Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1563
Hei folkens,

Jeg lurer litt på en ting, som kanskje noen her inne kan svare meg på. Jeg driver et enkeltmannsforetak, og har gjort det en stund. Og har frem til nå vært veldig heldig med kundene mine. Men nå i senere tid har jeg fått en kunde som jeg både har solgt utstyr til, samt gjort endel jobb for.

Jeg fakturerer dem på normal måte, og de betaler ikke. Ja, fantastisk. Purring, inkassovarsel osv.

De skylder meg kr 14600 ink.mva, hvorav da 12000 av disse er en server og resten er for jobben gjort hos dem.

Da lurer jeg bare på - er det lureste av meg å gå den normale gangen med å sende dem inkasso osv, og betale masse penger til inkassobyrå osv, for å få dette brakt på plass - og kanskje ikke se pengene i det heletatt?

Eller skal jeg bare få kanselert regningene dems, og hente serveren min som de nå bruker daglig? ..og ikke minst, har jeg lov til å hente den?

Det er en kunde jeg har råd til å miste, for å si det sånn

Tanker og god råd mottas med takk!
"Øko-Terrorist"
Har du ringt dem og spurt direkte ut hvorfor regningene ikke blir betalt?
Mange bedrifter har dårlig likviditet og utsetter betalinger til endel mindre leverandører så lenge det lar seg gjøre.
Det beste er å ringe, snakke med han som bestilte jobben og be om at regningen betales.

Ellers har du kanskje skrevet på faktura at utstyret er ditt inntil faktura er betalt?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hva med å ta kontakt med kunden din direkte via telefon eller e-post for å høre hva som foregår? Nekter å tro at kunden din fnyser av inkasso-varsel.

Hvor mye må du betale for å involvere et inkasso-firma i saken?
Har kontaktet kunden flere ganger både på telefon og epost. Via epost får jeg ikke svar, og over telefon får jeg beskjed av en nyansatt som tar telefonen og ikke vet noe om saken, men han skal ta det videre.

Dette er et firma på 2 personer (kanskje nå 3) i administrasjonen, og antakeligvis et par sjåfører.

Virket igrunn som et oppegående lite firma, men ja. Det er jo likviditet det helt sikkert går på, men om de har noen intensjoner om å fortsette firmaet sitt - burde de jo forstå at det kan være lurt å unngå inkasso :-)

Sitat av thomasf Vis innlegg
Hvor mye må du betale for å involvere et inkasso-firma i saken?
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke helt sikker på, men skumleste over
http://www.firma.no/article.asp?w=10759903&x=14008

..og blir helt matt av tanken

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Ellers har du kanskje skrevet på faktura at utstyret er ditt inntil faktura er betalt?
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg hadde gjort det. Men implementerer det as I type :-P
Sist endret av willosof; 10. august 2010 kl. 15:02.
kjedelig streiting
Sitat av willosof Vis innlegg
Hei folkens,

Jeg lurer litt på en ting, som kanskje noen her inne kan svare meg på. Jeg driver et enkeltmannsforetak, og har gjort det en stund. Og har frem til nå vært veldig heldig med kundene mine. Men nå i senere tid har jeg fått en kunde som jeg både har solgt utstyr til, samt gjort endel jobb for.

Jeg fakturerer dem på normal måte, og de betaler ikke. Ja, fantastisk. Purring, inkassovarsel osv.

De skylder meg kr 14600 ink.mva, hvorav da 12000 av disse er en server og resten er for jobben gjort hos dem.

Da lurer jeg bare på - er det lureste av meg å gå den normale gangen med å sende dem inkasso osv, og betale masse penger til inkassobyrå osv, for å få dette brakt på plass - og kanskje ikke se pengene i det heletatt?

Eller skal jeg bare få kanselert regningene dems, og hente serveren min som de nå bruker daglig? ..og ikke minst, har jeg lov til å hente den?

Det er en kunde jeg har råd til å miste, for å si det sånn

Tanker og god råd mottas med takk!
Vis hele sitatet...
Så lenge du har gjort papirarbeidet godt nok, har dokumentasjon på kravet osv, er det bare å sende kravet over til et inkassobyrå. Har sett flere byråer som arbeider etter "no cure, no pay" prinsippet pluss at dem ikke tar noe av det orginale beløpet, men heller lar skyldner betale omkostningene.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så lenge du har gjort papirarbeidet godt nok, har dokumentasjon på kravet osv, er det bare å sende kravet over til et inkassobyrå. Har sett flere byråer som arbeider etter "no cure, no pay" prinsippet pluss at dem ikke tar noe av det orginale beløpet, men heller lar skyldner betale omkostningene.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo både faktura fra min leverandør og hele pakka, og en gjeng med eposter hvor de da har bestilt dette av meg, osv. Så det å bevise at de har kjøpt dette av meg er nok ikke noe problem

Men, dette er jo strålende. Har du noen eksempler på inkassofirmaer som gjør det sånn?
kjedelig streiting
Sitat av willosof Vis innlegg
Jeg har jo både faktura fra min leverandør og hele pakka, og en gjeng med eposter hvor de da har bestilt dette av meg, osv. Så det å bevise at de har kjøpt dette av meg er nok ikke noe problem

Men, dette er jo strålende. Har du noen eksempler på inkassofirmaer som gjør det sånn?
Vis hele sitatet...
Fant denne kjapt på google http://www.dahlinkasso.no/
Du kan sende han et brev fra http://www.torpedoinkasso.no/.
Den nettsiden ble laget av et firma som hadde samme problem som deg, det er ikke et virkelig inkassoselskap men har lest at hvis man har problemer med folk som ikke betaler så kan man "låne" nettsiden og sende brev i deres navn.
Hoi W.

Har du skrevet på fakturaen du har sendt at utstyr som er levert er pantsatt inntil beløpet er betalt?

I såfall, så er det bare å dra å hente utstyret.

SVEA inkasso er snille å ha med å gjøre, og ofte kan du krangle deg til gratis inkassotjenester, hvor de tjener penger på gebyrer osv. :-)

-J
Sitat av jsandnes Vis innlegg
Har du skrevet på fakturaen du har sendt at utstyr som er levert er pantsatt inntil beløpet er betalt?

I såfall, så er det bare å dra å hente utstyret.-J
Vis hele sitatet...
det har jeg allerede svart på at jeg ikke har gjort. men det står der i all ettertid nå :P