Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 7300
Skal teste å dehydrere det i neste uke. Dumpa du krystallene i aceton før du la de i desikatoren? Det står man skal gjøre det for å dehydrere det på sciencemadness. Du skal først la krystallene ligge i aceton et par minutter, så presse ut så mye som mulig aceton, deretter skal du legge det i desikatoren.

Du må nok ta ut noen krystaller og sjekke om det detonerer for å sjekke når det er ferdig.

Stabiliteten vet jeg lite om, men det er hvertfall litt tryggere enn AP.
Glemte å dumpe de i aceton. Nå har krystallene begynt å bli litt gule rundt kanten, er dette normalt tror du?
Skal lage en ny batch etterhvert hjvor jeg prøver å dumpe de i aceton først. Blir spennende å se
Gule? det hørtes rart ut. Det er mulig det kan være en klor forbindelse som har oppstått fra kalsiumkloriden? Jeg har ikke peiling!
Vet du om det detonerer eller deflagrerer i små mengder? F.eks. 0.5 gram.
Vil tro det detonerer. Kan du prøve en hammer test?
Hvis det ikke detonerer prøv sakte oppvarming.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Flott guide mikkello!
Må nesten prøve ut dette så har nettopp mekket en batch! Gleder meg til å se noen fine og mørkeblå krystaller snart

Sitat av Zondre Vis innlegg
Når vet jeg når det er dehydrert?
Vis hele sitatet...
Sitat av Zondre Vis innlegg
Glemte å dumpe de i aceton. Nå har krystallene begynt å bli litt gule rundt kanten, er dette normalt tror du?
Vis hele sitatet...
Hvordan du kan se på TACN-et om det er dehydrering er jeg litt usikker, men her i alle fall noen teorier / hypoteser / sammenlikninger:
La oss ta for oss et eksempel med hydrert kobbersulfat som har denne flotte blåfargen:
http://tbn3.google.com/images?q=tbn:7Lgr10VhL7OsvM:http://www.taiwantrade.com.tw/EP/resources/member/8952/productcatalog/5eb462f2-1a93-4e6d-8cc9-f7acae2312cd_AD200808chianleiCopperSulphate98.jpg
Hydrert kobbersulfat (bilde) har den kjemiske formelen CuSO4 * 5H2O
Hvis man varmer det opp mister krystallene vann og man sitter igjen med dehydrert kobbersulfat, som har formelen CuSO4 og er et hvitblått pulver (nesten helt hvitt).
Skulle nesten tro at noe av det samme skjedde med dehydrering av TACN. I alle fall en fargeendring.
Men tviler på at man kan varme det opp fordi det er såpas brennbart og når det blir dehydrert, blir det til et litt ustabilt HE (som jeg regner med går av ved litt høy temperatur).
Det kan være derfor man får et lite ”poff” når man varmer opp den hydrerte versjonen av TACN! Altså at når man varmer det opp til rundt 160 grader blir en del av det dehydrert og går av som et ”poff” som mikkello nevnte.
Det er i alle fall en teori jeg har
I så fall må man dehydrere det på metoder som noen har nevnt her; å putte det i en lukket beholder med et hygroskopisk stoff slik som Up forklarer veldig godt hvordan man gjør i post #10.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er formelen for hydrert TACN?
Bruk molvekt, og regn ut hvor mye vekt x antall gram TACN skal miste for og være dehydrert.
Det vet jeg ikke, det står veldig lite om TACN på nettet. Formelen for dehydrert er hvertfall (NH3)4Cu(NO3)2
▼ ... mange måneder senere ... ▼
det lyder fedt.. er ik sikker på om jeg vil lave det.. (: men det jo nemt.. har ellers læst om TACC, Tetraamine Copper (II) Chlorate der bruger man klorat istedet det er vidst nok VoD 4400 m/s (:
og så fandt jeg den her video en dag.. også tetrammine (: ser ud til det er en mega kraftig slags oxidizer? :P
http://www.youtube.com/watch?v=bwDKDc3W6BE og ser også ud til det er AstroliteG der har lavet den video ?

vil lige spørge om en ting.. nu er jeg jo den lykkelige ejer af CuCl, Kobber klorid.. kan man ikke bare blande Kobber Klorid med Ammonium Nitrat for at få Kobber Nitrat? (: og SÅ opløse i ammoniak? er ret sikker på jeg skal prøve det her (=
▼ ... over en måned senere ... ▼
CuSO4 bli brukt her?

Edit: noen som veit mengden på CuSO4 vi kan bruke isteden for Cu herno?
Sist endret av Fyllingz; 12. april 2010 kl. 18:57.