Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 26885
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Frokost på en dag du har god tid:

Skjær opp et par-tre brødblingser.

Smør utover litt smør, ikke mye, et stramt lag.
Klask på en skinkeskive.
Hiv på to baconstrimler (stekte)
Fett på et speilegg, stekt på begge sider.
Klæsj på ketchup.
Krydre med pepper.

Nytes med et glass kald melk eller om du virkelig skal få en god start på dagen; Coca-Cola. Dette funker faktisk overraskende bra og energinivået holdes jevnt oppe utover dagen om du går for melka.
Bøllemiddag!

Ingredienser:
400g kjøttdeig
1 pk tacokryddermixtjohei
2 pk potetmos
4dl melk
nachochips
pizzaost

--

1) Stek kjøttdeigen og ha i tacokrydderet - lag dette som vanlig tacokjøttdeig. (Tacokjøttdeigen du får kjøpt ferdig syntes jeg ikke er god, så la være å bruke den fordi JEG SIER DET)

2) Lag potetmos som vanlig, 2 pk (Bruk en stor gryte)

3) Tøm den ferdige kjøttdeigen oppi sammen med potetmosen, mens du rører alt sammen til en feit gufse.

4) Tøm den ferdige gufsa over i en ildfast form, strø pizzaost over og sett nachochips på høykant nedi til du har dekket hele driten.

5) 225 grader til osten og nachochipsen ser digg ut

6) PROFIT!

Denne retten er jævlig digg dagen etterpå du har mekka den også. Slafs. Ble sulten jeg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kjempe billig, digg snacks/siderett

1. Hele champignoner, kutt ut stilken.
2. En valgfri Philadelphia smøreost, og et bar brød skiver.
3. Mos opp Philadelphia ost og brødskive(r) i en mikser/blender
4. Fyll champignonene med mixen og stek dem på 200 grader i 10 min til de har en gylden farge!

http://kirschplunder.files.wordpress.com/2012/03/foto.jpg
Sist endret av Carmex; 14. mai 2012 kl. 11:52.
Hybelmat/nattmat på lan

1: Kok opp omtrent 5 never makaroni
2: finn fram en bolle stor nok til å romme makaronien og litt ekstra
3: ha 3-4 egg oppi, 1-2dl melk(valgfritt), og noen klyper salt(kommer an på hvor mye du selv vil ha), rør sammen
(Bacon/pølsebiter er også mulig å ha i)
4: når makaronien er ferdig, kjøl den ned(VIKTIG: egg koagulerer ved høy varme, sikkert mange som vet, men), og tilsett i røra
5: rør litt rundt, og hiv over i stekepanna(JA, du må bruke smør som vanlig)
(del gjerne opp under steking slik at det blir lettere å snu, når den blir småbrun under)

Vel bekomme
Jeg har tenkt å lage ostesmørbrød for min kinesiske kjæreste. Men vi har mangel på stekeovn, Går det bra å steke brødet i en stekepanne? Med lav varme kanskje?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bruk lav varme, så funker det fint.
Takker for svar. Blir intresant å se om hun liker det. Hun er allerede skeptisk bare ved tanken på at jeg skal bruke ost da de ikke bruker ost så ofte her til lands.
Sitat av Yutao Vis innlegg
Takker for svar. Blir intresant å se om hun liker det. Hun er allerede skeptisk bare ved tanken på at jeg skal bruke ost da de ikke bruker ost så ofte her til lands.
Vis hele sitatet...
Om du skal lage OSTesmørbrød, så er det ganske must med ost.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yutao Vis innlegg
Jeg har tenkt å lage ostesmørbrød for min kinesiske kjæreste. Men vi har mangel på stekeovn, Går det bra å steke brødet i en stekepanne? Med lav varme kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja det funker fjell og lage det i stekepanne, synets egentlig det smaker best om du steker dem i stekepanne, og bruker mye smørr
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Bruk lav varme, så funker det fint.
Vis hele sitatet...
Hvorfor lav varme?
selv tar jeg det 1min i mikroen for og smelte osten, før jeg steker det på høy varme i jernpanne.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Ja det funker fjell og lage det i stekepanne, synets egentlig det smaker best om du steker dem i stekepanne, og bruker mye smørr


