Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5646
har vært på rehabilitering i et år nå. Jeg bare lurer på om noen vet om hvilke tilbud man kan få for å unngå å sprekke igjen. Er litt redd for at det skal skje, så hadde vært fint om noen vet hvordan jeg skal gjøre dette videre for å komme meg videre på beina. Tenker på hvordan jeg skal takle situasjoner der noen tilbyr meg rusmidler ettersom jeg synes det fortsatt er vansklig å si nei. Hadde satt stor pris på tips.
Ettervern på Blå Kors? Kontakt fastlegen!
Hvilke tilbud som er tilgjengelige for rusmisbrukere er veldig avhengig av hvor du velger å bosette deg etter behandling. Her i Oslo er det veldig mange tilbud til rusavhengige. Send meg en PM om du lurer på noe i forhold til tilbudet her
regel nr 1 er og holde deg unna andre rusmisbrukere..
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
regel nr 1 er og holde deg unna andre rusmisbrukere..
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg jo fra før da. Kan du ikke komme med noe bedre forslag enn det? Jeg skrev jo i tråden ovenfor at jeg lurte på hvilke hjelpetiltak jeg kunne få..
Jeg driver og gjentar meg selv rundt her, men jeg synes du skal kontakte NA.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg driver og gjentar meg selv rundt her, men jeg synes du skal kontakte NA.
Vis hele sitatet...
Jeg er 18år da. Ville ikke det vært litt rart å dra på NA som 18åring da? Takk for tips ihvertfall :-)
Er vell ikke rart å være på NA som 18 åring. Har man et rusproblem så vill du ikke bli avvist på NA. Du kan jo i det minste prøve å dra dit en gang eller to for å prøve/se hvordan det er. Ellers så kan du jo alltids ringe rustelefonen om du trenger noen å snakke med.
Ingen dømmer deg på NA. De eldre folkene der forstår sikkert at du er ung og gjør dumme valg, og at du er fornuftig som søker hjelp selv.
Du er helt klart av de aller yngste i NA. Men der er en del i 20-årene vanligvis, selv om snittalderen vanligvis er litt høyere enn det også. Dette er jo sikkert forskjellig fra sted til sted også, så det er vanskelig å si noe eksakt. Men uansett om der er aldersforskjell har dere mye felles også, så det er ingen som henger seg opp i alder.

Prøv en gang eller to å møte opp på åpent møte. Det kan faktisk forandre alt om det er noe som passer for deg!
Sist endret av Susa; 8. november 2014 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
forstår godt problematikken, har hatt to turer i rehab (Trondheimsklinikken) . mitt råd til deg er , bruk alle hjelpe apparat du har til disposisjon , oppfølging av kommunen , det vil si mestring enheten , som rus misbruker i Norge den dag i dag har du rett på oppfølging etter fullført rehabilitering. alt du trenger er å si ja , jeg sliter , å dem vil stille uansett , du har også anonyme narkomane møter som hjelper (NA) (AA)om det skulle være alkohol du sliter med ,det viktigste er at du ikke gir opp uansett hva !! , VI KAN ALLE GÅ PÅ TRYNE ! dette betyr ikke at du er svak , du er STERK , som tørr snakke ut ! det er menneskelig å feile , ta kontakt med ditt lokale hjelpe apparat det redda meg ! og husk ( kvitt deg med ditt gamle nettverk) nye venner gir nye horisonter hilsen Daniel , en som har TRO på DEG!
Vis du bor i oslo eller nærheten vil jeg a
nbefale rettretten. dette er et tilbud for rusmisbrukere av misbrukere.
de har et Kurs som kalles ANTA kurs som er og anbefale sjekk ut

http://www.retretten.no/
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Bor ikke i oslo lenger. Miljøet der ble for mye for meg.. Derfor flytta jeg tilbake til stedet jeg er oppvokst i (lite tettsted). Men skal kontakte NA og rustelefonen imorgen (om der er åpent). Det beste er at jeg får den behandlingen jeg skal, tenker jeg. Seffølgelig går nok alle på en sprekk en gang i blant. Derfor vil jeg komme godt i gang med skole og muligens en deltidsjobb vedsiden av når den tid kommer. Og seffølgelig når jeg er klar for jobb vedsiden av skole. Har noen i familien som støtter opp for meg, men jeg vil bare ha en annen fremtid nå. Har gode karakterer på skolen å møter opp når jeg skal til skole. Bare føler at dette er slutten på mitt rusbruk. Det finst så mye annet man kan gjøre her i livet enn rus. Vil bare at alt skal gå så bra som mulig. Takker så mye for de som svarte på tråden min. Setter utrolig
Mye pris på det! Ringer NA som sagt og rustelefonen. Dette SKAL gå bra. Er bare litt tøff overgang fra rehab i et år , så flytte tilbake til hjemstedet.

