Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 28191
Sitat av Lima Vis innlegg
Røyk er harry i 2012. Tipper det er borte i 2020, hvis ikke før.
Vis hele sitatet...
Harry å røyke?
Spør du meg er det enda mer harry å snuse. Hva er poenget med det?
Spør en røyker hva han/hun føler ved å ta en sigarett. En sigarett er et symbol, det har historie og det har ofte blitt pro-reklamert som noe estetisk kult.

http://4.bp.blogspot.com/_toxDcNZARlM/SwGUb96daZI/AAAAAAAADcM/matXTTBdyxU/s400/smoking_culture_bt_r_1.jpg



En røyker vil alltid ha hengende over seg ting som "man bryr seg ikke, shit happens, livet er kort, du dør uansett, digg å slappe av med en kreftpinne etc." Røyking er kult, vil alltid fortsette å være kult og har ingen grunn til å slutte å være det. Den dag i dag er det enda mer rebelsk enn det var for 50 år siden hvor alle gjorde det og til og med babyer ble brukt i markedsføringen av det:
http://graphics8.nytimes.com/images/2008/10/06/business/media/MarlboroBaby.jpg

Derimot snus på sin side har alltid vært harry, man forbinder det men gamle gubber, Sverige, dårlig munnhygiene etc.

Sexy?

I think not.

Sitat av SSB
I 2010 var 19 prosent dagligrøykere, og 7 prosent brukte snus. Ser vi på dem som røyker av og til, har det gjennom hele perioden fra 1973 og frem til i dag vært en annen utvikling. Andelen har variert lite, den har ligget mellom 8 og 13 prosent. I 2011 var det 11 prosent av-og-til-røykere.
Vis hele sitatet...
Dersom vi slår disse sammen røyker omtrent 30 prosent av Norges befolkning.
Sitat av sweem Vis innlegg
Hører alltid du sier koster oss. Siden du har så fint og ryddig regnestykket lurer jeg på hvor avdelingen for tobakks industriens samfunnøkonomiske bit er hen?
Siden sykehus opphold er så fint tatt med i beregningen, regner jeg med du har noen tall her også?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/07/17/269588.html

Veldig viktig å få med alt når det skal regnes på dette her. Ikke bare utgifter og ulemper. Hadde du fått sett hele total regnestykket, hadde du fått sjokk regner jeg med. Røykere er faktisk mer lønnsomme for samfunnet enn det du tror.
Vis hele sitatet...
jeg har gitt deg tall, om du mener de ikke stemmer så får du gjerne komme med egne kilder som firklarer hvorfor. En rapport fra tobakksindustrien i amerika er i hvertfall ikke noe jeg ser på som veldig troverdig.

Du må og huske at nesten alt av tobakk vi kjøper i Norge blir produsert i utlandet, så er ikke så mye penger å hente der.
er jo enkelte arbeidsgivere som nekter folk jobb fordi de røker vanelig tobakk
Vis hele sitatet...
DET skjønner jeg faktisk.. Gikk TIP for en stund tilbake siden, og ble utplassert på en arbeidsplass en gang i uken.
der fant jeg noe nedrøyka gamle mennesker som hostet og herket så krampa tok dem.

Altså, grovt sett. Så vil en røyker ha større problemer med å holde ut en krevende arbeidsdag enn en som ikke røyker.

Om jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg også sett på om søkeren røyker eller ikke. Ikke at jeg hadde kastet dem rett ut om de gjorde det selvsagt, men i forhold til hva de skulle jobbe med
Sitat av etse Vis innlegg
jeg har gitt deg tall, om du mener de ikke stemmer så får du gjerne komme med egne kilder som firklarer hvorfor. En rapport fra tobakksindustrien i amerika er i hvertfall ikke noe jeg ser på som veldig troverdig.

Du må og huske at nesten alt av tobakk vi kjøper i Norge blir produsert i utlandet, så er ikke så mye penger å hente der.
Vis hele sitatet...
Tallene du kommer med er kun UTGIFTER. Du har ennå ikke spesifisert regnestykket her. Tror du myndighetene vil ut med at de tjener penger på bekostning av folks helse? Du sier også at nesten all tobakk her i landet blir produsert i utlandet, og at det ikke er mye penger og hente der heller. Hvor er det regnestykket hen? Hva kjøpes tobakken for i utlandet og hva selges den for her i Norge? Hvor er INNTEKTENE beskrevet?

Det her blir såpass dumt at det ikke henger på grep. Hvorfor tror du ennå produktet er i salg hvis det kun er utgifter og negativiteter med den helsefarlige varen? Hadde det vært noe realitet i det du sier hadde salget stoppet med en gang. Eneste grunnen til at det fortsatt selges er at det tjenes store penger på produktet. Er det så vanskelig å forstå dette?
Sitat av sweem Vis innlegg
Tallene du kommer med er kun UTGIFTER. Du har ennå ikke spesifisert regnestykket her. Tror du myndighetene vil ut med at de tjener penger på bekostning av folks helse? Du sier også at nesten all tobakk her i landet blir produsert i utlandet, og at det ikke er mye penger og hente der heller. Hvor er det regnestykket hen? Hva kjøpes tobakken for i utlandet og hva selges den for her i Norge? Hvor er INNTEKTENE beskrevet?

Det her blir såpass dumt at det ikke henger på grep. Hvorfor tror du ennå produktet er i salg hvis det kun er utgifter og negativiteter med den helsefarlige varen? Hadde det vært noe realitet i det du sier hadde salget stoppet med en gang. Eneste grunnen til at det fortsatt selges er at det tjenes store penger på produktet. Er det så vanskelig å forstå dette?
Vis hele sitatet...
Intektene heter avgifter, og er på 8 milliarder som nevnt tidliggere. Om du ikke er enig med tallene fra SSB og helsedirektoratet så må du nesten backe det opp med kilder med andre tall.

Varen er nok mest i salg både av lobbyvirksomhet fra tobakkindustrien og fordi man vet at å illegalisere det vil gjøre mer bra enn godt. Vi har jo tidliggere prøvd å gjøre tobakk ulovlig, det betydde bare økt smugling og mere bruk. Ved å ha det lovlig men sterkt regulert kan man kontrolere ting bedre.

Og noen tjener jo penger på tobakken, og det er tobakkindustrien. Det ligger det enorme penger bak det. Men det hjelper jo lite om Marlboro tjener flere undre milliarder om vi ikke ser noe til de pengene.
Sist endret av etse; 14. oktober 2012 kl. 13:01.
Liten kommentar til dette med om avgiftene på tobakk dekker utgiftene i forbindelse med røykere. Hvis en røyer lever kortere enn en ikke-røykere betyr jo dette mindre utgifter i forbindelse med pensjon, gamlehjem osv osv. Koster ganske mye å ta vare på de eldre.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Liten kommentar til dette med om avgiftene på tobakk dekker utgiftene i forbindelse med røykere. Hvis en røyer lever kortere enn en ikke-røykere betyr jo dette mindre utgifter i forbindelse med pensjon, gamlehjem osv osv. Koster ganske mye å ta vare på de eldre.
Vis hele sitatet...
Nja, ikke i følge helsedirektoratet, og det er forstålig av flere grunner - finnes sikkert mange fler, men kan komme med 3 ting på sparke som gjør at vi taper penger på det.

1: Personen slutter i jobb tidliggere. (Mindre arbeidskraft og intekter via skatt).
2: Med sykdommer som Kols og lignende ender de gjernere tidliggere på sykehjem.
3: Gjerne veldig dyr sykehusbehandlinger av f.eks. kreft.
Vel om en lager et nytt regnestykke da. De fleste som røyker blir jo minst 60 år, og de starter kanskje veldig unge.
Si at de har røyka i 45 år. De røyker 20 røyk om dagen.

