Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Topic
Nesten som en personlig tragedie - sterke følelser 107 9,37%
Det berørte meg og preger meg fortsatt. 361 31,61%
Det berørte meg lite, og har ikke påvirket hverdagen overhodet. 621 54,38%
- 53 4,64%
Stemmegivere: 1142. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  156 21869
Jeg kjenner ingen av de som var på Utøya eller i nærheten av bomben i Oslo, så jeg tar egentlig like tungt på dette som alle andre katastrofer som skjer rundtom i verden. Selvfølgelig var det fryktelig trist, men jeg føler ikke at dette burde berøre meg noe mer bare på grunn av at det skjedde i Norge.
Interresant tema.

Angående nasjonalfølelse, så har jeg mistet litt av den fordi Norge har forandret seg ganske drastisk på alle måter siden jeg vokste opp. Det er blitt mer fokus på penger enn det å være medmenneske. Egoismen råder. Forskjellen i mellom fattig og rik øker. I politikken føler jeg det er mer og mer usunne koblinger til pengemakten, og den skjulte korrupsjonen og kameraderiet øker.

Angående medfølelse for ofrene, så kan jeg si såpass at jeg blir på gråten hvis jeg prøver å se for meg grusomhetene, men at jeg for å beskytte meg selv mot å bli såpass deprimert at det ikke er bra for meg, prøver å distansere meg fra det.

I dag får man alle grusomheter og galskap i hele verden tredd nedover hodet via media. I riktig gamle dager hørte man om det som skjedde i nabobygda, og det var det. Vi mennesker har ikke forandret oss, men er nødt til å forholde oss til en hel verden med galskap og grusomheter. Jeg tror dette gjør noe med oss, og aktiverer forsvarsmekanismer som gjør oss bare tilsynelatende kalde og kyniske.

I tillegg er det politisk og sosialt korrekt å gråte i kor til alle verdens grusomheter, og på en måte forventet at en skal ta til seg alt. Dette er ikke sunt, tror jeg. Jeg klarer det i alle fall ikke uten å bli såpass preget at det rett og slett ikke er bra for meg.
Jeg synes det var veldig trist,og har fulgt veldig mye med på saken.
Men jeg er ikke personlig berørt, og nei, det har ikke preget hverdagen min på noen måte, annet enn at jeg er mer inne på vg og dagbladet enn ellers.

Men bare sånn for å bekrefte det, jeg synes hele greien er ille, og synes det er veldig leit at dette har skjedd. Men det har nok ikke gått ordentlig inn på meg. Generellt så leser jeg nyheter hver dag og har gjort det noen år ( er 18 nå) og det skjer mye grusomt der ute, både i Norge og resten av verden. Skal en ta alt til seg blir det jo ganske masse å takle etter vært. Men så klart, dette var jo ganske spesielt så jeg har jo tenkt en del.
Takk TS. Tusen takk for pollen, nå veit jeg det ikke er noe galt med meg som ikke ble berørt av det.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Jeg skjønner godt at mange barn og unge ikke føler seg berørt, men det er nok hovedsaklig på grunn av manglende evne til å kunne reflektere rundt og relatere til episoden.

Denne trenden med å påberope seg mangel på empati begynner forøvrig å bli trøttende. Hot tip: lev noen år slik du får satt ting litt i perspektiv. Så finner de aller fleste ut at de har like stor eller liten evne til å empatisere som alle andre.
Vis hele sitatet...
Det blir litt for dumt å komme med en så absolutt påstand som at alle som ikke føler seg like sterkt berørt har et underutviklet følelsesaparat.

Igjen blir det som å kaste stein i eget glasshus, empati er ikke bare noe man har for ofre, det er samme evne du eksempelvis kunne brukt til å se tingen fra nettopp motparten sin side.

Artig nok er det første som står på wiki under empati at det "ikke må forveksles med sympati"
Sitat av Balderac Vis innlegg
Interresant tema.

Angående nasjonalfølelse, så har jeg mistet litt av den fordi Norge har forandret seg ganske drastisk på alle måter siden jeg vokste opp. Det er blitt mer fokus på penger enn det å være medmenneske. Egoismen råder. Forskjellen i mellom fattig og rik øker. I politikken føler jeg det er mer og mer usunne koblinger til pengemakten, og den skjulte korrupsjonen og kameraderiet øker.

Angående medfølelse for ofrene, så kan jeg si såpass at jeg blir på gråten hvis jeg prøver å se for meg grusomhetene, men at jeg for å beskytte meg selv mot å bli såpass deprimert at det ikke er bra for meg, prøver å distansere meg fra det.

I dag får man alle grusomheter og galskap i hele verden tredd nedover hodet via media. I riktig gamle dager hørte man om det som skjedde i nabobygda, og det var det. Vi mennesker har ikke forandret oss, men er nødt til å forholde oss til en hel verden med galskap og grusomheter. Jeg tror dette gjør noe med oss, og aktiverer forsvarsmekanismer som gjør oss bare tilsynelatende kalde og kyniske.

