Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4671
Jeg vet dette kanskje virker teit for noen,men jeg prøver allikevel

Jeg har jobbet siden jeg var 16 år og har aldri gått på videregående.Nå som jeg sitter her 10 år senere begynner jeg å lure på mulighetene mine.

Jeg er pr.dags dato uten jobb,vært arbeidsledig i 5 måneder og prøver å finne ut hva jeg kan gjøre videre i livet.

Er eneste mulighet for meg å begynne å ta opp ett og ett fag,eller det noe yrke/utdannelse jeg kan starte på?

Setter STOR pris på all tilbakemeldinger enten her eller på melding:-)
Du kan prøve å få jobb i dagligvarebransjen, etter det jeg har ftt inntrykk av er det stor etterspørsel etter folk som gidder å ta vakter når de blir ringt. Hvis du først får en jobb der er det ikke vanskelig å holde på den og jobbe deg oppover rangstigen.

En annen mulighet er selvfølgelig å starte et eget firma. Det er vanskelig men du kan nå veldig langt om du jobber hardt.
Sist endret av Grix; 17. november 2013 kl. 21:26.
Det finnes også en håndfull firmaer o.l. som gjerne tar inn folk uten utdannelse, for å utdanne/lære de opp innad firmaet, men det forutsetter da såklart at man har veldig stor arbeidslyst, og at man virkelig kan vise til at man vil lære og jobbe hardt for dette firmaet. Dette er noe noen gjør for å kunne ansette en person til f.eks. en helt spesifikk oppgave, som det foreksempel er vanskelig å få tak i.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Kom deg inn i et ungt foretak som ekspanderer, f.eks. varehandel hvor man ikke trenger noe nevneverdig utdannelse, og jobb til henda blør for å komme deg opp og avgårde.
Du er avhengig av å være i besittelse av gode personlige egenskaper, men du kan komme langt i rett foretak med nok innsats.
Funket i alle fall for meg

Det desidert viktigste er at du ikke går uten jobb noe lenger. Jo lenger du går uten jobb jo større blir sannsynligheten for at søknaden din havner i søpla.
Fine ord om å være arbeidsledig for å "finne seg selv" betyr fint lite i en jobbsøkerprosess.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Har jo alltids dagligvare bransjen som sagt over, eller så tror jeg nattvakter er godt betalt, hvis du kan ta det, innenfor pleiehjem feks, og tror ikke det er så altfor mye å gjøre heller.
Du har fortsatt et hav av muligheter uten utdanningen. Hva er du god i? Hva vil du jobbe med? Starte for deg selv?
Jeg vet at det finnes selgere med millionlønning som ikke har annet en erfaring og er flink i jobben sin. Så gode jobber finnes det for de med liten utdanning, det handler bare om å være flink i det man jobber med.
Det er ikke så vanskelig å få seg arbeid som ufaglært i barnehage, hvis man kunne tenke seg sånt. Går jo ann å prøve for et år for eksempel også. Finnes ofte gode kurs muligheter også.

Om du en gang tenker å ta noe skole, så kan du ta en titt på 23/5 regelen, som sier at etter: fylte 23 år må du kunne vise til 5 år skole/arbeid/frivillig etc og noen grunnfag, jeg tror er engelsk, naturfag, matte historie og geografi og norsk. Altså en bitteliten brøkdel av hva man skal ha av fag ellers.
Sist endret av random42099; 17. november 2013 kl. 22:08.
Kommer vel veldig an på hvordan personlige egenskaper og interesser du har.