20 sigaretter koster 90 kroner dagen x 365 dager per år = 32 850 kr.
Med dagens priser så vil altså en som røyker i 45 år ha betalt 1.500 000 kr.
Hvor mye av tobakksprisen er avgifter? ca 50%?

Vel med 750.000 innbetalt gjennom årenes løp så må man faktisk også legge til rente på disse pengene siden de aller fleste røykere blir syke sent i sitt livsløp grunnet røykerelaterte sykdommer. Skal vi si moderate 5 % avkastning?

De 750.000 som er innbetalt i skatter er i løpet av 45 år vokst til 2. 750 000 kroner. (1378 hver måned x 45 år x 5%, her tas renter og renters rente med på avgiften iog med avgiftene er betalt forskuddsvis ved kjøp)

Hver røyker har altså bidratt med 2.750 000 kroner EKSTRA i inntekter til staten pga tobakksbruken.

De penga kjøper noen ekstra døgn på sykehus; når behandlingsplass koster ca 2.500 kr døgnet vil hver røyker kunne ligge 1.100 døgn på sykehus/behandlingshjem før røykeren begynner å stjele av fellesskapets midler.

Dvs at sålenge røykerne ikke blir sengeliggende på behandlingshjem MER enn 3 år etter 45 års røyking så går staten i pluss. Kreft tar gjerne kort tid, hjerte og kar kan også gå fort. Mens kols kan ta relativt lang tid.


Nå har jeg ikke vært innom statistikken her. Men det finnes nok statistikk på SSB hvor en også kunne lagt inn forventet levealder på røykere, og kanskje like viktig for å også kunne ta hensyn til det etse sier om verdien av å stå i jobb så burde man kanskje og ta hensyn til gjennomsnttlig arbeidsfør alder hos røykerne.

Poenget mitt er at det er ikke så svart hvit som etse fremstiller det. Det er ikke slik at staten taper millioner på hver eneste røyker.
Tvert imot.

Og om noen er gode i statistikk og en reser på å lete opp statstikk på SSB så kan de kanskje ta med dette i regnestykket mitt så får vi se hva vi lander på.

Forresten har jeg sett statistikk som viser at de som røyker også drikker mer og går mer på byen enn ikke-røykerne.
Om det faktisk er slik at røykerne også er de som betaler mest alkoholavgift inn til staten er det kanskje på tide vi hedrer disse statue kvinner og menn som daglig ser døden i hvitøyet mens de blåser skyer av røyk rundt seg som gjør fellesskapet til en ennå mer velholden forvalter.

Hva med VIP seter til de under store idrettsarrangementer? Eller en årlig gallamiddag?
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 13:36.
^wow. Jeg røyker kanskje 20 om dagen på festival. Tror ikke det er det normale akkurat.
Så må du huske at noen røyker 60 om dagen.
Sitat av etse Vis innlegg
Nja, ikke i følge helsedirektoratet, og det er forstålig av flere grunner - finnes sikkert mange fler, men kan komme med 3 ting på sparke som gjør at vi taper penger på det.

1: Personen slutter i jobb tidliggere. (Mindre arbeidskraft og intekter via skatt).
2: Med sykdommer som Kols og lignende ender de gjernere tidliggere på sykehjem.
3: Gjerne veldig dyr sykehusbehandlinger av f.eks. kreft.
Vis hele sitatet...
Helsedirektoratet sin statistikk og utregninger kan du kaste i nærmeste søppelkasse. Fortsatt ikke fått frem oversikt på inntekt som kommer av røyking ser jeg. Skjønner det veldig godt, de får du heller aldri oversikt over. Prøv og finn det. Hvorfor holdes det tilbake?

Trekkes røyken tilbake fra markedet og det blir slutt på kjøp/salg av tobakk, blir tapet større for samfunnet, tro det eller ei.
Sitat av etse Vis innlegg
Nja, ikke i følge helsedirektoratet, og det er forstålig av flere grunner - finnes sikkert mange fler, men kan komme med 3 ting på sparke som gjør at vi taper penger på det.

1: Personen slutter i jobb tidliggere. (Mindre arbeidskraft og intekter via skatt).
2: Med sykdommer som Kols og lignende ender de gjernere tidliggere på sykehjem.
3: Gjerne veldig dyr sykehusbehandlinger av f.eks. kreft.
Vis hele sitatet...
En røyker er ikke nødvendigvis utsatt for kols.
Den viktigste årsaken til at mennesker får kols er at de mangler surfactanproteinet, noe som er nødvendig for at lungene skal fungere som normalt. Risikoen for kols øker betraktelig om du mangler dette proteinet, eller har underskudd av det og du samtidig røyker. Dette er selvsagt genetisk betinget. De fleste av oss kan gå hele livet uten å utvikle kols.
Dersom man mangler dette proteinet, eller har underskudd av det, bør man kanskje ikke røyke, eller jobbe med noe røykrelatert.
Sist endret av kn^tte; 14. oktober 2012 kl. 14:11.
Helsedirektoratet sin statistikk og utregninger kan du kaste i nærmeste søppelkasse.
Vis hele sitatet...
Nå må du få av de tinfoliehatten her. Ja helsedirektoriratet som har som arbeid å bedre folk helse er kanskje litt helt nøytrale. Men langt i fra så lite troverdige som du sier - og utregningene dems er basert på statistikk fra SSB.

Husk at helsedirektoratet ikke står i direkte motsetning til tobakkindustrien - og dermed egentlig har ingenting å vinne direkte på å ha negativ propaganda mot de. Derimot jobber de for bedre helse, fordi de ønsker å senke samfunnsmessige kostnadene man har ved f.eks. behandling.

Sitat av sweem Vis innlegg
Fortsatt ikke fått frem oversikt på inntekt som kommer av røyking ser jeg. Skjønner det veldig godt, de får du heller aldri oversikt over. Prøv og finn det. Hvorfor holdes det tilbake?.
Vis hele sitatet...
Hvilken intekt er det du snakker om? Jeg klarer ikke å se hvilke intekter du mener og snakker om. Eneste intekten vi som samfunn har på tobakk er via skatter og avgifter. Disse har jeg allerede nevnt tidliggere er på 8 milliarder. Hvilke andre intekter er det du snakker om?

Trekkes røyken tilbake fra markedet og det blir slutt på kjøp/salg av tobakk, blir tapet større for samfunnet, tro det eller ei.
Vis hele sitatet...
Med samfunnet mener jeg da Norge - og ikke hele verden. Det kan godt være at de tjener godt på tobakkindustrien i USA hvor det er big buisness og stor eksportvare. Dette er ikke realiteten for Norge.

Når du kommer med en slik påstand mener jeg du burde backe den opp med fakta. Det høres meget kontroversielt ut.

Videre vil jeg si at jeg er delvis enig i det siste, men ikke av samme årsak. Om tobakk blir uloveliggjort vil vi som samfunn tape penger rett og slett fordi folk ikke slutter å røyke med i stede starte å smugle og selge det på et illegalt marked. Dermed får vi ingen penger inn via skatter og avgifter, men vi har samtidig kostnader ved å måtte behandle folk.

------

Videre er det riktig som ompapa sier, alt er ikke svarthvitt. Ikke alle røkere koster samfunnet penger, da ikke alle blir syke. Ikke alle trenger behandling. Men estimatene jeg har funnet viser en kostnad på 8-20 milliarder p.g.a. tobakk. Noe som viser at vi mest sansynlig taper penger på den gjennomsnittlige røkeren.

