Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 212491
Wohoy, da er en KNSU røykbombe/rocketcandy med 2 ts hjemmelaget rust ferdig! Testa en 1x1cm bit i peisen i sta og deg kom mye røyk! Blir bra å få prøvd den ordentlige godsaken på 200g
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Wohoy, da er en KNSU røykbombe/rocketcandy med 2 ts hjemmelaget rust ferdig! Testa en 1x1cm bit i peisen i sta og deg kom mye røyk! Blir bra å få prøvd den ordentlige godsaken på 200g
Vis hele sitatet...
film det har aldri prøvd KNSU med rust før
Sitat av GreenRay Vis innlegg
film det har aldri prøvd KNSU med rust før
Vis hele sitatet...
Det skal jeg Filmen blir lastet opp senest i morgen om jeg får prøvd bomba i dag. Er forresten ikke ren rust. Den er hjemmelagd og inneholder mye svart drit. Blir uansett spennende

http://img815.imageshack.us/img815/2413/lolwz.jpg

Mulig jeg feilet ganske hardt når det gjelder hva jeg putta KNSU'en oppi. Skal uansett stå ganske langt unna...

Hadde egentlig tenkt dorull, men vi hadde selvfølgelig ingen uten 100m dopapir på

Noen som forresten vet om det er noe lov/regel som sier at KNSU ikke er lov å lage for private?

Da har jeg filmet hehe:P vises ikke så godt pga. den hvite himmelen, men orska ikke vente til penere vær.
Er meget fornøyd

http://www.youtube.com/watch?v=6lQY3BLI96Y
Tilvirking av eksplosivt materiale uten aktuell tillatelse, i dette tilfellet KNSU, er ulovlig i Norge.

Du kan lese mer om dette her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...r/eksplosiver/
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Knask Vis innlegg
Tilvirking av eksplosivt materiale uten aktuell tillatelse, i dette tilfellet KNSU, er ulovlig i Norge.

Du kan lese mer om dette her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...r/eksplosiver/
Vis hele sitatet...
Uten særskilt tillatelse kan følgende mengder (nettovekt eksplosiv vare) allikevel oppbevares:

Inntil 5 kg røksvakt krutt som nevnt i § 1 – 3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav b,

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon av enhver art som nevnt i § 1 – 3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav d,

Inntil 10 kg pyroteknisk vare som nevnt i § 1 – 3 under definisjonen av eksplosiv vare bokstav e.

Kilde.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Oppbevaring? Ja. Tilvirkning? Nei.
Er en ting jeg har gått å lurt litt på i det siste... Hvorfor bruker man ikke Flash til lift?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Fordi det ville ha maltraktert det du prøver å sende til værs. Det, pluss at flashkrutt ikke produserer gasser når det brenner:

3 KClO4 + 8 Al → 4 Al2O3 + 3 KCl

I en morter er det de ekspanderende gassene fra brennende svartkrutt som sørger for å skyve luftbomba ut og oppover.
aha, det gir mening takk for raskt svar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Fordi det ville ha maltraktert det du prøver å sende til værs. Det, pluss at flashkrutt ikke produserer gasser når det brenner:

3 KClO4 + 8 Al → 4 Al2O3 + 3 KCl

I en morter er det de ekspanderende gassene fra brennende svartkrutt som sørger for å skyve luftbomba ut og oppover.
Vis hele sitatet...
Men det kommer jo mye røyk av flash?
Smeller ikke flash så voldsomt pga den høye varmeutviklingen?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Fordi det ville ha maltraktert det du prøver å sende til værs. Det, pluss at flashkrutt ikke produserer gasser når det brenner:

3 KClO4 + 8 Al → 4 Al2O3 + 3 KCl

I en morter er det de ekspanderende gassene fra brennende svartkrutt som sørger for å skyve luftbomba ut og oppover.
Vis hele sitatet...
Har hørt før at flash ikke produserer gasser, men hva ellers er det som skaper trykk og lager lyden ?
Tør jeg spørre hvordan du fikk gassene i flash til å lage lyd? Og hvorfor du mener det lager trykk?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Tør jeg spørre hvordan du fikk gassene i flash til å lage lyd? Og hvorfor du mener det lager trykk?
Vis hele sitatet...
det er vel trykket som lager lyd og trykket er vel gassene? uten luft i bevegelse så blir det jo ingen lyd og uten gasser så er det ingen luft i bevegelse.
Sist endret av Awareness; 8. juni 2011 kl. 20:32.
Det skifter jo "form" utrolig fort, og selvfølgelig lage det gasser, men ikke i nærheten nok. Hvorfor lager trykket lyd? Har tent på løs flash, der kommer det også lyd, uten noe trykk what so ever.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Det skifter jo "form" utrolig fort, og selvfølgelig lage det gasser, men ikke i nærheten nok. Hvorfor lager trykket lyd? Har tent på løs flash, der kommer det også lyd, uten noe trykk what so ever.
Vis hele sitatet...
men da lager det jo gasser da...

