Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 7724
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men av det jeg har sett så synes jeg det er rart at ingen her har sagt noe om TAF. Dette er jo faktisk ei linje på videregående som er tilrettelagt for at ungdom skal kunne gå rett på et ingeniørstudium. Jeg går på dette selv og ser både pluss og minus med systemet.

Jeg er vekselvis på skole og jobb, slik at jeg får tatt full studiekompetanse(med fysikk 2 og R2) og fagbrev. Hvilket fagbrev du får varierer på hvilken TAF-linje du går. Du har varianten for elektro, tip, bygg og flere. Kort sagt går du 4 år på skole for å ende opp med en god utdanning pluss et fagbrev. Et pluss er jo også at du tjener gode penger på å gå vgs. Få ungdom vet om denne linja, og det veldig dumt da det er en kjempe mulighet!
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men av det jeg har sett så synes jeg det er rart at ingen her har sagt noe om TAF. Dette er jo faktisk ei linje på videregående som er tilrettelagt for at ungdom skal kunne gå rett på et ingeniørstudium. Jeg går på dette selv og ser både pluss og minus med systemet.

Jeg er vekselvis på skole og jobb, slik at jeg får tatt full studiekompetanse(med fysikk 2 og R2) og fagbrev. Hvilket fagbrev du får varierer på hvilken TAF-linje du går. Du har varianten for elektro, tip, bygg og flere. Kort sagt går du 4 år på skole for å ende opp med en god utdanning pluss et fagbrev. Et pluss er jo også at du tjener gode penger på å gå vgs. Få ungdom vet om denne linja, og det veldig dumt da det er en kjempe mulighet!
Vis hele sitatet...
Ser absolutt verdien av denne linja, då eg gjekk denne sjølv (TIP-varianten). Det skal seiast at ein bør vere relativt sikker på kva ingeniørutdanning ein vil ha før ein byrjar på TAF, fordi det elles vil lønne seg å gå vanleg "allmenn". For min del blei det ikkje akkurat maskiningeniør som linja legg opp til, men heller nanotek. på NTNU. Eg skulle ynskje at vi også kunne få velje kjemi på TAF, men forstår kvifor vi ikkje kan det.
Sist endret av bronze; 15. februar 2012 kl. 17:35.
Å jobbe med noe man ikke vil jobbe med er meningsløst. Da gjør man en dårlig jobb.
Sitat av missjones Vis innlegg
Å jobbe med noe man ikke vil jobbe med er meningsløst. Da gjør man en dårlig jobb.
Vis hele sitatet...
Det er bare tullball.

At man skal jobbe med noe man liker og brenner for er en virkelighetsfjern holdning som i realiteten fungerer for et par prosent av befolkningen. I mine øyne er denne holdningen hele årsaken til problemstillingen tråden adresserer.

Det er kjedelige jobber som får samfunnet til å gå rundt, det er ikke mange som dagdrømmer om å sitte 8 timer dagen og jobbe med en bedrifts budsjett.

Mennesker er som regel ganske flinke til å tilpasse seg, og så lenge du ikke hater det du driver med klarer en alltids å finne seg til rette.

Hvor mange går ikke bare å suller på NAV fordi dem ikke vet hva dem vil jobbe med, og dermed aldri får fingen ut og bare kommer i gang med noe?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men av det jeg har sett så synes jeg det er rart at ingen her har sagt noe om TAF. Dette er jo faktisk ei linje på videregående som er tilrettelagt for at ungdom skal kunne gå rett på et ingeniørstudium. Jeg går på dette selv og ser både pluss og minus med systemet.

Jeg er vekselvis på skole og jobb, slik at jeg får tatt full studiekompetanse(med fysikk 2 og R2) og fagbrev. Hvilket fagbrev du får varierer på hvilken TAF-linje du går. Du har varianten for elektro, tip, bygg og flere. Kort sagt går du 4 år på skole for å ende opp med en god utdanning pluss et fagbrev. Et pluss er jo også at du tjener gode penger på å gå vgs. Få ungdom vet om denne linja, og det veldig dumt da det er en kjempe mulighet!
Vis hele sitatet...

