Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  150 19316
Sitat av Dalaras Vis innlegg
seriøst? hvor gammel er du nå a?

har du ikke greid å gjøre noe med livet ditt som kan slå militæret?

giftet deg? blitt rik? bygget ditt eget imperium elns?
militæret er liksom the best shit ever som har skjedd deg?
hva gjør du til vanlig om jeg kan spørre?
Vis hele sitatet...
Tenker du enten er dimmetaper eller at du var i HV. Jeg stor koste meg i militæret. Vi fikk skyte, sprenge og virkelig teste oss selv til det ultimate. kameratskapet du former og alt du opplever er rett og slett fantastisk. Og selvsagt når du etter førstegangstjenesten verver deg forandrer mye seg så det blir veldig som en vanlig arbeidsplass.
Sist endret av Cadex; 21. juli 2011 kl. 10:53.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Tenker du enten er dimmetaper eller at du var i HV. Jeg stor koste meg i militæret. Vi fikk skyte, sprenge og virkelig teste oss selv til det ultimate. kameratskapet du former og alt du opplever er rett og slett fantastisk. Og selvsagt når du etter førstegangstjenesten verver deg forandrer mye seg så det blir veldig som en vanlig arbeidsplass.

Så Dalaras fortell meg om den militære erfaring, hvilken leir var du på?
Jeg var på GP
Vis hele sitatet...
Jeg er nok en dimmertaper som du liker å kalle oss.
så jeg kan nok ikke svare på noen av spørsmålene du stilte meg.(hvilken leir osv)

dere fikk skyte og sprenge? så kult da.

ja jeg skjønner, personlig ikke arbeidsplass min greie , foretrekker å være selvstendig næringsdrivende.

men det er vel sånn det er, noen blir gjetere og noen blir sæver.
lykke til videre da.
Jeg hadde et flott år i luftforsvaret 2009-10. Endte på ca 70~ døgn i felt, masse øvelser, masse skyting, masse fysisk trening både på sommer og vinter. Vintertur der vi fikk prøve isklatring, topptur, pendelhopp o.l.
Kan helt ærlig si at det var et av de mest opplevelesrike årene hittil der man lærer utrolig mye om seg selv og ikke minst utrolig mye både praktisk og teoretisk. Kunne absolutt tenkt meg å fortsette i forsvaret men valgte å prioritere utdannelse på høgskole/universitet først. Har tenkt en del på søke meg inn på krigskolen eller lignende når jeg er ferdig med bachelor.

Jeg vet det er mange som argumenterer mot Norges behov for førstegangstjeneste i dag og utifra trusselbildet for øyeblikket er det heller ikke stort behov for å kunne forsvare seg på denne måten. Men ting forandrer seg over tid og om 10 år kan verdensbildet teoretisk sett være veldig forandret.

Norges forsvar er avhenging av gode relasjoner med NATO og andre allierte. Dette er noe vi opprettholder bla. med vår deltagelse i Afghanistan og andre situasjoner (Libya).

Og til dere som i utgangspunktet er negative til å ta ett år i Forsvaret så anbefaler jeg heller at dere gjør det beste av det! Ta initativ, søk deg til et sted du tror du kan trives og ikke minst snakk med veiledere om dette på rekrutten!

Det finnes utrolig mye kult man kan gjøre og du har faktisk evnen til å påvirke ganske mye i din hverdag. Ett år i Forsvaret er også en ypperlig anledning til å komme i bedre form.

Om du tror du absolutt kommer til å ha det forferdelig og så søker deg til transporten eller velferdenstjeneste så sier det seg selv at du ikke akkurat får noen spennende og givende militærtjeneste. Det blir hva du gjør det til.

Jeg søkte meg spesifikt til avdelingen jeg var på (Samband) da jeg er interessert i teknologi og elektronikk, samtidig som jeg etter å ha snakket med troppsbefalet på rekrutten (etter demodagen) visste at det var en veldig aktiv avdeling med mye fysisk trening og mye feltøvelser.

Hvis man fortsatt absolutt ikke vil inn så er det så enkelt som å si dette på rekrutten. Budskjettet til Forsvaret er mye mindre enn før og de er strengt tatt ikke interessert i folk som ikke kan tenke seg videre tjeneste da førstegangstjenesten i dag primært kan regnes som rekruttering til internasjonale styrker.