og det blir nok trykk av løs flash, hvis ikke så hadde det nok ikke kommet lyd, tror jeg...
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Er en ting jeg har gått å lurt litt på i det siste... Hvorfor bruker man ikke Flash til lift?
Vis hele sitatet...
Det lager ikke nok gasser til å lifte et shells, det var det jeg mente zevs. Og hvorfor kan ikke flash lage lyd uten trykk?
Mye tull her nå...
Som man ser i reaksjonsligningen vil det IKKE dannes gass ved deflagering av Al + KClO4.
Unntaket er flash som er laget med karbonholdig Al, eks. german dark og Al dark 000.
Med karbon i miksen vil det dannes CO2 i tillegg til de vanlige restproduktene og dermed vil ladningen oppleves kraftigere enn ellers.

Man trenger ikke gass for å lage sjokkbølger heller, se bare på reaksjonsligningen for sølvacetylid feks.

Les mer om lydbølger, trykk- og sjokkbølger på wikipedia for mer informasjon.
Det er ikke vanskelig å se at det er et stort behov for dette!
No offence!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Mye tull her nå...
Som man ser i reaksjonsligningen vil det IKKE dannes gass ved deflagering av Al + KClO4.
Unntaket er flash som er laget med karbonholdig Al, eks. german dark og Al dark 000.
Med karbon i miksen vil det dannes CO2 i tillegg til de vanlige restproduktene og dermed vil ladningen oppleves kraftigere enn ellers.
Vis hele sitatet...
Et annet unntak verdt å nevne er svovelholdig flash. Vet du hvor mye karbon inneholder GD (ca.)?
Sist endret av BomberMan; 8. juni 2011 kl. 21:16.
Sitat av Knask Vis innlegg
Les mer om lydbølger, trykk- og sjokkbølger på wikipedia for mer informasjon.
Det er ikke vanskelig å se at det er et stort behov for dette!
No offence!
Vis hele sitatet...
Har visst dette lenge, men har ikke funnet tid/giddet. At jeg må lese altså
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Et annet unntak verdt å nevne er svovelholdig flash. Vet du hvor mye karbon inneholder GD (ca.)?
Vis hele sitatet...
Ja, der sier du noe.
Tror det ble postet noe om dette for et par år siden, men klarer ikke å grave det frem her på mobilen.
Tør ikke å gjette meg frem til noe svar heller.

Hva med å spørre Likurg?
Er det mulig å bruke KNO3 istedet for KClO4 til flash, og blir det like sensitivt av det?

Edit: Nvm, fant ut etter å ha søkt litt mer
Sist endret av Nakmus; 12. juni 2011 kl. 17:10.
Bra du fant ut av det Hvis du lurer litt på komposisjoner innefor flash og andre pyrotekniske stoffer kan pyroguide.com være et bra sted å lete
70/30 på flash Kclo4 og al?
ja, det er nok den mest brukte

Du kan finne flere her: http://pyroguide.com/index.php?title...Perchlorate%29
Sist endret av PyroMartin; 12. juni 2011 kl. 18:30.
siden burde ikke anbefale og bruke svovel
Jeg smelta sammen en god del ingredienser til legendary smokebomb. (sukker, parafin voks, kno3.) Fulgte en oppskrift jeg fant på nett, men det viste seg at den ikke var serlig god... Om jeg skal få fyr på det, er jeg nødt til å bruke gassbrenner i 10 sekunder i strekk inni en peis. Utendørs tar den ikke fyr.

Er det noe jeg kan gjøre for å få bort en del av parafinen(talg/t-lys) ??
Er det noe vits i å spelte det og la det fordampe?
Har ikke mer kno3, så jeg kan ikke blande i mer av det.

Har ca. 1 kg av denne blandinga som er ca. dette: 30 % sukker, 30 % kno3 og 40% parafin voks
Sist endret av kvarburg; 13. juni 2011 kl. 22:52.
1: Prøv og rekrystallisere det. Tviler på det funker.
2: Nei

Legendary skal "boostes" med knsu, nettopp fordi den er vanskelig å tenne. Les hele oppskriften neste gang.
Da får jeg vel bare bestille mer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk nettopp en pakke fra Likurg med diverse kjemikalier. Noen av disse kjemikaliene skulle jeg bruke til Thermite (altså Aluminium og Jern Oksid)

