Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6531
Eneste gangen jeg har betalt for Windows var den gang jeg kjøpte en bærbar for noen år tilbake.
Alle pcene jeg har hatt etter det har brukt piratkopiert Windows fra bukta, og det funker like fint som om man skulle ha kjøpt det.

Ikke noe forskjell
Sist endret av Chemdog; 26. januar 2013 kl. 00:58.
Sitat av BrokenBone Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den billigste er en såkalt OEM-versjon (Original Equipment Manufacturer) som i praksis betyr at du må kjøpe en ny lisens hvis du oppgraderer maskinen med et nytt hovedkort. Kjøper du fullversjonen kan du fortsatt kun bruke den på en PC om gangen, men du kan bruke den samme koden hvis du kjøper en ny PC eller oppgraderer hovedkortet.
Sist endret av DonTomaso; 26. januar 2013 kl. 00:58.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Den billigste er en såkalt OEM-versjon (Original Equipment Manufacturer) som i praksis betyr at du må kjøpe en ny lisens hvis du oppgraderer maskinen med et nytt hovedkort. Kjøper du fullversjonen kan du fortsatt kun bruke den på en PC om gangen, men du kan bruke den samme koden hvis du kjøper en ny PC eller oppgraderer hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Takker!
Bare litt nyskjerrig på hva dere som er motstander av pirat-Windows har som syn og mening om å laste ned filmer via torrents?
:)
Trådstarter
Sitat av amber Vis innlegg
Bare litt nyskjerrig på hva dere som er motstander av pirat-Windows har som syn og mening om å laste ned filmer via torrents?
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt å kjøpe Windows. Men jeg laster ned filmer, spill, etc.
(Note: jeg kjøper filmene eller spillene hvis jeg synes de er bra. Jeg kjøper spill fra Steam )
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av amber Vis innlegg
Bare litt nyskjerrig på hva dere som er motstander av pirat-Windows har som syn og mening om å laste ned filmer via torrents?
Vis hele sitatet...
Har nok samme synspunkt som de fleste andre?

Serier og filmer: Finnes ikke noe alternativ til nedlasting. Men den dagen netflix eller hbo har alt og nyeste. Og filmene kommer på kino i norge samtidig som i USA skal jeg revurdere.

Spill: Kjøper spill på steam / Origin / uPlay eller lignende. Release er samme dag i alle land har jobb så har råd til spill.
Skjønner godt att studenter og yngre folk laster ned spill da det ofte er dyrt.

Musikk: Grooveshark / youtube / spotify.
Sist endret av Alphanio; 26. januar 2013 kl. 12:38.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Piratkopiering er bra markedsføring. Det er mange, meg inkludert, som laster ned spill, filmer og musikk før jeg kjøper det for å se om det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bra markedsføring.

Hvor mange filmer som du har lastet ned og sett har du i ettertid kjøpt? Det er nok veldig få som gjør det du påstår her.

Spør hvilken som helst spill-, film- eller musikkutgiver. INGEN vil si at det er positivt med piratkopiering.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
For å være ærlig, ingen. Men microsoft taper neppe på at folk piratkopierer OS'et dems.
Vis hele sitatet...
Dette er en idiotisk påstand.
La oss se for oss to scenarioer:

Scenario 1:
En kunde betaler penger til Microsoft for ett produkt de har laget.

Scenario 2:
En kunde stjeler ett produkt fra Microsoft, og gir dem INGEN penger...

Theoneandonly, du mener altså at utfallet av disse to scenarioene er identiske, at MS ikke taper penger på at folk stjeler fra dem????

Microsoft taper ikke penger på at folk piratkopierer, LOL, du mangler åpenbart evnen til å tenke logisk gitt.

Kan bare legge til at jeg er sjokkert over mange brukeres holdning til å kjøpe programmene sine.

Dere kan jo ta det helt ut, å begynne å STJELE komponentene til PCene deres også, blir samme debatten spør du meg.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Dette er en idiotisk påstand.
La oss se for oss to scenarioer:

Scenario 1:
En kunde betaler penger til Microsoft for ett produkt de har laget.

Scenario 2:
En kunde stjeler ett produkt fra Microsoft, og gir dem INGEN penger...

Theoneandonly, du mener altså at utfallet av disse to scenarioene er identiske, at MS ikke taper penger på at folk stjeler fra dem????

Microsoft taper ikke penger på at folk piratkopierer, LOL, du mangler åpenbart evnen til å tenke logisk gitt.

Kan bare legge til at jeg er sjokkert over mange brukeres holdning til å kjøpe programmene sine.

Dere kan jo ta det helt ut, å begynne å STJELE komponentene til PCene deres også, blir samme debatten spør du meg.
Vis hele sitatet...
Microsoft taper INGENTING på at jeg piratkopierer windows - jeg lager en kopi, og kopiering fjerner ikke originalen! Hadde det ikke vært mulig for meg å laste ned en piratkopi - hadde jeg ikke brukt det i det hele tatt. Hver gang jeg kjøper ny laptop, for de desuten en liten slant med penger for de OS'et som er preinstallert som jeg alikevel fjerner med en gang.

