Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 212536
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Trakt? Titegn
Vis hele sitatet...
Yes! Nemlig, takk!

Men bør man bruke trakt i rustfritt stål, glass eller plast?(med tanke på Al og KClO4 og flash) ?

Og hvor kan man få kjøpt trakter med/uten mengdemål opplyst i trakten?
Ah, tenkte aldri på korleis det fungerer i forhold til f.eks ei fontene. (tettpakker for at den skal brenne langsomare)

"Once I was blind but now I can see".
Takker ;P

Nokon andre som ikkje får varsel når du blir sitert? :S
Sist endret av Fyllingz; 14. november 2010 kl. 15:10.
Sitat av bohr Vis innlegg
Yes! Nemlig, takk!

Men bør man bruke trakt i rustfritt stål, glass eller plast?(med tanke på Al og KClO4 og flash) ?

Og hvor kan man få kjøpt trakter med/uten mengdemål opplyst i trakten?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare lage en trakt av papir?
Hvorfor ikke bruke en trakt i rustfritt stål, plast eller glass?
Very Important Pyrotechnician
Du kan og bør lage både trakt og skje av papir. Ta nærmeste A4 ark, en saks og litt teip og du har alle redskaper du trenger.
Øker man risikoen for fare til friksjon og dermed eksplosjon hvis man bruker trakt i rustfritt stål, plast eller glass?

Eventuelt hvilken av de 3 har minst risiko til at den kan føre til friksjon? Hvis man ikke vil bruke papir.
Sist endret av bohr; 14. november 2010 kl. 15:32.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av bohr Vis innlegg
Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være farlig å bruke trakt i rustfritt stål, plast eller glass?
Vis hele sitatet...
Rustfritt stål er et hardt materiale som kan treffe andre harde materialer og lage trøbbel. Plast har tendenser til å lagre statisk elektrisitet. Glass gir meget høy friksjon mot andre materialer, og i tilegg er det svært stor splintfare om noe skulle skje.

Hovedregelen er at du holder glass unna ALT som har med pyroteknikk å gjøre. Plast er greit til individuelle kjemikalier, og rustfritt stål er helt greit for å håndtere mindre sensitive komposisjoner.
Aluminium eller papir er best til flash.
Eller har avispapir trakt den minste risikoen til friksjon enn disse 3 og dermed det mest sikre?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kan du ikke bare bruke kopipapir? Eller gråpapir? Eller papp? Hva som helst er kurant så lenge det er et eller annet papirderivat og er stivt nok til å spa ut et pulver av en beholder. Avispapir fungerer sikkert fint til trakt, men regner med at det er litt tynt til å fungerer godt som skje. En bit aluminium, som Snøfokk er inne på, er eventuelt en fin løsning. Å klippe ut noe av siden på en brusboks eller liknende burde fungere fint.
Ok.

Videre:

a)Hvis man isolerer shell med aluminium sleeve (som det heter på engelsk).Og da skulle riste shell sammen med alu sleeve, vil ikke dette være den tryggeste måten å lage på?(med tanke på eksplosjonsfare og at fingrene ikke ryker)

For tenker at hvis man rister eller setter i luntepluggen ved å bruke alu sleeve, så i tilfelle det skulle eksplodere mens man rister eller setter i luntepluggen så vil ikke fingrene ryke, og kanksje heller ikke alu sleeve.Dermed har man dannet et godt beskyttelses lag rundt shell og dermed trygt å jobbe med shell.



Bildet av aluminium sleeve:
http://bildr.no/view/758261
http://bildr.no/view/758261


Korekt meg gjerne.
Sist endret av bohr; 14. november 2010 kl. 15:59.
Bohr, det har blitt litt vel mye oppstyr om dette temaet, ihvertfall etter min mening.

Selvfølgelig skal sikkerheten ivaretas, dette er viktig.
Men nå begynner denne dialogen å renne ut i spekulasjoner og urealistiske scenarier med tanke på ulykkesstatistikk i forhold til de prosedyrer som er nevnt her.

Følg tipsene som er gitt frem til nå, ha rolige og trygge omgivelser når du jobber med pyrotekniske saker og bruk sunn fornuft så vil nok dette gå veldig bra.
Sist endret av Knask; 14. november 2010 kl. 16:12.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er ikke sikker på hva du mener. Om tanken er å introdusere et rør av aluminium rundt salutten/luftbomben når du rister sammen flashen, er den helt absurd. Å introdusere et metallrør er bare å introdusere livsfarlige splinter ved en eventuell eksplosjon.

