Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2685
en vennine av meg var på h&m å to av vennene hannes stjal sminke å ble tatt men hu tredje som ikke gjorde noe har nå blitt annmeldt som medskyldig ennå hun ikke visste noe.. er det lov?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
en vennine av meg var på h&m å to av vennene hannes stjal sminke å ble tatt men hu tredje som ikke gjorde noe har nå blitt annmeldt som medskyldig ennå hun ikke visste noe.. er det lov?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å anmelde noen om man har mistanke om at hun har vært innblandet. Klarer hun å overbevise politiet om at hun er uskyldig, vil det nok gå bra.
Ja, det er lov. Jeg kan godt anmelde deg for å ha skrevet det du akkurat nå skrev. Det er min rett. Men bevisbyrden ligger da på meg. Jeg må kunne bevise at din handling er imot norsk lov.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å anmelde noen om man har mistanke om at hun har vært innblandet. Klarer hun å overbevise politiet om at hun er uskyldig, vil det nok gå bra.
Vis hele sitatet...
Er det ikke de som anmelder som må bevise at hun er skyldig?
De har sikkert anmeldt hun fordi de tror hun visste at de to andre venninnene hennes stjal. Hun må overbevise politiet om at hun var i god tro og ikke visste at venninnene hennes stjal.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Er det ikke de som anmelder som må bevise at hun er skyldig?
Vis hele sitatet...
Nei det er det påtalemyndigheten som skal gjøre. Dvs politiet. Men sier seg selv at ikke politietterforskeren kan trylle og vil da trenge info. Første de går til da er anmelderen. Om ikke anmelderen kan komme med masse nyttig info/beviser/videoopptak etc vil mest sannsynlig etterforskeren måtte gi opp og vi får henlagt på bevisets stilling.
kontakt advokat, har vel krav på erstatning osv hvis man blir anmeldt falskt for tyveri man ikke har gjort!

Hvis du ble holdt igjen av en vekter, uten at dem har sett at du stjal noe, så anmeld dem!
Høres overhodet ikke ut som de ble holdt igjen men heller har fulgt annvisning de får om å vente. Der jeg jobbet tok vi de bare med på kontoret og de fleste fulgte med frivillig og skrev annmeldelsen der eventuelt kontaktet foresatte avhengig av alder.
Så la vi ved video opptaket og sendte til politiet så tok de stilling til hvem de skulle sikte osv men vi annmeldte alle. Politiet tok senere stilling til om noen skulle droppes eller ikke.
Tror neppe du får noe erstatning så sant du ikke kan påbevise noe direkte tap, selv da er det nærmest klin umulig.
Ho må klage på anmeldelsen og stå på sitt. Om ho ikke er dømt før, vil sjansen være stor for at ho ikke får noen straff.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Høres overhodet ikke ut som de ble holdt igjen men heller har fulgt annvisning de får om å vente. Der jeg jobbet tok vi de bare med på kontoret og de fleste fulgte med frivillig og skrev annmeldelsen der eventuelt kontaktet foresatte avhengig av alder.
Så la vi ved video opptaket og sendte til politiet så tok de stilling til hvem de skulle sikte osv men vi annmeldte alle. Politiet tok senere stilling til om noen skulle droppes eller ikke.
Tror neppe du får noe erstatning så sant du ikke kan påbevise noe direkte tap, selv da er det nærmest klin umulig.
Vis hele sitatet...
Hvertfall merkelig at en jeg kjenner fikk erstatning for at vektere på et kjøpesenter påstod at han hadde stjålet, noe han selfølgelig ikke hadde gjort!

Hvem gidder å labbe etter en vekter frivillig hvis man ikke hadde gjort noe?, du for jo bare en mye deiligere sak hvis vekterne begynner å ta på deg å dra deg inn...

Du taper jo ikke noe, men man for jo sin ære krenket osv
hun trenger bare nekte. vis di har film av at hun ser at di stjeler er hun i trøbbel.
Mydarkside for å ta min egen sak i en rask oppsummering.