Noen ting jeg kom på i farta:
- Vekter - http://www.vekterskolen.no/index.php?id=106314
- Jobbe på en fiskebåt/tråler eller lignende?
- Transportsjåfør, skal vel kanskje være mulig å få jobb i forskjellige firmaer som transporter ting. Flyttefirma, sjåfør i møbelforetning + +
- Selger

Du kan vel få jobb som nesten hva du vil (tatt med en stor klype salt) selv uten utdanning. Det gjør det bare veldig mye vanskeligere. Søk masse jobber, dra på mange intervjuer og ikke gi deg. Er vel egentlig det beste man kan gjøre hvis man ikke ønsker å begynne på noen utdanning.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Du er altså over 24 år (16+10 er så vidt jeg vet 26.) og har dermed mistet ungdomsretten din. Jeg ville fulgt rådene du får her, søk på alt du kommer over som du i det hele tatt tenker at du kan jobbe med. Telefonselger, kolonialvareforretningsansatt, støttekontakt, burgerpatteflipper...
du har jo alltids kiwi, rema og andre dagligvare butikker. litt tidligere jobb erfaring holder i massevis hvis det er ledig stilling. tar du noen vakter ny og ned får du fort fast jobb.

også er det jo typ alle andre butikker (klær,sport osv), fort gjort å være tilkallingshjelp for så få fast stilling der også

støttekontakt, har hørt det ikke trengs noe utdanning engang. sosial boliger og blant annet trenger ofte folk, siden der har mange tendens til å bli sjuke av alt "presset".

veit også om hauevis med kompis som er sykepleiere, uten utdanning. bare si du er glad i hjelpe folk og sånn møkk, nesten garantert jobb.
Mulighetene er der for den som ønsker og vil.

Jeg jobbet fra jeg var 14 - 19 i dagligvare som medarbeider. Når jeg fylte 19 ble jeg butikksjef for en liten butikk (i en stor kjede). Når jeg var 26 fikk jeg en større butikk, ca 40. ansatte.

Kjeden jeg jobbet for kostet kursing og ledertrening i tiden jeg var der.

I en alder av 29 kjøpte jeg opp ett bilverksted, og sa opp butikksjefstillingen. Paralelt med butikkdriften var det bil og motor som var drømmen. Har driftet verkstedet i 2 år nå, og det er utrolig lærerikt og spennende. 2013 ser ut til blir det mest inntektsbringende året sålangt i livet.

Jeg er ikke rik, jeg kommer neppe til å bli det, men ikke faen om jeg hadde byttet erfaringen min mot en master i ledelse/økonomi.

Har tjent bra alle årene, men har lagt ned langt flere timer på arbeid enn majoriteten av folk på min alder. 10 - 12 timers dager er fortsatt normalt. Og de ekstra timene får du ikke lønn for, sånn er det bare.

Har hatt ansatt mange mennesker i tiden fra butikklivet, og det er kun noen få som har hatt potensialet. Attitude is everything. Spiller ingen rolle hvor flink du er på skolen. Still på jobb, ta ansvar, utvis god holdning og interesse.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du kan kanskje ta eksamen i fag du interesserer deg for? Har en bekjent av meg som gjør dette, og han er vel over 30. Målet er bare å komme seg høyere opp i systemet, skole/læring stopper ikke.

Du kan også evt. starte som personlig næringsdrivende, da er du din egen sjef. Krever dog. mye tid og arbeid, også mye lesing - men mulighetene er det om du finner din greie.

Lykke til.
En mulighet er faktisk å starte på skole, strekker ikke karakterene til er det mulig å gå på privatskole og gjøre det bra der.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det er ikke så vanskelig å få seg arbeid som ufaglært i barnehage, hvis man kunne tenke seg sånt. Går jo ann å prøve for et år for eksempel også. Finnes ofte gode kurs muligheter også.