Kort oppsummering:

1: Hell kaliumperklorat (godt kvernet) og aluminiumspulver i forholdet 70:30 etter vekt over i casingen på luftbomben og lukk denne som du vanligvis lukker en luftbombe. Om tanken er en salutt på bakken er det enkleste å ta et passende papprør og legge papirteip over endene. Litt sammenkrøllet tørkerull kan godt legges i hver ende. Lunta kan settes inn i siden av røret FØR du heller i flashingrediensene. La det være litt luft igjen i røret.
2: Rist/rotér røret forsiktig slik at alt blandes godt.
3: Finn et passende sted, tenn lunta og løp unna = profit.
Sist endret av Nygaard; 14. november 2010 kl. 16:14.
Very Important Pyrotechnician
Bohr, nå er vi ute å sykler her for ørtene gangen...
1. Du bruker ikke noen metalldeler i noe som skal eksplodere.
2. Den aluminiumsbiten der har jeg aldri sett i noen pyrosammenheng, det ligner litt på talurit klemmer til stålwire, men det er så langt fra pyro du kan komme...
3. Jeg anbefaler at du leser alle disse guidene her før du begynner å rote med både flash og shells. http://www.pyroguide.com/index.php?t...ategory:Shells
Sist endret av Snøfokk; 14. november 2010 kl. 16:17.
Ja, helt enig der, det blir absurd å introdusere alu sleeve rundt salutten.Takk for at du rettet meg opp.

Føler meg tryggere når proffe svarer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
For meg virker det som at du er altfor skeptisk for risikoene denne hobbyen innebærer.
Mitt tips: Finn deg en ny hobby.

Om dette ikke er et alternativ for deg, så er mitt nestbeste tips; Les! Ikke skriv. Om du går fra PC'n til arbeidbenken og vet kun én ting, så er sjangsene store for at en ting du ikke viste gjør noe med deg som du ikke vil.
Best å ligge så mest mulig på den sikre siden.

Best å ligge så mest mulig på den sikre siden.

Hvor lenge har du holdt på med pyroteknikk?
Skal eneldig begynne med pyroteknikk og kjemi. Til sommeren skal jeg begynne å bygge en lab.

Det jeg lurer på er hva kjemikalier er det lurest å kjøpe først og hvor mye av hver kjemikalie. Hva utstyr trenger jeg?
Sitat av tobidass Vis innlegg
Skal eneldig begynne med pyroteknikk og kjemi. Til sommeren skal jeg begynne å bygge en lab.

Det jeg lurer på er hva kjemikalier er det lurest å kjøpe først og hvor mye av hver kjemikalie. Hva utstyr trenger jeg?
Vis hele sitatet...
hvis du leser den første posten i denne tråden så finner du ut hva du trenger. jeg anbefaler deg å kjøpe en mølle, labutstyr(div. begerglass, vekt etc...) og kjemikalier får du på likurg.pl
Hei har skaffet meg 1kg svovel, 5kg KNO3, 250 g aluminium(Pulver) og 1 kg Dekstrin. Noen tips om kva eg kan bruke dette til?
flash kan du jo altids lage(http://www.pyroguide.com/index.php?t..._%28Nitrate%29), men jeg anbefaler deg å ikke begynne med det hvis du er ny i pyro. knus litt kull og lag bp det kan jo være gøy
Simple white stjerner. That's pretty much it... Med mindre du også skaffer deg kullpulver, da åpnes horisontene litt mer...

Denne tråden burde moderator flytte til Nybegynnertråden...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Skaff deg en sekk grillkull i tillegg. Da kan du lage en god del stjernekomposisjoner.

Her kan du lese litt innholdsfortegnelser for forskjellige komposisjoner:
http://www.privatedata.com/byb/pyro/pfp/stars.html
Sist endret av Nygaard; 16. november 2010 kl. 21:15.
Tid og kraft:

Vi forutsetter at tuben er laget av papp:

1)Er det farlig å riste kjapt/fort/intenst fram og tilbake, opp og ned, høyre og venstre, når man har tube med fylt først med aluminiumspulver pyro og deretter kaliumperklorat oppå(eller omvendt), for så å sette i lunten med den siste plugg og riste en tube henholdvis 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i diameter og henholdigvis 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i lengde?

2)Hvor mange sekunder skal man riste henholdsvis en tube med det innholdet 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i diameter og lengde hvis man har et tomt luftlag inni tuben på henholdigvis 1,2,3 cm ?

3)Får man kraftigere/høyere smell desto mer tomt luftlag det er inni en tube når det alltid blir oppfylt al30%/KClO4 70% regelen?

4)Hvis man bruker 1 plastskje til alupulver og 1 til kaliumperklorat.Og man banker med skjen på kulene til kaliumperklorat eller alupulver så det blir porøst, og deretter plukker med skjen og heller pulver gjennom trakt og inn i tuben.Vil dette føre til gnistring/brann, er det farlig?

5)Vil limet fra teipen til trakten føre til gnistring/brann når en av de to pulverene eller begge kommer i kontakt med limet til teipen?

På forhånd takk!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av bohr Vis innlegg
Tid og kraft:

Vi forutsetter at tuben er laget av papp:

1)Er det farlig å riste kjapt/fort/intenst fram og tilbake, opp og ned, høyre og venstre, når man har tube med fylt først med aluminiumspulver pyro og deretter kaliumperklorat oppå(eller omvendt), for så å sette i lunten med den siste plugg og riste en tube henholdvis 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i diameter og henholdigvis 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i lengde?