Til slutt vil jeg si at vi som samfunn også taper masse penger på at folk spiser for mye feit mat og blir overvektige. Og jeg vil tro at dette er et større problem for samfunnet i dag enn at folk bruker tobakk, samt større kostnad. - Men dette er ikke tema for tråden så tror jeg skal la den ligge.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
En røyker er ikke nødvendigvis utsatt for kols.
Den viktigste årsaken til at mennesker får kols er at de mangler surfactanproteinet, noe som er nødvendig for at lungene skal fungere som normalt. Risikoen for kols øker betraktelig om du mangler dette proteinet, eller har underskudd av det og du samtidig røyker. Dette er selvsagt genetisk betinget. De fleste av oss kan gå hele livet uten å utvikle kols.
Dersom man mangler dette proteinet, eller har underskudd av det, bør man kanskje ikke røyke, eller jobbe med noe røykrelatert.
Vis hele sitatet...
Det er sant at tobakk ikke er ene og alene årsaken til Kols og lignende sykdommer. Nå skal jeg heller ikke påstå å være noen ekspert på tobakkindustrien og hva slaks skader den direkte fører til. Jeg er bare ikke enig i at samfunnet tjener penger på tobakk-salg da alle publiseringer jeg finner viser til samfunnsmessig tap.

Jeg derfor frem til at om folk skal si noe så kontroversielt som at vi i Norge faktisk tjener og sparer penger i det helhetlige bilde - så må det backes opp med ordentlige kilder. For det står i motsening til det meste av hva som blir publisert.
Sist endret av etse; 14. oktober 2012 kl. 14:27.
Forresten så glemte jeg en svært viktig ting i mitt tidligere regnestykke.
Mva er jo også inntekter til staten. Og momsen regnet jeg ikke med i det hele tatt.

Så en som røyker for 1.5 million har jo også betalt inn 25% i mva.
Da har tobakksavgifter og mva bidratt med hele 1.050 000 kr til staten.
Staten er tobakksvinneren, du ser det etse?
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 14:34.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Forresten så glemte jeg en svært viktig ting i mitt tidligere regnestykke.
Mva er jo også inntekter til staten. Og momsen regnet jeg ikke med i det hele tatt.

Så en som røyker for 1.5 million har jo også betalt inn 25% i mva.
Da har tobakksavgifter og mva bidratt med hele 1.050 000 kr til staten.
Staten er tobakksvinneren, du ser det etse?
Vis hele sitatet...
du tok og hensyn til renter, men ikke inflasjon. Et slikt regnestykke har veldig mange faktorer man må ta hensyn til. Så regnestykket ditt tar jeg med en veldig store klype salt.

Husk at pengene du betaler inn for tobakk i dag har sunket veldig i verdi om 50 år p.g.a. inflasjon. Jeg ser og for meg at det fint kan være mange andre slike faktorer du har glemt i regnestykket. Legg også ved at gjennomsnittlige røykeren også kjøper en god del fra utlandet (Noen ingenting, andre nesten hele deres forbruk).
Sist endret av etse; 14. oktober 2012 kl. 14:42.
Vel vi kan gjerne ta hensyn til inflasjon, men en må likevel kunne si at en profesjonell forvalter som staten vil klare minimum 5% avkastning over tid. Om vi sier 2% inflasjon så er staten fortsatt i pluss.

Du må ikke glemme at mva kommer også på tobakksavgiften. Når du bruker 100 kr på tobakk er faktisk 75 kr til staten når en også tar med mva.


Ikke kom å si at staten ikke tjener på tobakk. Det blir ren propaganda.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 14:57.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel vi kan gjerne ta hensyn til inflasjon, men en må likevel kunne si at en profesjonell forvalter som staten vil klare minimum 5% avkastning over tid. Om vi sier 2% inflasjon så er staten fortsatt i pluss.

Du må ikke glemme at mva kommer også på tobakksavgiften. Når du bruker 100 kr på tobakk er faktisk 75 kr til staten når en også tar med mva.


Ikke kom å si at staten ikke tjener på tobakk. Det blir ren propaganda.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter selvfølgelig at pengene du betaler inn i avgifter blir puttet på bok og dermed spekulert for å få avkastning - og så brukt når du blir syk. Dette er ikke realtieten, det som skjer er at pengene du betaler inn blir brukt til behandling av andre som er syke nå. Mens når du eventuelt blir syk så vil andre betale for deg. Du kan derfor ikke regne med renter.

Og videre er jo og problemer at du her har tatt et par raske tall og bare regnet ut noe som egentlig er veldig komplekst på en lettvint måte - og forventer at det skal være cirka riktig. Med så mange variabler som man har i makroøkonomi gjør ikke dette tallene dine så veldig troverdig - og heller ikke utreninger gjort av meg blir så veldig troverdig. Men uansett, la meg se over tallene dine på nytt - bare nå med inflasjon i bilde og uten renter som man ikke kan forvente.

La oss si du røyker i 50 år før du ble syk, regner 90 kroner for en 20 pakning hvor det er cirka 45,- i avgifter + 25% mva som gjør at staten får inn cirka 67,- kroner dagen. Men dette forutsetter at du røyker 20 sigaretter på en dag. (noe som er en storrøyker - ikke uvanlig, men mer enn gjennomsnittet).

Ut i fra dette får jeg at du har betalt totalt 2 068 389,- i avgifter+mva i løpet av 2 år. (her beregnet at avgiftene på tobakk stiger likt som KPI).

Du sier at en behandlingplass koster cirka 2500 per døgn, nå vet jeg ikke hvor du har dette tallet fra, så har ingen ide om dette faktisk stemmer. Med økning med KPI vil dette tilsvare en pris på 6729 ,- per dag. Dette gir deg totalt 307 dager med behandling, gitt at prisen din stemmer.

Ta så at de 3 største plagene når man tenker på tobakk er:
  • Kreft i lunger, lever, hals, munn, livmorhalsen og blæren
  • KOLS
  • Hjertesykdommer og hjerneslag

Hjertesykdommer den billigste posten, grunnet at man gjerne bare er et par dager på sykehus til behandling før man blir sendt hjem. (eller eventuelt ikke overlevde). Mens de andre postene gjerne fører til langsiktig behandling.

Et litt kraftig hjerneslag fører til at man må være på sykehjem resten av livet - og KOLS er noe du aldri blir frisk av og vil øke mengden hjelp du trenger i hverdagen. Og behandling av lungekreft kan ta et par år. Sjeldent lengre enn 5 år da bare ~5% lever mer enn 5 år etter de har fått prognosen lungekreft.

Vil igjen bemerke at vi her ikke hat tatt med i beregningene hvor mye man taper på å ha folk ute av arbeid grunnet sykdom.
Sitat av etse Vis innlegg
Hvilken intekt er det du snakker om? Jeg klarer ikke å se hvilke intekter du mener og snakker om. Eneste intekten vi som samfunn har på tobakk er via skatter og avgifter. Disse har jeg allerede nevnt tidliggere er på 8 milliarder. Hvilke andre intekter er det du snakker.
Vis hele sitatet...
Hørt om transport/logistikk/service næringen? Hvis du er så naiv at du tror det kommer folk fra Amerika og setter den tobakken i hylla i butikken her i Norge forstår jeg ingenting. Utallige arbeidsplasser er besatt pga tobakks industrien. Er også endel reine tobakksbutikker her i landet. Fjerner du alle disse stillingene blir tapene enorme. Ikke bare står de uten arbeid men staten taper skatt. Komiske med det hele må en attpåtil betale de penger hver eneste måned for at de skal overleve. Hvor er det tatt med i regnestykket?
Sist endret av sweem; 14. oktober 2012 kl. 16:42.
Sitat av sweem Vis innlegg
Hørt om transport/logistikk/service næringen? Hvis du er så naiv at du tror det kommer folk fra Amerika og setter den tobakken i hylla i butikken her i Norge forstår jeg ingenting. Utallige arbeidsplasser er besatt pga tobakks industrien. Er også endel reine tobakksbutikker her i landet. Fjerner du alle disse stillingene blir tapene enorme. Ikke bare står de uten arbeid men staten taper skatt. Komiske med det hele må en attpåtil betale de penger hver eneste måned for at de skal overleve. Hvor er de tapene regnet ut hen?
Vis hele sitatet...
Vi ikke mangel på arbeidsplasser i Norge, så om man fjerner tobakksbutikkene så er det ikke som om folk ikke får seg nytt arbeid. - Så å flytte arbeidsplasser vekk fra tobakksindustrien og over til noe annet burde ikke være noe problem.