Valget er deres, jeg vet jeg hadde valgt det samme en gang til!
Sist endret av flexd; 21. juli 2011 kl. 14:15.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg vil rett og slett ikke kaste bort et år av det livet jeg har fått muligheten til å leve på noe så nitrist som militæret.
Vis hele sitatet...
De fleste jeg kjenner syntes militæret var et festlig år. Nye venner, ny plass, litt reising og en grei måte å utvide horisonten på.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
Jeg er nok en dimmertaper som du liker å kalle oss.
så jeg kan nok ikke svare på noen av spørsmålene du stilte meg.(hvilken leir osv)

dere fikk skyte og sprenge? så kult da.

ja jeg skjønner, personlig ikke arbeidsplass min greie , foretrekker å være selvstendig næringsdrivende.

men det er vel sånn det er, noen blir gjetere og noen blir sæver.
lykke til videre da.
Vis hele sitatet...
Går det virkelig så dårlig med "bedriften" din at du må hate på folk som hadde det kjekt i militæret?

Jaja sånn er det, noen har det bra med seg selv, andre ikke.
Etter 13 års skolegang, er et år i militæret før den høyere utdanningen fantastisk for mange.
Husk at det er noe annet å si at militæret var den beste perioden i livet når du er 70 år, enn å si det når du nettopp har vært der.

Ettersom du ikke har vært i militæret, skjønner jeg ikke hva det er du prøver å diskutere her.
Sist endret av henrikxt; 21. juli 2011 kl. 15:08.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Går det virkelig så dårlig med "bedriften" din at du må hate på folk som hadde det kjekt i militæret?

Jaja sånn er det, noen har det bra med seg selv, andre ikke.
Etter 13 års skolegang, er et år i militæret før den høyere utdanningen fantastisk for mange.

Ettersom du ikke har vært i militæret, skjønner jeg ikke hva det er du prøver å diskutere her.
Vis hele sitatet...
hate? når sa jeg at jeg hater han eller noen andre?

kan du slutte å trekke ting ut av ræva di?

jeg stilte han noen seriøse spørsmål fordi jeg ble mildt sagt sjokkert over det han skrev. 2 år militæret er det beste han har opplevd i hele sitt liv? og alt han hadde å komme med var at de fikk leke med våpen i skogen og sånt?

han valgte dessverre å ikke svare på noen spørsmålene jeg stilte han og heller gå til personangrep. sier litt. butthurt much? er nok ikke jeg som er misfornøyd med meg selv...

edit: noen av spørsmålene*.
Sist endret av Dalaras; 21. juli 2011 kl. 15:19.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
hate? når sa jeg at jeg hater han eller noen andre?

kan du slutte å trekke ting ut av ræva di?

jeg stilte han noen seriøse spørsmål fordi jeg ble mildt sagt sjokkert over det han skrev. 2 år militæret er det beste han har opplevd i hele sitt liv? og alt han hadde å komme med var at de fikk leke med våpen i skogen og sånt?

han valgte dessverre å ikke svare på noen spørsmålene jeg stilte han og heller gå til personangrep. sier litt. butthurt much? er nok ikke jeg som er misfornøyd med meg selv...

