Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 16052
La oss sette dette i et annet perspektiv. Et perspektiv mange sikkert kjenner seg igjen i; Du har en kompis som bor hjemme og studerer. Du vet at han har meldt flytting til en annen adresse for å omgjøre 40 % av studielånet til stipend. Med andre ord, han snylter på staten for nesten 40 000 kr. Føler du da det som din plikt til å si fra til Lånekassen?
Sitat av vikke123 Vis innlegg
La oss sette dette i et annet perspektiv. Et perspektiv mange sikkert kjenner seg igjen i; Du har en kompis som bor hjemme og studerer. Du vet at han har meldt flytting til en annen adresse for å omgjøre 40 % av studielånet til stipend. Med andre ord, han snylter på staten for nesten 40 000 kr. Føler du da det som din plikt til å si fra til Lånekassen?
Vis hele sitatet...
jepp jeg føler det men tipser ikke.., skal egentlig mye til før jeg sladrer på andre
Tøffetom, om du leser det jeg skrev igjen, så hevder jeg at en mor som ikke er i stand til å gi ett barn mat kommer under punktet om omsorgssvikt.

Det ble nemlig hevdet lenger bak i diskusjonen at for å få penger til mat var denne moren nødt til å begå svindel av trygdesystemet. Og da har man altså i mine øyne ikke nok ressurser til å få opp ett barn.

www.barneversvakten.no, der kan du lese litt om hva som faller inn under omsorgssvikt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
a) De er rettskaffne mennesker som ikke vil finne på å lyge til en offentlig etat. Barnefaren fortsetter å bo et annet sted, og barna ser ham 10-30% av tiden i stedet. NAV fortsetter å betale alenemoren 100%
Vis hele sitatet...
Det er noe jeg ikke skjønner helt her. Så vidt jeg har erfart(bor hos alenemor), så er ikke denne støtten på mer enn noen tusen i månenden. Hvordan kan det være mulig for faren å bo i et hus for under 2-3 tusen i måneden, som skal rekke til leie eller nedbetaling av lån, strøm, internett osv. Om han leier, så ryker jo hele budsjettet der, og om han eier, vil han få inn en god del penger på et evt. salg, men selv da vil jo regningene som en ekstra bolig medfører være høyere enn alenemoren får inn.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er noe jeg ikke skjønner helt her. Så vidt jeg har erfart(bor hos alenemor), så er ikke denne støtten på mer enn noen tusen i månenden. Hvordan kan det være mulig for faren å bo i et hus for under 2-3 tusen i måneden, som skal rekke til leie eller nedbetaling av lån, strøm, internett osv. Om han leier, så ryker jo hele budsjettet der, og om han eier, vil han få inn en god del penger på et evt. salg, men selv da vil jo regningene som en ekstra bolig medfører være høyere enn alenemoren får inn.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke klar over de eksakte satsene, men du må huske at inntekten til far både skal dekke eget konsum i form av plass, strøm, mat osv samtidig som han må dekke bidragstapet i form av + på budsjettet. Med andre ord, om vedkommened bor minimalistisk og akkurat får endene til å møtes så vil husholdningen gå med minus dersom han og barnemor flytter sammen.

Det er selvsagt en minoritet av tilfellene som faktisk faller inn under denne kategorien, og på et generelt grunnlag vil det sannsynligvis være snakk om et c) - tilfelle. Men om faren f.eks er student, har gjeld, eller av andre grunner er blandt de aller svakest stilte økonomisk er det gjerne ikke et par tusen til overs uansett hvor latterlig lite det høres ut for folk flest.

Jeg skjønner at jeg har kommet litt dumt ut her og basert standpunktet mitt på tilfeller som ikke representerer normalen. Kjenner til et par slike tilfeller personlig, og det har nok farget meningen min.

Men fortsatt - hadde det ikke vært utrolig enkelt, og ikke minst ganske rettferdig, å sette et nedre tak på inntekten samboer må ha for at mor skal miste aleneforsørgerstønaden? Moren er jo i disse tilfeller for alle praktiske formål fortsatt aleneforsørger.

Jeg ville ihvertfall angitt samtlige studenter som bor hjemme, arbeidsledige som ikke prøver å få seg arbeid osv lenge før jeg ville tenkt på å gå etter TS' scenario.
Sist endret av Tøffetom; 30. november 2012 kl. 12:39.