Aldri hørt om TAF.... /facepalm
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
...hvorfor ikke bare reduserer kravene til ingeniør linja (eller hva det nå heter) slik at flere kommer inn?
Vis hele sitatet...
Ingen hjelp i å ta opp studenter som du på forhånd vet har små sjangser til å klare studiet.

Sitat av Orph Vis innlegg
Helt korrekt. Matten på videregående er ikke vanskelig, folk er rett og slett for late til å gjøre jobben.
Vis hele sitatet...
Desverre er den vanskelig for særs mange.
Kombinasjonen lat + gode evner + et skippertak like før eksamen gir ofte bedre resultat enn kombinasjonen flittig + dårlige evner.

I språk- og samfunsfag kan du nok et stykke på vei pugge deg til resultater.
Du lærer stort sett 4 ganger så mange gloser og historiske årstall dersom pugger 4 timer hver dag sammenliknet med 1.

I matte og fysikk derimot kan du gjerne bruke 30 timer fre-sø til å forsøke deg på en oppgave uten å komme nærmere løsningen.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Desverre er den vanskelig for særs mange.
Kombinasjonen lat + gode evner + et skippertak like før eksamen gir ofte bedre resultat enn kombinasjonen flittig + dårlige evner.

I språk- og samfunsfag kan du nok et stykke på vei pugge deg til resultater.
Du lærer stort sett 4 ganger så mange gloser og historiske årstall dersom pugger 4 timer hver dag sammenliknet med 1.

I matte og fysikk derimot kan du gjerne bruke 30 timer fre-sø til å forsøke deg på en oppgave uten å komme nærmere løsningen.
Vis hele sitatet...
Hvis man holder på i mange timer med oppgaver på videregående skole gjør man det feil. Å lære seg å lære matematikk tar jo tid det og (og det er noe man blir ram på om man går ingeniørstudier). Dersom man bruker uforholdsmessig mye tid på en oppgave er det gjerne fordi man ikke har brukt nok tid på stoffet som kom før. Alle (såfremt det ikke er snakk om individer som lider av hjerneskader / psykisk utviklingshemming) kan få gode karakterer i matematikk, bare man bruker nok tid. Hvor mye tid som skal til er selvfølgelig individuelt, men man kommer ikke bort fra dette enkle faktumet.
Sitat av Orph Vis innlegg
Industrien betaler mer, og pøser penger inn i utdanningen vår. Problemet er at det ikke er nok skoleplasser, samt at det er en fordømt utfordrende utdanning, som krever mye grunnlag i matematikk. I tillegg tar det tid for økonomiske incentiver å virke.
Vis hele sitatet...
Industrien kan gjøre mer.
De enkelte bedriftene kan om nødvendig betale lønn i studietiden mot at de ferdige ingeniørene binder seg til X år i bedriften.
De kan også sponse ingeniørstudier, både med pengestøtte og med å la egne ingeniører periodevis undervise når det er mangel på kvalifiserte lærere.

Samfunnet kan gjøre mer.
- Det kan drive reklame for studier som utdanner til yrker det er mangel på utøvere i og advare mot studier til yrker som er overbefolket.
- Det bør ta konsekvensen av den gamle inndelingen av gymnaset i stort sett real- og språklinje førte til en langt høyere prosentdelen av uteksaminerte elever med kompetanse for utdannelse innen realfag og teknikk enn den nåværende vgs med lunsjbord-utvelging av skolefag og fordypning.

Med andre ord uten skamfølelse snu en negativ utvikling.
Kunne aldri jobbet over en lengre periode med noe jeg ikke trivdes med. Selv ikke penger frister i det store løp.
Jeg er dog glad det finnes folk som kan tilpasse seg jobber som er ufattelig kjedelige.
Jeg syns også det med å tvangsutdanne mennesker høres helt på trynet ut, for noen er det nok med realfagene man har på barneskolen + ungdomsskolen + eventuelt videregående.

Velger heller en jobb hvor jeg trives og har nok penger til å klare meg, enn å ha en jobb som jeg finner ufattelig kjedelig i det lange løp - bare for en ekstra bil stående i garasjen etc.
Vi kommer til å mangle mange mange ingeniører i fremtiden. Jeg angrer på at jeg ikke brydde meg noe særlig om matte, og tok samf.fag på VGS, i stedet for realfag. Jeg tror jeg kan snakke for en god del når jeg sier det med at jeg angrer.