edit: noen av spørsmålene*.
Vis hele sitatet...
Flerparten av de jeg kjenner savner tiden de hadde i militæret.
De fleste her inne som sier at militæret er bæsj har jo ikke vært der engang.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Flerparten av de jeg kjenner savner tiden de hadde i militæret.
De fleste her inne som sier at militæret er bæsj har jo ikke vært der engang.
Vis hele sitatet...
enig. Jeg kunne godt ha tenkt meg ett år til i militæret, veldig fin avveksling fra skole og jobb. Angrer på at jeg ikke meldte meg på flere kurs, som f.eks: dykking, truckfører, jegerprøven. Fikk ihvertfall tatt vekterkurs og tatt opp igjen noen fag fra vgs.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg skal møte nå mandag 1. august i garden, men håper jeg blir dimma ganske raskt. For min del er det ganske opplagt hvorfor jeg vil dimme: jeg har gått to år (derav ett som ansatt/stipendiat) på folkehøgskole etter videregående, har studieplass på NTNU som jeg har takka ja til, men må likevell møte opp. Etter to veldi ulike (også fra hverande) år etter videregående vil jeg nå studere, og orker ikke tanke på enda et år der jeg skal bo "som på et internat", med stramme tidsplaner, planlagt fellesvask og befal rundt meg som sier hva jeg skal gjøre. Nok er nok tenker jeg, og nå vil jeg komme et steg videre i livet. Jeg håper på litt flaks og forståelse i forsvaret, i 2011 er det vel komt dit at de som er inne vil være der. Eller..?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har fått sånn greie jeg skal svare på på internett, spørsmål som hvor mye jeg veier, om jeg er motivert for å bli med i millitæret osv. Dette fikk jeg for kanskje litt under 1 år siden, og jeg har ikke hørt noe mer fra millitæret enda. VIl jeg bli innkalt til sesjon del 2, eller har de tatt en beslutning på svarene jeg anga på spørreskjemaet, og bestemt seg for at jeg ikke må stille? Takk for svar.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Flerparten av de jeg kjenner savner tiden de hadde i militæret.
De fleste her inne som sier at militæret er bæsj har jo ikke vært der engang.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er ikke noe nytt at 85% av befolkningen i Norge har det bedre når de blir fortalt hva de skal gjøre
▼ ... noen måneder senere ... ▼
tror nok militære er en solid erfaring,både når det gjelder sosialisering + treningen du kan få. Grunnen til at jeg ikke har dratt er fordi jeg liker å jakte og fiske. det å skyte med rødfis blir liksom ikke det samme som å treffe en storfugl!
Send meg ned til Afghanistan med M16 og full rett til og drepe (taliban bare selvfølgelig), så har vi en deal!

Send meg til en leir i Norge for å vaske opp driten etter sersjantene i ett helt år? Fuck deg og fuck Norge. Neitakk.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Send meg ned til Afghanistan med M16 og full rett til og drepe (taliban bare selvfølgelig), så har vi en deal!

Send meg til en leir i Norge for å vaske opp driten etter sersjantene i ett helt år? Fuck deg og fuck Norge. Neitakk.
Vis hele sitatet...
Tror du hadde hatt godt av å vaske opp dritten etter sersjantene i flere år.
Sitat av stagg Vis innlegg
Tror du hadde hatt godt av å vaske opp dritten etter sersjantene i flere år.
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig med dette, men hva vet jeg, det er vel forskjellige avdelinger right? Håper jeg virkelig.

Det er som de sier, de som vil inn kommer ikke inn, de som ikke vil kommer inn. Kjenner mange tilfeller av dette og det er veldig merkelig.
Akkurat som om Norge skal "stramme opp" de som er slackers i landet våres.

Jeg har nå fått utsettelse 3 ganger på sesjon del 2. Men nå har jeg sluttet på utdanningen som er mitt fjerde år på videregående. Vi i 92-kullet får tydeligvis svar i Desember om vi blir kalt inn til Sesjon del 2. Tror dere jeg blir kalt inn da eller? Jeg har egentlig ikke noe imot det men har ikke syperlyst til å dra inn heller. Det eneste jeg kan tenke meg blir gøy er å sprenge ting og skyte liksom.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Send meg ned til Afghanistan med M16 og full rett til og drepe (taliban bare selvfølgelig), så har vi en deal!

Send meg til en leir i Norge for å vaske opp driten etter sersjantene i ett helt år? Fuck deg og fuck Norge. Neitakk.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre mange som opplever førstegangtjenesten på en slik måte.
Det skal nå sies at jeg ville inn i forsvaret, men det holdt med et år.
Min erfaring var nå svært positiv, men andre bataljoner dro jo dette litt for langt. Jeg skulle nesten tro at enkelte bataljoner var mere opptatt av og skape vaskekjerringer av unge menn, en og gjøre de til soldater som faktisk kan forsvare landet.

Men jeg synes forsatt ikke at folk skal tvinges til dette, i hvertfall de som ikke vil. Når det er så mange som slipper hvorfor skal da noen tvinges inn i det. Vi er jo alle frie mennesker, hvorfor skal vi da tvinges til dette.
Men selvfølgelig vis jeg havner i HV ettervært så er jo det helt greit. Men og være en jævla skyteskive(sivil forsvaret) for fienden under en krig er helt uaktuelt. Jeg har inget problem med og kjempe for landet under en krig. Men og være en skyte skive, det vil jeg aldri akkseptere.

