Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7866
Hei.

Forstår at det kanskje er litt kjipt å hjelpe en som er "ny" her, men satser likevel.

Per dags dato er jeg ansatt som IKT lærling, men har stillingstittel Assisterende Butikksjef. Jeg sitter med en lønn på kr. 130/timen og teller timer per måned.

Nå når lærlingtiden min går ut, ønsker min sjef å ansette meg som daglig leder innenfor en butikk. Dette er i-og-for-seg greit nok for min del. MEN.
Da han la fram forslag til lønn, var dette noe jeg reagerte på.
Han hadde da satt opp kr. 10 000 i fast månedslønn og 7% av omsetningen til butikken.

Jeg likte ikke helt lyden av dette og ville heller foreslå da kr. 20 000 i fast månedslønn og eventuell 3% av omsetningen. Personlig føler jeg at dette blir et bedre sikkerhetsnett for min del dersom det skulle forekomme problemer.

Jeg nevnte dette for vedkommende og han skulle da sjekke dette opp. Har nå fått følgene informasjon:
Hvis det er snakk om fast arbeidstid og timelønn skal sykepengene regnes ut etter de siste fire ukene. Dreier det seg om fast arbeidstid og månedslønn, skal den siste måneden brukes. Hvis arbeidstaker har skiftende arbeidsperioder eller inntekter (for eksempel med varierende bonus/provisjon av egen innsats), må du ta utgangspunkt i et lengre og mer representativt tidsrom. Godtgjørelse som skal dekke utgifter i forbindelse med arbeidet, skal ikke regnes med i sykepengene, men hvis godtgjørelsen er større enn utgiften, regnes overskuddet med. Overtid skal som hovedregel ikke medtas.
Vis hele sitatet...
Siterer hva vedkommende videre forteller:
Tolker dette som at f.eks. siste 3 måneders lønn gir utgangspunkt for sykepengene. Dvs. at man får sykepenger for både fastlønn og provisjon/bonus dersom provisjon/bonus blir utbetalt i det representative tidsromme.
Vis hele sitatet...
Høres dette riktig ut i deres ører?

Har også forhørt meg med nært bekjente som har litt greie på saken, men ønsker også innspill fra andre.

Fikk da litt informasjon tilbake:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
§ 29 REGULATIVENES LØNNSSATSER
29.1 Garantilønnssatser pr. 1. mai 2010 (inkl. det generelle tillegget)
16 år Kr 14.376
17 år Kr 14.974
Begynnerlønn voksne (18 år) Kr 19.284
1 års ansiennitet Kr 19.686
2 års ansiennitet Kr 19.985
3 års ansiennitet Kr 20.367
4 års ansiennitet Kr 20.666
5 års ansiennitet Kr 21.292
6 års ansiennitet Kr 24.146

KAPITTEL 5. TILLEGG FOR UBEKVEM ARBEIDSTID OG BETALING
FOR VIKARIAT OG OVERTIDSARBEID
§ 10 TILLEGG FOR UBEKVEM ARBEIDSTID OG BETALING FOR VIKARIAT
10.1 Tillegg for ubekvem arbeidstid utbetales:
Mandag til fredag:
Etter kl. 18.00 kr. 21.- pr time
Etter kl. 21.00 kr. 42.- pr time
Lørdag
Etter kl. 13.00 kr. 42.- pr time
Etter kl. 16.00 kr. 84.- pr time
Fagarbeider med relevant fagbrev gis et tillegg på kr 7,00 pr. time
jeg mener fagbrevtillegget ble oppjustert til 8 kr. i 2011

Bonus- eller premieordninger
Det kan etableres forsøk med bonus- eller premieordninger. Vilkårene for slike
ordninger skal gis skriftlig. Bonusen/premien skal baseres på konkrete og målbare
forhold, og skal minst utgjøre kr 125,- pr måned. De(n) berørte skal gis anledning til å
konferere med den tillitsvalgte før slike ordninger iverksettes.

