Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9331
amp
Bedreviter
amp's Avatar
Hei!

Har tenkt litt på å starte en eller annen form for nettbutikk, og lurer på hvor mye man kan regne med å tjene. Er det noen som vet hvor mye nettbutikker i snitt tjener per vare i prosent av det kunden betaler?

La oss f.eks si at komplett.no selger ett skjermkort til 4000, hvor mye tjener de på det?
Spørs hvor mye såkalt BF man setter på produktet. Noen varer kan man tjene 200kr på, andre 2 tusen. Tipper Komplett tjener 5-600kr på et skjermkort til 4k uten at jeg egentlig har noe fasitt.
Sist endret av mo3; 22. mars 2012 kl. 14:54.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Ikke godt å si gitt. Men litt svart på hvitt så er det salgspris minus innkjøpspris. Men det blir ikke riktig det heller, for de har fraktkostnader og faste kostnader som leie av bygg, strøm, lønn til ansatte etc. Så selvom de selger 400 av produkt X er det ikke sikkert de tjener noe.

Kan ikke noe noe "i snitt per vare" da f.eks Elkjøp lever av å selge de små tingene. Det er veldig lite å hente på større ting som TVer og hvitevarer der. Men på duppeditter er det massevis og hente.
Sist endret av Echuz; 22. mars 2012 kl. 14:57.
Sitat av amp Vis innlegg
Er det noen som vet hvor mye nettbutikker i snitt tjener per vare i prosent av det kunden betaler?
Vis hele sitatet...
Noen tjener 200-300% andre 10-20%, dette avhenger av en rekke faktorer. De to viktigste er avansen du har på produktet og markedet for varen(e) du ønsker å selge.

Avansen er utsalgspris (minus) inntakskost, også kalt dekningbidrag.

Spørsmålet koker ned til; ha vil du selge, hvilken inntakskost kan du få og hvor mange kan du selge til hvilken utsalgspris.
Dette vil gi deg et greit bilde av inntekspotensialet.
Når jeg jobbet i butikk og skulle legge inn salgsprisen i systemet skulle jeg gange innkjøps-summen med 2.3 også avrunde til nærmeste 99kr-tall (aller helst runde opp).
Mulig forskjellige kjeder/butikker opererer med ulike fortjenesteverdier i forhold til antall butikker i kjeden, hva slags varer de selger og hvorvidt de selger nok.
Fikk inntrykk at det var ganske vanlig å gange opp med en tilnærmet lik verdi men jeg har ikke noe å vise til for å bekrefte eller avkrefte den påstanden.
Og jeg kommer ikke til å si hvilken kjede jeg jobbet i, i tilfelle noen lurer.
2,3 høres ut som et fornuftig tall egentlig.

Vet at firmaer gjerne har 40-60% rabatt hos grosister. Og siden grosisten skal tjene sitt, så må man jo gange med mer enn 2 =)

Generelt handler det også om hvilke produkter du selger, og hvor mye det reelt er mulig å øke prisen, sammenlignet med markedet ellers på lignende produkter.
Sitat av Myque Vis innlegg
Når jeg jobbet i butikk og skulle legge inn salgsprisen i systemet skulle jeg gange innkjøps-summen med 2.3 også avrunde til nærmeste 99kr-tall (aller helst runde opp).
Mulig forskjellige kjeder/butikker opererer med ulike fortjenesteverdier i forhold til antall butikker i kjeden, hva slags varer de selger og hvorvidt de selger nok.
Fikk inntrykk at det var ganske vanlig å gange opp med en tilnærmet lik verdi men jeg har ikke noe å vise til for å bekrefte eller avkrefte den påstanden.
Og jeg kommer ikke til å si hvilken kjede jeg jobbet i, i tilfelle noen lurer.
Vis hele sitatet...
Gange med 3-4 er ikke uvanlig i konfeksjonsindustrien.
Jobber selv i butikk, ikke nettbutikk, men det går vell igrunn ut på det samme.

Det varierer utrolig mye, det kommer veldig ann på innkjøpspris, av og til får vi tilbud på produkter som gjør at vi tjener ekstra med penger på det produktet.
Vi har og ett produkt som vi ikke tjener noe på i det hele tatt, vi taper vell rundt 50 kroner på hver gang vi selger det, men det er ett etterlengtet produkt som trekker kunder og gjør at vi får større trafikk i butikken og kunder kjøper vanligvis med seg ett par ekstra ting.

Det kommer også litt ann på hvordan konkurentene våres gjør det, vist en sterk konkurent setter prisen utrolig lavt på ett produkt blir vi nesten tvingt til og gjøre det samme, enkelt og greit for og ikke miste stamkunder som rekner med kvalitet til normale priser.

Såå, er igrunn ikke noe spesiell fasit på spørsmålet ditt
Der jeg jobber så har vi 400% fortjeneste på endel av det vi selger, det syns jeg er passe sykt...
Altså, se på crocs for eksempel. 3 kroner å produsere, 500 for et par. Regn ut selv.
Erklært blond
Veiledende priser fra forhandlere er som oftest 1.8

Innkjøps pris= 1000
Utsalg= 1800
Av dette Moms= 360

Butikk sitter igjen med= 440
Det er ikke noe god forretningside å sette flat brutto fortjeneste. det dagligvarebutikker, elektronikkforhandlere, og sikkert mange andre markeder gjør, er å sette fortjeneste til null eller tap på varer som drar deg inn i butikken. f.eks. PS3 eller Grandiosa. så kjører de høyere profitt enn vanlig på tilbehør som håndkontroll, spill og brød.

Det er så sinnsyk konkurranse på dette markedet for tiden enn at du klarer deg langt med den glimrende forretningsideen "starte nettbutikk"

For å klare deg i dag må du profilere deg noe jævlig, markedsposisjonere deg, ha et eller tre geniale konsepter, glimrende logistikk og avtaler med samarbeidspartnere, ha en rosa aura på 60 meter og sinnsykt flaks.

Har du en forretningsidé som overgår .com-boblen?
Må huskes at butikker som Komplett kjøper inn STORT, altså ikke bare 100 ting, men opptil 10,000 ting omgangen, så de får produktet billig.
F.eks, så bestilte Komplett en hel pale med BF3 spill.
Sist endret av Vod0; 22. mars 2012 kl. 22:39.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Altså, se på crocs for eksempel. 3 kroner å produsere, 500 for et par. Regn ut selv.
Vis hele sitatet...
Hva med distribusjon, administrasjon, markedsføring + 10000 andre kostnader?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Må huskes at butikker som Komplett kjøper inn STORT, altså ikke bare 100 ting, men opptil 10,000 ting omgangen, så de får produktet billig.
F.eks, så bestilte Komplett en hel pale med BF3 spill.
Vis hele sitatet...
De er fortsatt overpriset.

Sitat av Apedop Vis innlegg
Hva med distribusjon, administrasjon, markedsføring + 10000 andre kostnader?
Vis hele sitatet...
Fake crocs på rema 1000 går for 40 kr, og de har fortjeneste, så regner med at ekte crocs har drøy fortjeneste.
Markedsføring er en ting, men grunderen er blitt mangemillionær på plastsko som koster 3kr i produksjon.