Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 11054
Hva syns du om spaghettimonsteret? Det finnes like mye bevis for det, som for gud.

Du har rett på meningene dine, men ikke at andre skal respektere dem. En påstand uten bevis kan tilbakevises uten bevis.
Sist endret av bjørnar; 17. november 2013 kl. 21:55.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Skjønner poenget ditt. Hva om jeg ikke prøver å påstå ovenfor andre om at en Gud finnes? Da er det vel heller ingenting å bevise? Da må vel heller de andre som fastslår at Gud ikke finnes bevise det?

heartslava.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde fått en femmer for hver person som sier man ikke kan motbevise Gud så hadde jeg vært en rik mann. Du kan ikke motbevise noe som helst.
De som tror på et liv etter døden er generelt svake og klarer ikke leve med ideen at når man dør, så dør man og forsvinner, slikt vi var før vi ble formet til spermceller.

Er oppvokst i en kristen familie som takker gud for å ha fjernet kreften til bestemor.
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være bra da og hvorfor skal folk hele tiden motbevise dette?
Vis hele sitatet...
Velger å svare på akkurat dette, selvom det er gjort før.

Fordi i følge troen er det ofte ganske hyklersk, hva man tolker som rett og galt. Man kan elske sin neste og skyte en homo i samme åndedrett.

Forståelsen av gode og onde handlinger ligger i oss og jeg mener det er viktig å handle utifra hva man SELV føler er rett og galt. Muligheten til å gjøre det forsvinner om man har blitt indoktrinert med en hellig ånd som forteller deg dette (ikke i sanntid, men har en gang sagt), du får det puttet over hodet, det er ikke DU selv som gjør en god eller ond handling. Du gjør som du blir fortalt.

Jeg vil gå så langt som å si at en god handling, utifra bibelen eller annen tro (forutsatt at den er god, også objektivt sett) ikke er like god som en som gjør det av egen forståelse, meedmennesklighet og empati.
Ikke klikk helt nå, jeg trekker det langt, og en god handling ER en god handling.
Sitat av Triphops Vis innlegg
Jeg ser det gang på gang, hvis det i det hele tatt kommer en tanke som nevner Gud så kommer en horde av ateister og humanister strømmende med sine mindreverdige kommentarer om hvordan Gud er en idiotisk ide. Personlig er jeg oppdratt i en kristen familie og er belest i argumenter som er for og mot eksistensen av gud. Jeg kan se det gode og det onde i begge sider og mener det er mest respektabelt å akseptere at det er forskjellige meninger om temaet. Hvorfor er dette så himla vanskelig å fortstå for mange av dere?
Vis hele sitatet...
Hvor mange ganger skal dette spørsmålet stilles?

Det er ingen motsetning mellom det å si i mot noen, være hånlig mot noen, mene at noens meninger er tåpelige også videre, og det å være objektiv. Man kan være helt objektiv og påstå at å tro på guder eller drager er fjollete. (Man kan også helt fint mene at en idé er idiotisk uten at personen som sverger til den er en idiot – det er forskjell på ideer og mennesker, og mange smarte mennesker har tviholdt på dårlige ideer.)

Det du sannsynligvis tenker på, er "nøytral". Men når det legges frem slik ser man også hvor urimelig kravet er. Hvorfor skal man være nøytral i spørsmål om guder? Det er ingen som krever nøytralitet i spørsmål om politikk. Ingen kommer såret, sutrende og bedende inn fra sidelinjen og ber politikkdebattanter om å slutte opp og bare godta at man har forskjellige meninger. Det ville vært direkte toskete. Religion er bare enda et tema. Akkurat som politikk og vitenskap. Det må kunne diskuteres på lik linje, og man må få påpeke fjolleri, dårlige argumenter og ønsketenkning der som i alle andre områder.

Sitat av jonjon Vis innlegg
Det er vel litt på kanten å si. Å si at gravitasjon eksisterer er fakta, forklaringen på hvordan gravitasjon fungerer er teori.
Vis hele sitatet...
Nei, gravitasjon er en teori. Gravitasjon er teorien om at alle massive partikler og legemer tiltrekker hverandre, og alle observasjoner vi gjør støtter opp om dette. Men hvem vet? Kanskje banene blir skjøvet rundt i bane av engler, slik mange trodde i middelalderen? Og kanskje alt på jorden blir presset nedover av Guds hånd?

Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Religion:
-Troen på at det finnes noe mer mellom himmel og jord?
-Håpet om et liv etter døden
-Tilhørighet til tro og tankegang om å gjøre det gode.
Vis hele sitatet...
Du glemte noen punkter som har vært aktuelt, og i en del tilfeller i høyeste grad er det fortsatt:

-Troen på at den hellige boken trumfer vitenskap og fornuft.
-Troen på at hustruer skal kues og barn oppdras med vold, jamfør de hellige tekster.
-Troen på at bønn helbreder og at å søke profesjonell legehjelp, også til sine barn, er en grov synd.
-Troen på at kondombruk i AIDS-befengte områder må bekjempes fordi kondom er syndig.
-Troen på at hekser eksisterer og må brennes på bålet.
-Troen på at kjettere må tortureres og drepes.
-Troen på at homofile må henges.
-Troen på at utro må drepes ved steining.
-Troen på at kvinner må bankes inn i tøysekker hvis de skal gå utendørs.
-Troen på at alvorlig psykisk sykdom er demonbesettelse og fordrives ved voldelig eksorsisme.
-Troen på at du får 72 jomfruer og plass til 70 slektninger og venner i himmelen om du dreper deg selv og en drøss med sivile for religionen din.
-Troen på at de som forlater religionen må drepes (islam) eller fryses ut av samfunnet (bl.a Jehovas vitner).
-Troen på at jenter som ønsker å gå på skole skal kastes syre i ansiktet på eller skytes i hodet.

Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være bra da og hvorfor skal folk hele tiden motbevise dette?
Vis hele sitatet...
Ja, si det.
Fordi det da innebærer at man aksepterer religion for å være reelt. Diskusjonen om Gud eksisterer eller ikke er irrelevant; hvis du tror det finnes en Gud, ikke la noen stoppe deg i det. Det er harmløst, og det kan hjelpe i desperate tider.

Det som gjør at jeg ikke kan akseptere dette er på grunn av religionen generelt sett. Det er en stygg, korrupt og ussel måte å misbruke tilliten til mennesker, og har vært misbrukt i mange år. Vestlig kultur har heldigvis valgt å strekke seg videre til alternative kontrollmidler. På den østlige siden av vår verden så blir det fremdeles banket teorier som blir publisert som fakta inn i hodene på folk. Det blir hovedsakelig brukt for å kontrollere en folkemasse i form av frykt, og en forsikring for at man har en lojal person innenfor sekten sin.

Vi er ferdig med religion. Det finnes ingen Gud. Jeg presenterer dette som fakta, siden mine religiøse naboer presenterer hans eksistens som fakta for meg. Tro på det du ønsker, finn fred i det du vil, men vær vennlig å unnlate deg å kjøre debatt på hvorfor jeg skal overtale deg om at Gud er oppspinn på et "objektivt" nivå.
Sitat av Choobe Vis innlegg
"Objektiv"... "Motstanderen min har mindreverdige argumenter"... Den var ny.
Vis hele sitatet...
Jeg tror trådstarter blander ordet "mindreverdig" med "nedlatende", og "objektiv" med "subjektiv".
Nå har ikke jeg lest det som står på tidligere sider siden jeg er lat og det er mye unyttig tekst, men jeg vil si en ting.

Hvis du skal sette opp et objektivt argument for gud er det jo litt vanskelig, siden gud baseres på tro og hva noen tror er veldig subjektivt. Derimot, et objektivt argument mot gud er enkelt, siden man kan si at det ikke finnes noe bevis for guds eksistens og derfor eksisterer han ikke.

Du kan godt komme med det er ikke bevis for at han ikke eksisterer heller og det er et jævlig teit argument, siden det er ikke ateister etc. som skal måtte bevise for religiøse at gud eksisterer, det er de religiøse som må bevise det for ateister etc.

BTW, jeg er ateist hvis du ikke skjønte det.
Er selv ganske lei denne diskusjonen, fra begge sider. Selv er jeg agnostiker og jeg blir like lett irritert av kristne som desperat sprer troen sin til andre og ateister som mener kristne er like dumme som brød. Finnes masse fine mennesker i begge kategorier, men finnes også de som absolutt skal ha det siste ordet. Vi kan verken bevise eller motbevise om det finnes en slags allmektighet der ute eller ikke. Vi vet jo tross alt bare en brøkdel om universet og tilogmed havet på vår egen klode er jo fortsatt full av mysterier, så jeg ser virkelig ikke særlig vits i å diskutere det når folk bare blir irritert.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at det er få av dei. Du har ein del som driv aktivt hjelpearbeid, og det er prisverdig. Men mange av dei prøver jaggu å tre sin religion ned over hovudet på andre. Ein kan jo ta Frelsesarmeen sitt arbeid som døme. Dei gjer mykje bra, men dei har jo uttalt at dei er imot homofili, og ikkje vil tillate aktive homofile i organisasjonen. Difor er det eit problem.
Vis hele sitatet...
Homofili i kristendommen er sikkert fy fy. Derimot homofili i Frelsesarmeen er jeg mer usikker på. Vet hverken om de er for eller i mot men det var en gang jeg var med en venn på Frelsesarmeens ungdomsklubb. Da møtte jeg ei bifil jente og en lisbisk. De var visstnok sammen og etter hva jeg har sett har ingen av de som driver frivillig i Frelsesarmeen nevnt noe negativt om dette. Men for all del, kan hende det er noe jeg ikke har hørt.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Er selv ganske lei denne diskusjonen, fra begge sider. Selv er jeg agnostiker og jeg blir like lett irritert av kristne som desperat sprer troen sin til andre og ateister som mener kristne er like dumme som brød. Finnes masse fine mennesker i begge kategorier, men finnes også de som absolutt skal ha det siste ordet. Vi kan verken bevise eller motbevise om det finnes en slags allmektighet der ute eller ikke. Vi vet jo tross alt bare en brøkdel om universet og tilogmed havet på vår egen klode er jo fortsatt full av mysterier, så jeg ser virkelig ikke særlig vits i å diskutere det når folk bare blir irritert.
Vis hele sitatet...
Det at man ikke kan motbevise noe betyr ikke at det er sannsynlig. Hele den religiøse teorien om en skaper og adam og eva osv faller sammen så fort man begynner å se på detaljene og følge logikk. Bibelen opererer med godt og ondt, satan er ond og gud er god. Men gud skapte alt. Var satan god i starten og ble ond etterhvert, eller skapte gud satan som ond? Høres ikke ut som en god ide for en god gud. Hvis ikke gud skapte satan, hvem gjorde det? Hvis gud er allmektig, hvorfor lar han satan eksistere når han bare lager bøll?