Hvorfor lav varme?
selv tar jeg det 1min i mikroen for og smelte osten, før jeg steker det på høy varme i jernpanne.
Vis hele sitatet...
Bruker lav varme fordi jeg ikke liker så veldig sprøtt brød

Er dog en smakssak, men vil dog ikke råde til å sette den på maks
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Bruker lav varme fordi jeg ikke liker så veldig sprøtt brød

Er dog en smakssak, men vil dog ikke råde til å sette den på maks
Vis hele sitatet...
selv elsker jeg sprøtt brød :P

selv steker jeg brød på nesten max, og kjøttdeig på full spik.

dette er dog ikke og anbefale med mindre du har jernpanne, har du teflon ødelegger du den.

har ennå ikke klart og svidd en eneste middag
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
selv elsker jeg sprøtt brød :P

selv steker jeg brød på nesten max, og kjøttdeig på full spik.

dette er dog ikke og anbefale med mindre du har jernpanne, har du teflon ødelegger du den.

har ennå ikke klart og svidd en eneste middag
Vis hele sitatet...
Sjøl har vi begge, men jeg liker best teflonpanna hjemme. Jernpanna brukes på hytta sammen med masse smør.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Bacon Explosion

Mange fine utgaver av denne ute og går, men tenkte jeg kunne bidra med den utgaven jeg selv har vært med på å lage.

Ingredienser
-9 pakker bacon
-1 pakke karbonadedeig
-2 pakker kjøttdeig av svin
-1 pakke ferdig revet ost(Tine 4oster)
-1/2 rødløk
-Fersk hvitløk
-1 lite glass jalapeno
-Grillkrydder
-1 glass Stubb's BBQ saus

Fremgangsmåte
Finn fram en plate av det slaget du har til steikeovnen.
Flett bacon sammen så det dekker hele plata(vi brukte vel ca 8 pakker bacon til dette).
Bland sammen all kjøttdeigen og fordel dette i ett pent lag utover bacon'et, og smør ett godt lag med bbq saus over dette igjen.
Ha på hakket eller knust hvitløk(mengde etter eget ønske), ost, hakket rødløk, jalapeno og ønsket mengde grillkrydder(og eventuelt andre ønskede krydder).
Sprøstek noen ekstra skiver bacon som så hakkes i små biter og strø's utover det hele.
Alt dette, med unntak av bacon-laget i bunn, rulles nå sammen som en rullekake. Dette kan være litt vrient uten å ødelegge hele stasen så det anbefales å være 2 pers til denne jobben.
Rull så bacon-laget rundt denne "rullekaka" igjen og smør på ett godt lag bbq saus rundt hele moroa.
Pakk det hele inn i aluminiumsfolie.
Legg på rist i forvarmet ovn. 170 grader i 2-2,5 timer.

Som tilbehør hadde vi en saus vi raska kjapt sammen av stekt kantarell, stekte baconbiter, creme fraiche, Jim Beam bourbon og litt sitronsaft.

Krydder, kjøttdeigtyper, bbq saus, ost og liknende kan man selvfølgelig eksperimentere med som man selv vil, men dette var det vi valgte å bruke.
Var egentlig meninga å tilberede retten på grillen og, men grunnet drittvær ble den stekt i ovn i stede. Funka fjell i ovn, men hakket tøffere på grillen.