Ser heller ikke for meg at noen av selskapene produserer noe tobakk i Norge da vi hverken har riktig klima for dette samt at vi har meget dyr arbeidskraft. Derimot har vi enkelte arbeidsplasser innenfor salg og distribusjon - om man skal regne med disse arbeidsplassene blir kun relevant om man kan vise til at disse folkene ville vært uten arbeid hvis de ikke jobbet i tobakkindustrien. Hvis ikke ville vi fått inn de samme pengene i skatt, bare fra en annen jobb - og da har man ikke tjent noe på tobakkindustrien. Og med tanke på den lave arbeidsledigheten vi har i Norge tror jeg ikke det hadde vært noe problem.

Jeg har ingen tro på at vi ville hatt noen spesiell større arbeidsledighet om vi hadde fjernet tobakkindustrien i fra Norge. De hadde bare hatt andre jobber.
Sitat av etse Vis innlegg
Det forutsetter selvfølgelig at pengene du betaler inn i avgifter blir puttet på bok og dermed spekulert for å få avkastning - og så brukt når du blir syk. Dette er ikke realtieten, det som skjer er at pengene du betaler inn blir brukt til behandling av andre som er syke nå. Mens når du eventuelt blir syk så vil andre betale for deg. Du kan derfor ikke regne med renter.

Og videre er jo og problemer at du her har tatt et par raske tall og bare regnet ut noe som egentlig er veldig komplekst på en lettvint måte - og forventer at det skal være cirka riktig. Med så mange variabler som man har i makroøkonomi gjør ikke dette tallene dine så veldig troverdig - og heller ikke utreninger gjort av meg blir så veldig troverdig. Men uansett, la meg se over tallene dine på nytt - bare nå med inflasjon i bilde og uten renter som man ikke kan forvente.

La oss si du røyker i 50 år før du ble syk, regner 90 kroner for en 20 pakning hvor det er cirka 45,- i avgifter + 25% mva som gjør at staten får inn cirka 67,- kroner dagen. Men dette forutsetter at du røyker 20 sigaretter på en dag. (noe som er en storrøyker - ikke uvanlig, men mer enn gjennomsnittet).

Ut i fra dette får jeg at du har betalt totalt 2 068 389,- i avgifter+mva i løpet av 2 år. (her beregnet at avgiftene på tobakk stiger likt som KPI).

Du sier at en behandlingplass koster cirka 2500 per døgn, nå vet jeg ikke hvor du har dette tallet fra, så har ingen ide om dette faktisk stemmer. Med økning med KPI vil dette tilsvare en pris på 6729 ,- per dag. Dette gir deg totalt 307 dager med behandling, gitt at prisen din stemmer.

Ta så at de 3 største plagene når man tenker på tobakk er:
  • Kreft i lunger, lever, hals, munn, livmorhalsen og blæren
  • KOLS
  • Hjertesykdommer og hjerneslag

Hjertesykdommer den billigste posten, grunnet at man gjerne bare er et par dager på sykehus til behandling før man blir sendt hjem. (eller eventuelt ikke overlevde). Mens de andre postene gjerne fører til langsiktig behandling.

Et litt kraftig hjerneslag fører til at man må være på sykehjem resten av livet - og KOLS er noe du aldri blir frisk av og vil øke mengden hjelp du trenger i hverdagen. Og behandling av lungekreft kan ta et par år. Sjeldent lengre enn 5 år da bare ~5% lever mer enn 5 år etter de har fått prognosen lungekreft.

Vil igjen bemerke at vi her ikke hat tatt med i beregningene hvor mye man taper på å ha folk ute av arbeid grunnet sykdom.
Vis hele sitatet...

Du kan ikke unnlate å ta inn avkastning i regnestykket. For de pengene er jo betalt inn forskuddsvis. Om røyk var ulovlig plutselig måtte jo staten økt andre avgifter eller lånt penger til å dekke opp røykeinntektene i budsjettet. Så ja det er helt korrekt å regne med renter på avgiftskronene.

Vi kan også gjøre regnestykket pinlig nøyaktig statistisk sett om du virkelig føler for tidtrøyte på en søndag.

-skaff oversikt over antall røykere i landet.

-hvor mye tobakksvarer som selges i landet per år

Da har du snittet på hvor mye hver røyker forbruker. klart egenimport og smugling ikke blir med men det er jo uviktig i forhold til hva vi jakter.

Kanskje det finnes oversikt over hvor mange røykere som havner på lang behandling?

Husk at for alle de som blir langvarig syk av røyk er det også noen som dør kjapt og greit, og mange som aldri blir syk i det hele tatt.

Staten tar 75 kroner av hver 100 lapp folk bruker på tobakk. Det blir penger så bare tull å snakke om at røykere koster samfunnet ekstra. Garantert at røykerne har betalt for sin behandling og vel så det om de skulle ble syke.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 16:54.
Det er jo temmelig enkelt regnestykke når en kun tar med utgifter og dropper inntekter. Når en ikke skjønner at det er noen form for inntekter i det hele tatt er det veldig håpløst. Ville ikke anbefalt noen til og latt helsedirektoratet satt opp budsjett over ens personlige økonomi, og styrt den. Tenk hvor mørkt livet hadde vært da, 400.000 kr i utgifter i året, og ingen inntekt. Skrekk og gru
om det er minus eller pluss er da lite relativt når tobakk er livsfarlig for røykere
og passive røykere og det er grunn nokk til å forby tobakk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Staten tar 75 kroner av hver 100 lapp folk bruker på tobakk. Det blir penger så bare tull å snakke om at røykere koster samfunnet ekstra. Garantert at røykerne har betalt for sin behandling og vel så det om de skulle ble syke.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal vi stole meir på deg enn det Helsedirektoratet skriv, som seier at det i beste fall er break-even, eller i verste fall 90% tap, litt avhengig av beregningsmodellen ein legg til grunn?

Du har foretatt løse anslag, og konstantert at helsedirektoratet tek feil. Det er ikkje veldig truverdig. Spesielt ikkje når spriket er så ekstremt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Staten tar 75 kroner av hver 100 lapp folk bruker på tobakk. Det blir penger så bare tull å snakke om at røykere koster samfunnet ekstra. Garantert at røykerne har betalt for sin behandling og vel så det om de skulle ble syke.
Vis hele sitatet...
Det at du påstår det gjør det ikke garantert - som slashdot sier over meg, og som jeg har sagt flere ganger så sier i hvertfall ikke kildene det. - Bare se slashdot sitt svar rett over her.

På hvilken måte er ikke tallene til helsedirektoratet troverdige? Hvilken grunn har de til å lyve om disse tallene? Og hvis det er som enkelte sier at staten faktisk tjener masse penger - hadde det ikke da vært mer sansynlig at de ikke gikk så hardt ut mot tobakk som de gjør i dag, slik at de kunne tjene enda mer?

Sitat av sweem Vis innlegg
Det er jo temmelig enkelt regnestykke når en kun tar med utgifter og dropper inntekter. Når en ikke skjønner at det er noen form for inntekter i det hele tatt er det veldig håpløst.u
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte dette over der. I tillegg til avgifter så snakker du kanskje om de som får ekstra arbeidsplasser og nevner her i hovedsak de som driver med distribusjon/salg, tansport og de som driver tobakksbutikker. Og argumenterer med at skatten på dems intekt burde taes med i betrakningen.

