Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 7359
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da må det offentlige stille større krav og eventuelt høyere lønn, da dagens lønn er latterlig.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig. Men det er og en for enkel løsning - å stille større krav til lærerene per dags dato er ikke så veldig enkelt da man har begrenset antall lærere. Hva skal man gjøre om lærerene ikke har gode nok karakterer eller ikke lever opp til kravene? Gi de sparken? Hvem skal i så fall undervise elevene? For vi har allerede for få lærere.

Skolepolitikk er vanskelig, det er mye som må gjøres for å bedre den. En av tingene er å øke statusen på yrket med å blandt annet øke lønna samt og legge til rette for bedre undervisning. Jeg kan diskutere en mulig skolereform i en annen tråd. Men disse tingene kan helt fint gjøres uten å dra inn privatskoler.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva med ytringsfrihet? Ser ingen som taper på det.
Vis hele sitatet...
Hvor langt skal du dra denne yringsfriheten? For i Norge har vi ikke fullstendig ytringsfrihet - du har ytringsfrihet med begrensninger. Du har f.eks. ikke lov å ytre direkte rassistiske ytringer og lignende. Så man kunne jo si at ved full ytringsfrihet ville man måtte hørt rasistiske ytringer som da går på bekostningen av å kunne gå fritt i det offentlige rom uten å høre rassistiske hat ytringer.

Men hva med dagens versjon? Jo den har begrensninger, og dermed senker den friheten din i å kunne si akkurat hva du vil. Du har ikke full frihet der.

(Jeg påstår ikke ordningen vi har i dag er dårlig - den er veldig bra. Men den går litt på bekostning av enkelte friheter man er villig til å si fra seg)

Sitat av Xernox Vis innlegg
Da ville vi fått private selskap som konkurerer om pris og kvalitet, akkurat som strøm. Og jeg tviler sterkt på at Staten plutselig legger ned vannanlegg, hvis de skulle det hadde de gitt tid til private å komme til først.
Vis hele sitatet...
Så plutselig så hadde man ikke vann gratis? Jeg tror heller ikke de legger ned vann-anleggene. Jeg tror ingen ønsker å fjerne dette fra statsbusjettet da "alle" skjønner at alle trenger rent vann i springen. Det er en ting vi alle ønsker.

Men det går på bekostning av økonomisk frihet - da vi egentlig må betale for det på en eller annen måte. Ønsker du retten til å drikke vann gratis betyr det at vi som samfunn må betale for det, dermed brukes med av statsbusjettet på å gi folk rent vann.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det vet jeg ikke med sikkerhet, men flere jobber vil gjøre at flere utdanner seg. Hvis ikke vil de private gå konkurs, eller underbemannet.
Vis hele sitatet...
Eventuelt vil de offentlige gå underbemannet. Husk at folk gjerne heller trekker mot de private tilbudene grunnet bedre lønn og bedre arbeidsvilkår. Og man risikerer da et scenario hvor de offentlige sliter med å få tak i kvalifisert personell - i tillegg til dette som Mith sier: Vil de private sykehusene faktisk ville behandle folk det ikke er lønnsomt å behandle? Vil behandlingene plutselig bli vurdert i forhold til pris og ikke bare hva som er best for pasienten?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det finnes forskjellige privatskoler. Du har religiøse og andre typer som du ikke lærer på vanlige skoler. Hvis du absolutt vil at barnet ditt skal lære å være en ordentlig kristen sender du h*n på en kristen skole. (Forresten en kristen skole er ingen essensiell frihet, så om man ikke har råd til det så ødelegger ikke det friheten din)
Vis hele sitatet...
Jeg vil si dette også er et problem. Vi burde få vekk disse skolene - ikke bare fordi det er feil at forskjellige barn får tilbud om forskjellig utdanning basert på deres religion - men også det at jeg mener religion har ingenting å gjøre på skolen på denne måten. RLE faget er helt greit, da det skal lære deg generelt om alle religioner og kulturer - og fungerer egentlig som en form for samfunnsfag med fokus på kultur. Men ikke skoler som er bygget på religion, og religionen deres har så stor fokus.

