Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 264677
Sitat av redblue Vis innlegg
Folk her anbefaler å bruke maltekstrakt med ølsett istedet for sukker. Er ikke det akkurat som 2x maltekstrakt?
Vis hele sitatet...
Tror han mente 2x maltekstrakt + ølsett. Da vil jeg tro at resultatet blir noe mer drikkelig med ett ølsett, ett maltekstrakt pluss en passelig mengde sukker.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Vil tro at 2x maltekstrakt gir deg alt for mye maltsmak.. Hvis det er alkoholprosent du er ute etter tror jeg det blir bedre med 1x maltekstrakt pluss litt sukker.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det der er feil. Ekstra sukker gir veldig søtt øl, det er ikke godt, og det er vanskelig å få god øl med mye sukker. Ekstra maltekstrakt gir ikke mye mer smak, tvert imot, den vil gi en god ølsmak. Det er humlen som setter den virkelige smaken.

Sitat av redblue Vis innlegg
Hvor mye alkohol % får du når du bruker 2x maltekstrakt på 23 liter øl? sånn ca
Vis hele sitatet...
Ca. 5 tipper jeg. Du må måle OG (før gjæring) og FG (etter gjæring) for å få ca.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Det holder med sukkeret i maltekstrakten. Hvis man bruker vanlig sukker (farin), så kan resultatet variere, og man kan få usmak på ølet. Mer maltekstrakt = mer alko.
Vis hele sitatet...
Sitat av etse Vis innlegg
Leste litt på nettet om at folk mente å bruke vanlig hevert ikke var lurt til brygging da man rissikerte å få spytt sammen med øla når man fylte flaskene - som kunne føre til infeksjon av øler. Vil dere si dette er noe stort problem?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt riktig, men jeg har gjort det uten problem. Med mindre du spytter i ølet tror jeg det går rimelig fint.