Jeg ble falsk anklaget for trusler med skytevåpen, voldtekt og hele bruduljen. Mistet bil, leilighet, jobben, utdannelsen jeg hadde kunne jeg driti i og bruke til noe, og var stort sett knekt på alle mulige måter.
Saken ble henlagt pga bevisets stilling men ikke før jeg hadde fått flere tvangsmidler brukt mot meg som husransakelse, besøksforbud, avhør og div annet.

Hva fikk jeg i erstatning? Ingenting!

For å ta kjøpesenteret jeg jobbet på. Vi hadde mange saker hvor det var både sigøynere og annet som kom i flokk og vi endte med å annmelde alle og la politiet bestemme videre hvem de skulle sikte/tiltale.

Vi fikk aldri et eneste motsøksmål på noen av annmeldelsene våre så jeg tviler på at det er noe og hente der.
Jeg prøvde tilogmed sivilt søksmål med advokat og fikk til slutt bare fram at Nei du har ingenting og tjene på dette du må bare godta tapet og hold deg langt unna damer i ettertid.

Annmeldelsen er i og for seg ikke falsk i dette tilfellet. Hun/han har oppholdt seg sammen med gjerningsmennene/damene i gjerningstidspunktet. Dette gir i allefall grunn til rimelig mistanke om at han/hun var involvert og jeg vil derfor si at annmeldelsen er begrunnet.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Hvem gidder å labbe etter en vekter frivillig hvis man ikke hadde gjort noe?, du for jo bare en mye deiligere sak hvis vekterne begynner å ta på deg å dra deg inn...

Du taper jo ikke noe, men man for jo sin ære krenket osv
Vis hele sitatet...
Har tatt MANGE for butikktyveri. Svært sjelden er de enige i at de har tatt noe. De står på sitt til jeg viser de videoopptaket. Nesten uten unntak blir de med frivillig uten at jeg trenger å røre dem. Dessuten, hvem gidder lage bråk med en vekter om de vet de har alt på det rene? Da blir det HVERTFALL problemer.

Æreskrenkelse osv går mer på at enkeltpersoner blir uthengt i media feks. Det at 25 andre kunder ser meg ta en butikktyv er ikke æreskrenkelse.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Har tatt MANGE for butikktyveri. Svært sjelden er de enige i at de har tatt noe. De står på sitt til jeg viser de videoopptaket. Nesten uten unntak blir de med frivillig uten at jeg trenger å røre dem. Dessuten, hvem gidder lage bråk med en vekter om de vet de har alt på det rene? Da blir det HVERTFALL problemer.

Æreskrenkelse osv går mer på at enkeltpersoner blir uthengt i media feks. Det at 25 andre kunder ser meg ta en butikktyv er ikke æreskrenkelse.
Vis hele sitatet...
25 kunder er nok til at ens rykte blir ødelagt!, disse vet jo ikke at du ikke har tatt noe! og disse vil tro at du faktisk har stjålet, jeg har aldri stjålet, og ville Aldri ha blitt med en vekter inn på bakrommet hvis han påstod at jeg hadde stjelt! Med unntak hvis en vare jeg hadde betalt for hadde utlyst alarmen på vei ut, Når man ikke har stjålet noe har heller ikke en vekter anledning til å ta deg med, en vekter skal være ganske sikker før man går til "sivil arrest" !

Som jeg sa over, ble en kompis dratt inn på bakrommet på butikken , vekteren påstod at han hadde sett at han hadde stjålet, kompisen min hadde ikke stjålet og fikk erstatning og en unnskyldning fra butikk sjefen!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
25 kunder er nok til at ens rykte blir ødelagt!, disse vet jo ikke at du ikke har tatt noe! og disse vil tro at du faktisk har stjålet, jeg har aldri stjålet, og ville Aldri ha blitt med en vekter inn på bakrommet hvis han påstod at jeg hadde stjelt! Med unntak hvis en vare jeg hadde betalt for hadde utlyst alarmen på vei ut, Når man ikke har stjålet noe har heller ikke en vekter anledning til å ta deg med, en vekter skal være ganske sikker før man går til "sivil arrest" !

