Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 13921
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
slå Tim i bakhodet med et balltre, så tar du en hagesaks og klipper av ballene hans!
Vis hele sitatet...
Slå han i huet med et balltre er vel litt å ta i, men har ikke problemer med å slå til han akkurat.
Off-topic: Bettum K.? T-town? Du er vel tilfeldigvis ikke han som går på Færder?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvordan går det nå da?
Lar han deg være i fred?

Lurer også på om du har fått bruk for noen av tipsene/anbefalingene i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Har kuttet ut all kontakt med han og slettet han fra face, msn osv. Har bygget et sterkere bånd mellom meg og vennenne mine slik at dem ikke tar Tim's parti, men han gir seg tydeligvis ikke. Møtte han på T-banen her om dagen og han satt seg ned ved siden av meg. Han begynte å unnskylde seg og ville ha meg tilbake og slike ting. Jeg orkert ikke pratet hans, så jeg flyttet meg. Har ikke hørt noe fra han siden, men hender venner spør ting siden Tim har snakket bak ryggen min og prøvd å sette meg i et dårlig lys for dem. Jeg vil si at ting går mye bedre nå!
Sist endret av ~Angelica; 22. november 2009 kl. 17:01.
Denne tråden minner meg om disse historiesidene i Allers. Tittelen "I psykopatens hender" gjør ikke sammenligningen verre.
Folk som han skulle hatt juling.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Folk som han skulle hatt juling.
Vis hele sitatet...
Godt mulig de hadde "hatt godt av litt juling", som du sier. Problemet er at de fleste av dem ikke har full kontroll over hva de faktisk gjør selv. De gjør det rett og slett ikke bevisst, det går helt automatisk.. Man kan egentlig si at de har et langt høyere utviklet overlevelsesinstinkt, ettersom de ikke foretar seg en eneste handling om de ikke selv får noe ut av det. Og om de ikke umiddelbart får noe ut av en gitt situasjon, så snur de den og vrenger den helt til de får det.

De er heller ikke i stand til å se hva de faktisk har gjort, i ettertid. Dermed lærer de heller aldri av det.. Kort oppsummert: Det hjelper ikke en dritt å jule dem opp, ettersom de ikke kommer til å forstå hvorfor du gjorde det.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
altså, har ikke noe særlig med erfaring når det gjelder "psykopater", men som kjent vil de vri og vrenge på alt til de får det de vil. så neste gang du møter han, skriv ned alt han sier, og få han til å undertegne. for neste gang du møter han vil han nekte for å ha sagt det han har sagt, fordi det muligens ikke passer i en annen sammenheng, og han vil si at det var noe annet han mente, for å kanskje få deg til å tro at han er den snille.
Dette er såklart bare et forslag, muligens ikke så alt for gjennomtenkt, og har som sagt ikke noe særlig erfaring innenfor området, men vill bare bidra med noe : ) så får du ha lykke til!
Ta det heller opp, da kan han ikke nekte for noen ting. Jeg hater virkelig når de sier noe en gang og noe annet en annen gang..
Jeg leser med interesse at noen sammenligner seg selv med psykopat fordi de har lett for å bli kjent med folk. I mine øyne er dette en dårlig sammenligning, for det fins et hav av forskjellige metoder for å bli kjent med andre mennesker på, uten at man skal sammenligne seg selv som psykopat. Å lese om psykopati, og finne likhetstrekk med egen personlighet eller egenskaper, er på grunn av de diagnostiske retningslinjene enkelt å kjenne seg igjen ved - men det er ikke dermed sagt at likheten er så store for det! Retningslinjene er ofte referert til mer sammensatte beskrivelser og kriterier for nettopp personlighetsforstyrrelse, at det er nærmest umulig å bare via retningslinjene sammenligne seg selv med en psykopat, siden du på et eller annet subjektivt nivå ville få det meste av retningslinjene, eller detaljer rundt disse retningslinjene i diagnosen, til å stemme eller delvis stemme med egen selvoppfattelse.

Det å få lett kontakt med andre mennesker, eller finne seg selv i sosiale setting der et annet menneske åpent forteller om sine innerste psykologiske problemer er i mine øyne ganske vanlig, spesielt hvis man fremstår som en sympatisk person. Personlig har jeg opplevd det samme selv, at andre kommer med sine problemer til meg og åpner seg i håp om å få litt medsympati for å lette på trykket som ligger innesperret hos en, uten at jeg anser meg som nevneverdig psykopat for det. Men i tidligere post har jeg også feilaktig benevnt paranoid personlighetsforstyrrelse som psykopati, mens det i virkeligheten er noen symptomer i paranoid personlighetsforstyrrelse som ligner på psykopati. Visse forskjeller der - bare å beklage fra min side. Det samme gjelder schizoid personlighetsforstyrrelse. De to sistnevnte er ikke psykopati - så har jeg fått korrigert meg selv der.