Smakte ypperlig og var en stor hit blandt alle som kom innom festen utover kvelden. Nytes best med kald øl.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg har forstått rett så skal man ha et lag med flettet bacon i bunnen som du strør masse kjøttdeig å godsaker på. Da er jeg spent på hvordan man får rullet sammen dette uten å ta med baconet for å holde det sammen?
Sitat av tgod Vis innlegg
Så hvis jeg har forstått rett så skal man ha et lag med flettet bacon i bunnen som du strør masse kjøttdeig å godsaker på. Da er jeg spent på hvordan man får rullet sammen dette uten å ta med baconet for å holde det sammen?
Vis hele sitatet...
Kjøttdeigen er jo ikke stekt ennå. og man må trøkke det litt sammen når man smører det utover. Så er trikset å være jææææævli forsiktig, og å være 2-3 stykker som samarbeider. Vakke lett, men det gikk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Du nekroper, er det denne oppskriften du har brukt?

http://www.youtube.com/watch?v=rwHT2SuNOi8
Nope. Var vel BBQ Pit Boys vi fikk ide'en fra mener jeg å huske

Edit: Han Jack fyren lagde den ganske mye mindre enn vi gjorde. Så ut til å være en del enklere å få rulla den sammen da.
Sist endret av Nekroper; 14. mai 2012 kl. 16:38.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Nope. Var vel BBQ Pit Boys vi fikk ide'en fra mener jeg å huske
Vis hele sitatet...
Kk, bare hørte navnet og husket denne videon.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Kjøttdeigen er jo ikke stekt ennå. og man må trøkke det litt sammen når man smører det utover. Så er trikset å være jææææævli forsiktig, og å være 2-3 stykker som samarbeider. Vakke lett, men det gikk.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg Sto ikke noe om det..
Dott i øret.
stagg's Avatar
Mat må man ha.

Sikkert noen freaks her som ikke er så glad i matlaging, eller bor på hybel så mor ikke kan kokkelere middag da dere kommer hjem fra skolen, så slenger ut 2 tips til grei/god mat som er lettlaget.

Eggerøre med tomatbønner som igjen er tilsatt ei halvslapp halv pølse Chorizo på kakskiv:

-Lager seg selv, pass på når du lager eggerøre. Ligger i navnet, må røres når det lages. Resten lager seg nesten selv. Steik Chorizo først, hiv oppi en boks med tomatbønner. La det kok sammen til det er grøtaktig i konsistensen.

http://img443.imageshack.us/img443/2010/28394810150720453875515.jpg


Kakskiv med ruccola og kylling med en god hjemmelaget hvitløksdressing:

-Kyllingfilet, kaksiv, ruccola, og hjemmelaget dressing. Dressingen lager du av seterrømme, hvitløksfedd 1-2 (pulver er fyfy), litt sitronsaft og eventuelt litt salt og agurk. Resten regner jeg med dere klarer selv uten videre forklaring.

http://img209.imageshack.us/img209/2926/38461410150944380775515.jpg
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
https://docs.google.com/document/d/1...7YMnsVh-g/edit

Dersom noen har lyst til å hjelpe til, er nå dokumentet åpent for alle.

Slet utrolig mye med å finne en fornuftig måte å lage det på, så alt gikk rett i dass.

(kommer til å gjøre en daglig backup av dokumentet, om dere lurer.)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Kan slenge ut noen småtips:

-smøre stekebrettet med smør når man skal steke pizza
-resten av kjøttdeigen etter spagetti og kjøttdeig funker som erststning fpr både pizza saus og kjøtt, da sparer man mye tid om man skal lage pizza.
-hvis man skal lage lapskaus smaker denne best om man lager den dagen før man skal spise, og varmer den opp når man skal spise.
-hvis man legger en tynn stein (veldig tynn) på grillen (lokk er påkrevet) kan man steke pizza som smaker som om den er stekt i steinovn.
-skal man marinere kjøtt burde man gjøre dette dagen før man skal grille.
-krydder man "lager selv" smaker bedre en toro grillkrydder, blanding, og er mye sunnere. Da ferdigblandinger ofte inneholder e-stoffer.
-steker man sopp før man legger det på pizza har den mer smak.
-skal man steke i olje, burde man ha i litt smørr, da blir det mer fyldig smak.
-økologiske grønnsaker er ikke nødvendigvis unnere en "vanlige" grønnsaker, da disse fort kan få diverse sopper etc. Som ikke er helt bra.