§ 33 LØNNSFASTSETTELSE FOR FUNKSJONÆRER I STILLINGER AV
OVERORDNET OG LEDENDE ART OG FOR ANDRE STILLINGER
MED KVALIFISERT OG SELVSTENDIG ARBEID
For funksjonærer i stillinger av overordnet og ledende art, for eksempel avdelingssjefer,
butikksjefer, innkjøpssjefer, lagersjefer og tilsvarende fastsettes lønnen individuelt etter
en så objektiv stillings- og ytelsesvurdering som mulig.
Det samme gjelder for andre funksjonærer med kvalifisert og selvstendig arbeid som for
eksempel avdelings- og seksjonsledere eller tilsvarende stillinger i butikk, på kontor
eller lager.
Partene er enige om å nedsette et utvalg som skal innhente erfaringer og se på
utfordringer mht lønnsfastsettelse og relevant kompetanse for ledere i ulike bedrifter
innenfor butikkoverenskomsten.

https://www.handelogkontor.no/portal...s/1/318001.PDF

Alt er hentet fra denne lenken, det var også en liten lønnsjustering i 2011, men den fant jeg ikke her i farta

Du bør under ingen omstendighet takke ja til tittelen "Daglig Leder" da du ved brudd på regnskapsloven, konkurs eller lignende må stå til ansvar........


[...]
http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=619



Hva tror dere?

Takker for all hjelp!

Mvh,
b0
Hva er egentlig den gjenomsnittlige omsetningen til butikken?
Med 7% så har man jo en grei lønn, litt avhengig av butikken. En kompis som jobbet i en dagligvare butikk fortalte meg at butikken dems omsetter får rundt 400K pr dag, og det er en liten butikk (I forhold til Coop OBS og alle de store butikkene)

Så hvis du tar det som eksempel, så sitt du med en mnds lønn på rundt 600K.
Sist endret av 0xFF; 15. februar 2012 kl. 00:48.
Vel du kan vel be om å få kikke igjennom driftsresultatene og lett ellers regnskap på butikken før du takker ja.

Er der greit overskudd og driftsresultat så skal vel du føkke det ganske mye opp før du taper på det ... med mere butikken ikke drives så godt nå da og det er heller store utfordringer.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med 7% så har man jo en grei lønn, litt avhengig av butikken. En kompis som jobbet i en dagligvare butikk fortalte meg at butikken dems omsetter får rundt 400K pr dag, og det er en liten butikk (I forhold til Coop OBS og alle de store butikkene)

Så hvis du tar det som eksempel, så sitt du med en mnds lønn på rundt 600K.
Vis hele sitatet...
Butikken omsetter 400K pr dag og han ender opp med 600K i måneden?
This better be wrong.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med 7% så har man jo en grei lønn, litt avhengig av butikken. En kompis som jobbet i en dagligvare butikk fortalte meg at butikken dems omsetter får rundt 400K pr dag, og det er en liten butikk (I forhold til Coop OBS og alle de store butikkene)

Så hvis du tar det som eksempel, så sitt du med en mnds lønn på rundt 600K.
Vis hele sitatet...
Med omsetning meines vell inntekter for butikken etter innkjøp, lønn og liknande er trekt fra? Tviler ein liten butikk tjener 400k i overskudd kvar dag.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Butikken omsetter 400K pr dag og han ender opp med 600K i måneden?
This better be wrong.
Vis hele sitatet...
400k/5% = 20k

20k*30= 600k
Omsettning og overskudd er da to forskjellige ting
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med 7% så har man jo en grei lønn, litt avhengig av butikken. En kompis som jobbet i en dagligvare butikk fortalte meg at butikken dems omsetter får rundt 400K pr dag, og det er en liten butikk (I forhold til Coop OBS og alle de store butikkene)

Så hvis du tar det som eksempel, så sitt du med en mnds lønn på rundt 600K.
Vis hele sitatet...
7%, ikkje 5%.

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Omsettning og overskudd er da to forskjellige ting
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte visst litt feil der. My bad, sovetid antar eg no.
Sist endret av FuzzT; 15. februar 2012 kl. 00:55.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Butikken omsetter 400K pr dag og han ender opp med 600K i måneden?
This better be wrong.
Vis hele sitatet...
400K * 22 = 8800K (Her er ikkje lørdag og søndag regnet med).
8800K / 100 * 7 = 616K.

Hvor ligg feilen?