2)Hvor mange sekunder skal man riste henholdsvis en tube med det innholdet 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 cm i diameter og lengde hvis man har et tomt luftlag inni tuben på henholdigvis 1,2,3 cm ?
Vis hele sitatet...
Ikke

rist

flash


Så enkelt er det. Må du ha det inn med teskje?!
1 og 2. Som BomberMan sa, ikke rist, slå eller komprimer flash eller gjør noe annet rart utenom å forsikig helle/ det fra A til B

3. Ikke nødvendig vis. Det skal være luftig!

4 og 5 er meningsløse...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ikke

rist

flash


Så enkelt er det. Må du ha det inn med teskje?!
Vis hele sitatet...
Sitat av Bang Vis innlegg
Flash tenner lett av statisk elektrisitet, så det sikreste er å benytte binærmetoden, dvs å fylle råmaterialene hver for seg i røret, tette med plugg og lunte for så å riste på røret så ingrediensene blandes.
De ferdige saluttene lagres tørt og utenfor rekkevidde av uvedkommende.
Denne metoden funker best hvis det er litt størrelse på røret.
Vis hele sitatet...
Men det er forskjell på å blande milkshake og å blande flash naturligvis.
Men når sant skal sies, føler jeg at bohr er en av de Bang her nevner i nestsiste setning.
Når det gjelder risitng av flash finner man motsigelser i Bangs utsagn og Bomberman, mens Up sin utsagn har ingen rot i virkeligheten.

Det morsomme er at alle disse 3 utgir seg for å være pyroteknikere.

Kan dere ikke for en gangs skyld diskutere dere imellom(da mener jeg mellom eksperter) ikke sånne wannabe pyroteknikere.Foresten: Fulgte Bang sin fremgangsmåte , ristet også flashen.Så når Bomberman sier at flash ikke skal ristes så er han Bomberman uenig med Bang sin fremgangsmåte.Så her får eventuelt Bang forsvare sin fremgangsmåte, hvis han mener at den virkelig er den sikreste metoden som han nevner.Har prøvd det selv, og det sprenger ikke.Og tidligere skrev Up også at selvom man rister hardt så sprenger det ikke, ingen fare mente Up.Up mente isted at hvis røret skal sprenge så må det være av stål og at det skulle være tykke kuler av pulver som krasjer i veggene så det fører til friksjon.Men nå virker det som om Up er usikker om det flash kan ristes eller ikke.Om det faktisk kan ristes hardt eller ikke.Som nevnt har man prøvd å riste flash og ser ingen fare ved det. Er det noen andre som ser fare ved risting av flash?

Eller jeg spør ekspertene:
Er Bang sin fremgangsmåte farlig, usikkert, høyt risikabelt for friksjon og fare for brann?

Eller er Bang sin fremgangsmåte den sikreste når det gjelder behandling av flash?(Altså om flash kan ristes i tuber?) og at Bomberman er ute på villspor?

Igjen på forhånd takk!

Vennligst ha en modus for ekspertise før en ekspert svarer.Ellers blir det bare blablabla..Takk

a)Hva kan ekspertene si om bruk av diapermetoden til framstilling av flash VS risting av flash etter å ha fylt tuben med henholdvis aluminiumspulver og kaliumperklorat?

b) Hva kan ekspertene si om bruk av skje i plast VS skje i papirform når det gjelder brannfare/gnist?(foresten har prøvd med plastskje, ingen brann eller gnist, selvom man dunket litt hardt i kulene for å få dem porøst, så hvorfor skal plastskje være farlig?)

c) Hvis du er imot ristingen, hvorfor mener du at risting er farlig?Og mener du da at alle pyroteknikere utsetter seg for fare når de rister?Mener du at det kan eksplodere, isåfall hva fører til at det eksploderer? Når verken innholdet under ristingen selvom det krasjer med veggene i røret danner ikke friksjon eller gnist etter å ha prøvd med rør diameter 2 cm og 4 cm lange.Så hvorfor mener noen her at ristingen bør utelukkes?

På forhånd takk!
Ikke for å svare på Bang sine vegne, men som bomberman sier: Flash skal ikke ristes inne i ett rør, det er en grunn til at du sakl behandle det med stor forsiktighet.

Til saken: det jeg tror bang mener er at du kan putte idgrediensene i en rør, forsegle det og deretter vende det forsiktig gjentatte ganger. Ikke rist den som en milkshake! faren forat noe går galt er liten, men støt eller urenheter i røret kan skape friksjon og gnister, dette kan antenne, derfor: Ikke rist, vend forsiktig. Dette basicly det samme som diapermetoden, bare inni røret.

Håper dette gjort ting klarere!

Det sier seg selv at ustabile stoffer skal behandles med stor sikkerhet, uansett omstendigheter! Ta alltid hensyn til statisk elektrisitet, støt, varme og alle andre tenkelige anntenningskilder når du jobber med pyroteknikk, og spessielt når du jobber med stoffer som flash!'

Takk for meg!
Akkuratt det jeg tenkte også at friksjonsfare og dermed brann hvis man rister det hardt og uforsiktig.

