Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 7691
I dyreforsøk har det vist seg at total søvberøvelse forårsaker død innen 4-6 dager for hvalper [1], og innen 2-4 uker for rotter [2]. Før død kom vekttap til tross for økt matinntak, kraftløshet, nedgang i thyroideahormon nivåer, økt sympatisk aktivering (ja, jeg vet at dette er en håpløst generell betegnelse, men gidder ikke forklare) og nedsatt infeksjonsforsvar. [3]. Et fall i kroppstemperatur 2-3 standardavvik under normalt bunnivå var et tegn på at død ville inntreffe hos rotter. [3]

Obduksjon avslørte kapillære blødninger i den grå substans i hjernen og noen celleforandringer hos de døde hvalpene [1]. Rottene viste nedsatt lever og milt vekt, og høyere binyre-vekt, hvilket tyder på en stress respons. Det ble ikke funnet noen strukturell skade i hjernen hos disse rottene, men tidligere studier har vist degenerative endringer i nuclei supraopticus, et område i hypotalamus. Skadene i denne regionen kan forklare mange av de fysiologiske endringene som ble observert i rottene.

Så der har du det, noen av de fysiologiske endringene og vevsskadene som inntrer ved søvberøvelse over lengre tid, samt noen tider for hvor lang tid det tar for dyr.


Sitat av baldr Vis innlegg
det er et hormon som samles opp ihjernen som kroppen kvitter seg med ved å sove.

hørte dette på nyhetene på radio så har desverre ikke kilder, men min fisk er god
Vis hele sitatet...
Hørte den jeg og for en stund siden, og da snakket de om ADP såvidt jeg husker. Men "gåten er løst" var kanskje å ta litt i...


Kilder:
1: Dement WC. Some Must Watch While Some Must Sleep. New York, NY: W.W. Norton & Co; 1976
2: Rechtschaffen A, Gilliland MA, Bergmann BM, Winter JB. Physiological correlates of prolonged sleep deprivation in the rat. Science. 1983;221:182–184.
3: Everson CA. Functional consequences of sustained sleep deprivation in the rat. Behav Brain Res. 1995;69:43–54.
Sitat av Drachir Vis innlegg
I


Hørte den jeg og for en stund siden, og da snakket de om ADP såvidt jeg husker. Men "gåten er løst" var kanskje å ta litt i...
Vis hele sitatet...
Jess, adenosin er den substansen som får deg til å bli trøttere og trøttere i løpet av dagen, til du sovner på kvelden/natten. Adenosin fungerer som en agonist på P1-reseptorer, og senker utslipp av nevrotransmittere som dopamin, glutamat og adrenalin (via metylering av noradrenalin).
Sitat av Rosie Vis innlegg
Ooomg. Det er helt tydelig stor forskjell på folk.
I våres sov jeg kun ca 4 timer hver natt og kanskje 7-8 i helgene. Innen tiende dagen var jeg helt utmattet og sov i 32 timer. La meg på mandag kveld, og sov fast til onsdag morgen
Så fortsatte jeg hardkjøret en uke til, før jeg fikk dobbel bronkitt og sov i over 40 timer.
Vis hele sitatet...
Har hatt et søvnmønster med 3-5timer per natt, men med 2x powernaps á 20min iløpet av dagen, samt 5-9 timer søvn i helger / fridager.
Dette søvnmønsteret har jeg nå hatt i litt over 2 år, og kan ikke si jeg har tatt noe skade av det heller. Å stå opp om morgenen er heller ikke noe problem (er oppe i halv 5 tiden ca hver ukedag).
Tror ikke du ville dødd, men tror du bare ville 'sovnet inn' :P