Om du en gang tenker å ta noe skole, så kan du ta en titt på 23/5 regelen, som sier at etter: fylte 23 år må du kunne vise til 5 år skole/arbeid/frivillig etc og noen grunnfag, jeg tror er engelsk, naturfag, matte historie og geografi og norsk. Altså en bitteliten brøkdel av hva man skal ha av fag ellers.
Vis hele sitatet...
Jepp, er for tiden vikar i barnehage og jeg gikk studiespesialiserende. Den første måneden fikk jeg ikke så mye jobb, men nå er jeg nærmere fast ansatt og har bare jobbet i 3 måneder.
https://www.youtube.com/watch?v=ehbn-NQX3Jg

Du burde se den før du bestemmer deg. Ikke forhast deg med å velge, du skal helst beholde valget ditt i 50 år til, kanskje 60.
Hei alle sammen, tok meg ikke så mye tid her til å lese, men min situasjon er slik:
Har droppet i 3 år på vidergående og sist jeg skulle begynne på skole og "ta meg sammen" så tror du ikke alle lærerene rotta seg sammen pluss rådgiver, uten noe som helst skriftlig grunnlag. Nekta meg adgang til vekstedet på grunn av rus.

For meg å gå skole uten å få vitnemål på slutten av året var så lavmål uansett jeg bare slutta!

Må kunne påpeke at jeg kun hadde spor av thc og amfetamin i urinen min.
Gikk ikke i aktiv rus og jeg sluttet å ruse meg med en gang jeg begynte på skolen.

Jeg har jo gått på NAV i flere år nå og aldri komt meg noe vei.
Rusomsorgen og NAV har "fletta seg sammen" i så stor grad nå per dags dato.
Om du gir noen urinen din så må du aldri finne på å ruse deg.
Om du skal ha noe sjangs i utdannelse og i jobbmarkedet.

Du må huske på NAV er en bedrift, og ikke "gylne muligheter"

Jeg VET at skolesystemet ikke har lov til dette men jeg har ikke tatt meg til bry å sjekke ut, og oppsøke en advokat da.

Go with the flow, aldri skill deg ut, aldri framhev deg uten det er nødvendig.
Stick to the script, and things should go good for you too...

Dere som måtte ha noen spørsmål eller vil diskutere dette må gjerne sende meg PM. For jeg håper jeg ikke bruker opp tråden her.

Utdannelse er alfa-omega idag om du skal få det noe annet enn for eksempel en Vernet bedrift, ivertfall der jeg kommer ifra.
Om du har ett rusproblem om søker utdanning anbefaler jeg de fleste å flytte bort så du slipper ruskonsulenter, nav og hele skolesystemet ødelegger skikkelig for deg!
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg har jo gått på NAV i flere år nå og aldri komt meg noe vei.
Rusomsorgen og NAV har "fletta seg sammen" i så stor grad nå per dags dato.
Om du gir noen urinen din så må du aldri finne på å ruse deg.
Om du skal ha noe sjangs i utdannelse og i jobbmarkedet.

Du må huske på NAV er en bedrift, og ikke "gylne muligheter"

Jeg VET at skolesystemet ikke har lov til dette men jeg har ikke tatt meg til bry å sjekke ut, og oppsøke en advokat da.

Go with the flow, aldri skill deg ut, aldri framhev deg uten det er nødvendig.
Stick to the script, and things should go good for you too...

Vis hele sitatet...
Det du skriver er jo bare møkk!!
1: Du var sløv nok til å la noen ta en pisseprøve av deg uten at de har rettigheter til det. I tillegg så hadde du spor av rusmidler. facepalm*

2: Hadde NAV vært noe enkelt alle kunne oppsøkt med engang, så hadde alle gjort, at navn er litt strenge kommer godt med, for å trenge ut de som har andre muligheter enn NAV.

