Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8874
Sitat av fth Vis innlegg
Det vet jeg Vi har jo hatt tilfeller hvor satelitter har detti ned i det siste.
Mener ikke at de momentant detter ned, etter de slutter å virke. Trodde hvis de er ubrukelig i x antall mnd f.eks, at de kommer nærmere og nærmere jorden og til slutt vil falle ned. De må jo ha noe å rette de opp med, hvis de eventuelt skulle komme ut av bane? Eller er det overhode ingen små justerbare motorer på de?
Vis hele sitatet...
Tror de fleste har en slags liten motor som kan korrigere banen litt. Men satelittene skal jo være der oppe i mange år, så jeg antar at det bare kan være snakk om små justeringer, dvs at satelittene følger banen ganske naturlig. Det er jo ikke umulig. Månen er jo en satelitt, og såvidt jeg vet nærmer ikke den seg jorda!

Men uansett my point, jeg forsto det slik at du mente at en solstorm vil få det til å regne hundre/(tusen(?))vis av satelitter fra himmelen
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Satelittene blir ikke drevet rundt i bane av en motor, de er skutt ut slik at gravitasjonskraften til jorda holden satelitten i en bane med sentrum ved jordas sentrum. Selvom en eventuell solstorm kan sette de ut av spill har jeg svært vanskelig for å se for meg at satelitten så vil bare stanse momentant opp og falle rett ned.
Vis hele sitatet...
Du har delvis rett. De fleste satelitter går i gradvis synkende bane, og har støtteraketter som kan gi dem en liten dytt oppover når banen blir for lav. Dette gjøres med hensikt, slik at satelitter som slutter å fungere vil falle ned mot jorden, og brenne opp i atmosfæren.

Sitat av kew87 Vis innlegg
Kan skje, skjedd før, og vill skje igjen, umuligt og vite når.. Alt som ikke er beskyttet i en metallboks (Faraday Cages) vil slutte og virke.. Alt fra nye biler med all den elektronikken, til mobiler vil være ubrukelige. En kraftig solstorm er tilsvarende 1000 000 000 emp-bomber spredt utover hele kloden. "sivile" er da fuckt, vil ta tiår og bygge opp igjen infastruktur og samfunnet er endra totalt..

Så nett nede i 3 måneder TheJoakerHD, er det minste du bør frykte om det skjer..
Gjør som mangen andre med vett, kjøp/lag en Faraday-boks og legg det du sku trengt der til "shitt happens" Annbefaller Walki av komunikasjon, telenor er ikke kjappe nåkk...
Vis hele sitatet...
Det er svært usannsynlig. Selv om alt skulle gå fullstendig åt skogen, vil det neppe ta mer enn noen måneder før de viktigste funksjonene er oppe og går igjen.
Men uansett my point, jeg forsto det slik at du mente at en solstorm vil få det til å regne hundre/(tusen(?))vis av satelitter fra himmelen
Vis hele sitatet...
Armageddon av satelitter ;p

Nei, var ikke det jeg mente. Kanskje jeg formulerte det litt dårlig.
Mente at hvis det kommer en kraftig solstorm, som slår ut satelitter, strøm og lignende i la oss si 1 år. Da vil vi ikke ha muligheten til å kontakte satelittene, se hvor de er, og eventuelt justere de inn i sin bane igjen. Som vil resultere i at de mister sin høyde sakte men sikkert, og glir inn i atmosfæren og brenner opp eller kræsjer ett eller annet sted på jorda.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Månen er jo en satelitt, og såvidt jeg vet nærmer ikke den seg jorda!
Vis hele sitatet...
Månen beveger seg vel fra jorda om jeg ikke husker feil
Sattelitter går i bane(orbit) rundt jorda, de er utenfor jordas gravitasjonsfelt. Så de vil forsette i samme bane.. Problemet er heller de vill begynne og krasje inn i hverandre, avfallet fra det kan ha bane mot jorda! Men annet en biter av varmeskjold og div titanium deler, kommer til å brenne opp da det treffer atmosferen og får luftmotstand(friksjon).