Blir for dumt av dere som gjør narr av folk som ikke vil inn i forsvaret.
Jeg hadde et fint år, og det var et år jeg hadde godt av.
Men alle er ikke lagd for forsvaret, på lik linje som at ingen bør tvinges til og like fotball og slik mainstream idrett som "alle liker"...
Sitat av stagg Vis innlegg
Tror du hadde hatt godt av å vaske opp dritten etter sersjantene i flere år.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? Er da bare min egen mening som aldri kommer til å bli virkelighet
Jeg har litt blandede følelser om militæret. Jeg kunne på sett og vis tenkt meg inn i ingeniørbataljonen. Det virker som en spennende tjeneste: spesielt med tanke på CBRN, mine-arbeid og bro/vei-sprenging. Tror et år med en slik tjeneste hadde passet meg bra. Nasjonalisten i meg støtter også opp om ideen om å tjene landet(jaja...)
På en annen side føler jeg meg litt ferdig med den livstilen som føres på en slik gutteleir. Jeg har jobbet på kjøkken så jeg kan ta imot kjeft, jeg kan vaske og jeg kan slite. Å skyte, re sengen min, pusse sko og gre håret lærte jeg i tidlig alder. Rundt 10 år i speideren gjorde nytten med tanke på overlevelse, førstehjelp og "lag-trening". Kan ikke se hvorfor jeg skal "lære" dette på nytt.
Den økonomiske situasjonen og studieløp hindrer meg også i å virkelig ønske militæret på dette tidspunktet.

For min egen del er det nok rett og slett for sent med førstegangstjeneste, eller for tidlig. Når jeg er 40-50 har jeg sikkert ting såpass på stell at jeg har tid til å leke krig i et år.


Jeg tror mange har en helt fin tjeneste og støtter militæret i teorien. Spesielt med tanke på at man ikke lenger er super tvunget til å gjøre tjeneste.
Sist endret av moret; 16. november 2011 kl. 00:29.
Kan si meg enig med dette, men hva vet jeg, det er vel forskjellige avdelinger right? Håper jeg virkelig.

Det er som de sier, de som vil inn kommer ikke inn, de som ikke vil kommer inn. Kjenner mange tilfeller av dette og det er veldig merkelig.
Akkurat som om Norge skal "stramme opp" de som er slackers i landet våres.

Jeg har nå fått utsettelse 3 ganger på sesjon del 2. Men nå har jeg sluttet på utdanningen som er mitt fjerde år på videregående. Vi i 92-kullet får tydeligvis svar i Desember om vi blir kalt inn til Sesjon del 2. Tror dere jeg blir kalt inn da eller? Jeg har egentlig ikke noe imot det men har ikke syperlyst til å dra inn heller. Det eneste jeg kan tenke meg blir gøy er å sprenge ting og skyte liksom.

* EDIT

Det ble feil, jeg er ikke enig med at det er bra å vaske opp dritten til sersjantene, jeg er enig med og ikke gjøre det. Fail
Sist endret av lurtmegtredveår; 16. november 2011 kl. 00:29.
Sitter her og gruer meg som jehovas vitne før juleaften til jeg får sesjonsinnkallingen som jeg misstenker at er rett rundt hjørnet. Har ingen interesse av å bruke et år i militæret. Tenker jeg bare legger inn noen strofer som "FY F**EN jeg gleder meg til å komme inn i militæret og få maskingeværet!!"
"Hvor stor en sannsynligheten for at jeg får skyte noen???" "lærer man å drepe folk med hendene??" på sesjonskontoret så er det nok rett hjem!
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?

Personlig har eg blitt innkalt til Hans Majestet Kongens Garde og har innrykk 3. oktober i år. Eg gleder meg til dette, og ser fram til et innholdsrikt og spennende år med mange utfordringer, samt å møte mange nye mennesker. Samtidig syntes eg at det er en ære å bli kalt inn til tjeneste. Føler at det vekker patrioten i meg, og at eg gjør noe godt for fedrelandet.

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
for min del dreier det seg om tvangen,det irriterer meg at de skal tvinge meg til noe uansett

burde vært frivillig som i usa
Personlig fordi jeg vil ha et eget liv, og ikke støtter Norge på noen måte. Jeg hater Norge, virkelig.
Hvis jeg hadde blitt tvunget til på være med i hæren eller noe dritt hadde jeg saksøkt noen for frihetsberøvelse.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Har lagt merke til at det er en del tråder om hvordan man skal slippe unna førstegangstjeneste, hvordan man skal dimme fortest mulig, og hvordan få en så enkel og slapp førstegangstjeneste som over hodet mulig her inne på forumet.

Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?

Personlig har eg blitt innkalt til Hans Majestet Kongens Garde og har innrykk 3. oktober i år. Eg gleder meg til dette, og ser fram til et innholdsrikt og spennende år med mange utfordringer, samt å møte mange nye mennesker. Samtidig syntes eg at det er en ære å bli kalt inn til tjeneste. Føler at det vekker patrioten i meg, og at eg gjør noe godt for fedrelandet.

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...

Ble innkalt til førstegangstjeneste i HMKG 20.juni 2010. Droppa ut i september. Trivdes rett og slett ikke spesielt godt. Har nok kanskje noe med at jeg er ganske "hjemmekjær" å gjøre. Var ganske innstilt på å stå løpet fullt ut, og vurderte faktisk Hærens Jegerkommando før innrykk ettersom jeg fikk anbefalning, men pipa fikk først en annen låt etter noen uker inne..

Ble faktisk svært overrasket over meg selv at jeg ikke klarte å stå løpet ut. Med tanke på at jeg faktisk håpet på noe tøffere tjeneste lenger opp i nord når jeg ikke klarte meg på Huseby i Oslo kun 1 time unna hjemmet. Tror jeg hadde dødd om jeg faktisk fikk vilja mi.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Sitter her og gruer meg som jehovas vitne før juleaften til jeg får sesjonsinnkallingen som jeg misstenker at er rett rundt hjørnet. Har ingen interesse av å bruke et år i militæret. Tenker jeg bare legger inn noen strofer som "FY F**EN jeg gleder meg til å komme inn i militæret og få maskingeværet!!"
"Hvor stor en sannsynligheten for at jeg får skyte noen???" "lærer man å drepe folk med hendene??" på sesjonskontoret så er det nok rett hjem!
Vis hele sitatet...
Tror ikke du trenger å gjøre det så komplisert ved å bruke den slags skuespill. Virker som opplegget ikke er like patetisk som før i tiden med tanke på tvang. Den gangen jeg var blitt innkalt på det der sa jeg i hvert fall bare rett som det var at jeg hadde null interesse av å delta på slike militær aktiviteter, og at jeg ikke kunne fordra gaulende autoritetsmennesker, noe som resulterte i at jeg slapp noe mer styr med de greiene der. Dog husker jeg en annen fyr som var der som ikke gjorde det, selv om han sa han ikke var motivert for slikt. Uansett latterlig å tvinge folk. Det i seg selv er grunn nok for meg og mange andre til å holde seg så langt unna forsvaret som mulig og helst litt til.
Sist endret av KreaDep; 16. november 2011 kl. 11:00.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Personlig fordi jeg vil ha et eget liv, og ikke støtter Norge på noen måte.
Vis hele sitatet...
litt samme med meg,jeg ville ikke ofret livet for dette lands (verdier)eller politiske lederskap
da blir det feil å skulle delta i militæret
Sist endret av alanapoli; 16. november 2011 kl. 17:43.
Eg for min del ville rett og slett ikkje inn. Mye penger og tape på det er det også. Vil helle være hjemme og tjene 350k på det året, enn og være der inne og slite, fryse og late som man liker det i et år, og få snaue 50k for det (?).
Etter mye om og men så slapp eg også, og har ikkje angret et sekund på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilken holdning man har til militæret er individuell.. Selv synes jeg ikke det burde være tvang for noen, da tvang, er negativt i seg selv. Jeg synes militæret virker spennende, og skal selv søke meg inn til våren :-)
Når jeg ser personer som skriver de hater/missliker Norge får jeg bare lyst til og sette meg ned og gråte, det er trist at noen ikke ser hvor utrolig flott vi EGENTLIG har det! Det at vi sitt å whine om "ikke nokk smør i butikken" og "NO må de gjøre noe med de Norske veiene!" beviser i bunn og grunn hvor utrolig godt vi har det, finnes mye verre ting vi kunne klaget over. Er jeg den eneste som klarer og se bak de små plagene som irriterer oss alle hver dag, og ser ett fantastisk land med uenderlige muligheter (Om man gidder)? Personlig ville jeg gjort alt for Norge om det var snakk om en invasjon, Afghanistan hoppet jeg lett over siden jeg mener vi i bunn og grunn er der kun for å beholde alierte men for Norge hadde jeg gjort alt!
Ventet til etter 3 år på Videregående jeg sa det er bare en unskyldning, du kan utsette

Ingen som ser det samme som meg når du ser Norskeflagget på toppen av flaggstangen?