Sitat av FuzzT Vis innlegg
Med omsetning meines vell inntekter for butikken etter innkjøp, lønn og liknande er trekt fra? Tviler ein liten butikk tjener 400k i overskudd kvar dag.
Vis hele sitatet...
Nei, her er ikkje snakk om 400K i overskudd, men heller 400K i solgte varer.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med 7% så har man jo en grei lønn, litt avhengig av butikken. En kompis som jobbet i en dagligvare butikk fortalte meg at butikken dems omsetter får rundt 400K pr dag, og det er en liten butikk (I forhold til Coop OBS og alle de store butikkene)

Så hvis du tar det som eksempel, så sitt du med en mnds lønn på rundt 600K.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på,selv en direktør vil nok ikke tjene en slik sum i måneden.
Vil tro det er mer reelt med en årslønn på 400-600k i året som daglig leder i dagligvare.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Med omsetning meines vell inntekter for butikken etter innkjøp, lønn og liknande er trekt fra? Tviler ein liten butikk tjener 400k i overskudd kvar dag.
Vis hele sitatet...
Uansett om en butikk skulle hatt omsetning på 400 000kr om dagen, er avansen svært lav på dagligvarer, mellom 1-2% mener jeg å huske.
Sist endret av Orph; 15. februar 2012 kl. 01:02.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg hadde aldri godtatt en grunnlønn på 10.000 + bonus uten å se regnskap først.
jeg reagerer og på ordet omsetning, du er sikker på det er det som står, og ikke overskudd?

det virker merkelig å ha bonus utifra omsetning, da høy omsetning ikke betyr spesielt om utgiftene til butikken er høye.

om butikken omsetter for 500.000,- i mnd. har du ihvertfall 35.000,- i bonus + 10.000 i fastlønn, altså 45.000 (minus skatt).

om det er en liten butikk, omsetter den sannsynligvis ikke for så mye dog, derfor er det viktig å se regnskap.
400´per dag er helt ureelt. Men hvis du har fått tilbut 7% av omsettningen i buttikken så er det noe du bør godta. Hvis du vil kan du be om resultats budsjettet. Da vil den øverste posten (inntekter) være det omsettningen er.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Men hvis du har fått tilbut 7% av omsettningen i buttikken så er det noe du bør godta.
Vis hele sitatet...
det har du ingen grunnlag for å uttale deg om ettersom det kommer ann på hva omsetningen faktisk er.
om den er lavere enn kr. 300.000,- pr. mnd., hadde jeg takket blankt nei.
Sitat av somnium Vis innlegg
det har du ingen grunnlag for å uttale deg om ettersom det kommer ann på hva omsetningen faktisk er.
om den er lavere enn kr. 300.000,- pr. mnd., hadde jeg takket blankt nei.
Vis hele sitatet...
Tror nok de aller fleste etablerte kjedebutikker omsetter for ganske mye mer enn 300.000 pr måned. Som sagt tidligere omsetter en liten dagligvarebutikk for rundt 200.000 hver dag.

Tviler på at en butikk kunne gått rundt om den hadde 300.000 i måneden til lønn, arbeidsgiveravgift, feriepenger, varekjøp, leie av lokale, rekvisita og slitasje på utstyr.

Regner egentlig med at TS mener OVERSKUDD i førsteposten sin. Hvis ikke har han jo fått en fantastisk avtale.
Sitat av somnium Vis innlegg
det har du ingen grunnlag for å uttale deg om ettersom det kommer ann på hva omsetningen faktisk er.
om den er lavere enn kr. 300.000,- pr. mnd., hadde jeg takket blankt nei.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke sjefen er like lite kunskapsrik rundt ledelse og det å drive en bedrift som deg, så vil dette være en lønnsøkning. Det eneste som er merkelig er at 7% av omsettningen er veldig mye, få butikker vil gi dette til en ansatt.
Kommer jo an på hvor mange årsverk som jobber der. Hvis bedriften har 10 ansatte er ikke 7% dårlig; hvis den har fler er det ennå bedre. Om butikken går konkurs får du jo ikke lønn uansett.

Men det virker rart å få lønn etter omsetting; vil ikke du da tjene mer hvis svinnet øker eller om du ødelegger noe?
Sitat av emptychange Vis innlegg
Kommer jo an på hvor mange årsverk som jobber der. Hvis bedriften har 10 ansatte er ikke 7% dårlig; hvis den har fler er det ennå bedre. Om butikken går konkurs får du jo ikke lønn uansett.

Men det virker rart å få lønn etter omsetting; vil ikke du da tjene mer hvis svinnet øker eller om du ødelegger noe?
Vis hele sitatet...
What?

Omsetninger øker jo ikke hvis han ødelegger noe.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
What?