I tillegg er det politisk og sosialt korrekt å gråte i kor til alle verdens grusomheter, og på en måte forventet at en skal ta til seg alt. Dette er ikke sunt, tror jeg. Jeg klarer det i alle fall ikke uten å bli såpass preget at det rett og slett ikke er bra for meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vi som har forandret oss, det er informasjonen som har blittt bedere.
Håper det at vi fikk ekstrem vold lokalt i Norge kan få oss til å revurdere massemord som politisk virkemiddel i Midt-Østen.

Ble fascinert og skremt av ABB. Forferdelig hendelse for alle involvert. Jeg var ikke involvert. Fordømmer vold, uansett hvilken nasjonalitet som rammes. Mennesker er mennesker. Nasjonalismen som oppstod i etterkant av katastrofen gjorde meg, som nasjonalisme alltid gjør (jeg hater 17. mai intenst), kvalm. Sorry.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 31. juli 2011 kl. 19:09.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det blir litt for dumt å komme med en så absolutt påstand som at alle som ikke føler seg like sterkt berørt har et underutviklet følelsesaparat.

Igjen blir det som å kaste stein i eget glasshus, empati er ikke bare noe man har for ofre, det er samme evne du eksempelvis kunne brukt til å se tingen fra nettopp motparten sin side.

Artig nok er det første som står på wiki under empati at det "ikke må forveksles med sympati"
Vis hele sitatet...
Det er ikke langt unna. De aller fleste slike uttalelser kommer etter min erfaring fra barn som ikke helt skjønner omfanget av hendelsen, eller lite reflekterte voksne. Jeg er forøvrig fullt klart over hva ordet empati betyr.
Angående gråt,
http://www.youtube.com/watch?v=0_9BTHcpssM

Jeg blir på gråten hver gang jeg hører denne sangen, fordi jeg forbinder den så veldig med hva som har skjedd. Noen andre?
Sitat av somnium Vis innlegg
noe galt med deg? nei.
men du mangler kanskje den livserfaringen for å virkelig sette deg inn i andres følelser, og sørge på vegne av dem.

nå vet jeg ingenting om deg, men jeg vil tro det er større mulighet for at du har reagert sterkere om du f.eks hadde hatt en datter eller sønn som du elsket mer enn du noensinne kommer til å elske deg selv, og derved og klart å forestille deg hvordan flere titalls foreldre har det når disse ble hensynsløst og egoistisk tatt livet av.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Jeg gråt ikke da min mormor døde for 6 år siden (Da var jeg 14), men øynene mine ga gjenskinn nå. Handler ikke om at jeg ikke ble lei meg da hun døde. Jeg har slett bare sluttet å undertrykke følelsene mine.
Jeg må si jeg ble ganske berørt av dette. Ved andre katastrofer, f.eks 9/11 og Tsunamien, så har jeg ikke følt noe spesielt og skjønner ikke hvorfor alle freaker helt ut for folk de ikke kjenner. Men måten dette skjedde på (og da mener jeg skytingen, bombingen har jeg nesten ikke tenkt på etter Utøya-skytingen ble kjent) gjør et vanvittig sterkt inntrykk.
Og etter å ha lest alle historiene fra overlevende og sett bilder og annet så er det vanskelig å komme over det. Jeg tenker på det ganske ofte og spesielt frykten de må ha kjent er bare sykt å tenke på. Tenk på de som trodde de var reddet av en politimann også begynner han å plaffe alle ned og du skjønner at du har ikke sjangs å løpe. Eller de som har gjemt seg og ligger i over en time og hører på vekselvis skudd og dødsskrik.
Når vi tenker på at det var ca. 700 på øyen og alle de er direkte berørt og så familien til alle de + venner, klassekamerater, andre så er det mange tusen mennesker som er berørt av dette så det er ingen tvil om at det er nasjonal tragedie.
Har ikke berørt meg noe spesielt. Det er absolutt en tragedie, men jeg har ikke tenkt noe særlig på det. Kan ha noe med at jeg var utenlands, vekk fra aviser, tv og Internett da det skjedde, og ikke fikk vite om det et par dager senere.
For min del har det ikke vært særlig påvirket av det faktum av hva som hendte, sørgelig som det var, men heller det som skjedde i ettertid. Den massive støtten blant folket, de mange hundretusener i både fakkel- og rosetog landet rundt, det massive oppmøtet utenfor domkirken, blomsterhavet og ikke minst Oslo dekket av roser - det gav meg et rørende inntrykk, det å kunne vise at selv i all tragedie, sorg og hat, så reiste folk seg og viste at de brydde seg og støttet hverandre ved å delta i alt dette.
Sist endret av Dibsent; 1. august 2011 kl. 07:44.
Reagerte på samme måte på terrorangrepene i Oslo som jeg gjør til sultkatastrofen i Afrikas horn, ærlig talt så bryr jeg meg ikke.