Sitat av endeligFRI! Vis innlegg
forstår godt problematikken, har hatt to turer i rehab (Trondheimsklinikken) . mitt råd til deg er , bruk alle hjelpe apparat du har til disposisjon , oppfølging av kommunen , det vil si mestring enheten , som rus misbruker i Norge den dag i dag har du rett på oppfølging etter fullført rehabilitering. alt du trenger er å si ja , jeg sliter , å dem vil stille uansett , du har også anonyme narkomane møter som hjelper (NA) (AA)om det skulle være alkohol du sliter med ,det viktigste er at du ikke gir opp uansett hva !! , VI KAN ALLE GÅ PÅ TRYNE ! dette betyr ikke at du er svak , du er STERK , som tørr snakke ut ! det er menneskelig å feile , ta kontakt med ditt lokale hjelpe apparat det redda meg ! og husk ( kvitt deg med ditt gamle nettverk) nye venner gir nye horisonter hilsen Daniel , en som har TRO på DEG!
Vis hele sitatet...
Dette rørte så innmarri inni hjerterota! Takk for gode råde og tips! Er ikke så vandt med støtte når det gjelder sånne ting.
Sist endret av Imawesome; 8. november 2014 kl. 06:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God ide å kontakte NA!
Et annet forslag er å bli henvist til en ruskonsulent/en med rusutdannelse fra psykisk helse avd. i kommunen.
Har selv god erfaring med det, føler det har hjulpet meg veldig.
(da får jeg jevnlige samtaler med en fast person alt ifra en gang i uken, eller når jeg måtte ønske)
Sist endret av lyselilla; 8. november 2014 kl. 20:17.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av lyselilla Vis innlegg
God ide å kontakte NA!
Et annet forslag er å bli henvist til en ruskonsulent/en med rusutdannelse fra psykisk helse avd. i kommunen.
Har selv god erfaring med det, føler det har hjulpet meg veldig.
(da får jeg jevnlige samtaler med en fast person alt ifra en gang i uken, eller når jeg måtte ønske)
Vis hele sitatet...
Skal ta det til konsiderasjon :-)
Sitat av lyselilla Vis innlegg
God ide å kontakte NA!
Et annet forslag er å bli henvist til en ruskonsulent/en med rusutdannelse fra psykisk helse avd. i kommunen.
Har selv god erfaring med det, føler det har hjulpet meg veldig.
Vis hele sitatet...
Ikke alle kommuner har tilstrekkelig tilbud for de som sliter med rus. Det har jeg erfart. Jeg har fullført rehablitering på klinikk og sliter fremdeles pga maglende tilbud og tiltak fra kommunens side. Mange rusmisbrukere her har enten flyttet eller tatt sitt eget liv. Denne kommunen jeg bor i har vært oppe i media grunnen dette, men ingenting skjer.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Ikke alle kommuner har tilstrekkelig tilbud for de som sliter med rus. Det har jeg erfart. Jeg har fullført rehablitering på klinikk og sliter fremdeles pga maglende tilbud og tiltak fra kommunens side. Mange rusmisbrukere her har enten flyttet eller tatt sitt eget liv. Denne kommunen jeg bor i har vært oppe i media grunnen dette, men ingenting skjer.
Vis hele sitatet...
Ja sant det, og det er tragisk at det skal være slik i Norge.
Nå er jeg veldig heldig å bo i en relativt liten kommune som har disse tilbudene,
og de som jobber i disse stillingene har ikke like mange pasienter per person å følge opp som større kommuner har,
og dermed får mer tid til hver enkelt pasient.
(selvom det er de som ikke får den hjelpen de trenger her heller)
Men vet godt at i større kommuner har de rett og slett ikke (nok) ressurser
og tiltak til å kunne hjelpe de som trenger det. Det er trist..
▼ ... over en uke senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Takk for alle rådene ang. Å slutte med rus. Jeg har nå gått snart to uker uten alkohol og illegale rusmidler. Jeg har søkt hjelp hos psykolog og andre hjelpetiltak. Problemet nå er at jeg misbruker benzo som jeg får på resept.. Ingenting virker som det hjelper mot russuget. Røyk og snus hjelper heller ikke. Men er relativt stolt ovenfor meg selv uansett.
Hyggelig å høre at du har funnet veien, men det virker ikke som du har gått på den veien enda. Du misbruker benzodiazepiner du får på resept, og det synes jeg ikke er bra. Jeg vil oppfordre deg til å fortelle om russuget, og at du sliter med å kontrollere det, be om hjelp. Da vil det føles lettere for deg.
Ellers; Bra jobba, som har begynt! Heier på deg.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Takk for alle rådene ang. Å slutte med rus. Jeg har nå gått snart to uker uten alkohol og illegale rusmidler. Jeg har søkt hjelp hos psykolog og andre hjelpetiltak. Problemet nå er at jeg misbruker benzo som jeg får på resept.. Ingenting virker som det hjelper mot russuget. Røyk og snus hjelper heller ikke. Men er relativt stolt ovenfor meg selv uansett.
Vis hele sitatet...
off du må være forsiktig med å misbruke benzo mann!!! benzo abstinenser er noe av det verste som finns vistnok så pass deg! Kjenner et par stk selv som har sliti med benzo abst å de har sliti i bortimot ett års tid..
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Ja, men hva skal jeg gjøre da? jeg sliter med kronisk insomnia, samt russuget. Og prosessen med kommunale hjelpetiltak er så sinnsykt tregt.
Sist endret av Imawesome; 22. november 2014 kl. 05:25.