Jeg sier til deg at dette blir feil. Man kan ikke gi tobakkindustrien "creds" for å gi ekstra skatt med mindre man kan argumentere med at de ville vært flere arbeidsledige om man ikke hadde disse arbeidsplassene. Jeg sier derfor at vi ikke har noe stort problem i dagens arbeidsmarked i Norge og at om man sluttet å selge tobakk i Norge ville disse menneskene kunne fått seg en annen jobb og staten ville fått inn like mye i skatt. Dette begrunner jeg med den lave arbeidsledigheten vi har i Norge.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
om det er minus eller pluss er da lite relativt når tobakk er livsfarlig for røykere
og passive røykere og det er grunn nokk til å forby tobakk
Vis hele sitatet...
Ja, forby det. Faktisk er jeg for den røyke-reklamen som en ser på tv med jevne mellomrom. Respekterer ikke røykere også. Respekterer også alle andre her i verden. Er ikke rasist. Har mange venner fra flere nasjonaliteter. Kilde sorterer husholdnings-avfallet, trener, sykler til arbeid, har ikke bil, står på ski om vinteren, sex har jeg t.o.m. Med andre ord et helt normalt liv.

Når jeg skal ta med en røyk går jeg utenfor, i den trafikkerte gaten og innhalerer samtidig all den bil eksosen som finnes der. Selv har jeg respekt for de som kjører de bilene der. Men når jeg som sagt står ute i den trafikkerte gaten og ser på bygningene rundt meg, som er dekket med grå/svart sotlag på vinduer, som sikkert ikke har sikt ut innenfra, må jeg faktisk innrømme at tanken har slått meg: Inni h******, røyker jeg så mye? Nå må jeg skjerpe meg for tenk på alle de jeg skader mtp den passive røykingen.
Sist endret av sweem; 14. oktober 2012 kl. 18:09.
For all del jeg bryr meg ikke noe om de ble totalforbud mot røyk. Er bare å kjøre på det.
Men jeg tror uansett at regnestykket ikke så enkelt som det etse og slashdot later til å tro. Av den enkle grunn at noen av røykerne som blir syke ville kanskje blitt pasienter i alle tilfeller. Andre røykere kan være yrkesaktive til de er 70 år og har nesten ikke sykefravær. Det er jo ikke slik at ALLE som røyker blir sengepasienter eller trenger kostbare operasjoner.
Og vi vet ikke nok om feks kreft ennå til å kunne si at de som røyker og får kreft ville ikke fått kreft om de ikke røykte.

Men en av grunnene til at tobakk ikke er forbudt er nok den vanvittige inntjeningen. Det er jo bare på gambling og bensin det er samme marginer for staten. Så totalforbud mot røyk skjer nok ikke. 75% fortjeneste på tobakk frister nok staten for mye.

Og husk også at om man først skal regne virkelig kritisk på tobakks-inntektene til staten så må en også regne inn den positive cash-flowen inntektene genererer. For om den inntekten staten idag har fra tobakk forsvant feks fra 1 januar 2013 måtte staten kanskje lånefinansiert disse pengene, eller økt skatter eller avgifter på noe annet for å få dem inn.
Sitat av ompapa Vis innlegg
For all del jeg bryr meg ikke noe om de ble totalforbud mot røyk. Er bare å kjøre på det.
Men jeg tror uansett at regnestykket ikke så enkelt som det etse og slashdot later til å tro. Av den enkle grunn at noen av røykerne som blir syke ville kanskje blitt pasienter i alle tilfeller. Andre røykere kan være yrkesaktive til de er 70 år og har nesten ikke sykefravær. Det er jo ikke slik at ALLE som røyker blir sengepasienter eller trenger kostbare operasjoner.
Og vi vet ikke nok om feks kreft ennå til å kunne si at de som røyker og får kreft ville ikke fått kreft om de ikke røykte.

Men en av grunnene til at tobakk ikke er forbudt er nok den vanvittige inntjeningen. Det er jo bare på gambling og bensin det er samme marginer for staten. Så totalforbud mot røyk skjer nok ikke. 75% fortjeneste på tobakk frister nok staten for mye.

Og husk også at om man først skal regne virkelig kritisk på tobakks-inntektene til staten så må en også regne inn den positive cash-flowen inntektene genererer. For om den inntekten staten idag har fra tobakk forsvant feks fra 1 januar 2013 måtte staten kanskje lånefinansiert disse pengene, eller økt skatter eller avgifter på noe annet for å få dem inn.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke helsedirektoratet har tatt hensyn til de tingene du nevner her? Er derfor jeg sier jeg stoler mer på dems tall enn dine.

Videre kan jeg ikke bare la det ligge men når du sier ting som "75% fortjeneste på tobakk frister nok staten for mye. " så gjør du staten til en person som bare er ute etter å tjene penger. Dette blir litt feil. Ja det er personer som jobber der, og enkelte feil som skjer men tror neppe at tobakk er lovlig fordi de ønsker å få inn penger. Det handler heller om økt smugling og mindre kontroll om man gjør det illegalt. Som man så tydelige tendenser til når man gjorde alkohol ulovelig tidliggere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men jeg tror uansett at regnestykket ikke så enkelt som det etse og slashdot later til å tro.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje sagt det er enkelt. Tvert imot har eg jo sagt at anslaga nødvendigvis må sprike fordi det er vanskelig å fastslå dei ulike kostnadane.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Av den enkle grunn at noen av røykerne som blir syke ville kanskje blitt pasienter i alle tilfeller.
Vis hele sitatet...
Store tals lov. I snitt er røykarar ekstremt overrepresentert for ein del typar sjukdom, så å sei at ein del av dei ville blitt sjuke uansett stemmer - men det er naivt å anta at ikkje Helsedirektoratet tar hensyn til det i sine utrekninger.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Andre røykere kan være yrkesaktive til de er 70 år og har nesten ikke sykefravær.
Vis hele sitatet...
Igjen store tals lov. I snitt døyr røykarar tidlegare, og eg tipper du vil ha noko som minner om ei normalfordeling i levealder for røykarar.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er jo ikke slik at ALLE som røyker blir sengepasienter eller trenger kostbare operasjoner.
Og vi vet ikke nok om feks kreft ennå til å kunne si at de som røyker og får kreft ville ikke fått kreft om de ikke røykte.
Vis hele sitatet...
Jo, vi veit nok å sei at røyking aukar risikoen for kreft ekstremt mykje. Vi veit at heksavalent krom er eit anna carcinogen. Å hevde noko anna er å lukke auga, og nekte å lytte. Å anta at det er ein felles faktor som fører til at dei sombegynner å røyke er spesielt disponerte for kreft er special pleading på et sånt nivå at det er litt uinteressant. Med mindre du kan underbygge det veldig solid.
Sitat av ompapa Vis innlegg
For om den inntekten staten idag har fra tobakk forsvant feks fra 1 januar 2013 måtte staten kanskje lånefinansiert disse pengene, eller økt skatter eller avgifter på noe annet for å få dem inn.
Vis hele sitatet...
10 milliarder er ikkje spesielt mykje penger på eit statsbudsjett som er i 3 størrelsesordener større (tusener milliarder)
Statistisk sett dør røykere før ikke røykere, det er vi enige om. Men vi vet ikke nok om hvor lang tid avdøde røykere har tilbrakt som pasienter til at vi kan slå fast om tidlig død blant røykere er kostnadsdriver eller om det faktisk senker kostnadene. Sett at røykere kaster vekk 10 år av livet med å dø før tiden. Da sparer staten 10 år med pensjonsutbetalinger. Det må også inn i regnestykket.


Jo, vi veit nok å sei at røyking aukar risikoen for kreft ekstremt mykje. Vi veit at heksavalent krom er eit anna carcinogen. Å hevde noko anna er å lukke auga, og nekte å lytte. Å anta at det er ein felles faktor som fører til at dei sombegynner å røyke er spesielt disponerte for kreft er special pleading på et sånt nivå at det er litt uinteressant. Med mindre du kan underbygge det veldig solid.
Vis hele sitatet...
Nei jeg kan selvsagt ikke underbygge det men det betyr ikke at vi kan utelukke at det er tilfellet.
En skal heller ikke se bort fra at mennesker som begynner å røyke kanskje ville falt for en annen last om de ikke røykte. Kanskje overspising, alkoholisme eller gambling. Dette er det jo forsket litt på, da endel forskere ser og sammenlikner avhengighet av røyk som en avhengighet på linje med narkomani, alkoholisme etc.

