Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2319
Valgfri brukertittel
KingofSpades's Avatar
52 8
Jeg har nå brukt sprøyter i over 7 måneder (for det meste amfetamin). Jeg har ikke vært hos legen siden 2010 når jeg hadde influenza, men begynner nå å lure på om jeg burde ha en liten sjekk, hovedsakelig pga sprøytebruket. De fleste jeg kjenner unngår legen (mange mener at legene snakker mye med politiet), og til og med de som har vært på nålå i flere år har ikke hatt noe jevnlig besøk.

Er det noen langtidsbrukere her som besøker legen jevnlig eller ofte? Jeg tenkte at ca 1 gang i året bare som en sjekk virker greit.
Fastlegen din har taushetsplikt.
Det eneste jeg kan finne i lovverket som sier at legen faktisk får bryte taushetsplikten og informere politiet er:

§ 23.Begrensninger i taushetsplikten
Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for:

5. at opplysninger gis videre når helsepersonell gjennom sin yrkesutøvelse har grunn til å tro at dyr blir utsatt for slik mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell at det anses rettmessig å gi opplysningene videre til Mattilsynet eller politiet.

§ 31.Opplysninger til nødetater
Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom.

§ 36.Melding om dødsfall
Er det grunn til å tro at dødsfallet er unaturlig, skal legen underrette politiet i samsvar med forskrift fastsatt av departementet.

------------------------------------------------

Hele formålet med taushetsplikt er jo at vi skal kunne gå til legen og få den hjelpen vi trenger uten at bygdedyret og alle andre skal kunne få snusen av hvorfor vi søker hjelp.

Gå til legen, få den hjelpen du trenger, han vil deg bare godt
Sist endret av ZELDUR; 19. november 2014 kl. 23:48.
Man kan vel miste førerkortet for å ikke være edruelig også?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Man kan vel miste førerkortet for å ikke være edruelig også?
Vis hele sitatet...
Ja, om legen mistenker at pasienten skulle kjøre i påvirket tilstand går nok det under:

§ 31.Opplysninger til nødetater
Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom.



§ 34.Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Man kan vel miste førerkortet for å ikke være edruelig også?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det. Har vert åpen om mitt rusbruk i alle år til den fastlegen jeg hadde da jeg ruste meg,
og det fikk ingen følger for sertifikatet.
Ikke da jeg var på legevakten tidligere i år etter å blitt skamdårlig av en amfetaminsprekk heller.
Sist endret av lyselilla; 20. november 2014 kl. 00:24.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Man kan vel miste førerkortet for å ikke være edruelig også?
Vis hele sitatet...
jepp, en lege skal eller må reportere til fylkeslege hvis han tror, eller er i tvil om en pasient er avhengig av et stoff. Har selv vært innom ruspoliklinikken, og har en epikrise på at jeg er avhengig av cannabis å må igjennom et halvt år med urinprøver for å få førerkort... også hørt at man plutselig må til stikkprøver 2 år etter det halve året :S
Sist endret av susiserken; 20. november 2014 kl. 00:26.
Tar tilbake det jeg skrev, ifølge susiserken og ZELDUR så ser det ut som at festlegen har meldeplikt om det er mistanke om rusbruk når man har sertifikat.
Må ha sluppet lett unna jeg da
Sist endret av lyselilla; 20. november 2014 kl. 00:33.
Valgfri brukertittel
KingofSpades's Avatar
Trådstarter
52 8
Takk for tilbakemelding folkens!
Jeg ringer og spør om legetime imorgen da. Hva burde jeg fortelle? Så mye som mulig? Jeg vil bare ha en slags checkup, for å se om alle delene mine fungerer slik de skal, gjør leger det her i landet?
Du behøver ikke fortelle annet enn at du ønsker å ta en bredspektret blodprøve for å sjekke at alt står bra til. Om legen ber om begrunnelse kan du si at du føler deg litt sliten eller uopplagt fortiden.

Unngå å fortell om rusbruk, med mindre du må eller ønsker.

Det er relativt normalt å ta blodprøve en gang i året (i alle fall ikke unormalt), så legen vil ikke reagere på det. Du får tilbakemelding om ting ikke er som det skal, så da kan dere eventuelt ta det videre derfra om nødvendig.
Min erfaring:
Fastlegen kontaktet ikke politiet om heroinbruk. LAR gjør det. Da må du pisse reint i 1 år før du kan ta den. Hva er det du ønsker å sjekke? Hep C? Isåfall må du be om det. Det er ikke med på en standard jeg-er-sliten-test.
Sitat av lyselilla Vis innlegg
Tar tilbake det jeg skrev, ifølge susiserken og ZELDUR så ser det ut som at festlegen har meldeplikt om det er mistanke om rusbruk når man har sertifikat.
Må ha sluppet lett unna jeg da
Vis hele sitatet...
Han har meldeplikt hvis det er mistanke om kjøring i ruset tilstand, ikke generelt rusbruk blant de med førekort.

Har man et daglig forbruk av narkotika, er det uansvarlig av legen å ikke si ifra videre, da det da innebærer stor sjanse for kjøring i ruset tilstand.
Valgfri brukertittel
KingofSpades's Avatar
Trådstarter
52 8
Jeg er glad at jeg ikke må bekymre meg over det, har ikke førerkort engang
Ville ikke tenkt for mye over det, ville prioritert helsen din fremfor å spekulere i om legen din går til politiet eller ikke, en lege skal jo først å fremst være der for å hjelpe deg, men kan ikke utale meg om det er prosedyre.
Jeg vil tro det går mest på om legen føler du kan være til fare for deg selv eller andre.
Sist endret av Cosmos; 20. november 2014 kl. 15:48.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Han har meldeplikt hvis det er mistanke om kjøring i ruset tilstand, ikke generelt rusbruk blant de med førekort.
Vis hele sitatet...
I see. Da "slapp" jeg nok unna pga legen aldri hadde mistanke om kjøring påvirket da.
(har forsåvidt alltid vært en relativt ansvarlig rusmisbruker, så har aldri kjørt i påvirket tilstand heller)

Sitat av KingofSpades Vis innlegg
Jeg ringer og spør om legetime imorgen da. Hva burde jeg fortelle? Så mye som mulig?
Vis hele sitatet...
Fortell så LITE som mulig.
Husk at legen noterer i journalen din når det er ting som er verdt notere,
så har du først stått fram med rusmisbruk, og legen skriver det inn i journalen, står det der for alltid!
Sist endret av lyselilla; 20. november 2014 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.