Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 8079
Hadde en del folk her jeg bor som hater amfetamin og det har dem vel rett i. Men så ser jeg at dem drikker seg full eller ikke hater alkohol. Er det ikke sånn at alkohol krever mer menneskeliv enn amfetamin? Så hvorfor hater folk at andre bruker amfetamin og sitter stille å spiller tv-spill eller driver på å jobber hjemme. Ikke drar vi ut i bygda å raserer, sloss eller fucke opp i miljøet ute på byen.

Det er vanligvis når du er full du lager kvalme og hvis du bruker amfetamin og drikker og det blir kvalme så får amfetamin skylden, hvorfor?
Om alkohol dreper flere? en god del flere som drikker alkohol enn som tar amf.
hvis du deler antall personer som tar Amf på antall døde, vil du nok få et betydeligere større tall enn hvis du deler antall som drikker alkohol på antall som dør av det.

for ikke å snakke om avhengighetsnivået på amf er LITT større.... uansett, feil forum det her.
Amfetamin dreper psyken din. I tillegg har det hard nedtur og kjip rus (mener jeg og mange andre). Jeg syns det er konge i små doser, men å ruse seg på det er bare dritt.
Hvis en har svake blodkar, spesielt i hjernen, så er amfetamin livsfarlig! Da amfetamin øker blodtrykket ganske betraktelig. Så har du det med amfetaminpsykose, hvem vil ha hyperaktive psykotiske ravende rundt? Ellers vet jeg at en del amfetaminbrukere, sliter med å respektere/skjønne, at noen faktisk vil sove om natta.

Ellers bør du også tenke på nettverket, som smugler amfetamin (og andre smuglervarer) inn i Norge. De øvre gutta der, er ikke mors beste barn, for å si det slik! Når en klarer å drepe/lemleste noen, for noen tusenlapper i gjeld, vil jeg påstå at en er totalt psykopat! Og ved å kjøpe ulovlige stoffer, dytter du ræva på disse psykopatene full av penger. Med andre ord, du understøtter organisert kriminalitet! Noe jeg iallefall ikke er for!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers bør du også tenke på nettverket, som smugler amfetamin (og andre smuglervarer) inn i Norge. De øvre gutta der, er ikke mors beste barn, for å si det slik! Når en klarer å drepe/lemleste noen, for noen tusenlapper i gjeld, vil jeg påstå at en er totalt psykopat! Og ved å kjøpe ulovlige stoffer, dytter du ræva på disse psykopatene full av penger. Med andre ord, du understøtter organisert kriminalitet! Noe jeg iallefall ikke er for!
Vis hele sitatet...
Slik var det også når alkohol var ulovlig.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Amfetamin dreper psyken din. I tillegg har det hard nedtur og kjip rus (mener jeg og mange andre). Jeg syns det er konge i små doser, men å ruse seg på det er bare dritt.
Vis hele sitatet...
Alkohol er det eneste som klarer å gjøre meg rablende gal, og dessuten kan jeg være totalt ødelagt psykisk i flere dager etter en fuktig kveld. Amfetamin har aldri gjort meg noe særlig. Eneste jeg kan være enig i, er at det er en kjip rus og folk som bruker dette over lengre tid, gjerne flere dager på rappen, blir som oftest psykotisk.

Men det er gjerne pga søvnmangel og ikke amfetaminen i seg selv.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Men det er gjerne pga søvnmangel og ikke amfetaminen i seg selv.
Vis hele sitatet...
... Og hvorfor får man mangel på søvn?
Sist endret av Beis; 27. oktober 2013 kl. 14:34.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Slik var det også når alkohol var ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg da! Sjekk Al Capone.
Men det eneste jeg har drukket av ulovlig alkohol er hembrent, som jeg vet ikke har noe med "mafia" å gjøre! Ei heller er jeg gammel nok, til å kunne ha drukket alkohol på 30 tallet.
I den samme slengen, tror jeg ikke jeg har plaget så mange med mitt alkoholkonsum. Det går kanskje gjennomsnittlig 1-3 ml/mnd av ren alkohol.
Trådstarter
7 0
Jeg kan ta amf på morgenen og gå å legge meg å sove rundt 23-24 tiden og stå opp igjen klokken 07 neste morgenen for å dra på jobb. Jeg vet at bruker du det over flere dage så blir du jo litt virrevipp, hvis jeg drikker alkohol er jeg derimot nesten ruin i 2 dager men har aldri hatt nedtur på amf. Jeg har heller aldri hørt om noen som har dødd av amf men det vet jeg at noen har når jeg leser om stoffet.