Omsetninger øker jo ikke hvis han ødelegger noe.
Vis hele sitatet...
Hvis han ødelegger kassa må han jo kjøpe en ny.
Omsettning med øker med penger inn, penger ut påvirker ikke den. Derfor påvirker ikke skatt eller andre utgifter omsettningen.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Kommer jo an på hvor mange årsverk som jobber der. Hvis bedriften har 10 ansatte er ikke 7% dårlig; hvis den har fler er det ennå bedre. Om butikken går konkurs får du jo ikke lønn uansett.

Men det virker rart å få lønn etter omsetting; vil ikke du da tjene mer hvis svinnet øker eller om du ødelegger noe?
Vis hele sitatet...
Omsetning vil si summen av verdien til alle varene som blir slått ut gjennom kassen. Så nei, omsetning øker ikke om noe ødelegges eller regnes av som svinn.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis han ødelegger kassa må han jo kjøpe en ny.
Vis hele sitatet...
Ja det må han, men hva har dette med noenting å gjøre?

Omsetningen for en bedrift er den totale strømmen med penger inn. Penger ut har ingenting med saken å gjøre.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hvis ikke sjefen er like lite kunskapsrik rundt ledelse og det å drive en bedrift som deg, så vil dette være en lønnsøkning. Det eneste som er merkelig er at 7% av omsettningen er veldig mye, få butikker vil gi dette til en ansatt.
Vis hele sitatet...
neimen så aggressiv. bra du er så flink

1. TS sier ingenting om hvilken butikk det er snakk om forutenom at han er IKT driftsoperatør. Ergo; man vet ingenting om hva butikken trenger av omsetning for å gå rundt, ei heller avanse på eller mengde av produkter som selges. med andre ord kan man ikke si noe om hva som er mye eller lite omsetning for denne spesifikke butikken.

2. lønnsøkning i forhold til hva? han har en grunnlønn som er godt under halvparten av det som er gjennomsnittlig, så ja, 7% er i så tilfelle en lønnsøkning.
om 7% av omsetningen tilsvarer, hypotetisk sett, kr. 7000,- og han har valget mellom å få 3% + 10.000 ekstra i grunnlønn, så vil det være en nedgang i utbetalt lønn.

3. douche.
Sist endret av somnium; 15. februar 2012 kl. 03:00.
Min generelle tanke er: Dersom du ikke har noen fysisk mulighet til å endre omsetningen som daglig leder så ville jeg ikke gått for de 7%. Da ville jeg heller hatt høyere grunnlønn med mer sikkerhet.

Dersom du derimot har mulighet til å påvirke omsetningen med det du gjør så ville jeg gått for 7%. Da har du selv mulighet til å påvirke din lønn gjennom hvor godt du gjør jobben din. Da er det en personlig utfordring som du kan skryte av på en CV.
Dette må jo være feil. Du får ikke 7% bonus av omsetningen. Det kan jeg aldri tenke meg.
Det er jo galskap. Er umulig for sjefen din å gjøre slikt. Marginene innen dagligvare er ikke så gode at det lar seg gjøre.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Omsettning med øker med penger inn, penger ut påvirker ikke den. Derfor påvirker ikke skatt eller andre utgifter omsettningen.
Vis hele sitatet...
Penger ut påvirker ikke omsetningen, penger ut påvirker resultatet eller overskuddet.

Om butikken selger varer en dag for 100.000 og butikksjefen blir så glad at han tar en joyride med truck på lageret og velter og knuser kassevis med øl verdt 50.000 har han likevel solgt varer for 100.000 kroner. Men kostnaden for knuste øl påvirker overskuddet altså nettoen eller bunnlinja.

Sitat av FuzzT Vis innlegg
Med omsetning meines vell inntekter for butikken etter innkjøp, lønn og liknande er trekt fra? Tviler ein liten butikk tjener 400k i overskudd kvar dag.
Vis hele sitatet...
Omsetning er alt salget, altså penger inn i kassa eller bankterminalen.
Utgifter, innkjøp og lønn påvirker ikke omsetningen.

