Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 12800
En avkriminalisering/legalisering av cannabis vil skape flere arbeidsplasser. Arbeidsplasser som idag tilhører kriminelle organisasjoner. Ved å legalisere Cannabis vil man dra teppet under føttene på mye kriminalitet som fullfører sine agendaer ved hjelp av cannabis penger. Selv om de lovlige utsalgsstedene (som cannabismonopoler, coffeshops eller apoteker) dropper prisen med 50% av dagens gatepris er profitten enorm! I California er dette en milliardindustri. Etter at utgifter og honorarer er betalt vil man ha masse penger til overs som kan gå samfunnet til gode. Disse kan f.eks brukes til kampanjer for å redusere rusbruk. I tillegg vil fengsler og rettssystemet i norge frigjøre veldig mye resurser som idag blir brukt på cannabis brukere.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Om det hadde blitt noe som "alle" gjorde så tror jeg vi hadde sett mye mer angstlidelser og depresjoner. Det er jo rimelig kjent at cannabis kan utløse latente psykiske lidelser, da spesielt angst og depresjon.

Ellers tror jeg ikke det hadde blitt så mye forskjell. Folk som ikke liker alkohol hadde hatt et lovlig alternativ. Kriminalitetsraten hadde gått massivt ned.
Vis hele sitatet...
Man bør også huske på at alkohol, som har mye bredere aksept og bruk i samfunnet har like store sjanser for å trigger psykiske lidelser.

Angst og depresjoner er også ofte som følge av forbudet. (dette er ikke den ENESTE faktoren, cannabis is seg selv er ikke for alle, men det er en rimelig stor faktor, når du må holde ting hemmelig for dine nærmeste i frykt av fordommer)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Både ja og nei. For det første, trenger man å se på økt bruk som utelukkende negativt, er jo ikke noe galt i at folk gjør som de vil? Ingen dør av det, et fåtall får problemer, men kan lettere søke hjelp da de ikke har et problem med et ulovlig rusmiddel. Familien vil heller ikke skammes over en narkoman, men en som har rusproblemer på lik linje med en alkoholiker.



For det andre så er det et kjent fenomen at cannabis er dopet for "taperne". Fordi det er kult og ulovlig. Selvdestruktiv oppførsel.

Cannabis er et ganske "kjedelig" dop. Alkohol er mye mer "gøy" om du vil. Så når det stempelet som tabu og ulovlig forsvinner så er ikke cannabis like attraktiv for den gruppen i det hele tatt.

Så om ditt ønske er minst mulig bruk av selvdestruktiv undom så er jo legalisering målet ditt.

EDIT: Kjerstin, jeg gidder ikke. Du forstår ikke hva jeg mener i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å argumentere for opp mot posten min, med tanke på at jeg ikke har gitt noe uttrykk for å verken ha noe konkret mål eller har negative eller positive tanker rundt legalisering eller avkriminalisering.

Det eneste jeg ønsker å konstatere med posten er at legalisering eller avkriminalisering gir en lavere terskel og fører til økt nybruk i en periode.

Edit: Dette var sist jeg sjekket ikke en valgkamp.
Sist endret av Acidous; 15. desember 2013 kl. 18:45.
Sitat av reklame Vis innlegg
Likevel tror ikke jeg at det svarte markedet forsvinner helt. Hvorfor skal folk kjøpe skatt og avgiftsbelagt cannabis på apotek/dagligvare når de får det for halve prisen 50 meter lenger borte i gaten?
Vis hele sitatet...
Det er derfor apotekene bør ta lavere priser enn dealerne, som i Uruguay.
I dag er standrdpris 150 kr/g, og da tjener ikke dealerene så veldig mye på det, max 50 kr.
Hvis apoteker hadde solgt marijuana for 100 kr inkl. skatt, og KUN apoteker/staten fikk lov til å selge, så ville det vært så og si umulig for dealere å tjene noe penger på marijuana lenger.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Det er derfor apotekene bør ta lavere priser enn dealerne, som i Uruguay.
I dag er standrdpris 150 kr/g, og da tjener ikke dealerene så veldig mye på det, max 50 kr.
Hvis apoteker hadde solgt marijuana for 100 kr inkl. skatt, og KUN apoteker/staten fikk lov til å selge, så ville det vært så og si umulig for dealere å tjene noe penger på marijuana lenger.
Vis hele sitatet...
Statlig utsalg vil også kunne garantere for kvaliteten på produktet. Det, og at det er et lovlig alternativ tror jeg er nok til å huke kundene fra de kriminelle organisasjonene.
Sist endret av VinumSabbathi; 15. desember 2013 kl. 22:44.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Det bør påpekes mer her at hvor mye bruk legalisering kommer til å føre til er fullstendig irrelevant for hvorvidt det faktisk bør være lov for voksne mennesker å gjøre som de selv ønsker med sin egen kropp og fritid. De eneste som noensinne vil argumentere mot det er maktsyke mennesker som anser andre som sin eiendom.
Kan ikke folk bare ta seg en joint og slappe av?
Sitat av BongRips Vis innlegg
Kan ikke folk bare ta seg en joint og slappe av?
Vis hele sitatet...
Ja hvorfor ikke? (: Det er rart med det, men vi går inn i 2014 snart, og likevel driver folk og ennå diskuterer om cannabis er farlig eller ikke. Det er synd men slik blir det noen år til..

