Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3618
Hallo alle sammen!

Nå har sverige grundlagt en ny lov der filmbransjen, musikkbransjen m.m har lov til å jage deg når du laster ned ting, altså finner de ut at du har lasta noe fra din ip så sender de deg ett brev i posten med en sum du må betale eller så må du stille opp i retten.


Her er link http://www.aftonbladet.se/nyheter/ip...icle3768469.ab

Så jeg har to spørsmål, hva syntes dere om dette?
Har dere noen ideer på hvordan jeg kan slippa unna det? evt bytte ip eller noe?
Flytt til et land som ikke har slike lover.

Bruk en ISP som ikke gir ut navnet ditt. En IP-adress må knyttes mot en fysisk person/sted for at de kan sende deg dette kravet.
Den er knytta opp mot min fars navn.
Loven begynner den 1.april 2009
Først var det sånn at de kunne jage oss for noe vi har gjort, altså gammelt matrial vi har lasta ned men de bytta på det.
Sist endret av FaLcOn; 27. november 2008 kl. 18:13.
Vil det si at viss jeg laster ned en film fra en side og en av seederne er i Sverige så er det en mulighet for at jeg får en faktura i posten eller er det bare viss jeg laster ned svensk-produsert musikk og film?
Svenske lover gjelder ikke i Norge. FaLcOn oppholder seg i Sverige, derav bekymringen.

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Den er knytta opp mot min fars navn.
Loven begynner den 1.april 2009
Først var det sånn at de kunne jage oss for noe vi har gjort, altså gammelt matrial vi har lasta ned men de bytta på det.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Sist endret av Kinseek; 27. november 2008 kl. 18:31.
Haha latterlig. Hvordan skal de bevise at det var eieren av ISP som lastet ned? Bare satse på at personen "tilstår" ved å betale? I en rettsak fungerer det ikke like godt - de kan finne liket, men aldri bevise hvem som utførte drapet...

Hadde aldri akseptert slike lover. Regjeringen åpner for at befolkningen kan forfølges og overvåkes av de store selskapene. Det kan få tre utfall:
1. Nedlastning av spill,film og musikk vil opphøre.
2. Ingen rettslig forfølgelse vil gi suksess.
3. "Slemmingene" finner et smutthull og alt vil fortsette som før.

Av en eller annen grunn satser jeg på nummer to eller tre, og musejakta fortsetter til vi kun har en internettside med "alt" vi trenger.
Sist endret av BonesCon; 27. november 2008 kl. 18:34.
Det problemet løser du jo lett med TOR?
Edit: LinKz0rZ
Sist endret av drittunge; 27. november 2008 kl. 19:25.
TOR + torrents vil vel gi en forbanna elendig fart, vil den ikke?
Hei!
Det holder ikke at de har ip-adressen din. De kan ikke bevise at det var DEG som lastet ned, bare att det var med din data. Ikke gyldig bevis.

Akkurat det samme gjelder i automatisk fartskontroll, vist du slår ned solskjermen slik at ansiktet ditt ikke synes på bildet fra fotoboksen får du ikke bot Testet og prøvd

Uskyldig til det motsatte er bevist... Det er ikke din jobb å bevise din uskyld, men deres å bevise din skyld!

Mvh
bladibla
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enuyid Vis innlegg
Uskyldig til det motsatte er bevist... Det er ikke din jobb å bevise din uskyld, men deres å bevise din skyld!
Vis hele sitatet...
Ikkje i eit sivilt søksmål.

I ei straffesak skal det vere heva over tvil, men i eit sivilt søksmål er det nok å ha 51% sannsynlighet på si side for å vinne saka - det er ikkje å avgjere skuld - det er å avgjere kven som har mest rett. Og det er heller ikkje ei straff å tape eit sivilt søksmål.

Difor er også krava til bevis totalt annleis.
slashdot

hva med å anke til lagmannsretten? :P
ankefrist på en måned ved tapt sak...
Dersom det blir for mye problematikk rundt P2P, så finnes jo UseNet aka binære nyhetsgrupper. Der er det ikke mulig å se hva du laster ned for uvedkommende. Antipirat folka har ikke en sjangs til å se din IP.

