Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1731
Hoi folkens!

Dama (vi kaller henne "Mie Hansen") mottok idag et brev fra Chess med gratulasjoner om nytt kontantkort hos dem, selvfølgelig med telefonnummer etc. Så, hun ringte Chess og lurte på hva faen det var for noe? Hun har Talkmore-abb og har aldri kjøpt noe fra Chess.

Hun får da beskjed om at det er noen som har kjøpt et kontantkort i hennes navn og med hennes personnummer. Så lurte hun på om de kunne finne ut av hvor dette kontantkortet var blitt solgt[1]. Men, det var dessverre ikke mulig å finne ut av[2].

Chess skulle så sperre kontantkortet hennes, og det var ikke så mye de fikk gjort eller sagt om saken. Men, rett etter hun la på med Chess, ringte jeg fra min telefon til dette nummeret i brevet. Da var det en kar[3] som tok telefonen, og før han ante ugler i mosen og la på sa han at jeg hadde kommet til Mie Hansens telefon.

Så snakket hun med politiet og forklarte situasjonen, og spurte litt rundt hva hun måtte gjøre for å få det anmeldt osv, og hva de evt kunne gjøre med det. Og om de kunne få sporet telefonen kanskje, og det kunne de ikke[4] med mindre det var livsviktig. Det er forsåvidt greitnok.

Men! Da kommer jeg til kuriosa.

1: De selger vel chess-kort på alle mulige steder som seven eleven osv. Og de skal jo sjekke leg opp i mot bilde osv. Men, man har vel alle sett de livsleie fjortisene som ofte jobber slike steder.

2: De kunne ikke finne ut av hvor kontantkortet var solgt? Så, hvilken som helst butikkansatt kan registrere nye abb på folk så lenge de har personnummer og navn - UTEN at det kan spores tilbake til butikken? Er det jeg som er teit, eller høres dette rart ut?

3: Han hørtest feit ut. Og nervøs.

4: Jeg vet de kan, da det er et veldig enkelt søk der du skriver inn telefonnummer og får opp nåværende mobiltårn og avtstand til tårnet, og evt avhengig av netcom/telenor hvilken retning fra tårnet. (hadde selv tilgang til et slikt API før).


Har man først et personnummer og er slu nok, kan man jo komme ganske langt. Grunnen til at dette har skjedd er selvsagt at dama mista lommeboka i februar. Det var heldigvis et godt stykke unna der vi bor, så oddsen er mindre for at folk gidder å dra hit for å stjele posten vår :-P

Dette ble kanskje mer ranting enn spørsmål, men hey. Folk har kanskje gode innspill!
De skal ha leg, så det burde være enkelt å rette opp.

Forøvrig heter det identitetstyveri.
willosof's Avatar
Trådstarter
s/personlighetstyveri/identitetstyveri/ -- Ja, jeg så det først etter jeg hadde posta.

De skal ha leg? Poenget er jo at vedkommende helt sikkert HAR legget hennes fysisk. Og da, om vedkommende sier at "det er for samboeren min" eller noe til den blonde idioten bak kassa - er jo ikke det noe problem som regel. Det å tro at alle butikkansatte har omløp i hue vil jeg kalle lettere naivt.
Sist jeg kjøpte chess kontant (et år siden, kanskje) så var det ingen som krevde leg. Ringte chess og regget det med personnummer og det var det.. Tror det er vanlig praksis.
Jeg har kjøpt kontantkort fra Chess,Telenor og Netcom.
Har aldri blitt spurt om id/legitimasjon.

Jeg gjorde det samme som Pidget, bare på melding da.
Sendte inn personalia og hadde operativt nett fra den leverandøren innen 30 min.
Han hørtes feit ut? jaja da har jeg hørt det også... åssen hører du at en person høres feit ut?

Det kan nesten ikke spores nei fordi som regel må du fylle ut en type med kort eller lignende som sendes inn til chess som de da registrerer. Og først da blir abbonementet aktivt.
Men det er vel ikke værre en å sjekke om hun har mistet kortet sitt eller noe? Det burde hun jo merke.
Har selv solgt startpakker og det er ikke alltid like lett om det er samme jenta på bildet som på kortet. Bildet kan være fra de er 13 år gamle og nå er de over 20 åra. Kan godt hende fyren som har dette har en kjæreste som ligner på bildet eller har betalt en som ligner for å gå inn å kjøpe abbonementet. Og er ikke akkurat vanskelig og få tak i et fake bank kort. Er fort gjort og skaffe seg et falsk leg med hvilken som helst informasjon på
som pidget sier så trenger man ikke legg.

man kjøper et nytt simkort og så regger man selv, alt man trenger er personummer og navn.

1. det kan være en som kjenner henne og som vet fødselsdatoen hennes. har man fødselsdato tar det max 30 min å finne personnummeret.

