Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 9709
kan dere bare si meg hvordan jeg skal lage natrium nitrat med elektrolyse fra a-å? det hadde vært det beste. si alt dere vet om hvordan man skal lage det.
Sitat av piloten Vis innlegg
kan dere bare si meg hvordan jeg skal lage natrium nitrat med elektrolyse fra a-å? det hadde vært det beste. si alt dere vet om hvordan man skal lage det.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke lære deg det selv?
har selv opplevd at du lærer mye mer av å finne ut av ting selv en å få det inn med teskje fra noen andre

Hvorfor skal du lage natriumklorat egentligt ? ikke noen vitenskapelig grunnhøres det ut som.
Sist endret av Bowman; 25. august 2009 kl. 15:34.
Sitat av piloten Vis innlegg
kan dere bare si meg hvordan jeg skal lage natrium nitrat med elektrolyse fra a-å? det hadde vært det beste. si alt dere vet om hvordan man skal lage det.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har erfaring innen kjemi (Det virker det ikke som du har, sorry borry ) så er natriumklorat ikke det enkleste stedet å begynne.

Dessuten vil jeg fraråde deg å ta snarveier innen kjemien på det sterkeste!
Er som regel på denne måten det oppstår uheldige situasjoner og ulykker.

Ver nå litt lur heller, les gjennom den tråden jeg postet en link til lengre oppe i tråden og bruk google med litt kildekritisk syn så finner du nok ut av det.


Neste gang du søker svar på et forum så håper jeg at du beskriver problemet ditt litt nærmere.

Eksempel: Mikkello spurte deg: " Hva slags spikere brukte du? "

Så svarer du: " .. spikere man slår inn i veggen. "

Herregud... Jeg mener, hva i helsikke er det for et slags svar? Det sier ingenting om hva slags spiker det er!

Ha en forferdelig fin dag!
Sist endret av Knask; 25. august 2009 kl. 15:53.
Piloten: les nybegynnertråden og kjøp deg en kjemibok.

Nitrofis: Mikkello skrives med to K'er

Ikke bruk batteri! Bruk en skikkelig strømforsyning som fra en PC.

Disse sidene inneholder alt du trenger:
http://www.vk2zay.net/article/64
http://www.thscience.no/dump/frogfot...hlorateel.html

Stakkars deg viss ANFO var luntesensitivt! Det virker som du absolutt ikke vet hva du driver med!

Har du tenkt å lage røykbomber med natriumklorat
En person som deg burde absolutt ikke lage røykbomber med Natriumklorat.
Det kan være livsfarlig! Til røykbomber bruker man KNO3.


Denne posten syns jeg du kan lese og følge til punkt og prikke.

Det virker som du er totalt uintressert i sikkerhet og du tar farlige snarveier.
Fortsetter du sånn er jeg 100% sikker på at du vil bli skadet.

EDIT: det siste innlegget er til piloten sitt siste innlegg som ble slettet.
Sist endret av looperjohn; 25. august 2009 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bowman Vis innlegg
Et lite tips fra meg er i det minste er hvertfall bruke KCl å grafitt elektroder
Vis hele sitatet...
hvor kan jeg få tak i grafitt elektroder (plater eller staver, helst staver)
Vet at folk her på WiP har handla det på Tools og hobbybutikker.
Jeg har skaffet det fra sånne batterier.
Sitat av piloten Vis innlegg
hvor kan jeg få tak i grafitt elektroder (plater eller staver, helst staver)
Vis hele sitatet...
Dette kan du få kjøpt alle steder de selger sveiseutstyr og denslags.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Med litt utvalg da, steder som "Biltema" har det ikke
Heter gouging rods på engelsk, husker ikke norske ordet i farten.
Bare be om grafittelektroder eller "kullstift" så kommer du langt.
På disse ligger det et metallbelegg, men dette kan enkelt skrelles av slik at kun karbonet kommer til syne.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Bare be om grafittelektroder eller "kullstift" så kommer du langt.
På disse ligger det et metallbelegg, men dette kan enkelt skrelles av slik at kun karbonet kommer til syne.
Vis hele sitatet...
skal jeg be om grafittelektrodere på biltema?
Sitat av piloten Vis innlegg
skal jeg be om grafittelektrodere på biltema?
Vis hele sitatet...
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Med litt utvalg da, steder som "Biltema" har det ikke
Heter gouging rods på engelsk, husker ikke norske ordet i farten.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke så vanskelig ? nei de har ikke det på biltema det kan jeg bekrefte selv også.