Her er i hvertfall noen av mine triks når jeg lager mat.

Har du noen triks og dele er det åpent for dette i tråden, ikke bare oppakrifter
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jeg pleier å ha flere middager med Ris og Bearnaise

Ris og Bearnaise passer f.eks. til;
Kiwi sin firstprice kyllingfilet, kiwi sine god helg produkter som; Svinefilet og Biff

Pommes frites, løvstek, og bearnaise.

Kiwi og meny har firstprice baguetter. 6 kr tror jeg for 4 baguetter. Fyll disse med valgfri kjøttdeig krydret med det gulde tacokrydderet, topp med ost.

Omelett: box-skinke og egg blandet med litt salt og bittelitt melk, stek i panna til den blir fast.

Lasagne er også overraskende lett å lage: Brun kjøttdeig i en middels stor gryte, hiv oppi toro familiepakke lasagne krydder, hiv oppi riktig mengde vann og melk, legg lag for lag i lasagneform: kjøttdeigsaus, pastaplater(følger med i pakka), kjøttdeigsaus, pastaplater, kjøttdeigsaus og OST. Sett i ovnen 30 min, så har du en GOD middag man har brukt kanskje 5 minutter på.

Eksempler:







Pommes frites, løvstek, og bearnaise. Sett pomfri "express" i ovn på 5-8 min, begynn bearnaisen så du har 4 min fra du varmer smøret, og løvsteken skal bare ha 30 sek på hver side så er den ferdig.
Sist endret av RydEN; 26. mai 2012 kl. 01:27.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Løvbiffen må prøves
Nachos ala Oatre

Du trenger:
400 g kjøttdeig/karbonadedeig
en pose nachos (slike runde)
Krydder (pizzakrydder, oregano, chilli om du vil)
Så mye ost du føler for, da dette er individuelt hvor man liker å ha f.eks på pizza
1 løk

Slik gjør du:
Ta fram en ildfast-form. Fyll bånnen med nachos.
Litt av kjøttdeigen over nachosen (stekt)
Så krydder og løk. Ost over
Så legger du nachos, så kjøttdeig.. Repeat til formen er full Viktig at siste lag er ost!!

Du må ha satt ovnen på 225 grader på forhånd. Stek på rist midt i ovnen.

Guacamole - Oatre's edition
Mix avocado (modnet).
Hell i noe olje, mix det sammen med opphakket fedd hvitløk.
(Det er iallefall sånn jeg liker det) Du må gjerne ha i tomat om du vil

Passer meget godt som kosemat med kjærsten, eller fordi du vil kose deg litt ekstra en lørdag eller fredagskveld
Nyt nachosen med Guacamole og rømme
Sist endret av Oatre; 31. mai 2012 kl. 11:32.
Her er min guacamole-oppskrift!

  • 2 st. modne avocado
  • Finhakket løk (ca. 1/2 sjalottløk, eller 1/8 vanlig løk.) (Jeg foretrekker sjalottløk, men vanlig løk og rødløk funker fint)
  • 1/4 tomat i små terninger
  • Saften av 1/4 - 1/2 lime. (kommer litt annpå størrelse)
  • Frisk koriander, finhakket. (Liten neve)
  • Salt & Pepper

Bland sammen i en bolle/skål. (Skal være litt chunky biter av avocadoen. Personlig er jeg ikke så veldig glad i for kremete guacamole.)
Prøv deg frem med mengdene på hver ingrediens. Er du i det ekstra vågale hjørnet kan du legge til litt tacokrydder. Blir guaca'en for "kompakt" kan du alltids tilsette en skje med rømme.