Men vi som mener at cannabis ikke er farlig eller fælt har ihvertfall vitenskapen, den store folkebevegelsen verden over, samt stadig flere politikere og andre aktører med på laget. Cannabis blir legalisert/avkriminalisert i flere og flere land, ja selv det illegale markedet er tryggere enn for noen år tilbake, til og med i strengt kontrollerte diktaturer er cannabis fint mulig å få, og tonnevis av forskning viser at det er langt mindre usunt enn vår alles "venn", kong Alkohol.

Det går i riktig retning kan vi si, og det er jeg glad for. ^_^
Sist endret av aeon_illuminate; 16. desember 2013 kl. 03:34.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja hvorfor ikke? (: Det er rart med det, men vi går inn i 2014 snart, og likevel driver folk og ennå diskuterer om cannabis er farlig eller ikke. Det er synd men slik blir det noen år til..

Men vi som mener at cannabis ikke er farlig eller fælt har ihvertfall vitenskapen, den store folkebevegelsen verden over, samt stadig flere politikere og andre aktører med på laget. Cannabis blir legalisert/avkriminalisert i flere og flere land, ja selv det illegale markedet er tryggere enn for noen år tilbake, til og med i strengt kontrollerte diktaturer er cannabis fint mulig å få, og tonnevis av forskning viser at det er langt mindre usunt enn vår alles "venn", kong Alkohol.

Det går i riktig retning kan vi si, og det er jeg glad for. ^_^
Vis hele sitatet...
Det er vel få som mener at cannabis er mer skadelig enn alkohol. Likevel er det viktig å huske at cannabis langt fra er som du beskriver ufarlig. Å være så bastant medfører seg egentlig bare at motstanderene låser seg.

For det er tonnevis av dokumentasjon som sier noe om skadevirkningene av cannabis. Mange av disse skadevirkningene er kortvarige ved moderat bruk, men for noen er skadevirkningene værre.

Tråden til Dodecha fra 2007 sier faktisk at en legalisering vil medføre seg økt bruk. Og det er jo det som har blitt diskutert de siste sidene i tråden. Det er jo logisk. For det vil jo garantert ikke bli færre? I tilfelle er jeg interessert i å høre resonnementet til de som mener det. Jeg tror det er flere enn meg som ikke bruker cannabis fordi det er ulovlig.

På sikt vet vi ingenting. Forskningen fra andre land som har legalisert cannabis sier at bruken vil flate ut etter noen år. Kanskje, kanskje ikke. Norge er kjent for en ruskultur man ikke ser i andre europeiske land.

Kanskje en gang i fremtiden vil cannabis bli legalisert. Grunnet skadevirkningene vi allerede ser nå - mest sannsynlig aldri. Jeg tror vi er nærmere kriminalisering av tobakk og alkohol enn legalisering av andre rusmidler. Slik er Norge.
om marijuana blir lovlig blir freak det mest leste forumet i norge
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Acidous Vis innlegg
Ut ifra innlegget til Dodecha (er på mobil så har bare skumma gjennom og sett TL;DR'en), så har jo helt klart avkriminalisering en sammenheng med antallet yngre brukere.



Med andre ord så vil vel terskelen for å prøve et nytt stoff synke drastisk ved en legalisering/avkriminalisering og føre til et økt antall nye brukere i den aldersgruppen som er i "utprøvingsfasen" av livet?