Saken interesserer meg da jeg er nysgjerrig på ABB sin drivkraft, men når det kommer til empati for ofrene er den fraværende. Antall personer som døde på Utøya er bagateller i forhold til resten av jævelskapet i verden, likevel har du hyklere som skal tenne lys og "liker" facebook sider for å vise at de bryr seg samtidig som tusenvis dør av sult daglig bare i Somalia. Hvor er rosetoget for disse?

Hvor er rosetoget for de sivile personene som Norge bomber i Afghanistan og Libya?
Jeg bryr meg kanskje ikke, men det er i det minste en linje jeg kjører på de fleste saker som ikke bryr meg da jeg ikke er en av personene som velger enkelte saker som hjertesaker kun for å få bedre samvittighet selv samtidig som resten av verden ignoreres.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Reagerte på samme måte på terrorangrepene i Oslo som jeg gjør til sultkatastrofen i Afrikas horn, ærlig talt så bryr jeg meg ikke.

Saken interesserer meg da jeg er nysgjerrig på ABB sin drivkraft, men når det kommer til empati for ofrene er den fraværende. Antall personer som døde på Utøya er bagateller i forhold til resten av jævelskapet i verden, likevel har du hyklere som skal tenne lys og "liker" facebook sider for å vise at de bryr seg samtidig som tusenvis dør av sult daglig bare i Somalia. Hvor er rosetoget for disse?

Hvor er rosetoget for de sivile personene som Norge bomber i Afghanistan og Libya?
Jeg bryr meg kanskje ikke, men det er i det minste en linje jeg kjører på de fleste saker som ikke bryr meg da jeg ikke er en av personene som velger enkelte saker som hjertesaker kun for å få bedre samvittighet selv samtidig som resten av verden ignoreres.
Vis hele sitatet...


Du ignorer alle saker men kaller de som faktisk bryr seg for hyklere , hvorfor kritisere andre når slik du du fremstiller det her ikke bidrar med noe i hverken i den ene alle andre saken ?

Ja mulig mange gjør det for å bedre sin egen samvittighet men de gjør ivertfall noe. Røde kors meldte i går om stor giverglede fra det norske folk til de sultrammede i Somalia , disse menneskene trenger ikke noe rosestog men mat.
Helt ærlig? Helt ærlig så fant jeg ut at det er lite som kan få meg til å gråte like mye som massedrap på 80 landsmenn.
Jeg har ingen kjennskap til noen av de personlig, men bare tanken på den sorgen familier og etterlatte må føle, er knusende. Har så godt som aldri opplevd å bli direkte trist av noe som ikke "påvirker meg direkte" før, og visste ikke at jeg hadde anlegg for det.

Samtidig åpnet dette øynene mine noe for hva som faktisk skjer i verden. Det får meg til å forstå hva flyktninger flykter fra, og hvor enormt omfang det er av naturkatastrofer typ tsunami/jordskjelv.

"Vi er så få her i dette landet"..
Hadde problem med å forstå det som hadde skjedd.
Sist endret av Darkerface2; 1. august 2011 kl. 10:23. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av morodo Vis innlegg
Men jeg tror at det som plager meg mest er at jeg ikke klarer å forstå hvordan ABB tenker eller har tenkt
Vis hele sitatet...
Det er dessverre her veldig mange feiler. Det er helt nyttesløst å prøve å finne en mening i noe som er så totalt meningsløst. Dette er grusomme handlinger utført av en syk mann, og det blir derfor umulig for oss noenlunde oppegående mennesker å rasjonalisere massakeren.
Sitat av lygra Vis innlegg
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?

Sitat av EoT Vis innlegg
Håper det at vi fikk ekstrem vold lokalt i Norge kan få oss til å revurdere massemord som politisk virkemiddel i Midt-Østen.
Vis hele sitatet...
For et tåpelig utsagn.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
For et tåpelig utsagn.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
På hvilken måte?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde kunnet tysk, så hadde du forstått.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
På hvilken måte?
Vis hele sitatet...
Fordi "Du hast" handler om en mann og en dame, og du har mest sannsynlig ikke forstått ordspillet.
Jeg mistet to venner. Selvfølgelig ble jeg opprørt. Opprørt, men ikke sint og hatefull.
Sist endret av Kirsebær; 1. august 2011 kl. 15:22.
Sjokk og traumer.

Når det er sagt - jeg har hatt mine tanker om at "krigen"
kommer til Norge også, en gang. Enten i form av bombe
eller skytemassakre. Dessverre ble det begge deler.

Bor ikke i Oslo, men har utallige ganger gått passasjen
gjennom regjeringskvartalet, jeg har trolig krysset gaten
der bomben smalt mange, mange ganger. Tanken om at
det er et potensielt bombemål har vært der. Så skjer det.

