Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 39814
hei. er det noen som vet om det går ann å få cannabis på resept når mann er under 18 år og har adhd og andre mentale diagnoser?
Sitat av adhdmann Vis innlegg
hei. er det noen som vet om det går ann å få cannabis på resept når mann er under 18 år og har adhd og andre mentale diagnoser?
Vis hele sitatet...
Ikke i Norge, nei.
Hvordan foreslår du dette til legen din da? Du: Jeg vet at cannabis hjelper mot min ADHD å angst, så derfor trenger jeg cannabis istedenfor alle pillene jeg først må prøve i lang tid.

Ser for meg at han/hun sier bare at det går ikke ann.
Sitat av Moonfal Vis innlegg
Hvordan foreslår du dette til legen din da? Du: Jeg vet at cannabis hjelper mot min ADHD å angst, så derfor trenger jeg cannabis istedenfor alle pillene jeg først må prøve i lang tid.

Ser for meg at han/hun sier bare at det går ikke ann.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke få cannabis på resept for de plagene. Din eneste mulighet er å skaffe deg en time hos en lege i ett EU-land hvor man skriver ut cannabis for angstlidelser og/eller ADHD. EØS-avtalen gjør det mulig for deg å ta cannabis til eget bruk inn i Norge, så lenge den er utskrevet av en lege innenfor EU-sonen. Dette vil muligens bli dyrere enn cannabisen du kjøper på gata, og er nok egentlig bare ett alternativ dersom man er virkelig syk eller ønsker å bruke cannabis lovlig. Den eneste pasienten som har fått utskrevet dette i Norge var en med terminal kreft, så man kan nok ikke regne med å få dette utskrevet mot angst og ADHD her i Norge med det første.
Noen som vet hvor mye 3mnd forbruk vil si? Varierer det ifra pasient til pasient, eller er det en fast mengde?
Og cannabis olje inneholder vell større mengder Thc enn cannabis i planteform, så hvordan om gjør de det til en fast grense?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette regnes ut i fra doseringen legen skriver på resepten eller ut i fra doseringen i medikamentsdokumentasjonen, altså varierer det fra pasient til pasient og medikament til medikament.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Men det rimeligste er å produsere selv, kostnaden er ca 7 kr pr gram, men som tidligere nevnt jordbruksdepartementet må gi samtykke.
Vis hele sitatet...
Mener du at jordbruksdepartementet i Norge kan gi samtykke til å dyrke marihuanaplanter? Har du flere kilder på dette?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har ikke vært et slikt tilfelle i Norge enda, det kan hende fxxked tenkte på dyrking av industriell hamp der er landbruksdepartementet involvert, men man har stadig fått avslag: http://www.nationen.no/2010/06/25/la...onder/6033943/

Det er uansett legemiddeldepartementet, blandt andre statlige organ, som måtte være involvert i og med at arten er oppført i Narkotikalisten og bare for å presisere det: Det har aldri vært et tilfelle av at privatpersoner har fått tillatelse til å dyrke cannabisplanter i Norge, glem det.
Sist endret av Dodecha; 10. juli 2013 kl. 10:34.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har erfaring med å importere medisinsk cannabis til norge?

Jeg lurer ikke på hvordan man gjør dette, men om dere opplevde razzia eller førerkortbeslag i ettertid?
Jeg vet at norcan har en fin tråd om temaet, men der har det vert dødt en stund.
Sitat av ibra10 Vis innlegg
Noen som har erfaring med å importere medisinsk cannabis til norge?

Jeg lurer ikke på hvordan man gjør dette, men om dere opplevde razzia eller førerkortbeslag i ettertid?
Jeg vet at norcan har en fin tråd om temaet, men der har det vert dødt en stund.
Vis hele sitatet...
Så lenge du har resept burde ikke dette være et problem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Beklager for gjenopplivningen av tråden, men har et par spørsmål;

Jeg nevnte cannabis til min psykolog, som ikke var negativ til ideen. Han mente det var bedre å bruke det, enn f.eks. beroligende middel av ulike slag. Har dårlig erfaring av antidepressiva, og generelle beroligende middel (Sobril, Antarax elns) har liten/ingen effekt på meg, han vil heller ikke jeg starter med medisiner av det slaget.