Passer til stort sett alt. Jeg bruker det til burgere, tilbehør til pizza, til all mat som kan kalles meksikansk, og iblant til laksefileter. Nydelig til salat.
Personlig synes jeg for eksempel taco uten guacamole, er som pizza uten ost.
Sist endret av BirkirBjarnason; 31. mai 2012 kl. 12:24.
Sitat av BirkirBjarnason Vis innlegg
Her er min guacamole-oppskrift!

  • 2 st. modne avocado
  • Finhakket løk (ca. 1/2 sjalottløk, eller 1/8 vanlig løk.) (Jeg foretrekker sjalottløk, men vanlig løk og rødløk funker fint)
  • 1/4 tomat i små terninger
  • Saften av 1/4 - 1/2 lime. (kommer litt annpå størrelse)
  • Frisk koriander, finhakket. (Liten neve)
  • Salt & Pepper

Bland sammen i en bolle/skål. (Skal være litt chunky biter av avocadoen. Personlig er jeg ikke så veldig glad i for kremete guacamole.)
Prøv deg frem med mengdene på hver ingrediens. Er du i det ekstra vågale hjørnet kan du legge til litt tacokrydder. Blir guaca'en for "kompakt" kan du alltids tilsette en skje med rømme.

Passer til stort sett alt. Jeg bruker det til burgere, tilbehør til pizza, til all mat som kan kalles meksikansk, og iblant til laksefileter. Nydelig til salat.
Personlig synes jeg for eksempel taco uten guacamole, er som pizza uten ost.
Vis hele sitatet...
Uff, glemte lime'n og salt og pepper Skal tomaten være i små terninger fordi det ikke skal være noe klumper i guacamolen?
Jeg liker det best smått ja, så kjører jeg heller på med litt større tomatbiter til en eventuell salat, eller til taco. Føler liksom ikke de store bitene med tomat "passer inn" i guaca'en :P Men alt er individuelt! En oppskrift kan fikses og ordnes på, så det passer bedre til hvordan man selv vil ha det
Pølselapskaus
-ca 1/2 - 1 Kålrabi
-4-5 poteter
-3-4 gulrøtter
-1 purre
-1 Stor løk
-Middagspølse(røkt kjøttpølse)
-Kjøttbuljong, type lys (sånn strøpose)
-Potetmospulver (uten gressløk)
-1 pose betasuppe

Skrell og skyll alt av grønnsaker. Kutt i terninger. Hell innholdet i betasuppeposen oppi en stor gryte + 1 liter vann. Tilsett alt av grønnsaker og en god slump med buljongpulver. Hell på ytterligere vann hvis det trengs (skal dekke alt av grønnsaker + litt til).
Mengden vann har ikke så veldig mye å si, bare man ikke har altfor lite eller altfor mye, da man jevner det til med potetmospulver til riktig konsistens.

Fjern skinnet fra middagspølsen og kutt i terninger -> oppi gryta.

La det småkoke i ca 30 min eller til de største kålrabibitene blir myke. Tilsett så potetmospulver litt av gangen til du får riktig konsistens. (Har aldri brukt mer enn 1 pose potetmospulver)

Perfekt for å invitere 3-4 venner på søndagsmiddag til høsten
Hva trenger du?
2 Bokser Tunfisk
1/4 av grønnsaksblandingen til Rema100

Hvordan gjøres det?
Stek tunfisken med valgt krydder
Kok grønnsaker

Hva koster det?
Ca 10 kroner per servering.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Oatre Vis innlegg
Nachos ala Oatre

Du trenger:
400 g kjøttdeig/karbonadedeig
en pose nachos (slike runde)
Krydder (pizzakrydder, oregano, chilli om du vil)
Så mye ost du føler for, da dette er individuelt hvor man liker å ha f.eks på pizza
1 løk

Slik gjør du:
Ta fram en ildfast-form. Fyll bånnen med nachos.
Litt av kjøttdeigen over nachosen (stekt)
Så krydder og løk. Ost over
Så legger du nachos, så kjøttdeig.. Repeat til formen er full Viktig at siste lag er ost!!