Jeg får veldig ekle følelser. Jeg blir sint, og redd.
Sist endret av PVestlandia; 1. august 2011 kl. 23:03. Grunn: en liten leif
Det som irriterte meg mest var facebook...
De der bildene med det norske flagget på.. Sikkert greit å vise støtte, men den spontanpatriotismen syntes jeg bare ble litt for dum. Statsministeren snakket om å oppbevare demokratiet, mens folket (ungdommer stortsett) Ville ha offentlig henrettelse etc.. Mange av mine "venner" pratet om at vi skulle sloss sammen mot terror. Å når vi føler behov for å "sloss" mot terror viser det jo at vi er redde. Og alle reaksjonene rundt dette... Omtrent ALLE som jeg kjente begynte å snakke om innvandrerne, om hvordan vi skulle sende alle ut av landet. Det ironiske med det var jo at det var en av Breiviks mål. Så på den måten er jeg glad at en hvit mann sto bak.. Dette ble kanskje litt offtopic, men følte for å ytre mitt synspunkt
Sitat av Elias1337 Vis innlegg
folket (ungdommer stortsett) Ville ha offentlig henrettelse etc..
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noe her? Må innrømme at dette gikk meg hus forbi.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kan du vise til noe her? Må innrømme at dette gikk meg hus forbi.
Vis hele sitatet...
Meg også. Jeg synes det er veldig mange ungdom, spesielt de som er litt politisk aktive som er opptatt av at vi skal sloss med mer åpenhet, og ikke i linjer andre land har gått i, for å bruke velkjente(kanskje litt overbrukte) ord.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Reagerte på samme måte på terrorangrepene i Oslo som jeg gjør til sultkatastrofen i Afrikas horn, ærlig talt så bryr jeg meg ikke.
Vis hele sitatet...
Likandes kar du!

Saken interesserer meg da jeg er nysgjerrig på ABB sin drivkraft, men når det kommer til empati for ofrene er den fraværende.
Vis hele sitatet...
Inntrykket stiger..

Antall personer som døde på Utøya er bagateller i forhold til resten av jævelskapet i verden.
Vis hele sitatet...
"ærlig talt så bryr jeg meg ikke"

Jeg ikke er en av personene som velger enkelte saker som hjertesaker kun for å få bedre samvittighet selv samtidig som resten av verden ignoreres.
Vis hele sitatet...
Har du noen idè hvordan Norge ligger ann når det gjelder nødhjelp til resten av verden, både offentlig og personlig, når man ser på hvor mye vi bidrar i forhold til antall innbyggere?
Jeg stemte alternativ nr 3. Ikke fordi jeg ikke synes det er tragisk, kjente flere personer som var der og ihvertfall 1 som ble drept som jeg har hatt en del kontakt med. Såklart er det trist, og forstår ikke hvordan noen kan finne på å myrde en samling med ungdommer i det hele tatt, uansett hva slags grunn man tror man har (unntaket her er vel en zombieapokalypse, men det virker ikke helt sannsynlig) så er det ikke greit å gå rundt å drepe unge mennesker på den måten!

Men grunnen til at jeg stemte nr 3 er vel i all hovedsak fordi jeg ikke klarer å føle noe sorg over døden til min bekjent, ei heller føler jeg meg emosjonelt berørt og det har heller ikke gått utover daglivlivet mitt i noen særlig større grad enn at det er litt for mye om det på tv/radio og div minnestunder (sistnevnte har jeg overhodet ingenting imot, bare synes det ble litt mye ABB på tv en stund).
shit was so cash
Anda22's Avatar
Personelig berørte det meg svært lite.
Men tankene går til dem som mistet venner og familie medlemer

Men det er meg personelig da, klarer ikke helt og sette meg inn i
det når det er folk jeg ikke kjenner.

Synest også media overdriver når dem spiller sanger 24/7 om tragedien,
det blir jaggu ikke noe bedre. Og i tilleg dette med wow, herregud.

Håper egentlig hele greia blir over snart.

Og ja, for den/dere som ikke forstår at jeg vil ha greia over snart
er pga ABB gror større og større selvtillit når media blåser det opp.

EDIT: Må bare si at det har vert en jævlig sommer, mildt sagt. En jeg kjenner døde i motorsykkel ulykke
og i tilleg oslo bomba og utøya.
Sist endret av Anda22; 2. august 2011 kl. 05:46.
Alternativ fire var litt dårlig formulert, da jeg tviler på at det finnes noen her i landet som ikke på noen måte ble påvirket av disse hendelsene.