Blir vel litt i retning "Det er jo lov, så hvorfor ikke?"
Vis hele sitatet...
De første par årene det er legalisert, man ser allerede en stor nedgang i yngre brukere som prøver året etter legalisering. Man har fjernet mystikken rundt cannabis ved å gjøre det lovlig, og når det er vanlig ser ikke steinheten så veldig attraktiv ut for alle.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De første par årene det er legalisert, man ser allerede en stor nedgang i yngre brukere som prøver året etter legalisering. Man har fjernet mystikken rundt cannabis ved å gjøre det lovlig, og når det er vanlig ser ikke steinheten så veldig attraktiv ut for alle.
Vis hele sitatet...
Det blir jo synsing på tynt grunnlag. Dessuten er det ikke sikkert at nedgangen på bruket er lavere(tross nedgangen) enn det var før legaliseringen.

Du linket til Cedro-rapporten i innlegget ditt. Når man leser den, ser hvertfall bare jeg en økning i bruk etter legaliseringen(1997-2001), men kanskje jeg ser på feile rapporter. Er det noen av disse? Kan du linke direkte til statistikken?

http://www.cedro-uva.org/stats/asd8701.pdf
Jeg vil anbefale alle å ta en titt på denne statistikken:

http://www.emcdda.europa.eu/userfiles/image/ar2011/ar2011FigureBox45.png

Den viser hvordan endring av lovene (f.avkriminalisering) for cannabis har påvirket bruken. Den vertikale linjen i midten markerer tidspunktet for lovendringen, og grafene viser bruk for de ulike landene.

Stiplet linje markerer en innstramming av lovgivningen, mens heltrukket linje viser oppmyking. Som man kan se er det ingen sammenheng mellom lovgivning og bruksmønster. (Statistikken kommer fra The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) og kan leses her)

Jeg tror det ville blitt en liten økning akkurat ved legaliseringen, og så ville det normalisere seg. Om noe ville sannsynligvis bruksmønsteret endre seg til at færre unge brukte det og at vi ville fått flere eldre brukere.

Men det er ikke godt å si, og det skal bli interessant å se når tallene begynner å tikke inn fra Uruguay.

Jeg mener at fokuset på økt bruk er overdrevet. Basert på de svake funnene omkring schizofreni vil man måtte hidre 5000 mennesker fra å bruke cannabis for å forebygge 1 -ett- tilfelle av psykose fra cannabis.

Uansett kan man gjerne innrømme at cannabis er skadelig og likevel argumentere godt for legalisering. Det er jo desto større grunn for å regulere det.

Jeg mener mange legaliseringstilhengere skyter seg selv i foten når de prøver å si at cannabis er harmløst, bare en plante og et slags vidundermiddel. Det virker bare useriøst og kunnskapsløst. Klart cannabis kan ha skadevirkninger, men skadevirkningene av å holde det kriminelt er dramatisk mye større enn de en legalisering kunne medføre. Det er dette som er det solide argumentet FOR legalisering.

En løsning for lovlig produksjon i Norge kan være cannabisklubber etter den modellen de har i bl.a. Spania og Belgia. Cannabisklubber er også et perfekt utgangspunkt for positiv aktivisme/sosial ulydighet for å tvinge politikere og retssystem til å ta nye standpunkter.

Selv om jeg ikke egentlig er enig i antakelsen om økt tilgjengelighet og økt bruk, er den så inngrodd i tenkningen omkring ruspolitikk i Norge at det vil ta lang tid å endre på det.

Legalisering i Norge må komme stegvis, og dekriminalisering ville være et første steg. Dessverre har den nye regjeringen sagt at de vil opprettholde forbudet mot bruk og besittelse. De stikker altså hodet i sanden og fraskriver seg ansvaret. Da må vi som ønsker endring ty til endring nedenfra.

Her kan man lese om hva en sosial Cannabisklubb er: http://www.encod.org...OCIAL-CLUB.html

Og her kan man lese om de 4 stegene for å opprette en klubb: http://www.encod.org...BIS-SOCIAL.html

I korte trekk går det ut på at en gruppe mennesker går sammen om å danne en forening/cooperativ for intern produksjon og omsetning. F.eks. går 20 personer sammen om å dyrke én plante hver i et felles veksthus, og distribuerer cannabisen seg i mellom etter en non-profit modell. Man lager vedtekter som setter begrensninger på produksjonen (ikke-ekspnaderende modell), på hvor mange medlemmer klubben kan ha og sanksjoner ved misbruk av medlemsfordeler (f.eks. ekskludering hvis man driver videresalg).

