Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5377
Jeg mener det er på tide å granske dette temaet. Det er mye diskutert på forumet, men forskjellige mennesker gir forskjellige svar.

Selv tok jeg saken i egne hender og sendte mail til teleoperatøren min. Jeg oppfordrer flere til dette - så kan vi se om praksisen er lik!

Dette er svaret jeg fikk fra Talkmore sitt kundesenter:

Hei

Innhold i SMSer blir ikke lagret hos oss, de blir bare lagret på telefonen din.

Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen
Andrew
Talkmore kundesenter
Vis hele sitatet...
Kan dette virkelig være riktig? Er jo så mange som har opplevd at politiet henter ut slik informasjon? Vil gjerne ha erfaringer rundt dette!
Det er vel ikke tillatt for telefonoperatører å lagre tekstmeldinger du sender. Vil tro det inngår i lover om personvern og lignende. Nå er ikke jeg noen juss-praktikant, men om det skulle være tilfelle at de faktisk gjør det så slutter jeg å bruke telefon på dagen.
Jeg tror at politiet bare kan overvåke mobiler etter ordre fra jurist. Etter ordre kan de vel lese sms, men ikke sms fra tiden før ordre.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0step0p Vis innlegg
Det er vel ikke tillatt for telefonoperatører å lagre tekstmeldinger du sender. Vil tro det inngår i lover om personvern og lignende. Nå er ikke jeg noen juss-praktikant, men om det skulle være tilfelle at de faktisk gjør det så slutter jeg å bruke telefon på dagen.
Vis hele sitatet...
Vet vi har strenge regler rundt personvern i Norge, men allikevel virker det som om flere her har fått lest opp innholdet i SMS'er de har sendt. Derfor sendte jeg talkmore denne mailen.

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg tror at politiet bare kan overvåke mobiler etter ordre fra jurist. Etter ordre kan de vel lese sms, men ikke sms fra tiden før ordre.
Vis hele sitatet...
Ja, vel. Så man må altså allerede være i Politiets søkelys før de har denne muligheten? Alt av sms fra tidligere kan de bare glemme?
Jeg tror det ja, men har ingen kilder. For å få en slik ordre på seg, må politiet ha en mistanke.
Det er jo bare for politiet å ta mobilen din og så lese meldingene. Verre er det ikke.
Det som blir lagret er nok kun hvem du sender meldingen til, tidspunkt og possisjon for mobiltelefonen som sender og mottar meldingen
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det er jo bare for politiet å ta mobilen din og så lese meldingene. Verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
Vet ikke med deg, men jeg sletter alt av melding regelmessig. Hadde politiet prøvd å ta mobilen min, hadde jeg nok gjort et forsøk på å kaste den sabla langt vekk og. Regner ikke med å få den igjen når politiet først anser det som "bevismateriale"
Sist endret av Life Goes On; 16. februar 2012 kl. 11:15.
Innhold i SMSer blir selvfølgelig lagret da det ikke er klient-klient-kommunikasjon når man sender SMS.
Dataen sendes til teleoperatøren, som lagrer det i en database og prøver deretter å sende den videre til mottaker, hvordan skulle det ellers fungert å sende meldinger til en som ikke har dekning på telefonen?

Dette er data som skal slettes med jevne mellomrom, men hvor ofte dette skjer er opp til hver enkelt operatør. Post- og teletilsynet fant i 2008 at denne dataen ble lagret i 3-5 måneder hos enkelte teleoperatører[1].

[1] http://www.teknofil.no/artikler/dine..._ulovlig/83418
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frenor Vis innlegg
Innhold i SMSer blir selvfølgelig lagret da det ikke er klient-klient-kommunikasjon når man sender SMS.
Dataen sendes til teleoperatøren, som lagrer det i en database og prøver deretter å sende den videre til mottaker, hvordan skulle det ellers fungert å sende meldinger til en som ikke har dekning på telefonen?

Dette er data som skal slettes med jevne mellomrom, men hvor ofte dette skjer er opp til hver enkelt operatør. Post- og teletilsynet fant i 2008 at denne dataen ble lagret i 3-5 måneder hos enkelte teleoperatører[1].

[1] http://www.teknofil.no/artikler/dine..._ulovlig/83418
Vis hele sitatet...
Hvorfor velger da talkmore å si at innholdet IKKE lagres?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor velger da talkmore å si at innholdet IKKE lagres?
Vis hele sitatet...
På youtube ligger det et klipp om en Talkmore selger som lyver så det renner av 'n. Jeg ville ikke stolt på dem. Spør hvordan det er mulig å sende en sms hvis den ikke lagres i en database, og deretter hvor lenge dataene er lagret. Sannsynligvis har du bare fått et standardsvar eller møtt på en dum saksbehandler.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor velger da talkmore å si at innholdet IKKE lagres?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke lagres for lagringens del, og heller ikke lesbart for så veldig mange i Talkmore (regner jeg med). Det er behøvd for at tjenesten skal fungere.

Men ja, det er klart at dette kan hentes ut ved rettslig ordre.
Sist endret av Frenor; 16. februar 2012 kl. 11:21.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av emptychange Vis innlegg
På youtube ligger det et klipp om en Talkmore selger som lyver så det renner av 'n. Jeg ville ikke stolt på dem. Spør hvordan det er mulig å sende en sms hvis den ikke lagres i en database, og deretter hvor lenge dataene er lagret. Sannsynligvis har du bare fått et standardsvar eller møtt på en dum saksbehandler.
Vis hele sitatet...
Mail sendt oppdaterer når svaret deres kommer
Sitat av emptychange Vis innlegg
På youtube ligger det et klipp om en Talkmore selger som lyver så det renner av 'n. Jeg ville ikke stolt på dem. Spør hvordan det er mulig å sende en sms hvis den ikke lagres i en database, og deretter hvor lenge dataene er lagret. Sannsynligvis har du bare fått et standardsvar eller møtt på en dum saksbehandler.
Vis hele sitatet...
Ahh, det er på youtube. Da må jo det være sant, verre er det ikke.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ahh, det er på youtube. Da må jo det være sant, verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
og så var det en selger. Når kunne man sist stole på selgere? De er jo som oftest bare inleide, og ikke ansatte for det gitte firmaet en gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor velger da talkmore å si at innholdet IKKE lagres?
Vis hele sitatet...
På samme måte som at mange eposttenarar ikkje lagrer mail dei transporterer. Dei legger det i kø, og når mailen blir sendt blir den sletta fra køen.

E-post og sms er asynkrone kommunikasjonssystemer, og da er mellomlagring uungåeleg del av det. Det er ikkje teknisk tilrettelagt for å lese ut meldinger i køen, og det er ikkje eit mål å lagre det, og i det meldinga blir levert forsvinner den ut av køen.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
og så var det en selger. Når kunne man sist stole på selgere? De er jo som oftest bare inleide, og ikke ansatte for det gitte firmaet en gang.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg med Talkmore, men f.eks. Canal Digital har ikke CD-ansatte på support. De jobber for telemarketing-firmaer - slik blir det enkelt for CD bare å gi slipp på alt ansvar. For kundeservicen deres; den de elendig!
Jeg har selv jobbet med Canal Digital igjennom et slikt firma, og fy så mange kunder som er misfornøyd.

Da har Talkmore svart meg igjen. De velger åpenbart å stå på sitt

Hei.

Beklager, vi registrerer ikke innholdet av dine smser noen sted.

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen
Anton
Talkmore kundesenter
Vis hele sitatet...