Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 940
Heisann!

Er ute etter en NAS, men har nada peiling på hva jeg skal velge imellom så trenger litt hjelp.

Det jeg kommer på av det jeg ønsker er følgende:

*Windows og Apple støtte
*4 Bay
*Gjerne hotswap
*Gjerne støtte av Plex/xmbc

Prismessig satser jeg på rundt 3000kr uten disker. Skal brukes kun til å lagre filmer, musikk og bilder samt muligheter for streame det på kinoen(Ikke et must).

Hva burde man velge?
Ville ha gått for en Synology DS413... Har ikke vært borti akkurat den, men har en 211 selv og det funker ypperlig!
XBMC? Når fikk XBMC en serverrolle slik Plex (som transkoder) har?

Selv har jeg to Synology NAS (en DS509+ med 5x2TB i Raid 5 og en DS1812+ med 8x4TB i Raid 5) og er strålende fornøyd uten noe som helst transkoding til min HTPC med XBMC..
Sist endret av bashfoo; 6. november 2013 kl. 21:59.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
XBMC? Når fikk XBMC en serverrolle slik Plex (som transkoder) har?

Selv har jeg to Synology NAS (en DS509+ med 5x2TB i Raid 5 og en DS1812+ med 8x4TB i Raid 5) og er strålende fornøyd uten noe som helst transkoding til min HTPC med XBMC..
Vis hele sitatet...
Er vel mer meg uten peiling. Dog så var begge de du pratet om utenfor den prisen jeg vil gi. Er det virkelig verdt å bruke 7k på en NAS?
Det kommer helt ann på BEHOVET for lagringsplass.
Med disker så kostet vel min nyeste (DS1812+) 25k (eksl. en 4TB disk som ligger uåpnet og klar til evt. disk som feiler av de 8 aktive) og i praksis fikk jeg 25TB ledig plass etter RAID5 paritet, og det bør holde til mitt forbruk i en god del år fremover. Per dags dato har jeg vel 18TB ledig (den gamle DS509+ har fortsatt mye jeg vil sortere før det blir flyttet til DS1812+).
1 000 kr i gjennomsnitt per ledig terabyte (etter plass oppspist til redundans i raidet) er sånn sett ikke dyrt..
Syntes 25k for et oppsett er dyrt, ser liksom ikke for meg at jeg kommer til å ha bruk for så mye.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Syntes 25k for et oppsett er dyrt, ser liksom ikke for meg at jeg kommer til å ha bruk for så mye.
Vis hele sitatet...
Velkommen til internett, hvor alle kjører ferrarier, har romskip i hagen, de fleste har jobber som betaler ut millioner i lønn og såklart, for å fullføre klisjén er de forlovet med en modell som danker ut både megan fox og samtlige forside damer hos FHM.

Har du ikke sett de mindre NAS boksene? Jeg har sett flere mindre bokser til 1-2000kr, de skal vist fungere ypperlig. Jeg skal gå innom ene dataforretning imorgen som har noen bokser fremme til demonstrasjon. Så kan jeg skrive ned modellnummeret.
Sitat av cos Vis innlegg
Velkommen til internett, hvor alle kjører ferrarier, har romskip i hagen, de fleste har jobber som betaler ut millioner i lønn og såklart, for å fullføre klisjén er de forlovet med en modell som danker ut både megan fox og samtlige forside damer hos FHM.

Har du ikke sett de mindre NAS boksene? Jeg har sett flere mindre bokser til 1-2000kr, de skal vist fungere ypperlig. Jeg skal gå innom ene dataforretning imorgen som har noen bokser fremme til demonstrasjon. Så kan jeg skrive ned modellnummeret.
Vis hele sitatet...
hahaha

Tusen takk!
Sikkerhetsklarert
Så lenge du går for en av de kjente merkene så tror jeg ikke du blir misfornøyd. Både qnap og synology har et stort "miljø" med brukerforum, de har begge et bredt utvalg av tillegg/plugins.

Om du ser bort ifra hotswap så er synology ds413j et godt valg. Jeg har denne selv. Byttet disker 3 ganger det første året, så byttet jeg alle ut med disker beregnet på nas, dette gjorde at den ble veldig stillestående, og jeg har kjørt uten diskfeil lenge nå.

Jeg har også en 2bay qnap, men er ikke like fornøyd med denne.