Og det at enkelte får lov til å gå på en skole jeg ikke får lov til er absolutt noe som går på tvers av min frihet. Hva om jeg ønsket å gå på denne skolen - men jeg var muslim. Får jeg da ikke lov?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Demokrati altså? Hvis flesteparten av norges befolkning mener "x" er mest viktig, hvorfor brukes det ikke mest ressurser på det da?
Vis hele sitatet...
Fordi også minoritetene er viktige. Det er viktig at man tar hensyn om disse - og det er en av grunnene til at man har indirekte demokrati. For å sørge for at man ikke er i en situasjon hvor en folkegruppe direkte overstyrer de andre. De kan da ta litt upopulære valg som vil hjelpe de svake i samfunnet som er i mindretall - men som flertallet ikke er så glad for.
Sist endret av etse; 30. juli 2013 kl. 14:56.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, offentlige skoler har for det aller meste bedre råd.
Vis hele sitatet...
Men så er det også relativt strenge regler for hvordan en privatskole kan oppføre seg også slik situasjonen er i dag og det er var ikke det som var spørsmålet eller saken.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Tenk på alle de late i dagens samfunn. Greit nok de tar seg en utdanning fordi de vil tjene penger, men når det ikke er noen reél grunn til å ta utdanning, ja da gidder ikke folk det.
Vis hele sitatet...
Å jaa. Jeg er på nav fordi jeg ikke "gidder" å skaffe meg en jobb. Derfor er jeg på jobbsøker kurs fra nav fra 9 - 3 og får såvidt jeg klarer meg i mnd, istede for å jobbe. Det er jo så mye bedre enn å få 20k i måneden. Idiot.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av guppy Vis innlegg
Å jaa. Jeg er på nav fordi jeg ikke "gidder" å skaffe meg en jobb. Derfor er jeg på jobbsøker kurs fra nav fra 9 - 3 og får såvidt jeg klarer meg i mnd, istede for å jobbe. Det er jo så mye bedre enn å få 20k i måneden. Idiot.
Vis hele sitatet...
Du kan jo spørre deg selv spørsmålet hvorfor du er på NAV? Kanskje det han sier ikke er så gærent i det hele tatt?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med min frihet til å være sikker på at jeg har en regulert arbeidstid, sykepenger, en pensjon man kan leve av samt en trygg arbeidsplass? Hva med friheten til å vite at skolen jeg sender ungene mine ikke blir lagt ned fordi selskapet har gått konkurs? Hva med friheten til å vite at oljepengene og andre fellesverdier som bl.a skal finansiere helsetjenesten ikke blir solgt til private storselskaper som skal gjøre seg rike på mine skattepenger?
Vis hele sitatet...
Frihet er ikke at du skal være sikret på alt gjennom livet. Det er den grunlegende forskjellen på høyre og venstre siden. Hvorfor skal du ha rett til noen av disse tingene? Frihet er ha ha et valg, å få lov til å bestemme over ditt eget liv. Selv om du kanskje ville ha foretrukket et annet alternativ enn det du ha, så betyr ikke det at du ikke har frihet til å velge mellom dem. Høyre er imot et samfunn som legger statlige føringen på hvordan du skal leve livet ditt.

Frihet er ikke å gjøre hva faen du vil, og at alle skal ha like mye. Frihet er at du skal ha rett til å velge og bestemme over ditt eget liv.

Vi vil aldri ha like mye, og det at noen har mer penger enn andre som de brenner av på dritt skal du være glad for! Uten dem så hadde det ikke blitt billig nok til at sånne som meg kan kjøpe det et par år senere til en rimelig penge.
Sist endret av stetus; 30. juli 2013 kl. 15:06.
Sitat av etse Vis innlegg
Der er jeg enig. Men det er og en for enkel løsning - å stille større krav til lærerene per dags dato er ikke så veldig enkelt da man har begrenset antall lærere. Hva skal man gjøre om lærerene ikke har gode nok karakterer eller ikke lever opp til kravene? Gi de sparken? Hvem skal i så fall undervise elevene? For vi har allerede for få lærere.
Vis hele sitatet...
Ja det er for få lærere og det er et stort problem. Det er ingen lette løsningen, ihvertfall ingen vi kan diskutere her nå, men en av grunnene til at folk holder seg unna er pga lav lønn.
Sitat av etse Vis innlegg
Hvor langt skal du dra denne yringsfriheten? For i Norge har vi ikke fullstendig ytringsfrihet - du har ytringsfrihet med begrensninger. Du har f.eks. ikke lov å ytre direkte rassistiske ytringer og lignende. Så man kunne jo si at ved full ytringsfrihet ville man måtte hørt rasistiske ytringer som da går på bekostningen av å kunne gå fritt i det offentlige rom uten å høre rassistiske hat ytringer.
Vis hele sitatet...
Ja hvis du skal gå så nøye inn på det så ser jeg at veldig få friheter har noen nedsider.
Sitat av etse Vis innlegg