3: NEI NEI NEI, utdannelse er ikke det viktigste her i verden, men det er en slags snarvei til "suksess". Arbeidsgiver vet at skolen kun er teoretisk, og ikke praktisk. Så fort du begynner å jobbe så lærer du ting på en helt annen måte, det er derfor du ser ofte såkalte genier uten jobb. Fordi de evner kun å lese og må bruke sine talenter andre steder enn valgte studier.
Når en arbeidsgiver ser på utdannelsen din, så ser han at du er en dedikert person som klarer å tilpasse deg visse omstendigheter for å lykkes. Derfor du ansettes. (ikke all type utdannelse såklart)

4: "stick to flow" er det dummeste råde jeg har hørt i den sammenheng. Om du har noe å skjule så skal du såklart ikke skille deg ut. Men om du ikke har noe å skjule så er å skille seg ut noe enver person bør prøve på. Hvordan skal en arbeidsgiver legge merke til deg om du ikke tenker utenfor boksen og prøver å løse ting på en lønnsom måte? om alle hadde tenkt som deg så hadde vært aldri utviklet seg slik vi utvikler oss nå.

TS: Drit kjipt å måtte ta VGS nå, men alle klarer det med riktig dedikasjon. Har en venn som jeg seriøst trodde var evneveik. Drit dårlig i matte og hadde såkalt ADHD, men sitter nå med en ingeniør utdannelse. DEDIKASJONE er det eneste råde jeg kan gi deg. Jeg gir deg ikke falske håp. Men all utdanning er enkel om du har motiv for å fullføre. Og VGS er enkelt. Ta opp fag som privatist. da får du en smake bit på eksamen osv. pluss det er billig, så hiv deg på skole om fortsatt har motivasjon. Ikke la deg knekke sammen av noe som helst. Cliche, men motgang bygger karakter. Uten motgang så hadde jeg aldri giddet å gjøre noe som helst.

Fjellape: vil ikke høres streng ut her, men du setter hindringer for deg selv og skylder på andre. Når du prøver å gi råd på et sånt grunnlag blir jeg litt sint. Men poenget her er at du er den eneste hindringen for deg selv. I vår generasjon så er dop mye mer utbredt enn tidligere, fordi vi ofte er beleste rundt emne og vet motivet bak restriksjonene. Bruk dop med måte så skal du klare både jobb og utdanning kombinert med dopet. Ikke noe drømme liv, men om det er du ønsker så er det ingen som stopper deg.
Sist endret av Betapirate; 18. november 2013 kl. 02:34.
Sitat av Betapirate Vis innlegg
Det du skriver er jo bare møkk!!
1: Du var sløv nok til å la noen ta en pisseprøve av deg uten at de har rettigheter til det. I tillegg så hadde du spor av rusmidler. facepalm*

2: Hadde NAV vært noe enkelt alle kunne oppsøkt med engang, så hadde alle gjort, at navn er litt strenge kommer godt med, for å trenge ut de som har andre muligheter enn NAV.

3: NEI NEI NEI, utdannelse er ikke det viktigste her i verden, men det er en slags snarvei til "suksess". Arbeidsgiver vet at skolen kun er teoretisk, og ikke praktisk. Så fort du begynner å jobbe så lærer du ting på en helt annen måte, det er derfor du ser ofte såkalte genier uten jobb. Fordi de evner kun å lese og må bruke sine talenter andre steder enn valgte studier.
Når en arbeidsgiver ser på utdannelsen din, så ser han at du er en dedikert person som klarer å tilpasse deg visse omstendigheter for å lykkes. Derfor du ansettes. (ikke all type utdannelse såklart)

4: "stick to flow" er det dummeste råde jeg har hørt i den sammenheng. Om du har noe å skjule så skal du såklart ikke skille deg ut. Men om du ikke har noe å skjule så er å skille seg ut noe enver person bør prøve på. Hvordan skal en arbeidsgiver legge merke til deg om du ikke tenker utenfor boksen og prøver å løse ting på en lønnsom måte? om alle hadde tenkt som deg så hadde vært aldri utviklet seg slik vi utvikler oss nå.