Samfunnet kan markedsføre mer. Bare de flotte artiklene dagens næringsliv kommer med, er jo kjempefine! Jeg har en venninne som er ferdig siv.ingeniør til høsten, misunner hun for alle jobbene hun han velge og vrake i!
Sitat av Orph Vis innlegg
Alle (såfremt det ikke er snakk om individer som lider av hjerneskader / psykisk utviklingshemming) kan få gode karakterer i matematikk, bare man bruker nok tid. Hvor mye tid som skal til er selvfølgelig individuelt, men man kommer ikke bort fra dette enkle faktumet.
Vis hele sitatet...
Slå av litt for (u)kjente!
Det er nesten like mange som mangler evnegrunnlaget for 5-6 i matematikk som det er folk uten de fysiske forutsetningene til å bli Northug/Bjørgen II og III.

Dessuten har du også litt ut på realfag- og ingeniørstudier hvor du må ha 5-6 for å komme inn, studenter som klarer matten uten problemer og andre som strever fært. Det viser at alle har en grense hvor evnene ikke strekker til.

Av de uten problemer på eksempelvis sivilingeniørstudiet vil noen få problemer dersom de går videre med en doktorutdannelse. Og noen av de ferdige doktorene problemer som forskere.
På Høgskolen i Porsgrunn kan man ta ingeniør utdannelse med kun fagbrevet (ergo man slipper å ta forkurs). Var en fyr innom skolen vår fra denne høgskolen (nettsiden dems er visst hit.no), der han pratet om hvor hardt Norge "cravet" ingeniører, og at det er heftig debatt ang det å slette studiegjeld.

Han hadde utrolig mange gode poenger, så selv skal jeg gå på den skolen etter å ha fått fagbrevet som Dataelektroniker
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Slå av litt for (u)kjente!
Det er nesten like mange som mangler evnegrunnlaget for 5-6 i matematikk som det er folk uten de fysiske forutsetningene til å bli Northug/Bjørgen II og III.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan du begrunne det? Jeg står på mitt: Jeg tror de fleste med normale evner kan oppnå en 6'er i matematikk på videregående skole.

Dessuten har du også litt ut på realfag- og ingeniørstudier hvor du må ha 5-6 for å komme inn, studenter som klarer matten uten problemer og andre som strever fært. Det viser at alle har en grense hvor evnene ikke strekker til.
Vis hele sitatet...
Nei, det viser at eleven ikke har jobbet nok. Ikke noe mer. Jeg har lært rimelig mye matte etterhvert, og i retrospekt ser jeg at det ikke har så mye med evner å gjøre. Matte er en treningssak. Man må kjenne metodene godt nok til å kjenne dem igjen bare ved å se på en oppgave.

Av de uten problemer på eksempelvis sivilingeniørstudiet vil noen få problemer dersom de går videre med en doktorutdannelse. Og noen av de ferdige doktorene problemer som forskere.
Vis hele sitatet...
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan i all verden kan du begrunne det? Jeg står på mitt: Jeg tror de fleste med normale evner kan oppnå en 6'er i matematikk på videregående skole.
Vis hele sitatet...
I dag er det utvilsomt en god del late elever. Går du tilbake til tiden med realgymnaset, var det derimot et ubetydelig antall elever som ikke tok skolen alvorlig. Likefullt var det også den gangen:
- kun 1-2 elever i hver klasse a 30 som fikk S (= 6 i dag),
- 2-4 som fikk M (= 4-5).
- Det store flertallet fikk T ( = 3).
- Og faktisk var det noen som strevde hardt for å klare NG (Laveste ståkarakter).

Med ditt utgangspunkt ville flertallet ha fått M og S.

Du og jeg blir nok ikke enige:
- Du synes å mene forskjellen i eksamensresulter mer skyldes forskjell i arbeidsinnsats enn i evnegrunnlag.
- Jeg mener det motsatte.