Det at vi vet så lite betyr ikke at vi skal automatisk godta alle teorier vi ikke kan motbevise. Tvert imot så burde dette gjøre oss skeptiske til all informasjonen vi får, spesiellt til historier og teorier som binder alt pent sammen og har en forklaring vi mennesker skal forstå og leve ved, slik som religioner ofte har.
Hvis jeg sier at Elvis lever og lager middag til meg hver søndag, men det er bare jeg som kan se han, hvordan skal du få motbevist dette?
Det er plenty mysterier og ting som er awesome i verden, vi trenger ikke finne på ting og godta bøker eller skikker som er flere tusen år gamle bare fordi mange har gjort det før oss.
Sist endret av Bothrops; 25. november 2013 kl. 10:07.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det at man ikke kan motbevise noe betyr ikke at det er sannsynlig. Hele den religiøse teorien om en skaper og adam og eva osv faller sammen så fort man begynner å se på detaljene og følge logikk. Bibelen opererer med godt og ondt, satan er ond og gud er god. Men gud skapte alt. Var satan god i starten og ble ond etterhvert, eller skapte gud satan som ond? Høres ikke ut som en god ide for en god gud. Hvis ikke gud skapte satan, hvem gjorde det? Hvis gud er allmektig, hvorfor lar han satan eksistere når han bare lager bøll?

Det at vi vet så lite betyr ikke at vi skal automatisk godta alle teorier vi ikke kan motbevise. Tvert imot så burde dette gjøre oss skeptiske til all informasjonen vi får, spesiellt til historier og teorier som binder alt pent sammen og har en forklaring vi mennesker skal forstå og leve ved, slik som religioner ofte har.
Hvis jeg sier at Elvis lever og lager middag til meg hver søndag, men det er bare jeg som kan se han, hvordan skal du få motbevist dette?
Det er plenty mysterier og ting som er awesome i verden, vi trenger ikke finne på ting og godta bøker eller skikker som er flere tusen år gamle bare fordi mange har gjort det før oss.
Vis hele sitatet...
Sier så klart ikke at ingen mulighet for bevis gjør ting mer sannsynlig. Men det gjør det i min mening ikke mer logisk å automatisk utelukke ting. Det går igjen enten du snakker om religion, spøkelser, aliens og lignende fenomener. Noen folk sier de er blitt bortført av utenomjordiske skapninger, og man kan si seg uenig eller tenke det som idiotisk, men er det virkelig så viktig? Må vi ha et teknisk svar på alt? Er det ikke litt fint at noen av oss har den friheten at vi kan tro på ideer og fenomener som er utenfor vår ekspertise å bevise?