Og de som tror at etter en solstorm det bare går måner før alt er på stell igjen, dere tar feil. Bare transformatorene langs strømnettet tar 8 måneder å erstatte, enkelte brannstasjoner i USA har klare nye liggende om det sku skje.. Mobil, nett, tv, sattelitter, sammfuns-ro O.S.V kommer til å ta åresvis. Om amokk og plyndring kommer til å skje her i Norge som i andre land er heller noe mer tvilsomt, tror om det skjer kommer folk her heller sammen til en viss grad, men unntak finnes alltid.

Kan vere så alvorligt at klima endres dramatisk å alle ender med og kjempe får seg selv.. Så gjelder da og kunne overleve uten strøm, og å kunne forsvare seg! "Survival of the fittest"

Månen er mere tiltrukket av solens gravitasjon en jordas, så stemmer det. Er ikke enormt mye men målbart så...
Månen en sattelitt? Haha, drukket mooneshine?
Sitat av kew87 Vis innlegg
Sattelitter går i bane(orbit) rundt jorda, de er utenfor jordas gravitasjonsfelt. Så de vil forsette i samme bane..
Vis hele sitatet...
Om satelittene er utenfor jordens gravitasjonsfelt får du komme med en forbannet god forklaring på hvorfor de holder seg i bane rundt jorden, i stedet for å fly avgårde i sin opprinnelige fartsretning.

Problemet er heller de vill begynne og krasje inn i hverandre, avfallet fra det kan ha bane mot jorda! Men annet en biter av varmeskjold og div titanium deler, kommer til å brenne opp da det treffer atmosferen og får luftmotstand(friksjon).
Vis hele sitatet...
Satelitter har kun grunnleggende manøvreringsmuligheter, de vil neppe begynne å kræsje i hverandre om man mister kontakten med dem (et par kollisjoner kan vel skje, men det skjer nok svært sjelden). De vil gradvis falle nedover på grunn av at løfterakettene ikke blir aktivert, men det tar lang tid.

Og de som tror at etter en solstorm det bare går måner før alt er på stell igjen, dere tar feil. Bare transformatorene langs strømnettet tar 8 måneder å erstatte, enkelte brannstasjoner i USA har klare nye liggende om det sku skje.. Mobil, nett, tv, sattelitter, sammfuns-ro O.S.V kommer til å ta åresvis. Om amokk og plyndring kommer til å skje her i Norge som i andre land er heller noe mer tvilsomt, tror om det skjer kommer folk her heller sammen til en viss grad, men unntak finnes alltid.
Vis hele sitatet...
Myndighetene vil fokusere på de viktigste funksjonene først, slik som strøm til sykehus og slikt. Det vil nok ta tid å få alt på stell igjen, men samfunnet vil nok komme seg på fote igjen relativt fort.

Kan vere så alvorligt at klima endres dramatisk å alle ender med og kjempe får seg selv.. Så gjelder da og kunne overleve uten strøm, og å kunne forsvare seg! "Survival of the fittest"
Vis hele sitatet...
Hva har solstormer med klima å gjøre?

Månen er mere tiltrukket av solens gravitasjon en jordas, så stemmer det. Er ikke enormt mye men målbart så...
Månen en sattelitt? Haha, drukket mooneshine?
Vis hele sitatet...
Her er forresten loven som forklarer hvorfor du tok feil i det første poenget ditt: F=G*m1*m2/r2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Newton&...al_gravitation)

Gravitasjonskrefter avtar som funksjon av kvadratet av avstand.

Fjorden= (6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2 * 7.34767309 × 1022 * 5.972 x 1024 kg)/ (384 400 000 m)2 = 1,98164*1020N.

Fsolen= (6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2 * 7.34767309 × 1022 * 1.989 x 1030 kg)/ (149,600,000,000 m)2 = 4,35755*1020N.

Så Fsolen ~ 2Fjorden (altså er kreftene som solen utøver på månen ca. dobbelt så store som kreftene jorden utøver på månen).

Men ja, månen er en satelitt. Pr. definisjon er en satelitt et legeme som går i bane rundt et annet legeme.

http://no.wikipedia.org/wiki/Satellitt
Sist endret av Orph; 26. oktober 2012 kl. 13:54.
Sitat av kew87 Vis innlegg
Sattelitter går i bane(orbit) rundt jorda, de er utenfor jordas gravitasjonsfelt. Så de vil forsette i samme bane.. Problemet er heller de vill begynne og krasje inn i hverandre, avfallet fra det kan ha bane mot jorda! Men annet en biter av varmeskjold og div titanium deler, kommer til å brenne opp da det treffer atmosferen og får luftmotstand(friksjon).

