Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2192
Jeg er stor tilhenger av gamle robuste telefoner. Har knust mitt antall av iphoneskjermer så gått over til å bruke en Nokia fra starten av 2000-tallet på jobb og i utendørs villmarksliv og sport. Når Telia og Telenor skal kutte 2G nettet vil det si at ingen av de gamle mobilene (som kun går på 2G) vil fungere å bruke lenger?
Nkom https://nkom.no/fysiske-nett-og-infr...g-av-2g-i-2025
Sist endret av Harek; 14. januar 2024 kl. 23:17.
Du burde kanskje se på telefoner fra CAT, de er laget for å overleve litt lenger.

Ja, når 2G forsvinner, slutter 2G-telefoner å virke.
Sist endret av meitemark; 15. januar 2024 kl. 00:10.
Når enheter som kun støtter 2G mister 2G dekningen så vil de per definisjon ikke fungere lenger ja. Ikke akkurat atomfysikk.
Hvor gamle telefoner bruker du? Vintage telefoner som blir solgt nå til dags, for eksempel Nokia 3310i, de har jo 3g, om ikke 4g også. Høres ut som du bruker en telefon kjøpt fra tidlig 90 tallet
Sist endret av fjellape; 15. januar 2024 kl. 02:54.
Trådstarter
Sitat av fjellape Vis innlegg
Hvor gamle telefoner bruker du? Vintage telefoner som blir solgt nå til dags, for eksempel Nokia 3310i, de har jo 3g, om ikke 4g også. Høres ut som du bruker en telefon kjøpt fra tidlig 90 tallet
Vis hele sitatet...
Tipper den er fra ca 2001. I tillegg til at de telefonene overlever ALT og har batteri for en uke så er litt av hensikten å slippe telefoner som har internett og gps så å bytte til de nyere kopiene blir ikke helt det samme
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fjellape Vis innlegg
Hvor gamle telefoner bruker du? Vintage telefoner som blir solgt nå til dags, for eksempel Nokia 3310i, de har jo 3g, om ikke 4g også. Høres ut som du bruker en telefon kjøpt fra tidlig 90 tallet
Vis hele sitatet...
3G nettene er også lagt ned, så det er 4G og 5G som gjelder. Trist at så mange gode gamle telefoner slutter å fungere, for mange gjør de alt de trenger!
Jeg bruker cat s75 og er kjempefornøyd!

Bruker ikke alle funksjonene som undervannskamera og satelitt oppkobling via Bulitt appen, kameraet er litt så som så men jeg har ikke peiling på akkurat det uansett, mulig det er jeg som bare noober

kan også kritisere batterikapasiteten som er noe lav, men bare på halv til maks lys styrke på skjermen, var litt bekymret over dette med lys styrke i sol/dagslys men dette var bare tull fra samtlige reviews spør du meg.

Siste negative er at den er litt top heavy, Android begrenset og du må vende deg til litt andre plasseringer på knappene.

Har ikke gitt min juling enda, behandler den som en hvilken som helst annen telefon selv om den skal tåle mye.
Du kan vel ringe med dem fortsatt?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Du kan vel ringe med dem fortsatt?
Vis hele sitatet...
Forutsatt at mobilene støtter en standard som basestasjonene fortsatt bruker, ja, men hele denne tråden går jo nettopp ut på hva som skjer med 2G-only telefoner når 2G-nettet skrues av.
Båndbredden for Telekommunikasjon er tettpakket og gammel teknologi må vike for å gi plass til ny.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_...kasjon_i_Norge
Trodde 2G hadde betydelig bedre rekkevidde enn 4G og 5G.... Blir vel mer farlig å reise ut i skauen da?
Psykisk ustabil
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Trodde 2G hadde betydelig bedre rekkevidde enn 4G og 5G.... Blir vel mer farlig å reise ut i skauen da?
Vis hele sitatet...
Den bekymringen deler jeg også. Med 2G føler jeg meg tryggere på at det finnes dekning et eller annet sted, mens med 4G / 5G vil det kreve at man har enda flere basestasjoner for å kunne oppnå lik dekningsgrad som med 2G. Jeg tenker også noe på den strålingen vi utsetter oss for, den er kanskje ikke akutt livsfarlig, men den påvirker helt klart oss på et eller annet vis inn i fremtiden.
Det er pengene som rår... ikke tilbudet eller fornuften.