Så plutselig så hadde man ikke vann gratis? Jeg tror heller ikke de legger ned vann-anleggene. Jeg tror ingen ønsker å fjerne dette fra statsbusjettet da "alle" skjønner at alle trenger rent vann i springen. Det er en ting vi alle ønsker.
Vis hele sitatet...
Er vann gratis idag? Koster det ikke noen øre eller noe i springen? Jeg håper da for all del at staten fortsetter med å tilby vann. Men det funker jo med private på strøm, så hvorfor ikke vann?
Sitat av etse Vis innlegg

Men det går på bekostning av økonomisk frihet - da vi egentlig må betale for det på en eller annen måte. Ønsker du retten til å drikke vann gratis betyr det at vi som samfunn må betale for det, dermed brukes med av statsbusjettet på å gi folk rent vann.
Vis hele sitatet...
Eller hvis vi får private aktører at du kan velge om du har lyst på vann eller ikke. Selv om jeg håper du vil bruke din økonomiske frihet til det
Sitat av etse Vis innlegg

Eventuelt vil de offentlige gå underbemannet. Husk at folk gjerne heller trekker mot de private tilbudene grunnet bedre lønn og bedre arbeidsvilkår. Og man risikerer da et scenario hvor de offentlige sliter med å få tak i kvalifisert personell - i tillegg til dette som Mith sier: Vil de private sykehusene faktisk ville behandle folk det ikke er lønnsomt å behandle? Vil behandlingene plutselig bli vurdert i forhold til pris og ikke bare hva som er best for pasienten?
Vis hele sitatet...
Det finnes da private og offentlige systemer som jobber om hverandre uten store problemer med underbemanning? Statoil er/var statseid, mens vi har vel en del private som tilbyr det samme. Har ikke mye kunnskap på det feltet så gjerne rett meg.
Sitat av etse Vis innlegg

Jeg vil si dette også er et problem. Vi burde få vekk disse skolene - ikke bare fordi det er feil at forskjellige barn får tilbud om forskjellig utdanning basert på deres religion - men også det at jeg mener religion har ingenting å gjøre på skolen på denne måten. RLE faget er helt greit, da det skal lære deg generelt om alle religioner og kulturer - og fungerer egentlig som en form for samfunnsfag med fokus på kultur. Men ikke skoler som er bygget på religion, og religionen deres har så stor fokus.

Og det at enkelte får lov til å gå på en skole jeg ikke får lov til er absolutt noe som går på tvers av min frihet. Hva om jeg ønsket å gå på denne skolen - men jeg var muslim. Får jeg da ikke lov?
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener også det er feil, men det er deres frihet til å velge. Hvorfor skal de ikke få velge at barna skal gå på kristen skole?
Ser ingen grunn til at du ikke kan gå på kristen skole om du er muslim.
Sitat av etse Vis innlegg

Fordi også minoritetene er viktige. Det er viktig at man tar hensyn om disse - og det er en av grunnene til at man har indirekte demokrati. For å sørge for at man ikke er i en situasjon hvor en folkegruppe direkte overstyrer de andre. De kan da ta litt upopulære valg som vil hjelpe de svake i samfunnet som er i mindretall - men som flertallet ikke er så glad for.
Vis hele sitatet...
Ja enig at det er viktig å høre på mindretallet også, men det er vel en av de svake sidene med demokrati/indirekte demokrati. Ikke alle får det som de vil. EDIT: Så ikke at du siterte det andre innlegget, men svaret er noen lunde det samme.