Nåtr det gjelder om å kjøpe det av noen så skjønner jeg pointet ditt, men har da ikke noe annet valg siden jeg ikke får tak i det på andre måter.
Sist endret av gbn74; 27. oktober 2013 kl. 15:16.
Sitat av gbn74 Vis innlegg
hvis jeg drikker alkohol er jeg derimot nesten ruin i 2 dager men har aldri hatt nedtur på amf.
Vis hele sitatet...
drikk mindre da, du gjør det tydeligvis feil.
Sitat av Beis Vis innlegg
... Og hvorfor får man mangel på søvn?
Vis hele sitatet...
Fordi man velger å gjøre noe annet enn å sove?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Fordi man velger å gjøre noe annet enn å sove?
Vis hele sitatet...
Velger? Man har vel strengt tatt ikke mye valg angående søvnen når man er speeda på amfetamin.
Sitat av gbn74 Vis innlegg
Hadde en del folk her jeg bor som hater amfetamin og det har dem vel rett i. Men så ser jeg at dem drikker seg full eller ikke hater alkohol. Er det ikke sånn at alkohol krever mer menneskeliv enn amfetamin? Så hvorfor hater folk at andre bruker amfetamin og sitter stille å spiller tv-spill eller driver på å jobber hjemme. Ikke drar vi ut i bygda å raserer, sloss eller fucke opp i miljøet ute på byen.

Det er vanligvis når du er full du lager kvalme og hvis du bruker amfetamin og drikker og det blir kvalme så får amfetamin skylden, hvorfor?
Vis hele sitatet...
alkahol er det stoffet som koster samfunnet mest er mest ødleggende for kroppen osv .. alkahol skulle helt klart vært forbudt..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Velger? Man har vel strengt tatt ikke mye valg angående søvnen når man er speeda på amfetamin.
Vis hele sitatet...
Man velger om man vil ta en dose pepper før sengetid. Det går fint ann å ta pepper i løpet av en dag og sove om natten. Har gjort det flere ganger.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
alkahol er det stoffet som koster samfunnet mest er mest ødleggende for kroppen osv .. alkahol skulle helt klart vært forbudt..
Vis hele sitatet...
Helt enig men det forsøkte man som kjent og man ser hvordan det gikk, eller rettere sagt man forsøker det samme med amfetamin og andre stoffer, og det går ikke så mye bedre. Aldri prøvd amfetamin men har noe MDA liggende som jeg ikke er altfor keen på å ta uten valium tilgjengelig, ettersom MDA har en lignende speeda effekt. Uansett føler jeg meg mer dritt etter en fyllekule enn å ta MDA uten noe benzo, allikevel fortsetter jeg å drikke og drite meg hardt ut på fylla. La oss alle være enige om at både amfetamin og alkohol er potensielt jævlige rusmidler, men de burde fremdeles være lovlige for voksne personer.
Sitat av gbn74 Vis innlegg
Er det ikke sånn at alkohol krever mer menneskeliv enn amfetamin?
Vis hele sitatet...
For meg er dette her en stor gjenganger i mange rus-diskusjoner. Dessverre kan man ikke basere seg på alkohol når man skal dytte i seg andre type rusmidler. De som faktisk gjør det manipulerer seg selv ved å gjøre alkohol til den store stygge ulven slik at at alt annet blir mer greit å innta. Statistikker gir ikke bestandig et godt nok bilde på situasjonen.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
hvis du deler antall personer som tar Amf på antall døde, vil du nok få et betydeligere større tall enn hvis du deler antall som drikker alkohol på antall som dør av det.

for ikke å snakke om avhengighetsnivået på amf er LITT større.... uansett, feil forum det her.
Vis hele sitatet...
Amfetamin har større avhengighetsnivå? Jaha....
Å hvorfor er dette feil forum, er da postet i rusdelen av forumet.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Amfetamin har større avhengighetsnivå? Jaha....
Å hvorfor er dette feil forum, er da postet i rusdelen av forumet.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde sett tråden litt tidligere, så kunne du observert at den lå lå i den "generell diskusjons avdelingen".
Og jeg skjønner egentlig ikke hva du pirker på. det har null, nada, niks og si for temaet. mhm?