Jeg lurer på hvem som tar disse avgjørelsene? Det samme med DAB. Jeg ser for meg at de faglige rådene politikerne evnt får er styrt av økonomisk vinning. Ikke hva som er samfunnets beste.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Trodde 2G hadde betydelig bedre rekkevidde enn 4G og 5G.... Blir vel mer farlig å reise ut i skauen da?
Vis hele sitatet...
NMT hadde mye bedre rekkevidde enn 2G når 2G kom.. Og hva skjedde med NMT? Jo, det og ble lagt ned og frekvensene ble gjenbrukt (Ice kjøpte de opp) til nyere standarder som er mer effektive og du får mer ut av samme frekvenser..

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det er pengene som rår... ikke tilbudet eller fornuften.

Jeg lurer på hvem som tar disse avgjørelsene? Det samme med DAB. Jeg ser for meg at de faglige rådene politikerne evnt får er styrt av økonomisk vinning. Ikke hva som er samfunnets beste.
Vis hele sitatet...

Utrolig at du kan stille et sånt spørsmål en gang.. Har du virkelig aldri hørt om det gamle Post og Teletilsynet (nå heter de Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet)?

Hvor lite interesse kan du egentlig ha for feltet om du ikke en gang har hørt om NKOM?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Trodde 2G hadde betydelig bedre rekkevidde enn 4G og 5G.... Blir vel mer farlig å reise ut i skauen da?
Vis hele sitatet...
Sitat av Borderline Vis innlegg
Den bekymringen deler jeg også. Med 2G føler jeg meg tryggere på at det finnes dekning et eller annet sted, mens med 4G / 5G vil det kreve at man har enda flere basestasjoner for å kunne oppnå lik dekningsgrad som med 2G. Jeg tenker også noe på den strålingen vi utsetter oss for, den er kanskje ikke akutt livsfarlig, men den påvirker helt klart oss på et eller annet vis inn i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en stor bekymring så ville jeg vurdert en PLB (Personal Location Beacon) som kan snakke med diverse satelitter. Nyere iPhones kan vel også sende distress call via satelitter, men usikker på om det er åpent i Norge. Går du alene i marka og ender opp med å skade deg så har du alltid risikert å ligge i skyggen av en telefonmast, det er ikke noe nytt eller unikt med nyere nett. Det er også farlig å stole på at du har 2G-dekning på mobilen. Du kan fort ende opp i en situasjon hvor masten kan nå deg, men du ikke når masten. Det opplever jeg hele tiden i marka.

Når det kommer til stråling så er det viktig å huske på at det er ikke-ioniserende stråling. Det er ingenting som tyder på at det påvirker mennesker. Hvis det mot formodning skulle være tilfellet så er det akkurat flere master og mer moderne teknologier som beam forming du vil ha, nettopp fordi det senker effekten mobilen din må bruke når du holder den opp mot hodet.

Du kan leie en PLB på Finn.no hvis du bare trenger det for en tur eller to. De er dessverre ganske dyre i innkjøp og krever gjerne et form for abonnement.
Garmin InReach er et fint alternativ jeg har brukt en del.

https://discover.garmin.com/nb-NO/inreach/personal/
Jeg blir varm og får vondt i hodet hvis jeg har mobilen for lenge mot hodet. Sover også bedre hvis wifi er skrudd av. Jeg tror nok at stråling påvirker oss negativt på sikt. Begrense bruken litt så går det fint.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg blir varm og får vondt i hodet hvis jeg har mobilen for lenge mot hodet. Sover også bedre hvis wifi er skrudd av. Jeg tror nok at stråling påvirker oss negativt på sikt. Begrense bruken litt så går det fint.
Vis hele sitatet...
Jeg får vondt i hodet når jeg er nær slike som deg
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Jeg får vondt i hodet når jeg er nær slike som deg
Vis hele sitatet...
Plis vær saklig.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Jeg får vondt i hodet når jeg er nær slike som deg
Vis hele sitatet...
Du får bare kjøre på du da. Ingen begrensinger. Ha gjerne 2 wifi rutere ved hodet når du sover. En på hver side så er hjernen alltid påkoblet. Det er jo ikke farlig så gunn på.
Sist endret av FriFugl; 29. januar 2024 kl. 12:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Plis vær saklig.
Vis hele sitatet...
Det virker kanskje ikke sånn men dette er egentlig et helt gyldig svar, om med noe glimt i øyet, til utalelsen over.

Det har lenge blitt forsket på stråling, da mange påstår de får negative helseeffeker av dette. Det som blir klarere og klarere er at dette er psykologisk som ikke har noe direkte sammenheng med strålingen.