Det viktigste er at klubben har en ikke-ekspanderende, non-profit modell, og har som hensikt å skape et ansvarlig alternativ til det kriminelle svartemarkedet, med full åpenhet for myndigheter og politi.

Ved opprettelsen av klubben går man altså høyt ut og varsler myndigheter og politi. Som et ledd i slik åpenhet vil man også merke hver plante med id-kort/erklæring om medvirkning for medlemmet som eier den, for på den måte beskytte de som driver plantasjen. Ved en eventuell rettsak ville man understreke at klubben er et skadereduksjonstiltak og ikke en operasjon med profittmotiv. En slik evt. rettsak ville generere stor oppmerksomhet omkring hvordan ansvarlig bruk og produksjon av cannabis er et bedre alternativ til forbud og svartemarked.

En slik bevegelse ville gi politikerne et alternativ for å kunne vedta en begrenset legalisering av cannabis for spesielt interesserte, og samtidig minimere den øvrige befolkningens eksponering. Systemet har i seg selv den fordel at det er immunt mot kommersialisering og big business. Faktisk har spanjolene funnet dette så positivt, at de ikke ønsker større skala omsetning av cannabis i f.eks. coffeshops eller apotek.
ArbeidsledigProletar
Sitat av dostojevski Vis innlegg
J
Jeg mener mange legaliseringstilhengere skyter seg selv i foten når de prøver å si at cannabis er harmløst, bare en plante og et slags vidundermiddel. Det virker bare useriøst og kunnskapsløst. Klart cannabis kan ha skadevirkninger, men skadevirkningene av å holde det kriminelt er dramatisk mye større enn de en legalisering kunne medføre. Det er dette som er det solide argumentet FOR legalisering.
Vis hele sitatet...
Den her ser man om og om igjen. Er virkelig noen som helst så naive? Jeg tror ikke det er noen som egentlig sier at cannabis er harmløst.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
Det blir jo synsing på tynt grunnlag. Dessuten er det ikke sikkert at nedgangen på bruket er lavere(tross nedgangen) enn det var før legaliseringen.

Du linket til Cedro-rapporten i innlegget ditt. Når man leser den, ser hvertfall bare jeg en økning i bruk etter legaliseringen(1997-2001), men kanskje jeg ser på feile rapporter. Er det noen av disse? Kan du linke direkte til statistikken?

http://www.cedro-uva.org/stats/asd8701.pdf
Vis hele sitatet...
Da vet jeg ikke hvilke tall du ser på for på cannabis linjen (last year og last month) ser du en minking i tallene.

Det er ikke synsing, det er det forskerne av rapporten konkluderer, du ser på helt feil data, jeg sier spesifikt i posten jeg linket til at man må lese side 32-33, egentlig burde man ta med hele kapittelet fra side 31 (Drug prevalence, i denne rapporten), jeg tar et raskt oversatt utdrag her (pdf'en er kopibeskyttet så jeg får ikke kopiert teksten):

Av de ulovlige stoffene er Cannabis lang mer populær enn de andre stoffene. 38 Prosent av Amsterdams befolkning over 12 år har prøvd det.
Tallet har økt stødig siden 1987 spesiellt i perioden 94-97.
Det er imidlertid ikke en overraskelse at livstidsprevalensen av Cannabis øker, ettersom generasjonseffekten (at folk over en viss alder vil prøve cannabis er lite sannsynlig, så etterhvert er det flere som vokser opp i 'Cannabis eraen') vill automatisk få tallet til å gå opp.
For å finne ut hva som virkelig skjer må vi se på tallene for nylig bruk per aldersgruppe (tabell 4.5 vedlagt her).
Man kan se at cannabis bruk øker til 1997, og har stabilisert seg der. På samme tid ser man at kontinuasjonsraten for cannabisbruk (bruk av cannabis ut livet) minker, som foreslår at selv om flere har erfaring med cannabis er det relativt flere som slutter å bruke det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 19. desember 2013 kl. 12:30.
Sitat av Mesias Vis innlegg
Med tanke på lovliggjøringen i Uruguay lurer jeg litt på hva dere tro vil skje hvis marijuana blir lovlig i Norge?

Hva tror dere vil skje?
Vis hele sitatet...
De første 24 timene; svært lite! :)

https://norcan.org/ipb/topic/26385-i...a-og-homofili/