Du har helt rett i at avhengighets nivået er lavere. Jeg bomma.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Man velger om man vil ta en dose pepper før sengetid. Det går fint ann å ta pepper i løpet av en dag og sove om natten. Har gjort det flere ganger.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du kan ruse deg på pepper etter klokka 3 om dagen og fortsatt sove til natta. Isåfall er du heldig! Jeg kan dra en liner på by'n når jeg er drita, såvidt merke noe rus, og ikke få sovne før 12 om dagen.
Nå vet jeg ikke helt, men nå kan amfetamin lett bli sett på som farlig narkotika som de fleste nordmenn er livredd for. Men etter hva jeg har lest så vil jeg nok si at amfetamin er et søppeldop og da.
Trådstarter
7 0
Søppeldop, hvorfor sier du det? Syntes du Kokain er mindre søppel dop? Trur Kokain er farligere for deg enn amfetamin.

Bloodshot, nei du tar litt feil her, snakker om å ta det på morgenkvisten, 07:00 og da ikke mer den dagen.
Sitat av gbn74 Vis innlegg
Bloodshot, nei du tar litt feil her, snakker om å ta det på morgenkvisten, 07:00 og da ikke mer den dagen.
Vis hele sitatet...
Wat? Det var jo ikke deg jeg snakket med, så hva du snakker om har da ikke noe å si.. Det jeg svarte på var "Man velger om man vil ta en dose pepper før sengetid. Det går fint ann å ta pepper i løpet av en dag og sove om natten." som impliserer å bruke det senere enn 07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av gbn74 Vis innlegg
Jeg kan ta amf på morgenen og gå å legge meg å sove rundt 23-24 tiden og stå opp igjen klokken 07 neste morgenen for å dra på jobb.
Vis hele sitatet...
hehe sikker.på du ikke har vært så stuka at tiden har flydd forbi da? Kommer vel ann på hvordan du tar det da, og om du bruke stimulanter også?
Jeg har selv et ganske mildt syn på de aller fleste rusmiddler, men amfetamin er ett av unntakene. Det går helt klart ann å ha et sunt forhold til amfetamin, men etter hva jeg har sett med kompiser rundt meg og andre folk rundt i bygda virker det som at det sunne forholdet til slutt ender opp med en avhengighet uansett. Kan gjerne ta lang tid også. Pleide å henge i noen leiligheter før der det var endel speedbruk, og jeg har sett folk gjøre ganske så mye rart på speed. Bl.a å snakke i flere timer og fortelle historier som helt åpenbart ikke er sanne, selvom de sitter og forklarer det som om det skulle vært beinhard fakta. ofte er gud innblandet. Husker spesielt en som satt å prata om at han hadde kjørt ifra politiet i bil, og da politiet begynte å ta innpå han kom det plutselig en syklon fra gud ned i panseret hans og i løpet av få sekunder var han helt på andre siden av bygda og politet var vekk. Har også vært vitne til at folk tegner ned leiligheten sin med forskjellige symboler og masse random piss. Husker en gang en kar tegnet nazi tegn over hele tv-skjermen sin, helt til hele skjermen var fylt med tusj.

Greit nok, folk som er loka på speed pleier som regel ikke å være voldelige etter mine erfaringer, men det frister jævlig lite å ende opp på det viset der. Av den grunn velger jeg å holde avstand fra speed.
Sitat av TheRealMan1ak Vis innlegg
Har også vært vitne til at folk tegner ned leiligheten sin med forskjellige symboler og masse random piss. Husker en gang en kar tegnet nazi tegn over hele tv-skjermen sin, helt til hele skjermen var fylt med tusj.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynligvis psykose grunnet for mye pepper og aaaltfor lite søvn, schizofrene har en tendens til å gjøre lignende greier.
Sist endret av Juliaan; 7. desember 2013 kl. 16:48.
De fleste negative konsekvenser ved bruk av amfetamin kommer som regelt av enten uren vare eller ved søvnmangel, noe som er alvorlig i seg selv. Dessuten er man nødt til å oppsøke kriminelle rusmiljøer og bryte loven for å skaffe dette stoffet, og i tillegg er det samtidig lett i slike miljøer å falle for andre stoffer i samme slengen og begynne med blandingsmisbruk.