Bare gå i en jernvarebutikk å sprø om de selger grafitt elektroder ,
er ganske sikker på at de har det eller kan bestille det for deg, men det er rimelig dyrt uansett.

btw du kan jo altids kjøpe eller lage blyoksid elektroder , skal vist nok vær bedre med det ,
minuset er at jeg tror nok det er litt arbeid å lage blyoksid elektorder + at bly oksid er som kjent ikke er så veldig godt for helsa.
Sist endret av Bowman; 5. september 2009 kl. 21:13.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av piloten Vis innlegg
skal jeg be om grafittelektrodere på biltema?
Vis hele sitatet...
Leste du hva Pyro Anders skrev?
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Med litt utvalg da, steder som "Biltema" har det ikke
Vis hele sitatet...
Btw. Hvor mange trenger du og ca. lengde? Er det snakk om noen få, kan du sikkert kjøpe et par av meg

Doh.. Bowman kom før meg.
Sist endret av Thoryllo; 5. september 2009 kl. 21:12.
jo større overflaten er på anoden, blir det produsert mer kaliumklorat? må vite det for å finne ut av hvor mange grafitt elektroder jeg skal ha. men hva burde jeg ha som katode? stål?
Sist endret av piloten; 6. september 2009 kl. 09:32.
Du vil få mer enn stor nok overflate på en grafittelektrode som man bruker til brenning av stål osv.
Dersom du bruker en beholder av stål med god jording har du allerede en katode.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
btw du kan jo altids kjøpe eller lage blyoksid elektroder , skal vist nok vær bedre med det ,
minuset er at jeg tror nok det er litt arbeid å lage blyoksid elektorder + at bly oksid er som kjent ikke er så veldig godt for helsa.
Vis hele sitatet...
Neeh! Får du kjøpt det, si ifra! Det selges naturligvis, men nesten kun industrielt! Og å lage bly(II)oksid anoder er et riktig slit^^
Men naturligvis, den som står på vil alltids klare det!
men funker det ikke med stål anode? blir det bare produsert kaliumklorat viss man har grafitt-anode?
Sitat av piloten Vis innlegg
men funker det ikke med stål anode? blir det bare produsert kaliumklorat viss man har grafitt-anode?
Vis hele sitatet...
NEI du kan IKKE bruke stål anode , du kan kun bruke Platina , bly oksid å grafitt elektroder som anode,
men uansett du kan nok bare glemme platina å muligens bly oksid elektorder.

Men husker jeg ikke feil så kan du bruke rustfritt stål , kopper , titan å bronse som katode.
Sist endret av Bowman; 6. september 2009 kl. 13:52.
men skal "elektrolysekassa" være helt tett? kan jeg sette den på og la den stå helt til det ikke "bruser" mer?
Den kan ikke være helt tett. Det vil dannes en del Klor og Hydrogen gass.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Som overnevnt, ikke helt tett, men den bør heller ikke være helt åpen! Kan komme en del rusk, regn osv nedi. Er mye som må stemme når du lager klorat/perklorat, spesielt Ph.
Det beste er å lage et lokk med et hull i som du har en avtrekksslange ut av. 5mm diameter på denne er mer enn godt nok. Da kommer ingenting inn, men gassene kommer ut!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Det er ikke spesielt friksjonssensitivt, men derimot relativt sensitivt mot støt.
Er derfor det _detonerer_ når du denger det med høygaffel
Og ikke for å være frekk, men jeg tviler på at bestefaren din lagde natriumklorat med mindre han var kjemiker. Det fantes ikke informasjon på den tiden og syntesen er temmelig komplisert. Det ble derimot solgt fritt så han har sikkert kjøpt det og heller lagd avispapirgreiene.

Men til saken, det kan ikke lages lett! Du kommer til å få noe å bryne deg på, men det er fullt mulig på hjemmebasis.
Her er en link:

http://www.frogfot.com/synthesis/chlorateel.html

http://www.wfvisser.dds.nl/EN/chlorate_EN.html

ugressalt nå til dags er blanda ca. 50/50 med karbonater og sånnt
men jeg har finni ut en syntese på og lage KClO3 uten noe elektrolyse hjemme. jeg kan poste prosessen her etterhvert som den bli

Som du sikkert ser, er ikke dette plankekjøring Og en ting til, klorater regnes for å være spesielt farlige og skal ikke blandes med en hel haug av stoffer.
Av dem hovedsakelig svovel og alle dets forbindelser, ammonium og metaller.

Og hold deg unna Anarchist Cookbook. Den er unøyaktig og farlig.
Vis hele sitatet...
ugressalt nå til dags er blanda ca. 50/50 med karbonater og sånnt
men jeg har finni ut en syntese på og lage KClO3 uten noe elektrolyse hjemme. jeg kan poste prosessen her etterhvert som den blir ferdig =)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, Biltema har ikke, gå til en profforhandler som Tools!