Vi vet rett og slett ikke om de som er blitt syke som røyker ville unngått å bli syke om de ikke røykte. Kanskje ville de fått en annen sykdom grunnet en annen avhengighet.


10 milliarder er ikkje spesielt mykje penger på eit statsbudsjett som er i 3 størrelsesordener større (tusener milliarder)
Vis hele sitatet...
Jo det er faktisk mye penger det er 1 hel prosent av statsbudsjettet. Det er faktisk penger det og. Og det er jo ikke slik at norge ikke har gjeld. Altså måtte pengene vært erstattet av nye avgifter, skatter eller låneopptak.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Statistisk sett dør røykere før ikke røykere, det er vi enige om. Men vi vet ikke nok om hvor lang tid avdøde røykere har tilbrakt som pasienter til at vi kan slå fast om tidlig død blant røykere er kostnadsdriver eller om det faktisk senker kostnadene.
Vis hele sitatet...
Og dette har selvfølgelig du kompetansen til å avgjøre, eller kan backe opp med noe? Men burde i hvertfall kunne argumentere for det relativt godt før man bare forkaster kilder med bakgrunn i "ikke nok datapunkter enda".
Sitat av ompapa Vis innlegg
Sett at røykere kaster vekk 10 år av livet med å dø før tiden. Da sparer staten 10 år med pensjonsutbetalinger. Det må også inn i regnestykket.
Vis hele sitatet...
Med mindre han p.g.a. sykdommene røykingen gir han også ender opp førtidspansjonert, 10 år før de andre. Da har de ikke tjent noe på det. Og igjen, du tror ikke de som har regnet på dette ikke har tenkt på slikt?

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei jeg kan selvsagt ikke underbygge det men det betyr ikke at vi kan utelukke at det er tilfellet.
En skal heller ikke se bort fra at mennesker som begynner å røyke kanskje ville falt for en annen last om de ikke røykte. Kanskje overspising, alkoholisme eller gambling. Dette er det jo forsket litt på, da endel forskere ser og sammenlikner avhengighet av røyk som en avhengighet på linje med narkomani, alkoholisme etc.
Vis hele sitatet...
Men om du ikke kan underbygge det nytter det heller ikke å bruke det som argument. Nytter ikke å si at "Siden vi ikke kan bevise/motbevise A-invers, så kan jeg argumentere med A".

Sitat av ompapa Vis innlegg
Vi vet rett og slett ikke om de som er blitt syke som røyker ville unngått å bli syke om de ikke røykte. Kanskje ville de fått en annen sykdom grunnet en annen avhengighet.
Vis hele sitatet...
igjen, enkel statistikk. Med store nok tall så er det rimelig å anta med stor sikkerhet at det er en tendens som er gyldig. Selvfølgelig vil enkelte falle utenfor trenden, men i snitt så vil det være sant. Og når man ser på så store antall som en hel folkemasse er ikke enkeltinduvidene så veldig interesante i slikt tilfelle - heller hva som er trenden. Og det er at man har betydelig større sjanse for kreft og lavere forventet levealder om man røyker fast.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Jo det er faktisk mye penger det er 1 hel prosent av statsbudsjettet. Det er faktisk penger det og. Og det er jo ikke slik at norge ikke har gjeld. Altså måtte pengene vært erstattet av nye avgifter, skatter eller låneopptak.
Vis hele sitatet...
Fortsatt bare litt under 1%. Det skal ikke mye endringer til for å få spart inn 1% ekstra.

Men igjen, ikke så interesant. Siden om folk ikke røyket så ville man ikke fått inn intektene men over tid ville man bli kvitt utgiftene og.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Statistisk sett dør røykere før ikke røykere, det er vi enige om. Men vi vet ikke nok om hvor lang tid avdøde røykere har tilbrakt som pasienter til at vi kan slå fast om tidlig død blant røykere er kostnadsdriver eller om det faktisk senker kostnadene. Sett at røykere kaster vekk 10 år av livet med å dø før tiden. Da sparer staten 10 år med pensjonsutbetalinger. Det må også inn i regnestykket.
Vis hele sitatet...
Snittlevealderen for menn er vel rundt 77 år, så om vi antar at røykarar kreperer når dei er rundt 67, og er sjuke i to år før det, så vil vi tape to års skatteinngang, og få sjukehusutgifter i to år. Til gjengjeld vil vi vinne ti års pensjon.

Men det tar ikkje hensyn til at røykarar har meir sjukefråver gjennom heile yrkeskarrieren. Det er ein kostnad for samfunnet.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei jeg kan selvsagt ikke underbygge det men det betyr ikke at vi kan utelukke at det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den motsette konklusjonen *er* underbygd... Ganske grundig.
Sitat av ompapa Vis innlegg
En skal heller ikke se bort fra at mennesker som begynner å røyke kanskje ville falt for en annen last om de ikke røykte. Kanskje overspising, alkoholisme eller gambling. Dette er det jo forsket litt på, da endel forskere ser og sammenlikner avhengighet av røyk som en avhengighet på linje med narkomani, alkoholisme etc.
Vis hele sitatet...
Orsak, men trur du at forskarar er så naive at dei ikkje ser på slike faktorar? Forøvrig er det vel få forskarar som er spesielt ueinige i at nikotin kan skape fysisk avhengighet, og at ritualet rundt røyking kan skape psykologisk avhengigheit. At du vel å dra det fram er litt rart.

At folk kanskje ville hatt andre laster er ikkje en god grunn til at vi ikkje systematisk skal bekjempe det som er eit av dei store helseproblema i verda. I motsetning til t.d. mat, så fyller tobakk ingen viktige behov i samfunnet. Overspising er verre å bli kvitt, ettersom vi alle er rimelig avhengige av mat.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vi vet rett og slett ikke om de som er blitt syke som røyker ville unngått å bli syke om de ikke røykte. Kanskje ville de fått en annen sykdom grunnet en annen avhengighet.
Vis hele sitatet...
Vi veit ein god del om det. T.d. kan vi sjå på faren for hjerteinfarkt som funksjon av kor lenge ein person har røykt, og det er ganske åpenbart at røyking spelar inn. Vi kan sjå på lungekreft, slag, KOLS og ei rekke andre sjukdomar, og sjå ein ekstremt klar samanheng. Her virker det som du prøver å fornekte samanhengen - som vel er å rekne for usedvanlig veldokumentert i medisinsk samanheng.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jo det er faktisk mye penger det er 1 hel prosent av statsbudsjettet. Det er faktisk penger det og. Og det er jo ikke slik at norge ikke har gjeld. Altså måtte pengene vært erstattet av nye avgifter, skatter eller låneopptak.
Vis hele sitatet...
På kort sikt måtte vi erstatta det, men på lang sikt ville vi truleg spart det inn i form av lågare utgifter til helsevesen, og lågare sjukefråver. Det kallast å invistere i folkehelsa. Eg er sikker på at økonomar heilt fint greier å passe det inn i eit budsjett, med ei årleg avkastning på invisteringa.