Hadde amfetamin vært tilgjengelig i ren og lovlig form, og folk flest hadde vært såpass oppbegående og forstått at det ikke er sunt å sitte våken i flere døgn, så hadde vi neppe hørt om noe særlig om amfetamin i det hele tatt. Man må huske på at det er mange barn og ungdommer som går på amfetamin-lignende preperater hver dag i flere år, uten å ta noe nevneverdig skade av det, nettopp pga lovligheten, fravær av rusmiljø, nok søvn og man får det man skal ha, og ikke noe som har blitt laget på et kjøkken av hobby kjemikere og blitt griset til med urenheter og andre psykoaktive stoffer.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Mest sannsynligvis psykose grunnet for mye pepper og aaaltfor lite søvn, schizofrene har en tendens til å gjøre lignende greier.
Vis hele sitatet...
Ja absolutt. De spiser drøyt lite også. Klarer kanskje å presse i seg en banan om dagen. Ingen søvn, ingen næring og speed fylt med allverdens dritt. Litt av en kombo det der ja.

Sitat av Juliaan Vis innlegg
Mest sannsynligvis psykose grunnet for mye pepper og aaaltfor lite søvn, schizofrene har en tendens til å gjøre lignende greier.
Vis hele sitatet...
Ja absolutt. De spiser drøyt lite også. Klarer kanskje å presse i seg en banan om dagen. Ingen søvn, ingen næring og speed fylt med allverdens dritt. Litt av en kombo det der ja.
Denne burde fortelle det meste.
http://media.economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/20101106_WOC504_0.gif
Jeg tror man må se litt lenger enn bare død/organskade når man vurderer et rusmiddels potensielle skadevirkninger. Tror ikke amf forårsaker mange forgiftningsdødsfall/dødlige overdoser, men det gjør faktisk ikke alkohol heller. Tror det er snakk om 2-4 pr. år. Tar man imidlertid med senvirkninger, rusrelaterte skader etc. tror jeg ingen av delene er særlig bra.

Sitat av Muradi Vis innlegg
De fleste negative konsekvenser ved bruk av amfetamin kommer som regelt av enten uren vare eller ved søvnmangel, noe som er alvorlig i seg selv. Dessuten er man nødt til å oppsøke kriminelle rusmiljøer og bryte loven for å skaffe dette stoffet, og i tillegg er det samtidig lett i slike miljøer å falle for andre stoffer i samme slengen og begynne med blandingsmisbruk.
Vis hele sitatet...
De argumentene kan du jo bruke om nesten hvilket som helst ulovlig rusmiddel. Jeg har prøvd mye rart i mitt liv, men amfetamin er det eneste stoffet jeg har vært borti hvor jeg virkelig sliter med å gi meg når jeg først er i gang. Mye verre enn cola, i alle fall for min del. Har aldri vært noe problem når det er tomt, men ønsker egentlig ikke å ha svineriet lett tilgjengelig.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg har prøvd mye rart i mitt liv, men amfetamin er det eneste stoffet jeg har vært borti hvor jeg virkelig sliter med å gi meg når jeg først er i gang. Mye verre enn cola, i alle fall for min del. Har aldri vært noe problem når det er tomt, men ønsker egentlig ikke å ha svineriet lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
For min del så er det slik med alkohol, og der kan jeg ikke si at jeg er alene om akkurat dette. De fleste drikker til det er enten tomt eller til man svimer av. Mulig dette er noe som høres mest til ute på bygda der jeg kommer fra, og ikke i byene.

Er enig at det kan være hardt å avslutte når man har mer pepper tilgjengelig, men ren amfetamin får man en ren klar og våkenhet. Hvis man fremdeles ikke greier å skjønne at man ikke skal sitte i flere døgn uten søvn, så vil jeg påstå at det er noe feil med brukeren og ikke stoffet.

Men når peppern vi får fra gata er en coctail med amfetamin, methamfetamin, diverse research-chemicals og urenheter, så er det klart at man ikke kan forvente positive resultater etter bruk av noe slikt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
For min del så er det slik med alkohol, og der kan jeg ikke si at jeg er alene om akkurat dette. De fleste drikker til det er enten tomt eller til man svimer av. Mulig dette er noe som høres mest til ute på bygda der jeg kommer fra, og ikke i byene.
Vis hele sitatet...
Folk er forskjellig skrudd sammen, tror ikke det har så mye med bygd vs. by. Jeg er så heldig(?) at alkohol i 60%-80% av gangene jeg bruker det gir en rusopplevelse som er mer negativ enn positiv og det blir verre jo mer jeg drikker. Har vært sånn siden ungdomsskolen og det var noe av hovedårsaken til at jeg begynte å teste ut andre ting. Litt kjedelig i sosiale sammenhenger hvor jeg ofte henger med hodet og leter etter en unnskyldning til å dra hjem når alkoholen slår feil vei, noe den ofte gjør for min del.