Sitat av redblue Vis innlegg
Folk her anbefaler å bruke maltekstrakt med ølsett istedet for sukker. Er ikke det akkurat som 2x maltekstrakt?
Vis hele sitatet...
Nei, maltesktrakt inneholder kun malt. Ølsett er malt+humle. Humle finnes i to sorter hovedsakelige, aroma og bitter. Sukker gir bare ekstra alkohol, og søtlig øl som jeg ikke er fan av. Dog er jeg fan av sterk øl, gjerne på 7-11 %, men det er en HELT annen søtsmak enn hva man får med ekstra sukker.
Sitat av tore- Vis innlegg
Jeg vil si det der er feil. Ekstra sukker gir veldig søtt øl, det er ikke godt, og det er vanskelig å få god øl med mye sukker. Ekstra maltekstrakt gir ikke mye mer smak, tvert imot, den vil gi en god ølsmak. Det er humlen som setter den virkelige smaken.
Vis hele sitatet...
Du vet sikkert mer om det enn meg, men vil ikke det ekstra sukkeret gjære helt ut om det står lenge nok, så det ikke gir noe særlig mer smak? Så lenge man ikke bruker så mye at alkoholprosenten blir for høy for gjæret?
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Du vet sikkert mer om det enn meg, men vil ikke det ekstra sukkeret gjære helt ut om det står lenge nok, så det ikke gir noe særlig mer smak? Så lenge man ikke bruker så mye at alkoholprosenten blir for høy for gjæret?
Vis hele sitatet...
Du må gjerne tilsette 1Kg farin. Men vit dette: sukker kommer i mange former, og farin er ikke kjent for å være sukkeret man finner i øl. Ja du får mer alkohol, men til hvilken pris?
Sitat av tore- Vis innlegg
Du må gjerne tilsette 1Kg farin. Men vit dette: sukker kommer i mange former, og farin er ikke kjent for å være sukkeret man finner i øl. Ja du får mer alkohol, men til hvilken pris?
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd det, og har ikke tenkt på å gjøre det, men i hodet mitt er det logisk at det går og kan bli bra. En runde med 1x ølsett, 1x maltekstrakt og 500g druesukker for eksempel? Vil druesukkeret gjære ut uten å søte opp smaken noe særlig da, eller vil det bli mye usmak?
Sitat av tore- Vis innlegg
Nei, maltesktrakt inneholder kun malt. Ølsett er malt+humle. Humle finnes i to sorter hovedsakelige, aroma og bitter. Sukker gir bare ekstra alkohol, og søtlig øl som jeg ikke er fan av. Dog er jeg fan av sterk øl, gjerne på 7-11 %, men det er en HELT annen søtsmak enn hva man får med ekstra sukker.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg f.eks. kjøper et ølsett + 1 maltekstrakt, trenger jeg å tilsette humle da, eller holder det med humle som er i ølsettet?
Det holder med humlen i ølsettet. Var mer enn nok smak i mitt øl uten å tilsette mer humle i hvertfall.
Sitat av etse Vis innlegg
Det holder med humlen i ølsettet. Var mer enn nok smak i mitt øl uten å tilsette mer humle i hvertfall.
Vis hele sitatet...
skal man koke maltekstrakten eller bare hive det oppi, som ølsett?
Sitat av redblue Vis innlegg
skal man koke maltekstrakten eller bare hive det oppi, som ølsett?
Vis hele sitatet...
les guiden. Du koker opp 3-5 liter vann og heller dette i gjæringsspannet. Heller så oppi malten + ølsettet og rører til det er helt utblandet. Tilsett så kaldt vann opptil 23-25l merket. Rør godt og tilsett gjæren mens du rører.
Tror kanskje denne linken har blitt postet før, men siden den i mine øyne er en god artikkel poster jeg den på nytt.
Her står det ganske enkelt og greit forklart om hvordan en bør brygge for å få ett best mulig resultat.
http://www.norbrygg.no/index.php/sli...ing-fra-olsett
Sitat av etse Vis innlegg
les guiden. Du koker opp 3-5 liter vann og heller dette i gjæringsspannet. Heller så oppi malten + ølsettet og rører til det er helt utblandet. Tilsett så kaldt vann opptil 23-25l merket. Rør godt og tilsett gjæren mens du rører.
Vis hele sitatet...
har lest guiden flere ganger, står ingenting om man skal koke ekstrakten når man bruker den SAMMEN med ølsett. anyway takk for hjelpen, utrolig bra og nyttig guide og takk til alle som tar seg tid å svare
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av redblue Vis innlegg
har lest guiden flere ganger, står ingenting om man skal koke ekstrakten når man bruker den SAMMEN med ølsett. anyway takk for hjelpen, utrolig bra og nyttig guide og takk til alle som tar seg tid å svare
Vis hele sitatet...
Det står ingenting fordi man i utgangspunktet ikke skal bruke mer maltekstrakt enn det som er i ølsettet.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Det første brygget var som sagt en Australian Pale Ale. Vil egentlig si meg ganske skuffet med denne. Skuffet, fordi jeg trodde at det skulle smake vanlig (godt) øl. Ølet smakte veldig funky, med en sterkt cider-ettersmak. Vil ikke si meg fornøyd med dette brygget. However, så har jeg en mistanke om at dette ølet vil bli bedre om jeg lar det stå å vente litt til.
Vis hele sitatet...
Etter at ølet nå har stått i 2 måneder, så har det endelig fått bedre smak på seg, og betraktelig mer kullsyre (ølen blir ikke død etter 5 min). Selv om ølet smaker dårlig etter 2 uker, så er ikke håpet ute.
Man koker aldri ølsett, da forsvinner humlen og smaken på ølet. Grunnen til at man har 3-5 l kokt vann i er for å få temperaturen på vesken totalt sett opp til rundt ~20 grader.

Aldri KOK ølsett!
Sitat av tore- Vis innlegg
Man koker aldri ølsett, da forsvinner humlen og smaken på ølet. Grunnen til at man har 3-5 l kokt vann i er for å få temperaturen på vesken totalt sett opp til rundt ~20 grader.