Bang mente nok at den sikreste måten å lage flash på er å bruke diapermetoden inni røret!Og det er smart. Altså etter at man har helt i de to stoffene hver for seg så roterer man, IKKE RIST MEN ROTER SÅ SAKTE SOM MULIG! Jo saktere rotering destod tryggere.Og voala dermed har man laget diapermetode inni røret.Og man slipper å tukle papirskje eller plastikkskje med flashen laget med diapermetoden utenfor røret, og dermed unngår fare for friksjon.Vel her er det bare en ting å si!Smart! Ikke rart at Bang som jeg antar er en pyrotekniker og vet om de lure tingene.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av bohr Vis innlegg
Når det gjelder risitng av flash finner man motsigelser i Bangs utsagn og Bomberman, mens Up sin utsagn har ingen rot i virkeligheten.

Det morsomme er at alle disse 3 utgir seg for å være pyroteknikere.

Kan dere ikke for en gangs skyld diskutere dere imellom(da mener jeg mellom eksperter) ikke sånne wannabe pyroteknikere.

[...] og at Bomberman er ute på villspor?
Vis hele sitatet...
Vennligst ikke ta den tonen mot oss moderatorer eller Up som har mer erfaring enn det du noen gang kommer til å få. Vi forlanger en viss mengde med respekt i likhet med alle andre brukere av forumet...

Sånn til informasjon kan jeg opplyse om at Bang er profesjonell pyrotekniker og at jeg ikke driver med pyroteknikk i det hele tatt. Jeg driver kun med kjemi som ikke involverer flammer eller eksplosjoner, men jeg vet at man ikke skal tulle med flash.

Sitat av bohr Vis innlegg
*Masse usammenhengende vrøvl om flash og annet*
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å ha gått glipp av regel nummer 1 i pyroteknikk: Alltid utvis den største forsiktighet. Det er ikke slik at flash smeller hver gang det ristes inni et rør. Det kommer an på kvaliteten på kjemikaliene, partikkelstørrelse, blandingsforhold, mengde, materiale i røret, osv; det er mange variabler som spiller inn og en del tilfeldigheter som du ikke rår over.

Men: Folk har mistet lemmer av dette og folk har dødd av dette. Hvis du ikke respekterer det 100% og søker etter å tøye grensene hele tiden så vil det en dag komme og bite deg i ræva (les: sprenge av deg hånda og gjøre deg både blind og døv).


Sitat av bohr Vis innlegg
Eller jeg spør ekspertene:
Er Bang sin fremgangsmåte farlig, usikkert, høyt risikabelt for friksjon og fare for brann?

Eller er Bang sin fremgangsmåte den sikreste når det gjelder behandling av flash?(Altså om flash kan ristes i tuber?) og at Bomberman er ute på villspor?

Igjen på forhånd takk!

Vennligst ha en modus for ekspertise før en ekspert svarer.Ellers blir det bare blablabla..Takk
Vis hele sitatet...
Som sagt, Bang er eksperten her. Vis ham og alle de andre på forumet respekten de fortjener, hvis ikke blir oppholdet ditt her veldig kort.
Ikke ta den tonen, tåler dere moderatorer ingen kritikk?Tips: Ta det innover og lev med det, for ellers farer dere i det irrasjonale.For da blir fokuset deres retta mot å forsvare dere hver gang noen kritiserer mens profosjonalitetsfokuset og saklighetsfokuset blir dere blendet mot og dermed faller i unødvendig krangel som er et satans verk!Og satan er jo menneskets fiende.Og bry ikke om småting.Dette var en tips fra en matematiker.

Det var ikke jeg som kom med iden om at man skal riste hardt.Jeg har studert matematikk, fysikk og kjemi kjenner igjen de variablene du nevner.Men ikke alle her er like observant for farene som jeg har vist og som du viser når du nevner, blant annet blandingsforhold, part.størrelse.For din informasjon har jeg vist regel nr 1 ypperlig, men andre her tåler ikke å få stilt så mange sikkerhetsspørsmål.

i)Så du er enig i at man ikke skal riste men rotere røret etter å ha satt inn henholdvis hver for seg alu og KClO4?(slik at man får diapermetode inni røret)

l) Eller mener du at man bør lage flash med diapermetode på en avispapir før man heller det inn i røret?

m) Hadde ikke diapermetoden på avispapir vært det sikreste og tryggeste enn diapermetode inni røret med tanke på friksjonsfare når partikelene krasjer i veggene i røret og de mindre risikable flatene på avispapiret enn veggene i røret?

f)Nå: Du som kjemiker, hvilken av de to måtene synes du er minst risikable:
1.Rotering av de to komponentene inni røret etter å ha helt de hver for seg.
2.Eller diapermetode på en avispapir og dermed lage flash før man heller det i røret.