Jeg har sett altfor mange evnesvake + flittige gjøre det dårligere til prøver/eksamener enn evneflinke + late til å overvurdere flid og undervurdere evner.
Sist endret av timerbeltkiller; 15. februar 2012 kl. 20:38.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
I dag er det utvilsomt en god del late elever. Går du tilbake til tiden med realgymnaset, var det derimot et ubetydelig antall elever som ikke tok skolen alvorlig.
Vis hele sitatet...
Hvordan begrunner du det?

Likefullt var det også den gangen kun 1-2 elever i hver klasse a 30 som fikk S (= 6 i dag), 2-4 som fikk M (= 4-5). Det store flertallet fikk T ( = 3). Og faktisk var det noen som strevde hardt for å klare NG (Laveste ståkarakter).

Med ditt utgangspunkt ville flertallet ha fått M og S.

Du og jeg blir nok ikke enige:
- Du synes å mene forskjellen i eksamensresulter mer skyldes forskjell i arbeidsinnsats enn i evnegrunnlag.
- Jeg mener det motsatte.

Jeg har sett altfor mange evnesvake + flittige gjøre det dårligere til prøver/eksamener enn evneflinke + late til å overvurdere flid og undervurdere evner.
Vis hele sitatet...
Jeg undervurderer ikke evner i det hele tatt, det er klart det spiller inn. Det jeg sier, er at langt de fleste har evnene som skal til for å oppnå gode karakterer i realfag. Jeg mener nå generelt sett at de aller fleste undervurderer arbeidsmengden på videregående totalt. Til sammenlikning: På siv.ing. studiet beregner vi rundt 50 timer med skolearbeid i uken. Hvor mye tror du en gjennomsnittlig videregåendeelev bruker på skolearbeid ved siden av skolen?
Sist endret av Orph; 15. februar 2012 kl. 20:46.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nei, det viser at eleven ikke har jobbet nok. Ikke noe mer. i.
Vis hele sitatet...
Sivilingeniør- og doktorgradstudenter som ikke har jobbet nok er en alfor sjelden vare til at den kan forklare at du før eller siden støter på din evnegrense.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Sivilingeniør- og doktorgradstudenter som ikke har jobbet nok er en alfor sjelden vare til at den kan forklare at du før eller siden støter på din evnegrense.
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ikke hva du prøver å si.
Sitat av Orph Vis innlegg
Her skjønner jeg ikke hva du prøver å si.
Vis hele sitatet...
Du sier at sivilingeniørstudenter bruker 50 timer i uken på studiet.
Jeg sier 50 timer i uken kan ikke være forklaringen på at enkelte studenter får vansker med matematikken i studiet. Eller mener du det kreves 100 timer i uken for å få med seg pensum i matematikk?

Med andre ord det jeg prøvde å si, er at det finnes så få late studenter på siv.ing. studiet at latskap umulig kan være årsaken til dårlige mattekarakterer,
Ergo må det ha mer mer evnenivå å gjøre.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan begrunner du det?
Vis hele sitatet...
Begrunner ikke - vet det av egen eleverfaring.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Du sier at sivilingeniørstudenter bruker 50 timer i uken på studiet.
Jeg sier 50 timer i uken kan ikke være forklaringen på at enkelte studenter får vansker med matematikken i studiet. Eller mener du det kreves 100 timer i uken for å få med seg pensum i matematikk?

Med andre ord det jeg prøvde å si, er at det finnes så få late studenter på siv.ing. studiet at latskap umulig kan være årsaken til dårlige mattekarakterer,
Ergo må det ha mer mer evnenivå å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ok. Quote mer av den relevante teksten neste gang, er du snill. Jeg sier ikke at alle studenter bruker 50 timer i uken, jeg sier at det er det som må påregnes.
OK, arbeidsinnsats kontra evner er på sett og vis en parallell til diskusjonen om miljø kontra arv/gener.

