Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1359
Et forum jeg var med på for en tid siden er i ferd med å bli lagt ned. Facebook vant tydeligvis, ikke noe å gjøre med det. Men hva med innholdet? Det er snakk om en til to millioner innlegg over femten år. Hvordan tar man vare på slikt for ettertiden? Riksantikvaren kanskje?

Det er vel et midlertidig problem, prisen på lagringsplass går ned hele tiden. Men det må jo også være tilgjengelig for søk. Forslag?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Nasjonalbiblioteket er vel riktig instans å konsultere.
Det var et vettugt forslag
Subredditen datahoarders er rett plass å begynne tipper jeg
Ehem.. r/datahoarder (uten s)
Næh, data (annet enn egengenerert rot) er vel det eneste jeg ikke hoarder for tiden.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Næh, data (annet enn egengenerert rot) er vel det eneste jeg ikke hoarder for tiden.
Vis hele sitatet...
Så da var du ikke så innteresert i utgangspunktet altså?
Et script som går gjennom alle innlegg og lager en statisk utgave av nettsiden er nok det enkleste for å bevare alt og gjøre det mulig å navigere i nettsiden.
NoillStress: Tok en titt på det forumet, men det virket ikke så relevant. Jeg forutsetter at jeg kan få hele databasen (phpBB), spørsmålet er hvordan vi får den arkivert på en god måte så den er tilgjengelig for folk. Jeg kan alltid putte den på en disk og legge den på et lurt sted, men vi vet hva som gjerne skjer med slike løsninger. Personlig er jeg ikke interessert i emnet lenger, men som en av grunnleggerne føler jeg litt ansvar for å avslutte prosjektet på en ryddig måte.
Du kan vel sende alt til Internet Archive, de har egne verktøy for å indeksere.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
NoillStress: Tok en titt på det forumet, men det virket ikke så relevant. Jeg forutsetter at jeg kan få hele databasen (phpBB), spørsmålet er hvordan vi får den arkivert på en god måte så den er tilgjengelig for folk. Jeg kan alltid putte den på en disk og legge den på et lurt sted, men vi vet hva som gjerne skjer med slike løsninger. Personlig er jeg ikke interessert i emnet lenger, men som en av grunnleggerne føler jeg litt ansvar for å avslutte prosjektet på en ryddig måte.
Vis hele sitatet...
Torrent + seedbox + internet archive