Som jeg sa over, ble en kompis dratt inn på bakrommet på butikken , vekteren påstod at han hadde sett at han hadde stjålet, kompisen min hadde ikke stjålet og fikk erstatning og en unnskyldning fra butikk sjefen!
Vis hele sitatet...
Erstatning i form av hva? Fikk han det av butikksjefen som plaster på såret, eller var det retten som tilkjente han erstatningen?

Mulig DU heller hadde laget bråk enn å på rolig vis forklare vekteren at du ikke har gjort noe galt, men hva er egentlig verst for ryktet ditt? Få politi på stedet også? Ja DA virker du uskyldig da!

Forøvrig helt enig i at vektere skal være helt sikkre før de tar i noen. Hvis ikke skal det ikke mye til før de ikke lenger får være vektere.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Erstatning i form av hva? Fikk han det av butikksjefen som plaster på såret, eller var det retten som tilkjente han erstatningen?

Mulig DU heller hadde laget bråk enn å på rolig vis forklare vekteren at du ikke har gjort noe galt, men hva er egentlig verst for ryktet ditt? Få politi på stedet også? Ja DA virker du uskyldig da!

Forøvrig helt enig i at vektere skal være helt sikkre før de tar i noen. Hvis ikke skal det ikke mye til før de ikke lenger får være vektere.
Vis hele sitatet...
Ja jeg hadde forlangt at politiet kom på stedet, så jeg fikk dokumentert at jeg ikke hadde tatt noe, og anmeldt vekteren på stedet!, nei jeg hadde ikke laget noe bråk, men er såpass stor og sterk at vekteren måtte gått fysisk til verks får å få meg med, og i det han hadde gjort dette, hadde han begått en straffbar handling! Husker dessverre ikke hvordan det var med erstatningen,

§ 3-3. (erstatning for visse personlige krenkelser m.m.)

http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#3-2

3-6. (erstatning for ærekrenking og krenking av privatlivets fred.)

Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig.
Ærekrenkelse fører nesten aldri fram. Den loven er sovende nærmest. Tror du blir dømt ytterst sjelden der for sånne små ting som butikk tyverier. Da skal det noe større til.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ærekrenkelse fører nesten aldri fram. Den loven er sovende nærmest. Tror du blir dømt ytterst sjelden der for sånne små ting som butikk tyverier. Da skal det noe større til.
Vis hele sitatet...
Alt er mulig med penger på bok og advokater, når man blir beskyldt for noe man ikke har gjort...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Ja jeg hadde forlangt at politiet kom på stedet, så jeg fikk dokumentert at jeg ikke hadde tatt noe, og anmeldt vekteren på stedet!, nei jeg hadde ikke laget noe bråk, men er såpass stor og sterk at vekteren måtte gått fysisk til verks får å få meg med, og i det han hadde gjort dette, hadde han begått en straffbar handling! Husker dessverre ikke hvordan det var med erstatningen,

§ 3-3. (erstatning for visse personlige krenkelser m.m.)

http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#3-2

3-6. (erstatning for ærekrenking og krenking av privatlivets fred.)

Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig.
Vis hele sitatet...
Det skal vel godt gjøres å vise til uaktsomhet ved mistanke om tyveri.

Ved å sette deg selv til motverge så kan du faktisk gi vekteren hjemmel. Tilsvarende er de fleste vektere mer enn gjerne interessert i at politiet kommer til stedet for da tar politiet over den kjedelige delen - nettopp det å få ut navn og nummer på deg.

Det er det vekteren/butikken trenger for en anmeldelse - og som du sikkert vet så er det straffbart å unnlate å gi de opplysningene til en offentlig tjenestemann med et tjenstlig behov.

Kan virke som om du er veldig full av deg selv men med en litt dårlig justert bakkekontakt. I Norge kan man ikke "anmelde noe på stedet" - anmeldelser må leveres skriftlig og da fortrinnsvis personlig på nærmeste politistasjon.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det skal vel godt gjøres å vise til uaktsomhet ved mistanke om tyveri.