Jeg skjøøner at jeg kan virke krevende, men jeg prøver å analysere hvilken av måtene er de sikreste , tryggeste og minst risikable.Selvom noen skulle mene noe annet av tomhet.Jeg jobber nemlig med kalkulus, og har kommet lengre enn det sitatet du har som din underskrift.Mtt råd: Tål kritikk og ikke bry deg om småting.

Nå får vi evnetuelt se på dine synspunkter, du som kjemiker kan ha når det gjelder besvarelsene på de spørsmålene stilt over.

Ha en fin dag og takk på forhånd for svar.
Da stiller jeg ett spørsmål. Er DU pyrotekniker? Du er ny her på forumet og du kommer med spørsmål som flere ganger er komplett meningsløse og gir et intrykk av at du har 0 erfaring og begynner med flash uten noen from for informasjon før du starter...

Jeg personlig har praktisert pyroteknikk i snart ett år, men leste i nesten 3 år om teorien bak før jeg begynte. Det ga meg en respekt for det jeg driver med som jeg mest sansynlig ikke hadde hatt ellers. Jeg har laget flash, men pga kraften har jeg bare laget minimale mengder og har kun satt det av to ganger. Jeg er mest etter effektene og ikke smellene med pyroen...

Hvis du hadde hatt noe erfaring eller kunskap om temaet hadde du visst på forhånd at diaper metoden har blitt brukt siden flash ble oppfunnet både av erfarne hobbypyroteknikere og fabrikker. Det brukes plastskjeer og -trakter eller papir til å overføre flash fra A til B. Er det trygt nok for en fabrikk med kilovis med flash er det trygt nok for en hjemmepyrotekniker med MAKSIMALT 5g om gangen...

Jeg vil anbefale å begrave deg i informasjonen på http://www.pyroguide.com en stund fremover. Les der og still eventuelle spørsmål her etterpå!

Vil også påpeke at mange av spørsmålene du stiller peker mot friksjon. Ja, flash er friksjonssensitivt, men det skal mye mer til enn at du stikker en skje ned i det eller heller det ned i en trakt for å antenne!
Sist endret av Pyrotecnican; 20. november 2010 kl. 01:24.
Ville høre deres meninger.Takk for tiden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
*Setter på One Winged Angel theme(FFVII) eller Prokofiev Piano Concerto No.2 og svarer bohr*
Sitat av bohr Vis innlegg
Når det gjelder risitng av flash finner man motsigelser i Bangs utsagn og Bomberman, mens Up sin utsagn har ingen rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Så du skjønnte ikke at jeg prøvde å si at det er forskjell på forsiktig risting, og hard onanistyrket milkshakeristing?

Sitat av bohr Vis innlegg
Det morsomme er at alle disse 3 utgir seg for å være pyroteknikere.
Vis hele sitatet...
Ingen av oss har utgitt oss for å være pyroteknikkere. Faktisk så er det bare Bang av oss 3 som er det.

Sitat av bohr Vis innlegg
Og tidligere skrev Up også at selvom man rister hardt så sprenger det ikke, ingen fare mente Up.Up mente isted at hvis røret skal sprenge så må det være av stål og at det skulle være tykke kuler av pulver som krasjer i veggene så det fører til friksjon.Men nå virker det som om Up er usikker om det flash kan ristes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om å sette ting på spissen? Jeg sa ikke at "selv om man rister hardt sprenger det ikke". Jeg sa at skal du riste det til det sprenger må du riste hardt. Vesentlig forskjell.

Sitat av bohr Vis innlegg
Vennligst ha en modus for ekspertise før en ekspert svarer.Ellers blir det bare blablabla..Takk
Vis hele sitatet...
Vennligst vis litt læringspotensiale når ekspertene svarer, så de ikke trenger å svare for seg på de samme spørsmålene hundreogfemti ganger.

Sitat av bohr Vis innlegg
Og bry ikke om småting. Dette var en tips fra en matematiker.
Vis hele sitatet...
Ekstremt relevant...

Sitat av bohr Vis innlegg
Jeg har studert matematikk, fysikk og kjemi kjenner igjen de variablene du nevner.
Vis hele sitatet...
Hvis du har studert kjemi, fysikk og mattematikk, hvorfor spør du da i denne tråden om noen ting som helst? Du er jo tydeligvis langt over alle på dette forumet, og kan kjøpe deg de 2 komponentene og finne alle svarene og vel så det på én dag.

Sitat av bohr Vis innlegg
m) Hadde ikke diapermetoden på avispapir vært det sikreste og tryggeste enn diapermetode inni røret med tanke på friksjonsfare når partikelene krasjer i veggene i røret og de mindre risikable flatene på avispapiret enn veggene i røret?
Vis hele sitatet...
Hva gjør flatene på avispapiret mindre risikabelt enn innsidene av papirtuben?

Sitat av bohr Vis innlegg
f)Nå: Du som kjemiker, hvilken av de to måtene synes du er minst risikable:
1.Rotering av de to komponentene inni røret etter å ha helt de hver for seg.
2.Eller diapermetode på en avispapir og dermed lage flash før man heller det i røret.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er noen av de tingene, men er ikke dette i området for en fysiker?