Viare så har ikkje Noreg netto gjeld. Vi har netto formue. Om vi går ut frå at skatteinngangen er 530 milliarder (tatt frå hukommelsen), så utgjer ti milliarder 1.8% av det, altså ikkje all verda.
Sitat av ompapa Vis innlegg

Jo det er faktisk mye penger det er 1 hel prosent av statsbudsjettet. Det er faktisk penger det og. Og det er jo ikke slik at norge ikke har gjeld. Altså måtte pengene vært erstattet av nye avgifter, skatter eller låneopptak.
Vis hele sitatet...
Vel i 2010 gav staten norge bort 27 milliarder kroner i veledighet og det beløpet øker litt hvert år, så ditt beløp er nok ikke akkurat ett stort tap!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Vel i 2010 gav staten norge bort 27 milliarder kroner i veledighet og det beløpet øker litt hvert år, så ditt beløp er nok ikke akkurat ett stort tap!
Vis hele sitatet...
Vel bistand har vært på samme sats i rundt 20 år eller så.
Det er budsjettert inn. Det betyr likevel ikke at 10 milliarder er småpenger.
Det er 1% av budsjett.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Snittlevealderen for menn er vel rundt 77 år, så om vi antar at røykarar kreperer når dei er rundt 67, og er sjuke i to år før det, så vil vi tape to års skatteinngang, og få sjukehusutgifter i to år. Til gjengjeld vil vi vinne ti års pensjon.

Men det tar ikkje hensyn til at røykarar har meir sjukefråver gjennom heile yrkeskarrieren. Det er ein kostnad for samfunnet.


Viare så har ikkje Noreg netto gjeld. Vi har netto formue. Om vi går ut frå at skatteinngangen er 530 milliarder (tatt frå hukommelsen), så utgjer ti milliarder 1.8% av det, altså ikkje all verda.
Vis hele sitatet...
Vel fremover vil kanskje situasjonen snu seg. Vi blir stadig eldre og snittet på kvinner er vel 84 om jeg ikke tar feil. Det er skrekkelig mange år på alderspensjon.

Ja vi har netto formue, har ikke sagt annet men norge låner også penger for å ha en "reserve" eller kassa-kreditt. Altså skal en ikke ser bort fra lånefinansiering på 10 milliarder om røyking plutselig ikke var legalt lengre.

Ser en stort på ting kan det kanskje være gunstig for nasjonen at endel røyker og dermed får kortere tid som pensjonist og trygdemottaker.

Uansett hvordan en snur og vender på saken og hvilke argumenter en kommer med så er det som sagt nesten ingen andre plasser staten tar inn 75 kroner per hundrelapp.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Uansett hvordan en snur og vender på saken og hvilke argumenter en kommer med så er det som sagt nesten ingen andre plasser staten tar inn 75 kroner per hundrelapp.
Vis hele sitatet...
Poenget her har hele tiden vært at i følge beregningene som er gjort så hjelper det lite om man får 65 kroner inn i kassa per 20-pakning, når kostnadene ved kjøpet av en slik pakning er høyere (i snitt).
Sitat av etse Vis innlegg
Vi ikke mangel på arbeidsplasser i Norge, så om man fjerner tobakksbutikkene så er det ikke som om folk ikke får seg nytt arbeid. - Så å flytte arbeidsplasser vekk fra tobakksindustrien og over til noe annet burde ikke være noe problem.

Ser heller ikke for meg at noen av selskapene produserer noe tobakk i Norge da vi hverken har riktig klima for dette samt at vi har meget dyr arbeidskraft. Derimot har vi enkelte arbeidsplasser innenfor salg og distribusjon - om man skal regne med disse arbeidsplassene blir kun relevant om man kan vise til at disse folkene ville vært uten arbeid hvis de ikke jobbet i tobakkindustrien. Hvis ikke ville vi fått inn de samme pengene i skatt, bare fra en annen jobb - og da har man ikke tjent noe på tobakkindustrien. Og med tanke på den lave arbeidsledigheten vi har i Norge tror jeg ikke det hadde vært noe problem.

Jeg har ingen tro på at vi ville hatt noen spesiell større arbeidsledighet om vi hadde fjernet tobakkindustrien i fra Norge. De hadde bare hatt andre jobber.
Vis hele sitatet...
Mindre varer færre ansatte. Problem vil det bli for de det gjelder. Det er prat om ganske så mange tonn som skal ut i løpet av ett år her. Nå må du huske på en ting her, dette skal ut i hele landet. Transport firmaer tar betalt pr.pall plass. Dette må regnes med i det regnestykket fra helsedirektoratet. For dette er reine inntekter pga tobakk industrien.

Det er ikke så enkelt som bare å finne på arbeidsplasser her i landet, så det vil bli større problem en slik du fremlegger det her. Du må få deg litt mer kunnskap om hvordan tilstanden er innenfor bransjen før du kommer med slike uttalelser. Disse usunne produktene er også innom terminaler/lagrer rundt omkring i landet. Disse får også betalt for dette, igjen reine inntekter.
Er ikke slik at hvis tobakken blir borte at en erstatnings vare kommer istedet direkte fra amerika, dette blir totalt borte og reine tap for samfunnet.

Selv syns jeg det ikke passer seg å sette en yrkessjåfør i en ledig adm.dir stilling heller.
Blåser nå egentlig i hva de gjør. For min del må de gjerne banne all tobakk eller prise det til folk griner.
Det er allerede et så stort svart marked mye takket være statens knallharde avgiftspolitikk at dette markedet ville nok gladelig stått for leveranse til alle tobakksbrukere om det ble vesentlige endringer.

Det selges jo smugler-sigaretter i garderoben på gymet, utenfor arbeidsplasser i lunsjen, bak skolegården og via venner og bekjente. Smugler-røyk selges av husmødre, av onkler og bestefedre. Av naboer og utlendinger.
Det er en kjempeindustri. Nettverkene er store og mange. Og pengene er svært gode og risikoen og straff liten. Det er vel omtrent like lønnsomt å drive med sigarett smugling som å smugle stoff, ja kanskje bortsett fra de hardeste stoffene da. Men til gjengjeld så er straffen lav for de som blir tatt, og det er ikke allverden i tap om en forsendelse blir hekta.

Men vi er vel slik vi mennesker at vi er bedre på å kose oss og leve i øyeblikket enn vi er til å ta grundige valg å ta avstand fra ting som skader oss på lang sikt. Derfor folk røyker, koser seg med hasj og super brennevin i helgene. Og vi er slik alle sammen i større eller mindre grad. Joda noen av oss er flinke og røyker ikke, men for min egen del vet jeg jo at jeg drikker mer enn det som anbefales. Og trener for lite. Andre eter kanskje for mye. Eller er hekta på sukker.

Vi kan gjerne diskutere tobakkens skadevirkninger og kostnadsbilde til vi blir blåe alle sammen. Men når morgendagen kommer vil de fleste av oss fortsatt velge kosen fremfor fornuften. Eller som slashdot og etse ville sagt, makten i store tall.

De av oss med best kosthold og svært god lungekapasitet vil fortsatt se ned på mennesker som velter seg i sine laster mens resten av oss vil trekke på skuldrene og fortsatte som før. Uten tanke for at statistikken vil ta også oss en dag.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Blåser nå egentlig i hva de gjør. For min del må de gjerne banne all tobakk eller prise det til folk griner.
Det er allerede et så stort svart marked mye takket være statens knallharde avgiftspolitikk at dette markedet ville nok gladelig stått for leveranse til alle tobakksbrukere om det ble vesentlige endringer.