Når det kommer til bibelen, så er jo dette såklart noe anti-religiøse liker best å trekke fram i debatter som dette. Jeg har gått på religiøs skole i flere år, og selvom det såklart er ufattelig mye idiotiske og utdaterte påstander og leveregler i den boken er det jo også mye fint om kjærlighet til medmennesker, tilgivelse, etc. Bibelen ble skrevet for ufattelig lenge siden, i en helt annen tidsalder. Er det ikke bedre å fokusere på hvor mye lenger vi har kommet i å akseptere hverandres forskjeller og frivalg, enn å henge seg opp i alt som står nedskrevet? Tror personlig også at disse historiene som at verden ble skapt på syv dager eller historien om Adam og Eva er symboliske, det er jo såklart ikke sannsynlig at dette har skjedd. Det var nok dog mye mer inspirerende og givende å skrive på denne måten, for det er jo noe som er så fantastisk med literratur. Gjennom oppdiktete historier kan du spre moraler, håp, glede og så mye mer. De fleste kristne og religiøse jeg kjenner i livet følger heller ikke bibelen til minste detalj, det er vel heller ikke mulig.
Hva med å heller la kristne tro på sitt så lenge de har respekt for andre? Syns det blir litt dumt å henge seg opp i slike ting når det er så mange andre samfunnsproblemer man f.eks kan debattere om. Blir jo for det meste bare de samme argumentene som går igjen. Når en av ens fritidshobbyer blir å opphisset debattere med enhver religiøs person så blir det ganske slitsomt å høre på etterhvert.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Sier så klart ikke at ingen mulighet for bevis gjør ting mer sannsynlig. Men det gjør det i min mening ikke mer logisk å automatisk utelukke ting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å utelukke. Det dreier seg om at det er ingen ting som tyder på at en form for entitet har skapt oss, eller universet vi er en ubetydelig liten del av.
Alt tyder på at at universets eksistens skyldes noe helt annet enn en omnipotent gud, det samme gjelder liv, der alt tyder på at livet finner en vei helt på egenhånd, og på ingen måte er avhengig av noen innblanding fra en skaper.
Så hvorfor skal vi tro på noe som man fant på for flere tusen år siden, når det ikke eksister noe som helst som støtter opp under denne troen?

Sitat av dazezone
Det går igjen enten du snakker om religion, spøkelser, aliens og lignende fenomener. Noen folk sier de er blitt bortført av utenomjordiske skapninger, og man kan si seg uenig eller tenke det som idiotisk, men er det virkelig så viktig? Må vi ha et teknisk svar på alt? Er det ikke litt fint at noen av oss har den friheten at vi kan tro på ideer og fenomener som er utenfor vår ekspertise å bevise?
Vis hele sitatet...
Du kan tro på akkurat hva du vil, du kan for eksempel tro at om du bare løper fort nok mot en vegg, så klarer du å løpe gjennom veggen, uten at veggen eller du tar skade. Og så lenge du holder det for deg selv, er det ikke noe problem, problemet oppstår først når du legger det frem for andre, da det finnes utallige eksempler på at det ikke stemmer.

Så hvis man er uenig, hvorfor skal man holde meningene sine for seg selv, når religiøse ikke gjør det?

Sitat av dazezone
Når det kommer til bibelen, så er jo dette såklart noe anti-religiøse liker best å trekke fram i debatter som dette. Jeg har gått på religiøs skole i flere år, og selvom det såklart er ufattelig mye idiotiske og utdaterte påstander og leveregler i den boken er det jo også mye fint om kjærlighet til medmennesker, tilgivelse, etc.
Vis hele sitatet...
Når du selv innrømmer at det er mye i bibelen som ikke stemmer, hvorfor henge seg opp i at en liten del er ganske fin? Dette faller inn under "cherry picking" og gjør på ingen måte bibelen mer troverdig, snarer tvert i mot.


Sitat av dazezone
Bibelen ble skrevet for ufattelig lenge siden, i en helt annen tidsalder. Er det ikke bedre å fokusere på hvor mye lenger vi har kommet i å akseptere hverandres forskjeller og frivalg, enn å henge seg opp i alt som står nedskrevet?
Vis hele sitatet...
Så når store deler av bibelen i dag kan ses bort fra, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og se bort i fra boka i sin helhet?
Å være snill og god er like enkelt, om ikke enklere om du styrer unna bibelen, og bibelen har på ingen måte enerett på god moral og medmenneskelighet.

Sitat av dazezone
Tror personlig også at disse historiene som at verden ble skapt på syv dager eller historien om Adam og Eva er symboliske, det er jo såklart ikke sannsynlig at dette har skjedd. Det var nok dog mye mer inspirerende og givende å skrive på denne måten, for det er jo noe som er så fantastisk med literratur. Gjennom oppdiktete historier kan du spre moraler, håp, glede og så mye mer.
Vis hele sitatet...
Dersom du er villig til å strekke deg til at bibelen er en oppdiktet bok for å spre moral, en moral som er inkonsekvent og tidvis barbarisk og brutal, hvorfor skal man da gi denne boken så høy status?


Sitat av dazezone
De fleste kristne og religiøse jeg kjenner i livet følger heller ikke bibelen til minste detalj, det er vel heller ikke mulig.
Hva med å heller la kristne tro på sitt så lenge de har respekt for andre?
Vis hele sitatet...
Det er vel mer her problemet ligger, ateister går ikke rundt og forkynner ateisme. Det er ateister som bruker mye tid og energi på å argumentere mot påstander religiøse fremmer, men det er ikke det samme som å gå rundt på dørene til folk å prøve å presse troen sin over på andre, noe jeg opplevde senest for en ukes tid siden. En stor del av religion er å forkynne budskapet om gud.
Kjenner du til mange demonstrasjoner her til lands, der ateister tropper opp utenfor kirker under gudstjenester og roper slagord og fordømmer alle religiøse?
Jeg vil tørre å påstå at grunnen til at vi sjelden eller aldri hører om slik tilfeller, er at ateister er veldig overbærende med religiøse og faktisk veldig respektfulle.
Det samme kan ikke sies om for eksempel religiøse abortmotstandere.
Så hvem er det egentlig som mangler respekt?