Sitat av bohr Vis innlegg
Jeg skjøøner at jeg kan virke krevende, men jeg prøver å analysere hvilken av måtene er de sikreste , tryggeste og minst risikable.Selvom noen skulle mene noe annet av tomhet.
Vis hele sitatet...
Dette finner jeg komisk! Du er kjemiker og fysiker, og drar på et forum for å analysere en gitt komposisjon?

Sitat av bohr Vis innlegg
Jeg jobber nemlig med kalkulus, og har kommet lengre enn det sitatet du har som din underskrift.Mtt råd: Tål kritikk og ikke bry deg om småting.
Vis hele sitatet...
Du står på ingen måte i en stilling til å gi råd her på forumet. Du sier du har studert matte, fysikk og kjemi, og jobber som kalkulus, men alt vi ser her nå, er en som ikke klarer å lese til seg enkel informasjon, og dermed spør helt latterlige spørsmål, og som må ha alt inn med T-skje. Jeg kan si at jeg er gift med Chelsea Clinton hvis jeg vil, men om det er ting som peker den andre veien, så er det ingen grunn for andre å tro det motsatte.


PS. Det ble Prokofiev...
Hadde det ikke vært litt smart å lagd enten ny tråd eller bare skrive her hva slags sikkerhetsutstyr vi kan lage og hvordan?

Bare et tips

Edit:Tenker på øyenvask og slike ting.
Sist endret av tobidass; 20. november 2010 kl. 17:54.
Sitat av tobidass Vis innlegg
Hadde det ikke vært litt smart å lagd enten ny tråd eller bare skrive her hva slags sikkerhetsutstyr vi kan lage og hvordan?

Bare et tips

Edit:Tenker på øyenvask og slike ting.
Vis hele sitatet...
Jeg har holdt på med oppdateringer til denne tråden en stund, men av ulike årsaker har denne informasjonen gått tapt et par ganger.

Planen er å komme med oppdateringer i den første posten, ved hjelp av crew.
Send meg gjerne en PM dersom dere har innspill og tips.

Jeg mener det er ønskelig å holde på denne tråden istedenfor å opprette en ny ettersom den stort sett har blitt brukt på den måten den var tiltenkt.
Ikke mye vits å lage nye tråder som bare lager rot, bra å ha alt her. Enda bedre å få alt samla i første post ja
En spørsmål jeg har fundert litt på etter som tråden har gått sin gang.

Først sier en av dere at det sannsynligvis er umulig å få en kinaputt med flash til å gå av ved bare å riste på den.
Så spør bohr om et er farlig og riste hardt på en beholder med flash, hvor en svarer at det var ren idioti.

Her er spørsmålet mitt.
Dere sier at flash kinaputt ikke skal være fyllt med flash men ha litt tomrom.
Men skaper ikke det tomrommet mer fare for friksjon mellom aluminumet og kaliumkloratet..?
Hva hvis jeg stapper hele beholder full øker dette sjansen for at flashet skal selvantenne med tanke på trykket det blir utsatt for når man fyller beholderen..?

Vil helst ha hele sikkertsaspektet på plass før jeg eksperimenter med noe som helst.
Et aspekt jeg føler begynner å bli fullendt bortsett fra litt tankepirk her og der.
Fint at dere svarer på ting som har direkte med sikkerhet og gjøre på en ordentlig måte.
Er forresten et fint forum som har gitt meg mye kunnskap
Greit og ha en plass der man kan være SIKKER på informasjonen man tar til seg om dette emnet.
Sist endret av steinarr; 22. november 2010 kl. 15:50.
Sitat av steinarr Vis innlegg
En spørsmål jeg har fundert litt på etter som tråden har gått sin gang.

Først sier en av dere at det sannsynligvis er umulig å få en kinaputt med flash til å gå av ved bare å riste på den.
Så spør bohr om et er farlig og riste hardt på en beholder med flash, hvor en svarer at det var ren idioti.
Vis hele sitatet...
Flash er som du vet et veldig kraftig og forholdsvis ustabilt stoff, derfor skal du behandle det mmed stor respekt og forsiktighet, uansett!

Selv om sansynligheten for at noen kommer og stjeler alt inventaret i huset ditt mens du er på jobb er ganske liten, låser du alltid døra. Dette gjelder med flash også. Du kan sansynligvis riste hundrevis av shells med flash utenatt det skjer noe galt. Men hva vet du? kanskje nr. 101 antenner og sprenger, øderlegger hørselen din, og fyller øynene dine med papp.

Murphys lov sier: om noe kan gå galt, går det galt! Ha alltid det i bakhodet!

Sitat av steinarr Vis innlegg
Her er spørsmålet mitt.
Dere sier at flash kinaputt ikke skal være fyllt med flash men ha litt tomrom.
Men skaper ikke det tomrommet mer fare for friksjon mellom aluminumet og kaliumkloratet..?
Hva hvis jeg stapper hele beholder full øker dette sjansen for at flashet skal selvantenne med tanke på trykket det blir utsatt for når man fyller beholderen..?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det skal være litt tomrom i flashsalutter har så vidt jeg vet ikke noe med sikkerheten å gjøre. Det har derimot noe med effekten å gjøre. For at alt flashet skal rekke å antenne, med andre ord: gi full effekt, må det være "løst pakket" og ha litt tomrom slik at flamene kan spre seg raskt.