Du må ha satt ovnen på 225 grader på forhånd. Stek på rist midt i ovnen.

Guacamole - Oatre's edition
Mix avocado (modnet).
Hell i noe olje, mix det sammen med opphakket fedd hvitløk.
(Det er iallefall sånn jeg liker det) Du må gjerne ha i tomat om du vil

Passer meget godt som kosemat med kjærsten, eller fordi du vil kose deg litt ekstra en lørdag eller fredagskveld
Nyt nachosen med Guacamole og rømme
Vis hele sitatet...
Hvor lenge må den stekes?
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Hvor lenge må den stekes?
Vis hele sitatet...
Til osten har smeltet tipper jeg?

OT: Dette var nok den enkleste oppskriften på kjeks. Utrolig usunt, men lett og smaker godt. Ta 1 kopp med Nugatti, 1 kopp med sukker (Uff) og 1 egg. Bland dette i 1-2 minutter, legg så på stekebrett og stek på 180 grader i ca 10 minutter. Resultat blir "sjokoladekjeks" som er myke i kjerne men sprø utpå.
[COLOR="Blue"]Blizzards svar på toast[/COLOR]

Start med random brødskive, smell på alt hva du har i kjøleskapet(for eks: tørka tomater, salami, ost, brunost, fetaost, kebabkjøtt, grov sennep og suragurk) Sett ovnen på 250 grader og stæpp det inn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Pannekaker med Lammekjøtt.

1. Kjøp eller steik random pannekaker. Anbefaler Gilde/Prior sine.
2. Steik lammekjøtt.
3. Fyll pannekakene med lammekjøtt.
4. Legg i ildfast ovn.
5. Dryss masse ost oppå.
6. Stek i ovnene til osten har smeltet

Dette er noe av det beste jeg har smakt. Tar ikke lang tid heller.
Smørbrød med kalkun, bacon, og hvitløk -og urte-majones.

Vi starter med majonesen:
Finhakk persille og timian, press hvitløk og bland det inn i majonesen sammen med salt, pepper og sitron.

Smør et par skiver godt brød med majonesen.
Pakk et stykke kalkunfilet inn i folie og smell den i ovnen på 240 grader.
Sprøstek bacon
Kutt den ferdigstekte kalkunen i skiver
Legg alt i mellom brødskivene sammen med hva du måtte ønske av grønt.

Profit!
Siden de fleste oppskriftene her er av den billige sorten vil jeg kjøre på med noe som ikke er grisebillig. (ikke dyrt heller, tho)

Muggbrød á la Snøstorm

Du trenger:

-Castello Marquis ost

-Skinke eller saltpølse

-Grillkrydder og oregano

Valgfritt: ketchup


Du starter med å skjære opp noen skikkelig tjukke brødblingser. Disse starter du med å ta litt ketchup på. Deretter legger du på kjøttpålegget. Så skjærer du opp osten i små skiver som du legger oppå. Ta på en dash grillkrydder og oregano. Putt i stekeovnen på 220 grader. Vent 7min, voilà! Deilig ostesmørbrød!
Bronsky's Bernaise Extraordnaire

Bernaise er en saus de fleste har et forhold til. Dessverre har mange vent seg til smaken av prefabrikkert Toro-saus eller diverse gatekjøkkenvarianter. Bernaise er virkelig ikke vanskelig å lage.

Husk; dette er ikke kakebaking, så det går fint an å lage dette på slump.