Aldri KOK ølsett!
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men tenkte mer på maltekstrakt, hvis man bruker den sammen med ølsettet istedet for sukker f.eks. Om man da må koke maltekstrakten eller er det greit å bare ha det oppi uten å koke det først.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av redblue Vis innlegg
Det vet jeg, men tenkte mer på maltekstrakt, hvis man bruker den sammen med ølsettet istedet for sukker f.eks. Om man da må koke maltekstrakten eller er det greit å bare ha det oppi uten å koke det først.
Vis hele sitatet...
Bør helst kokes, men når du først putter oppi ekstra maltekstrakt sammen med settet, så tror jeg det går greit.
Sitat av redblue Vis innlegg
Det vet jeg, men tenkte mer på maltekstrakt, hvis man bruker den sammen med ølsettet istedet for sukker f.eks. Om man da må koke maltekstrakten eller er det greit å bare ha det oppi uten å koke det først.
Vis hele sitatet...
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Bør helst kokes, men når du først putter oppi ekstra maltekstrakt sammen med settet, så tror jeg det går greit.
Vis hele sitatet...
Maltekstrakten behøver ikke å kokes med ølsett. Egentlig ikke heller hvis man bare bruker maltekstrakt. Men skal man koke inn humle, ja da må alt kokes før humle tilsettes
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg endelig smakt på min første øl. Det er en Australian Pale Ale med taste enchancer 2 eller hva det nå het. Stått 2 uker i "bøtta" og 2 i flasker før jeg smakte. Smaker helt ok, men jeg kan både lukte og smake en liten hint av gjær... Skyldes dette dårlig gjær (brukte den som fulgte med), eller har den stått for lite, eller er det noe galt som f.eks at den har blitt infisert?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av redblue Vis innlegg
Da har jeg endelig smakt på min første øl. Det er en Australian Pale Ale med taste enchancer 2 eller hva det nå het. Stått 2 uker i "bøtta" og 2 i flasker før jeg smakte. Smaker helt ok, men jeg kan både lukte og smake en liten hint av gjær... Skyldes dette dårlig gjær (brukte den som fulgte med), eller har den stått for lite, eller er det noe galt som f.eks at den har blitt infisert?
Vis hele sitatet...
Erfarte det samme med min, det hadde en søtlig cider smak og mye smak av gjær. Etter at den nå har stått i 1 1/2 måned, så har det blitt mye mer kullsyre, den har fått en mye sterkere og bittrere ølsmak og er generelt mye bedre. Gi den litt mer tid, så skal du se at det ordner seg

Pass også på at du ikke får med alt for mye bunnfall når du heller over på glass. Lagre alltid flaskene stående, og la de stå minst et døgn i kjøleskap for du drikker (slik at gjæren får tid til å synke til bunns i flaskene). Når du heller, så gjør det i èn jevn bevegelse.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Erfarte det samme med min, det hadde en søtlig cider smak og mye smak av gjær. Etter at den nå har stått i 1 1/2 måned, så har det blitt mye mer kullsyre, den har fått en mye sterkere og bittrere ølsmak og er generelt mye bedre. Gi den litt mer tid, så skal du se at det ordner seg

Pass også på at du ikke får med alt for mye bunnfall når du heller over på glass. Lagre alltid flaskene stående, og la de stå minst et døgn i kjøleskap for du drikker (slik at gjæren får tid til å synke til bunns i flaskene). Når du heller, så gjør det i èn jevn bevegelse.
Vis hele sitatet...
ok, skal la det stå noen uker til. Brukte du gjær som var med i pakken eller kjøpte du ekstra?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg brukte kun gjæren som fulgte med i ølsettet ja
Sitat av redblue Vis innlegg
Da har jeg endelig smakt på min første øl. Det er en Australian Pale Ale med taste enchancer 2 eller hva det nå het. Stått 2 uker i "bøtta" og 2 i flasker før jeg smakte. Smaker helt ok, men jeg kan både lukte og smake en liten hint av gjær... Skyldes dette dårlig gjær (brukte den som fulgte med), eller har den stått for lite, eller er det noe galt som f.eks at den har blitt infisert?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper ølen burde stått noen dager til, i tillegg til at gjæren er halv-god. Har fått anbefalt fra flere hold om at en bør kjøpe egen gjær, da denne har holdbarhetsdato printet på pakken. Såvidt jeg husker så har ikke ølsettene dette, og det er umulig å vite om gjæren er noe tess.