Sitat av dazezone
Syns det blir litt dumt å henge seg opp i slike ting når det er så mange andre samfunnsproblemer man f.eks kan debattere om. Blir jo for det meste bare de samme argumentene som går igjen. Når en av ens fritidshobbyer blir å opphisset debattere med enhver religiøs person så blir det ganske slitsomt å høre på etterhvert.
Vis hele sitatet...
Jo takk det samme, det er ganske slitsomt å oppleve at man snakker for døve ører (eller skriver for blinde øyne passer vel bedre i denne sammenhengen), og få de samme argumentene om og om igjen. Og samtlige argumenter religiøse har kommet med, er enten blitt avist som direkte feil på bakgrunn av fakta og vitenskap, eller blitt avist på bakgrunn av manglende bevis. Og som du sikkert vet, ligger bevisbyrden hos den som kommer med påstanden, ikke hos de som ikke tror på påstanden. For om jeg påstår at jeg kan gjøre meg selv usynlig, lese andres tanker eller snakke med døde, ja da er det opp til meg å bevise for andre at dette stemmer. Religiøs praksis derimot, går ut på å gjenta og å skremme, og ting blir ikke mere sant bare fordi om man sier det flere ganger.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Er det ikke litt fint at noen av oss har den friheten at vi kan tro på ideer og fenomener som er utenfor vår ekspertise å bevise?
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt fint å faktisk vite? Eller i det minste ha noe som helst grunnlag for å tro på ting? Hva tjener det deg/meg/alle om du tror månen er laget av ost, eller at jorden er 7000 år gammel?

La oss si jeg er solipsist, slik at du aldri kan bevise/motbevise noe som helst, hva er da vitsen? Hvor trekker du eventuelt grensen?

Sitat av dazezone Vis innlegg
Når det kommer til bibelen, så er jo dette såklart noe anti-religiøse liker best å trekke fram i debatter som dette.
Vis hele sitatet...
Så folk som argumenterer mot ting, benytter argumenter mot ting? Merkelig..

Sitat av dazezone Vis innlegg
Jeg har gått på religiøs skole i flere år, og selvom det såklart er ufattelig mye idiotiske og utdaterte påstander og leveregler i den boken er det jo også mye fint om kjærlighet til medmennesker, tilgivelse, etc.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på teister og ateister er at ateistene ikke behøver å lese om slikt for å forstå det, eller å tilgi/elske/bry seg.

Sitat av dazezone Vis innlegg
Bibelen ble skrevet for ufattelig lenge siden
Vis hele sitatet...
1500-2000 år er ikke ufattelig lenge siden.

Sitat av dazezone Vis innlegg
Gjennom oppdiktete historier kan du spre moraler, håp, glede og så mye mer.
Vis hele sitatet...
For oss som faktisk lever i den virkelige verden kommer moral fra bl.a. rasjonell tankegang, ikke en bok.


At folk vil leve i kjærlighet og medmenneskelighet er kjempefint, og jeg støtter det 100%, men behøver du en gud eller bok for å vite hvordan, er det ikke sikkert du kommer til å få det til.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er ikke snakk om å utelukke. Det dreier seg om at det er ingen ting som tyder på at en form for entitet har skapt oss, eller universet vi er en ubetydelig liten del av.
Alt tyder på at at universets eksistens skyldes noe helt annet enn en omnipotent gud, det samme gjelder liv, der alt tyder på at livet finner en vei helt på egenhånd, og på ingen måte er avhengig av noen innblanding fra en skaper.
Så hvorfor skal vi tro på noe som man fant på for flere tusen år siden, når det ikke eksister noe som helst som støtter opp under denne troen?

Du kan tro på akkurat hva du vil, du kan for eksempel tro at om du bare løper fort nok mot en vegg, så klarer du å løpe gjennom veggen, uten at veggen eller du tar skade. Og så lenge du holder det for deg selv, er det ikke noe problem, problemet oppstår først når du legger det frem for andre, da det finnes utallige eksempler på at det ikke stemmer.

Så hvis man er uenig, hvorfor skal man holde meningene sine for seg selv, når religiøse ikke gjør det?

Når du selv innrømmer at det er mye i bibelen som ikke stemmer, hvorfor henge seg opp i at en liten del er ganske fin? Dette faller inn under "cherry picking" og gjør på ingen måte bibelen mer troverdig, snarer tvert i mot.

Så når store deler av bibelen i dag kan ses bort fra, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og se bort i fra boka i sin helhet?
Å være snill og god er like enkelt, om ikke enklere om du styrer unna bibelen, og bibelen har på ingen måte enerett på god moral og medmenneskelighet.