TS: Drit kjipt å måtte ta VGS nå, men alle klarer det med riktig dedikasjon. Har en venn som jeg seriøst trodde var evneveik. Drit dårlig i matte og hadde såkalt ADHD, men sitter nå med en ingeniør utdannelse. DEDIKASJONE er det eneste råde jeg kan gi deg. Jeg gir deg ikke falske håp. Men all utdanning er enkel om du har motiv for å fullføre. Og VGS er enkelt. Ta opp fag som privatist. da får du en smake bit på eksamen osv. pluss det er billig, så hiv deg på skole om fortsatt har motivasjon. Ikke la deg knekke sammen av noe som helst. Cliche, men motgang bygger karakter. Uten motgang så hadde jeg aldri giddet å gjøre noe som helst.

Fjellape: vil ikke høres streng ut her, men du setter hindringer for deg selv og skylder på andre. Når du prøver å gi råd på et sånt grunnlag blir jeg litt sint. Men poenget her er at du er den eneste hindringen for deg selv. I vår generasjon så er dop mye mer utbredt enn tidligere, fordi vi ofte er beleste rundt emne og vet motivet bak restriksjonene. Bruk dop med måte så skal du klare både jobb og utdanning kombinert med dopet. Ikke noe drømme liv, men om det er du ønsker så er det ingen som stopper deg.
Vis hele sitatet...
1. Jeg hadde spor av rusmidler men jeg gikk ikke innen for det reglemanget mange skoler har som å "gå i aktiv rus"
Forhindre og slike ting. Var bare meg selv jeg, og jeg ble fratatt alle rettigheter og hånet på den skoleplassen.

2. Alle som NAVER, Har jo ett behov for enten penger, plass å bo eller jobb.
ingen av de tingene er såklart lett og mange blir satt på plass skikkelig eller bare gjort narr av.
Nav er jo såklart en Offentlig sektor og et veldig fint tiltak for vi som kan si vi lever i ett velferds samfunn.
Men mange blir holdt tilbake til de grader. Ivertfall de som sitter uten en dritt og må ha hjelp etter avrusning.

3. Uten at jeg tar "evner" i betrakting så vil jeg påstå alle trenger en form for utdannelse for å komme seg videre i dagens samfunn. Utenlands arbeidskraft blir tatt veldig stor bruk av idag, og i norge som alle andre nordmenn så blir vi bare henvist til NAV/Brisk, eller ingenting om de ikke søker på 1000 forskjellige jobber.
Du må jo ha utdannelse for å bli vasker idag for å ikke bli frastjelt jobben av for eksempel polakker (satt litt på spissen)
Altså en statlig bedrift!
Dette vet jeg

Jeg har jo lært litt jeg også siden jeg ikke har noe fullført utdannelse.
Du må ikke tru nav vil henvise deg til skoleplass, De vil ha deg!
Rekner faktisk med dette kommer til å bli slettet av moderatorer.
Håpe det ikke blir for mye å fordøye dette her da for de som tror noe stikk motsatt

4 Feil. Go with the flow. Gjør som alle andre. Gå på arbeid, drikk deg full og spis deg feit. Stick to the script - Gjør det du skal!

Jeg bryr meg ikke om hvor kjipt du synst det er å gå skole.
Gjør som meg så kommer du no til å være enig om noen år skal du se.
Kundeservice (både administrativt og teknisk) er fullt av folk som ikke har fullført videregående iallefall, så velg det ut et vikarbyrå (Adecco, Kelly, Centric (tidligere Xtra Personell), Experis (tidligere Elan IT), ManPower) og lever inn CV, så finner nok de deg en support-jobb og etter et par år som innleid deltider får du tilbud om fast ansettelse (forutsetter som regel kun at du har lite fravær og forsentkomminger).

Kilde: Jobbet fire år på kundeservice under studiene..
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
- Alt av butikker
- Starte for deg selv
- Vekter
- Drugdealing
- Forsvaret
- Kundesupport
Sist endret av ArtOfHacking; 18. november 2013 kl. 07:42.
flere av norges rikeste har tjent son formue uten å ha gått noe særlig med skole så du har nok mange muligheter. . det kommer ann på hva du kan og personligheten din

www.na24.no/article2917792.ece