Det er i mange tilfeller lettere å åpne seg for en venn eller bekjent enn det er å åpne seg for en terapeut eller psykolog. Men det er lettere å snakke med psykologen om ting som ligger dypt forankret i ens personlighet eller psykiske helse enn det er med sine medmennesker. Det at kvinner som prater åpenlyst om at de er blitt voldtatt osv. har også jeg opplevd, uten at jeg nevneverdig har kjent vedkommende noe særlig, eller at det har vært noen grunn til at disse skulle fortelle meg det. Men antageligvis har de funnet meg rent sympatisk, eller så har de sine egne grunner for å fortelle om det. Eksempelvis ville en kvinne med psykopatiske trekk uten videre fortalt meg om en voldtekt, mishandling av typen hennes eller mannen hun er gift med, private og dels konfidensielle problemer internt i familie eller vennekrets, psykiske problemer som medfører til sympati, osv. Det mange ikke ser ut til å forstå i sjangeren psykopati, er at nettopp slike ubegrunnede henvendelser eller usannsynlig åpenhet kan like så godt være et tegn på psykopati som annet. Dermed kan man - uten å være klar over det selv - ha vært "offer" for psykopatisk strategi og kaldberegning.

Psykopaten har i første omgang et utvalgt offer den manipulerer. I tillegg til dette utvalgte offeret har psykopaten omgivelsene som den forsøker å manipulere. Hvis psykopaten allerede i utgangspunktet har et offer, vil den søke allianse i omgivelsene rundt ved å øke sin popularitet. Menneskelig medfølelse, eller empati, er et av de grunnleggende følelsene psykopaten vender seg til for å øke sin popularitet. Ved enten å fremstå som en vellykket, snill, omgjengelig, morsom og utadvent person, tillitsfull og pålitelig, etc. vil psykopaten automatisk opparbeide seg en form for empati fra omgivelsene, og til dels også offeret. Dette til tross for at psykopaten er uten empati selv, han lærer seg det.

I motsatt fall kan psykopaten fremstå som et offer. Dette kan være offer for voldtekt, offer for mishandling, offer for urettferdig behandling (som også kan overlappe med empati som nevnt over), offer for kriminelle handlinger, offer for arbeidspress, offer for psykiske lidelser, etc. vil psykopaten kalkulerende opparbeide seg en form for sympati fra omgivelsene, og til dels også offeret. I utgangspunktet kan spill på menneskelig empati og sympati være selve fundamentet i en psykopatisk kalkulering av offerets og omgivelsenes reaksjoner. I slike tilfeller vil stort sett alle andre enn vedkommende selv ha skylden - for noen har skylden ved psykopati, utenom tilsynelatende psykopaten selv.

Det er utallige måter en psykopat kan erverve seg tillit fra omgivelsene på eller overtak over offeret på. I slike former benytter psykopaten seg av skjulte hersketeknikker. Hersketeknikk er en viktig forutsetning for psykopaten. Han eller hun er en mester i hersketeknikker og når å bruke dem, eller ikke. Selv jobbet jeg i lengre tid med en psykopatisk sjef. Men så var jeg heller ikke, med de paranoide egenskapene - eller ulempene - jeg har, et særlig lett offer å bryne seg på. Dette fordi jeg til stadighet, begrunnet eller ubegrunnet, mistenkte vedkommende for å påføre meg skjulte hersketeknikker. Noe som også var riktig! Og for de som har opplevd en paranoid person, vet at de er uberegnelige. Psykopater trenger kontinuitet og beregnelighet slik at de kan kalkulere sin strategi overfor vedkommende og omgivelsene rundt denne. Det får de ikke hos en paranoid. Stadig vekk endte jeg opp med å kverulere med sjefen min, eller i tide og utide ta igjen med samme mynt. Dette forverret straks forholdet, men jeg hadde allianse i medarbeiderne på laget mitt. Så da var det lønning, overtidsarbeid og forskjellsbehandling, samt det å more seg på min bekostning, eller legge skylden på meg som ble løsningen hennes. Jeg takket og bukket for hennes mistillit ved å poengtere at hun brukte hersketeknikker på meg åpenlyst foran laget mitt, på samme måte som hun faktisk brukte hersketeknikker på meg foran laget mitt. Lang historie kort - jeg fikk, ikke uventet, sparken - til tross for at formannen gav meg de beste referanser. Det er litt mer til historien, men det er irrelevant her.

For de som ikke vet hva hersketeknikker er for noe i slike sammenheng, kan lese litt om det her.

En kan lese litt om å gjøre seg mindre utsatt for psykopati her.