Sitat av guppy Vis innlegg
Å jaa. Jeg er på nav fordi jeg ikke "gidder" å skaffe meg en jobb. Derfor er jeg på jobbsøker kurs fra nav fra 9 - 3 og får såvidt jeg klarer meg i mnd, istede for å jobbe. Det er jo så mye bedre enn å få 20k i måneden. Idiot.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte ikke NAV i den sammenhengen. Skrev heller ingenting om at "du" ikke har jobb. Jeg skrev om de som tar litt "mindre" utdanninger fordi de ikke vil/orker/kan ta større utdanning.
Nå vet jeg ikke grunnen til at du ikke jobber, hvis det bare er fordi du ikke finner jobb er det alltids en jobb ett sted.
Heller ingen grunn til drittslengning.
Sist endret av Xernox; 30. juli 2013 kl. 15:13.
Sitat av stetus Vis innlegg
Frihet er ikke at du skal være sikret på alt gjennom livet. Det er den grunlegende forskjellen på høyre og venstre siden. Hvorfor skal du ha rett til noen av disse tingene? Frihet er ha ha et valg, å få lov til å bestemme over ditt eget liv. Selv om du kanskje ville ha foretrukket et annet alternativ enn det du ha, så betyr ikke det at du ikke har frihet til å velge mellom dem. Høyre er imot et samfunn som legger statlige føringen på hvordan du skal leve livet ditt.

Frihet er ikke å gjøre hva faen du vil, og at alle skal ha like mye. Frihet er at du skal ha rett til å velge og bestemme over ditt eget liv.

Vi vil aldri ha like mye, og det at noen har mer penger enn andre som de brenner av på dritt skal du være glad for! Uten dem så hadde det ikke blitt billig nok til at sånne som meg kan kjøpe det et par år senere til en rimelig penge.
Vis hele sitatet...
Det der er en definisjonssak. Frihet er også å kunne gjøre hva du vil. Hvis du er helt fri så kan du gjøre akkurat som du vil - men det vil alltid være en form for restriksjoner.

Det å kunne våkne opp om morgenen å vite at man faktisk også får mat i dag er en form for frihet. Det å rett og slett slippe slike bekymringer gjør deg mer fri. Det samme gjelder ting som gratis skole og sykehus - det er helt klart ting som gir deg en form for frihet.

Frihet er å ha et valg - men frihet er også å få lov til å velge feil. Om du velger galt burde samfunnet kunne støtte opp og hjelpe deg tilbake på rett vei når du fant ut at det du valgte var galt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men så er det også relativt strenge regler for hvordan en privatskole kan oppføre seg også slik situasjonen er i dag og det er var ikke det som var spørsmålet eller saken.
Vis hele sitatet...
Åh, unnskyld. Trodde den delen av diskusjonen var om dagens system og hva Høyre vil gjøre med det, jeg. Hva diskuterte dere da?
etse:
Vann er ikke gratis i Norge.

Sitat av Mith Vis innlegg
Igjen, private og offentlige konkurrerer ikke på samme premiss. Hvem tror du må ta alle pasientene som det ikke lønner seg økonomisk å ta?
Hvem må bruke penger på å holde de i live, mens konkurrentene slipper og kan heller tilby sine ansatte mer penger? Hvem tror du klarer å kapre de beste legene?
Vis hele sitatet...
I USA er sykehusene pliktige til å hjelpe hardt skadde pasienter som kommer inn. Det er ikke slik at de dropper å gi pasienten den beste behandlingen fordi han ikke er lønnsom nok. Slik hadde det heller ikke blitt i Norge.
Sist endret av caperno; 30. juli 2013 kl. 15:22.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Er vann gratis idag? Koster det ikke noen øre eller noe i springen? Jeg håper da for all del at staten fortsetter med å tilby vann. Men det funker jo med private på strøm, så hvorfor ikke vann?

Eller hvis vi får private aktører at du kan velge om du har lyst på vann eller ikke. Selv om jeg håper du vil bruke din økonomiske frihet til det
Vis hele sitatet...
Vann er gratis i dag. Med unntak av enkelte kommuner. Eventuelt kan du si at du får så mye vann og kloakk du ønsker for et fast lav pris. Om du skrur på springen og lar det renne 100 liter vann så får ikke du en regning på dette. Så på den måten er det gratis.

Hva som funker, og hva som ikke funker var ikke det vi diskuterte akkurat der. Du sa at å drikke vann var en frihet som ikke påvirket andre - og jeg sa at det at du kan drikke vann fra springen er noe alle vi betaler for via skatteseddelen + en kommunal avgift. Og jeg bare forklarte hvorfor dette påvirket andre.