Ved å sette deg selv til motverge så kan du faktisk gi vekteren hjemmel. Tilsvarende er de fleste vektere mer enn gjerne interessert i at politiet kommer til stedet for da tar politiet over den kjedelige delen - nettopp det å få ut navn og nummer på deg.

Det er det vekteren/butikken trenger for en anmeldelse - og som du sikkert vet så er det straffbart å unnlate å gi de opplysningene til en offentlig tjenestemann med et tjenstlig behov.

Kan virke som om du er veldig full av deg selv men med en litt dårlig justert bakkekontakt. I Norge kan man ikke "anmelde noe på stedet" - anmeldelser må leveres skriftlig og da fortrinnsvis personlig på nærmeste politistasjon.
Vis hele sitatet...
Vist jeg ikke har stjålet noe, gir jeg ikke en vekter hjemmel til noe som helst, da han ikke har lov å stoppe meg bare pga mistanke, han må se at det stjeles!, en vekter har ikke noe myndighet til å stoppe meg med bare mistanke!

Det jeg mente var at når politiet da hadde kommet, kunne dem ransaket meg og sett at jeg ikke hadde noe på meg, og så ville jeg anmeldt vekterne!, anmelder dem selvsagt ikke på stedet men på stasjonen, og når jeg anmelder ,anmelder jeg bestandig via Advokat! Jeg ville da også ha politi som vitne på hva Vekterne hadde drevet med, En vekter skal se og være sikker i sin sak, en vekter skal ikke løpe rundt og ha mistanke! Da kan dem ikke jobben sin... Hvilken hjemmel gir jeg vekterne vist jeg ikke har stjålet noe og ikke stopper og blir med han? hvor står det at en Vekter kan ransake meg bare ved mistanke? Etter hva jeg husker skal man klart se forbrytelsen før man kan ta borger arrest, uansett så mener jeg at man har krav på erstatning hvis man blir beskyldt for å stjele når man ikke har gjort det!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Ja jeg hadde forlangt at politiet kom på stedet, så jeg fikk dokumentert at jeg ikke hadde tatt noe, og anmeldt vekteren på stedet!, nei jeg hadde ikke laget noe bråk, men er såpass stor og sterk at vekteren måtte gått fysisk til verks får å få meg med, og i det han hadde gjort dette, hadde han begått en straffbar handling! Husker dessverre ikke hvordan det var med erstatningen,

§ 3-3. (erstatning for visse personlige krenkelser m.m.)

http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#3-2

3-6. (erstatning for ærekrenking og krenking av privatlivets fred.)

Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig.
Vis hele sitatet...
Har jeg forstått dette rett:

-Hvis jeg som vekter hadde trodd du hadde stjålet noe (drit i hvem som har rett, dette er hypotetisk) så ville du på rolig vis bedt om politi på stedet.
-Du ville ikke på noe vis gjort annet enn å på rolig vis forklare vekter (meg) at jeg tar feil, og at du gjerne vil ha politi på stedet. Ikke NOE fysisk ville skjedd.
-Du ville i ettertid anmeldt meg for æreskrenkselse og krevd hva av meg?