Selv satt jeg på en båt, på tur ut til en øy da jeg fikk denne beskjeden. Første natta var totalt søvnløs, spesielt etter at dødstallet ble så ekstremt oppjustert. Den andre dagen fikk jeg beskjed om at veninnen min var savnet. Disse hendelsene har påvirket de siste ukene totalt, jeg har deltatt i rosetog, meldt meg inn i AUF, hørt på sanger skrevet etter terroraksjonen etc.
Trist og tragisk..... Men jeg blei ikke overasket... Ventet på det lenge, ble bare paff at en nordmann kunne gjøre no slikt mot sitt eget folk. Folk har jo tatt helt av fordi det skjedde i norge... Dette er hverdagsmat for mange barn og foreldre rundt i værden, men virker som folk glemmer det når norge slipper brannbomber over afganistan og lybia... Varme tanker til alle som har mistet noen de er glade i. Hadde selv familie i regjeringsbygget men hun var ferdig på jobb 10 min før det smalt. Og venner tett oppi bygget da det smalt. Alle er heldigvis uskadd. Håper bare norge kan åpne øynene sine nå å slutte å si -sånt skjer ikke her!
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Trist og tragisk..... Men jeg blei ikke overasket... Ventet på det lenge, ble bare paff at en nordmann kunne gjøre no slikt mot sitt eget folk. Folk har jo tatt helt av fordi det skjedde i norge... Dette er hverdagsmat for mange barn og foreldre rundt i værden, men virker som folk glemmer det når norge slipper brannbomber over afganistan og lybia... Varme tanker til alle som har mistet noen de er glade i. Hadde selv familie i regjeringsbygget men hun var ferdig på jobb 10 min før det smalt. Og venner tett oppi bygget da det smalt. Alle er heldigvis uskadd. Håper bare norge kan åpne øynene sine nå å slutte å si -sånt skjer ikke her!
Vis hele sitatet...
Dette skjer ikke rundt omkring i verden hver dag nei, det er ikke uten grunn at denne saken ble toppsak i de største informasjonskanalene i USA, England, Australia etc. Dersom vi sammenligner folketall i Norge og i USA vil vi komme fram til noe slikt som at dette havner tett under 9/11, og ganske så langt over Una-bomberen som var den mest kjente lignende saken før 22/7.
Det er ikke noe jeg egentlig tenker på. Jeg kjenner ingen av de omkomne, skadde eller noen som i det hele tatt befant seg på øya. Så i grunnen har det ikke gjort meg noe, men når jeg er i Oslo og ser alle blomstene, lysene og tekstene så kan jeg ikke la være å felle noen tårer. Det er jo trist når man står oppi alt sammen, og det er jo synd det som har skjedd.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Picard Vis innlegg
Mange av fjortissene som henger på forumet her har ikke opplevd nok til å ha en forståelse eller evne til å sette dere inn i smerten og frykten som til offerene og de pårørende. Og sitte forran dataen 6 timer om dagen gir deg ikke livserfaring, eller hjelper deg å vokse som menneske.
Vis hele sitatet...
Regner du deg selv som en av disse fjortissene eller er du bare fantastisk selvmotsigende? Er det et bevisst virkemiddel for å provosere eller er du bare mindre inteligent?
Uansett er jeg for at alle ytrer sine meninger, om jeg er enig eller du tar feil. Men når man i utgangspunktet bare trenger å lese sin egen ytring for å bli overbevist om at man tar feil. Er det ikke da greit å skru av datamaskinen å ta seg ei pølse eller finne frem barberbladene for å få litt medfølelse for sultrammede i øst-afrika eller hva det enn er du gjør for å more deg... Klart det er dumt å bare la en slik innstats på tastaturet gå til spille, men tenk for en fantastisk egenskap du har. Ytrer du dine egne meninger til deg selv hver dag i mange år fremover vil du ganske så sikkert, en dag når tiden er inne, dø (som alle oss andre vet du). Og den dagen kan du peke på alle oss andre som tok så grundig feil hele denne tiden, og le en høy, hånlig latter. Den som ler sist, ler best vet du.
Sist endret av z0p; 5. august 2011 kl. 00:43.
Sitat av Picard Vis innlegg