Og de som tror at etter en solstorm det bare går måner før alt er på stell igjen, dere tar feil. Bare transformatorene langs strømnettet tar 8 måneder å erstatte, enkelte brannstasjoner i USA har klare nye liggende om det sku skje.. Mobil, nett, tv, sattelitter, sammfuns-ro O.S.V kommer til å ta åresvis. Om amokk og plyndring kommer til å skje her i Norge som i andre land er heller noe mer tvilsomt, tror om det skjer kommer folk her heller sammen til en viss grad, men unntak finnes alltid.

Kan vere så alvorligt at klima endres dramatisk å alle ender med og kjempe får seg selv.. Så gjelder da og kunne overleve uten strøm, og å kunne forsvare seg! "Survival of the fittest"

Månen er mere tiltrukket av solens gravitasjon en jordas, så stemmer det. Er ikke enormt mye men målbart så...
Månen en sattelitt? Haha, drukket mooneshine?
Vis hele sitatet...
Haha, det blir jo litt som den nye serien Revolution
Sitat av Orph Vis innlegg

Fsolen= (6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2 * 7.34767309 × 1022 * 1.989 x 1030 kg)/ (149,600,000,000 m)2 = 4,35755*1020N.
Vis hele sitatet...
Jeg benyttet forresten avstanden mellom jorden og solen, men siden månen går i bane rundt jorden, kan vi anta at det er en grei middelavstand. Uansett blir avviket i svaret neglisjerbart (~0,1%).
Orph, du virker smart som bare det. Men hva har solstormer med klima å gjøre spør du, det burde du vist bare fra naturfag på skolen.. En kraftig utblåsning fra solen kan vare i evigheter og eliminere alt liv på jorden, mindre kan øke temperaturen. Selvom det bare er brøkdeler så har det drastisk virkning på vær og vind, samt hav-strømmer, og derfra er det en domino effekt videre.. Se noen dokumentarer iblandt ORPH

Ps, bomma på det med sattelittene, orbit betyr at de går i en konstant bane rundt jorda og blir holdt der av farten og jordas gravitasjon, mangen sattelitter har ikke engang boostere..

De matematiske-ligningene er gresk får meg, er ingen savant:P Men går ikke både jorda og månen rundt sola i dens gravitasjonsfelt? Det har jo en innvirkning.. Spørs da hvilken av sola eller jordas gravitasjonsfelt som fader først da vell..? Ikke vet jeg.. Er masse space-junk som flyter rundt der oppe, de faller ikke ned uten boostere eller raketter Skjer innimellom at noe detter ned, men da har noe annet også skjedd (krasj forreksempel) som har fått det til og endre bane, eller? Tror neppe det er jordas gravitasjon, da hadde space-junk regnet ned i bøtter og spann

Kan noen forklare hvordan jeg kan sitere en i hvit boks uten at det blir en trråd?
Er noe grønn på både freak og nett-,-
Sitat av kew87 Vis innlegg
Orph, du virker smart som bare det. Men hva har solstormer med klima å gjøre spør du, det burde du vist bare fra naturfag på skolen.. En kraftig utblåsning fra solen kan vare i evigheter og eliminere alt liv på jorden, mindre kan øke temperaturen. Selvom det bare er brøkdeler så har det drastisk virkning på vær og vind, samt hav-strømmer, og derfra er det en domino effekt videre.. Se noen dokumentarer iblandt ORPH

Ps, bomma på det med sattelittene, orbit betyr at de går i en konstant bane rundt jorda og blir holdt der av farten og jordas gravitasjon, mangen sattelitter har ikke engang boostere..
Vis hele sitatet...
Smart og smart... Har nå studert en del.

Jo, det gikk litt fort i svingene her. Jeg var litt låst i tankegangen om at vi snakket om solstormer av en størrelseorden som ville køddet med elektroniske komponenter. De har, så vidt jeg har fått med meg, antakeligvis ikke så stor innvirkning på klimaet. Et katastrofalt scenario ville jo vært om solen hadde en CME av størrelsesorden enorm, rettet direkte mot oss, i en periode hvor jordenes poler er i ferd med å skifte. Men da snakker vi masseutryddelse, da CME'en bokstavelig talt vil blåse vekk atmosfæren, og grille jordens overflate. Så lenge jordens magnetfelt er intakt vil nok ikke CME'er ha så stor innvirkning på systemet (avhengig av størrelse, såklart).

