Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9840
Hei!

Jeg vurderer å bytte ut orginalanlegget i min VW Golf 5 2008 mod. Jeg har begrenset med kunnskap om bilstereo, og lurer på om dere har mulighet å veilede meg til riktig valg av utstyr.

Jeg har et budsjett på ca 8000 kroner inkludert spilller, og lurer på hvordan det vil fungere med følgende produkter:

Bilstereopakke: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Hovedspiller: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...58&katid=5&id=

Det er klin umulig å få sjekket størrelse på dynamo (veldig trangt og uoversiktelig), men jeg er ikke intressert i å bytte dynamo. Men jeg regner med at Orginal dynamoen skal klare fint å trekke forsterker på 640W. Kondensator kan jeg kjøpe.

Jeg lurer på om basskassen som er i bilstereopakkken, vil passe greit i bagasjerommet på golfen, har dere montert det før på golf 5 og vet om basskassen kan plasseres helt inntil seteveggen?

Hva må jeg kjøpe av kabler og diverse for å få montert? Jeg vil investere i gode kabler, ettersom det er anbefalt

Jeg er også intressert i å bytte ut orginalhøytalere foran, og lurer på om dere har noen høytalere i samme størrelse som orginalhøytalere?

Hvordan er det å strekke kabler fra bagasjerommet til spiller/batteri? Hvor er det best å strekke kabler via?

/Thomas
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
På golf skal det være et ferdig hull i torpedoveggen hvor du kan trekke kabler fra batteriet i motorrommet, og inn til cockpiten, deretter ville jeg ha fjernet lister osv i bilen for å få lagt kablene skjult i veggene, og bak til motorrommet, det tar litt lenger tid men det ser mye bedre ut. Også ville jeg kjøpt ramme til spilleren, så spilleren passer perfekt inn, det ser veldig mye bedre ut da. Høyttaler kabler kan du kjøpe hos biltema / clashohlson , da disse er av grei kvalitet. Det er greit å ha litt tykkelse på strømkablene fra batteri, sånn at du er sikker på at de holder, er også kjekt om du en dag vil oppgradere f.eks sub da slipper du å trekke nye kabler. Husk å finn en god jordingsplass til - kabelen, da denne kan ødelegge veldig mye om den ikke har bra nok jording mot karosseriet, basskasser kan plasseres helt inn til seteveggen, men selv liker jeg å skru fast forsterkere bak i seteveggen, for å så plassere suben inntil disse. Om du har delefilter til høyttalere, kan disse legges inn i døren for å få det enda mer ryddig inne i bilen, så slipper du at folk sparker borti disse osv.
Trådstarter
8 0
Sitat av cos Vis innlegg
På golf skal det være et ferdig hull i torpedoveggen hvor du kan trekke kabler fra batteriet i motorrommet, og inn til cockpiten, deretter ville jeg ha fjernet lister osv i bilen for å få lagt kablene skjult i veggene, og bak til motorrommet, det tar litt lenger tid men det ser mye bedre ut. Også ville jeg kjøpt ramme til spilleren, så spilleren passer perfekt inn, det ser veldig mye bedre ut da. Høyttaler kabler kan du kjøpe hos biltema / clashohlson , da disse er av grei kvalitet. Det er greit å ha litt tykkelse på strømkablene fra batteri, sånn at du er sikker på at de holder, er også kjekt om du en dag vil oppgradere f.eks sub da slipper du å trekke nye kabler. Husk å finn en god jordingsplass til - kabelen, da denne kan ødelegge veldig mye om den ikke har bra nok jording mot karosseriet, basskasser kan plasseres helt inn til seteveggen, men selv liker jeg å skru fast forsterkere bak i seteveggen, for å så plassere suben inntil disse. Om du har delefilter til høyttalere, kan disse legges inn i døren for å få det enda mer ryddig inne i bilen, så slipper du at folk sparker borti disse osv.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar! Vet du om noen gode fronthøytalere i samme størrelse som orginalhøytalerne? Er ikke veldig keen på å bore og skjære til ekstra plass i døra
Viss du tar turen/Ringer Bilradiospes. Fikser de biffen med størrelsen Di var veldig behjelpelige når jeg skulle ha høytallere til min Audi
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoy...tsett-par.html

Jeg anbefaler disse, husker ikke om det var 5,25 eller 6 i dørene, disse er de feteste frontene jeg noen gang har satt inn i en bil, de spiller så kraftig, og har så bra lyd at man blir nesten fornøyd uten sub. Husk å kjøp med spacere når du kjøper til dørene, diskantene kan også plasseres i døra om du vil. Om du skal ha høyttalere i dørene bak, ville jeg kjøpt coaxialer til å ha bak.
Låner tråden litt, Kjøpte meg noen Rockford fosgate front høytallere som er koblet direkte på spilleren, de spiller vanvittig dårlig. Hadde det hjulpet og koblet disse på forsterkeren min ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Låner tråden litt, Kjøpte meg noen Rockford fosgate front høytallere som er koblet direkte på spilleren, de spiller vanvittig dårlig. Hadde det hjulpet og koblet disse på forsterkeren min ?
Vis hele sitatet...
Siden spilleren din trolig leverer 30-40-50w og høytalerne gjerne tåler mye mer enn det, ja.