Det finnes mange postere som legger ut det meste av pirat releaser der.
Ville du ikke fortsatt få en elendig hastighet?

Etter som
BTGuard.com
"BTGuard's servers are located in Canada"
jeg kommer til å laste ned som en galning fram til loven inntrer. Men uansett bor jeg midt i Oslo, og laster ned via usikkrede tråløse nett som det finnes massevis av. Ikke jeg som får bota i allefall.
Laster ned nå fra en fyr i nabolaget med 700kb/s.

Ja, jeg er kjip, men det er ikke verre enn å sette på passord.
Sitat av panserjohan Vis innlegg
jeg kommer til å laste ned som en galning fram til loven inntrer. Men uansett bor jeg midt i Oslo, og laster ned via usikkrede tråløse nett som det finnes massevis av. Ikke jeg som får bota i allefall.
Laster ned nå fra en fyr i nabolaget med 700kb/s.

Ja, jeg er kjip, men det er ikke verre enn å sette på passord.
Vis hele sitatet...
Du vet, hvis du ikke bruker hele linja hans så kanskje han ikke gidder å sette på passord
kanskje du kan bruke: "Hide IP Platinum" Den endre Ip'en din til feks ip fra Thailand.
Sitat av kriss Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bruker du denne selv?
I så tilfelle... Hvilke erfaringer har du med dem?
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Flytt til et land som ikke har slike lover.

Bruk en ISP som ikke gir ut navnet ditt. En IP-adress må knyttes mot en fysisk person/sted for at de kan sende deg dette kravet.
Vis hele sitatet...
Hvilken ISP kan det være? Alle ISP er pliktig til å gi ut person opplysninger til politiet.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvilken ISP kan det være? Alle ISP er pliktig til å gi ut person opplysninger til politiet.
Vis hele sitatet...
Politiet må vel også ha en grunn for å få slik info ? (correct me if I'm wrong) .

Dessuten kan det være andre lover i Sverige .
Sitat av zitcon Vis innlegg
Politiet må vel også ha en grunn for å få slik info ? (correct me if I'm wrong) .

Dessuten kan det være andre lover i Sverige .
Vis hele sitatet...
Hvis det blir en rettsak, så har de god nok grunn.
Må ikke politiet faktisk laste ned en torrent for å se hvem som laster den ned eller seeder? Eller kan de se den med andre hjelpemidler? For de har jo hvertfall ikke lov å laste ned. Min teori...
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Må ikke politiet faktisk laste ned en torrent for å se hvem som laster den ned eller seeder? Eller kan de se den med andre hjelpemidler? For de har jo hvertfall ikke lov å laste ned. Min teori...
Vis hele sitatet...
Siden torrent-programmer bruker trackere (f.eks the pirate bay) for å finne andre som har koblet seg til, kan de bare sende et "spørsmål" til trackeren om hvem som er koblet til. Altså trenger du ikke laste ned, bare hente info.
Ok, det var jo greit å vite
Sitat av Dr.Gonzo Vis innlegg
kanskje du kan bruke: "Hide IP Platinum" Den endre Ip'en din til feks ip fra Thailand.
Vis hele sitatet...
Tror det har vært en test på de greiene, det hjalp ikke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Omstridt lov vedtatt i Sverige - Mediabransjen håper på tilsvarende i Norge.

Det blir nå lettere for rettighetshaverne å ta svenske piratene.

Sa ja til piratlov
Den svenske riksdagen har stemt for IPRED-loven (Intellectual Property Rights Enforcement Directive) som gjør det lettere for rettighetshaveren å ta piratene.
Vis hele sitatet...
Bransjen håper på norsk piratlov[/b]
Den norske filmbransjen er naturlig nok glad for svenskenes vedtak og håper på en lignende lov her i landet:

- Det er jeg veldig fornøyd med. Det betyr at vi kan håpe på at vi kan få det tilsvarende i Norge på sikt, forklarer Generalsekretær i Norsk videogramforening, Roald Dye til NRK.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.itavisen.no/806057/naa-kan-piratene-tas

Velger å bringe nytt liv i denne tråden.