Det selges jo smugler-sigaretter i garderoben på gymet, utenfor arbeidsplasser i lunsjen, bak skolegården og via venner og bekjente. Smugler-røyk selges av husmødre, av onkler og bestefedre. Av naboer og utlendinger.
Det er en kjempeindustri. Nettverkene er store og mange. Og pengene er svært gode og risikoen og straff liten. Det er vel omtrent like lønnsomt å drive med sigarett smugling som å smugle stoff.
Vis hele sitatet...
Absolutt alle jeg vet som røyker vil ikke kjøpe smugler røyk siden østblokk tobakken vistnokk smaker drit i forhold til tobakk lagd for nordiske land

Og hvist tobakken hadde blitt forbudt hadde det bare vært å straffe hardt ned på dem som selger - bruker dødsstoffet, delt ut gratis nikotin tyggis til
dem mest trengde..!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Absolutt alle jeg vet som røyker vil ikke kjøpe smugler røyk siden østblokk tobakken vistnokk smaker drit i forhold til tobakk lagd for nordiske land

Og hvist tobakken hadde blitt forbudt hadde det bare vært å straffe hardt ned på dem som selger - bruker dødsstoffet, delt ut gratis nikotin tyggis til
dem mest trengde..!
Vis hele sitatet...
Ca. 70% av sigarettene her i kommunen kommer fra enten England, Polen eller Russland. Store penger når folk kan kjøpe 50 kartonger for 1/10 av butikkpris. Men så skal det sies at det legges innom titalls store, utenlanske båter daglig her i strøket.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skjønner ikke hvorfor folk har så stort "hat" mot røkere, de må jo få lov til å bestemme selv om de skal røke eller ikke..
Er jo folks egen besluttning om de vil røke eller ikke, og sortinget burde ikke ha så mye å si på det. Folk har ansvar for seg selv og sin egen helse! Sånn stortinget holder på i dag begynner å minne meg og filmen V for Vendetta ..
Sitat av BollabongsSis Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor folk har så stort "hat" mot røkere, de må jo få lov til å bestemme selv om de skal røke eller ikke..
Er jo folks egen besluttning om de vil røke eller ikke, og sortinget burde ikke ha så mye å si på det. Folk har ansvar for seg selv og sin egen helse! Sånn stortinget holder på i dag begynner å minne meg og filmen V for Vendetta ..
Vis hele sitatet...
hadde ikke folk stått røyket overallt hadde ingen brydd seg heller!, av en eller annen merkelig grunn er dem nødt til å blåse røyk ved inganger og blandt folkemengder!

Men røykere tar bare mer og mer hennsyn
Var og besøkte min far som er bosatt i Sirdal. Han fortalte meg at rundt alle de kommunale bygningene skulle det bli helt røykfritt fra 2013 der. Jeg syns det virka jævla strengt, men er jo bare sånn det har blitt. Røykerne blir bare pressa mer og mer ut. Har selv røyka i noen år, og tok alltid hensyn, blant annet gå litt unna på bussholdeplassen og ikke stå rett foran inngangen på butikken. Men det gjør ikke opp for skaden det gjør. Og den vonde lukta når folk setter seg på toget etter å ha tatt en røyk.

Glad jeg selv slutta å røyke, men har ikke noe mot røykere. Men bare syns folk kan ta mer hensyn når de røyker, som da man f.eks sitter midt i en folkemengde eller tenke litt før man bare fyrer opp en sigg. Har en søster med kraftig astma som reagerer noe helt vilt på sigarettrøyk.

Men om man skal kaste sneipen i søpla, kan jo folk lære seg å kaste tyggisen i søpla. Like stygt det, for de som klaga på sneipene på bakken.
Jeg stoler ikke på folk som ikke røyker.
Sitat av jt89 Vis innlegg
Jeg stoler ikke på folk som ikke røyker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Jeg har det mer sånn at jeg synes litt synd på folk som røyker. Det er litt patetisk og man blir litt flau på dere vegne når de står ute i regnet og suger på pinnen sin.

Jeg har røyka selv og holdningsendring til røyk var en av de tingene som gjorde at jeg ønsket å slutte.
Sitat av jt89 Vis innlegg
Jeg stoler ikke på folk som ikke røyker.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg kjenner ingen som røyker lenger.. Vel utenom ulovlige varer.. Røyke tobakk er ut
Problemet mitt med røykere går kun på at de har pauser vi ikke-røykere ikke har.

Jeg jobber 50% på en SFO, noe som tilsvarer 18,75 timer i uka. På mitt trinn røyker 4 av 6. Etter nye regler skal man langt bort fra området for å ta seg en blås, så tida fra røykerne hos oss forlater området til de er tilbake er sjelden under 8-10 minutter.

De som røyker gjør det ca. én gang i timen, dvs. i underkant av en halvtime i løpet av dagen - Det er nesten to og en halv time i uka. Røykerne hos oss har med andre ord en stilling på ca. litt over 40% mot mine 50.

Deres argument er at ikke-røykerne også kan ta pauser. Mitt svar er da ganske enkelt hvordan det hadde sett ut om alle hadde redusert stillingen sin med nesten ti prosent.
Sist endret av Sigur80; 18. februar 2015 kl. 22:33.
Olga sa det best, kun personer fra det lavere sjiktet av rangstigen som røyker nå til dags.
Sist endret av Jorg; 19. februar 2015 kl. 02:45.
beklager og si det til dere som ikke røyker ... mene sån som staten ser ned på oss røykere .. sette opp steder hvor vi kan røyke og ikke kan, røykeloven har synket så lavt nå at snart kan du ikke fyre deg en sigg hjemme en gang.. dem setter opp priser , metaldunker,poster og gud vet hva mer, tenk dere at for 50 år siden kunne du nyte en sigg på et kjøpesenter uten noe problem. nå kan du ikke røyke på togstasjonen en gang, hvorfor ser ingen ned på de som snuser? ligger næsty snus overalt i oslo stad! jeg kommer forsatt til og kaste sneipen min rett på baken! vi har faktisk folk som lever av og plukke søppel for statet husk det!
Sist endret av mcpot91; 19. februar 2015 kl. 04:25.
Sitat av mcpot91 Vis innlegg
beklager og si det til dere som ikke røyker ... mene sån som staten ser ned på oss røykere .. sette opp steder hvor vi kan røyke og ikke kan, røykeloven har synket så lavt nå at snart kan du ikke fyre deg en sigg hjemme en gang.. dem setter opp priser , metaldunker,poster og gud vet hva mer, tenk dere at for 50 år siden kunne du nyte en sigg på et kjøpesenter uten noe problem. nå kan du ikke røyke på togstasjonen en gang, hvorfor ser ingen ned på de som snuser? ligger næsty snus overalt i oslo stad! jeg kommer forsatt til og kaste sneipen min rett på baken! vi har faktisk folk som lever av og plukke søppel for statet husk det!
Vis hele sitatet...
Ja! Endelig noen som har skjønt det!

Sist jeg sjekket kom det ikke noe særlig med kreftfremkallende, astma-, allergianfallfremkallende og totalt illeluktene gasser, som lukter svidd, ut av gapet på en snuser. Mens hvis det er en med riktig type astma på denne togstasjonen (eller hvilket offentlig sted du vil), så blir det hiv etter pusten med en gang, i verste fall denne persons død. Enig snusere som spytter sine klyser over alt, skulle selv ha fått en flatneve så det sang... Men allikevel dem øker ikke kreftfaren og mye annet for alle andre...
Og heldigvis har verden gått fremover fra 50-tallet...

Har du tenkt på hva disse personene, som peller søppel, kunne ha gjort istedet for å pelle snusklyser og sigarettsneiper. Kanskje en kunne ha brukt disse pengene på noe annet mere fornuftig også. For pengene kommer da fra din og andres skatteseddel...
Hadde ikke vært så sikker på det du, at ikke det går finfint an å øke kreftfaren til andre uten å blåse dem i fleisen med giftig røyk. Det er stress som dreper verst, faktisk. Spør bare Robert Sapolsky. Flere hundreåringer som røyka jamnt og trutt hele livet. Bestemora mi blei 89. Topp den a, HMS-fjols. En tidligere kjederøyker fra nederlender som heter Wim Hof klatra på Mount Everest i t-skjorte. Topp den a, HMS-fjols. Astma.. Spis gulrøttene dine, drikk svart kaffe og ta hundre spretthopp hver dag, så skyver du kreften ut i fingerspissene, der den hører hjemme, sammen med ME og kronisk forkjølelse.

De verste hyklerne, er eiendomsslasker som sier ikke røykere, men ikke nevner parfyme med et ord. Det er frippelt så ekkelt synes jeg i hvert fall, å måtte ånde inn Testobombe av kalven Klein hver morra.
Sist endret av Tap_the_Apex; 21. februar 2015 kl. 08:11.