Siden du ikke gir noe relevant informasjon er det utrolig vanskelig å svare deg på noe som helst.
Kjøpte en råbillig spiller fra Clas Ohlson (Pioneer) rundt 1000 lappen, Høytallerene er 6 tommer og Av merket rockford fosgate. Har en forsterker på ca 1600 RMs.

Edit: Rundt 5 tommer.
Sist endret av doffen67; 27. mai 2013 kl. 13:41.
Trådstarter
8 0
Sitat av cos Vis innlegg
http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoy...tsett-par.html

Jeg anbefaler disse, husker ikke om det var 5,25 eller 6 i dørene, disse er de feteste frontene jeg noen gang har satt inn i en bil, de spiller så kraftig, og har så bra lyd at man blir nesten fornøyd uten sub. Husk å kjøp med spacere når du kjøper til dørene, diskantene kan også plasseres i døra om du vil. Om du skal ha høyttalere i dørene bak, ville jeg kjøpt coaxialer til å ha bak.
Vis hele sitatet...
De er litt utfor mitt budsjett desverre. Skal kjøpe meg nye 18" felger og dekk på samme lønninga, så jeg må holde meg innenfor visse rammer Har sjekka litt i Golfen nå, har kun orginalt frontsett, men det er laget ekstra plass til ekstra frontsett. Tok ikke av deksel men det så ut som 4" plass i allefall. Samme med høytalere bak, det er laget ekstra plass, men ikke strekt kabler eller noe.

Har du noen andre forslag på frontsett i en annen prisklasse? Kudos for hjelpen btw
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Jeg tror det er 6" i dørene, og 3" for diskant, jeg er ikke helt sikker på at dette er riktig, men dette kan du jo sjekke.
Du kan jo se på Hertz merket, de har noen rimeligere frontsett som spiller rimelig bra også. fra 1000 og oppover. Høytalerne bak skal også være 6" om jeg husker rett. Kablene kan du trekke fra midtstolpen og ut gjennom kabelstrømpen til dørene bak. Har du tenkt på hvor du skal feste jordingen?

Sitat av doffen67 Vis innlegg
Kjøpte en råbillig spiller fra Clas Ohlson (Pioneer) rundt 1000 lappen, Høytallerene er 6 tommer og Av merket rockford fosgate. Har en forsterker på ca 1600 RMs.

Edit: Rundt 5 tommer.
Vis hele sitatet...
Da vil du helt klart merke en forskjell om du setter på en forsterker, høytalere kan kreve litt mer enn det forsterkeren i spilleren kan levere, da mange spillere ikke har den beste forsterkningen. Av prinsipp har jeg alltid forsterkere på høytalere i bil, selv om spilleren skal kunne levere nok.
Trådstarter
8 0
Sitat av cos Vis innlegg
Jeg tror det er 6" i dørene, og 3" for diskant, jeg er ikke helt sikker på at dette er riktig, men dette kan du jo sjekke.
Du kan jo se på Hertz merket, de har noen rimeligere frontsett som spiller rimelig bra også. fra 1000 og oppover. Høytalerne bak skal også være 6" om jeg husker rett. Kablene kan du trekke fra midtstolpen og ut gjennom kabelstrømpen til dørene bak. Har du tenkt på hvor du skal feste jordingen?
Vis hele sitatet...
Tenkte å koble jordingen til handbrekket, ettersom spilleren jeg har kan spille av DVD.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Kjøpte en råbillig spiller fra Clas Ohlson (Pioneer) rundt 1000 lappen, Høytallerene er 6 tommer og Av merket rockford fosgate. Har en forsterker på ca 1600 RMs.

Edit: Rundt 5 tommer.
Vis hele sitatet...
Å kjøre på forsterker i hovedenhet er alltid en dårlig plan. Å koble ett frontsett på en 1600W monoblokk er ikke spesielt lurt det heller.
Kjøp deg en liten firekanaler istedet. Disse er allerede rimelige, så du trenger ikke å gå etter billigskjit.
___
Når det kommer til rimelige frontsett kan man se litt på hva Infinity Kappa tilbyr av interesse. Erfaringsmessig høy kvalitet i forhold til pris.