BTW: Til dere som faktisk vill gjøre en innsats for landet : Godt å høre att det fortsatt finnes friske ungdom som vill gjøre sin plikt! Det er det minste vi kan gjøre for og bo her! Og HUSK hørselshvern! Tinitus og hørselskade etter første året på meg
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Personlig fordi jeg vil ha et eget liv, og ikke støtter Norge på noen måte. Jeg hater Norge, virkelig.
Hvis jeg hadde blitt tvunget til på være med i hæren eller noe dritt hadde jeg saksøkt noen for frihetsberøvelse.
Vis hele sitatet...
Hvis du hater Norge, hvorfor kan du ikke bare flytte?

værsåsnill...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
HMKG må jo for øvrig være den desidert kjedeligste bataljonen man kan havne i.
Vis hele sitatet...
Støtter deg på denne, faktisk aldri hørt noe positivt om den bataljonen! :S
orker ikke lese hele tråden her men kan jo nevne noe:

har en kompis som var skikkelig psycha for militæret, han kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville for det var så bra og alt.

han endte opp i Vakt og sikring i bardøfoss, satt i en bod hele dagen å frøys i 1 år, FETT ASS

så et argument om at du møter nye folk, får nye venner, ta heller et år på folkehøyskole om det er dette dere vil ha ut av militæret.
Sist endret av skepsis; 9. desember 2011 kl. 09:20.
Jeg skal inn i militærpolitiet i august. Selv om jeg hadde planer om å studere i utlandet til høsten..
Går det forsatt an å komme unna, eller er løpet kjørt nå/må bruke et år i militæret?

Er ikke i mot militæret, men nå har jeg studieplanene mine klare, også kom han sesjonsoffiseren og ødelagte planene...
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Har lagt merke til at det er en del tråder om hvordan man skal slippe unna førstegangstjeneste, hvordan man skal dimme fortest mulig, og hvordan få en så enkel og slapp førstegangstjeneste som over hodet mulig her inne på forumet.

Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?

Personlig har eg blitt innkalt til Hans Majestet Kongens Garde og har innrykk 3. oktober i år. Eg gleder meg til dette, og ser fram til et innholdsrikt og spennende år med mange utfordringer, samt å møte mange nye mennesker. Samtidig syntes eg at det er en ære å bli kalt inn til tjeneste. Føler at det vekker patrioten i meg, og at eg gjør noe godt for fedrelandet.

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...

jeg vil mildt sagt ikke kalt garden for militæret engang, høres mere ut som en gjeng med skolejenter det der ass... det gikk en gang en alarm der (aka øvelses alarm der de skulle rykke ut til stasjonene) denne alarmen hadde de ikke fådt beskjed om og skulle derfor bli sedt på som en ekte situasjon... de fleste i garden var ikke og finne på postene sine men hadde heller gjemt seg på dass etc...


garden er ikke militæret, aka du har ikke peiling på hva du prater om
Opprinnelig ville jeg inn i militæret. Selvsagt nervøs i begynnelsen, men rekrutten gikk greit. Ville inn på V&S, trodde det ville være en givende og kjekk tjeneste, særlig mtp. erfaring som jeg får bruk for senere i livet.
Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg nok droppet militæret, eller kanskje bare droppet V&S.

Der hvor jeg tjenestegjør ble jeg møtt med de værste forholdene en leir kan ha, maktsyk og ignorant ledese, nye føringer annenhvert minutt. Kvalmende, enkelte befal eksisterer bare for å lage kvalme og dårlig stemning. Hadde det ikke vært for laget mitt(som har blitt veldig gode venner) så hadde jeg dimma for lenge siden.

Jeg GLEDER meg så sykt til å dimme, for og så ha en normal jobb og ett normalt liv.
Sitat av xenosparx Vis innlegg
Folk har gjerne fag de ønsker å ta opp etter videregående, og alle er ikke like interesserte i å bruke tid på militæret.
Vis hele sitatet...
Har kjempegode muligheter å gjøre dette mens man avtjener førstegangstjeneste
Sitat av r0bin Vis innlegg
Hvis du hater Norge, hvorfor kan du ikke bare flytte?

værsåsnill...
Vis hele sitatet...
Skal flytte herfra når jeg er ferdig med utdannelsen min
Fikk nettopp svar om at jeg er tjenestedyktig. Får håpe det ikke blir garden.
Sist endret av Carne; 9. desember 2011 kl. 11:35.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av faceplants Vis innlegg
garden er ikke militæret, aka du har ikke peiling på hva du prater om
Vis hele sitatet...
Vil tørre å påstå at du ikke har peil selv.
Garden er i aller høyeste grad en del av militæret, og per d.d. den største avdelingen i hæren. Og en av to avdelinger som har et skarpt oppdrag.