Hvis du er av den oppfatning at en psykopat fokuserer på seriøse samtaler for å tvinne deg rundt pekefingeren, er dette mer en feiloppfatning enn usant. Det kan virke som, men i det hele og store er psykopater sjelden ute etter seriøse samtaler. Litt om fremgangsmåte kan du lese om her.

Generelt sett vil jeg bare si at hvis du skulle oppleve en bekjent du nesten ikke kjenner, og denne personen begynner å lange ut i det store og det hele om sine personlige problemer som normalt ville vært hemmeligholdt i slike sosiale setting, kan du like gjerne ha blitt offer for psykopatens sympati-jakt i omgivelsene, som at du skal tenke på at det er du som kan sammenlignes med en psykopat. Sosiale antenner er ikke ensbetydende med psykopati, men utbredt bruk av hersketeknikker i sosiale setting kan være et tegn på psykopatiske trekk og viktig å følge med på. Men det kan rett og slett bare være en uskyldig "spark-under-beltestedet"-tilfelle, som i vanlig bruk av hersketeknikker i sosial setting også. Men ondskapsfulle og helst skjulte hersketeknikker i en sosial setting gjentatte ganger, eller til stadighet - også etter at vedkommende har blitt avslørt for sin hersketeknikk - kan være et pekepinn på hverdagspsykopati.

Manglende empati og skyldfølelse, samt en veldig forstyrret sinn - som for eksempel overdreven kontroll over partnerens liv og velvære - og i tillegg evnen til å alliere seg med offerets nærmeste for å kontrollere vedkommende (heller enn å undertrykke offeret med dennes tidligere fadeser av å fortelle om ting som ikke skulle vært sagt, siden undertrykkelsen kommer automatisk av at vedkommende psykopat mottar empati fra omgivelsene etter å ha manipulert de), er typiske trekk felles for psykopater av den dyssosiale og antisosiale typen. Sosiopater er et eget tilfelle som ikke er verdt å nevne her. Der er ofte frykt, redsel og dominans rådende virkemidler i å kontrollere offeret. "Stalking" (forfølgelse) er et typisk tegn på sosiopatiske trekk, eksempelvis.
Sist endret av paranoy; 23. november 2009 kl. 17:33.
Paranoy: Takker for et fint innlegg. Her lærte jeg noe nytt, gitt!
Sitat av Likegyldig Vis innlegg
Paranoy: Takker for et fint innlegg. Her lærte jeg noe nytt, gitt!
Vis hele sitatet...
Enig. Bra innlegg para

edit: Verdt å nevne seg boka Sjarmør og Tyrann som nevnes ifb med intervjuet av forfatteren på "hvordan å gjøre seg mindre utsatt for psykopati". Jeg husker den som en veldig god og informativ bok på temaet. Kan sikkert lånes på skolebibliotek
Sist endret av HELEflaska; 23. november 2009 kl. 20:12.
Jeg skjønner ikke hvorfor dere hele tiden sier: "psykopater er..." eller lignende ting. Man kan ikke beskrive noe som en psykopat. Psykopati er ikke én bestemt ting det går an å sette fingeren på.
Man vet SVÆT lite om psykopati. Å beskrive noen som "han var psykopat" blir nesten det samme som å si "han var korianer". Ok, korianere har visse fellestrekk, MEN ALLE ER IKKE LIKE.
"Det bor en psykopat i oss alle"
Mange mener psykopati er en kombinasjon av mangel på å sette seg inn i andres situasjon og følelser (empati), Manisk-depressiv lidelse og ADHD (om mulig flere psykiske lidelser). Hvis vi ser for oss at dette stemmer, er det jo ikke så vansklig å skjønne at spykopatien kommer helt an på graden av de andre psykiske lidelsene.
Bare jeg som syntes det var komisk at brukernavnet hennes er "Likegyldig"?

Paronoy: Selvsagt. Det finnes forskjellige grader av ting. Man trenger ikke være psykopat selv om man har mange fellestrekk. Alle "diagnoser" er bare for å gjøre det lettere å sette ulike tilstander i bås, for å enklere forstå og behandle de som faller utenfor hva vi i vårt samfunn ser på som ideelt.

Edit: Pumazz fikk sagt det før meg. Godt at noen forstår.
Sist endret av Purge; 23. november 2009 kl. 20:32.
Sitat av Purge Vis innlegg
Bare jeg som syntes det var komisk at brukernavnet hennes er "Likegyldig"?

Paronoy: Selvsagt. Det finnes forskjellige grader av ting. Man trenger ikke være psykopat selv om man har mange fellestrekk. Alle "diagnoser" er bare for å gjøre det lettere å sette ulike tilstander i bås, for å enklere forstå og behandle de som faller utenfor hva vi i vårt samfunn ser på som ideelt.

