ein del er det vel betre å få prata om det som skjedde, istaden for å berre straffe? Det norske retts-systemet er ikkje bygd opp rundt straff forøvrig - det er bygd opp rundt rehabilitering og vern av samfunnet. Så at du skriker straff går på tvers av den politiske intensjonen med systemet...
Hehe... Du har tydeligvis ikke hatt 5 mot 1 vold på jobben din? Er ikke interessert i å "snakke om det" jeg er interessert i å bli kvitt dem - fengsel.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg har vært der en gang fordi jeg var frekk mot ei kjerring :P Men den som holder konfliktrådet vil være på ditt parti.
Møt opp i konfliktrådet, og forslå at han må være din personlige "butler" for og bøte på skaden!! (var det seinfeldt?)
Jeg har vært i konfliktrådet. Man kommer inn og hilser på den fornærmede og en kar fra konfliktrådet. Først forklarer begge parter sin side av saken, så kommer man frem til en straff begge er enige om.

Du har ikke annet en å tjene på å møte opp i konfliktrådet. Om saken blir oppfulgt etterpå er det ikke mye kav for deg.
Sist endret av connubialis; 31. juli 2008 kl. 16:42.
Kommer vel an på om du er tiltalt eller offer om du har noe å tjene på det vel? Tiltalte har alt å tjene ja, helt enig. Jeg må ta meg fri fra jobb for å møte opp, dvs at jeg i hvertfall ikke tjener på å møte opp..