Opps. Ser nå at jeg missforstod, står jo ingen plass at han jobber i dagligvarebutikk.
Uansett bør du be om å se regnskapet før du godtar lønnen.
Bonus er jo snaskens om du har tro på deg selv om dine evner, du kan påvirke egen lønn og det holder deg i skinnet og får deg til å yte nest mulig.
Som det blir sagt, be om å få se månedsregnskap for hele 2011. Jeg ville ha regnet ut hva jeg hadde fått utbetalt måned for måned i 2011 for å se an variasjonene. Svinger det mye må du vurdere om du er flink nok med penger til å sette av litt de månedene du får høy lønning så du har en buffer de månedene du får lav lønning.

En månedslønn regnes vel som 162,5 timer, altså har du ca 21 125,- per idag. Daglig leder har ganske mye ansvar, så jeg ville nok hatt 25 000,- brutto som et minimum. Altså en årsomsetning på rett under 2,6 mill.
Sist endret av epifant; 15. februar 2012 kl. 06:07.
Si meg.. hvor står det at dette er en dagligvarebutikk?
Sitat av nightLook Vis innlegg
Si meg.. hvor står det at dette er en dagligvarebutikk?
Vis hele sitatet...
Enig.
Dette høres mye heller ut som en databutikk. I og med at han er ansatt som IKT-lærling.
vel uansett må man vel si at du enten er veldig dyktig, eller veldig heldig. Det å gå rett fra IKt-opplæring til dagligleder er ikke så veldig vanlig.

Derfor tror jeg personelig ville tatt jobben uansett, det er ingen som hopper rett inn i en jobb som er godt betalt. Det er noe man gjør seg fortjent til.. Det samme med tillitt.

Jeg ser du skriver at du får 7% + 10,000NOK i måneden - Det er vel lite, med tanke på gode tider, og dårlige tider.

Derfor ville jeg prøvd og fått snakket meg til en prøveperiode inn i kontrakten din. F.eks: at du går 2 måneder med 7% + 10,000k - Hvis du gjør det tilfredstillende, vil du gå opp til 20,000 f.eks. Det er jo snakk om å være dagligleder. (Nøyaktig lønn må du regne på selv, siden jeg ikke vet om dine utgifter)

Hvis det skjer noe er det din nakke som stikker ut som daglig leder.
For at man skal kunne ha noen slags forutsetning for å vurdere dette må TS fortelle mer om hva slags bedrift det er, hvor mange ansatte etc.

Men jeg ville aldri godta en stilling som daglig leder (i noe foretak) for 10K + Bonus. Det er jo en latterlig lav grunnlønn og ved mindre du er 100% sikker på å klare bonusen hver måned (jeg tar forutsetning i at det er snakk om bonus av inntjening ikke omsetning) blir det jo helt håpløst å gå inn på en slik avtale.
Trådstarter
3 0
Hei!

Takker for alle svar så langt!

Butikken er nokså liten, omsetter for øyeblikket (altså penger inn via kasse/faktura) alt fra 150 000 (ved de trege, dårlige månedene) til 250 000-300 000 ved de "gode" måneder.
Vi er 3 ansatte hvor 2 er fast ansatt og 1 er helgevikar/ferievikar.

Butikken er av type forbrukerelektronikk (alt fra miksmastere og støvsugere til TV og PC) med et PC verksted.
Til daglig driver jeg begge delene og er fysisk aktiv i butikken.

Som jeg også nevnte i førsteposten, er bonusen beregnet fra omsetning, ikke fortjeneste (overskudd).

Som også sitert i førstetråden:
Du bør under ingen omstendighet takke ja til tittelen "Daglig Leder" da du ved brudd på regnskapsloven, konkurs eller lignende må stå til ansvar.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av b0Stark Vis innlegg
Butikken er nokså liten, omsetter for øyeblikket (altså penger inn via kasse/faktura) alt fra 150 000 (ved de trege, dårlige månedene) til 250 000-300 000 ved de "gode" måneder.
Vi er 3 ansatte hvor 2 er fast ansatt og 1 er helgevikar/ferievikar.
[...]
Som jeg også nevnte i førsteposten, er bonusen beregnet fra omsetning, ikke fortjeneste (overskudd).
Vis hele sitatet...
Dvs at du vil ende opp med ei lønn ein plass mellom 20500 før skatt og 31000 før skatt. Det er ikkje veldig god lønn, 130-190,- i timen eller noko deromkring. I tillegg bør du jo i ei slik stilling undersøke korleis det blir med t.d. overtid. Vil det bli utlønna, eller vil arbeidsgjevar sei at det er opp til deg kor mykje overtid du vil ha, og at det er inkludert i lønna?