At noen soldater ikke møtte på sin post er selvfølgelig beklagelig og de soldatene burde få en streng reaksjon som følge av det som har skjedd.

Men å dømme hele Garden pga denne hendelsen blir syltynt.

aka du har ikke peiling på hva du prater om.
Noen som vet om man søker BS ( befalsskole) og ikke kommer inn, om man da kan få tilbud om vanlig førstegangstjeneste?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Noen som vet om man søker BS ( befalsskole) og ikke kommer inn, om man da kan få tilbud om vanlig førstegangstjeneste?
Vis hele sitatet...


Det får du Og dersom du drar inn i marinen i januar på vanlig opptak, kan man derfra gå til opptak på befalskole, som kjøres pararelt med rekruttskolen (Nå har jeg hørt at denne linja er en av de kjipeste, men pyttsann)
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det får du Og dersom du drar inn i marinen i januar på vanlig opptak, kan man derfra gå til opptak på befalskole, som kjøres pararelt med rekruttskolen (Nå har jeg hørt at denne linja er en av de kjipeste, men pyttsann)
Vis hele sitatet...
OK. Jeg skal søke BS til våren ved FOS 12, så viss jeg ikke kommer inn, vil jeg gjerne ta førstegangstjeneste. Gleder meg veldig.
Sitat av faceplants Vis innlegg
jeg vil mildt sagt ikke kalt garden for militæret engang, høres mere ut som en gjeng med skolejenter det der ass... det gikk en gang en alarm der (aka øvelses alarm der de skulle rykke ut til stasjonene) denne alarmen hadde de ikke fådt beskjed om og skulle derfor bli sedt på som en ekte situasjon... de fleste i garden var ikke og finne på postene sine men hadde heller gjemt seg på dass etc...


garden er ikke militæret, aka du har ikke peiling på hva du prater om
Vis hele sitatet...
Vil heller påstå at du ikke har peiling hva du prater om. Her er nyhetsartikkelen om alarmen og noen viktige sitater:
Sitat av http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7593282
– Noen få gardister prøvde å komme seg unna
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7593282
Dobbelt så mange soldater som trenger å stille i henhold til kravene møtte opp.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder garden som en helhet har jeg ingen personlig erfaring med hvordan det er, men kjenner flere som har vært og er inne der. Ifølge de stilles det generelt større krav til hvordan de ser ut utad, enn det gjør i andre avdelinger. Det at de skal se så, med mangel på et annet ord, forfengelig utad, kan vel gjøre noe med hvordan de blir sett på mtp militære ferdigheter. Garden er også ikke kun parade, forfengelighet og tjohei. De har også blant annet egne jegertropper med meget dyktig personell.

Når det gjelder tjenesten man får innad i avdelinger oppfatter jeg det slik at den tjenesten du får avhenger mye av hvor villig du er til å legge inn en innsats. Tar man på seg verv og er generelt arbeidssom kan det komme gode fordeler ut av det.
Senga er glad i meg, så vil ikke skuffe den ved å sove et sted man må opp 05.30 (?).
Nå må man også tenke på at garden er en av de plassene man trener mest SIBO (strid i bebyggd område) i hele forsvaret, som etter min mening er utrolig gøy
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
For min egen del har dette enkelt og greit med at jeg ville komme i gang med videre utdanning med en gang jeg var ferdig med Studiespesialisering.
Jeg kan vel og legge til at jeg er passifist og er klar over at å tjene millitæret ikke nødvendigvis betyr å delta i krig, men jeg vil heller ikke støtte et apparat som deltar i kriger utenfor våre egne landegrenser.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Dette får meg til å lure på hvorfor folk har så lyst å slippe unna?
Er det spesielle grunner, eller er det rett og slett latskap?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det var mye verre før under førstegangstjenesten en hva det er i dag.
Mye pga Norge ikke trenger det "forsvaret" som vi for eksempel hadde rett etter ww2 og fram til 90tallet.
Den gang var det ikke snakk om hva DU ville eller ikke. Det var din fordømte plikt!
Har lest og hørt om mange forskjellige forsøk på å slippe unna på den tiden, som for eksempel spille spinn hakke gal eller stille opp på sesjon med div nazi effekter ol.