I tillegg synes jeg at å kommersialisere noe så livsnødvendig som vann blir helt feil - og dagens ordning fungerer veldig bra. Så ser ingen behov for å endre den.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det finnes da private og offentlige systemer som jobber om hverandre uten store problemer med underbemanning? Statoil er/var statseid, mens vi har vel en del private som tilbyr det samme. Har ikke mye kunnskap på det feltet så gjerne rett meg.
Vis hele sitatet...
Så vidt meg bekjent er vel statoil et kommersielt selskap, bare at staten har største andelen av aksjene i selskapet? Men kan være jeg tar feil. I tillegg ser jeg ikke hvordan man kan sammenline det å drive statoil som å drive en skole. Statoil leverer ingenting som er essensielt for folk flest. Hele selskapet er ren industri.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja jeg mener også det er feil, men det er deres frihet til å velge. Hvorfor skal de ikke få velge at barna skal gå på kristen skole?
Ser ingen grunn til at du ikke kan gå på kristen skole om du er muslim.
Vis hele sitatet...
Fordi de er barn. Barn er ikke modne nok til å kunne ha en reflektert mening om slike ting som religion. Skolen burde være en arena hvor man kan slippe unna slike ting.

Om foreldrene ønsker at barne dems skal være kristne og lære om gud og jesus så kan de bruke av fritiden til dette. Men dette er bare min mening - litt utenfor debatten.

Sitat av caperno Vis innlegg
etse:
Vann er ikke gratis i Norge.
Vis hele sitatet...
allerede svart på det - men i praksis er det gratis. Du betaler en "månedsavgift" for vann. Ikke pris per liter. Og prisen er betydelig lavere enn det egentlig koster å levere vann til huset ditt, da det meste går over statsbudsjettet. Men uansett handlet det om at han påstå at friheten til å drikke vann ikke påvirket noe andre - mens jeg forklarte at en slik frihet selvfølgelig går utover andre - for noen må jo betale for det.
Sist endret av etse; 30. juli 2013 kl. 15:24.
Sitat av etse Vis innlegg
Så vidt meg bekjent er vel statoil et kommersielt selskap, bare at staten har største andelen av aksjene i selskapet? Men kan være jeg tar feil. I tillegg ser jeg ikke hvordan man kan sammenline det å drive statoil som å drive en skole. Statoil leverer ingenting som er essensielt for folk flest. Hele selskapet er ren industri.
Vis hele sitatet...
Eier de det ikke om de har over 50%?
Sitat av etse Vis innlegg
Fordi de er barn. Barn er ikke modne nok til å kunne ha en reflektert mening om slike ting som religion. Skolen burde være en arena hvor man kan slippe unna slike ting.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt foreldra som har ansvaret for dem, og da må de ha frihet til å velge hva de mener er best for barna deres.
Sitat av etse Vis innlegg

allerede svart på det - men i praksis er det gratis. Du betaler en "månedsavgift" for vann. Ikke pris per liter. Og prisen er betydelig lavere enn det egentlig koster å levere vann til huset ditt, da det meste går over statsbudsjettet. Men uansett handlet det om at han påstå at friheten til å drikke vann ikke påvirket noe andre - mens jeg forklarte at en slik frihet selvfølgelig går utover andre - for noen må jo betale for det.
Vis hele sitatet...
Hvis vi betaler månedsavgift på vann blir jo det som Internett og andre faste utgifter, ikke at det er like viktig. Men nå tror jeg at jeg detter så langt fra at jeg nesten ikke husker hva vi diskuterte.
Vi har per idag ingen makt over små saker slik som drikking i parken eller vannscooterkjøring. Eller det vil si vi har en makt via det indirekte demokratiet. Jeg ser ingen grunn til at ikke, spesielt, ungdomspartier skal fronte slike saker. Jeg er helt enig i at slike saker blir som en bagatell å regne i det store bildet. Men det er ikke slik at man bare skal tenke på de store sakene. Når et parti fronter slike saker sier det noe om tankegangen og den politiske linjen partiet ønsker å ligge på. Det er i vertfall for meg svært viktig.

Ta f.eks DLD og den nylig vedtatte endringen i åndsverksloven som åpner for økt overvåkning av befolkningen. Og merk, det er blitt enklere for private aktører og overvåke private. Dette er vedtatt av venstresiden. For de fleste her inne er dette en viktig sak. Men i det store bildet, for våre foreldre for eksempel er dette noe de ikke tenker på.

Jeg mener ikke å sette vannscooter på lik linje med overvåkning, det er stor forskjell. Men poenget mitt er at stort sett ingen fikk med seg dette fordi det ikke ble regnet som en viktig politisk sak av de rød-grønne. De bare vedtok det.