Jeg har aldri hatt noen negativ opplevelse med amfetamin. Jeg likte det tvert i mot veldig godt og det få eller ingen bivirkninger for meg. Så godt at jeg tror det er like greit at jeg ikke oppsøker det, men heller tar i mot nor anledningen en sjelden gang byr seg.

Litt OT, men det hadde vært morsomt å vite om noen andre også har dette "problemet" med alkohol. Jeg har ikke inntrykk av at det er spesielt vanlig.
Sist endret av Judaz; 9. desember 2013 kl. 23:37.
Sitat av Snicker Vis innlegg
Denne burde fortelle det meste.
http://media.economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/20101106_WOC504_0.gif
Vis hele sitatet...
Og hvor har du hentet den ifra? www.freedrugs.com kanskje? Har du utvist kildekritikk?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hvor har du hentet den ifra? www.freedrugs.com kanskje? Har du utvist kildekritikk?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg nødvendigvis tror denne grafen er absolutt sannhet så står det i selve bildet da hvor den kommer fra.

Den er utarbeidet David Nutt er en britisk psykiater og farmakolog med spesialisering innen rusmiddelfaget. Grafen ble publisert i det medisinske tidsskriftet "The Lancet". David Nutt er forsåvidt kontroversiell, men fortell oss gjerne hvorfor du mener at en som har viet livet sitt til rusmiddelforskning og sittet som formann i Advisory Council on the Misuse of Drugs ikke er en pålitelig kilde.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hvor har du hentet den ifra? www.freedrugs.com kanskje? Har du utvist kildekritikk?
Vis hele sitatet...
Kilde står oppført nederst på bildet. Kan du utdype litt hvorfor du anntyder at denne grafen er feil?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Ikke at jeg skal tvile på legitimiteten til grafen, men det å fremstille den som et argument som skal stå for seg selv fungerer ikke. Hva legges i "harm"? Ut fra denne grafen ser det ut som om man kan ta amf like ofte som man tar snus, og tobakken vil være mest skadelig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Olympic Vis innlegg
Ikke at jeg skal tvile på legitimiteten til grafen, men det å fremstille den som et argument som skal stå for seg selv fungerer ikke. Hva legges i "harm"? Ut fra denne grafen ser det ut som om man kan ta amf like ofte som man tar snus, og tobakken vil være mest skadelig.
Vis hele sitatet...
Det står i studien hvilke metodet som ble brukt, studien finner du her.

Kort og godt så ble hvert stoff evaluert ut i fra flere kriterier, bl.a. Skade på brukeren, skade på andre(familie/samfunn), direkte dødelighet forbundet med stoffet, indirekte dødelighet (livsstil som følge stoffbruk), avhengighet, kriminalitet.

Så når du påstår at grafen sier man kan ta amfetamin like ofte som snus har du sett på grafen ut i fra feil premiss, noe som er forståelig da ingen postet rapporten. Grafer er fine ting, men de må forklares også.
Grafen sier at med dagens bruksmønster av amfetamin, så er resultatet av den bruken mindre skadelig på brukerne og samfunnet forøvrig i motsetning til alkohol.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det står i studien hvilke metodet som ble brukt, studien finner du her.

Kort og godt så ble hvert stoff evaluert ut i fra flere kriterier, bl.a. Skade på brukeren, skade på andre(familie/samfunn), direkte dødelighet forbundet med stoffet, indirekte dødelighet (livsstil som følge stoffbruk), avhengighet, kriminalitet.

Så når du påstår at grafen sier man kan ta amfetamin like ofte som snus har du sett på grafen ut i fra feil premiss, noe som er forståelig da ingen postet rapporten. Grafer er fine ting, men de må forklares også.
Grafen sier at med dagens bruksmønster av amfetamin, så er resultatet av den bruken mindre skadelig på brukerne og samfunnet forøvrig i motsetning til alkohol.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg ville frem til. Det å legge ved noe så lite beskrivende som en graf, uten noe mer informasjon er ikke en god måte å argumentere på. Takk for linken til studien.