Mange av fjortissene som henger på forumet her har ikke opplevd nok til å ha en forståelse eller evne til å sette dere inn i smerten og frykten som til offerene og de pårørende. Og sitte forran dataen 6 timer om dagen gir deg ikke livserfaring, eller hjelper deg å vokse som menneske.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor mange av de pårørende som er i aldersgruppen 13-16/17 år? Mange.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Dette skjer ikke rundt omkring i verden hver dag nei, det er ikke uten grunn at denne saken ble toppsak i de største informasjonskanalene i USA, England, Australia etc. Dersom vi sammenligner folketall i Norge og i USA vil vi komme fram til noe slikt som at dette havner tett under 9/11, og ganske så langt over Una-bomberen som var den mest kjente lignende saken før 22/7.
Vis hele sitatet...
Gjør det ikke? Hvordan tror du folk i midtøsten har det, sivile blir skutt og drept i titalls hver dag... Det er bare det at folk har sett det, hørt det og blitt fortalt det så mange ganger at det går i glemmeboka! Hvor mange sivile .... Barn, mødre og fedre tror du ikke harr dødd i krigen "mot" terror i midtøsten... Eneste forskjellen her var at det var en idiot som gjorde det mot sitt eget land, en av grunnene til at dette ble en toppsak i resten av værden. Sammen med at lille norge som er så stille og fredelige og har hatt det trygt å godt siden andre værdenskrig. Quotet rett fra bbc - hvem ville trodd noe slikt ville skje et slikt fredfullt og vennlig land som Norge.
Og det er akkurat det folk har trodd også... Ingen andre land kan du kjøre bil opp til slottsdøra eller stortinget og regjeringskvartal... Eneste som skal stoppe deg er et innkjøring forbudt skilt! Ja de hadde startet jobben med å sperre av grubergata men det kom mange år for sent. Hva får oss til å tro at slikt ikke kan skje her når det har skjedd lignende saker i flere av våre naboland deriblandt england og sverige. Hadde dette skjedd i afganistan ville det blitt en halvtimes sak på bbc. Det var fordi det var uskyldige lille norge at det ble så utrolig stort engasjement hos utenlansk media.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Gjør det ikke? Hvordan tror du folk i midtøsten har det, sivile blir skutt og drept i titalls hver dag... Det er bare det at folk har sett det, hørt det og blitt fortalt det så mange ganger at det går i glemmeboka! Hvor mange sivile .... Barn, mødre og fedre tror du ikke harr dødd i krigen "mot" terror i midtøsten... Eneste forskjellen her var at det var en idiot som gjorde det mot sitt eget land, en av grunnene til at dette ble en toppsak i resten av værden. Sammen med at lille norge som er så stille og fredelige og har hatt det trygt å godt siden andre værdenskrig. Quotet rett fra bbc - hvem ville trodd noe slikt ville skje et slikt fredfullt og vennlig land som Norge.
Og det er akkurat det folk har trodd også... Ingen andre land kan du kjøre bil opp til slottsdøra eller stortinget og regjeringskvartal... Eneste som skal stoppe deg er et innkjøring forbudt skilt! Ja de hadde startet jobben med å sperre av grubergata men det kom mange år for sent. Hva får oss til å tro at slikt ikke kan skje her når det har skjedd lignende saker i flere av våre naboland deriblandt england og sverige. Hadde dette skjedd i afganistan ville det blitt en halvtimes sak på bbc. Det var fordi det var uskyldige lille norge at det ble så utrolig stort engasjement hos utenlansk media.
Vis hele sitatet...
Føler du ingen tilhørighet for landet du bor i da? Er det same shit for deg om 70 norske ungdommer blir plaffet ned på norsk jord, av en norsk mann, som om 70 somaliske ungdommer hadde blitt skutt ned på somalisk jord, av en somalisk mann? Greit nok, alle liv er verdt like mye, ABB sitt kanskje litt lavere enn alle andres, men man føler en viss tilhørighet. Dersom et slikt terrorangrep hadde skjedd i Norge hver dag, så hadde det ikke blitt 24 timers nyhetssendinger. Ganske søkt problemstilling, men du forstår hvor jeg vil.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Føler du ingen tilhørighet for landet du bor i da?
Vis hele sitatet...
Dette har vel ingenting med det personlige aspektet av tragedien. Det påvirker ditt fohold til det samfunnet du bor i. Medfølelse på et personlig plan, bør være lik uansett geografisk lokalisjon dersom det ikke eksisterer en tilknytning til situasjonen.

Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Er det same shit for deg om 70 norske ungdommer blir plaffet ned på norsk jord, av en norsk mann, som om 70 somaliske ungdommer hadde blitt skutt ned på somalisk jord, av en somalisk mann?
Vis hele sitatet...
Med tanke på medfølelse for ofre jeg ikke har noe forhold til, ja. Men mitt syn på sammfunnet forandrer seg litt når det skjer i Norge. Jeg synes forøvrig det er meget fordomsfult av deg å dra frem somalske menn her, det er jo ikke akkurat som om de driver å knivstikker tilfeldige passasjerer på busser o.l.

Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Greit nok, alle liv er verdt like mye, ABB sitt kanskje litt lavere enn alle andres, men man føler en viss tilhørighet.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å dømme dette? Jeg har ingenting til overs for en slik person, men jeg setter meg ikke i den posisjonen at jeg mener å være mer verdt enn noen andre. mere verdt? verdt hva? Hva er du verdt? Kan jeg kjøpe deg? Han passer nok ikke så godt inn i vårt samfunn. Den er grei.

Jeg føler også en viss tilhørlighet. En tilhørlighet til mennesker, som et medmenneske. Det er enklere å være et medmenneske når man er tilstedeværende, men jeg ser ikke hvorfor man skal være noe mer følelsesmessig engasjert enn ovenfor andre som er blitt utsatt for tragedier andre steder.[/quote]

Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Dersom et slikt terrorangrep hadde skjedd i Norge hver dag, så hadde det ikke blitt 24 timers nyhetssendinger. Ganske søkt problemstilling, men du forstår hvor jeg vil.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle ha 24 timer nyhetssendinger når de endelig hadde nyheter å fylle de med. Hva er egentlig problemstillingen du referer til? At de ikke klarer å fylle nyhetssendinger med kontinuerlige terroraksjoner i Norge? Jeg vet ikke om jeg helt ser hvor du vil. Dersom et slik terrorangrep hadde skjedd i Norge hver dag, burde man da ikke etterhvert kunne greie å forutse det og kanskje hindre det? Dersom det skjedde over en lengre periode burde man kanskje landre innsatsen til politiet og pst? Når jeg tenker over det, er det som du sier ganske søkt. Det burde jo være ganske enkelt å stoppe de også. Det er jo helt sikkert bønder som står bak, da det er kun de som har tilgang på kunstgjødsel etterhvert. Det fungerer ikke med naturliggjødsel?
Sist endret av z0p; 5. august 2011 kl. 01:42.
Sitat av z0p Vis innlegg
Dette har vel ingenting med det personlige aspektet av tragedien. Det påvirker ditt fohold til det samfunnet du bor i. Medfølelse på et personlig plan, bør være lik uansett geografisk lokalisjon dersom det ikke eksisterer en tilknytning til situasjonen.


Med tanke på medfølelse for ofre jeg ikke har noe forhold til, ja. Men mitt syn på sammfunnet forandrer seg litt når det skjer i Norge. Jeg synes forøvrig det er meget fordomsfult av deg å dra frem somalske menn her, det er jo ikke akkurat som om de driver å knivstikker tilfeldige passasjerer på busser o.l.


Hvem er du til å dømme dette? Jeg har ingenting til overs for en slik person, men jeg setter meg ikke i den posisjonen at jeg mener å være mer verdt enn noen andre. mere verdt? verdt hva? Hva er du verdt? Kan jeg kjøpe deg? Han passer nok ikke så godt inn i vårt samfunn. Den er grei.

Jeg føler også en viss tilhørlighet. En tilhørlighet til mennesker, som et medmenneske. Det er enklere å være et medmenneske når man er tilstedeværende, men jeg ser ikke hvorfor man skal være noe mer følelsesmessig engasjert enn ovenfor andre som er blitt utsatt for tragedier andre steder.
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle ha 24 timer nyhetssendinger når de endelig hadde nyheter å fylle de med. Hva er egentlig problemstillingen du referer til? At de ikke klarer å fylle nyhetssendinger med kontinuerlige terroraksjoner i Norge? Jeg vet ikke om jeg helt ser hvor du vil. Dersom et slik terrorangrep hadde skjedd i Norge hver dag, burde man da ikke etterhvert kunne greie å forutse det og kanskje hindre det? Dersom det skjedde over en lengre periode burde man kanskje landre innsatsen til politiet og pst? Når jeg tenker over det, er det som du sier ganske søkt. Det burde jo være ganske enkelt å stoppe de også. Det er jo helt sikkert bønder som står bak, da det er kun de som har tilgang på kunstgjødsel etterhvert. Det fungerer ikke med naturliggjødsel?[/quote]

Skal komme med et svar til dette i morgen, men vil bare påpeke at somaliske menn her ble likestilt med norske menn typ ABB. Ikkno rasisme her
Helt ærlig - hvor opprørt ble du av Breiviks massakre?
Vis hele sitatet...
Jeg ble såpass opprørt at jeg satt av en hel "sørgedag" med whisky, ekte tempelnepal og samtlige nyhetssendinger fra NRK.
Sterke greier, men for min del var det nødvendig å avreagere skikkelig etter å kun ha fått med meg litt nyheter mens jeg har vært utenlands.
Var på hytta med en venninne, også ser jeg "skyting hos AUF osv." ble helt paff og bare hva faen er AUF? og gamlingene: Arbeids partiet for ung

Brydde meg ikke akkurat så mye, men når jeg så tallet 80, så sjokkerte det meg, og ble små redd over om jeg hadde venner der.
Så det rørte meg, og gjør fremdeles litt når jeg tenker om det.

Nu føler jeg mest aggressiv mot Norsk fengselsystem, føler urettferdighet når det gjelder straffen
Sist endret av Base; 5. august 2011 kl. 02:20.
Når jeg hørte om bomben ved regjeringskvartalet ble jeg mest nyskjerrig på hvem som stod bak osv. Tenkte som mange andre at det var muslimer som stod bak det først. Syns det var litt ekkelt, ettersom jeg går forbi regjeringskvartalet hver eneste dag til og fra skolen akkurat på den tiden der.
Men må ærlig si at dette ikke påvirket meg i så stor veldig stor grad sånn med en gang.