For meg er dette viktig når jeg skal stemme. Jeg vet f.eks at jeg aldri skal stemme Høyre. Dette pga. DLD. Jeg driter i om de lar meg drikke offentlig eller ikke.(ja jeg vet at dette var unge Høyre.)

Jeg synes det er viktig at små saker kommer på dagsordenen iblant. Selv om man mener de er ubetydelige for mange, betyr ikke det at de ikke er viktige for noen. Jeg kjører ikke, og kommer aldri til å kjøpe vannscooter. Men jeg synes fortsatt forbudet er helt idiotisk. Om unge Høyre bryter loven litt? tja pytt sann. Litt sivil ulydighet er da for min del greit for og vise at man er imot noe.
Sitat av etse
allerede svart på det - men i praksis er det gratis. Du betaler en "månedsavgift" for vann. Ikke pris per liter. Og prisen er betydelig lavere enn det egentlig koster å levere vann til huset ditt, da det meste går over statsbudsjettet. Men uansett handlet det om at han påstå at friheten til å drikke vann ikke påvirket noe andre - mens jeg forklarte at en slik frihet selvfølgelig går utover andre - for noen må jo betale for det.
Vis hele sitatet...
Man betaler en avgift ut i fra bruksarealet på boligen. Eventuelt kan man bruke en vannmåler og bli fakturert for vannet man bruker. Dette er valgfritt i dag, men krav om en vannmåler i alle hjem vil nok komme. Uansett, så kan du ikke si at det i praksis er gratis med vann i Norge. Prisen varierer ut i fra hvor man bor, og den kan beløpe seg til flere tusen i året. Den dekkes inn av kommunale avgifter og statsbudsjettet, og det er jo oss borgere som står for finansieringen av alt dette. Eller?

Dersom du skal argumentere for at friheten til å drikke vann er en frihet som går ut over andre, så kan du jo også argumentere for at friheten til å leve er en frihet som går ut over andre. Begge disse argumentene virker like ulogiske for meg.
Sist endret av caperno; 30. juli 2013 kl. 15:49.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man betaler en avgift ut i fra bruksarealet på boligen. Eventuelt kan man bruke en vannmåler og bli fakturert for vannet man bruker. Dette er valgfritt i dag, men krav om en vannmåler i alle hjem vil nok komme. Uansett, så kan du ikke si at det i praksis er gratis med vann i Norge. Prisen varierer ut i fra hvor man bor, og den kan beløpe seg til flere tusen i året. Den dekkes inn av kommunale avgifter og statsbudsjettet, og det er jo oss borgere som står for finansieringen av alt dette. Eller?
Vis hele sitatet...
Tja, har rettet på det. Men det spørs hva man definerer som gratis. Med den tolkningen så er heller ikke sykehus gratis - siden staten betaler for den.

Uansett var vel egentlig ikke helt poenget om det er gratis i dag eller ikke - men sak om gitt at vi hadde gratis drikkevann i norge hadde det gått utover noen andre?

Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom du skal argumentere for at friheten til å drikke vann er en frihet som går ut over andre, så kan du jo også argumentere for at friheten til å leve er en frihet som går ut over andre. Begge disse argumentene virker like ulogiske for meg.
Vis hele sitatet...
Ja, alt du gjør i livet vil påvirke andre. var hele poenget mitt. Alle friheter man påroper seg vil fjerne en annen frihet. Ofte noe man ikke synes er så viktig.

Ønsker du gratis vann - så må noen betale for det. Skal ikke andre betale for ditt vann så må du betale for det selv.
Sitat av etse Vis innlegg
Tja, har rettet på det. Men det spørs hva man definerer som gratis. Med den tolkningen så er heller ikke sykehus gratis - siden staten betaler for den.

Uansett var vel egentlig ikke helt poenget om det er gratis i dag eller ikke - men sak om gitt at vi hadde gratis drikkevann i norge hadde det gått utover noen andre?

Ja, alt du gjør i livet vil påvirke andre. var hele poenget mitt. Alle friheter man påroper seg vil fjerne en annen frihet. Ofte noe man ikke synes er så viktig.

Ønsker du gratis vann - så må noen betale for det. Skal ikke andre betale for ditt vann så må du betale for det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsket bare å påpekte at din påstand om gratis vann var feil. Jeg ønsker ikke å diskutere vann og friheter med deg, da jeg ikke helt skjønner logikken bak argumentene dine. Norske sykehus og skoler er heller ikke gratis, nei. De er blandt de dyreste i verden.