Du trenger:
(2 personer)

-Smør (ca 150 gr)
-Estragon (Black Boy eller fersk)
-2 eggeplommer
-Kremfløte
-Hvitvinseddik eller sitron
-Sjalottløk (dette bruker jeg aldri, men offisielt skal det være med)


1. Smelt smøret i en kjele, på middels varme.
2. Tilsett eggeplommene og rør ut til en jevn væske.
3. Tilsett estragon og rør ut med fløte (bruk nesten hele fløtekartongen)
4. Klem en halv sitron, eller tilsett noen spiseskjeer hvitvinseddik.
5. Skru opp varmen litt, og rør godt om til sausen tykner. Det er viktig at sausen IKKE koker.
6. Smak til med pepper og salt etter ønske.

Tips:

Bernaise har en tendens til å kunne skille seg. Ikke noe problem. Ta sausen av platen, og tilsett litt og litt fløte mens du visper/rører iherdig. Sausen vil jevne seg igjen.
Sist endret av bronsky; 17. september 2012 kl. 15:04.
▼ ... over en måned senere ... ▼
- Ildfast form/ stekeform

- 800g kjøttdeig
- Nachos med ostesmak eller salt.
- Hvitost
- 2 poser Tacokrydder

Optional: Rømme og Tacosaus

1. Stek kjøttdeigen, ha oppi krydderet og 2,5dl vann. La det surre en liten stund til det er litt saus/saft igjen.
2. Ha kjøttdeigen i formen
3. Masse ost på toppen

Stekes i 7-12 minutt på 180-200 grader/ til osten er gyllen.

Smaker orgasmisk når man får kjøttdeig"sausen" trukket inn i nachosene, kombinert med tacosausen og rømmen

Kan også gjerne ha litt ost mellom nachosene så de fester seg bedre.
Sist endret av freeaak; 23. oktober 2012 kl. 17:39. Grunn: Leif
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Vis hele sitatet...
Suragurk, andre typer sennep, paprika, andre typer kjøttdeig i burgeren( f eks med hvitløkskrydder), bacon, forskjellige typer ost, and so on! Bare å variere.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Suragurk, andre typer sennep, paprika, andre typer kjøttdeig i burgeren( f eks med hvitløkskrydder), bacon, forskjellige typer ost, and so on! Bare å variere.
Vis hele sitatet...
jo takk for gode forslag men tenkte mere på midre vanelige ingridienser, da jeg allt har prøvd det meste av dette :d anna kjøtdeig hadde jeg ikke tenkt på
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
jo takk for gode forslag men tenkte mere på midre vanelige ingridienser, da jeg allt har prøvd det meste av dette :d anna kjøtdeig hadde jeg ikke tenkt på
Vis hele sitatet...
Som sagt, forskjellige senneper, forskjellige frø gir forskjellig smak. Du kan prøve helt forskjellig kjøtt; kenguru, antilope eller elg anbefales.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Som sagt, forskjellige senneper, forskjellige frø gir forskjellig smak. Du kan prøve helt forskjellig kjøtt; kenguru, antilope eller elg anbefales.
Vis hele sitatet...
har du noen tips på eksotiske grønsaker som kunne passet på en burger ?
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Vis hele sitatet...
Grillkryder of course!
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
har du noen tips på eksotiske grønsaker som kunne passet på en burger ?
Vis hele sitatet...
Kumato(svart tomat), syltede grønne tomater, bruk soya på salaten du bruker, med mer. Det jeg vil anbefale deg er å dra til en typisk grønnsaksbutikk og forhøre deg litt om ulike grønnsaker. Da kan du prøve noe nytt, og muligens finne noe du liker svært godt. Bon appetit!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tur Vis innlegg
Grillkryder of course!
Vis hele sitatet...
hvorfor ødelegge maten med grillkrydder? -.-
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Vis hele sitatet...
Legg noe inn i burgeren.

Miks litt ost i midten, legg en løkring rundt, bruk salsa eller tacosaus i kjøttdeigen. Bruk mais, bønner og litt slikt på toppen og bak ditt eget brød.

Bam, beast burger.

2:

Velg en type burger du liker, skaff deg en slik bake/pizzasten til grillen. Og grill det og brødet på grillen.

Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Som sagt, forskjellige senneper, forskjellige frø gir forskjellig smak. Du kan prøve helt forskjellig kjøtt; kenguru, antilope eller elg anbefales.
Vis hele sitatet...
Elgburger og kenguruburger er godt, samme er lam eller slange
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Legg noe inn i burgeren.

Miks litt ost i midten, legg en løkring rundt, bruk salsa eller tacosaus i kjøttdeigen. Bruk mais, bønner og litt slikt på toppen og bak ditt eget brød.

Bam, beast burger.

2:

Velg en type burger du liker, skaff deg en slik bake/pizzasten til grillen. Og grill det og brødet på grillen.



Elgburger og kenguruburger er godt, samme er lam eller slange
Vis hele sitatet...
slange burger hørtes fe ut noen som vet om noe sted det er å oppdrive i vest agder?
Sist endret av dildo-jonny; 23. oktober 2012 kl. 21:53.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Vis hele sitatet...
Du lager din egen burger. Karbonadedeig eller kjøttdeig. Smaker så utrolig mye bedre enn lefsene du får på butikken.

- 400. gram med karbonadedeig. (Bruker det selv, men du kan fint bruke kjøttdeig. Kjekt alternativ for studenter.)

- 1. egg.

- 1-2 ss. med mel, eller potetmel.

- Litt buljong eller krydder som du selv ønsker. Jeg bruker av og til urter som jeg knuser sammen i en morter.

- 1 ss. med olje, eller smør.

- Jeg bruker av og til ha i 2. stk chilli, men ikke alle er så glad i sterk mat.

Rør det sammen. La det stå kaldt en halvtime - times tid, steik. Sterk varme på hver side i 30. sec. - 1. min, deretter svak varme ca 5. min. på hver side. Smaker så mye bedre enn alt du får kjøpt på butikken. Mc-Donald og Onkel Burger King kan du bare le av etter du har laget din egen burger.

Tilbehør kan du bruke hva du enn vil selv. Du må ikke bruke standard salat, ost, tomat og dressing. Jeg har prøvd alt fra blåmuggelost til selvlaget løkringer.

Skal du bruke ost så vil jeg anbefale cheddar. Ost med mye smak som passer godt til burger, samt et lite lass med bacon under osten. Gul cheddar, du får en som er hvit i fargen, lite smak.

400 gram med karbonadedeig/kjøttdeig holder til to store burgere, eller 4 små har du tilbehør ved siden av. Hjemmelaget potetmos er godt til burger, eller chips som er ganske så standard. Inviter vennegjengen din på hjemmelaget burger. Ikke trenger det koste alt for mye handler du litt fornuftig.

Kan sikkert få postet noen bilder her i tråden neste gang jeg lager hjemmesnekra burger, men da må jeg få lånt meg ett kamerat. Har postet bilder her før av mat, men kvaliteten på bildene var så dårlig at maten ble heller frastøtende enn fristende.

Bon appetit.
Sist endret av stagg; 23. oktober 2012 kl. 21:55.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
har du noen tips på eksotiske grønsaker som kunne passet på en burger ?
Vis hele sitatet...
Prøv med litt fenikkel for eksempel. Det tror jeg kan være spennende.

Stekt sopp er også knall. Kjør en litt basic burger uten alt for mye tilbehø der selve burgeren er drittbra. Og så topper du denne med litt traktkantareller som er svisjet opp i litt olje, salt, timian og pepper før du avslutter med en god chunk smør og en skvis sitron.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
slange burger hørtes fe ut noen som vet om noe sted det er å oppdrive i vest agder?
Vis hele sitatet...
Vi fikk tak i slangekjøttet i sverige. Sterkt usikker på om dem har det i Norge.

EDIT: Det var ikke i burgerform, om det er det du tenker. Var bare slangekjøtt vi kverna litt.
Sist endret av Freddy_fred5; 23. oktober 2012 kl. 22:06.