Jeg vil ALLTID at politi skal komme. Dette vil de fleste vektere ved pågripelse.
Ser ikke hvordan vekter+politi snakke med deg får deg mindre æreskrenket.
Ang privates rett til maktbruk er vi enige. Du ville ikke blitt rørt da du har gjort det klart at du aldri villet rappet noe.
Dette med erstatning tror jeg ikke noe på med mindre du husker dette og kan gi meg bevis.
jeg vedder på at saken blir henlagt for den "medskyldige" venninna di. fikk et brev senest i dag om en identisk sak som var henlagt og til og med var det jeg som var skyldig. :P var det snuten eller noen vektere som sa at begge ville bli anmeldt? spiller forsåvidt ingen rolle det, den der holder ikke uanz
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
En vekter er ikke en offentlig håndhever av loven, og hvis han/hun holder deg igjen, fysisk eller på andre måter ved tvang, kategoriseres det som sivil arrest. Om du er uskyldig kan du anmelde personen som arresterte deg for frihetsberøvelse. En hvilkensomhelst person kan foreta en sivil arrest, og du kan anmelde dem selvom det ikke er bevist at du er uskyldig, men hvis du blir dømt skyldig skal det mye til for å kunne bevise at du ble uskyldig arrestert.
jess det stemmer. og en gang securitas holdt meg igjen (de var ca 6 menn og jeg var 16) spurte jeg om å få navnet på han ene som var frekk som en smekk og da nekta han å svare.. angrer på at jeg ikke anmeldte dem hardt den gang. men har hørt verre historier om tyttebærpolitiet
Sitat av Ffojt Vis innlegg
hvis du blir dømt skyldig skal det mye til for å kunne bevise at du ble uskyldig arrestert.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt noen gang. Du får ingen dømt for uskyldig arrest når du blir dømt skyldig for forbrytelsen!

Sitat av weeda Vis innlegg
jess det stemmer. og en gang securitas holdt meg igjen (de var ca 6 menn og jeg var 16) spurte jeg om å få navnet på han ene som var frekk som en smekk og da nekta han å svare.. angrer på at jeg ikke anmeldte dem hardt den gang. men har hørt verre historier om tyttebærpolitiet
Vis hele sitatet...
Du har krav på å få vite tjenestenr. Ikke noe annet.
Sist endret av sandkasse; 25. februar 2011 kl. 02:09.
ja jeg mente tjenestenr tenkte feil. det var det jeg spurte ham om. og allikevel holdt de meg igjen i flere timer, det var faen meg sprøtt alt sammen. har veeeeldig mange vitner også..
Sitat av weeda Vis innlegg
ja jeg mente tjenestenr tenkte feil. det var det jeg spurte ham om. og allikevel holdt de meg igjen i flere timer, det var faen meg sprøtt alt sammen. har veeeeldig mange vitner også..
Vis hele sitatet...
Javel da burde du fått tjnr. Ganske sikker på at de ikke gjorde det på rent faenskap. Snodig at de veeeeeeeldig mange vitnene ikke reagerte.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Javel da burde du fått tjnr. Ganske sikker på at de ikke gjorde det på rent faenskap. Snodig at de veeeeeeeldig mange vitnene ikke reagerte.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi vitnene mine var et sosseoverflødig klassetrinn / amerikansk highschool komedie som hadde skoleball i 10. klasse og synes det var døds10hilææætiiz at årets junkie ble holdt igjen på utsia av lokalet fordi hun i følge vekterne hadde for høy promille til å verken komme inn eller forlate stedet, og i stedet brukte alle sine krefter på å holde meg igjen med fysisk makt og verbal trakkasering?
Sitat av weeda Vis innlegg
Kanskje fordi vitnene mine var et sosseoverflødig klassetrinn / amerikansk highschool komedie som hadde skoleball i 10. klasse og synes det var døds10hilææætiiz at årets junkie ble holdt igjen på utsia av lokalet fordi hun i følge vekterne hadde for høy promille til å verken komme inn eller forlate stedet, og i stedet brukte alle sine krefter på å holde meg igjen med fysisk makt og verbal trakkasering?
Vis hele sitatet...
Hadde du kun drukket? Javel om de holdt deg igjen for dette så BURDE de blitt anmeldt. Avvist i døra er greit, men ikke å holdes igjen.
Var du virkelig ikke LITT frekk?
hadde KUN drukket alkohol, akkurat som mange av de andre, som allikevel fikk komme inn på festen, eller i verste fall gå. Og nei, var ikke frekk før de begynte å kalle meg "puppeguri" og "lettkledd mor som ikke kunne vise seg ute på byn", ja, da var jeg litt frekk. mest sur og prøvde å hoppe over gjerdeinnhegningen de holdt meg i i stilletthæler og beine bortover, men da kom en securitas fra siden, en rett forfra og to bakfra og halte meg tilbake i hver arm inn i binga mi. vellykka skoleavslutning... hehehehe...