Dersom du er villig til å strekke deg til at bibelen er en oppdiktet bok for å spre moral, en moral som er inkonsekvent og tidvis barbarisk og brutal, hvorfor skal man da gi denne boken så høy status?

Det er vel mer her problemet ligger, ateister går ikke rundt og forkynner ateisme. Det er ateister som bruker mye tid og energi på å argumentere mot påstander religiøse fremmer, men det er ikke det samme som å gå rundt på dørene til folk å prøve å presse troen sin over på andre, noe jeg opplevde senest for en ukes tid siden. En stor del av religion er å forkynne budskapet om gud.
Kjenner du til mange demonstrasjoner her til lands, der ateister tropper opp utenfor kirker under gudstjenester og roper slagord og fordømmer alle religiøse?
Jeg vil tørre å påstå at grunnen til at vi sjelden eller aldri hører om slik tilfeller, er at ateister er veldig overbærende med religiøse og faktisk veldig respektfulle.
Det samme kan ikke sies om for eksempel religiøse abortmotstandere.
Så hvem er det egentlig som mangler respekt?

Jo takk det samme, det er ganske slitsomt å oppleve at man snakker for døve ører (eller skriver for blinde øyne passer vel bedre i denne sammenhengen), og få de samme argumentene om og om igjen. Og samtlige argumenter religiøse har kommet med, er enten blitt avist som direkte feil på bakgrunn av fakta og vitenskap, eller blitt avist på bakgrunn av manglende bevis. Og som du sikkert vet, ligger bevisbyrden hos den som kommer med påstanden, ikke hos de som ikke tror på påstanden. For om jeg påstår at jeg kan gjøre meg selv usynlig, lese andres tanker eller snakke med døde, ja da er det opp til meg å bevise for andre at dette stemmer. Religiøs praksis derimot, går ut på å gjenta og å skremme, og ting blir ikke mere sant bare fordi om man sier det flere ganger.
Vis hele sitatet...
Mennesket har jo alltid vært på utkikk etter svar. Det er en del av vår utviklede intelligens. For noen er det vel ikke nok å akseptere at vi ikke kan få svar på disse tingene. Noen preker vitenskapen. Andre religion og mer spirituelle grunner. Sånn kommer det nok alltid til å være. Det er vel bare noe de fleste lurer eller tenke på i løpet av livet; finns det noe mer der ute? En høyere makt? En dypere mening enn den endeløse ringen av liv og død som gjentas på denne planeten? Og noen er vel bare på utsikt etter å finne ro i en emosjonell, dyp forklaring. At det kan være betryggende kan jeg forsåvidt forstå meg på, selvom jeg selv holder avstand i å ligge min energi i å håpe på et etterliv.

Det er som er så irriterende med religionsdebatt er jo at folk ofte tar det så personlig. Som tidligere sagt med mindre det er tydelig dømmende oppførsel, så ser jeg ikke fascinasjonen i denne evige omvendelsen fra begge sider. Og de fleste kristne kommer ikke nødvendigvis til å skifte mening hvis de ikke føler for det, og hvorfor må de absolutt det? Du kan debattere og diskutere, men begge parter kan holde på sitt, nettopp pga. dette med bevis og fri vilje til å tro det man vil. Kan skjønne meg på motargumenter mot dem når de banker på andres dører, prøver å fri deg for dine synder eller rett og slett er diskriminerende mennesker som egentlig (i min mening) bare gjemmer seg bak en religion. Men så har jeg opplevd over en håndfull ateister som har en så dyp interesse i å absolutt skulle ha rett i dette emnet at bare det å høre at noen er kristen, så skal de dykke inn i enda en runddans med argumenter. Det blir jo til en opphisset selvplage for noen. Hva er den evige interessen med dette? Det er noe jeg bare personlig ikke kan skjønne. Det finnes så mange respektfulle mennesker på begge sider, at det er nettopp de overbærende prekerne som ødelegger. Utenom jehovas vitner kjenner jeg ikke særlig mange blant de mange religiøse jeg kjenner som aktivt preker gudstroen sin. Jeg ser mer til ateister som skal legge inn et ord. Men dette kan jo bare være mine erfaringer eller mitt miljø, det er ikke så lett å si. Uansett, ganske frustrerende.

Så er også det å løpe inn i en vegg noe mer håndfast enn en idè om høyere makter. Jeg kan si til deg at jeg tror at Mars har en ring rundt seg, mens tydelige bevis vi har tilsier at dette er ikke et tilfelle. Men som du sier, så lenge jeg holder dette for meg selv er jo ikke dette et spesielt problem. Men hvis jeg sier til deg at jeg tror på at det kan finnes en knæsj-rosa planet der ute i universet, kan du og jeg diskutere så mye vi vil. Vi har ikke muligheten idag til å motbevise dette eller ikke. Dette er ihvertfall min forståelse.