Sitat av steinarr Vis innlegg
EVil helst ha hele sikkertsaspektet på plass før jeg eksperimenter med noe som helst.
Et aspekt jeg føler begynner å bli fullendt bortsett fra litt tankepirk her og der.
Fint at dere svarer på ting som har direkte med sikkerhet og gjøre på en ordentlig måte.
Er forresten et fint forum som har gitt meg mye kunnskap
Greit og ha en plass der man kan være SIKKER på informasjonen man tar til seg om dette emnet.
Vis hele sitatet...
fint at du koser deg med forumet, akuratt som meg. Når du leser om fremgangsmåter og sikkerhet: alltid husk på at all info du finner her ikke nødvendigvis er riktig og trygt, derfor bør du høre på de profilerte, erfarene og "kjente" personene her på forumet. og spørr viss det er noe du er i tvil om! På denne måten kan du få gode svar av flinke folk!

Kan også legge til at mange av spørsmålene "noobsa" spørr om er besvart mange ganger før, derfor er det lurt og lese og søke litt før man spørr om småting
Very Important Pyrotechnician
Znerk har forsåvidt dekket det meste, men siden jeg allerede hadde skrevet et svar, så poster jeg det også siden flash tydeligvis er et populært emne.

Sitat av steinarr Vis innlegg
En spørsmål jeg har fundert litt på etter som tråden har gått sin gang.
Først sier en av dere at det sannsynligvis er umulig å få en kinaputt med flash til å gå av ved bare å riste på den.
Så spør bohr om et er farlig og riste hardt på en beholder med flash, hvor en svarer at det var ren idioti.
Vis hele sitatet...
Skjønner det kan være forvirrende, men la meg forsøke å forklare. Man ønsker alltid en viss sikkerhetsmargin. Man skal skall aldri verken frivillig eller ufrivillig forsøke å legge seg helt oppunder grensen for avfyring. Det ville være galskap, og vil ende galt før eller siden pga en mengde variabler du ikke kan kontrollere.

Når det er sagt er jeg en av de som i enkelte tilfeller foretrekker lett risting av flash fremfor å blande det på andre måter. Og med lett, så mener jeg ikke "milkshake-metoden", men en rolig og jevn "vugging" fram og tilbake som om du forsøker å bevege deg i vann.

Sitat av steinarr Vis innlegg
Her er spørsmålet mitt.
Dere sier at flash kinaputt ikke skal være fyllt med flash men ha litt tomrom.
Men skaper ikke det tomrommet mer fare for friksjon mellom aluminumet og kaliumkloratet..?
Hva hvis jeg stapper hele beholder full øker dette sjansen for at flashet skal selvantenne med tanke på trykket det blir utsatt for når man fyller beholderen..?
Vis hele sitatet...
En flash-kinaputt behøver bare et tomrom hvis du tenker å blande med den mye omtalte binære metoden. Dette er kun fordi stoffene skal kunne bevege seg inni røret. Har ingenting med at det gir bedre effekt, for det gjør det ikke.

Fyller du ferdigblandet flash i røret kan du fylle det helt opp for å utnytte volumet maksimalt, mao. spare papp. For å hoppe over til siste spørsmål så betyr ikke fullt, stappet. Men det vil ikke innebære nevneverdig øket risiko om du f-eks komprimerer litt flash i et rør med lillefingeren din. Om du derimot tar en trekjepp og begynner å hamre det inn er det selvfølgelig noe helt annet du ikke skal gjøre! Men uansett så skal du ikke forsøke å verken komprimere eller "stappe" flash i en kinaputt da det gir motsatt effekt av det du ønsker. Fyll røret helt opp med løs og luftig flash og lim pluggen fast, eller benytt deg av den binære metoden.

Videre er det ikke friksjonen mellom aluminium og kaliumPERklorat som er hovedproblemet, det er friksjon mellom denne blandingen og andre langt hardere materialer som er problemet.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sannsynligvis er det ikke farlig å riste flash, men i uheldige tilfeller kan det finne på å få av. Derfor er det greit å ikke leke med ilden mer enn nødvendig, og heller behandle det med forsiktighet for å redusere mulighetene for katastrofe. Å anmode om å utvise forsiktighet er ikke ensbetydende med å si at alt går galt dersom man bryter en sikkerhetsregel eller to én gang. Om man konsekvent rister flash hardt, er det større sannsynlighet for at det en eller annen gang går av under produksjonen enn det ville vært om man behandlet blandingen med forsiktighet. For all del, det kan godt hende man kan komme unna med å slå med hammer på flash en gang eller to, men det er ikke dermed sagt at det er trygt å gjøre det for all fremtid. Forstår?