Gjær bør lagres kjøligt og mørkt. I vinogbar butikken lagres all gjær i kjøleskapet, mens ølsett står i butikken. Sier vel sitt?
Sitat av tore- Vis innlegg
Jeg tipper ølen burde stått noen dager til, i tillegg til at gjæren er halv-god. Har fått anbefalt fra flere hold om at en bør kjøpe egen gjær, da denne har holdbarhetsdato printet på pakken. Såvidt jeg husker så har ikke ølsettene dette, og det er umulig å vite om gjæren er noe tess.

Gjær bør lagres kjøligt og mørkt. I vinogbar butikken lagres all gjær i kjøleskapet, mens ølsett står i butikken. Sier vel sitt?
Vis hele sitatet...
Smakte på en istad, og nå var den mye bedre enn sist interressant at det er så stor forskjell etter bare noen dager.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av redblue Vis innlegg
Smakte på en istad, og nå var den mye bedre enn sist interressant at det er så stor forskjell etter bare noen dager.
Vis hele sitatet...
Da kan du regne med at den blir enda bedre etter nok et par dager
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Da kan du regne med at den blir enda bedre etter nok et par dager
Vis hele sitatet...
Hvor lenge kan denne type øl egentlig stå før den blir dårlig? I temperatur...
Sitat av redblue Vis innlegg
Hvor lenge kan denne type øl egentlig stå før den blir dårlig? I temperatur...
Vis hele sitatet...
Romtemperatur? Den er jeg faktisk usikker på. Men øl som lagres kjølig kan fint holde kvaliteten i 2-3 år.
Sitat av tore- Vis innlegg
Romtemperatur? Den er jeg faktisk usikker på. Men øl som lagres kjølig kan fint holde kvaliteten i 2-3 år.
Vis hele sitatet...
Ja mente romtemperatur... mobilen som endret ordet
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Hvis det ikke er noe infeksjon i ølet (noe det ikke virker som det er iogmed at det blir bedre jo lengre det står), så kan det nok stå hvertfall 7-9 måneder i romtemperatur, eller lengre kjølig som tore sier.
Vurderer å bestille neste sett, og tenkte å gå for denne http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=838
Anbefales å lage denne med 500 gram lys spraymalt, men jeg tenkte å kanskje bruke maltekstrakt istedet. Hvilken bør jeg velge?
Sitat av redblue Vis innlegg
Vurderer å bestille neste sett, og tenkte å gå for denne http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=838
Anbefales å lage denne med 500 gram lys spraymalt, men jeg tenkte å kanskje bruke maltekstrakt istedet. Hvilken bør jeg velge?
Vis hele sitatet...
Jeg ville kjøpt 2x av det settet, og lagd en sats på 22 liter totalt. Det vil koste deg 260kr, og du får ca. 20 liter øl. Det vil gi deg 60 enheter øl, ca. 4.5 kr per øl. Da sikrer du deg bedre kvalitet, og fremdeles billig øl.

Ølsettet sier vel at du skal lage 20 liter på et sett, men jeg synes ølen blir litt tynn og kjedelig.

Det blir enklere å lage enn å måtte kjøpe 1KG spraymalt/tørket malteekstrakt. Du trenger kun 500gr, men pakkene selges i 1KG.
Sitat av tore- Vis innlegg
Jeg ville kjøpt 2x av det settet, og lagd en sats på 22 liter totalt. Det vil koste deg 260kr, og du får ca. 20 liter øl. Det vil gi deg 60 enheter øl, ca. 4.5 kr per øl. Da sikrer du deg bedre kvalitet, og fremdeles billig øl.