Slik sett kan vi enes om (?):
- du mener arbeidsinnsats er viktigere for å lykkes i studier enn evner.
- jeg mener det motsatte.
Sitat av bronze Vis innlegg
Ser absolutt verdien av denne linja, då eg gjekk denne sjølv (TIP-varianten). Det skal seiast at ein bør vere relativt sikker på kva ingeniørutdanning ein vil ha før ein byrjar på TAF, fordi det elles vil lønne seg å gå vanleg "allmenn". For min del blei det ikkje akkurat maskiningeniør som linja legg opp til, men heller nanotek. på NTNU. Eg skulle ynskje at vi også kunne få velje kjemi på TAF, men forstår kvifor vi ikkje kan det.
Vis hele sitatet...
Det er alt for dårlig informasjon om TAF til de elevene som vil søke seg inn på denne linja. I tillegg er det forskjellig om hvilke fagbrev som blir tilbudt fra sted til sted. Jeg fikk tilbudet mellom mekanisk fagbrev og kjemi-prosess. Jeg fikk ikke mye informasjon før jeg måtte velge.

Det er mye som skal bør forbedres og utvikles, og ikke minst reklameres for! Selv om jeg er usikker på om fagbrevet jeg får er riktig for meg så angrer jeg slettes ikke for at jeg valgte denne linja! Jeg får god studiekompetanse som jeg trenger da jeg skal gå for høyere utdanning, jeg får også god arbeidserfaring. Selv om jeg ikke vet om jeg kommer til å bygge videre på fagbrevet mitt så er det gull verdt, og jeg har noe å falletilbake på om videre studier skulle feile. Om du har guts og tåler litt ekstra jobbing vil jeg absolutt anbefale denne linja.

Edit:
Bronze- Jeg går også tip-varianten, men får muligheten til å ta kjemi med litt ekstra innsats. Vi får mye kjemi gjennom programfagene, så om du leser noen kapitler for deg selv kan du lett gå opp som privatist. Kjenner mange som har gjort dette, og ingen av de har strøket
Sist endret av Mongotryne; 15. februar 2012 kl. 21:34.
Har ikke lyst til å starte ny tråd så jeg spør her: er interessert i programmering (Java,Python, C ect.) og har lyst kanskje å starte på noe som dette: http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/programmering

Altså NITH, mann må ha studiekompetanse + R1 eller S1 + S2 matte, det som er problemet er at jeg er ikke så veldig flink til matte, svak 4 på ungdomsskolen. Er SSP det eneste jeg kan gå på får å få alt det NITH krever dekkes? Eller er det annen vei enn SSP? Mange sier at det er veldig vansklig og MYE jobbing... Har lyst til å programmere, har vært litt innom det og synes det er gøy!

Og det med matta, er det veldig dårlig at jeg ikke er spesielt flink i det( jeg skal jo noe innen programmering og der har jeg hørt matta er viktig) burde jeg satse FULLT på matta nå få det opp til 5(:O) hvis jeg presser meg og bruker like lang tid på matte som jeg sitter på dataen så får jeg karakteren MYE høyere opp.
Sist endret av Fabelmk; 15. februar 2012 kl. 21:54.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Tror ikke de mener at man skal tvinge folk? Men å dyrke de ingenørspirene som ekeisterer samt prøve å vekke interessen hos andre er vell bare positivt?



Fordi vi vil ha ingenører som ikke suger balle? :P
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt de suger balle? Finnes folk der ute som utrolig nok har syke karakterer innenfor realfag men latterlige dårlige i gym og andre ubrukelige fag (fra dem sitt syn).

Gjennomsnitt av karakterer syntes jeg er litt dumt, det burde vært mer fokus på bra karakterer i de fagene som er viktige innenfor enkelte linjer på universitet/høyskole.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hei.

Jeg så for en stund siden på nyhetene, hvor det ble tatt opp Norges mangel på ingeniører. Der var det en ingeniør som mente at man burde "tvangsutdanne" ingeniører. Han nevnte at det var naturlig at det var mangel på ingeniører når elever blir oppfordret til å gå videregående skoler med fokus på noe de liker å gjøre, som f.eks. musikk eller dans.

Jeg har tenkt mye på dette, og jeg kan ikke annet enn å si jeg er enig i noe av dette, og mener han har et godt poeng. Jeg mener det er viktig å skille hobby fra jobb. Jeg mener selvfølgelig at man skal ha noen praktiske linjer, men det burde vært mye mer fokus på å lede elever til å velge realfag. Likevel hører jeg stadig lærere si at vi kun skal velge det vi liker å gjøre. Selvfølgelig skal man trives med det man jobber med, men jobb er jobb, og de fleste kan ikke jobbe med hobbyen sin hele livet.