Om du derimot stjeler pc-komponenter fjerner du et fysisk eksemplar som ikke lengre kan selges, og er derfor ett tapt salg.


Scenario 3: Brukeren laster ned Linux i stedet.

Microsoft er avhengig av at majoriteten av PCer kjører windows, hvis ikke rissikerer de at utviklere begynner å tukle med cross-platform, som i neste runde kan føre til at spill- og programutviklere begynner å levere produkter som kjører på både windows, linux og MacOS. Når den dagen kommer, forsvinner alle mine, og veldig mange andres insentiver til å bruke windows.

Jeg tror det hadde bekymret microsoft langt mer om alle som i dag sitter med piratkopiert windows hadde lagt inn ubuntu i stedet.
Sitat av Tapio Vis innlegg
Microsoft taper INGENTING på at jeg piratkopierer windows - jeg lager en kopi, og kopiering fjerner ikke originalen! Hadde det ikke vært mulig for meg å laste ned en piratkopi - hadde jeg ikke brukt det i det hele tatt. Hver gang jeg kjøper ny laptop, for de desuten en liten slant med penger for de OS'et som er preinstallert som jeg alikevel fjerner med en gang.

Om du derimot stjeler pc-komponenter fjerner du et fysisk eksemplar som ikke lengre kan selges, og er derfor ett tapt salg.


Scenario 3: Brukeren laster ned Linux i stedet.

Microsoft er avhengig av at majoriteten av PCer kjører windows, hvis ikke rissikerer de at utviklere begynner å tukle med cross-platform, som i neste runde kan føre til at spill- og programutviklere begynner å levere produkter som kjører på både windows, linux og MacOS. Når den dagen kommer, forsvinner alle mine, og veldig mange andres insentiver til å bruke windows.

Jeg tror det hadde bekymret microsoft langt mer om alle som i dag sitter med piratkopiert windows hadde lagt inn ubuntu i stedet.
Vis hele sitatet...

Det du sier er høl i huet madam, du sier at MS ikke taper penger på at du IKKE betaler dem det OSet dems koster.....

Blir samme som om jeg skylder deg penger og forteller deg at du ikke taper penger på at jeg ikke gir deg penger......

Om du betaler 800,- kr til MS så blir vel MS 800,- kr rikere eller??????
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Det du sier er høl i huet madam, du sier at MS ikke taper penger på at du IKKE betaler dem det OSet dems koster.....
[...]
Om du betaler 800,- kr til MS så blir vel MS 800,- kr rikere eller??????
Vis hele sitatet...
Problemet er at ingen hobbyister ville betalt 25000,- for Simatic for å kunne leike med PLSer. Da hadde dei gått for Schneider der programvaren er gratis. Så Siemens har ikkje eit reelt tap på at hobbyister bruker Simatic. Så å konstantere at en piratkopi er eit tap lik markedsprisen på programvaren er alt for enkel modell.
Slik har Microsoft tjent på piratkopiering

Sitat av itavisen.no
Filosofien er enkel. Piratkopiert programvare fører til at flere går til innkjøp av maskinvare. Råd til å betale for gyldige lisenser får de senere. Microsoft har også laget et system basert på hva de har lært av piratkopiering i utviklingsland og videreført det til USA. BizSpark gjør det nemlig mulig for selskap som er ikke er eldre enn tre år og har en omsetning på under 1 million dollar i året å få alle selskapets-programvare gratis.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mer å si om den saken. Den dagen jeg har for mye penger skal jeg vurdere å kjøpe lisenser fra microsoft. Eventuelt bare gi de direkte til et vaksineprogram for å spare papirarbeid og ressurser..
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Det du sier er høl i huet madam, du sier at MS ikke taper penger på at du IKKE betaler dem det OSet dems koster.....

Blir samme som om jeg skylder deg penger og forteller deg at du ikke taper penger på at jeg ikke gir deg penger......

Om du betaler 800,- kr til MS så blir vel MS 800,- kr rikere eller??????
Vis hele sitatet...


Regnestykket er langt fra så enkelt.
Microsoft har en mengde andre programmer/produkter som til en viss grad selger seg selv om et stort antall bruker piratkopiert Windows. Selv om ingen betalte for Windows-kopien så kunne de levd av annet programsalg. Da måtte selvsagt utviklingsutgiftene for OSet inngå i prisen på programmene, men det er det nok i dag også på en måte.

Glem ikke at hvis piratkopier (Win) var umulig å fremskaffe, så hadde nok Linux eller andre vært mer utbredt. Dermed er ikke det du kaller tap det samme som et reellt tap.