Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 13176
Jeg har det første donaldbladet som kom ut 1. des 1948. Nå tenkte jeg å prøve å finne ut hva bladet er verdt. Hvor skal man henvende seg da?
Et svenskt ble solgt for 16.000 dollar. kilde
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Originalutgaven er i dag verdt godt over 20 000 kroner i god stand

kilde:http://no.wikipedia.org/wiki/Donald_...26_Co#Nummer_1
Er du sikker på at det er orginlen du har, og ikke kopien som kom ut som vedlegg til Donald Duck & Co nr. 49 i 1988?

"Den eneste som skiller de to bladene fra hverandre, er ting som går på fargetrykk. For eksempel er Donalds jakke i nr. 1/1948 mørkeblå, mens den i vedlegget til nr. 49/1988 er lyseblå"

Klikk Her for mere info om hvordan du kan sjekke at du har orginalen.
Vær obs på at det ble trykket en kopi av dette bladet som en "extra-greie" for at Donald hadde vært i Norge i 40år i 1988. Har denne selv, men den er vanlig og ikke akkurat verdifull, men mange er forsøkt svindlet med slike utgaver.

Her er litt info. om hvordan man skiller dem fra hverandre

DONALD DUCK Nr. 1 1948

Det er stadig spørsmål om hvordan man skiller Donald Duck & Co nr. 1-1948 fra kopien som kom 40 år senere som bilag til Donald Duck & Co nr. 49-1988.
Her er en sikker måte å skille dem på.

Det bør vel også nevnes at det i 1978 kom en serie som het "Donald Duck for 30 år siden". Der kom blant annet 1-1948 i opptrykk (i to opplag).
Disse er dog umulige å ta feil av da de har en helt annen layout.

Egentlig holder målene på utgavene for å skille dem, men da det blant annet finnes blader som er kuttet på kantene (for innbinding) så legger jeg til litt mer info:

Originalen skal ha følgende mål og kjennetegn :

Høyde :260 mm
Bredde: 175 mm

Blåfarge skal være Mørk ultramin,
Samt der skal være skygge på Donald på/rundt øyne, hender & kropp, kopiene fra 1978 & 1988 mangler dette helt.
Papiret er Offwhite/brunlig uten "rammer"
Bredde på første rute inne i bladet skal være 156 mm, mens kopiene er 150 mm.

Kopiene har føgende kjennetegn:

Høyde : 250 mm
Bredde : 171mm
Blåfargene er svært lyse blå, nærmest himmelblå.
Skyggene rundt Donald, øyner og hender mangler imotsettning til Orginalen.
Papiret er helt hvitt med gulbrunt trykk, og kan ha hvite "rammer"
Bredden på første ruten inne i bladet er på 150 mm.

Vis hele sitatet...
Setter mine tvil om du virkelig har en utgave som er fra 1948 siden opplaget på den tiden var svært begrenset, mens utgavene fra 1978 & 1988 som ble trykket i mye større opplag er langt vanligere.

Håper dette er nok til å finne ut om du har en ekte Donald utgave fra 1948, men good luck anyhow

edit: så mye av samme infoen kom frem før meg ja :P ...
Sist endret av Mantuz; 31. januar 2011 kl. 04:25.
Sitat av zeicko Vis innlegg
Originalutgaven er i dag verdt godt over 20 000 kroner i god stand

kilde:http://no.wikipedia.org/wiki/Donald_...26_Co#Nummer_1
Vis hele sitatet...
De har en betydelig høyere verdi om de er i pen stand.

En venn av meg solgte sitt på qxl for 62.500 for en stund tilbake. I god stand så ser man dem sjeldent under 50k.

Og på en live auksjon for noen år siden så solgte man et som hadde ligget på et loft siden det var nytt, helt uskadet for nærmere 80.000.

Som de andre har nevnt. Sørg for at du har originalen. De kopiene ligger ofte på en skarve hundrelapp.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg trodde selv jeg hadde den originale en gang, men jeg hadde kopien. Så du bør finne ut det før du prøver å selge.