Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4697
Jeg ønsker å fjerne søk på mitt navn fra Google. Jeg har ikke gitt Google tillatelse til å legge ut sider som inneholder mitt navn og det er et brudd på personvernet og copyrighten. Et søk på mitt navn genererer bla. bilder fra Facebook, leserinnlegg, private hjemmesider som har blitt stengt for lenge siden og spørsmål i div. debattfora fra når jeg var yngre og ga f*** i personvernet. Jeg har ringt Google, og de nekter å filtrere ut mitt navn i søkemotoren. Jeg orker ikke noe så flaut og slitsomt å ringe rundt til 30+ webmastere og be de rote i timesvis i databaser for å fjerne mitt navn.

Hater Google personvernet?!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Feil. Du framstår attpåtil som useriøs når du slenger rundt med begreper som «personvernet og copyrighten»

Google crawler websider, akkurat som alle andre søkemotorer, og lagrer cachede versjoner av websider på serverne sine. Disse søkes gjennom av søkemotoren. Det er ikke Google Inc. som legger ut sidene.

Det er for det meste ditt ansvar, og ihvertfall ditt problem, hva som ligger der ute. Kjipe bilder på fb? Få folk til å slette dem.

En idé er å bruke et annet navn på Internett.

Kontakt slettmeg.no.
trur ikke de hater personvernet.

men google er jo en automatisk søkemotor og ikke folk som spesifikt legger inn ditt navn der.

kontakt slettmeg.no de har et kontakt skjema der som du kan skrive. de kan nok hjelpe deg best. Men du trenger nok ikke å rante slik som du gjør nå.

rant thread, men vær litt mer formel når du skriver på forum og til nettsider som ikke er ansvarlige for ditt personvern.

EDIT: jonta, 3.666 poster, er litt kult og du var noen sekunder før meg ^^
Sist endret av WhiteHat; 9. juni 2011 kl. 15:32.
har du lagt ut bilde av deg selv? vell då er det din feil...
har andre lagt ut bilder av deg? be dem slette dem ellers kan du politi anmelde det
Du står selv for hva du legger ut. Om du vil ha det vekk så må du nok kontakte alle sidene.
Sitat av godset_123 Vis innlegg
[D]et er et brudd på personvernet og [COLOR="Red"]copyrighten[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Et navn dekkes selvsagt ikke av opphavsretten, da et navn ikke har den nødvendige verkshøyde for å få opphavsrettslig beskyttelse.
Du vet at når du ble medlem av facebook så trykket du på "I have read and agreed to the terms of service"? Da var du enig i at alle bilder som du legger ut, eller hvor du blir tagget i kan brukes til hva de vil, om det er reklame eller w/e. Er antageligvis sånn med de andre siden også.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sorry dude, men du er kommet på Internet for å bli. Du kan ikke prøve å kjøpe mer sand hos internet for timeglasset ditt - for dem selger ikke noe.
Google har ikke lagt ut noen som helst sider, det eneste du kan be dem om er å slette cachede sider som er fjernet fra nettet. Ellers er det de 30+ webmasterne du må kontakte.

Vær klar over at det her er flere hensyn og lover som spiller inn. Materiale/bilder som andre har lagt ut uten din tillatelse kan du kreve at blir slettet. Materiale du selv har lagt ut, for eksempel debattinnlegg, har du ikke nødvendigvis noe krav på å få slettet. Et eksempel er tidligere Paradise Hotel deltager Ida Gran. I ettertid ba hun om at toppløsbilder og artikler ble fjernet fra diverse nettaviser, et ønske som bare i begrenset grad ble etterlevd.
"Facebook is designed to make it easy for you to find and connect with others. For this reason, your name and profile picture do not have privacy settings."

Sakset fra http://www.facebook.com/policy.php
Google er jo heller ikke eneste søkemotot på nettet. uansett om de hadde fjernet alle søk relatert til deg, har du jo fortsatt et tonn med andre motorer som kan gjøre akkurat det samme.

Og som de sier "copyright" er ikke noe som er relevant for din situasjon. Dette er noe som beskytter åndsver, ikke personer
Hvis du ikke vil ha ditt navn på nettet er det bare en løsning: bytt navn!
Vent hva? Copyright på navnet ditt?
Copyright er en lov som beskytter åndsverk, altså ting DU har laget, ikke navnet ditt.
Kunne man "copyrighta" navnet sitt hadde jeg saksøkt ræva av alle som heter Wince .

Og som folk har svart før meg, Google oppbevarer ikke navnet ditt, men søker frem sider med navnet ditt.
Du reagerer på feil instans. Det er alle de ulike nettstedene som du har lagt inn informasjonen på som har valgt å dele dette med resten av verdens søkemotorer og indekser. Det er disse du må kontakte og ærbødigst be om å få sensurert/fjernet ting fra. Avhengig av hvor ofte crawleren til google er innom kan det ta noen måneder før resultatene er borte.

Facebook osv. har en egen instilling som skrur av "offentlig søk", så med riktige personvernsinstillinger burde dette være en enkel sak å ordne opp i.
Sist endret av Dyret; 11. juni 2011 kl. 22:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Drar opp denne tråden igjen siden jeg har et relevant spørsmål.

Hva er sjansen for at en lokalavis gidder å fjerne en 5 år gammel artikkel der det både er et bilde av meg og hele navnet mitt?

Kom ikke på at den artikkelen lå ute før jeg så denne tråden, så har derfor tenkt å ringe dem til uka. Men hvis de isåfall sier nei, har jeg da noen som helst rettigheter?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sjansen (som jeg har regnet ut med sannsynlighetskalkulatoren min, som etterhvert har oppnådd stor berømmelse på nFF, eller noe) er 69,2%.

Rettigheter? Spørs. Har du samtykket med at det publiseres? Njeeei. Selv om det å bevise det kan bli vanskelig. Generelt: Fem år gamle artikler vil de neppe bry seg om, så jeg tipper de går for det tryggeste og fjerner bildet av deg. Du er sikkert stygg også, og da slår de to fluer i én smekk når de også frigjør noen kilobyte med harddiskplass. (jeg er irritert for tiden. Du er sikkert vakrere enn soloppgangen)