Edit: Pumazz fikk sagt det før meg. Godt at noen forstår.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er brukernavnet mitt komisk? Ser ikke humoren i det!

Og nei, man er ikke psykopat selvom man har noen likhetstrekk, noe alle har mer eller mindre av uansett. Jeg kjenner Tim såppas godt nok til at jeg kan si at han er psykopat, for han scorer svært høyt på disse listene. Har også vært hos psykologen og han kunne også bekrefte dette. Jeg interesserer meg svært mye i psykologi og har lest mye om psykopati og den slags, så jeg vet hva jeg snakker om. Har også vært hos psykologen og han kunne også bekrefte det. Man skal være forsiktig med hvem man kaller psykopat også. Blir provosert når folk bruker psykopat som et skjellsord.

Å, herregud så rotete innlegget ble! Jeg får ikke endret det.

Skriver det på nytt her, og glem det andre.

Og nei, man er ikke psykopat selvom man har noen likhetstrekk, noe alle har mer eller mindre av uansett. Jeg kjenner Tim såppas godt nok til at jeg kan si at han er psykopat, for han scorer svært høyt på disse listene. Har også vært hos psykologen og han kunne også bekrefte dette. Jeg interesserer meg svært mye i psykologi og har lest mye om psykopati og den slags, så jeg vet hva jeg snakker om. Man skal være forsiktig med hvem man kaller psykopat også. Blir provosert når folk bruker psykopat som et skjellsord.

Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Verdt å nevne seg boka Sjarmør og Tyrann som nevnes ifb med intervjuet av forfatteren på "hvordan å gjøre seg mindre utsatt for psykopati". Jeg husker den som en veldig god og informativ bok på temaet. Kan sikkert lånes på skolebibliotek
Vis hele sitatet...
Ja, du, den har jeg lest.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Loka eller??
Vis hele sitatet...
Det hender, ja. Hva med deg?
Så, hvordan går det med den lille psykopaten din? er en stund siden jeg var innom denne tråden så en oppdatering hadde ikke vært å kimse av
Sitat av wolty Vis innlegg
Så, hvordan går det med den lille psykopaten din? er en stund siden jeg var innom denne tråden så en oppdatering hadde ikke vært å kimse av
Vis hele sitatet...
NitroFis spurte om det samme på side 3, så du kan jo lese der? Har ikke sett han siden, men har fått mld av han. Lurer på når jeg blir kvitt han, altså! Må vel bytte mob nr., men blir så satans stress... arrghh. Uansett så går ting mye bedre nå som sagt!
Bra at det begynner å gå bedre, er jo godt mulig at du slipper å bytte nummer om du ignorerer han til han finner nån andre å klenge seg til, behovet for kontroll tilsir som regel at han trenger å finne noen andre å kjøre samme løpet med etterhvert og det burde føre til at han ikke har tid til deg mer.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Hahahaha takk

Jeg har vært borti mange ting. Uansett hvor hysterisk kvinnen er så har det aldri vært et problem.

Måtte engang holde nabodama fordi hu jagde mannen sin med en kjøkkenkniv. Tror han var utro og hu var svært pissed. de har 3-4 unger aswell. Uansett, det var ikke noe problem for meg å stoppe hu selvom hu så ut som en okse og veide nesten like mye som en okse. Vi snakker om dame fra marokko også her. ikke pyse jenter akkurat.

Greia med mødre som blir pissed hvis du plager ungen er at mannen som blir overalt av den hysteriske kvinnen går som oftest i forsvarmodus og ikke til angrep.

Kan love deg at dama hadde blitt hjult opp totalt.

Du kan vel for eksempel se på hjem som har en voldelig far i huset.

Både barna og moren er maktesløse så å si. Mannen dominerer totalt og juler dem opp en etter en. Kona/moren må faktisk se på faren jule opp ungene hennes. Hvor ble det av superstyrken du snakket om?

Og de damene du snakker om, hadde ikke fått meg ned så lett nei.

Utifra tidligere poster jeg har lest så er ikke du største karen heller så det er mulig de tar deg, men snakk for deg selv. Med all respekt, ikke ta det vondt ment.

Men jeg var jevnlig i slosskamper før, og da møtte jeg på alle slags type karer.
Jeg mestret de fleste og så skal du komme og fortelle meg at damer som har 0 erfaring i seriøse kamper tar meg på 123? Nå får du gir deg. Du aner ikke hvem du prater med engang? blir bare tull det her. Virker som du prøver å skåre noen poeng med fruene her på forumet ved å ta dem sin side.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje møtt på kvinner som ikke kan sloss, hadde sikkert fått bank av en 60 kilos muay thai chick.Og btw med det der du skreiv høres det ut som du har ett mindreverdighets-kompleks.Eller så har du fått juling av ei chick.MACHO MACHO GUY!