Nå er jo også bibelen, uansett om man liker innholdet eller ikke, et fortsatt viktig og gammelt tidsskrift. Akkurat som gamle egyptiske skrivninger er dette unike innblikk vi kan tyde om tidligere mennesker. Uansett hvor fint eller ikke det er, studering av menneskelig oppførsel, meninger og utfoldelse er noe jeg mener man ikke skal ta for gitt.
Jeg syns ikke bibelen eller en hvilken som helst annen bok er kun svart eller hvitt, sånn sett. Bare fordi man er enig eller uenig trenger man ikke svelge alt rått eller kaste alt vekk. Uansett er en bredere forståelse av menneskets moraler generelt en god ting, gjennom det gode og det vonde.
Tror heller ikke man skal ta det for gitt, spesielt nå i det tjueførste århundret, at det alltid er like lett å minne seg på slike ting som nestekjærlighet, respekt og tilgivelse. Det er en vakker, men også forferdelig voldelig og nådeløs verden vi lever i. I min mening, tror jeg vi lever i en tidsalder hvor det er ganske lett for noen å skli inn i mørke tanker. Så vidt jeg ser det gjør mørke tanker, depresjoner og slikt lett at folk faller inn i seg selv og føler at de sakte knekker inn under verden. Da har man det tross alt nok med seg selv ofte og klarer ikke alltid å vise like mye omtanke mot andre. Dette er såklart ikke deres feil, men det er jo ufattelig trist. Noe forskning (er litt fram og tilbake, virker det som) viser jo visstnok at en god del mennesker som er religiøs/går i kirken hver søndag ofte har mindre forekomst av depresjon. Og hvis noen finner støtte i quotes av Jesus, morgenmesse om søndager, osv. syns jeg det er flott for det. Akkurat som det er flott at noen føler seg mer trygg i håndfaste bevis og konkrete fakta. Respekt er jo nøkkelordet.

Men jaja, vi mennesker kommer vel alltid til å diskutere endeløst om våre forskjellige meninger. Syns først og fremst det er viktigst at vi alle kan tro på det vi mener, innenfor en respektfull grense.
Sist endret av dazezone; 26. november 2013 kl. 01:50.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Hmmm, den kommentaren vil jeg si var en premiedemonstrasjon på hva trådstarter muligens mente med mindreverdige kommentarer.
Vis hele sitatet...
Men det endrer ikke på det faktum at noen tror på noe som er grundig motbevist. Det eneste de troende egentlig kan gjøre for å ha noe å stå på er å plukke ut de delene av bibelen som ikke er motbevist. Evolusjonsteorien er ganske godt dokumentert nå.

Sånne ting som at folk også ble tusen år gamle i bibelen f.eks. er rimelig teit. Stemmer i brennende busker, you name it.

Det er rett og slett bare en samling eventyr.
Hadde du reagert på samme måte om jeg hadde begynt å trodd på H.C. ANdersens eller Asbjørnsen og Moe på religiøst plan og en annen hadde sagt: "Det er jo som en schizofren som holder vrangforestillingene omverden ikke vil kjøpe for seg selv. Ikke noe galt med det"?

Bare fordi mange tror på det er det galt å påpeke hvor LATTERLIG teit det er?

Kommer fra en familie for generasjonene bakover er teite og religiøse, inkudert folk fra sydlige deler av USA.... Just sayin'
Sist endret av Batabusa; 26. november 2013 kl. 02:19.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Mennesket har jo alltid vært på utkikk etter svar.
*Klippet vekk for å spare plass*
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i mye av det du sier, og så lenge troen ikke kommer i veien for rasjonell tenking og tilegning av ny kunnskap, ser jeg ikke nødvendigvis noe skade i å tro på gud, men i mange tilfeller gjør den jo nettopp det, og i ekstreme tilfeller er det rett og slett livsfarlig.
Og religion gir for meg bare masse spørsmål og ikke ett eneste svar, og det er for meg umulig å kunne tro på noe som er så diffust og lite konkret som det gud er.
Og om man ser på religion og guden som blir tilbedt, utenfra, så er dette en ondskapsfull, urettferdig og selvopptatt gud, noe jeg ikke ser noen grunn til å tilbe.
Så ja, folk må få tro hva de vill, men jeg trenger ikke å forstå det, og ei heller være enig.
Sist endret av Veggen; 26. november 2013 kl. 02:22.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Er det ikke litt fint å faktisk vite? Eller i det minste ha noe som helst grunnlag for å tro på ting? Hva tjener det deg/meg/alle om du tror månen er laget av ost, eller at jorden er 7000 år gammel?
Vis hele sitatet...
Å joda, kunnskap er fantastisk. Tro kan være fint på sin egen måte, enten det er troen på andre mennesker, verden rundt deg, deg selv eller gudstro.