Sitat av thomasforprez Vis innlegg
Tenkte å koble jordingen til handbrekket, ettersom spilleren jeg har kan spille av DVD.
Vis hele sitatet...
Wow, det var en setning uten sammenheng og mening.
På golf frem til mk4 liker jeg å jorde i karosseriskruen til setebeltet bake. Har aldri montert noe i en 5'er, så jeg er usikker på om det er en enkel løsning her også. Mangel på karosseri er det uansett ikke, så bare finn deg ett passelig punkt.
Ser du er i fra Hammerfest, så vil da tippe Tech's kan hjelpe deg også med diverse spm. angående bilstereo, eller tar jeg helt feil nå?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
For å lure spilleren, så du kan kjøre mens dvd spilles, kan den grønne ledningen (hovedsaklig, sjekk hvilken ledning i manualen) til karosseriet, eller i rammen til spilleren, så skal du kunne bruke alle funksjonenene mens du kjører, jeg ville koblet jordingen som MClovin sier, du finner mange fine plasser bak i bilen ved setebeltene, eventuelt kan du pusse ned ett lite punkt bak i hjulbrønnen,og feste jordingen med en kabelsko og en karosseriskru, om du skal gjøre dette husk å behandle overflaten etterpå, med tektyl eller noe klarlakk, for å beskytte området mot fukt. Men ved setebeltene er en genial løsning.
Drit i feinschmekkeriet og kjør på hardcore style!

2x12" Rockford subs i en enorm dobbelkasse i bagasjerommet, en svær monoblock og en kondensator.
Da mangler du bare noen meter med kabel før du kan rægge rundt i byen og høre på 50-cent med så høy bass at resten av byen også får nyte din musikksmak..(isåfall bassriffet)

Da mangler du bare noen killer shades, et lass med wonderbaum + noen kvisete jenter på 14 i baksetet før du er KONGEN i byen!
Lite tips er å ha kabler så korte som mulig. Jordingskabelen ville jeg festet så nært forsterkeren som mulig. I min bil festa jeg jordingsledningen bak teppet i bagasjerommet. Funka bra det.
Sitat av cos Vis innlegg
For å lure spilleren, så du kan kjøre mens dvd spilles, kan den grønne ledningen (hovedsaklig, sjekk hvilken ledning i manualen) til karosseriet, eller i rammen til spilleren, så skal du kunne bruke alle funksjonenene mens du kjører
Vis hele sitatet...
Awrite, ser nå at det fantes ett lite poeng i den forrige posten til TS. Vil bare påpeke for TS at det han omtaler som jording er styrestrøm, og at du fortsatt trenger en jording til forsterkeren.
Ellers ville jeg absolutt gjort som cos sier, og bypassa denne sikkerhetsfunksjonen.
Trådstarter
8 0
Takk for tips, jeg snakket om spilleren når jeg sa at jeg tenkte å jorde i handbrekket, men jeg skal sjekke ut dette med den grønne ledninga Jording til forsterkern tenkte jeg å jorde i hjulbrønnen Trur dåkker det vil gå greit med en 640W forsterker på orginal dynamo? Usikker på hvor stor dynamoen er(vanskelig å komme til), men regner med at det er ca 65A+-

Sitat av indolence Vis innlegg
Ser du er i fra Hammerfest, så vil da tippe Tech's kan hjelpe deg også med diverse spm. angående bilstereo, eller tar jeg helt feil nå?
Vis hele sitatet...
Har snakka litt med Tech's ang. anlegg, men det ble mest sånn "Hvor stor anlegg og hvor mye penger vil du legge inn?" type svar. Selve monteringa skal jeg og en kompis gjøre
Har montert 1600W monoblokk og 600W 2-kanaler i en gammel '82 VW LT med original dynamo, så dine 640W vil nok aldri være ett problem på en så ny bil.
Kondensator, som du nevnte tidligere, er også bare å glemme.
Trådstarter
8 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har montert 1600W monoblokk og 600W 2-kanaler i en gammel '82 VW LT med original dynamo, så dine 640W vil nok aldri være ett problem på en så ny bil.
Kondensator, som du nevnte tidligere, er også bare å glemme.
Vis hele sitatet...
Godt å høre.
Hvorfor bruker du ikke orginal headunit? Ser for meg at en billig pioneerspiller skaper mer støy og bling enn den orginale..
Trådstarter
8 0
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hvorfor bruker du ikke orginal headunit? Ser for meg at en billig pioneerspiller skaper mer støy og bling enn den orginale..
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke orginal headunit i det hele tatt? Det er jo bare søppel med 0 bruksområder
Trådstarter
8 0
Hva med dette:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...58&katid=5&id= Pioneer AVH2500BT hovedenhet

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...8823&katid=268 CAN/ISO adapter

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...11891&katid=40 JBL Pakke
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...1901&katid=649 GTO609C høyttalersett
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...&katid=434&id= Høyttalerbraketter x2 sett
Rockford Kabelsett med ekstra phonokabel


Noen tanker om dette?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Det fungerer helt sikkert greit, nå er ikke jeg den største fanen av JBL. Men jeg er ganske sær. Du får gi tilbakemelding på hvordan du syntes lyden ble.