Sitat av kew87 Vis innlegg
De matematiske-ligningene er gresk får meg, er ingen savant:P Men går ikke både jorda og månen rundt sola i dens gravitasjonsfelt? Det har jo en innvirkning.. Spørs da hvilken av sola eller jordas gravitasjonsfelt som fader først da vell..? Ikke vet jeg.. Er masse space-junk som flyter rundt der oppe, de faller ikke ned uten boostere eller raketter Skjer innimellom at noe detter ned, men da har noe annet også skjedd (krasj forreksempel) som har fått det til og endre bane, eller? Tror neppe det er jordas gravitasjon, da hadde space-junk regnet ned i bøtter og spann

Kan noen forklare hvordan jeg kan sitere en i hvit boks uten at det blir en trråd?
Er noe grønn på både freak og nett-,-
Vis hele sitatet...
Behøver ikke være savant for å forstå dette, bare ha litt grunnleggende fysikk og matematikk. Resultatet betyr er rett og slett at kreftene som virker fra solen på månen er dobbelt så store som kreftene som virker fra jorden på månen.

Poenget mitt var at all masse påvirker hverandre, bare i større eller mindre grad. Jorden blir påvirket av gravitasjonskreftene fra galakser milliarder av lysår unna (selvfølgelig i svært liten grad). Og ja, både jorden og månen beveger seg i solens umiddelbare gravitasjonsfelt. Men siden gravitasjonskreftene fra jorden er omtrent like store som kreftene fra solen, beveger månen seg i bane rundt jorden, i bane rundt solen, om du skjønner?

Man siterer forøvrig ved å paste inn det man ønsker å sitere, for så å skrive [ QUOTE ] før teksten, og [ / QUOTE ] etter teksten (uten mellomrom).
Personlig har jeg hamstret ved, brettspill og hermetikk i tilfelle krise. Det er forresten litt løgn, min far har hamstret veden og hermetikken. Det ble gjort etter hans første møte med internett (og dets informasjon om alle måtene samfunnet vårt kan gå under på.)
Ok, jeg legger meg flat, vet det jeg vet mest fra discovery channel og NOVA samt illvit.com Og fysikk er bare en stor innteresse Er utdannet mekaniker(a) Men takker Orph, vert gøy og lærerikt
Om internett forsvinner i et par måneder, så vil jeg fortsatt ha min tid med freak hver uke, helst oftere! Så alle freaks fra Bergen område, vi må finne en plass vi kan ha ukentlige "Freak treff" .. Noen forslag til plass vi kan annvende?

Kommer ikke til og bli det samme som forumet, men mye bedre enn ingen ting!
Sist endret av WhyNot!; 27. oktober 2012 kl. 14:19.
Sitat av kew87 Vis innlegg
Ok, jeg legger meg flat, vet det jeg vet mest fra discovery channel og NOVA samt illvit.com Og fysikk er bare en stor innteresse Er utdannet mekaniker(a) Men takker Orph, vert gøy og lærerikt
Vis hele sitatet...
Det behøver du overhodet ikke gjøre, jeg satte visse begrensninger (da jeg antok at scenarioer som involverte masseødeleggelse var uinteressant), du tenkte i et større perspektiv. Du har rett, i og for seg, solstormer påvirker klimaet (de tilfører energi til systemet), men deler av min trening involverer det å se bort fra uinteressant informasjon (eller kanskje helst å fokusere mer på bidragene som påvirker systemet mest), og til tider kan jeg vel kanskje være litt for rask i vendingen med å si at visse bidrag = 0, når realiteten er at bidragene er der, bare svært små. Det er bare positivt å stille spørsmål om man er interessert! Det er mange kunnskapsrike mennesker her på Freak, som gjerne kommer med svar og forklaringer.

Her kan man forøvrig se NASA's meninger om sake[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q4cZMpJWx-4#![/YOUTUBE]

Hm. Embedding funket ikke. Her er den rene linken:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=q4cZMpJWx-4#!