2. kan hende fødselsdatoen hennes står på facebook,birthday.com eller noen av de sidene som forsatt har bday opplysninger, og er et tilfeldig offer for en som trenger å ta en telefon på et annet navn enn sitt eget.

siste linje gjelder forsåvidt også om det er en bekjent.

metoden for å finne personummeret er enkel og hadde ikke forundret meg om det er det som har skjedd.
om det er en fremmed eller bekjent aner jeg ikke.

edit... okay, jeg glemte helt at du skrev at hu mista lommeboka.. omg, jeg skjønner egentlig hva det er du lurer på da.
seff har noen misbrukt personnummeret hennes da.
Sist endret av Dalaras; 27. mai 2011 kl. 18:13.
willosof's Avatar
Trådstarter
Sitat av sugerøret Vis innlegg
edit... okay, jeg glemte helt at du skrev at hu mista lommeboka.. omg, jeg skjønner egentlig hva det er du lurer på da. seff har noen misbrukt personnummeret hennes da.
Vis hele sitatet...
Som jeg også nevner er det vel ikke noe særlig tvil om at det er det som har skjedd, og jeg lurer forsåvidt ikke på det. Men tenkte å rante litt om det for å se om noen hadde noen gode ideer
okay jeg skjønner, men gode ideer om hva?
willosof's Avatar
Trådstarter
Sitat av sugerøret Vis innlegg
okay jeg skjønner, men gode ideer om hva?
Vis hele sitatet...
Tjah, hvordan man kan komme frem til hvem det er som gjør det f.eks. Eller hvor vedkommende bor, etc.

Hmmm.. kanskje jeg bør lage en trykkbryter på postkassa mi så jeg får en sms når noen åpner den
aha ja jeg skjønner.

hmm. vel du sa dere hadde sperret nummeret? det var synd. for dere kunne isåfall lurt han til å møte opp et sted.(med en langsiktig og utspekulert plan)
å lokke med penger er noe jeg har gjort før med folk som opererer med nummer som er "skjult" osv. så kunne jo funket her og.
men nå er det vel umulig å komme i kontakt med han?
willosof's Avatar
Trådstarter
Sitat av sugerøret Vis innlegg
aha ja jeg skjønner.

hmm. vel du sa dere hadde sperret nummeret? det var synd. for dere kunne isåfall lurt han til å møte opp et sted.(med en langsiktig og utspekulert plan)
å lokke med penger er noe jeg har gjort før med folk som opererer med nummer som er "skjult" osv. så kunne jo funket her og.
men nå er det vel umulig å komme i kontakt med han?
Vis hele sitatet...
Jau, angret på det selv. Hadde jeg tenkt litt lengre før vi fikk det sperra kunne jeg spora det. Prøvde nå, og fikk bare IMSI DETACH. Dvs, switched off/unreachable. Og det enten fordi operatøren har sperret ute simkortnummeret evt bruker skrudd av telefon.

Nesten så jeg håper at duden skal registrere et nytt abb igjen. Hehe. Så lenge han holder seg til kontantkort og ikke begynner med kredittkort/posttyveri er det jo greitnok.
Vent til han tar opp lån i hennes navn. Da blir det eventuelt litt mere interesant når hun får første betalingsblanket på et forbrukslån på 250,000.
Dette er et helvette og bli kvitt igjen og de har en tendens til å være rimelig kjappe med inkasso og evt prøve seg og ta utlegg før politiet får gjort så mye med etterforskning sin.
Du kan riktignok stille saken i bero med å ringe inkasso selskapet og bestride kravet men som sagt rimelig irriterende og tidkrevende greie dette her
Dere blir ikke spurt om leg for og kjøpe kontantkort men for og starte nytt abo. (om dere gjør det i butikk)
Sist endret av Vod0; 28. mai 2011 kl. 13:53.
Sitat av OnklD Vis innlegg
De skal ha leg, så det burde være enkelt å rette opp.

Forøvrig heter det identitetstyveri.
Vis hele sitatet...
Feil, eneste man trenger for å registrer ett kontantkort er fødselsdato, navn og adresse.

Men du burde være glad at det kun var kontantkort som var bestillt og ikke vanlig abbonement.
Var vel et program på NRK eller TV2 for en stund tilbake siden hvor de oppklarte en sak med identitetstyveri. Privatetterforsker, husker ikke hva han heter men rimelig kjent type.

Politiet virket ikke til å ha ressurser til og hjelpe han stakkaren som var utsatt. Mista lommeboka si på en pub eller noe sånt. Tror de klarte å finne ut hvem det var ved å spore en taxi regning.

Som fler har sagt før meg, håper ikke det eskalerer for det skal visstnok være et helvete å bli kvitt.

Lykke til.
Sist endret av dollzii; 28. mai 2011 kl. 14:15.
Teller Penger
Hvis det er noen som tar tlf og sier "mia hansens" tlf, hvorfor ringer du ikke da og sier at du skal sende noe av verdi men har desverre mistet adressen? kansje gjerningsmannen er dum nok til å si sin egen adresse he he
I det øyeblikket man får et signal/varselstegn på at noen har stjålet identiteten din, eller forsøker på det, så må man hurtig foreta seg noe før det går galt:
- Sett lås på postkassen.
- Kontakt posten og be de om å oppbevare eller videresende posten din i en periode.
- Sjekk at du har alle bankkortene som du skal ha, sperr resten.
- Bytt passord på viktige nettsider/tjenester som banken din, e-postkontoen din, minside.no, altinn.no osv.
- Kontakt et kredittopplysningsbyrå og be om å få tilsendt en kredittvurdering av deg selv.
- Registrert en frivillig sperre på kreditt på deg selv. Surt, men lønner seg dersom man faktisk har fått stjålet identiteten.

Og dersom det viser seg at noen faktisk har stjålet identiteten, anmeld forholdet. Det fører nok kun til en henlagt sak, men da har man noe å vise til dersom en kredittinstitusjon plutselig sier at du skylder dem 150k.