Forøvrig har eg vanskeleg for å få reknestykket til å gå opp. Med to tilsette må jo lønnskostnaden åleine bli nærare 60k, pluss andre kostnader. Å greie det på så lita omsetning som 150-300k er jo godt gjort...
Sitat av b0Stark Vis innlegg
Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Daglig_leder

Kort svar: er du dagleg leiar i eit aksjeselskap så stemmer det. Det er ei klart definert rolle. Eg tviler på at det er snakk om å bli dagleg leiar i juridisk forstand.
Så, 10 000 i fast pluss bonus på 10 500 (ved omsetning på 150 000) og bonus på 21 000 (omsetning 300 000).
Hvis du jobber tilnærmet full stilling i dag, 162,5 timer/mnd vil du gå ned i lønn i de dårlige månedene.
I utgangspunktet høres dette da ikke ut som en veldig god avtale for deg, i og med at du vil få en del mer ansvar (som burde også vises i lønningsposen) som daglig leder.
Ved konkurs har du heller ikke lønnsgaranti i ryggen. Du mister all opptjent lønn + feriepenger.
Daglig leder er et stort ansvar og bør medføre god lønn.
400-500.000 er ikke dårlig lønn i en bitteliten butikk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dvs at du vil ende opp med ei lønn ein plass mellom 20500 før skatt og 31000 før skatt. Det er ikkje veldig god lønn, 130-190,- i timen eller noko deromkring. I tillegg bør du jo i ei slik stilling undersøke korleis det blir med t.d. overtid. Vil det bli utlønna, eller vil arbeidsgjevar sei at det er opp til deg kor mykje overtid du vil ha, og at det er inkludert i lønna?

Forøvrig har eg vanskeleg for å få reknestykket til å gå opp. Med to tilsette må jo lønnskostnaden åleine bli nærare 60k, pluss andre kostnader. Å greie det på så lita omsetning som 150-300k er jo godt gjort...

http://no.wikipedia.org/wiki/Daglig_leder

Kort svar: er du dagleg leiar i eit aksjeselskap så stemmer det. Det er ei klart definert rolle. Eg tviler på at det er snakk om å bli dagleg leiar i juridisk forstand.
Vis hele sitatet...
I butikker er det vel ikke veldig uvanlig at butikksjef også er daglig leder (i juridisk forstand). Det er i kjedebutikker eller butikker med kontorstøtte ikke spesielt mye arbeid (da kontorstøtte tar mye av rapporteringsplikt, du sitter selvfølgelig i spjeldet om noe går galt).

Som Daglig Leder skal det vel ganske mye til å få betalt overtid, det er i all hovedsak bare pålagt overtid som vanligvis utbetales. Det er ikke så mange som kan pålegge Daglig Leder overtid, samtidig er det også unntak for arbeidere i særlig ledende stilling (som butikksjef/daglig leder er). Når det i tillegg er forhandlet om fastlønn (med provisjon) så er det vel usansynlig at det betales timer for noe som helst.

Lønna høres ikke sinnsykt bra ut, men samtidig hvis man liker å jobbe som kremmer og ikke har all verdens utdanning så høres det ut som en mulighet til å få en del erfaring. De fleste som gjør det bra starter på bunnen - og da kan en ikke forvente å få betalt ut av snuten fra første øyeblikk.
Jeg ville stilt meg sterkt kritisk til en bedriftseier som lønner lederen sin ut i fra omsetning. i alle fall på retail biten. Å "kjøpe" seg omsetning er jo en enkel affere, men vil da gå hardt ut over fortjeneste og således være en dobbel negativ for bedriften (dårligere inntjening og høyere lønn til lederen)

På verkstedsbiten blir det selvsagt noe annerledes, men selv her regner jeg med man har utgifter som må dekkes.

Videre stiller jeg meg kritisk til at man kan få det til å gå rundt i det hele tatt som elektronikkbutikk dersom man har 150-300K i omsetning hver måned. Det er ikke så høye marginer i forbrukerelektronikk at det kan bli veldig god butikk av dette.