Når jeg hørte om skuddene på Utøya, og at det var en mann i politiuniform tenkte jeg at det ikke var muslimer, men en nynazist eller noe lignende. Var i sverige, så fikk bare meldinger fra venner og familie om hva som hadde skjedd. Fikk ikke lest nyheter. Vi dro ut på byen den kvelden, i stockholm, og jeg reagerte på at det var så mange svensker som snakka med oss om det. Skjønte da at det var større enn det jeg først hadde trodd. Når jeg våkna dagen derpå, hadde jeg fått meldinger fra mamma og mange bekjente om at dødstallet var på nærmere 80. Da ble jeg rimelig satt ut, og brukte mobilnettet for å sjekke vg, db osv. Leste en av de overlevendes historier, og da innså jeg hvor JÆVLIG hele greia var. Hadde lyst til å begynne å grine. Fordi det var ungdommer og fra det stedet jeg er fra, så ble det ekstra nært på en måte. Vi satt i bilen i 4 timer etterpå, og da var alle helt stille. Satt bare å leste på nettavisene med telefonen.

Selv om jeg ikke kjenner noen som var på utøya, så tenker jeg mye på det selv en om det har gått en liten stund. Får vondt i magen av å lese historiene til de stakkars folka på øya, og har hatt et behov for å snakke med folk om det. Følger med på alt av nyheter rundt det, og har selv lest mye av manifestet hans. Syns det hjelper å prøve å forstå, selv om det jo egentlig er umulig å skjønne logikken til den jævla taperen.

Sorry hvis det her ble TL;DR Men ja, plasserer vel meg selv under "preger meg fortsatt", selv om jeg ikke sitter hjemme å griner over det. Men forstår også at andre ikke reagerer like sterkt. Er ikke så godt å si hva som er normalt og ikke i en sånn situasjon. Folk er forskjellige.
z0p svarte igrunn for meg

Det er like tragisk om det er en svenske, nordmann, somalier, afrikaner, engelskmann eller tyrker som tar uskyldige unges liv.... Uskyldige liv generelt. Kjøpesentere, tog og skoler fulle av uskyldige sivile har blitt utsatt for terroristiske handlinger. Det ble bare mere virkelig nå når nordmenn opplevde det på sin egen trapp. Medfølelse har jeg i massevis og satt hele natten å så på tv. Men en uke frem i tid fikk man ikke vite noen andre nyheter... På søndag var det neppe mange nordmenn som spiste sin frokost å tenkte på sultkatastrofen i afrika, eller han stakkaren som ble skutt i sandefjord, eller togulykken i japan hvor to hurtigtog kolliderte med over 700 skadd og dødstallene stiger hver dag. Jeg blei rett og slett lei av å høre, lese og se det samme om og om igjen hver eneste dag. Vi fikk ikke vite om andre ting som skjedde i værden før etter en uke. Det er viktig å ikke glemme det som har hendt, men det er viktig å ikke glemme resten av værden også. <3
Å si at dette skjer overalt på kloden all the time blir heeelt feil å si. Faktisk har ingen slått high-scoren siden 1982!

http://encyclopediadramatica.ch/High_score
Ganske utrolig å lese denne tråden, men er forsåvidt glad for at mange slipper å ha en jævlig hverdag og lever normalt. Det er det mange som ikke kan lenger.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Å si at dette skjer overalt på kloden all the time blir heeelt feil å si. Faktisk har ingen slått high-scoren siden 1982!

http://encyclopediadramatica.ch/High_score
Vis hele sitatet...
Gjort av 1 mann ja....! Hvis ikke man får med seg alt det tragiske og hvor mange sivile som blir drept i krigen mot terror og landegrenser hver dag så er det på tide å se på bbc og andre store kanaler fremfor norske nrk og tv2
Jeg blei vel litt rysta dagen det skjedde, men distanserte meg rimelig fort fra det hele. Ser ikke no forskjell på terrorangrepet i Norge og de 500000 somalierne som er på vei til å sulte ihjel. Jeg har vokst opp med tv bilder fra hele verden med krig, sult, katastrofer og andre ufattelige tragedier. Man blir vel litt desensetized med årene.

Nå har hele saken begynt å irritere meg, media horer saken for alt den er verdt, og alle synsere og forståsegpåere kommer med pekefingre og hele greia gjør meg kvalm.
Sist endret av begonespiders; 5. august 2011 kl. 14:18.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Toaru Vis innlegg
Å si at dette skjer overalt på kloden all the time blir heeelt feil å si. Faktisk har ingen slått high-scoren siden 1982!

http://encyclopediadramatica.ch/High_score
Vis hele sitatet...
Det er fordi storspillerne spiller på et høyere nivå.
Jeg hadde bekjente der som døde, men jeg har ikke reagert noe særlig. Ting som det her skjer verden over hver eneste dag. Vi ser det på nyhetene, men det eneste mange av oss har å tilføye er "usj så forferdelig. godt vi lever i norge". Dette irriterer meg veldig. En eller annen gang måtte det komme hit.