Men da jeg åpnet pakken så jeg at jeg hadde fått Jern(II,III) oksid, og slik jeg har forstått det er det Jern III okside som brukes til thermite... så derfor lurer jeg på om det funker å bruke det jeg fikk? (tror det heter magnetitt)

btw: det var ikke likurg sin feil at jeg fikk Jern (II, III) oksid... var vell heller jeg som var litt unøyaktig når jeg bestilte :/
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
http://www.amazingrust.com/experimen...ite.html#Fe3O4

Google får til det meste. Se link!
Sist endret av Nygaard; 24. juni 2011 kl. 17:55.
hehe, googla det rett etter jeg hadde postet her :P my bad, skulle ha gjort det i omvendt rekkefølge.

men nå lurer jeg på om det er noen stor forskjell på Svart og Rød Thermite, det fant jeg ikke noe særlig om på Google :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Endringen i entalpi for thermite med rød jernoksid er -3,985 kJ/g og for thermite med sort jernoksid -3,677 kJ/g (kalkulert av amazingrust.com). Dette medfører at det frigis noe mer energi i en reaksjon med rød jernoksid enn i en med sort jernoksid, men forskjellen er, som det fremgår av tallene, relativt liten.
Sist endret av Nygaard; 24. juni 2011 kl. 18:35.
takk kan ikke så mye med utregning av slik ennå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok, det har seg slik at jeg har tenkt til å lage noen 1.5" sylinder shells til nyttår. Har derfor noen spørsmål

Har aldri laget shells før så lurer på om noen vet sånn circa hvor mye stjerne kompisison (TT og Slow Gold) som går med på 6 shells. Er 200gr av vær komposisjon nok?

- Hvor mye BP jeg må lage til kanskje 8shells, har laget 90gr granulert bp allerede. (Bp skal brukes til lift og (break, med whistle powder som booster.)
- Omtrent hvor store stjernene må være av hver komposisjon, stjernene skal være firkant kuttete. (liker at de varer litt i luften)

Takk for svar, det hjelper mye
Sist endret av Morsam.; 19. juli 2011 kl. 13:59. Grunn: Skrivefeil
Til mine 2" TT shells bruker jeg 5-6 gram bp. Tviler sterkt på at 400g holder.

Glem det, 400g holder nok
Er det ikke bedre å bruke flash til break? lettere å lage er det også!
Sist endret av Awareness; 19. juli 2011 kl. 16:13.
Sitat av zevz Vis innlegg
Er det ikke bedre å bruke flash til break? lettere å lage er det også!
Vis hele sitatet...
Du og flashen din asså....

Nei, det er ingen fordel her!

1. Fyren har ikke gjort dette før = han har lite erfaring = han bør ikke lage flash!
2. Flashbreak vil mest sansynligvis blåse ut stjernene, eller knuse de.. = ingen/få stjerner tenner..

Til TS: Det høres ut som du har en god plan for hvordan dette skal gjennomføres, det er bra
400 gram er mest sansynlig vis nok til 6 shells.. ja :P
90 gram granulater er dog ikke sikkert at holder.. mulig at det gjør det, men du bør lage litt mer Er disse planene til nyttår? eller til en annen anledning? evt, bare for fun?

Lykke til med dine først shells!
Hadde ikke trodd at stjernene sprenger, er det ikke flash som blir mest brukt i shell da?
Hei, Takker for svar

Znerk: Jeg har laget flash før, har ganske god erfaring med det, og er svært forsiktig, feks. jeg lager max 2gr om gangen til kinaputter, (mer en dette blandes i selve beholderen flashen skal være i.) men bruker bare bp med whistle booster til disse shellsene.

Vil nok lage en ny batch med bp senere for å være sikker

Og ja jeg har tenkt til å lage 3 TT, 3 SG, og kanskje 1-2 med stjernerester, og craclingballs til nyttår, men har også tenkt til å lage forskjellige kinaputter og 5 eller 10 FP/Ti enkeltrør, da på 2.5-3gr flash. + noe mer.
Sitat av zevz Vis innlegg
Hadde ikke trodd at stjernene sprenger, er det ikke flash som blir mest brukt i shell da?
Vis hele sitatet...
I små kommersielle shells, ja.. men i de shellsa er mengden break nøye tilpasset.. Og stjernene er laget slik at de tåler breaken.. Viss du skulle gjort dette i hjemmelagde shells, å samtidig fått det til å fungere hver gang, måtte du gjort mange tester..
I små shells, med lett antennelige stjerner går det ann å bruke ren flash break.. Men i litt større shells er det beste BP + booster.. Flash kan brukes som booster, men TS har allerede sagt at han skal bruke Whistle.. End of discussion!