Uansett er 20-30K lite å betale en daglig leder i en bedrift (selv om den er så liten som dette) En selger i elektronikkbransjen tjener jo fort opp mot 30K pluss provisjon og bonus, så her ville jeg reforhandlet med sjefen om jeg var deg.
Omsetning = samlede salgsinntekter!
Overskudd = Driftsinntekter-driftskostnader. (regner me det er dette du får 7% av, laterlig og få 7% prosent av omsetningen...(avhengig av hvor mye db det er snakk om))

Kan uansett sjekke hvor mye evntuel omsetning og overskudd det er snakk om på proff.no
7% av omsetningen? Slå til! Enkelt å pumpe opp. Begynn feks med noen GroupOn-deals.
Hvis du velger provisjonsordninga må du i allefall sikre deg at all lønn/provisjon blir regna som pensjonsgivende inntekt. Det føles fjernt å tenke på det nå men det er ekstremt viktig for fremtidig pensjon at all inntekt regnes med.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Si meg.. hvor står det at dette er en dagligvarebutikk?
Vis hele sitatet...

Var nok trøtt i natt
Sitat av MyBallantine Vis innlegg

Opps. Ser nå at jeg missforstod, står jo ingen plass at han jobber i dagligvarebutikk.
Vis hele sitatet...
Sitat av seimannen Vis innlegg
Omsetning = samlede salgsinntekter!
Overskudd = Driftsinntekter-driftskostnader. (regner me det er dette du får 7% av, laterlig og få 7% prosent av omsetningen...(avhengig av hvor mye db det er snakk om))

Kan uansett sjekke hvor mye evntuel omsetning og overskudd det er snakk om på proff.no
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke latterlig. Som Daglig Leder i en kjede f.eks. så har du minimal mulighet til å påvirke marginen (altså fortjeneste per krone omsatt). Denne er som oftest definert av kjeden og/eller eierne (ettersom de setter prisen, innimellom både innprisen og utprisen).
Det du derimot kan påvirke er omsetningen ved å trekke flere kunder, selge opp eller mersalg på eksisterende kunder, osv. Derfor er det ikke uvanlig at provisjon går på andel av salg (som i retail vanligvis er ensbetydende med omsetning).

At man gir 7% i provisjon er jo ikke noe mer latterlig enn at det indikerer at marginen for bedriften ligger over 7%. Samtidig er det også en billig garanti for eier at lønnskostnaden utgjør en relativt konstant andel av omsetning (hvis man trekker bort grunnlønn og eventuelt timebetalte så vil lønn dermed skalere som 7% av vekst i omsetning over basis). Se på det motsatt, blir omsetningen lav (og man derfor f.eks. kutter timelønnede) så blir lønnskostnadene forsvinnende små - faktisk ned mot grunnlønna til DL.

Sånn sett er det en rimelig trade-off mellom risiko og kostnader for eierskapet. Dette er ganske vanlig forretningspraksis i retail, hvor husleie også gjerne toppes med provisjon til huseier/senter. Går det bra med butikken skal det regne litt på de som får det til å gå rundt også.
Sist endret av MrBlaine; 15. februar 2012 kl. 14:06.
Du ser ikke det latterlige i å gi provisjon basert på omsetning?
Sett at TS får en kompis til å kjøpe 200 TVer, for å levere de tilbake dagen etter da?

Da er omsetningen kunstig økt med prisen på 200 TVer.
Subopptimalisering heter det når enkeltpersoner i en bedrift tar beslutninger basert på egeninteresser og ikke bedriftens interesser. Farlig greie.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dvs at du vil ende opp med ei lønn ein plass mellom 20500 før skatt og 31000 før skatt. Det er ikkje veldig god lønn, 130-190,- i timen eller noko deromkring. I tillegg bør du jo i ei slik stilling undersøke korleis det blir med t.d. overtid. Vil det bli utlønna, eller vil arbeidsgjevar sei at det er opp til deg kor mykje overtid du vil ha, og at det er inkludert i lønna?

Forøvrig har eg vanskeleg for å få reknestykket til å gå opp. Med to tilsette må jo lønnskostnaden åleine bli nærare 60k, pluss andre kostnader. Å greie det på så lita omsetning som 150-300k er jo godt gjort...

http://no.wikipedia.org/wiki/Daglig_leder

Kort svar: er du dagleg leiar i eit aksjeselskap så stemmer det. Det er ei klart definert rolle. Eg tviler på at det er snakk om å bli dagleg leiar i juridisk forstand.
Vis hele sitatet...
Lederstillinger er ikke bundet av normalarbeidstid slik det er for vanlig arbeidere. Overtidsbetaling er ikke vanlig for ledere.