Men det var få som slapp unna pga Norge måtte ha X antall soldater parat til en hver tid.
Sist vi hadde en storstilt nedbemanning av forsvaret som den gang var i regi av arbeiderpartiet med Johan Nygaardsvold i spissen ble vi tatt fullstendig på sengen.

Etter mange års nedrustning hadde ikke Norge noe annet en et svakt og gammeldags forsvar og stille opp med mot den tyske okkupanten.
Tro at pga den "tabben" som ble gjort før ww2,ved at vi trodde at krigen aldri ville nå oss.
Så var det ingen regjering etter som turde å ta noen kjangser når det kom til den kalde krigen....

Etter sovjetunionen ble oppløst i 1991 så har forsvaret sakte men sikkert trappet ned.

Selv tjeneste gjorde jeg i nord Norge, jeg var i motsetning til mange andre jeg ble kjent med, motivert og bestemt på å ta det året i "kongens klær" med best mulig mot.

Jeg angrer ikke 1 sekund på at jeg gjennomførte og all den lærdommen om skog og mark som en byfant som meg lærte på det året kommer jeg til å ta med meg livet ut.

Grunnen at mange "sniker" seg unna er (som mange freaks nevner) at man blir kalt inn på den verst tenkelige tiden i livet (føler man).
Enten man studerer eller man er i jobb så passer det dårlig å måtte være vekke i 1 år og bedrive ting man ikke er motivert for å gjøre.

Tror forsvaret hadde hatt godt av å dele seg opp i kompanier med profesjonelle,motiverte og lønnede soldater.
Folk som har lyst til å være der.
Der hvor jeg tjenestegjorde sa de at vær enkelt menig kostet staten 600.000 i året.
600.000 i skolering og utstyr til en som kommer til å glemme 60-70% før det har godt 2 år? blir litt penger det...........
Grunn en: Pasifist som faen, kan ta i våpen, kan skyte det, men jeg tar aldri ett liv fordi "noen" sier det, vedmindre det livet sikter meg i trynet med en pistol/rifle.

Grunn to: Trener meg på datacoding, kunne sikkert gjort noe skit innenfor kontoret, men foretrekker heller å øve på noe som interesserer meg.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Grunn en: Pasifist som faen, kan ta i våpen, kan skyte det, men jeg tar aldri ett liv fordi "noen" sier det, vedmindre det livet sikter meg i trynet med en pistol/rifle.
Vis hele sitatet...
"En del pasifister skiller mellom institusjonalisert vold og annen vold, det vil si at de er imot krigføring, men godtar voldsbruk i selvforsvar eller forsvar av andre."
http://no.wikipedia.org/wiki/Pasifisme

Ser tankegangen når det kommer til det å ikke ville være med i et militær som kun baserer seg på angrep osv slik som USA driver på med.

Men ut ifra det jeg kan lese ang det du skriver og det jeg har lest/sitert i fra wikipedia, så kunne du sikkert helt fint tjeneste gjort i det Norske forsvaret som i bunn og grunn går ut på å forsvare Norge og det Norske folk.

Og det er ikke som om du får våpen i hånden og ordre om å drepe noen andre en nettopp de som truer med å drepe deg, noe som jeg leste var et av kriteriene dine for å ta et liv...
Det finnes minimalt med vold og situasjoner som kan relateres til vold gjennom et år i førstegangstjenesten i Norge.
Å ikke ville dra i militæret fordi man ikke liker dreping er lite gjennomtenkt, og ganske så naivt.

Året kan være kjedelig og forholdsvis krevende, men man får utrolig mye igjen for det, på veldig mange måter om man er litt oppegående og orientert om mulighetene man har.
Sist endret av petterdass; 9. desember 2011 kl. 23:26.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Det finnes minimalt med vold og situasjoner som kan relateres til vold gjennom et år i førstegangstjenesten i Norge.
Å ikke ville dra i militæret fordi man ikke liker dreping er lite gjennomtenkt, og ganske så naivt.
Vis hele sitatet...
Kan jo ha noe med at en ikke vil støtte et apparat som dreper og som deltar i kriger.