Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 24358
Sitat av fth Vis innlegg
Har aldri hatt noe problemer med noe, selv om jeg har blitt tatt med hasj 2 ganger.
Vært i USA 1 gang, var ikke noe problem å komme inn for min del.

Har planer om å starte på høyskole til høsten, studere til å bli radiograf. Regner med at det ikke behøves noen sjekk for å komme inn der?
Og en annen ting, blir ikke ting som bøter borte fra rullebladet etter en viss tid? Er det ikke kun når du har blitt dømt for noe, og sonet det er der resten av livet?
Vis hele sitatet...
Krysset du da nei på ESTA skjemaet eller søkte du visum for å komme inn i statene?
Jeg har hatt store problemer med å finne ut av akkurat dette selv. Har et forelegg for cannabis fra 2007 på rullebladet. Har jobbet som vikar i skole og i barnehage og fått politiattest der det står "intet å bemerke" men jeg er veldig usikker på hvordan de vil se ut i fremtiden, om jeg kan fortsette å jobbe med barn. Jeg bruker forøvrig ikke lenger cannabis, har sluttet for lenge siden, og synes det hadde vært rimelig om samfunnet ga meg en ny sjanse.

Jeg har ringt politiets opplysningstjeneste for politiattester flere ganger og fått motstridende og forvirrende tilbakemeldinger. Det virker rett og slett som de ikke evner å svare på spørsmålene mine. Noen sier det ikke er noe problem, andre sier jeg ikke kan jobbe med unger når den nye loven trer i kraft.

Det er vedtatt en ny politiregisterlov som ikke er tredd i kraft ennå på grunn av dataproblemer, men som visstnok skal tre i kraft 1. august. Jeg tror noen allikevel har begynt å be om attester som vurderes etter den nye loven. Der er det flere paragrafer som skal med.

Har studert loven nøye, siden det virker umulig å få noe fornuftig svar fra politiet. Det jeg har kommet fram til, er at en dom/forelegg for narkotika som er eldre enn tre år gammelt ikke skal med på barneomsorgsattest i den nye loven.

Virker det korrekt, synes dere? Er det noen advoater der ute/andre som har greie på dette?

Se Politiregisterloven paragraf 38 og 39

http://www.lovdata.no/all/tl-20100528-016-007.html#39

LOV-2010-05-28-16

"§ 39. Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest) .... Overtredelse av straffeloven §§ 162, 203, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231 og 268 jf. 267 skal anmerkes i samsvar med § 40."

"§ 40. Ordinær politiattest ... 5. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis reaksjoner som er ilagt ved dom avsagt eller forelegg vedtatt mer enn 3 år før utstedelsen, med mindre annet følger av nr. 6, 7 eller 8. Varig rettighetstap oppgis alltid."

"Ikke ikr."

Er dette den nye loven? Betyr "Ikke ikr." at den ikke er tredd i kraft ennå? Og har jeg tolket den riktig, at paragraf 162 som handler om narkotika skal vurderes etter reglene om ordinær attest, og at det som er mer enn 3 år gammelt derfor ikke skal med?

Lurer på om politiet gjør like mange saksbehandlingsfeil som de slurver med svar på telefonen :-/

Det er vel uansett slik at det etter 10 år ikke skal med?

Hvis dette ikke er teksten i loven som kommer 1. august hvor finner jeg den?

Og hvilke cannabislovbrudd skal dømmes etter legemiddelloven? For disse skal vel ikke med i det hele tatt? Dvs. at om noen tar et trekk av noen andres joint på fest så skal de i prinsippet ikke bekymre seg dersom de jobber med unger? Eller bruker politiet straffeloven 162 og legemiddelloven om hverandre og på feil måte?

Og hva er sjansene for å få jobb om det kommer med på attesten?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har blitt deportert fra Japan fordi jeg reiste visum-fritt og svarte ærlig på alle spørsmål. Årsaken var nok at jeg hadde kjæreste der fra og ønsket ikke å risikere å pådra meg dokumentforfalskning i tilfelle forholdet var noe å satse på.

Jeg har vært på jobbintervju og helt på slutten av intervjuet fått vite at jeg behøvde sikkerhetsklarering for stillingen. Nå fikk noen andre jobben til slutt, men jeg ble litt satt ut der og da under intervjuet.

Mange stillinger i min bransje krever noe reising, da gjerne til USA. Jeg har heldigvis ikke en stilling som krever utenlandsreiser nå, men.

For mange år siden hadde jeg gitt blaffen i alt og alle. Men i dag når jeg er blitt eldre ønsker jeg å akseptere fortiden min som den er, og å gå videre. Det gjør det vanskelig for meg å lyve om noen spør meg om fortiden.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg har voldsdom, forelegg for grovt innbrudd, cannabis, håndvåpen på offentlig sted osv osv osv

Jeg kom ikke inn på politiskolen, jeg kom inn i militæret, men fikk ikke sikkerhetsklarering.

Men det jeg virkelig merker er når jeg blir stoppet av politiet er de veldig grundige, sjekker alt, hver gang.

Ellers enn det har jeg fått de fleste jobber jeg har søkt på (it ansv, butikkmedarb, web designer, budbil sjåfør)
Jeg har sonet for en voldsdom samt noen trafikkale saker, og har så langt ikke merket noe. Jeg har jobbet som SFO assistent og vikarlærer. Der måtte jeg fremlegge vandelsattest hvor det stod "Intet å bemerke" eller hva nå enn det står.
Aldri hatt noe problemer med å få jobb grunnet vandelen. har jobbet i butikk, lager, vaskehjelp (ikke der du trenger mest vandel men) å 4 forskjellige barnehager. Jo forresten en gang på garedrmoen, å da hadde jeg kun tagging på vandelen.