Ølsettet sier vel at du skal lage 20 liter på et sett, men jeg synes ølen blir litt tynn og kjedelig.

Det blir enklere å lage enn å måtte kjøpe 1KG spraymalt/tørket malteekstrakt. Du trenger kun 500gr, men pakkene selges i 1KG.
Vis hele sitatet...
Vil det bli bedre smak med 2x ølsett enn hvis jeg kjøper 1x ølsett og 1x maltekstrakt (ikke spraymalt) men vanlig, flytende.

Og hvilken gjær bør jeg bestille? Holder det med 11 gram?
Sist endret av redblue; 17. april 2011 kl. 11:56.
Sitat av redblue Vis innlegg
Vil det bli bedre smak med 2x ølsett enn hvis jeg kjøper 1x ølsett og 1x maltekstrakt (ikke spraymalt) men vanlig, flytende.
Vis hele sitatet...
Ja det vil jeg tro. Grunnen for det er at malteekstrakt (flytende eller tørket) ikke inneholder humle, som er ingridiensen som gir desidert mest smak på ølet. Ølsett inneholder humle i malteekstrakten, det gjør ikke vanlig maltekstrakt (flytende eller tørket).

Jeg har lagd øl på bare malteekstrakt, det gir en helt OK øl, men det er ingen spesiell øl i det hele tatt.
Sitat av tore- Vis innlegg
Ja det vil jeg tro. Grunnen for det er at malteekstrakt (flytende eller tørket) ikke inneholder humle, som er ingridiensen som gir desidert mest smak på ølet. Ølsett inneholder humle i malteekstrakten, det gjør ikke vanlig maltekstrakt (flytende eller tørket).

Jeg har lagd øl på bare malteekstrakt, det gir en helt OK øl, men det er ingen spesiell øl i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
hvilken gjær bør jeg bestille? Holder det med 11 gram?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har faktisk forsøkt å sette en runde med to ølsett en gang for en stund tilbake. Humlemengden i ett sett er tilpasset rundt 23 liter ferdig brygg. Med dobbel humle ble ikke smaken noen høydare. Med lavthumlede sett er det dog sikkert mulig å få okai resultater
Sitat av redblue Vis innlegg
hvilken gjær bør jeg bestille? Holder det med 11 gram?
Vis hele sitatet...
11 gram rekker til ca. 20-30 liter, alt etter hvor mye sukker det er i vørteren.
Jeg kom nå til de siste flaskene med "Lager" ølen vi brygget. Disse smakte litt merkelig. Smaken minnet litt som "weisbeer". Hva kan dette komme av?
- Er ølet infisert?
- Er det fordi det har gjæret på flaskene?
- Er det fordi vi fikk med bunnslammet?
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg kom nå til de siste flaskene med "Lager" ølen vi brygget. Disse smakte litt merkelig. Smaken minnet litt som "weisbeer". Hva kan dette komme av?
- Er ølet infisert?
- Er det fordi det har gjæret på flaskene?
- Er det fordi vi fikk med bunnslammet?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si. Infisert tviler jeg på, da står vistnok spruten når man åpner flasken. Men det er nok ikke pga gjæring.

Jeg har tatt all bunnslammet en gang, da ble jeg litt uggen i magen, men jeg merket ikke noe på smaken. Men om det var bunnslammet sitt feil tviler jeg på.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg kom nå til de siste flaskene med "Lager" ølen vi brygget. Disse smakte litt merkelig. Smaken minnet litt som "weisbeer". Hva kan dette komme av?
- Er ølet infisert?
- Er det fordi det har gjæret på flaskene?
- Er det fordi vi fikk med bunnslammet?
Vis hele sitatet...
Jeg har også laget en Coopers Lager ved en anledning, og synes den minnet litt om en tam weissbier hvis du tok med alt av sedimenter opp i glasset. Du har nok gjort alt helt riktig skal du se. Et tips til neste gang kan være å kjøpe en alternativ overgjær i stedet for å benytte deg av gjæren som fulgte med i kitet, for å få den smaken du ønsker.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Lager skal ha undergjær. Hva slags temperatur gjæret du ut ved? Bra temperaturintervall er 7-13 grader, omtrent.

