Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 923
Hei!

Brukte "søk med regnr" funksjonen til biltema for å finne et bilbatteri som visstnok skulle passe min bil. Hoved problemet er at jeg ikke tenkte over at selve batteriet er mye høyere enn det forrige jeg hadde installert..

Har en slik brakke du ser i bunnen av innlegget liggende nå, men den er jo såklart for kort. Er det innafor å kjøpe lenger stenger og evt en brakke som passer det nye batteriet(hvis ja, hvor?), eller burde jeg gå for et annet batteri som er samme størrelse som det forrige istedenfor?
Det skal gå greit det. Så lenge det nye batteriet ikke er så høyt at det tar oppi panseret og kortsluttes.
Batteriet passa ganske greit i høyden, men satt litt over på den plastikk basen den står på. Regner med den er for å holde batteriets flate vekk fra karosseri just in case? Skulle kanskje funnet et nytt. Virker bare ikke som de fleste batterier er såpass små og kompakte lenger.. Mye mulig jeg kikker på helt feil sted også, er snakk om en 2003 toyota yaris om noen har peiling.
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Batteriet passa ganske greit i høyden, men satt litt over på den plastikk basen den står på. Regner med den er for å holde batteriets flate vekk fra karosseri just in case? Skulle kanskje funnet et nytt. Virker bare ikke som de fleste batterier er såpass små og kompakte lenger.. Mye mulig jeg kikker på helt feil sted også, er snakk om en 2003 toyota yaris om noen har peiling.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke tar borti noe i høyden og du får ordnet feste på det nye batteriet, så vil jeg tro det skal gå bra.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Har du sjekka bildeler.no? De har greie priser og.
Ja sjekk bildeler.no og mål på batteriet. Du går ikke glipp av noe annet enn et billig batteri med å bruke noe annet enn Biltema. På et eller annet tidspunkt i livet får man nok og blir til slutt lei av den sjappa der. Du vet aldri hva kvalitet du får, det kan være alt fra A til Å.

Se på youtube hvordan monteringen av batteri skal se ut og gjøres.
Har testa noen av de sidene der også, alle anbefaler batterier til dobbelt av hva jeg betalte, med nøyaktig samme lenge og høyde problem.. Noen som vet hvor man kan finne ny festebrakett? Må jeg evt lage en?
Lag en, du trenger jo bare lenger gjengestenger, det er å få kjøpt, selv om jeg er litt usikker på hvor.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Lag en, du trenger jo bare lenger gjengestenger, det er å få kjøpt, selv om jeg er litt usikker på hvor.
Vis hele sitatet...
https://www.biltema.no/bygg/festeele...fri-2000017296 Biltema har syrefaste gjengestenger. Kan også skjøte de på eksisterende stang med disse https://www.biltema.no/bygg/festeele...stk-2000018782 kanskje. Et ninjatriks er vel å ha en mutter på før man kutter stanga også skru av mutteren for å rette opp gjengene igjen.
Sist endret av Ekvivokk; 6. april 2024 kl. 13:11.
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Kan også skjøte de på eksisterende stang med disse
Vis hele sitatet...
Vil ikke vibrasjoner og gravitasjon skru av skjøta etterhvert?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Vil ikke vibrasjoner og gravitasjon skru av skjøta etterhvert?
Vis hele sitatet...
Ikke om du strammer en mutter på hver side mot skjøten.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Ikke om du strammer en mutter på hver side mot skjøten.
Vis hele sitatet...
Vil trykket mellom mutteren under skjøten og skjøten være nok til å holde mutteren på plass?

Er ikke veldig flink med dette som det sikkert kommer ganske tydelig frem, mye mulig jwg har litt teite spørsmål
Jeg har gjort akkurat det samme selv.

Gikk fint å bytte, viste bare kontoutskrift.

Gikk å kjøpte et Thansen for 300 mer.

Tenkte også at jeg kunne få festet batteriet fra Biltema på et vis. Men var ikke verdt styret for 300,- for min del.


Du har samme feste som meg, så ville gjettet at pris forskjellen er ganske lik.
Var faktisk innom thansen akkurat for å se om ikke de hadde noen andre fester, men det var det dårlig med.
Ble nytt batteri, fant et som passet til slutt.

Da går bilen endelig, takk for hjelp og råd!