Dette høres kanskje kaldblodig ut, men jeg syns helt ærlig skolen gjør en for dårlig jobb i nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke med masse ingeniører når ingen kan mekke?

OT: Jeg går VG1 TIP nå, fordi det er noe jeg liker å drive med, men vurderer sterkt å ta meg en bachelor grad som industriingeniør eller noe.
Sist endret av ExoticSamie1; 15. februar 2012 kl. 22:13.
Ridder av 1. klasse
"Påtvungen kunnskap blir aldri sjelens varige eie."

-Platon-

Tror det ligger noe i det asså....
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan i all verden kan du begrunne det? Jeg står på mitt: Jeg tror de fleste med normale evner kan oppnå en 6'er i matematikk på videregående skole.



Nei, det viser at eleven ikke har jobbet nok. Ikke noe mer. Jeg har lært rimelig mye matte etterhvert, og i retrospekt ser jeg at det ikke har så mye med evner å gjøre. Matte er en treningssak. Man må kjenne metodene godt nok til å kjenne dem igjen bare ved å se på en oppgave.
Vis hele sitatet...
Kanskje en metode for å få flere ingeniører er å gjøre så man ikke trenger 5-6 i snitt? Ungdommer i dag gidder ikke sitte 2-3timer med lekser. Dette burde folk skjønne. Altså man går på skole i ca 36timer i uka. Så kommer det 2-3timer lekser oppå det igjen hverdag visst man virkelig skal få det til. Det blir 51timer i uka med skole og skolearbeid. Mange har også en deltids jobb. Derfor strekker ikke tiden til.

Sitat av Mchjort Vis innlegg
"Påtvungen kunnskap blir aldri sjelens varige eie."

-Platon-

Tror det ligger noe i det asså....
Vis hele sitatet...
Sant. Ingen gir 100% i noe dem blir tvunget til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Kanskje en metode for å få flere ingeniører er å gjøre så man ikke trenger 5-6 i snitt?
Vis hele sitatet...
Du må ha kunnskaper for å komme deg gjennom studiet, så mindre krav er ikkje ei løysing i så måte.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Kanskje en metode for å få flere ingeniører er å gjøre så man ikke trenger 5-6 i snitt? Ungdommer i dag gidder ikke sitte 2-3timer med lekser. Dette burde folk skjønne. Altså man går på skole i ca 36timer i uka. Så kommer det 2-3timer lekser oppå det igjen hverdag visst man virkelig skal få det til. Det blir 51timer i uka med skole og skolearbeid. Mange har også en deltids jobb. Derfor strekker ikke tiden til.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har påpekt (flere ganger nå) behøver man ikke 5-6 i snitt for å bli ingeniør. Elekrolinjen på HIST, f.eks, har åpent inntak (hadde hvertfall for noen år tilbake). Dvs at man kommer inn så lenge man har vitnemål og de relevante fagene. 50 timer i uken er fort noe man må regne med om man vil bli ingeniør (hvertfall i perioder), så det er like greit å legge seg til gode vaner med en gang.

Ellers får heller de som faktisk gidder å gjøre litt lekser bli sivilingeniører, leger, siviløkonomer og advokater.
Sist endret av Orph; 15. februar 2012 kl. 22:25.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må ha kunnskaper for å komme deg gjennom studiet, så mindre krav er ikkje ei løysing i så måte.
Vis hele sitatet...
Da kan dem jo nesten glemme det. Ikke alle gidder å slite "ræva" av seg for å komme inn på ingeniør studier.

Sitat av Orph Vis innlegg
Som jeg allerede har påpekt (flere ganger nå) behøver man ikke 5-6 i snitt for å bli ingeniør. Elekrolinjen på HIST, f.eks, har åpent inntak (hadde hvertfall for noen år tilbake). Dvs at man kommer inn så lenge man har vitnemål og de relevante fagene.