Vil et skriv fra han hjelpe til å få medisinsk cannabis fra Nederland, mot angst og/eller depresjoner?

Noen andre som har fått det?

Så at det ikke stod noe om det på den nederlandske legemiddelsiden over hva man vanligvis får det for, men er vel generelt kjent at det kan hjelpe mot begge sykdommene/tilstandene?
Det er flere i Norge som har importert medisinsk cannabis fra Nederland på grunnlag av posttraumatisk stresslidelse. Det var en artikkel i VG-helg om akkurat dette, er bare å lete rundt, har den dessverre ikke lenger.
er det noen som har fått marijuana på resept i norge for angst, tvangslidelser eller depresjon? jeg vil spørre fastlegen om resept på dette neste gang jeg skal dit han er også utlending, kanskje han er litt mere åpen da..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
er det noen som har fått marijuana på resept i norge for angst, tvangslidelser eller depresjon? jeg vil spørre fastlegen om resept på dette neste gang jeg skal dit han er også utlending, kanskje han er litt mere åpen da..
Vis hele sitatet...
Det er ikke godkjent legemiddel i Norge og en Norsk lege vil ikke skrive det ut med mindre det er et utrolig spesiellt tilfelle, og han vil heller da henvise til preparater som f.eks sativex.
Disse som har Cannabis på resept har fått resepten fra en lege i et land der Cannabis er klassifisert som legemiddel, som Nederland.
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2014 kl. 13:04.
@Dodecha: Er det ikke sånn at man må samarbeide med norske leger for å få det helt legit? Eller kan jeg bare ture ned til Nederland, få en resept og få det helt lovlig til Norge?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FryingPan Vis innlegg
@Dodecha: Er det ikke sånn at man må samarbeide med norske leger for å få det helt legit? Eller kan jeg bare ture ned til Nederland, få en resept og få det helt lovlig til Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, man trenger ikke noe sammarbeid fra en Norsk lege, men så er det heller ikke slik at du "bare ture ned til Nederland og få en resept", du må ha en ordentlig diagnose, f.eks kan ikke zxcvbnm bare bestille en legetime i Nederland og si at han er deprimert og få Cannabis, det skal litt mer til: en ordentlig diagnose, og en lidelse som cannabis har dokumenterte symptomlindrende effekter mot.
Flott svar! Tenkte litt mer i banen at hvis man har blitt diagnotisert av en norsk lege med PTSD (eller lignende), så blir det lettere å få en resept i Nederland, siden man da faktisk har lidelsen, og det er lettere å "bevise" for en utenlandsk lege.
Man kan da alltids fake seg til en diagnose. F.eks Schizofreni. Det er dokumentert at CBD har antipsykotiske effekter, som fungerer bedre en mange av de lovlige. Men THC, derimot er salt i såret for Schizofrene.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FryingPan Vis innlegg
Flott svar! Tenkte litt mer i banen at hvis man har blitt diagnotisert av en norsk lege med PTSD (eller lignende), så blir det lettere å få en resept i Nederland, siden man da faktisk har lidelsen, og det er lettere å "bevise" for en utenlandsk lege.
Vis hele sitatet...
Klart, jeg kjenner en som har PTSD og har Cannabis på resept, men det var ikke så lett som å bare møte en lege i Nederland og få resepten på første besøk. Jeg har ikke alle detaljene i hendelsesforløpet fra diagnose til resept men han sa at det "var en brukbar byråkratipapirmølle jeg måtte igjennom".

Relevant: Slikt forekommer mye i Statene, f.eks veldig mye i California, der har man leger som spesialiserer seg på å gi ut "Medicinal marihuana" kort til folk for så lite som hodepine. Men rutinene er mye strengere generellt i vestlige europa.
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2014 kl. 15:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Du må ha samarbeid fra lege i Norge, de fleste leger i Nederland vil ønske å se dokumentasjon på diagnosen din + en anbefaling på marihuana. Har du dette + at den hollandske legen er enig i diagnosen så får du en resept.