Sitat av Zepur Vis innlegg
La oss si jeg er solipsist, slik at du aldri kan bevise/motbevise noe som helst, hva er da vitsen? Hvor trekker du eventuelt grensen?
Vis hele sitatet...
Alt trenger vel ikke å være til grunn for andre/det store bildet? Er det en ting man lærer i livet er det jo at noen ganger er det best for både deg selv og andre å sette deg selv først i visse situasjoner in the long run. Hvis du vil tro på julenissen eller 9/11-konspirasjonsteorier, så bryr det meg forsåvidt ikke. Så lenge du ikke preker, så lenge du har evne til å leve i det tjueførste århundret, viser respekt (og som et addet bonus) og finner glede/trygghet/etc. i din tro.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Så folk som argumenterer mot ting, benytter argumenter mot ting? Merkelig..
Vis hele sitatet...
Siktet mer til den gjentatte måten noen ateister bruker historiene som syndefallet og verdensskapelsen som hovedargument mot religion. Ikke alle så klart, men har opplevd det mer enn et par ganger. Og det finns absolutt bedre argumenter enn det, slike andre argumenter er jo her i tråden også.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Forskjellen på teister og ateister er at ateistene ikke behøver å lese om slikt for å forstå det, eller å tilgi/elske/bry seg.
Vis hele sitatet...
Religiøse trenger heller ikke nødvendigvis å lese "for å forstå det". Det får det til å høres ut som om gudstro betyr at du er emosjonelt handicappet, og selvom dette kan være tilfellet i visse saker er det langt fra så enkelt. Lesing og skriving er en veldig god metode for noe å slippe ut, forstå, minne seg på og connecte til følelser og disse ideene. Skader jo ingen det. Heller ingen svakhet.

Sitat av Zepur Vis innlegg
1500-2000 år er ikke ufattelig lenge siden.
Vis hele sitatet...
Ikke i det store bildet, nei, men det har skjedd en betydelig god del med menneskehetens utvikling, da.

Sitat av Zepur Vis innlegg
For oss som faktisk lever i den virkelige verden kommer moral fra bl.a. rasjonell tankegang, ikke en bok.
Vis hele sitatet...
Blir litt dumt å si at religiøse ikke lever i den virkelige verden. Bare fordi noe virker dumt/lite trobart betyr ikke det at de som tror på det har et uvirkelig syn på verden generelt. Da hadde vi vel alle vært screwed, men det er vi vel kanskje sånn sett her i verden. Religion er jo en utrolig dum kilde til krig og konflikt det er jo absolutt det beste motargumentet og det verste med hele greien. Er heller ikke sånn at religiøse blindt tar moral inspirasjon fra bibelen, den fungerer vel heller for de fleste som en slags krykke eller påminnende motivasjon. Det aller meste vi lærer av her i livet får vi jo fra personlige erfaringer og opplevelser i livet. Og her har jo både troende og ikke-troende mange like erfaringer. Er jo tankegangen som er forskjellig, ikke nødvendigvis intelligens. Den er nok temmelig likt varierende på begge sider, ville jeg tro.


Sitat av Zepur Vis innlegg
At folk vil leve i kjærlighet og medmenneskelighet er kjempefint, og jeg støtter det 100%, men behøver du en gud eller bok for å vite hvordan, er det ikke sikkert du kommer til å få det til.
Vis hele sitatet...
Godt du har det på plass så klart, men vi får vel bare si oss uenig. Kan vel si det sånn at verken å tro eller ikke gir deg noen garanti. Så lett er ikke verken verden eller den menneskelige psyken.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg kan være enig i mye av det du sier, og så lenge troen ikke kommer i veien for rasjonell tenking og tilegning av ny kunnskap, ser jeg ikke nødvendigvis noe skade i å tro på gud, men i mange tilfeller gjør den jo nettopp det, og i ekstreme tilfeller er det rett og slett livsfarlig.
Og religion gir for meg bare masse spørsmål og ikke ett eneste svar, og det er for meg umulig å kunne tro på noe som er så diffust og lite konkret som det gud er.
Og om man ser på religion og guden som blir tilbedt, utenfra, så er dette en ondskapsfull, urettferdig og selvopptatt gud, noe jeg ikke ser noen grunn til å tilbe.
Så ja, folk må få tro hva de vill, men jeg trenger ikke å forstå det, og ei heller være enig.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo fint det. Åpenhet for ting er jo en fin ting. Jeg kan forstå begge parter, som jeg sikkert har nevnt tidligere. Og du har helt rett i det du sier, religion er roten til mye ondt. Og det er dumt at det er en sånn. Men sånn er det jo med så mangt.
Jeg har personlig alltid fokusert mer på ideologiene i religionen, istedetfor ideen om en håndfast gud og slikt. Kanskje derfor jeg har det synet jeg har.
Det har du helt rett i, begge parter har full rett til å si seg uenig og holde på sitt. Men blir for dumt å spre negative vibes, for det skjer jo gjerne.

Men jeg tror jeg trekker meg litt tilbake for en stund nå, ville bare gi tilbakesvar. Har vel bablet litt vel mye her i tråden nå.