Så får heller de som faktisk gidder å gjøre litt lekser bli sivilingeniører, leger, siviløkonomer og advokater.
Vis hele sitatet...
Så man trenger ikke 5-6 i snitt for å bli industri ingeniør osv.?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Da kan dem jo nesten glemme det. Ikke alle gidder å slite "ræva" av seg for å komme inn på ingeniør studier.
Vis hele sitatet...
Du snakker nesten som om det er en menneskerett å bli ingeniør. Det er det ikke. Det er et knalltøft studie, og det blir egentlig bare verre hvis man har dårlige forkunnskaper. Nytter ikke å syte over inntakskravene hvis man ikke klarer å gjøre jobben som må gjøres. Jeg har sett MANGE eksempler på folk som har startet på ingeniørstudier, og droppet ut fordi de ikke klarer arbeidsmengden.



Så man trenger ikke 5-6 i snitt for å bli industri ingeniør osv.?
Vis hele sitatet...
Nei. Det finnes skoler som har åpent inntak på enkelte linjer.
Sist endret av Orph; 15. februar 2012 kl. 22:41.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Da kan dem jo nesten glemme det. Ikke alle gidder å slite "ræva" av seg for å komme inn på ingeniør studier.



Så man trenger ikke 5-6 i snitt for å bli industri ingeniør osv.?
Vis hele sitatet...
Sakser litt fra poenggrenser 2011:

Sitat av samordna opptak

Høgskolen i Vestfold SUPP HOVED
ORD FOR ORDF ORD FOR ORDF
-------------------------------------------------------------- --------- -------- --------- --------- --------- ---------
HIVE 222004 Ingeniør, datateknikk Alle Alle Alle Alle Alle Alle
HIVE 222005 Ingeniør, elektronikk Alle Alle Alle Alle Alle Alle
HIVE 222012 Ingeniør, produktdesign Alle Alle Alle Alle Alle Alle
HIVE 222017 Ingeniør, elektro-automasjon o.i. o.i. o.i. Alle Alle Alle
Vis hele sitatet...
Blar du litt gjennom ser du at det er drøssevis med helt åpne ingeniørstudium ved nesten alle utenom de mest ettertraktede utdanningsinstitusjonene.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/s...ara_hoved.html
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Blar du litt gjennom ser du at det er drøssevis med helt åpne ingeniørstudium ved nesten alle utenom de mest ettertraktede utdanningsinstitusjonene.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/s...ara_hoved.html
Vis hele sitatet...
Heh. Det overrasker meg faktisk å se at langt de fleste ingeniørstudiene ser ut til å ha åpent opptak. Sterk kontrast til NTNU det, ja.
Sitat av Orph Vis innlegg
Heh. Det overrasker meg faktisk å se at langt de fleste ingeniørstudiene ser ut til å ha åpent opptak. Sterk kontrast til NTNU det, ja.
Vis hele sitatet...
Det som faktisk overrasket meg mest var å sammenligne med oversikten over hvor stor andel som ikke fullfører etter normert tid.

NTNU var ikke med på den statistikken, men ser du på f.eks HiB, som har 46-48 i poengkrav på majoriteten av linjene så er frafallet faktisk høyere enn på flere av de åpne.

Men igjen kan en jo spekulere i om det kun er folk som brenner for det som gidder å bo i Gjøvik 3 år for å bli ingeniør
I steden for å tvangsutdanne ingeniører kan karriere og framtidsplaner bli en mer aktiv del av skolegangen. Husker hvor lite interessant de utdanningsmessene var på ungdomskolen og i starten av videregående. Det var virkelig ikke noe interessant i hele tatt, pga min egen lave interesse for å finne noe yrke.

Men sist gang jeg var på utdanningsmesse, så deltok jeg litt mer aktiv. Gikk rundt på forskjellige boder som gikk på pilotutdanning, politiutdanning, NITH, Forsvaret, NAV (for å høre om tips til karrierevalg) og BI. Fikk et mye bedre bilde på hvordan man kunne bli de forskjellige yrkene og hvordan man kunne gjøre det.

