Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 905
Heisann.
Har leitet her på forumet etter lignende saker men fant ikke noe som lignet så jeg bestemte meg for å lage en ny thread.
Her er situasjonen : En kompis av meg fikk no problemer med å laste opp windows på sin pc som jeg fikset. Senere fikk han igjen oppstartsproblemer med windows, men da gikk det ikke å innstallere windows fordi den fant ikke harddisk, greit nok, da er den ødelagt. Vi bestilte ny harddisk og prøvde på nytt, samme feil. Prøvde harddisken på min pc og den funka flott, da bestilte vi et nytt hovedkort av samme type, men idag når vi skrudde alt sammen fant den fortsatt ingen harddisk under installasjon av windows. Hvis jeg setter i en harddisk med ferdiginstallert windows vil opplastingen stoppe etter halve windows baren er fylt.
Noen ideer på hva dette kan være for et problem ?
Hvis det er en S-ATA-disk kompissen din har, så kan det hende at dere ikke finner den fordi dere ikke har innstaller sata-driverene under Windows-oppstarten.
Er det en S-ata-disk dere har forsøkt med? Hvis ikke, er dere sikker på at jumpere og kabler har vært riktig plassert under forsøkene?

Ferdiginnstallerte windows-disker fungerer skjelden da forskjellige systemer har forskjellige drivere og oppsett innstallert, så det er ikke rart den låste seg halvveis.
Glemte og nevne at det er en S-ATA disk ja, men har ingen SATA-drivere på floppy, eller er det muligheter for å installere disse med hovedkort cden som følgte med ? Holder på med BIOS nå for å " oppdage " harddisken etter det jeg leste på samsung sine support sider.

Den ferdiginstallerte harddisken hadde bare windows XP SP2 med ingenting annet installert.

Edit: Finner muligheten til å bruke auto-detection på IDE slottene, men finner ingenting til SATA, jeg har desverre ingen IDE harddisk for hånden heller...
Sist endret av Sethalas; 24. januar 2007 kl. 03:07.
Det er bare noen hovedkort som gir deg muligheten til å boote rett fra S-Ata slik som du ønsker. Det du sensynligvis må gjøre er å trykke F6 under den første fasen av windowsinstallasjonen. Da kan du innstallere S-Ata drivere fra en CD eller en floppy. Disse driverene kan du finne på CDen til hovedkortet ditt, eller så har harddiskprodusenten dem tilgjengelige på sine hjemmesider.
De "symptomene" du presenterer er helt normalt når man skal innstallere Win på S-Ata så jeg tviler på at det er din hardware som er defekt.

Forresten så spiller det ingen rolle om det bare er Win på en disk. Sålenge det ikke er innstallert på den bestemte PCen så er det bare bitteliten sjangse for at du vil kunne få en fungerende verson av XP. Du må innstallere Win på den PCen du skal bruke det på. Sånn er det nesten bestandig.

edit: hvilken disk har du, og hvilket hovedkort har du?
Kanskje jeg kan finne drivere til deg =)
Hovedkort : MSI K8MM3
Harddisk : Samsung SP2504C 250GB
Håper det går med CD'er for floppy er litt mangelvare her ^^
Har nå funnet RAID drivere og lagt inn på floppy, men når det står trykk F6 for å installere RAID drivere eller i nærheten så vil det ikke starte opp, har lys på tastaturet så trur ikke det skal være noe galt med det ( bruker et USB tastatur, må man bruke et PS/2 ? )Noen som har noen ideer om hvordan man skal få installert disse driverene da ikke F6 funker?
Sitat av Waggo
( bruker et USB tastatur, må man bruke et PS/2 ? )
Vis hele sitatet...
Jepp, du må bruke et PS/2 tastatur:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78744
Det du burde gjøre for å få trykke på F6 er da å gå på en sjappe å kjøpe et billigt PS/2 keyboard Koster rundt 100 lappen. Ellers kan du bare buffe et på skolen.

edit: skriveleifer
Du må ikke bruke USB tastatur, men du må inn i bios for å aktivere USB drivere for tastatur under oppstart, så første gang du aktiverer dette må du ha PS/2 tastatur...
Tastaturet funker jo til å komme seg inn i BIOS, starte opp windows fra cd, trykke f2 valget som kommer etter f6 valget under installasjon, men ikke f6, sikker på at dette er bare på grunn av tastaturet da ? vurderer å bare gi opp å sende møkka inn til rep, mye enklere ^^
Dette har med om hovedkortet har innstallert drivere til serial-ata på fabrikken.. hvis den ikke har d så må du installere driverne med floppy disk hadde d problemet jeg..