Anbefaler å ikke helle sedimentene over i glasset. Spesielt ikke på undergjærede øl som i liten grad skal ha med smak fra gjæren.
Sist endret av Nygaard; 3. mai 2011 kl. 12:49.
Tappet akkurat rundt 27 liter med IPA i går, brygget fra bunnen med malt og humle, ikke noe ekstrakt her i gården nei.
mulig det ble litt mye alkohol, men en god og fruktig smak.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Lager skal ha undergjær. Hva slags temperatur gjæret du ut ved? Bra temperaturintervall er 7-13 grader, omtrent.

Anbefaler å ikke helle sedimentene over i glasset. Spesielt ikke på undergjærede øl som i liten grad skal ha med smak fra gjæren.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at ordentlig lager skal ha undergjær, men etse lagde ølen sin med prehopped Coopers Lager-ekstrakt, som benytter seg av overgjær.

(egentlig er ikke Coopers Lager en ekte lager, men en slags Ale som kan minne om lager)
Sist endret av Gusto; 3. mai 2011 kl. 15:01.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå brygget 20liter Mexican Cerveza, som står på 8. dagen i karboneringen.

Vet dere hva?
Det smaker SWEET! Og det kan bare bli bedre når det er godt avkjølt + lime!

Skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg aldri har prøvd dette før..
Hele prosessen gjorde seg selv, og tapping etc var bare gøy

Mulig jeg har hatt flaks, er uansett imponert over hvor lett dette var å gjøre selv!

Gleder meg til neste batch allerede
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg kom nå til de siste flaskene med "Lager" ølen vi brygget. Disse smakte litt merkelig. Smaken minnet litt som "weisbeer". Hva kan dette komme av?
- Er ølet infisert?
- Er det fordi det har gjæret på flaskene?
- Er det fordi vi fikk med bunnslammet?
Vis hele sitatet...
Har nå laget en "English bitter", for en uka siden smakte denne perfekt. Men når jeg prøvde i dag var det også i denne en "Weisbeer" smak. Relativt likt som med Coopers lager.

Er konklusjonen at det er rett og slett resten av gjæren på flaskene jeg smaker siden jeg ikke var ås forsiktig når jeg la de i kjøleskapet? (flaskene må ligge, da det ikke er plass til at de står, så kan fort være det blander seg med resten når jeg tar de ut)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det høres ut som en riktig konklusjon. Det er viktig at flaskene står, får klarne skikkelig og at du er forsiktig når du heller. La det være igjen en cm eller to på bunnen etter overhelling i glass.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har bestilt en 30 liters gjæringsbøtte,
men betyr det at jeg må fylle hele?
Nei. du bruker kun 23-25l.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Gloss Vis innlegg
Har bestilt en 30 liters gjæringsbøtte,
men betyr det at jeg må fylle hele?
Vis hele sitatet...
Du fyller så mye som du skal brygge. Hvis du bruker ølsett, så står det i anvisningen hvor mye den totale vørteren skal bli. Brygger du med ekstrakt eller allgrain, så følger du det som står i oppskriften/det programvare og andre verktøy ber deg bruke.
Men, hva om jeg kun brygger 5 liter, vil den eventuelle oksygenen i lufta over ølet gjøre det dårlig?
Nei? Da dette blir dyttet ut av CO2 under gjæringsprossesen

Hvorfor ønsker du å brygge så lite? Bruker du ølsett eller tar du det fra scratch?
Flaske mangel
Tar det fra scratch
Sitat av Gloss Vis innlegg
Flaske mangel
Tar det fra scratch
Vis hele sitatet...
en tur på butikken og du kan lett få tak i 1-2 kasser med flasker. Bare sørg for å vaske de godt.