Fint lite byråkrati forresten!

Hadde med dok + anbefaling fra Norge, fikk resept med en gang. Leverte resepten til apoteket, måtte vente i 2 dager og da var det å hente 30g Bedrocan + attest som sa at jeg hadde lov til å ha denne medisinen + kvittering som viser at medisinene er lovlig innkjøpt.

Snakket også med tollerne (Sola) før jeg reiste til Nederland, og de sa at så lenge jeg kunne vise til kvittering og at navnet mitt sto på resepten/boksene så var de lovlige kravene til innførsel oppfylt.
Sitat av alcaa Vis innlegg
Du må ha samarbeid fra lege i Norge, de fleste leger i Nederland vil ønske å se dokumentasjon på diagnosen din + en anbefaling på marihuana. Har du dette + at den hollandske legen er enig i diagnosen så får du en resept.

Fint lite byråkrati forresten!

Hadde med dok + anbefaling fra Norge, fikk resept med en gang. Leverte resepten til apoteket, måtte vente i 2 dager og da var det å hente 30g Bedrocan + attest som sa at jeg hadde lov til å ha denne medisinen + kvittering som viser at medisinene er lovlig innkjøpt.

Snakket også med tollerne (Sola) før jeg reiste til Nederland, og de sa at så lenge jeg kunne vise til kvittering og at navnet mitt sto på resepten/boksene så var de lovlige kravene til innførsel oppfylt.
Vis hele sitatet...
Hvilken diagnose har du? Har selv angst som jeg får beroligende for som jeg skal bruke ved behov, ville dokumentasjon på at jeg bruker slike medisiner være tilstrekkelig i dette tilfellet? Har ikke peiling på hva som eventuelt står i journalen. Tviler også på at legen min ville gitt meg en anbefaling for å bruke cannabis mot dette, men man vet jo aldri. Fint om du kunne gått litt mer i detalj på hvordan du gikk frem for å få en anbefaling fra legen samt nødvendig dokumentasjon nå som du først er i gang.
Sist endret av Hater; 11. januar 2015 kl. 22:33.
Diagnosen er trigeminusnevralgi, altså kroniske smerter i ansiktsnervene + anfall (lynsmerter).

Det var legen selv som foreslo en tur til Holland siden ingen av de vanlige tingene hjelper, og han har andre kroniske smertepasienter som reiser dit.

Hadde med meg:
1: En oversettelse av et brev fra Rikshospitalet (som beskriver både diagnosen, behandlingen så langt, og at de ikke kan gjøre noe annet nå enn å forsøke med forskjellig medisinering (her sto det ingenting om cannabis).
2: Anbefaling fra lokal lege hvor det sto at vi har forsøkt alt som kan forsøkes av konvensjonell medisin her, og at han derfor sterkt anbefaler cannabis.

Møtte opp på legekontoret i Amsterdam, forklarte litt (egentlig bare en gjennomgang av det samme som sto i papirene), og forlot kontoret med en resept. Resepten ble umiddelbart levert på nærmeste apotek (det tar 2 dager å effektuere disse bestillingene nemlig, kan ta opptil 3).

Etter to dager var resepten klar til å bli hentet og da fikk jeg med meg:
1: 6 bokser a 5 gram Bedrocan
2: En laaang bruksanvisning/info på 5 eller 6 sider (på Hollandsk - jippi)
3: En attest på engelsk hvor det står at person sånn og sånn har lov til å ha med seg sånn og sånn medisiner.
4: Kvitteringen som viser at cannabisen er lovlig innkjøpt.

Så var det bare å reise hjem og gå rett gjennom tollen.

Kostet ingenting hos legen i Amsterdam heller, hadde med meg det europeiske helsekortet.