Vet ikke hva du mener med "dagleg leiar i juridisk forstand" men det er altså slik at daglig leder i feks et aksjeselskap er ansvarlig for den daglige driften av selskapet, og herunder å følge selskapets vedtekter, regnskapsloven etc.

Ved en konkurs vil det være naturlig for bobestyrer å sjekke om konkursen kan skyldes handlinger fra daglig leder, eller styrets leder for å forsøke å avdekke årsaken til konkurs. Med mindre det har vært begått svindel, uforsvarlig drift på kreditors regning eller andre grove brudd er det ikke slik at noen går etter daglig leder for å kreve inn penger. Dette fordi et AS er en egen juridisk entitet og ved konkurs opphører selskapet å eksistere, altså er det ingen plasser å rette kravet.
400-600k års lønn for en dagligvare sjef i en vanlig matbutikk er i det drøyeste laget.
Jeg som er ansatt i en matbutikk, vet at sjefen min bare tjener 200-250K på et år.

Hvis virkelig han får 400-600K i året, hadde jeg tredd inn i stillingen med engang.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
400-600k års lønn for en dagligvare sjef i en vanlig matbutikk er i det drøyeste laget.
Jeg som er ansatt i en matbutikk, vet at sjefen min bare tjener 200-250K på et år.

Hvis virkelig han får 400-600K i året, hadde jeg tredd inn i stillingen med engang.
Vis hele sitatet...
Da er sjefen din ganske dum. Normal lønn med det ansvaret en lederrolle medfører i en liten bedrift, bør ligge på minst 350-400.000. Alt under er uakseptabelt.
Er han eier kan han selv velge å ikke ta ut mer lønn. Går bedriften dårlig er det uforsvarlig å ta ut for mye lønn.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
400-600k års lønn for en dagligvare sjef i en vanlig matbutikk er i det drøyeste laget.
Jeg som er ansatt i en matbutikk, vet at sjefen min bare tjener 200-250K på et år.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Jobber selv som assisterende, og har brutto ca. 320k i året, og det er uten overtid, UB og evn bonus.

Du må huske på at folk som driver franchise ikke nødvendigvis tar ut alt overskuddet. Kan være han tar ut 250k i lønn, men fører større kostnader på bedriften og han spiser sikkert "gratis" også. Bedre å spise pølsene som går ut om to dager, en å kaste de.
Sist endret av Mr. Flash; 15. februar 2012 kl. 14:57.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Da er sjefen din ganske dum. Normal lønn med det ansvaret en lederrolle medfører i en liten bedrift, bør ligge på minst 350-400.000. Alt under er uakseptabelt.
Er han eier kan han selv velge å ikke ta ut mer lønn. Går bedriften dårlig er det uforsvarlig å ta ut for mye lønn.
Vis hele sitatet...
Hvis du merker hva jeg sa, jeg sa matbutikk. Kiwi, Rimi, Prix osv.
Det er ikke en liten bedrift.

Det kan hende dere snakker om mindre bedrifter, der får sikkert sjefene mye penger.
Ihvertfall i de store kjente, tjener ikke sjefene så bra.
Sist endret av SwagSir; 15. februar 2012 kl. 14:59.
Jeg tror du vil ha problemer med å få lån etc., ihvertfall frem til du kan dokumentere en forholdsvis sikker og jevn gjennomsnittslønn.
Trådstarter
3 0
Takker for alle innlegg så langt!

Som det blir nevnt i tidligere tråd i form av spørsmål:
Overtid vil ikke bli lønnet da dette vil være en del av fastlønna+bonus.

Min sjef, som eier bedriften (foreløpig ENK, men har planer om å gjøre om til AS), tar ikke ut lønn for eventuell arbeid i butikk (dvs. 1-2 helger per måned i butikken , leveranser av hvitevarer). Butikken er forøvrig ikke en del av en kjede og vi kan da "bestemme prisene selv".

De utgiftene bedriften har da, består av serverdrift, husleie, strøm, firmabil, lønn, internett og jobbtelefon (butikktelefon og mobiltelefon). Det er de "store" utgiftene. Så er det små utgifter som fakturasendinger, søppelkonteinerleie og eventuelle andre småting som er av nødvendighet. Jeg vil si at utgiftene til butikken er forholdsvis små sammenliknet med flere andre bedrifter av samme størrelse.