Et av typen eksperimenter som er gjort er i Folkeopplysningen - 23 minutter inn i episoden. Det er ingen stråling, bare et tall som øker verdi over noe tid. At folk føler seg ubekvemme her er rent psykologisk.

Så, når det ikke finnes noe klar sammenheng mellom stråling og dårligere helse, så Elijah Price sitt innlegg like saklig som innlegget han svarer.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Du får bare kjøre på du da. Ingen begrensinger. Ha gjerne 2 wifi rutere ved hodet når du sover. En på hver side så er hjernen alltid påkoblet. Det er jo ikke farlig så gunn på.
Vis hele sitatet...
Jeg vet du prøver å være morsom nå men det faller på sin egen usaklighet.

Du er klar over at i alle offentlige bygg, sykehus, skoler, kommunale bygg så er du ofte ganske nære ett eller flere accesspunkt? Hundre tusener av ansatte går rundt og jobber i disse forholdene og det har de gjort i flere år uten problemer.

Så utsagnet ditt forteller om hvor uvitende du er og hvor usaklig hele problemstillingen er.
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2024 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
NMT hadde mye bedre rekkevidde enn 2G når 2G kom.. Og hva skjedde med NMT? Jo, det og ble lagt ned og frekvensene ble gjenbrukt (Ice kjøpte de opp) til nyere standarder som er mer effektive og du får mer ut av samme frekvenser..




Utrolig at du kan stille et sånt spørsmål en gang.. Har du virkelig aldri hørt om det gamle Post og Teletilsynet (nå heter de Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet)?

Hvor lite interesse kan du egentlig ha for feltet om du ikke en gang har hørt om NKOM?
Vis hele sitatet...
Når du nevner det så har jeg hørt om NKOM.

Så du sier at det er NKOM som besluttet å bytte til DAB?

Det er jo ikke sånn at det norske folk har så mye å si. Vi må jo bare akseptere.

På sikt kan det jo være at dab blir bedre. Men det er besluttningen om å bytte til dab som jeg ikke synes er fornuftig.

Og det er derfor tråden eksisterer. Jeg skjønner ikke at det ikke kan være et stort problem for befolkningen at 2G fjernes.

Det burde være mulig å utvide 5G paralelt med 2G.

Kapasiteten er full? Da må man utvide.

Det norske strømnettet er fullt. Men ingen snakker om å utvide. Så da går landet i bakleksa.

Det koster vel for mye på kort sikt?

Hvor mye penger ble brukt på bytte til dab?

Jeg er en gammel krok som ikke vet hva NKOM er, og har ikke peiling.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Og det er derfor tråden eksisterer. Jeg skjønner ikke at det ikke kan være et stort problem for befolkningen at 2G fjernes.

Det burde være mulig å utvide 5G paralelt med 2G.

Kapasiteten er full? Da må man utvide.

Det norske strømnettet er fullt. Men ingen snakker om å utvide. Så da går landet i bakleksa.

Jeg er en gammel krok som ikke vet hva NKOM er, og har ikke peiling.
Vis hele sitatet...
Du kan legge tusen strømkabler og nettverkskabler ved siden av hverandre uten at de påvirker hverandre..
Når det gjelder trådløse signaler så finnes det ikke ubegrenset med frekvenser (og frekvensen har mye å si på distanse du kan sende signalet uten å øke effekten (hvor mye strøm du må bruke i watt)). Det er derfor jevnlig frekvensauksjoner i Norge som i resten av verden (og det er et eget diplomatisk byrokrati når det gjelder frekvenser nær landegrensene så naboland ikke forstyrrer hverandre). I Norge er det kun 3 tilbydere som har kjøpt opp frekvenser brukt til telefoni.. Telenor, Telia og ICE. Kjøper du mobilabonnement fra noen andre enn de så vil du i praksis bruke Telenor, Telia eller ICE sine basestasjoner..

På samme måte er det ikke bare bare for RiksTV å oppgradere til 4K-TV-signaler, fordi frekvensene de har lov å bruke rett og slett har begrensinger i båndbredde (og enda verre er det i f.eks. England siden de har ørten flere kanaler som alle må skvises inn på en range med frekvenser tildelt DVB-T bruk).

Gamle radio-frekvenser ble gjenbrukt for at du bruke de samme frekvensene på analoge signaler til hundretusener av digitale kanaler. Om du syns dette er positivt eller ikke forandrer ikke det faktum at bransjen og de fleste andre sluttbrukere ønsket seg bedre utnyttelse av radiofrekvensene.. Det er du som er unntaket her..