Her ser du reglene for innførsel fra EØS land: http://legemiddelverket.no/Import_og...r/default.aspx

Her ser du info fra Nederland når det gjelder hvilke diagnoser det anbefales å bruke cannabis:http://www.cannabisbureau.nl/en/Medi...groundsforuse/

Som du ser så er ikke angst en av de diagnosene hvor det anbefales brukt, samtidig ser du at det også står at legene i Holland IKKE er begrenset til den listen. Nå skal det nevnes at legesenteret der jeg var holder seg strengt til anbefalingene, men det kan jo godt være at de er hakket strengere for tilreisende...

Eneste som er litt dritt da var at jeg fant ut etterpå at jeg har fått feil type, jeg ville helst hatt Bediol og ikke Bedrocan - blæh! (synd det ikke går an å bytte).

PS: Kan være verdt å nevne at legen som anbefalte cannabis og en tur til Holland er IKKE fastlegen min, men en privat lege.
Sist endret av alcaa; 11. januar 2015 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med kronisk revmatoid artritt, eller leddgikt som det også kalles?

Hva er forskjellen på Bediol og Bedrocan?
Kommer helt an på legen, men det burde være "gyldig grunn".

Forskjellen er innholdet av THC / CBD. Står mer nøyaktig her: http://www.cannabisbureau.nl/en/MedicinalCannabis/
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er noen folk i Norge som får tillatelse til å bruke cannabispreparatet Sativex, en munnspray med cannabisekstrakt. Men det er snakk om svært få mennesker som lider av multippel sklerose. Det er veldig dyrt og. Sto en artikkel i Magasinet, Dagbladet om det tidligere i år/sent i fjor.
Vis hele sitatet...
mamma får dette...

det er også tilfelle at man kan få inn cannabis i norge, leste om det på db/vg om en eldre mann i 40-60 som røykter lovelig cannabis i norge....
La oss si at du alt sammen klaffer, du kommer hjem trygt til Norge med dine medisiner, vil det få noen konsekvenser?

Hva med førerkort? Blir det indratt? Får politiet beskjed om dette?

Hva hvis man har en jobb der en kan bli random testet å det kreves at man må være rusfri? Får arbeidsgiver beskjed?

Andre konsekvenser?
Dette er lovlig medisin gitt på resept fra godkjent lege og må behandles på samme måte som andre A-preparater.

En kan ikke straffes for å bruke sin egen lovlige medisin...

Du har vel fått med deg avisoppslagene over sure tollere som har måttet levere tilbake medisinsk cannabis...? De hadde ikke gjort det om det ikke var fordi at de faktisk må følgene lover og regler de også uansett hvor lite de evt liker det.
Sist endret av alcaa; 12. januar 2015 kl. 11:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er en egen tabell for tolererte doseringer mens man kjører bil Førerkort Medisintabell samt har man Rettningslinjer for fylkesmennene i førerkortsaker.

Cannabis må nok som alle andre medikamenter få tolererte grenser, samt skilling av faktisk være ruset av cannabis og det å ha inaktive metabolitter i kroppen. Spyttester vil være det mest relevante å bruke i henhold til prøver av bilførere, det reagerer bare på aktivt virkestoff.
"Narkometeret" eller hurtigtesten som det blir kalt blandt politiet, tar spyttprøver og skulle etter planen være i alle distriktene nå, men artikler fra i fjor viser at det ikke har blitt utberedt så godt:
http://www.nrk.no/trondelag/_-politi...est-1.11331806
http://www.nrk.no/sorlandet/far-ikke...ste-1.11729957
Sist endret av Dodecha; 12. januar 2015 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tja, det står vel egentlig ingenting direkte om cannabinoider i de linkene?

Spørs om det ikke må behandles på lik linje med Sativex, og det som står der er: "Pasienten bør ikke kjøre, bruke maskiner eller delta i farlige aktiviteter ved svimmelhet eller somnolens". Ingenting om at det ellers finnes grenser for bilkjøring..

Så de vil muligens prøve seg, men kan ikke se annet enn at en i dette tilfellet vil ha en klar sak for menneskerettighetsdomstolen hvis noen forsøker å ta fra en sertifikat eller jobb. Lille Norge kan ikke stenge seg inne i sin egen lille boble, de må forholde seg til EØS-reglene og da kan de ikke behandle en lovlig medisin på samme måten som en ulovlig substans.