Hva tror dere egentlig denne loven vil si å ha for oss, og kanskje verden generelt?
Dersom en lignende lov blir til i Norge, hva vil dette ha å si for den "generelle piraten" i Norges hjem?

Vil de, da kunne ta alle IP'ene de har loggført som er interessante for deres del?
Burde Ola Nordmann, slutte å laste ned?
Er det for sent?
Bør han brenne maskinvaren sin?

Dersom de får satt en fot inn på dette viset, vil ikke dette åpne en "dør" for andre organisasjoner, eller på andre vis enda mer innsyn i en persons liv?


Jeg ønsker bare å ta opp disse spørsmålene, for å se hva folk sine tanker rundt dette er, slik som det ligger an nå mtp. TPB saken, og loven.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Mener du at om de har logger med alle IP'er som har lasta ned på the Pirate Bay, om de da kan straffeforfølge de?

Jeg vet ikke, jeg håper ikke det, jeg tror og håper det kun vil gjelde for tilfeller etter at loven blir vedtatt.
Hadde vært interessant å hørt hva datatilsynet har å si om dette. En lov som innskrenker personers vern mot store firmaer kan vel neppe bli særlig godt mottatt.

Og forresten så gjelder dette alle opphavshavere? Så om noen stikker noe eg har tegna i en kopimaskin s kan jeg gjøre det samme?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Jeg leste på svensk tekst tv igår at de ikke var ute etter de som lasta småting men ute etter de store fildelerne.
Men en ting jeg lurer på kan de ta meg for noe jeg laster ned nå? Loven begynner den 1.april 2009.
De kan ikke ta deg for å begå et lovbrudd som ennå ikke er begått. Lover gjelder fra den dato de blir satt i verk, og gjelder fra og med den datoen.

Ang. nettet: Det er den personen som står oppført ansvarlig for et nettverk som er den som får skylden. Det er også den samme personens ansvar å sikre nettet fra uaotorisert bruk. Mao: hvis det kommer en jævel og surfer etter "godsaker" på ditt åpne nett, så er det _ditt_ nett som har begått lovbruddet, derav du som får skylden.

^^Mener det var noe i den duren
Det kan vel ikke stemme, Froydis? Har du kilder?
Håper denne loven gjør at folk bli blir mer obse på personvern på nettet, og gir nettanonymitet mer vind i seilene.

Noen som vet om dagens kamuflasjeverktøy for p2p som f.eks. i2p er gode nok til å være anonym?
hva oppnår de med en ny regel? :P at alle har IP adresse i thailand? latterlig... så nå er sverige ute av piratkopierings bransjen... hvilket land kommer nå?
Hvis det er 2 millioner i Norge som laster ned en film. Har dei ressursar nok til å holde styr på absolutt alle sammen?
De har alltid ressurser nok, hvis de tjener penger på det..
Dette fører vel til at flere og flere komme til å benytte seg av SFTP. Der er man i hvert fall litt sikrere.

Kan være greit å ha en fot innenfor scenen i disse farlige torrent-tider.
▼ ... over en uke senere ... ▼
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Feeling Vis innlegg
Dette fører vel til at flere og flere komme til å benytte seg av SFTP. .
Vis hele sitatet...
Hva er det for noe?
Jeg kan altså ikke få trøbbel om jeg laster ned ting på en norsk PC jeg har med meg til sverige?
Sitat av Genetic Vis innlegg
Jeg kan altså ikke få trøbbel om jeg laster ned ting på en norsk PC jeg har med meg til sverige?
Vis hele sitatet...
Den personen som eier ipen du benytter deg av når du er i Sverige kan få problemer.
Johnny Cash mofos
kanskje jeg er litt treig, men har denne loven noe å si for meg når jeg bor i Norge?
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Nei. tegntegntegn