I tillegg har vi på skolen hatt foredrag av flere enkeltepersoner som forteller om noen av mulighetene vi har neste år. Men det å få f eks en politimann, sykepleier, lege, ingeniør og en siviløkonom til å møte på skolen å fortelle om jobben sin, hva han gjør, hvordan han gjør det og hvordan han kom seg dit; det hadde vært mer interessant å høre enn en person fortelle halvveis om hvert yrke.
Sitat av verified Vis innlegg
I steden for å tvangsutdanne ingeniører kan karriere og framtidsplaner bli en mer aktiv del av skolegangen. Husker hvor lite interessant de utdanningsmessene var på ungdomskolen og i starten av videregående. Det var virkelig ikke noe interessant i hele tatt, pga min egen lave interesse for å finne noe yrke.

Men sist gang jeg var på utdanningsmesse, så deltok jeg litt mer aktiv. Gikk rundt på forskjellige boder som gikk på pilotutdanning, politiutdanning, NITH, Forsvaret, NAV (for å høre om tips til karrierevalg) og BI. Fikk et mye bedre bilde på hvordan man kunne bli de forskjellige yrkene og hvordan man kunne gjøre det.

I tillegg har vi på skolen hatt foredrag av flere enkeltepersoner som forteller om noen av mulighetene vi har neste år. Men det å få f eks en politimann, sykepleier, lege, ingeniør og en siviløkonom til å møte på skolen å fortelle om jobben sin, hva han gjør, hvordan han gjør det og hvordan han kom seg dit; det hadde vært mer interessant å høre enn en person fortelle halvveis om hvert yrke.
Vis hele sitatet...
På NTNU får vi betalt for å dra til videregående skoler for å fortelle om studiet vi går. Det er ikke tvil om at det fokuseres på rekruttering der, hvertfall.
Sitat av Orph Vis innlegg
På NTNU får vi betalt for å dra til videregående skoler for å fortelle om studiet vi går. Det er ikke tvil om at det fokuseres på rekruttering der, hvertfall.
Vis hele sitatet...
I kva årstrinn, og i kven sin regi? Eg har ikkje høyrt om dette. Er medlem av Nabla og Timini.
Sist endret av bronze; 17. februar 2012 kl. 01:42.
Sitat av bronze Vis innlegg
I kva årstrinn, og i kven sin regi? Eg har ikkje høyrt om dette. Er medlem av Nabla og Timini.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som organiseres av linjeforeningene, så at du er medlem av Nabla og Timini er vel ikke så relevant om du ikke går Fysmat eller Nanotek Jeg ble bombet ned med e-poster fra instituttet (det var vel IVT som sto bak i mitt tilfelle) før jul, hvor ordlyden var noe slik som "På tide med besøk til videregående skoler igjen, send e-post ved interesse". Jeg går 3. årstrinn petroleum.
Sist endret av Orph; 17. februar 2012 kl. 01:51.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er ikke noe som organiseres av linjeforeningene, det er noe som organiseres av instituttene, så at du er medlem av Nabla og Timini er vel ikke så relevant om du ikke går Fysmat eller Nanotek Jeg ble bombet ned med e-poster fra instituttet (det er vel IVT i mitt tilfelle) før jul, hvor ordlyden var noe slik som "På tide med besøk til videregående skoler igjen, send e-post ved interesse". Jeg går 3. årstrinn petroleum.
Vis hele sitatet...
Ok, tenkte i farta at det kanskje var i regi av ei linjeforening, men kom raskt på at det verka litt rart. Går nano, og kunne godt tenke meg å reklamere for det, spesielt i heimtraktene. Eg hugsar at vi fekk besøk på VGS medan eg gjekk der, av ein som gjekk maskin på NTNU.
Sitat av bronze Vis innlegg
Ok, tenkte i farta at det kanskje var i regi av ei linjeforening, men kom raskt på at det verka litt rart. Går nano, og kunne godt tenke meg å reklamere for det, spesielt i heimtraktene. Eg hugsar at vi fekk besøk på VGS medan eg gjekk der, av ein som gjekk maskin på NTNU.
Vis hele sitatet...
Hør med instituttet (det er vel IME i ditt tilfelle?) om du kan få støtte til å dra på besøk til dine hjemtrakter for å fortelle om studiet, de vil sikkert sponse deg.