(Litt på sidelinjen, men å skyte på en tynnvegget beholder med flash med salongrifle er tilstrekkelig til å sette det av.)

Når det kommer til forsiktig rulling i rør vs. avispapirdiaper tror jeg det spiller liten rolle. Fordelen med å rulle det sammen i røret er dog at man fjerner et av leddene i produksjonen der man må behandle ferdig flash.

Luftlomma behøver ikke være stor. I grunn er hele kravet at flashen skal ligge "fluffy", og ikke komprimeres på noen måte, og 1mm eller ingen luft er tilstrekkelig så sant man ikke presser sammen flashen. Legges endepluggen pent på toppen uten at blandingen under komprimeres er alt vel. Dette tjener til å øke forbrenningshastigheten. Når det kommer til å blande flashen i beholderen kan det være greit med større "albuerom" i beholderen, slik at ingrediensene får plass til å tumle rundt og blande seg. Å komprimere får du ingenting ut av, annet enn dårligere effekt, så unngå det. Under komprimeringen kan du dessuten komme til å utsette komposisjonen for unødig friksjon, så la komprimering være.
Sist endret av Nygaard; 22. november 2010 kl. 17:15.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Etter Snøfokk er det ikke så mye jeg kan tilføye, men jeg vil bare si det. Mange virker og sammenligne flash med ting som organiske peroksider nærmest, og det er ikke dumt gjort. Men det er ikke snakk om mye friksjon når man rister flashen forsiktig, men det er bra å tenke at 2 hakk hardere risting er der det går galt. Og som Bang sier er statisk elektrisitet største faren. Ikke utsett flashen for minst mulig påkjenninger, for da får du ikke blandet noen ting som helst noen sinne, men minst mulig for å fortsatt få resultater.

Der kom Nygaard før meg gitt, men han klarer si det jeg prøver å si på en mye bedre måte
Sist endret av Up; 22. november 2010 kl. 17:14.
Very Important Pyrotechnician
Skal forresten legge til en liten ting til.
Det er en myte at et åpent luftrom i en flashkinaputt gir bedre effekt/høyere smell. Det er derimot viktig at flash'n er løs og luftig Man kan også bruke litt fyllstoffer som noen prosent med Cabosil eller sagmugg for å bidra til dette, men det er slett ikke nødvendig. Men når vi snakker et større luftrom vil ikke dette bidra til noe som helst.

Tenk deg følgene senario: Man bruker disse røde "m-80" papprørene som er 5/8" innv og 1-1/2" lengde, samt de originale pappluggene som går litt inn i røret. Disse rommer ca 3,7 gram flash helt full. Hvis man skulle hatt et luftrom på en halv cm, så hadde du kanskje bare fått inn 3,1 gram flash. Hvilken av disse to ville vært kraftigst? Aha...

Men så tenker man, men hvis jeg skulle mikset binært, burde jeg vel hatt ennå litt større tomrom for å få en god blanding? Helt riktig! Men da hadde du bare fått plass til bare 2.9 gram flash, og effekten ville bli ennå lavere. Riktig det også. Men hva hvis jeg da tar et papprør som er litt større og rommer 3,7 gram, pluss det nødvendige luftrommet? Jepp, det er svaret
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg så ikke at noen hadde svart en halvtime før meg. Beklager det der. Åpnet tråden, laget litt pizza og diverse i mellomtiden og deretter svarte jeg. Nåja. Jeg ser vi er rimelig enige, i allefall. Og informasjonsmengden skulle det ikke stå på de siste 60 minuttene, hehe
Very Important Pyrotechnician
Hehe, her går det unna
Mye bra her ja! Jeg får bare beklage mitt lille utsagn om at luftrom bedrer effekten!

Et allternativ til diapermetoden til å blande flash, før du putter det i saluttrøret kan kanskje være og putte det i ett papprør med lokk, vende det forsiktig, til det er godt blandet, og deretter helle det over i saluttrøret?

- må nesten si at jeg ble litt overrasket over meg selv og alle andre nå, dette er jo en metode som sier seg ganske selv at kan være både effektiv og trygg, samt litt lettere, og med mindre søl enn diapermetoden. <--lang setning
har faktisk aldri sett denne "metoden" beskrevet noen plass :P

- viss ingen har noen innvendinger på denne metoden tror jeg det vil være min foretrekte blandingsmetode!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
De "store gutta" screenmixer faktisk flash, men personlig har jeg helst "rullet" det sammen i en pappbeholder. Ingrediensene legges i, og beholderen roteres (skråstilt, slik at ingenting faller ut) til miksen er jevn og fin. Melkekartong kan benyttes.
Vis hele sitatet...
Det blir litt av det samme, bare uten lokket. Det er en kurant metode
Lagde mitt første horsetail shell her om dagen. "Litt" problem med liften her, men er veldig fornøyd med stjernene.

http://www.youtube.com/watch?v=g97omwiNGN0
Very Important Pyrotechnician
Du var egentlig ikke så off med liften, var heller stjernene som brant litt for lenge. Lag de mindre neste gang og det blir bedre.