Sitat av Morsam. Vis innlegg
Hei, Takker for svar

Znerk: Jeg har laget flash før, har ganske god erfaring med det, og er svært forsiktig, feks. jeg lager max 2gr om gangen til kinaputter, (mer en dette blandes i selve beholderen flashen skal være i.) men bruker bare bp med whistle booster til disse shellsene.

Vil nok lage en ny batch med bp senere for å være sikker

Og ja jeg har tenkt til å lage 3 TT, 3 SG, og kanskje 1-2 med stjernerester, og craclingballs til nyttår, men har også tenkt til å lage forskjellige kinaputter og 5 eller 10 FP/Ti enkeltrør, da på 2.5-3gr flash. + noe mer.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en fornuftig kar det liker jeg :P Forsiktighet og forhåndsregler er meget viktig når du håndterer eksplosiver som flash, whistle og bp! (japp, de blir klassifisert som laveksplosiver) Dette ser det ut som du har skjønnt! bra!

Litt mer Bp kan nok være lurt ja just in case Du burde også ha nok til ett par ekstra liftladninger, slik at du kan skyte ett par dummys for å teste lifthøyden!

Lykke til
Som booster ja, men ikke break.
Sitat av Znerk Vis innlegg
I små kommersielle shells, ja.. men i de shellsa er mengden break nøye tilpasset.. Og stjernene er laget slik at de tåler breaken.. Viss du skulle gjort dette i hjemmelagde shells, å samtidig fått det til å fungere hver gang, måtte du gjort mange tester..
I små shells, med lett antennelige stjerner går det ann å bruke ren flash break.. Men i litt større shells er det beste BP + booster.. Flash kan brukes som booster, men TS har allerede sagt at han skal bruke Whistle.. End of discussion!



Du høres ut som en fornuftig kar det liker jeg :P Forsiktighet og forhåndsregler er meget viktig når du håndterer eksplosiver som flash, whistle og bp! (japp, de blir klassifisert som laveksplosiver) Dette ser det ut som du har skjønnt! bra!

Litt mer Bp kan nok være lurt ja just in case Du burde også ha nok til ett par ekstra liftladninger, slik at du kan skyte ett par dummys for å teste lifthøyden!

Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk, jeg glemte å si det, men har tenkt til å lage 1 eller 2 dummys ja.
Veldig kjipt på nyttårsaften og finne ut at alle har for lite lift.
Lager de denne uken, kommer kanskje med flere spørsmål da!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg leste idag i naturfag boken, om fargene brennende metallforbindelser skaper
Natrium -Gul
Kalium - Fiolet
Kalsium - Rød
Kobber - Grønn
Barium - Gulgrønn
Vis hele sitatet...
Så er det bare og bestille Eks, kobber pulver fra Thomasz og putte det i breaket, og så skal det fyke grønne "gnister"?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Neidu, hadde det bare vert så enkelt

Det må nokk littegranne mere til.

http://www.pyroguide.com/index.php?title=Colored_fires



Lag deg noen enkle mikrostjerner eller lignende, så blir det nokk bra

Hvis jeg forstår spørsmåle ditt riktig....
Sist endret av sven; 24. august 2011 kl. 21:05. Grunn: Mulig missforståelse
Sitat av TobNor Vis innlegg
Jeg leste idag i naturfag boken, om fargene brennende metallforbindelser skaper

Så er det bare og bestille Eks, kobber pulver fra Thomasz og putte det i breaket, og så skal det fyke grønne "gnister"?
Vis hele sitatet...
Blir best om du lager stjerner av det, og primer de godt.
Så hva mente de i boken da?
med tanke på at det var bilde av stjerneskudd osv, under bilde?
Da ser det ut som jeg skal lage meg stjerner til nyttår
Sitat av TobNor Vis innlegg
Så hva mente de i boken da?
med tanke på at det var bilde av stjerneskudd osv, under bilde?
Da ser det ut som jeg skal lage meg stjerner til nyttår
Vis hele sitatet...
Det de mener er at grunnstoffer har et eget emisjonsspekter.. Strontium har et rødt emisjonsspekter men du kan ikke bare kaste litt strontiummetall i luftbomben og forvente at det blir rødt. Det trengs kompliserte blandinger av strontiumsalter, oksidanter klordonorer og brennstoffer, bindere og andre metaller / legeringer for å gi stjerner som brenner rødt.

Det i boken er korrekt, grunnstoffer gir farger men det er litt mer avansert å lage farget fyrverkeri enn det kanskje virket som..
ok, da begynner jeg og lage stjerner når jeg får tid
Sitat av TobNor Vis innlegg
ok, da begynner jeg og lage stjerner når jeg får tid
Vis hele sitatet...
Med det inntrykket jeg har fått, så hadde det kanskje vært lurt å starte på noe litt enklere?
Vist det er "farlig" så tror jeg, jeg droppa det.